Skocz do zawartości

[Praca sprzęgła] Problem


el_guapo

Rekomendowane odpowiedzi

Rok temu wymieniłem komplet DKZ+tarcza+docisk+wysprzęglik/łożysko oporowe (hydrauliczne) - zestaw SACHS.

Często w zimne dni pojawiają się problemy (choć nie jest to regułą), które przy ciepłych dniach nie występują.

Od czasu do czasu pojawiała się dziwna przypadłość polegająca na zmianie zakresu roboczego pedału.

Zmienia się zakres roboczy pracy pedału sprzęgła, a co za tym idzie także praca łożyska oporowego.

Normalny, ok. 1cm skok jałowy pedału sprzęgła rośnie do 3-5cm, pojawiają się problemy z wrzuceniem biegu.

Kiedy z kolei bieg jest wrzucony i wcisnę pedał, to tak jakby napęd nie był w 100% rozłączony i samochód "pełza" (jak przy automacie).

W ekstremalnych przypadkach pedał zostaje w podłodze i sam nie wraca, podniesiony butem w końcu "odskoczy" i nagle zaczyna pracować poprawnie.

Albo pedał przy ruszaniu pracuje normalnie (jest sprężysty, mały, prawie niewyczuwalny skok jałowy), potem jadę parę kilometrów w trasie, muszę zmienić bieg i .... oooo nagle pedał ma znowu ten 5cm skok jałowy, ciężko jest wrzucić bieg, albo pedał zostaje w podłodze.... :nie_wiem:.

Albo jeszcze inaczej: stoję na światłach, pedał pracuje normalnie...stoję, stoję, stoję....chcę wrzucić bieg i .... oooo nagle znowu jest ten skok jałowy....

image.png.5f264f40206c76e32697239ad6e41082.png

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, wladmar napisał:

Odpowietrzałeś układ? Płyn był zmieniany? 

No wszystko było robione - kilkanaście miesięcy bez problemu, choć jak sobie przypomnę to ten skok jałowy czasem się zmieniał, ale nigdy tak ekstremalnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, el_guapo napisał:

No wszystko było robione - kilkanaście miesięcy bez problemu, choć jak sobie przypomnę to ten skok jałowy czasem się zmieniał, ale nigdy tak ekstremalnie.

Spróbuj porządnie odpowietrzyć (dla fachowca 15 minut roboty), powinno wszystko wrócić do normy, jeżeli nie wróci, bedziemy myśleć dalej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...
  • 9 miesięcy później...

Pany,

Problem powrócił 2 tyg. temu, a wysprzęglik wymieniany pod koniec grudnia 2018r. Potem w sezonie zimowym sporadycznie odnotowywałem przypadki zmiany pracy pedału, ale nigdy z wpadnięciem w podłogę. W okolicy kwietnia mechanior powtórnie odpowietrzył układ, nie stwierdził wycieków. Cale lato przejeździłem z idealnie chodzącym pedałem i sprzęgłem.

 

Jakieś 2tyg. temu zrobiło się chłodniej, noce z tem. w okolicy 0*C i pedał znowu w podłodze, trzeba było wyjmować butem, pompować żeby biegi wchodziły...no więc pompowałem i jeździłem. Z robiło się cieplej i problem SAM ZUPEŁNIE ustąpił. Zakładam, że jeżeli byłoby to zapowietrzenie układu (z jakiegokolwiek powodu, leżącego czy to po stronie wysprzęglika czy też pompy albo przewodów), to zapowietrzenie raczej samo by nie ustąpiło. A tu cud!!! Temperatura poszybowała powyżej 10*C i wszystko wróciło do normy - pedał sprężysty, brak skoku jałowego, wszystko chodzi jak w zegarku.

 

W końcu zwolnił się termin u mechaniora, wstawiłem auto do warsztatu, wymieniono cały płyn, przepłukano układ i go odpowietrzono, nie stwierdzono wycieków na łączeniu silnika i skrzyni (wysprzęglik, przewody wewnątrz kielicha), nie stwierdzono wycieków w okolicy pompy :nie_wiem: - mam jeździć do kolejnego fakapu, czyli zapewne temperatur w okolicy 0*C.

 

Jakieś pomysły?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

46 minut temu, bochumil napisał:

 

A niecałkowite wysprzęglanie i trudności z wrzucaniem biegów? 

Takie coś najczęściej wynika z zapowietrzenia układu lub kończący sie sprzęgło/docisk ale wtedy odpowietrzenie nie pomaga.

Miałem też tak kiedyś w dieslu fiatowskim 2.4 tds-jeszcze we Włoszech(najprawdopodobniej) sprzęgło robili i tarczę odwrotnie założyli:facepalm:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie po wymianie sprzęgła nic się w zachowaniu skrzyni nie zmieniło, chyba że mechanik odwalił popelinę i tylko mi się zdaje, że mam sprzęgło wymienione :hmm:

Edit: zapomniałem, o jednym. Pedał chodzi lżej, zatem docisk wymieniony.

Edytowane przez bochumil
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie po wymianie sprzęgła nic się w zachowaniu skrzyni nie zmieniło, chyba że mechanik odwalił popelinę i tylko mi się zdaje, że mam sprzęgło wymienione :hmm:
Edit: zapomniałem, o jednym. Pedał chodzi lżej, zatem docisk wymieniony.
Sprawdź czy nie masz regulacji między pedałem sprzęgła, a pompą, chyba, że cięgno jest na lince - wtedy regulujesz naciągiem linki.

Wysłane z mojego LG-H850 przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 godzin temu, volf6 napisał:

Wyciek płynu (z pompy), zapowietrzanie układu, problemy z zassaniem płynu.

 

Nic z tego u mnie nie występuje:

- ani wyciek z wysprzęglika,

- ani wyciek z pompy

 

a układ w zimniejsze dni i tak się zapowietrza (pedał wpada, pompowanie przywraca mu sprężystość), żeby w cieplejsze samoczynnie się "odpowietrzyć".

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach



 
a układ w zimniejsze dni i tak się zapowietrza (pedał wpada, pompowanie przywraca mu sprężystość), żeby w cieplejsze samoczynnie się "odpowietrzyć".


Ja bym porządnie odessał płyn i ewentualne pęcherze powietrza specjalnym urządzeniem podciśnieniowym + w momencie odsysania wcisnął pedał sprzęgła żeby pozbyć się płynu/powietrza z pompy.

Wysłane z mojego LG-H850 przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, brachu_ napisał:


 

 


Ja bym porządnie odessał płyn i ewentualne pęcherze powietrza specjalnym urządzeniem podciśnieniowym + w momencie odsysania wcisnął pedał sprzęgła żeby pozbyć się płynu/powietrza z pompy.

Wysłane z mojego LG-H850 przy użyciu Tapatalka
 

 

 

W zeszlym tygodniu zrobili mi plukanie ukladu wlacznie z pompą, podobno bylo tam troche syfu, ale to nadal nie jest to: pierwsze nacisniecie pedalu to nadal pół skoku "w próżni" i dopiero potem pojawia się sprężystość, potem wszystkobzaczyna działać poprawnie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 
W zeszlym tygodniu zrobili mi plukanie ukladu wlacznie z pompą, podobno bylo tam troche syfu, ale to nadal nie jest to: pierwsze nacisniecie pedalu to nadal pół skoku "w próżni" i dopiero potem pojawia się sprężystość, potem wszystkobzaczyna działać poprawnie. 
Zgawostka. Nie mam pomysłów. W zasadzie została tylko pompa do wymiany.

Wysłane z mojego LG-H850 przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, brachu_ napisał:

Sprawdź czy nie masz regulacji między pedałem sprzęgła, a pompą, chyba, że cięgno jest na lince - wtedy regulujesz naciągiem linki.
 

 

Mam cięgna 2 (szt.) z wkręcanymi/regulowanymi końcówkami typu "jabłuszko" na ich końcach. Wyglądają one tak:

 

979054726_Cigno.jpg.7eaee26f13fc2746358211551d1f7a0b.jpg

 

Strzałką zaznaczyłem nakrętkę regulacyjną. Pewnie jest to jakaś regulacja, ale gdzieś czytałem żeby tego lepiej nie ruszać. Ciekawa sprawa, że u mnie w wilgotne deszczowe dni biegi wchodzą lepiej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach






Wysprzęglik sterowany jest płynem hydraulicznym pompowanym przez pompę sprzęgła.
Aaa, to wszystko wyjaśnia; szukałbym regulacji między pedałem sprzęgła, a pompą. Sprzęgło powinno łapać gdzieś po środku skoku pedału sprzęgła - wtedy biegi powinny wchodzić gładko.

Wysłane z mojego LG-H850 przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.