Skocz do zawartości

7 m-cy 2018 r. i idziemy na rekord


rwIcIk

Rekomendowane odpowiedzi

Do końca lipca br. zarejestrowano w Polsce 319 478 nowych aut osobowych, tj. o 12,5% więcej niż w 2017 r.

Pierwsza 50 za www.samar.pl, Skoda bezkonkurencyjna:

1. Skoda Octavia: 12 581
2. Skoda Fabia: 11 484
3. Opel Astra: 9976
4. Toyota Yaris: 8541
5. Volkswagen Golf: 8386
6. Ford Focus: 6989
7. Toyota Auris: 6962
8. Skoda Rapid: 5892
9. Nissan Qashqai: 5726
10. Dacia Duster: 5694
11. Volkswagen Passat: 5505
12. Fiat Tipo: 5500
13. Renault Clio: 5089
14. Toyota Corolla: 4983
15. Skoda Superb: 4811
16. Toyota C-HR: 4400
17. Hyundai Tucson: 4303
18. Volkswagen Tiguan: 4193
19. Kia Ceed: 3781 (obie generacje modelowe razem)
20. Opel Corsa: 3711
21. Seat Leon: 3642
22. Kia Sportage: 3598
23. Dacia Sandero: 3588
24. Renault Megane: 3424
25. Opel Insignia: 2991
26. Toyota RAV4: 2949
27. Volkswagen Polo: 2832
28. Volvo XC60: 2746
29. Hyundai i20: 2660
30. Toyota Aygo: 2592
31. Suzuki Vitara: 2539
32. Renault Captur: 2489
33. Opel Mokka: 2483
34. Ford Fiesta: 2468
35. Volkswagen Golf Sportsvan: 2390
36. Hyundai i30: 2340
37. Citroen C3: 2329
38. Toyota Avensis: 2269
39. Skoda Karoq: 2256
40. Ford Mondeo: 2255
41. Skoda Kodiaq: 2137
42. Mazda CX-5: 2081
43. Seat Ibiza: 2071
44. Skoda Citigo: 2032
45. Ford Kuga: 2002
46. Volkswagen Touran: 1994
47. Nissan X-Trail: 1986
47. Volkswagen T-Roc: 1986
49. Dacia Dokker: 1977
50. Dacia Lodgy: 1917

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z ciekawostek:

- fatalny wynik ibizy - pogięło ich z cenami (albo raczej brakiem rabatów)

- sukces i30 - w końcu weszli do pierwszej 40tki 😃

- słabiutka fiesta - fajne autko, ale cena się nie zgadza

- zaskakująco słabe polo - kanibalizacja fabią? A może zbyt nudne?

- corsa 20 a powinna być w 10, ale to wyjątkowo nieudana generacja

- nie pojmuję skąd wysoka pozycja rapida - niezbyt urodziwa klasa b w cenie kompakta. Fenomen skody w pl...

- clio z beznadziejnym wnętrzem też dziwnie wysoko

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 minut temu, Jaruga napisał:

Z ciekawostek:

- fatalny wynik ibizy - pogięło ich z cenami (albo raczej brakiem rabatów)

- sukces i30 - w końcu weszli do pierwszej 40tki 😃

- słabiutka fiesta - fajne autko, ale cena się nie zgadza

- zaskakująco słabe polo - kanibalizacja fabią? A może zbyt nudne?

- corsa 20 a powinna być w 10, ale to wyjątkowo nieudana generacja

- nie pojmuję skąd wysoka pozycja rapida - niezbyt urodziwa klasa b w cenie kompakta. Fenomen skody w pl...

- clio z beznadziejnym wnętrzem też dziwnie wysoko

Ibizy nie da sie kupic sprzedaja tylko niedobitki. 

i30 zawsze sie sprzedaje bo biora crdi dla firm

cena fiesty imo ok

polo nie da sie kupic to samo co ibiza

corsa fajne auto

rapid pomylka

clio tak samo pomylka

 

A Avensis? Kto to kupuje?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Jaruga napisał:

Z ciekawostek:

- fatalny wynik ibizy - pogięło ich z cenami (albo raczej brakiem rabatów)

- sukces i30 - w końcu weszli do pierwszej 40tki 😃

- słabiutka fiesta - fajne autko, ale cena się nie zgadza

- zaskakująco słabe polo - kanibalizacja fabią? A może zbyt nudne?

- corsa 20 a powinna być w 10, ale to wyjątkowo nieudana generacja

- nie pojmuję skąd wysoka pozycja rapida - niezbyt urodziwa klasa b w cenie kompakta. Fenomen skody w pl...

- clio z beznadziejnym wnętrzem też dziwnie wysoko

 

IMHO takie wnioski mozna wyciagac, gdyby to zestawienie nie uwzglednialo sprzedazy flotowej....

A tak kryteria sa troche inne niz to czy sie komus auto podoba lub nie ;]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, rwIcIk napisał:

Do końca lipca br. zarejestrowano w Polsce 319 478 nowych aut osobowych, tj. o 12,5% więcej niż w 2017 r.

Pierwsza 50 za www.samar.pl, Skoda bezkonkurencyjna:

1. Skoda Octavia: 12 581
2. Skoda Fabia: 11 484
3. Opel Astra: 9976
4. Toyota Yaris: 8541
5. Volkswagen Golf: 8386
6. Ford Focus: 6989
7. Toyota Auris: 6962
8. Skoda Rapid: 5892
9. Nissan Qashqai: 5726
10. Dacia Duster: 5694
11. Volkswagen Passat: 5505
12. Fiat Tipo: 5500
13. Renault Clio: 5089
14. Toyota Corolla: 4983
15. Skoda Superb: 4811
16. Toyota C-HR: 4400
17. Hyundai Tucson: 4303
18. Volkswagen Tiguan: 4193
19. Kia Ceed: 3781 (obie generacje modelowe razem)
20. Opel Corsa: 3711
21. Seat Leon: 3642
22. Kia Sportage: 3598
23. Dacia Sandero: 3588
24. Renault Megane: 3424
25. Opel Insignia: 2991
26. Toyota RAV4: 2949
27. Volkswagen Polo: 2832
28. Volvo XC60: 2746
29. Hyundai i20: 2660
30. Toyota Aygo: 2592
31. Suzuki Vitara: 2539
32. Renault Captur: 2489
33. Opel Mokka: 2483
34. Ford Fiesta: 2468
35. Volkswagen Golf Sportsvan: 2390
36. Hyundai i30: 2340
37. Citroen C3: 2329
38. Toyota Avensis: 2269
39. Skoda Karoq: 2256
40. Ford Mondeo: 2255
41. Skoda Kodiaq: 2137
42. Mazda CX-5: 2081
43. Seat Ibiza: 2071
44. Skoda Citigo: 2032
45. Ford Kuga: 2002
46. Volkswagen Touran: 1994
47. Nissan X-Trail: 1986
47. Volkswagen T-Roc: 1986
49. Dacia Dokker: 1977
50. Dacia Lodgy: 1917

1999r chyba jeszcze nie przebijemy 630 tys o ile pamietam w tym polowe z tego zrobily 2 firmy Fiat i Daewoo niemal po rowno. Dzisiaj to sie bardziej rozlozylo. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, wesol napisał:

1999r chyba jeszcze nie przebijemy 630 tys o ile pamietam w tym polowe z tego zrobily 2 firmy Fiat i Daewoo niemal po rowno. 

Ja wtedy kupiłem Opla :)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 godzin temu, Maciej__ napisał:

 

IMHO takie wnioski mozna wyciagac, gdyby to zestawienie nie uwzglednialo sprzedazy flotowej....

A tak kryteria sa troche inne niz to czy sie komus auto podoba lub nie ;]

 

Dokładnie. Ja dostaję auto jakie kupią. Nie mam wpływu na model, silnik itp. Mogę zasugerować ale i tak wyboru dokonuje Prezes z typem od floty. 

Dlatego te wszystkie rankingi są przekłamane dla zwykłego przeciętnego Kowalskiego, który chce kupić np Peugeota 208. 

I zapewne dlatego tak wysokie miejsce Octavii, Fabii czy paskudnego Rapida :rzygi:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, volkov napisał:

I zapewne dlatego tak wysokie miejsce Octavii, Fabii czy paskudnego Rapida :rzygi:

 

Zapewne też cena octavii i fabii czy rapida dla flot nie jest tak absurdalna jak pokazują cenniki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mocna pozycja Rapida nie jest przypadkowa, rok temu sprzedawca oferował Rapida z silnikiem 1.2 110KM za 57kzł. Auto miało automatyczną klimatyzacje, alufelgi, lepsze radio, zimówki na felgach dodatkowo, ksenony. Plusem auta jest s miarę przestronna kabina i bahażnik. W salonie obok mniejsze Polo z silnikiem 1.2 90KM  oferowali za 56kzł, tutaj klimatyzacja manualna. Przeciętny Kowalski w takich przypadkach wybiera Rapida który jest kompromisem między ceną a oferowanymi możliwościami. Tak wyposażona Octavia to jakieś 20kzł więcej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, iwik napisał:

 

Zapewne też cena octavii i fabii czy rapida dla flot nie jest tak absurdalna jak pokazują cenniki.

nie tylko o cenę zakupu chodzi. Pamiętaj, że w PL Skoda to prawie Audi, a co z tego wynika wartość rezydualna takiego samochodu po np. 3 letnim kontrakcie jest dość wysoko. To powoduje, że nawet droższa cennikowo Skoda od Forda czy Renault wychodzi znacznie taniej w kontrakcie flotowym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, bergerac napisał:

nie tylko o cenę zakupu chodzi. 

To akurat wiem też na swoim przykładzie - skredytowania połowy wartości auta. Żaden inny producent nawet nie zbliżył się swoimi warunkami kredytowymi do tego co dał VW Bank (zakładam, że skodę też kredytuje).

Leasingi czy najem pewnie analogicznie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla porównania klasa średnia w Niemczech (pierwsze półrocze 2018):

 

1. Volkswagen Passat: 38 042 sztuki
2. Audi A4: 34 052
3. Mercedes Klasy 😄 31 128
4. BMW Serii 3: 17 346
5. Opel Insignia: 13 993
6. Skoda Superb: 10 112
7. Ford Mondeo: 7315
8. Volkswagen Arteon: 4499
9. Toyota Avensis: 2206
10. Renault Talisman: 1534

 

źródło: samar.pl

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, iwik napisał:

To akurat wiem też na swoim przykładzie - skredytowania połowy wartości auta. Żaden inny producent nawet nie zbliżył się swoimi warunkami kredytowymi do tego co dał VW Bank (zakładam, że skodę też kredytuje).

Leasingi czy najem pewnie analogicznie.

to akurat nie jest analogia, bo kredyt producencki działa na innych zasadach - to po prostu akcja sprzedażowa.

 

Mi np. świetne warunki kredytowe dal Peugeot na 2008. Żaden inny dealer nie miał czegoś równie atrakcyjnego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, pejus1982 napisał:

Mocna pozycja Rapida nie jest przypadkowa, rok temu sprzedawca oferował Rapida z silnikiem 1.2 110KM za 57kzł. Auto miało automatyczną klimatyzacje, alufelgi, lepsze radio, zimówki na felgach dodatkowo, ksenony. Plusem auta jest s miarę przestronna kabina i bahażnik. W salonie obok mniejsze Polo z silnikiem 1.2 90KM  oferowali za 56kzł, tutaj klimatyzacja manualna. Przeciętny Kowalski w takich przypadkach wybiera Rapida który jest kompromisem między ceną a oferowanymi możliwościami. Tak wyposażona Octavia to jakieś 20kzł więcej.

Dlatego coś kosztem czegoś . Chciałem Golfa Sportvana ale przy moich założeniach wyposażenia to cena ponad 80 k zł z silnikiem 1.2 85 KM . Ten koszmarny Rapid z silnikiem 1,0 110 KM  w najbogatszej wersji z kpl kół zima lato na alu bi-ksenony ledy przód i tył  klimatronik tempomaty czujki przód tył  oczywiscie grzane zydle i kupe bajerów to koszt 64 k zł . Jezdziłem brzydkim Roomsterem i bardzo chwaliłem . Auto kupuje sie dla siebie a nie dla sąsiadów . 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 6.08.2018 o 18:24, rwIcIk napisał:

Do końca lipca br. zarejestrowano w Polsce 319 478 nowych aut osobowych, tj. o 12,5% więcej niż w 2017 r. 

Indywidualnie do końca lipca 95 784 szt. Pierwsza dziesiątka:

1. Toyota Yaris 4210

2. Skoda Fabia 3864

3. Opel Astra 3132

4. Dacia Duster 3013

5. Skoda Octavia 2430

5. Fiat Tipo 2430

7. Toyota Auris 2336

8. Hyundai Tucson 2109

9. Opel Corsa 1856

10. Skoda Rapid 1785.

 

W lipcu najwięcej kupionych to:

1. Fiat Tipo 600

2. Opel Astra 411

3. Toyota Yaris 400

4. Dacia Duster 399

5. Skoda Fabia 369.

I zapomniałem dopisać:

6. Hyundai Tucson 286 :phi:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mniej niż 1/3
i raczej male autka i male SUVy 
No właśnie generalnie jestem zaskoczony. Niby wszyscy rzucają się na crossovery i divy.... A tu raptem Dustet..... I długo długo nic.... Potem Tucson wśród ind.

...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie generalnie jestem zaskoczony. Niby wszyscy rzucają się na crossovery i divy.... A tu raptem Dustet..... I długo długo nic.... Potem Tucson wśród ind.

...

Bo wiekszosc tych SUVow jest brana w leasing ;)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 6.08.2018 o 18:54, Jaruga napisał:

 

- clio z beznadziejnym wnętrzem też dziwnie wysoko

Clio pewnie jest tak wysoko ze względu na cenę, bo jak się dobrze ponegocjuję szczególnie z wychodzącym z oferty silnikiem 1,2 75KM to można za 45k zł mieć dobrze wyposażone auto jak na tę klasę. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

No i mamy dla porównania pierwszą 50 aut, które są kupowane w 2018 r. na użytek prywatny:

1. Toyota Yaris: 4210 egzemplarzy
2. Skoda Fabia: 3870
3. Opel Astra: 3132
4. Dacia Duster: 3012
5. Fiat Tipo: 2431
6. Skoda Octavia: 2430
7. Toyota Auris: 2336
8. Hyundai Tucson: 2109
9. Opel Corsa: 1855
10. Skoda Rapid: 1784
11. Toyota Aygo: 1748
12. Nissan Qashqai: 1712
13. Dacia Sandero: 1693
14. Kia Sportage: 1646
15. Toyota Corolla: 1645
16. Suzuki Vitara: 1611
17. Volkswagen Golf: 1568
18. Toyota C-HR: 1559
19. Hyundai i20: 1514
20. Opel Mokka: 1372
21. Kia ceed: 1209
22. Renault Clio: 1195
23. Kia Venga: 1162
24. Citroen C3: 1101
25. Renault Captur: 1064
26. Skoda Citigo: 1047
27. Volkswagen Tiguan: 994
28. Volkswagen Polo: 976
29. Skoda Karoq: 966
30. Seat Leon: 961
31. Renault Megane: 942
32. Mazda3: 932
33. Kia Stonic: 925
34. Mitsubishi ASX: 882
35. Toyota RAV4: 878
36. Kia Rio: 875
37. Honda HR-V: 846
38. Honda Civic: 803
39. Skoda Superb: 796
40. Ford Fiesta: 768
41. Volkswagen T-Roc: 742
42. Volkswagen Golf Sportsvan: 738
43. Ford Focus: 693
44. Mazda CX-3: 689
45. Mazda CX-5: 663
46. Suzuki Baleno: 647
47. Suzuki SX4 S-Cross: 622
48. Renault Kadjar: 602
49. Volkswagen Passat: 596
50. Seat Ibiza: 594
Żródło : samar.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 8.08.2018 o 14:12, OZI napisał:

Po to zebys mial rozrywke na weekend.

XV tego nie pociągnie...df8f05b86172df5f650696fc0f3ccd3a.jpge216a82ccfbba4bc50953eee8c6813a7.jpg

Sent from my Samshiite Note8
 

 

Taka dyskusja tez już była.

W Europie służą do tego minibusy coś jak VW Transporter/Caravelle

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, rwIcIk napisał:

1. Toyota Yaris: 4210 egzemplarzy
8. Hyundai Tucson: 2109
23. Kia Venga: 1162
31. Renault Megane: 942
36. Kia Rio: 875
40. Ford Fiesta: 768
43. Ford Focus: 693
46. Suzuki Baleno: 647
50. Seat Ibiza: 594
 

 

Zostawiłem w cytacie najciekawsze:

1. jestem pod wrażeniem wyniku yarisa. :ok:

8. Zaskakująco mocny tucson 

23. Kto i dlaczego kupuje kia venga??? :panic:

31. Nie kumam dlaczego megane się słabo sprzedaje. Jeden z najładniejszych kompaktów w dobrej cenie i dobrym wyposażeniem. :nie_wiem:

36. to powinno iść jak bułki a nie idzie...

40. dramat fiesty i focusa. Ale ford ordynarnie leje na prywatnych z góry na dół i widać to i czuć to nawet jak się wejdzie do salonu

46. baleno też powinno iść jak ciepłe bułki a jakoś nie idzie

50. Odnoszę wrażenie że seat jest odgórnie blokowany w PL żeby nie podgryzał skody. Ceny dla osób nie posiadających działalności, nie mają innego seata, i nie chcą zostawić swojego auta w rozliczeniu są z tyłka. Polo łatwiej kupić w dobrych pieniądzach niż ibize.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, Jaruga napisał:

8. Zaskakująco mocny tucson 

 

Ponad 2000 indywidualni i ponad 2000 na firmy :ok:

Auto podoba się, ma fajne wyposażenie, 5 lat gwarancji, a dilerzy dają spore rabaty, więc cenowo wychodzi konkurencyjnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Vitara lepiej sie spzedaje niz golf

14 minut temu, Jaruga napisał:

46. baleno też powinno iść jak ciepłe bułki a jakoś nie idzie50. Odnoszę wrażenie że seat jest odgórnie blokowany w PL żeby nie podgryzał skody. Ceny dla osób nie posiadających działalności, nie mają innego seata, i nie chcą zostawić swojego auta w rozliczeniu mają ceny z tyłka. Polo łatwiej kupić w dobrych pieniądzach niż ibize.

Wobec tego jaki jest sens istnienia seata na rynku?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, rwIcIk napisał:

No i mamy dla porównania pierwszą 50 aut, które są kupowane w 2018 r. na użytek prywatny:

 

Z tego co widze, to PSA w zasadzie nie istenieje na polskim rynku 8]

Jeden model Citroen C3 w pierwszej 50-ce to naprawde slabiutko...

Z czego te salony I ASO sie utrzymuja? ;]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, Aaron napisał:

najtansza 208 kosztuje 56 tys zł...

Cennikowo... za 43-44 tyś. można wyjechać z salonu i to wcale nie podstawową wersją.

 

Niestety inne Pugi nie maja takich rabatów, więc ceny zaporowe.

308ka SW wychodziła mi po rabatach drożej niż golf kombi, przy gorszym finansowaniu, więc o czym my mówimy... :facepalm:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Polarny napisał:

Przydałyby się jeszcze statystyki dla JDG - bo to w sumie użytek prywatny. 

Niby tak, ale znakomita większość pewnie w leasingu, a leasing prawdopodobnie do firm jest podciągnięty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 godzin temu, Jaruga napisał:

 

Zostawiłem w cytacie najciekawsze:

1. jestem pod wrażeniem wyniku yarisa. :ok: Ja jezdze Pankiem nie wiem kto to kupuje.

8. Zaskakująco mocny tucson 1.6PB ma dobra cene

23. Kto i dlaczego kupuje kia venga??? :panic:tez nie wiem

31. Nie kumam dlaczego megane się słabo sprzedaje. Jeden z najładniejszych kompaktów w dobrej cenie i dobrym wyposażeniem. :nie_wiem: Kiepskie multimedia, silniki bez szalu ludzie wola Captura.

36. to powinno iść jak bułki a nie idzie... Idzie ale na firmy

40. dramat fiesty i focusa. Ale ford ordynarnie leje na prywatnych z góry na dół i widać to i czuć to nawet jak się wejdzie do salonu. Focus zmiana modelu, z Fiesta sie nie wyrabiaja do produkcji

46. baleno też powinno iść jak ciepłe bułki a jakoś nie idzie - troszku odstaje od konkurencji a cenowo niekoniecznie

50. Odnoszę wrażenie że seat jest odgórnie blokowany w PL żeby nie podgryzał skody. Ceny dla osób nie posiadających działalności, nie mają innego seata, i nie chcą zostawić swojego auta w rozliczeniu są z tyłka. Polo łatwiej kupić w dobrych pieniądzach niż ibize. 1.5 wstrzymana produkcja do grudnia, wyprzedaja to co na placach jak zamowisz do produkcji to kto wie kiedy bedzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 godzin temu, wladmar napisał:

Dziwi mnie to. W klasie B moim zdaniem bije konkurencje. Chyba winna jest polityka marketingowa Suzuki, a raczej brak tej polityki.

Duze auto ale debilnie skontruowane wyposazenie dodatkowo niestety jest drogo. Jak porownasz wnetrze i jakosc vs kila, fiesta czy i20 to nic dziwnego, ze nie idzie. Zreszta nowy Swift tak samo jest drogi a znow pakiety wyposazenia nieodpowiednie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 minut temu, wujekcybul napisał:

 

8. Zaskakująco mocny tucson 1.6PB ma dobra cene

Jak chcesz auto tego typu z AT i nie brzydzisz się ON, to też jest dobra cena (w porównaniu z konkurencją) :ok:

No i może się podobać - tak ze zewnątrz, jak i wewnątrz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 25.08.2018 o 11:08, wujekcybul napisał:

23. Kto i dlaczego kupuje kia venga??? :panic:tez nie wiem

Jak widzę te samochody na stacji benzynowej lub pod sklepem, to zazwyczaj wysiadają z nich ludzie w okolicach 60 lat. Pewnie kwestia wysokiej pozycji za kierownicą - łatwego wsiadania, co oszczędza stawy, prostych niezabijalnych napędów i 7 lat gwarancji. Dla ludzi w tym wieku to istotne, bo przy zakupie często uważają, że to ich ostatni nowy samochód, więc długa gwarancja i prosta technika pod maską, to szansa na bezproblemowe użytkowanie przez wiele lat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.