Jump to content
michalhaba

Problem z ładowaniem AKU

Recommended Posts

Z uwagi na fakt iż tutaj jest więcej ogarniętych ludzi niż na francowatych, pytanie zadam tutaj.

Od jakiegoś czasu Alternator 231008137R z Mastera 2016 12V 185A w czasie jazdy potrafi zapalić kontrolki braku ładowania, po chwili to znika.

Dziś rano ( auto ma podpięte 2 akumulatory po 95AH ) stało noc na ogrzewaniu postojowym po odpaleniu po chwili brak ładowania, wyłączenie silnika i ponowne uruchomienie nic nie dało.

Pomogło dopiero stukanie rurką metalową w alternator i podniesienie obrotów do ok 3 tyś.

Dodam że w listopadzie sprawdzane były szczotki altka pod względem długości. Stojan czy wirnik nie wykazywał po ocenie wzrokowej żadnych uszkodzeń.

Czyżby diody były przyczyną i przestawały wzbudzać, tylko pytanie dla czego potrafi zgubić ładowanie w czasie jazdy i ponownie zacząć działać?

Ktoś coś podpowie, poza tym żeby wymienić cały alternator ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie wiem jak we francuzach ale w fiacie  ja miałem dwie przyczyny podobnych objawów do twoich 

1 luźny kabelek wzbudzenia idacy do alterantora który czasami nie łaczył az wkoncu sie zsunął i ładowania nie było wcale

2 zimny lut przy diodach . poprostu odlutowało sie jedno połaczenie  minimalnie i nie zawsze stykało. na oko nie było tego widac 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minutę temu, bolekatepl napisał:

Nie wiem jak we francuzach ale w fiacie  ja miałem dwie przyczyny podobnych objawów do twoich 

1 luźny kabelek wzbudzenia idacy do alterantora który czasami nie łaczył az wkoncu sie zsunął i ładowania nie było wcale

2 zimny lut przy diodach . poprostu odlutowało sie jedno połaczenie  minimalnie i nie zawsze stykało. na oko nie było tego widac 

 

Wtyczka ok sprawdzałem, ale ten zimny lut  całkiem dobry trop, na nie szczęście jadę akurat do Sztokholmu, jak tylko wrócę do Polski trzeba będzie to rozebrać i sprawdzić, ewentualnie wymienić ten regulator.

Dzięki za sugestie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wpierw zacznij od zmierzenia napięcia na aku na odpalonym silniku, a później kombinuj dalej. Co do szczotek to jaką wartość dla długości przyjąłeś i skąd te dane, że owa długość jest wystarczająca

Share this post


Link to post
Share on other sites

To wam napiszę ciekawostkę, na klemie - jest wtyczka z dwoma szarymi przewodami. Podobno te pojeby z renault zrobiły coś typu inteligentne ładowanie, raz ładowało z miernika 14,6 raz 12,5 różne wartości to miało w zależności od stopnia naładowania akumulatora. Ale wracając do problemu, po zjeździe z promu na Szwecji zero ładowania, nawet napierda...nie w altka nie pomagało, ale przypomniałem sobie jak kiedyś ktoś na grupie na F busiarze pisał jak miły ci akumulator odłącz z minusowej klemy kostkę z szarymi przewodami. Myślę nie zaszkodzi spróbować, jak było moje zdumienie, odłączam ową kostkę odpalam nosz kur.a ładowanie jest, mało tego stałą wartością 14,6V bez skoków jakie były wcześniej typu 12,6-14,6 itp. Zrobione na tym dziś 800 km, baterie po postoju ok godziny pokazują napięcie 12,7, rozrusznik kręci jak szalony( 2 baterie więc prąd rozruchu x2) ale najlepsze jest to że jest to ładowanie, po podłączeniu tej kostki do klemy - brak ładowania :) Co to jest ma ktoś możliwość podejrzeć na schematach gdzie owe przewody wędrują Master 2016 163 km motor 2,3 dci, szaleństwo normalnie :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dnia 17.12.2018 o 20:41, michalhaba napisał:

To wam napiszę ciekawostkę, na klemie - jest wtyczka z dwoma szarymi przewodami. Podobno te pojeby z renault zrobiły coś typu inteligentne ładowanie, raz ładowało z miernika 14,6 raz 12,5 różne wartości to miało w zależności od stopnia naładowania akumulatora. Ale wracając do problemu, po zjeździe z promu na Szwecji zero ładowania, nawet napierda...nie w altka nie pomagało, ale przypomniałem sobie jak kiedyś ktoś na grupie na F busiarze pisał jak miły ci akumulator odłącz z minusowej klemy kostkę z szarymi przewodami. Myślę nie zaszkodzi spróbować, jak było moje zdumienie, odłączam ową kostkę odpalam nosz kur.a ładowanie jest, mało tego stałą wartością 14,6V bez skoków jakie były wcześniej typu 12,6-14,6 itp. Zrobione na tym dziś 800 km, baterie po postoju ok godziny pokazują napięcie 12,7, rozrusznik kręci jak szalony( 2 baterie więc prąd rozruchu x2) ale najlepsze jest to że jest to ładowanie, po podłączeniu tej kostki do klemy - brak ładowania :) Co to jest ma ktoś możliwość podejrzeć na schematach gdzie owe przewody wędrują Master 2016 163 km motor 2,3 dci, szaleństwo normalnie :)

 

To jest normalne zachowanie przy inteligentnym ładowaniu - na klemie minusowej jest "komputer" który mierzy parametry aku i na ich podstawie ustala scenariusz ładowania. 

Wszystko ma na celu zmniejszenie obciążenia alternatora i oszczędność paliwa/CO2. Po naładowaniu akumulatora odciąża się alternator i zaprzestaje ładowania. Na postoju komputer potrafi nawet rozładowywać aku podtrzymując urządzenia, żeby zaraz go doładować jak jedziesz. Samo ładowanie i napięcia są dobierane pod względem wieku/typu/stopnia naładowania/temperatury akumulatora.

Po wymianie aku należy zresetować ten komputer na klemie minusowej, niech ponownie liczy sobie te parametry. Dodatkowo w "body komputerze" powinieneś mieć wpisaną pojemność i typ akumulatora (są inne napięcia i scenariusze ładowania dla EFB i AGM). 

Ogólnie aku nie ma łatwo i po 3 latach można spodziewać się wymiany aku na nowy (jest ciągle ładowany i rozładowywany). Mój EFB wytrzymał przy Stop&start + inteligentne ładowanie 3 lata. Właśnie jestem na etapie zakupu nowego.

 

U ciebie jest jakiś problem z elektroniką .. wymieniałeś ostatnio akumulatory? Może drugi akumulator zaburza parametry? Prawdopodobnie ten układ na klemie podaje złe wartości stąd źle się to wszystko ładuje.

Może być jeszcze taka sytuacja, że masz zwyczajnie stare i zużyte te akumulatory - te układy to rozpoznały i go łagodniej ładują. Po przestawieniu na stałe 14,6V mogły się trochę "odświeżyć" i jeszcze chwilę pochodzą ... ale nie za długo. 

 

Odłączając ten moduł z klemy minusowej zrobiłeś mu taka lobotomię elektroniki. Komputer nie ma parametrów akumulatora i pewnie przełączył się w ciągłe ładowanie. Czasami wywali przez to błąd, czasami nie. Tu byś się musiał podpiąć pod komputer serwisowy i to wszystko ustawić. 

W fordzie mogę przeprogramować komputer czy chcę inteligentne ładowanie, czy zwykłe, podać parametry i tym aku. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.