Skocz do zawartości

Dmuchawa nawiewu nie działa


Klusek1983

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, po długiej przerwie. Nie było mnie tu już od jakiegoś, dość długiego czasu, ale musiałem wrócić w łaskę i po pomoc.

Mój Stilonik po blisko 9 latach jazdy postanowił zbuntować się tak, że niestety sam nie umiem sobie poradzić i go uleczyć.

 

Dla przypomnienia pacjentem jest Stilo 3D 1.9 JTD 115KM. A co się stało? Otóż przestała kompletnie działać dmuchawa nawiewu a stało się to pewnego ranka po odpaleniu auta i przejechaniu kilkuset metrów. Dmuchawa w pewnym momencie się wyłączyła i do tej pory nie udało mi się jej na powrót uruchomić. Dmuchawa nie reaguje w ogóle na pokrętło (klima manualna)  i nie działa na żadnym biegu, nawet na czwartym, co z założenie eliminuje padniętą opornice.

Pierwsze kroki to było sprawdzenie bezpieczników i przekaźników. Wszystkie bezpieczniki całe a przekaźniki działają (podmiana przekaźników też nie pomaga). Dalej poszedłem w kierunku sprawdzenia opornicy (mimo, że dmuchawa nie działa na 4 biegu również). Tak jak się spodziewałem opornica jest sprawna. Naturalną koleją rzeczy moje podejrzenia padły na sam silnik dmuchawy więc zabrałem się za jego demontaż, co przy wzroście ponad 180 cm i wadze ponad 100 kg nie jest zadaniem łatwym. Do tego jeszcze ta jeden 🤬🙊🤬 wkręt trzymający silnik w nagrzewnicy... Na szczęście udało mi się go w końcu wyciągnąć (po demontażu schowka) i jakież było moje zdziwienie kiedy okazało się, że podłączeniu dmuchawy bezpośrednio do 12V kręci jak szalona i dmucha jak opętana. W tym momencie zaczęły kończyć mi się pomysły, ale postanowiłem zabrać się do tego bardziej profesjonalnie i wyszukałem schemat elektryczny, złapałem się za multimetr i szukałem co się dzieje, że dmuchawa się nie kręci.

Po testach i sprawdzeniach wyszło mi gdzie gubię prąd.

 

7834a7359b62de4fmed.png

 

Na schemacie powyżej kolorem zielonym oznaczone jest gdzie jest ciągłość obwodu a kolorem czerwonym zaznaczyłem gdzie ta ciągłość jest przerwana.

Niby wszystko pięknie i jestem już bliżej niż dalej rozwiązania, ale przy okazji nurkowania do wyciągnięcia dmuchawy i przeszukiwania internetu za jakąkolwiek pomocą okazało się, że moje auto jest wyposażone (o czym nie wiedziałem) w opcjonalną nagrzewnicę PCT. To dodatkowe wyposażenie niestety wprowadza pewne zamieszanie, bo nie ma schematu elektrycznego z tym ogrzewaniem i nie wiem czy może mieć ono jakikolwiek wpływ na działanie dmuchawy.

Udało mi się wymontować przekaźniki (niby działają, bo "klikają" po podaniu napięcia) i moduł sterujący, który wygląda jak przekaźnik i który za przekaźnik w pierwszej chwili wziąłem.

 

Poniżej zdjęcia modułu/"przekaźnika"

af71d29ac6c1db20med.jpg

2d81f9b93b0d33b9med.jpg

 

I tutaj pojawia się kilka moich pytań:

- czy ten moduł lub inne elementy PCT mogą mieć jakikolwiek wpływ na działanie dmuchawy? Na chwilę obecną podejrzewam właśnie ten moduł i widzę jego winę w tym, że obwód się nie zamyka i napięcie nie dochodzi do dmuchawy. Niestety nie wiem jak ten moduł na szybko zdiagnozować czy działa czy nie. Ciężko jest też znaleźć go w internecie żeby go kupić i wymienić. Jedyne jakie widziałem ty były używki z demontażu więc może być tak, że trafię na uszkodzony i dalej będę w czarnym lesie i daleki od rozwiązania problemu.

To, że PCT ma wpływ na dmuchawę lub dmuchawa ma wpływ na PCT tego jestem pewny. A dlaczego, bo od momentu zamilknięcia dmuchawy PCT się nie uruchamia, co widziałem po przygasających światłach i po tym, że sama dmuchawa działała delikatnie wolniej a po osiągnięciu warunków do wyłączenia PCT wszystko wracało do normy.

I pojawia się pytanie czy PCT się nie uruchamia, bo dmuchawa nie dmucha czy dmuchawa nie dmucha, bo moduł sterujący się wyłożył a są z dmuchawą na wspólnym obwodzie.

 

Jestem w kropce i potrzebuję pomocy, może ktoś wie coś więcej i może poratować dobrą radą, jakimś pomysłem lub schematem, który pozwolił by rozwiązać zagadkę. Niestety ani w Eperze ani w Elearnie nie udało mi się znaleźć konkretnych informacji. Póki co podłączałem auto do Multiecuscana, ale on mi praktycznie w niczym nie pomógł. Może Examiner byłby bardziej pomocny, nie wiem.

Myślałem też o tym, żeby w razie czego obejść PCT w taki sposób, żeby poprowadzić zasilanie do dmuchawy w taki sposób żeby wyglądało to tak jak na dostępnych schematach elektrycznych.

 

Będę wdzięczny za każdą pomoc, może wspólnymi siłami uda się wygrać ze Stilonem ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chwila chwila. A czy przypadkiem w MES nie da się jej wyłączyć przez co obejść cały układ?jak się nie mylę można by wyłączyć grzałkę ptc w programie ...ale.glowy nie dam nigdy tej opcji nie zauwazylem

 

 

Ps:: poprawiła 

 

MES->proxy->zakładka F7->wyłączyć grzałkę->zosiować proxy.

Pozdrawiam BAS

 

Kolega Bas podawał jak ja wyłączyć...

 

Może wtedy system jakoś obejdzie układ ptc i dmuchawa będzie działać?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak szukałem w MES a tego nie zauważyłem... 😶

Postaram się sprawdzić, a nóż zadziała. Mam tylko nadzieję, że nie będzie potrzebny (teoretycznie nie jest) FIAT CODE, bo niestety go nie mam...

 

EDYTA: Niestety usunięcie modułu w komputerze nie zmienia sytuacji i jak nadmuch nie działał tak nie działa dalej.

 

Może ktoś z Was ma PTC w swoim Stilo i jest w stanie sprawdzić czy wyjęcie tego modułu (widocznego na zdjęciach) ma w ogóle wpływ na nadmuch. Może być tak, że idę w ogóle nie w tym kierunku, w którym powinienem iść. Może problem tkwi gdzieś w instalacji albo w skrzynce bezpieczników (co też mam zamiar sprawdzić).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, też myślałem, ale miałem nadzieję, że moduł ten będzie przyczyną. Niestety, ale nie jest, bo moduł podmieniłem a nadmuch dalej nie działa. Jako, że multimetr pokazał, że zasilanie idące po bezpieczniku F8 nie dochodzi do nadmuchu gdzieś tam muszę szukać przyczyny. Pozostaje albo awaria wiązki, albo awaria skrzynki bezpieczników. Jutro mam plan zabrać się za skrzynkę, rozebrać ją, sprawdzić i wyczyścić. Może tym razem uda się znaleźć przyczynę awarii. Jeżeli doszło do przerwania wiązki w miejscu niewiadomym/niedostępnym to będę zmuszony dorobić dodatkowy przewód i "ukraść" napięcie ze skrzynki i podać ja na nadmuch.

Jak najłatwiej dostać się z komory silnika, od skrzynki do kabiny? Tak żeby nie było konieczności rozbiórki połowy samochodu 😉

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Udało mi się uporać z problemem i znaleźć przyczynę niedziałającej dmuchawy. A okazał się nią przetarty a później i przepalony przewód idący od skrzynki bezpieczników do dmuchawy. Przewód przetarł się o kosz akumulatora i jak udało mi się ustalić jestem jedynym, któremu coś takiego się przytrafiło.

Dla własnego bezpieczeństwa i dla święto spokoju lepiej sprawdźcie jak to wygląda u Was, bo patrząc na przypalone inne przewody mam chyba szczęście, że nic się nie zapaliło.
Przewód połączony, kosz akumulatora lekko zmodyfikowany tak aby więcej nic nie miało okazji się o niego przetrzeć.

 

20190223_141435.jpg.62278a7df6733769660e5c487b69e00e.jpg

20190223_140750.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.