Skocz do zawartości

"Udawane 4x4" a umiarkowanie trudny teren


PMR

Rekomendowane odpowiedzi

Niekiedy, sporadycznie ale jednak, jeżdżę w umiarkowanie trudnym terenie - podmokłe łąki, błotniste drogi itp. Napęd na 2 koła czasami się poddaje.

 

Czy aktualnie stosowane sterowanie dołączanym napędem 4x4 polepsza znacząco "dzielność terenową"?

 

Nie myślę tu o "pełnym 4x4", z blokadami mostów, wielkimi kołami, takimiż prześwitami i kątami wykrzyżowania, nawet nie o SUVach czy SAVach, tylko o rozwiązaniach stosowanych w szosowych kompaktach. W szczególności np. w VAG (Golf, Leon, Octavia itp.).

 

Kiedy dawno temu kupiłem pierwszy samochód z TCS (Punto HGT) byłem dość rozczarowany tym, w jak niewielkim stopniu pomagał on np. w wydostawaniu się z zasp.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, PMR napisał:

Kiedy dawno temu kupiłem pierwszy samochód z TCS (Punto HGT) byłem dość rozczarowany tym, w jak niewielkim stopniu pomagał on np. w wydostawaniu się z zasp.

 

To akurat nic dziwnego, bo TCS nie ma wiele wspolnego  z wyjezdzaniem z zasp ;]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, PMR napisał:

Czy aktualnie stosowane sterowanie dołączanym napędem 4x4 polepsza znacząco "dzielność terenową"?

CR-V z uchodzącym za najsłabszy napędem 4x4 radził sobie na szkoleniach z jazdy w terenie nie gorzej niż Navara z blokadami, więc dopóki wystarcza prześwitu, obecne rozwiązania poprawiają dzielność bardzo znacząco. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 minut temu, Maciej__ napisał:

 

To akurat nic dziwnego, bo TCS nie ma wiele wspolnego  z wyjezdzaniem z zasp ;]

Trochę miał - zgrzytał pompą hamulcową aż zęby bolały, ale bez istotnego efektu.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 minut temu, PMR napisał:

Niekiedy, sporadycznie ale jednak, jeżdżę w umiarkowanie trudnym terenie - podmokłe łąki, błotniste drogi itp. Napęd na 2 koła czasami się poddaje.

 

Czy aktualnie stosowane sterowanie dołączanym napędem 4x4 polepsza znacząco "dzielność terenową"?

 

Nie myślę tu o "pełnym 4x4", z blokadami mostów, wielkimi kołami, takimiż prześwitami i kątami wykrzyżowania, nawet nie o SUVach czy SAVach, tylko o rozwiązaniach stosowanych w szosowych kompaktach. W szczególności np. w VAG (Golf, Leon, Octavia itp.).

 

Kiedy dawno temu kupiłem pierwszy samochód z TCS (Punto HGT) byłem dość rozczarowany tym, w jak niewielkim stopniu pomagał on np. w wydostawaniu się z zasp.

 

Nie widzę różnicy w zachowaniu kombi z haldexem (oszukane AWD) w stosunku do suva mającego stałe 50:50 - oczywiście mówimy o warunkach błoto / śnieg, nie zaś woda po lusterka. W jednym i drugim przypadku należy w cięższym terenie wyłączyć kontrolę trakcji. Jeśli nie planujesz jeździć przez bagna, to praktycznie każde auto z protezą w postaci dołączanej tylnej osi znacząco poprawi zasięg ... najwyżej będziesz miał dłuższą drogę do najbliższego gospodarza po ciągnik :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 minut temu, PMR napisał:

Trochę miał - zgrzytał pompą hamulcową aż zęby bolały, ale bez istotnego efektu.

 

 

Dlatego zaleca sie wylaczyc ESP/ASR w takiej sytuacji ;)

Pewnie bylo o tym wspomniane w instrukcji ;]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, Maciej__ napisał:

 

Dlatego zaleca sie wylaczyc ESP/ASR w takiej sytuacji ;)

Pewnie bylo o tym wspomniane w instrukcji ;]

Trochę eksperymentów zrobiłem :) I instrukcję też przeczytałem. Dokładnie. Ale w tym sęk, że z włączonym czy wyłączonym TCS różnica w "trakcji" była słąbozauważalna. AFAIR (bo nie mam tego samochodu już 6 lat) dało się jedynie zauważyć inne ograniczenie prędkości obrotowej silnika.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, Maciej__ napisał:

 

Dlatego zaleca sie wylaczyc ESP/ASR w takiej sytuacji ;)

Pewnie bylo o tym wspomniane w instrukcji ;]

Dlaczego ?

Teoretycznie przyhamowuje koło które się ślizga i więcej mocy trafia na koło które ma przyczepność (o ile jest taka funkcja)

 

W 4x4 elektronika potrafi 100% mocy przenieść na jedno koło

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 minuty temu, Koonrad napisał:

Dlaczego ?

Teoretycznie przyhamowuje koło które się ślizga i więcej mocy trafia na koło które ma przyczepność (o ile jest taka funkcja)

W X-Tral-u II skutkowało to tym, że przyhamowywanie dusiło silnik i zostawało się w błocie mimo teoretycznie lepszego napędu niż w CR-V.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 minut temu, szyman napisał:

i wszystkie xdrive mają kiepskie opony :cfaniak:

Na kąciku 4x4 @vavoom robi testy na rolkach i różnic pomiędzy stałym napędem i nowymi pseudo nie ma. Prawie każdy wyjedzie jednym kołem z trzech rolek ;]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, MarcG napisał:

Na kąciku 4x4 @vavoom robi testy na rolkach i różnic pomiędzy stałym napędem i nowymi pseudo nie ma. Prawie każdy wyjedzie jednym kołem z trzech rolek ;]

słowo klucz "z rolek"

niech zrobi w terenie z różnym naciskiem na kolo 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, PMR napisał:

Niekiedy, sporadycznie ale jednak, jeżdżę w umiarkowanie trudnym terenie - podmokłe łąki, błotniste drogi itp. Napęd na 2 koła czasami się poddaje.

 

Czy aktualnie stosowane sterowanie dołączanym napędem 4x4 polepsza znacząco "dzielność terenową"?

Jeżeli faktycznie nie masz na myśli off roadu z błotem po progi, a jedynie sytuację, że 2 koła napędzane to trochę za mało, to tak to ma sens. Właśnie po to takie modele wymyślono. Warunki są dwa: 1.  tak jak już Ci inni pisali - jadąc w trudnym terenie wyłączasz kontrolę trakcji 2. jeździsz na oponach zimowych. Już od niejednego człowieka związanego z budownictwem słyszałem że np. Dusterem 4x4 czy Yetim 4x4 (oba mają dołączane 4x4) na zimówkach dojedzie wszędzie gdzie musi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 minut temu, szyman napisał:

a inne były ??

 

Nie mow, ze pierwsze trzy BMW mialy adekwatne opony. Przeciez tam zwyklym fwd sie wjedzie a ten pierwszy to nawet na uniwersalnych. BMW moze nie ma najalepszych napedow ale sa pewne granice w porownqniach ..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, szyman napisał:

słowo klucz "z rolek"

niech zrobi w terenie z różnym naciskiem na kolo 

No nikt o zdrowych zmysłach taką skodą czy bmw nie wybierze się do kamieniołomów, do podjechania 500m po śliskim asfalcie spokojnie wystarczą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, MarcG napisał:

No nikt o zdrowych zmysłach taką skodą czy bmw nie wybierze się do kamieniołomów, do podjechania 500m po śliskim asfalcie spokojnie wystarczą.

ale już nad rzekę piaszczystą drogą owszem. Vitka już ratowała z opresji piękne auta mające 4x4 :hehe:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, sherif napisał:

Nie mow, ze pierwsze trzy BMW mialy adekwatne opony. Przeciez tam zwyklym fwd sie wjedzie a ten pierwszy to nawet na uniwersalnych. BMW moze nie ma najalepszych napedow ale sa pewne granice w porownqniach ..

ale ostatnie trzy olimpiady widziałeś co wyczyniały 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

41 minut temu, szyman napisał:

i wszystkie xdrive mają kiepskie opony :cfaniak:

Napęd idzie na 4 koła, samochód nie wisi na podwoziu, no to ten pierwszy (X1) i drugi (seria 3) tak jakby miały opony do niczego... albo kontrolę trakcji aktywną.

Ja kiedyś FWD na zimówkach wjechałem w śniegu tam gdzie gość RAV4 z napędem na 4 na letnich nie mógł, zakopał się i potem go jeszcze owym FWD wyciągałem ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Duster radzi sobie bardzo dobrze w terenie jak na podniesioną osobowke. Wystarczy popatrzeć na filmiki, z resztą mam z napędem na przód i autentycznie jak innymi osobowkami siadalem na podworkach klientów tak Dusterem zawsze wjechałem i wyjechałem ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, PMR napisał:

Niekiedy, sporadycznie ale jednak, jeżdżę w umiarkowanie trudnym terenie - podmokłe łąki, błotniste drogi itp. Napęd na 2 koła czasami się poddaje.

 

Czy aktualnie stosowane sterowanie dołączanym napędem 4x4 polepsza znacząco "dzielność terenową"?

 

Nie myślę tu o "pełnym 4x4", z blokadami mostów, wielkimi kołami, takimiż prześwitami i kątami wykrzyżowania, nawet nie o SUVach czy SAVach, tylko o rozwiązaniach stosowanych w szosowych kompaktach. W szczególności np. w VAG (Golf, Leon, Octavia itp.).

 

Kiedy dawno temu kupiłem pierwszy samochód z TCS (Punto HGT) byłem dość rozczarowany tym, w jak niewielkim stopniu pomagał on np. w wydostawaniu się z zasp.

 

dziwne z tym punto

 

przede wszystkim kwestia dobrych opon, na 4x4 i letnich też słabo poorasz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, Joki napisał:

W X-Tral-u II skutkowało to tym, że przyhamowywanie dusiło silnik i zostawało się w błocie mimo teoretycznie lepszego napędu niż w CR-V.

w kaszkaju też ESP dusi silnik :ok:

raz o mało się nie zakopałem w piachu, auto zaczęło kręcić kołami pod górkę w luźnym piasku, ja gaz a auto staje i gaśnie :(

tak samo na śniegu, w ESP praktycznie nie da się poślizgać, w BMW system pozwala na więcej i nie dusi tak silnika 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, Luke16 napisał:

Duster radzi sobie bardzo dobrze w terenie jak na podniesioną osobowke. Wystarczy popatrzeć na filmiki, z resztą mam z napędem na przód i autentycznie jak innymi osobowkami siadalem na podworkach klientów tak Dusterem zawsze wjechałem i wyjechałem ;)

duster ma dość dobry napęd - blokada 50/50 

ma niezłe kąty, ma w serii lepsze opony i przede wszystkim jest lekki,

taki kaszkaj (ten sam napęd) a ma 200kg nadwagi i zderzak 5cm niżej ;)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, szyman napisał:

to powiem z doświadczenia 4matic i xdrive szału nie robi. 

a jaki robi ?

 

trochę jeździłem xdrive poza czarnym (np trasy AŚ 4x4) i jakoś auto na całorocznych oponach dawało sobie radę 

w zimie też czuć że 4x4 to nie tylko marketing (auto RWD) 

jeśli mając przyczepność na jednym kole, potrafi zjechać z rolek to dlaczego w terenie gdzie takie sytuacje nie występują ma sobie nie poradzić ?

weź pod uwagę że te auta przeważnie mają walcowate opony o zerowym bieżniku, siedzą dość nisko i kierowcy to ludzie którzy teren widzieli na YT

vitarą jak wjeżdżam w błoto to jest but i tylko kontruje się kierownicą ;) 

w takim X3 masz w oczach urwany zderzak itp uszkodzenia i noga sama się cofa ;)

 

mam porównanie z klasycznym 4x4 - vitara (tutaj brak blokad najbardziej doskwiera, wystarczy że złapiesz wykrzyż i jest po zabawie)

jeździłem też dusterem, kaszkajem 1 i 2gen, yeti i to w warunkach terenowych (budowy) 

do takich celów te napędy dają radę, mnie się kaszkaja jeszcze nie udało zakopać, a FWD kilka razy pomoc była potrzebna 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 godzin temu, PMR napisał:

Niekiedy, sporadycznie ale jednak, jeżdżę w umiarkowanie trudnym terenie - podmokłe łąki, błotniste drogi itp. Napęd na 2 koła czasami się poddaje.

 

Czy aktualnie stosowane sterowanie dołączanym napędem 4x4 polepsza znacząco "dzielność terenową"?

 

Nie myślę tu o "pełnym 4x4", z blokadami mostów, wielkimi kołami, takimiż prześwitami i kątami wykrzyżowania, nawet nie o SUVach czy SAVach, tylko o rozwiązaniach stosowanych w szosowych kompaktach. W szczególności np. w VAG (Golf, Leon, Octavia itp.).

 

Kiedy dawno temu kupiłem pierwszy samochód z TCS (Punto HGT) byłem dość rozczarowany tym, w jak niewielkim stopniu pomagał on np. w wydostawaniu się z zasp.

 

 

"Protezy" 4x4 dają radę, ale do trudniejszego terenu ważne są jeszcze 2 czynniki - opony i prześwit ... i wychodzi z tego SUV :). To razem dopiero działa dobrze. 

Mam Outlandera 4WD - jeździ to nadzwyczaj dobrze po głębokim śniegu, piachu, grząskich trawnikach ... nie spodziewałem się że będzie aż tak duża różnica w porównaniu zwykłego samochodu z FWD. Tutaj też ważne są opony - na letnich 18" jest słabo w terenie, ale na zimowych i całorocznych 16" to można powiedzieć że samochód jedzie dzielnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jak już napisano, napęd, opona, prześwit. Ja dodam od siebie, że masa....

Mam crv 2 i 3 gen i Ignisa 1.5 4x4, przy dzisiejszym śniegu, miejscami 25cm, na dobrych zimowkach zasuwają jak młody jelonek po kartoflisku... 😁

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 godzin temu, szyman napisał:

i wszystkie xdrive mają kiepskie opony :cfaniak:

Miałem takie e90 325 xi.

Byłem zaskoczony tym, jak stanąłem sobie pod górkę pod ośrodkiem w Szklarskiej.

Droga ośnieżona, częściowo już wyślizgana.

I ruszyło to bez problemu. Tu może być faktycznie coś nie tak z oponami, bo to aż dziwne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, bnow napisał:

Miałem takie e90 325 xi.

Byłem zaskoczony tym, jak stanąłem sobie pod górkę pod ośrodkiem w Szklarskiej.

Droga ośnieżona, częściowo już wyślizgana.

I ruszyło to bez problemu. Tu może być faktycznie coś nie tak z oponami, bo to aż dziwne.

No jak gość ze zblokowanymi kołami zjeżdża z górki jak na łyżwach to nie ma szansy, żeby pod nią podjechał. Kawałek z rozpędu i potem w dół.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, MarcG napisał:

No jak gość ze zblokowanymi kołami zjeżdża z górki jak na łyżwach to nie ma szansy, żeby pod nią podjechał. Kawałek z rozpędu i potem w dół.

Eee co Ty przecież xdrive to gówniany napęd, nie to co quattro ;)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trochę tu niektórzy koledzy namieszali z ESP/ASR, hamowaniem się ślizgających kół itp.

Nie ma żadnej reguły na to, czy ESP powinno być włączone czy nie. Wszystko zależy od samochodu. ESP samo w sobie nie hamuje ślizgających się kół, tylko reguluje obroty silnika. Za hamowanie odpowiada kontrola trakcji, a tej w wielu przypadkach nie da się wyłączyć (działa pomimo wyłączenia ESP).

Są napędy, które mają różne tryby jazdy a wyłączenie ESP może tylko pogorszyć sprawę, w innych będzie dokładnie odwrotnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

53 minuty temu, vavoom napisał:

Trochę tu niektórzy koledzy namieszali z ESP/ASR, hamowaniem się ślizgających kół itp.

Nie ma żadnej reguły na to, czy ESP powinno być włączone czy nie. Wszystko zależy od samochodu. ESP samo w sobie nie hamuje ślizgających się kół, tylko reguluje obroty silnika. Za hamowanie odpowiada kontrola trakcji, a tej w wielu przypadkach nie da się wyłączyć (działa pomimo wyłączenia ESP).

Są napędy, które mają różne tryby jazdy a wyłączenie ESP może tylko pogorszyć sprawę, w innych będzie dokładnie odwrotnie.

U mnie kontrolę trakcji wyłącza się jednym kliknięciem i to właśnie zalecają.

ESP by wyłączyć, trzeba długo trzymać przycisk.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

56 minut temu, vavoom napisał:

Trochę tu niektórzy koledzy namieszali z ESP/ASR, hamowaniem się ślizgających kół itp.

Nie ma żadnej reguły na to, czy ESP powinno być włączone czy nie. Wszystko zależy od samochodu. ESP samo w sobie nie hamuje ślizgających się kół, tylko reguluje obroty silnika. Za hamowanie odpowiada kontrola trakcji, a tej w wielu przypadkach nie da się wyłączyć (działa pomimo wyłączenia ESP).

Są napędy, które mają różne tryby jazdy a wyłączenie ESP może tylko pogorszyć sprawę, w innych będzie dokładnie odwrotnie.

ale ASR (Acceleration Slip Regulation) jest częścią ESP ? może być samo ASR, ale czy jest tak że ESP nie pomaga przy ruszaniu (nie ma funkcji ASR) ?

w BMW jest DSC i jest to kontrola trakcji która pomaga w ruszaniu na śliskim (przyhamowuje ślizgające się koła, odejmuje mocy z silnika) 

wyłączenie DSC odłącza kontrolę trakcji, ale nadal hamowane są koła które się ślizgają

podobnie to działa w kaszkaju

instrukcja zaleca wyłączenie DSC przy wyjeździe z błota/śniegu, pewnie żeby nie ograniczać mocy 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli koła są hamowane (poprzez hamulce, nie silnik), to działa właśnie kontrola trakcji. Tyle, że może to współdziałać z ESP/DSC (czyli ograniczana jest także moc) lub pozwolić kierowcy zadecydować, ile mocy chce przyłożyć (czyli ESP/DSC OFF). Ale nie zawsze tak jest.

Na przykładzie Vitary - tryb LOCK jednocześnie zwiększa moc i pozwala na mielenie kołami (system tylko wyrównuje prędkości szybko obracających się kół), natomiast wyłączenie ESP powoduje, iż system nie pozwoli "mielić".

Co marka, to inne nazewnictwo i inne powiązania tych systemów, czasami występują osobno, czasami jeden jest podsystemem drugiego itd.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

39 minut temu, rwIcIk napisał:

U mnie kontrolę trakcji wyłącza się jednym kliknięciem i to właśnie zalecają.

ESP by wyłączyć, trzeba długo trzymać przycisk.

I tu jest kwestia nazewnictwa. Jeśli nie działa kontrola trakcji, to co hamuje koła? Wiele marek podaje, że za hamowanie odpowiada właśnie system o nazwie "kontrola trakcji" (TC). Hyundai podaje, że Traction Control disabled oznacza, że "nie działa funkcja sterowania silnikiem. To znaczy, że nie działa funkcja kontroli trakcji, ale nadal działają funkcje sterowania hamulcami.", a ESP OFF że "nie działa funkcja sterowania silnikiem ani funkcja sterowania hamulcami. Oznacza to, że funkcja stabilizacji toru jazdy jest całkowicie wyłączona."

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w kaszkaju też ESP dusi silnik :ok:
raz o mało się nie zakopałem w piachu, auto zaczęło kręcić kołami pod górkę w luźnym piasku, ja gaz a auto staje i gaśnie
tak samo na śniegu, w ESP praktycznie nie da się poślizgać, w BMW system pozwala na więcej i nie dusi tak silnika 
Jak ja się cieszę że nie mam tych durnych systemów ;]

natapane Redmi5

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, mokrii napisał:

Jak ja się cieszę że nie mam tych durnych systemów ;]

natapane Redmi5
 

mnie ESP ze dwa razy uratował tyłek, więc do jazdy na co dzień dobrze że jest  

vitara nie ma nawet ABSu 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

55 minut temu, vavoom napisał:

I tu jest kwestia nazewnictwa. Jeśli nie działa kontrola trakcji, to co hamuje koła? Wiele marek podaje, że za hamowanie odpowiada właśnie system o nazwie "kontrola trakcji" (TC). Hyundai podaje, że Traction Control disabled oznacza, że "nie działa funkcja sterowania silnikiem. To znaczy, że nie działa funkcja kontroli trakcji, ale nadal działają funkcje sterowania hamulcami.", a ESP OFF że "nie działa funkcja sterowania silnikiem ani funkcja sterowania hamulcami. Oznacza to, że funkcja stabilizacji toru jazdy jest całkowicie wyłączona."

Ale czy do jazdy w błocie, śniegu wyłączać także ESP?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, rwIcIk napisał:

Ale czy do jazdy w błocie, śniegu wyłączać także ESP?

gdzieś tam wcześniej pisałem jak stanąłem w piasku, ESP dusi silnik więc IMO lepiej wyłączyć 

mowa oczywiście o głębokim śniegu/błocie/piasku, wtedy opory są na tyle duże (jak jeszcze będzie podjazd)

że jak ESP odetnie trochę mocy to auto zgaśnie i już nie ruszysz

czasem tez lepiej jest zakręcić kołami żeby dokopać się do przyczepnego podłoża czy oczyścić bieżnik opon

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.