KamiSH Napisano 6 Czerwca 2018 Udostępnij Napisano 6 Czerwca 2018 W temacie elektryki jestem zielony zupełnie. Czytam więc, pytam wujka google, ale gdy znajduje odpowiedzi i chcę się upewnić, że rozumuję dobrze - ten milczy. Akumulator pojemność 100Ah. Prąd z alternatora ma wg. fabryki mieć 150A Obciążenie stałe 300W na przetwornicy 12v. Do tego obciążenie dwóch ładowarek do tabletów 4A, do tego ładowanie telefonu 1,5A, do tego ładowanie lodówki około 6A. To według kalkulatora daje mi wynik 39-40A poboru prądu. Alternator zaś produkuje bez obciążenia 5A na akumulator, przy obciążeniu dostaje dodatkowe 35A nie licząc oczywiście jeszcze podpięcia pod instalacje jakiejś ładowarki do telefonu, czy tableta Czy alternator i akumulator jadąc w trasie wytrzymają takie obciążenie, czy dostaną po swoich tylnych częściach? Czy trzeba bawić się w odłączanie różnych urządzeń w zależności od potrzeb? Dzięki from mountains p.s. zapomniałem o jednym istotnym szczególe. Wg. fabryki prąd z alternatora ma mieć 150A Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Joki Napisano 6 Czerwca 2018 Udostępnij Napisano 6 Czerwca 2018 150A to maksymalny prąd jaki może bezpiecznie oddać alternator. Jeśli odbiorniki nie przekroczą w sumie tej wartości (pamiętaj także o światłach i całej elektronice auta) to nic się nie powinno dziać. Akumulator weźmie najwyżej tyle ile mu zostanie, mówiąc jak krowie na rowie. Najwyżej będzie po rozruchu doładowywał się w czasie liczonym w minutach a nie sekundach. Nim się nie przejmuj. Pamiętaj tylko, że jeśli przekroczysz prąd altka, to niedobór będzie pobierany z akumulatora. Nie dość, że go nie doładujesz po rozruchu to jeszcze w dłuższej trasie możesz zupełnie rozładować. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
irekw Napisano 6 Czerwca 2018 Udostępnij Napisano 6 Czerwca 2018 Wg twoich obliczeń obciążenie alternatora to ok. 33%. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KamiSH Napisano 6 Czerwca 2018 Autor Udostępnij Napisano 6 Czerwca 2018 12 minut temu, Joki napisał: 150A to maksymalny prąd jaki może bezpiecznie oddać alternator. Jeśli odbiorniki nie przekroczą w sumie tej wartości (pamiętaj także o światłach i całej elektronice auta) to nic się nie powinno dziać. Z racji mojej zieleniny elektroniczno\elektrycznej - jak sprawdzić rzeczywisty pobór prądu po odpaleniu wszystkiego - światła, radio, ładowarki, przetwornice itd - ile mi to żre... da się to jakoś sprawdzić? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KamiSH Napisano 6 Czerwca 2018 Autor Udostępnij Napisano 6 Czerwca 2018 No właśnie... jak to zmierzyć, bo czytam internet o ładowaniu akumulatora, o mierzeniu poboru prądu na postoju itp. itd. a nigdzie nie mogę znaleźć informacji jak zmierzyć obciążenie całej instalacji, poza sprawdzaniem opisów urządzeń i ślepej wierze, że chińskie rączki napisały prawdę... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Joki Napisano 6 Czerwca 2018 Udostępnij Napisano 6 Czerwca 2018 Godzinę temu, KamiSH napisał: jak sprawdzić rzeczywisty pobór prądu po odpaleniu Zapiąć miernik cęgowy (z funkcją pomiaru prądu stałego) na kabel zasilania wychodzący z alternatora. Tego typu: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Joki Napisano 6 Czerwca 2018 Udostępnij Napisano 6 Czerwca 2018 Tak BTW, jak altek obciążysz na 100% to zaświeci się kontrolka ładowania, więc i bez miernika się dowiesz 😉 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
maras77 Napisano 6 Czerwca 2018 Udostępnij Napisano 6 Czerwca 2018 7 godzin temu, KamiSH napisał: Z racji mojej zieleniny elektroniczno\elektrycznej - jak sprawdzić rzeczywisty pobór prądu po odpaleniu wszystkiego - światła, radio, ładowarki, przetwornice itd - ile mi to żre... da się to jakoś sprawdzić? Da się. Jak masz interfejs to się podłącz i odczytaj pobór prądu. U mnie w Renault Espace z 2007 r w clipie wszystko widać - każde urządzenie zgłasza zapotrzebowanie na moc i alternator ją daje. Na przykład - jest elektryczna nagrzewnica powietrz 2000W - i jak działa to normalnie przewody od alternatora się robią gorące. Ale rade daje. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KamiSH Napisano 7 Czerwca 2018 Autor Udostępnij Napisano 7 Czerwca 2018 Interfejsu nie ma, ale będę w poniedziałek u specow od LRa i zrobimy testy - podłączymy wszystko co się da i zobaczymy jak daje radę. Pytanie numer dwa - jest sens tachać ze sobą aku na zasilanie np. Tv w głuszy? Czy po kilku użyciach będzie się nadawał do śmieci? Mówię o akumulatorze zwykłym (żelowe to za droga zabawa). Chodzi mi o zupełnie osobny akumulator - nie podpięty do ładowania, a doładowywany prostownikiem jak znajdę prąd. W lesie ma być zasilaniem dla lodówki na nocnym postoju i właśnie ewentualnie tv i dekodera. Zaplanowaliśmy sobie eskapade na odludzie w srodku MŚ :-) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Joki Napisano 8 Czerwca 2018 Udostępnij Napisano 8 Czerwca 2018 7 godzin temu, KamiSH napisał: jest sens tachać ze sobą aku na zasilanie np. Tv w głuszy? Czy po kilku użyciach będzie się nadawał do śmieci? Jeśli naładujesz go zaraz po rozładowaniu to nic mu nie będzie. Akumulatorom kwasowym, bardzo podobnie jak litowym, mocno szkodzi pozostawanie w stanie głębokiego rozładowania. Dlatego im szybciej doładujesz, tym lepiej. Tak BTW miałem kilka akumulatorów, które pomimo pozostawania w stanie bardzo głębokiego rozładowania przez pół roku czy nawet rok, po naładowaniu wciąż funkcjonują w autach i dają radę nawet w najchłodniejsze dni. Tak, więc nigdy nie wiadomo. Tylko jak sobie policzysz pobór prądu to się może okazać, że samą lodówkę to może i jedną noc pociągnie ale z TV i dekoderem, prądu wystarczy np. na 3h. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KamiSH Napisano 8 Czerwca 2018 Autor Udostępnij Napisano 8 Czerwca 2018 Właśnie w tym problem. Musiałbym kupić coś powyżej 80Ah a tu ceny już są nieciekawe. Z drugiej strony obejrzeć mecz Polska-Japonia za kołem podbiegunowym w dziczy bezcenne :-) tymczasem pochwale się, że zabawę zacząłem od rozładowania głównego aku... przez miesiąc robiłem zabudowę bagażnika, doposazalem wnętrze, montowałem lampy robocze i oczywiście za każdym otwarciem drzwi lampki, przy testach odpalanie stacyjki i zdechł... wiec na razie główny na prostowniku, a ja myśle dalej... pytanie jeszcze mam... czy mógłbym taki akumulator dodatkowy ładować z gniazdka zapalniczki w trakcie jazdy? Czy tylko prostownik 230v na kempingu? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Joki Napisano 8 Czerwca 2018 Udostępnij Napisano 8 Czerwca 2018 Oczywiście, że można z gniazdka zapalniczki tylko jeśli będzie mocno rozładowany to bezpiecznik strzeli. Trzeb by najpierw na kilka minur kablami rozruchowymi bezpośrednio pod aku w aucie na uruchomionym silniku i dopiero potem pod zapalniczkę. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
slawek2000 Napisano 8 Czerwca 2018 Udostępnij Napisano 8 Czerwca 2018 36 minut temu, KamiSH napisał: Właśnie w tym problem. Musiałbym kupić coś powyżej 80Ah a tu ceny już są nieciekawe. Z drugiej strony obejrzeć mecz Polska-Japonia za kołem podbiegunowym w dziczy bezcenne :-) tymczasem pochwale się, że zabawę zacząłem od rozładowania głównego aku... przez miesiąc robiłem zabudowę bagażnika, doposazalem wnętrze, montowałem lampy robocze i oczywiście za każdym otwarciem drzwi lampki, przy testach odpalanie stacyjki i zdechł... wiec na razie główny na prostowniku, a ja myśle dalej... pytanie jeszcze mam... czy mógłbym taki akumulator dodatkowy ładować z gniazdka zapalniczki w trakcie jazdy? Czy tylko prostownik 230v na kempingu? Nie kombinuj. Robisz tak: Wstawiasz akumulator dodatkowy do pracy cyklicznej np. 100Ah, ( u mnie Tuborg seria hobby- marine - caravan, ok.550zł.). Starannie go mocujesz. Kupujesz/ budujesz sam podzespoły które będą w czasie pracy silnika dołączać aku "postojowy" do instalacji samochodowej. Taki układ po wyłączeniu silnika odłącza ak. postojowy od instalacji auta. Podczas postoju używasz tylko postojowego, rozruchowy jest zawsze pełen i gotowy do startu. Jak lubisz taki sport to można to uzupełnić o panele słoneczne ( koniecznie kupione u chińczyka bo unas za drogo). Wtedy masz autonomię. Przy projektowaniu trzeba wziąć bardzo dużą poprawkę na moc paneli pv. Z innej beczki. Kolega na dniach demontuje ( w sumie ja mu demontuje)zestaw dodatkowego akumulatora z busa. Sam mu to zakładałem, moje wykonawstwo. W skład zestawu wchodzi w.wym. akumulator, zestaw załączający ładowanie ak. postojowego z instalacji, skrzynka rozdzielcza z woltomierzem, przetwornica 12/230v 300w, Panel ledowy ze ściemniaczem. Układ pracował 1 zimę w busie -głównie chodziło o zasilanie ogrzewania postojowego. Ak. na gwarancji. Jeżeli jesteś zainteresowany to prosze o kontakt. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KamiSH Napisano 8 Czerwca 2018 Autor Udostępnij Napisano 8 Czerwca 2018 Jestem zainteresowany. Problem w tym, że do wyjazdu został dokładnie tydzień ;-) jeśli w tym czasie udałoby się to ogarnąć to pisz na priv cenę za ustrojstwa i robotę. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
slawek2000 Napisano 8 Czerwca 2018 Udostępnij Napisano 8 Czerwca 2018 Spokojnie. nic na wariata. W ciagu tygodnia na pewno tego nie ogarniemy. Jutro, ew. w poniedziałek będe demontował wszystko. Pod koniec tygodnia sam rozpoczynam urlop i wyjazd ( ( też z akumulatorem i solarami na swoim pokładzie ). Cenę musi ustalić właściciel. W czasie demontażu mogę porobic zdjęcia wszystkiego jak było zamontowane. Demontaż chwila moment, montaż teoretycznie też nie nastręcza problemów ale praktyka pokazuje że idzie na to sporo czasu. Montaż akumulatora, prowadzenie przewodów- trzeba się do tego przyłożyć, idziemy po aucie z dużymi przekrojami przewodów, wszystko musi być starannie zamocowane. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KamiSH Napisano 8 Czerwca 2018 Autor Udostępnij Napisano 8 Czerwca 2018 Ok. To co poradzisz mi na teraz i wyjazd? Jak zrobić na razie trochę chałupniczo, ale bezpiecznie dla aku i naszej podróży? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wald0 Napisano 18 Czerwca 2018 Udostępnij Napisano 18 Czerwca 2018 Dnia 6.06.2018 o 14:49, KamiSH napisał: Do tego obciążenie dwóch ładowarek do tabletów 4A, do tego ładowanie telefonu 1,5A, do tego ładowanie lodówki około 6A. Te 4A i 1,5A to pewnie max prąd deklarowany na wyjściu ładwarek zasilaczy, ale dla 5V. Pomijajać, że na wyjściu, to dodawanie/odejmowanie amperów na różnych napięciach nie jest dobrym pomysłem. 4A w instalacji 5V to ze 2,5 raza więcej amperów niż przy tej samej mocy na 12-14V Załóżmy że ładujesz 20 smartfonów w mieszkaniu z jednej fazy - żaden wyczyn, a po stronie 5V masz w sumie powiedzmy 40 A. Jednocześnie w mieszkaniu masz pewnie bezpiecznik 16A. Tylko że na ~ 230V. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jacek7777 Napisano 21 Czerwca 2018 Udostępnij Napisano 21 Czerwca 2018 https://www.agroradek.pl tu znajdziesz części do układów silnika. polecam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
irekw Napisano 21 Czerwca 2018 Udostępnij Napisano 21 Czerwca 2018 46 minut temu, jacek7777 napisał: https://www.agroradek.pl tu znajdziesz części do układów silnika. polecam Pochwal się co kupiłeś.Bo nie bardzo mam ochotę na czytanie reklam. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.