Skocz do zawartości

Nubira III (Chevrolet Lacetti) układ chłodzenia


Pepcio

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie. 

Mała zagadka, może ktoś podpowie czy ja źle rozumuję czy z samochodem jest coś nie tak. 

Kupiłem Nubirę III z silnikiem 1,6 109 KM, ogarniam powoli ten samochód i mam zagadkę z układem chłodzenia. 

Temperatura płynu podczas jazdy według Torgue Lite wahała się pomiędzy 76 a 80 stopni. Myślę sobie pewnie termostat już niedomaga więc zakupiłem stosowny i wymieniłem. Temperatura nadal taka sama. Teoretycznie termostat ma temperaturę otwarcia 87 stopni i jak rozumiem w warunkach prawidłowych temperatura silnika powinna zawierać się właśnie w okolicach tej temperatury po rozgrzaniu itp. Wymieniłem czujnik temperatury na nowy, w tej chwili temperatura odczytywana z Torgue wynosi w przedziale 80-83/84 stopnie więc poprawa jest, ale to dalej nie są okolice teoretycznej pracy termostatu. Silnik w dobrym stanie, termostat sprawny, czujnik oryginał. Czytałem wiele wątków o podobnych problemach innych użytkowników niestety bez szczęśliwego zakończenia. Chcę jeszcze zmierzyć temperaturę zewnętrznym termometrem i porównać z odczytami. Jakieś sugestie? Podpowiedzi? Ktoś borykał się z podobnymi problemami? 

Pozdrawiam.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 minut temu, Pepcio napisał:

Witajcie. 

Mała zagadka, może ktoś podpowie czy ja źle rozumuję czy z samochodem jest coś nie tak. 

Kupiłem Nubirę III z silnikiem 1,6 109 KM, ogarniam powoli ten samochód i mam zagadkę z układem chłodzenia. 

Temperatura płynu podczas jazdy według Torgue Lite wahała się pomiędzy 76 a 80 stopni. Myślę sobie pewnie termostat już niedomaga więc zakupiłem stosowny i wymieniłem. Temperatura nadal taka sama. Teoretycznie termostat ma temperaturę otwarcia 87 stopni i jak rozumiem w warunkach prawidłowych temperatura silnika powinna zawierać się właśnie w okolicach tej temperatury po rozgrzaniu itp. Wymieniłem czujnik temperatury na nowy, w tej chwili temperatura odczytywana z Torgue wynosi w przedziale 80-83/84 stopnie więc poprawa jest, ale to dalej nie są okolice teoretycznej pracy termostatu. Silnik w dobrym stanie, termostat sprawny, czujnik oryginał. Czytałem wiele wątków o podobnych problemach innych użytkowników niestety bez szczęśliwego zakończenia. Chcę jeszcze zmierzyć temperaturę zewnętrznym termometrem i porównać z odczytami. Jakieś sugestie? Podpowiedzi? Ktoś borykał się z podobnymi problemami? 

Pozdrawiam.

 

A jak u ciebie z wydajnością ogrzewania? Jeśli jest OK to olej to po prostu skoro praktycznie żadnej różnicy Ci to nie robi.

Wymieniałeś pompę wody z rozrządem po zakupie? Była różnica przed i po wymianie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Pepcio napisał:

Myślę sobie pewnie termostat już niedomaga więc zakupiłem stosowny i wymieniłem.

Wymieniłeś cały termostat, czy tylko wkład ?

Pamiętam historię z silnika 2,0 - wymiana wkładu nie pomagała, bo wyrabiało się (minimalnie) gniazdo i termostat się nie domykał. Wymiana wraz z obudową załatwiała temat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, volf6 napisał:

Nie wiem czy jest sens bić się o te 3 czy 4 stopnie...  LPG jest?

Zagrzej silnik na postoju az do włączenia się wentylatora, to temperatura powinna być nieco wyższa (choć też zależy od auta ale ponad 90°c powinno być).

3-4 stopnie dla mnie to może mało, ale dla sterownika Pb może być to spora różnica w spalaniu. Ten samochód póki co mam na Pb i żłopie niemiłosiernie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Jaruga napisał:

A jak u ciebie z wydajnością ogrzewania? Jeśli jest OK to olej to po prostu skoro praktycznie żadnej różnicy Ci to nie robi.

Wymieniałeś pompę wody z rozrządem po zakupie? Była różnica przed i po wymianie?

Ogrzewanie jest ok, różnice robi dla sterownika silnika bo jeśli przewidziana konstrukcyjnie temperatura pracy ma wynosić powiedzmy 90 stopni, a sterownik widzi 80 to jeżdżę tak jakby ciągle na niedogrzanym silniku. Szukam rozwiązań bo Nubira dużo spala według mnie, choć wiem, że TTTM ponoć, choć dziwię się bo silnik nie jest jakiś mocno przestarzały konstrukcyjnie i przy rozsądnym użytkowaniu powinien być choć ,,umiarkowanie'' oszczędny. Będę wkładał LPG , ale chcę mieć wszystko na Tip Top przed montażem, zeby później nie było niespodzianek po montażu. Rozrząd był wymieniany 3 tys km przed moim zakupem (informacja pewna razem z pompą). Nie wiem jak było przed. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, noras napisał:

Wymieniłeś cały termostat, czy tylko wkład ?

Pamiętam historię z silnika 2,0 - wymiana wkładu nie pomagała, bo wyrabiało się (minimalnie) gniazdo i termostat się nie domykał. Wymiana wraz z obudową załatwiała temat.

Oczywiście całość, tu jest fabrycznie termostat z obudową z tworzywa i z tego co wiem, nie da się w nim wymienić wkładu. Czytałem te wątki o termostatach, czujnikach i wskazaniach temp. na desce chyba wszystkie w tym i z AK, nie było jednoznacznego konsensusu. Większość użytkowników zgodnie twierdzi, że te samochody ogólnie dużo spalają paliwa, choć są i wyjątki takich którzy mieszczą się w cyklu mieszanym w okolicach 7,5-8 litrów, być może jest w tym wynalazku jakaś wada poprzez którą zaniżane jest wskazanie temperatury dla sterownika stąd duży apatyt na paliwo. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, Pepcio napisał:

paliwa, choć są i wyjątki takich którzy mieszczą się w cyklu mieszanym w okolicach 7,5-8 litrów, być może jest w tym wynalazku jakaś wada poprzez którą zaniżane jest wskazanie temperatury dla sterownika stąd duży apatyt na paliwo. 

U mnie średnia wychodziła około 8, ale gdy trzeba było mocniej depnąć to bez problemu łykał 9-10, a nawet kilkanaście ;]

Gdzieś czytałem, a wsadzaniu termostatu z ciut wyższymi temp. ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, 111Zenek napisał:

Mój minimum brał 8.5 l/100km. A 10 też nie byĺa problemem.

Dla porównania obecny diesel 1.9 tdi  spala średnio 5.4 l/100km.

 

Pozd

To, że diesel spala mało to wiem, sprzedałem właśnie Audi A4b5 z 1,9 tdi 110, o ile spalanie super to kultura pracy sieczkarni i ogólnie ,,Audi jako przewaga dzięki technice'' do mnie nie przemawia, nie chcę więcej Audi a w zasadzie generalnie Vag-a. Miałem diesli w życiu sporo, nawet teraz mam bo jako drugi samochód mam Twingo II dci i spala w zimie po mieście do 5,5 l ON max, trzeci mam służbowy 1,9 CDti też spala przyzwoicie choć jest z niego ulep straszny. Niestety stary diesel = problemy, pieprznie dwumasa, wtryski, pompa i wszystkie oszczędności idą w diabły. No nic, trzeba włożyć LPG i modlić się by w końcu trafić na bezproblemową instalację i użytkowanie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, rwIcIk napisał:

U mnie średnia wychodziła około 8, ale gdy trzeba było mocniej depnąć to bez problemu łykał 9-10, a nawet kilkanaście ;]

Gdzieś czytałem, a wsadzaniu termostatu z ciut wyższymi temp. ...

Miałeś 1,6 ? Mam świadomość, że spalanie w tym Chvroleto-Daewoo będzie bardziej w okolicach 10 l pb niż niżej, nie litrażowałem go jeszcze dokładnie, ale po wskazówce widzę, że jest dramat. Przejechałem 350 km a wskazówka na kresce oznaczającej około 1/4 zbiornika, a że jest tam 60 l....... to boję się liczyć ;) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, Pepcio napisał:

Miałeś 1,6 ? Mam świadomość, że spalanie w tym Chvroleto-Daewoo będzie bardziej w okolicach 10 l pb niż niżej, nie litrażowałem go jeszcze dokładnie, ale po wskazówce widzę, że jest dramat. Przejechałem 350 km a wskazówka na kresce oznaczającej około 1/4 zbiornika, a że jest tam 60 l....... to boję się liczyć ;) 

1,6 109 KM.

Tragedii nie było http://members.chello.pl/r.wicik/GM_L.xls

MIN 6,24

MAX 9,60

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, rwIcIk napisał:

1,6 109 KM.

Tragedii nie było http://members.chello.pl/r.wicik/GM_L.xls

 

Imponujące zestawienie :) A spalanie faktycznie bez tragedii, jeśli moja ,,krowa'' by tyle paliła to bym pewnie nawet o LPG nie myślał. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, Pepcio napisał:

Imponujące zestawienie :) A spalanie faktycznie bez tragedii, jeśli moja ,,krowa'' by tyle paliła to bym pewnie nawet o LPG nie myślał. 

Mój to był sedan.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wyniki wskazań temperatury masz jak najbardziej prawidłowe. Sprawdzałem w sumie 3 autka i podobnie jak ty we wszystkich stabilna temperatura zawsze oscylowała 4-5 syopni poniżej tej jaka byla nabita na termostatach. Citroen 2,0hdi termostat 82' odczyt stabilne 78-79. Założyłem mu specjalnie wykonany na zamówienie wklad z poczatkiem otwarcia 92', odczyt zawsze był 86-87. Renault f4r termostat 87', odczyt mam okolice 82-84'. Ostatnio zalozylem do fiatowskiego 1,2 nowy termostat 92'. I też te 5' jest niżej z odczytu.

Cały uklad chlodzenia ma pewną bezwładność, pracuje w jakiejś tam histerezie. Mowa oczywiscie o normalnej jeździe. Przepałuj go do odcinki na trasie to temp. Skoczy do temperatury otwarcia termostatu.

Skoro uważasz, że wskazania czujnika dla ecu mogą mieć taki wpływ na spalanie to oszukaj na próbę sterownik przy pomocy odpowiedniego rezystora. Jak rozgrzejesz wpietym równolegle do czujnika temperatury opornikiem czy potencjometrem spraw aby sterownik widział te 90-95'. I pojeździj tak trochę. Wtedy sprawdź czy ma to wpływ na spalanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, karolchyla napisał:

Wyniki wskazań temperatury masz jak najbardziej prawidłowe. Sprawdzałem w sumie 3 autka i podobnie jak ty we wszystkich stabilna temperatura zawsze oscylowała 4-5 syopni poniżej tej jaka byla nabita na termostatach. Citroen 2,0hdi termostat 82' odczyt stabilne 78-79. Założyłem mu specjalnie wykonany na zamówienie wklad z poczatkiem otwarcia 92', odczyt zawsze był 86-87. Renault f4r termostat 87', odczyt mam okolice 82-84'. Ostatnio zalozylem do fiatowskiego 1,2 nowy termostat 92'. I też te 5' jest niżej z odczytu.

Cały uklad chlodzenia ma pewną bezwładność, pracuje w jakiejś tam histerezie. Mowa oczywiscie o normalnej jeździe. Przepałuj go do odcinki na trasie to temp. Skoczy do temperatury otwarcia termostatu.

Skoro uważasz, że wskazania czujnika dla ecu mogą mieć taki wpływ na spalanie to oszukaj na próbę sterownik przy pomocy odpowiedniego rezystora. Jak rozgrzejesz wpietym równolegle do czujnika temperatury opornikiem czy potencjometrem spraw aby sterownik widział te 90-95'. I pojeździj tak trochę. Wtedy sprawdź czy ma to wpływ na spalanie.

Ciekawe spostrzeżenia, dziękuję. Wiele wątków o tych samochodach mówiło o dokładnie takim zachowaniu, wiem o bezwładności układu chłodzenia, mogło by się to wszystko faktycznie zgadać. Nie będę szukał dziury w całym, silnik pracuje prawidłowo, ma moc, nie szarpie dobrze odpala. Założę LPG i będzie znośnie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Pepcio napisał:

Ciekawe spostrzeżenia, dziękuję. Wiele wątków o tych samochodach mówiło o dokładnie takim zachowaniu, wiem o bezwładności układu chłodzenia, mogło by się to wszystko faktycznie zgadać. Nie będę szukał dziury w całym, silnik pracuje prawidłowo, ma moc, nie szarpie dobrze odpala. Założę LPG i będzie znośnie. 

Pod LPG nie warto podnosić temoeratury otwarcia termostatu :ok:

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, SebaSRS napisał:

+ termostat w lacetti masz zaraz nad kolektorem wydechowym - może mieć wpływ na jego szybsze otwarcie.


Spalanie 1.4, sedan - http://motonotes.pl/Chevrolet,Lacetti,3390,car.html
Spalanie 1.6, sedan - http://motonotes.pl/Chevrolet,Lacetti,4207,car.html 
 

Ciekawe spostrzeżenie, spróbuję go jakoś ekranować termicznie i zobaczę co się będzie działo. Zrobię dodatkową osłonę na termostat. Dziękuję 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 godzin temu, 111Zenek napisał:

Mój minimum brał 8.5 l/100km. A 10 też nie byĺa problemem.

Dla porównania obecny diesel 1.9 tdi  spala średnio 5.4 l/100km.

 

Pozd

A coz to za dizel co srednio tam malo lyka?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 godzin temu, rwIcIk napisał:

U mnie średnia wychodziła około 8, ale gdy trzeba było mocniej depnąć to bez problemu łykał 9-10, a nawet kilkanaście ;]

Gdzieś czytałem, a wsadzaniu termostatu z ciut wyższymi temp. ...

Lanos 1.5 100KM noPb  jezdzilem lekko i tylko miesiac ale w miescie ok 9   benzyny bral l. Lpg 11-13,5 jak z klima i w korkach.

Glownie LPG 11-11,5. A lanos wazyl tylko 1030kg

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, 111Zenek napisał:

B5. Nie wiem czy mało, dla mnie za dużo szczególnie jak muszę zatankować.😭

 

To tyle co nic. Mi pali z opcja 80% miasto/20% podmiejsko 7,6  MJTD 7,6-7,8

Najmniej spalil mi wroclaw poznan wroclaw 5,1,  v sr jakies 50:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

34 minuty temu, fanlan napisał:

Lanos 1.5 100KM noPb  jezdzilem lekko i tylko miesiac ale w miescie ok 9   benzyny bral l. Lpg 11-13,5 jak z klima i w korkach.

Glownie LPG 11-11,5. A lanos wazyl tylko 1030kg

 

Lacetti 1200 kg i takiego spalania raczej nie uzyska na codzien. 12 zdarzalo mi sie ostro depcząc na autostradzie. Normalnie jeżdżąc delikatnie można schodzic do 7 na benzynie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, fanlan napisał:

To tyle co nic. Mi pali z opcja 80% miasto/20% podmiejsko 7,6  MJTD 7,6-7,8

Najmniej spalil mi wroclaw poznan wroclaw 5,1,  v sr jakies 50:)

Jtd mają lepszą kulturę pracy kosztem trochę wyższego spalania. Tdi A szczególnie 1.9 90km chodzi jak traktor ale pali mało. 

Ale zaznaczam że bazuję na tym co mi komputer pokazuje z jakiś 5000km co mniej więcej sprawdza się z dystrybutorem.

A najmniej spalił mi na trasie do Bułgarii  - pobyt tam - i powrót. Średnia tam wychodziła mi z 1000km 4.9 l/100km. Ale to na tamtejszym paliwie. 

 

Kolega ma AR 159 z 1.9 120km. Przez pierwszy rok paliła mu pod 7l. Teraz spadło do 6-6.5l.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 minut temu, 111Zenek napisał:

Jtd mają lepszą kulturę pracy kosztem trochę wyższego spalania. Tdi A szczególnie 1.9 90km chodzi jak traktor ale pali mało. 

Ale zaznaczam że bazuję na tym co mi komputer pokazuje z jakiś 5000km co mniej więcej sprawdza się z dystrybutorem.

A najmniej spalił mi na trasie do Bułgarii  - pobyt tam - i powrót. Średnia tam wychodziła mi z 1000km 4.9 l/100km. Ale to na tamtejszym paliwie. 

 

Kolega ma AR 159 z 1.9 120km. Przez pierwszy rok paliła mu pod 7l. Teraz spadło do 6-6.5l.

tez mam 120KM, croma wiec i bryla wyzsza i 1520 kg w trasie z boxem 4 osoby   kilka lat temu mialem ok 5,4-5,7, a ostatnio  nieco wiecej. Mozliwe ze juz uklad wtryskowy mniej dokladny. Dolewam 2T ew ECOMAX

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 28.01.2019 o 14:37, Pepcio napisał:

Miałeś 1,6 ? Mam świadomość, że spalanie w tym Chvroleto-Daewoo będzie bardziej w okolicach 10 l pb niż niżej, nie litrażowałem go jeszcze dokładnie, ale po wskazówce widzę, że jest dramat. Przejechałem 350 km a wskazówka na kresce oznaczającej około 1/4 zbiornika, a że jest tam 60 l....... to boję się liczyć ;) 

Nie sugeruj się wskazaniem tego przyrządu. Tam chyba nie bardzo liniowo wskazania schodzą jeśli dobrze pamiętam. Zużycie w okolicach 10-11 litrów będzie jak najbardziej normalne. Chevrolet nawet katalogowo po mieście podawał zużycie powyżej 10 litrów (więc o dziwo nie kłamał bezczelnie jak EU producenci podający zużycie paliwa na odcinku "testowym" z wiatrem i 4 atmosferami w oponach).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 29.01.2019 o 12:14, fanlan napisał:

tez mam 120KM, croma wiec i bryla wyzsza i 1520 kg w trasie z boxem 4 osoby   kilka lat temu mialem ok 5,4-5,7, a ostatnio  nieco wiecej. Mozliwe ze juz uklad wtryskowy mniej dokladny. Dolewam 2T ew ECOMAX

 

Miałem Cromę 1,9 150 KM po wirusie na 193 KM i przy spokojnej trasie spalić potrafiła okolice 5,2-5,4 l ON po mieście w cyklu mieszanym więcej jak 7,6-8 nie wzięła. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 6.02.2019 o 14:16, Pepcio napisał:

Miałem Cromę 1,9 150 KM po wirusie na 193 KM i przy spokojnej trasie spalić potrafiła okolice 5,2-5,4 l ON po mieście w cyklu mieszanym więcej jak 7,6-8 nie wzięła. 

wroclaw-mszana-kasina-wroclaw 1000km w sumie z czego 600 autostrada reszta krecenie po gorach, Spalanie 6.0l  . BOX, 2+2

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.