Jump to content
grogi

Prius Mk2

Recommended Posts

Będzie niedługo trzy lata, jak sprzedałem - i wciąż do tego auta tęsknię. Genialny samochód.

 

3_4.jpg.7dd18ed67426e757f783b7b3b65bb831.jpg

 

Wygląd

 

Prius Mk2 zdecydowanie nie jest autem o konwencjonalnej urodzie... Cały jest obły - próżno tutaj szukać jakiś akcentów stylistycznych. Wszystko jest podporządkowane ograniczeniu oporu aerodynamicznego, brak ostrych krawędzi. Fajne są te "garby" na dachu...

 

Bok.jpg.ad51f62deba1686bf129ac59b5081c20.jpg

 

Front.jpg.60d732034e89e3d4526b11fcc222cff8.jpg

 

Wnętrze

 

Zaskakująco przestronnie. Foteliki RWF dla dzieci kupowałem jeżdząc Superbem - więc miejscem z tyłu sie nie przejmowałem. Prius to jeden z niewielu samochodów, w którym po zamontowaniu tych samych fotelików z przodu można było uściąść. 

 

Dużo schowków - są dwa schowki przed pasażerem, wielki schowek w podłokietniku, schowek pod podłokietnikiem, za plexi pod radiem (można tam zamontować też standardowe radio rozmiaru DIN), w podsufitce...

 

1295588444_SrodekPrzod.jpg.0b69b86817b239f2cd2ff5efb81f004e.jpg 827016321_SrodekTyl.jpg.4220221d5e81caa625c64e33e75db613.jpg

 

Auto jest naprawdę bardzo przestronne. "Przejście" przed podłokietnikiem tej przestrzeni dodaje. Szkoda tylko, że podłoga nie jest całkiem płaska. Pasy mają taki fajny ficzer - po rozwinięciu na pełną długość będą się tylko zwijać aż do pewłnego zwinięcia. Świetna sprawa do przymocowania fotelików dla małych dzieci - nie luzują się.

 

Spasowanie niezłe, chociaż coś-tam-już trzeszczało... Bardzo plastkikowo...

 

Srodek.jpg.b09470541cfaff0dde218a983ec238e7.jpg

 

Sterowanie radiem i telefonem, tempomatem (którego nie miałem) i podstawowa obsługa klimatyzacji (temperatura +/-, odparowanie przedniej szyby, podgrzewanie tylnej szyby i lusterek) z przycisków na kole kierownicy. Dokładniejsze ustawienia, do których zagląda się może raz na rok, z ekranu dotykowego. 

 

Prędkościomierz jest bardzo fajnie zrobiony - to nie jest po prostu wyświetlacz LCD tam gdzie go widać. Dzięki sprytnemu rzutowaniu jest to obraz pozorny dużo bardziej oddalony od kierowcy - oczy nie muszą tak ciężko pracować i się akomodować.

 

Ten centralny wyświetlacz też jest całkiem fajny. Na początku włączamy go na ekran przepływów energii (j/w) - pokazuje wtedy jak energia jest odzyskiwana przy hamowaniu i ładuje akumulator, jak silnik elektryczny wspomaga spalinowy przy przyśpieszaniu itd. Później już to jest mniej fascynujące i raczej przestawiamy się na obserwację historii spalania...

 

1024px-Priuslcd.jpg

/źródło - Wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Prius_(XW20)

 

Zegarek LED z Aliexpress trochę nie przystoi... Nie jest w jakikolwiek zintegrowany z resztą samochodu (jeśli dobrze pamiętam, to ustawia się go zapałką :D) ale czas pokazuje. 

 

Bagażnik

 

Z włożoną drugą podłogą jest dość płytki, ale wciąż ustawny. Otwór załadunkowy ogromny, nie ma problemu z włożeniem suszarki bębnowej...

 

Bagaznik.jpg.643b4f918a5cd08b62b96ae2907e123c.jpg

 

Po jej wyjęciu, wywaleniu plastików dochodzi jakieś 60-80l pojemności... (z braku lepszego zdjęcia macie takie z butlą LPG zamiast koła zapasowego 😄 )

 

img_2963-jpg.24368

 

Roleta jest demontowalna (jest dla niej przewidziany specjalny schowek). Siedzenia składane, podłoga wtedy bez progów - ale nie całkowicie płaska. 

 

Układ napędowy

 

Priusem jeździ się jak normalnym automatem. Wrzucasz na D - i jazda. Jest też pełzanie po puszczeniu hamulca... 

Przejście z trybu elektrycznego do spalinowego jest zwykle niezauważalne - można je tylko poczuć ruszając z butem w podłodze - wtedy może szarpnąć jak silinik się włącza.

 

Skrzynia CVT jest bardzo często krytykowana za bycie głośną i "wycie". Wynika to głownie z niezrozumienia elementarnych zasad. Fakt - jak gaz zostanie wciśnięty do oporu, auto rozpędzi silnik do obrotów mocy maksymalnej i jest wycie...

Ale... Jadąc samochodem ze skrzynią manualną, po pełnym wciśnięciu pedału gazu auto zaczyna przyśpieszać. Ale będzie ograniczone mocą dostępną przy aktualnych obrotach silnika. Jeśli chcesz przyśpieszyć "na maska" - to trzeba zredukować - i też będzie głośno...

 

 

 

Auto jest dość dziwne w odbiorze. Mimo że jest dość zrywne, a połączenie przedkładni i silnika elektrycznego powoduje, że zaczyna przyśpieszać bez zbędnych opóźnień - to tego przyśpieszenia nie czuć. Wynika to pewnie z tego, że nie słyszymy silnika sukcesywnie wkręcającego się na obroty...

 

Awaryjność

 

Bliska zeru. Przez 3 lata i 50kkm zepsuła się jedna rzecz: krańcówka w prawych przednich drzwiach. €20 w serwisie - wymieniłem samemu. 

 

i koszty eskploatacji

 

Bardzo niskie. Spalanie z cyklu mieszanego nigdy nie przekroczyło 6l/100km (w tych samych warunkach Mazda3 1.6 brała 9l, Superb 1.8T palił 11l, Picasso HDI pali 7.5l ON - chociaż teraz do biura jeżdżę często rowerem, więc średnie spalanie jest pewnie minimalnie niższe). Na autostradzie też nigdy nie przekroczyło 6l/100km. W trasie spalanie poniżej 5l/100km jest realne. Można wykręcić 3 z przodu, ale do tego trzeba się już nieco postarać (choć wciąż nie będzie to jazda emerycka).

 

Było "trochę" eksloatacji:

  • akumulator (ołowiowy 12V) po 8 latach powiedział bye-bye. /nie padł kompletnie i auto nigdy nie było z tego powodu unieruchomione i zawsze się włączyło - ale zacząłem dostrzegać symptomy i wymieniłem dla spokoju/
  • kupiłem z uszkodzonymi czujnikami cofania. zamówiłem srebne STIG, przysłali czarne 😕😄 - nie miałem ochoty odsyłać, wymieniłem sam...
  • liście zatkały odpływ wody z podszybia, trzeba było wyczyścić
  • tylne bębny hamulcowe wymagały przeczyszczenia
  • trzy razy olej silnikowy (nie ma jakiś wymogów na normy - tylko przyzwoity 5W30 czy 0W30. Lałem jakieś A3/B4 Totala czy Championa) i trzy filtry oleju. 
  • jeden filtr powietrza
  • jeden filtr p/pryłkowy
  • raz wymiana oleju w przekładni (koniecznie oryginalny Toyota ATF WS)
  • zarówka świateł pozycyjnych prawy-tył
  • wycieraczki - (chyba) dwa komplety
  • sześć opon - oryginalnie 195/55/16 - ale bez negatywnych konsekwencji zakładałem tańsze 205/55/16. /to minimalnie wpływało na odczytaną ekonomię - bo licznik przebiegu pokazywał, że auto przejechało nieco mniej (2-3%) niż było faktycznie/

 

Samochód jest mechanicznie jest bardzo prosty i zaprzyjaźniony Zenon Nakrętka bez problemu go ogarnie. Nie powinien jednak dotykać klimatyzacji - zanieczyszczenie układu typowym olejem spowoduje uszkodzenie kompresora (dilerzy Toyoty mają osobne maszyny do serwisowania hybryd). Wymianę płynu hamulcowego też dobrze zrobić u Toyoty, chociaż są już tutoriale jak zrobić to samemu. Ja nigdy nie robiłem - wciąż trzymał parametry. Klocki i tarcze przy 120kkm też były jeszcze oryginalne z fabryki. 

 

I tracą na wartości bardzo mało... Kupiłem w 2013 z €5500. Trzy lata i 50kkm później sprzedałem za €5000... 

 

Wady

 

Bardzo mało.... 

  • kiepskie wyciszenie. Słychać opony, słychać wiatr...
  • kiepskie (w odbiorze) materiały wnętrza. Chociaż po 120kkm i małym tsunami po nim biegającum, kabina wciąż wyglądała prawie jak nowa
  • nienajlepsza widoczność. Dość grube słupki oraz spojler na środku tylnej szyby, który ogranicza widoczność do tyłu
  • kolumna kierownicy regulowana tylko góra-dół

 

Zalety

 

Lista może i krótka, ale jak treściwa ;)

 

  • niezawodność
  • niskie koszty użytkowania
  • rozmiar i przestronność
  • łatwość użytkowania
  • nie jest dieslem

 

Podsumowanie

 

Takie samo jak wprowadzenie. Genialne auto. Polecam...

Edited by grogi
  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mialem takiego samego, chyba w podobnym okresie, przez blisko 4 lata, przejechane jakies 70-80kkm, Rocznik 2005, mial 170kkm jak poszedl dalej.

 

W zasadzie moge sie w 100% podpisac pod tym co napisales :oki:

 

Jedna usterka, trzeba bylo przepustnice przeczyscic bo... juz nie pamietam jakie byly objawy, ale cos bylo nie tak:) Poza tym czysta eksploatacja jak u Ciebie. Zawias, hamulce, wydech nic nie ruszane.

 

Do jazdy miejsko-podmiejskiej ciezko o lepszy wybor, choc i w dluzszych trasach bardzo dobrze sobie radzil (zaliczyl letni wyjazd do ITA - 3.5kkm, srednia spalanie 5.5l z wyjazdu) oraz zima na narty (7l bo byl box na dachu i to byl max jaki osiagnal). Srednia z calosci uzytkowania ok 5.5 jesli dobrze pamietam.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Właśnie stałem się posiadaczem Priusa II.

Niedługo może jakieś foto.Mam nadzieje że będzie się dobrze sprawował:drive:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja bym do wad dodał jeszcze podnoszoną przez wielu użytkowników fatalne wyprofilowanie foteli. Trudno znaleźć we współczesnych autach gorsze.

Ja musialem troche przerobić fotel kierowcy, aby dało sie wysiedzieć na trasie dłuższej, niż 50km lub 30 minut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

cześć,

powiedzcie mi jak sprawa baterii.

zastanawiam się nad używką i boje się potencjalnych kosztów z tym związanych.

Kolejne pytanie, to czy Prius, czy Honda?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dnia 14.01.2019 o 15:48, marycha napisał:

cześć,

powiedzcie mi jak sprawa baterii.

zastanawiam się nad używką i boje się potencjalnych kosztów z tym związanych.

Szansa wpadki jest znikoma. A jak już padają, to tylko pojedyncze ogniwa - można je wymienić pojedynczo, nie trzeba całego pakietu stu-iluś ogniw...

Dnia 14.01.2019 o 15:48, marycha napisał:

Kolejne pytanie, to czy Prius, czy Honda?

Insight'a bym odrzucił - jest głośny i mały. Ale Civic Hybrid jest całkiem fajnym autem. 

 

I choć system hybrydowy Hondy jest dużo mniej zaawansowany, to sprawdza się dobrze. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 godzin temu, grogi napisał:

całego pakietu stu-iluś ogniw.

dokładnie dwudziestu ośmiu

Share this post


Link to post
Share on other sites
30 minut temu, ghost2255 napisał:

dokładnie dwudziestu ośmiu

Dwadzieścia osiem jest modułów. Ogniw jest chyba sześć na moduł...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zgadza się, ale nie wymienisz pojedynczego ogniwa, tylko całe moduły.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dnia 21.12.2018 o 11:26, grogi napisał:

Będzie niedługo trzy lata, jak sprzedałem - i wciąż do tego auta tęsknię. Genialny samochód.

😄

Awaryjność

Bliska zeru. 😕😄

 

Mnie do histerii doprowadza wymiana żarówek mijania :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mam Prusaka, ale 3. Autko fajne. Mam go od ponad roku. Wymiana żarówek wymaga giętkich nadgarstków 😄 Mój jest z 2012 roku. Z awarii miałem niedawno problemm z ABS... Błąd komunikacji i brak możliwości kalibracji serwa. W ASO po kilku godzinach odnaleźli błąd komunikacji - jeden z pinów na szynie CAN był luźny ponoć. Naprawili, skalibrowali wszystko i autko znów jeździ jak powinno.

Co grogi pisał, to się zgadzam :) Ale zaskoczyłeś mnie tym, że jest miejsce na roletę bagażnika :O Gdzie jest to miejsce? Chyba że w 3 już go niema?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mam Prusaka, ale 3. Autko fajne. Mam go od ponad roku. Wymiana żarówek wymaga giętkich nadgarstków  Mój jest z 2012 roku. Z awarii miałem niedawno problemm z ABS... Błąd komunikacji i brak możliwości kalibracji serwa. W ASO po kilku godzinach odnaleźli błąd komunikacji - jeden z pinów na szynie CAN był luźny ponoć. Naprawili, skalibrowali wszystko i autko znów jeździ jak powinno.
Co grogi pisał, to się zgadzam  Ale zaskoczyłeś mnie tym, że jest miejsce na roletę bagażnika :O Gdzie jest to miejsce? Chyba że w 3 już go niema?
Proszę

20fc13319ec998b8e99536f6bd390b7d.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.