Skocz do zawartości

Korekty wtrysku Z16XE1


maka777

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Chciałbym zapytać jakie powinny być prawidłowe wartości dla długoterminowych korekt wtrysku dla tego silnika?

Generalnie u mnie są w granicach 12-18% i co jakiś czas ( najczęściej przy dużych prędkościach) wyskakuje mi błąd P0171 - uboga mieszanka czujnik O2 Bank 1.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prawidłowe wartości to 0% ± 10. Skoro masz większe, to albo za dużo powietrza (nieszczelność), albo za mało paliwa (zapchany filtr, brudne wtryski, uszkodzony regulator ciśnienia, zużyta pompa).

Wraz ze zwiększaniem obrotów, korekty rosną, czy maleją?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za odpowiedź.

Jak jeżdżę szybciej to rosną do około 15%. 

Jak obserwowałem sondy to ta za katalizatorem ma podobne przebiegi co sonda przed czyli wszystko wskazuje na padający katalizator. Silnik bierze olej w ilości 200-300 ml/1000 km i zastanawiam się czy to nie szkodzi katalizatorowi, chociaż jak do niego zaglądałem to był czysty.

EGR-a zaślepiłem kilka miesięcy temu po czyszczeniu kanałów EGR w dolocie i może to (więcej powietrza) w połączeniu z np. padającą pompą daje taki efekt. Błąd póki co wywala tylko na gazie a pompa gazu daje ciśnienie około 2,5-3 bary czyli trochę mniej niż powinna.

Póki co poczekam może wyskoczy jeszcze jakiś inny błąd który by mnie ukierunkował. 

Czy jazda z takimi korektami i i błędem odnośnie ubogiej mieszanki może skutkować np. uszkodzeniem głowicy?

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy gazie zasada jest tak, że jak masz jakiś problem, sprawdzasz najpierw pracę na benzynie.

Sprawdź jeszcze korekty na postoju - wolne obroty i 3-4tyś.

Spalanie oleju powoduje wydzielanie się popiołu, który z czasem, zmniejsza żywotność katalizatora. Po pracy sond można wnioskować, że nie musisz się już o to martwić ;).

Pompa faktycznie powinna dawać trochę więcej (tak ze 100% więcej). Sterownik gazu powinien to skompensować zwiększonymi czasami wtrysku, ale każda korekta ma gdzieś swój koniec.

Zaślepienie egra może wpływać na zwiększoną korektę, ale żeby być pewnym, musiałbyś zdjąć zaślepkę.

Jeśli przy bardzo mocnym przyspieszaniu (z gazem w podłodze) sonda pokazuje mieszankę bogatą, to można jeździć. Błąd wskazuje jednak na to, że zdarzają się niedostatki w paliwie i to może skutkować uszkodzeniem zaworów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przejeździłem na benzynie prawie 100km i błąd nie wyskoczył (no chyba że to przypadek). Jedynie wyskakiwał przy jeździe na LPG z dużymi prędkościami, dlatego myślę że to kwestia LPG.

 

Mam jeszcze pytanie. Jeżeli wykasowałem błąd i w tym czasie kontrolka się nie świeci to czy to znaczy, że skład mieszanki jest w danej chwili OK aż do momentu ponownego jej zapalenia? Czy jeżeli kontrolka się już zapali to silnik przechodzi w stan awaryjny i przyjmuje jakieś wartości średnie żeby mieszanka nie była uboga?

I jeszcze jedno - o co chodzi z tymi Bankami 1i 2? Co one oznaczają? 

 

Pozdrawiam i dziękuję za pomoc

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kontrolka zapala się, gdy łączna korekta (STFT+LTFT) przekroczy pewien próg. W niektórych autach wystarczy 20%, w niektórych 50%. Strategie po wywaleniu błędu też są różne. Zwykle sterownik po prostu zaczyna ignorować sygnał z sondy, a zamiast tego przyjmuje, że mieszanka jest dobra. Niektóre korzystają z sondy za katalizatorem, albo próbują dalej dolewać paliwa, aż skończy się zakres korekcji. Różny jest też czas od przekroczenia progu korekt do zapalenia się kontrolki. Czasami jest to od razu, a czasami musi to trwać przez pewien czas, albo musi się powtórzyć dwa razy.

Co do banków, to u Ciebie jest tylko jeden. Zwykle w silnikach widlastych jeden bok cylindrów to jeden bank. Każdy ma swoją sondę i osobne korekty. Niektóre V8 mają 4 banki (1 sonda na 2 cylindry), R6 - dwa banki (1 sonda na 3 cylindry) itd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam ponownie

Winnym podwyższonych korekt okazała się zaślepka EGR-A. W chwili obecnej po jej usunięciu korekty długoterminowe na noPb i LPG wahają się w granicach  -2/+6 %. Przy większych obrotach idą bardziej na minus. Na luzie i przy hamowaniu silnikiem wynoszą około 10%.

Zaślepkę założyłem po czyszczeniu kanałów EGR żeby w miarę możliwości przedłużyć ich poprawne funkcjonowanie. 

Zastanawiam się czy nie pobawić się w rozwiercanie w zaślepce większych otworów i sprawdzać po każdej takiej operacji korekty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie widzę takiej potrzeby. Za pewne ze zwiększaniem otworów, korekty będą spadać. Zapamiętaj sobie, że te 15% wynika z zaślepki i traktuj to jako wzorcową korektę z zaślepionym egrem. Masz mniejszy zakres korekcji na plus, za to egr dłużej pożyje. Coś za coś.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Generalnie OK tylko czasami korekty mam już około +18 więc zakres regulacji nie jest już zbyt duży i podejrzewam że coraz częściej będzie mi walić tym błędem i mieszanka będzie uboga co w połączeniu z LPG nie wróży nic dobrego. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.