Skocz do zawartości

Ubezpieczenie AC a zmiana parametru felgi


steyr

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

 

planuje zakupić koła na lato. Takie auta jak moje wyjeżdżały z salonu na komplecie kół:

 

- felga 16"x6,5" ,rozstaw śrub 5x98, otwór centrujący 58,1m,  ET39, opona 205/55/16

 

a mam możliwość zakupienia kompletu kół o nw. parametrach:

 

- felga 16"x6,5" ,rozstaw śrub 5x98, otwór centrujący 58,1m,  ET41,5, opona 205/55/16

 

Jest różnica w jednym parametrze i teraz pytanie jak się ma taka zmiana do wypłaty ewentualnego odszkodowania z tytułu AC w wypadku jakiejś szkody z mojej winy? Ktoś coś z własnego doświadczenia wie? Czy warto czy lepiej dla "świętego" spokoju dać sobie spokój? pozdrawiam

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, steyr napisał:

Cześć,

 

planuje zakupić koła na lato. Takie auta jak moje wyjeżdżały z salonu na komplecie kół:

 

- felga 16"x6,5" ,rozstaw śrub 5x98, otwór centrujący 58,1m,  ET39, opona 205/55/16

 

a mam możliwość zakupienia kompletu kół o nw. parametrach:

 

- felga 16"x6,5" ,rozstaw śrub 5x98, otwór centrujący 58,1m,  ET41,5, opona 205/55/16

Jest różnica w jednym parametrze i teraz pytanie jak się ma taka zmiana do wypłaty ewentualnego odszkodowania z tytułu AC w wypadku jakiejś szkody z mojej winy? Ktoś coś z własnego doświadczenia wie? Czy warto czy lepiej dla "świętego" spokoju dać sobie spokój? pozdrawiam

 

 

 

Nikt nie będzie w to wnikal.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

33 minuty temu, steyr napisał:

Cześć,

 

planuje zakupić koła na lato. Takie auta jak moje wyjeżdżały z salonu na komplecie kół:

 

- felga 16"x6,5" ,rozstaw śrub 5x98, otwór centrujący 58,1m,  ET39, opona 205/55/16

 

a mam możliwość zakupienia kompletu kół o nw. parametrach:

 

- felga 16"x6,5" ,rozstaw śrub 5x98, otwór centrujący 58,1m,  ET41,5, opona 205/55/16

 

Jest różnica w jednym parametrze i teraz pytanie jak się ma taka zmiana do wypłaty ewentualnego odszkodowania z tytułu AC w wypadku jakiejś szkody z mojej winy? Ktoś coś z własnego doświadczenia wie? Czy warto czy lepiej dla "świętego" spokoju dać sobie spokój? pozdrawiam

 

 

To watek prowokator?:)

Gwarantuje ze 2,5 mm to  99,999999% ludzi nie zobaczy, ponadto w homologacji auta masz zapewne napisany rozrzut mozliwy do stosowania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

24 minuty temu, rwIcIk napisał:

Różnica tak mała, że nikt nawet nie zauważy.

Byle zacisk się mieścił ;]

 

Org. felgi są Fiata, zamienniki które mam możliwość zakupić to Alfa Romeo. Ktoś jak zna temat to można bez problemu że nie są to org. felgi zamontowane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 minut temu, steyr napisał:

Org. felgi są Fiata, zamienniki które mam możliwość zakupić to Alfa Romeo. Ktoś jak zna temat to można bez problemu że nie są to org. felgi zamontowane.

 

To nie montuj jak masz takie dylematy ;]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 minut temu, steyr napisał:

Jakbym nie miał dylematu to bym nie zakładał tego tematu, pytam o opinie \:phi:

Kiedys mialem fabryczne ET 49 zalozylem 35 i potem jeszcze dystans 5mm wiec ET30, wygladalo  znacznie lepiej, nikt nie patrzyl nawet p[rzy szkodzie AC

teraz mam fabryczne 41 uzywam na lato 35.

Wkladaj i nie kombinuj.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Je mam zimówki w tipo na alu z alfy 147/156 o takich parametrach jak piszesz. kluczowe parametry jak rozstaw śrub, otwór pod piastę, szerokość/średnica są identyczne a różnica w offsecie pomijalna. Moim zdaniem nie ma się co bać. 

Daj znać który model masz upatrzony...ja miałem lekki problem z odległością między łopatkami felgi a zaciskiem hamulcowym. 

 

t.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, steyr napisał:

Org. felgi są Fiata, zamienniki które mam możliwość zakupić to Alfa Romeo. Ktoś jak zna temat to można bez problemu że nie są to org. felgi zamontowane.

Nie szukaj dziury tam gdzie jej nie ma.

Jak nie będą wystawać poza obrys to nikt wnikał nie będzie. No może dociekliwy sprawdziłby coś gdybyś klasę B czy C na 19" czy 20" i naleśnikach postawił.

 

Zlikwidowałem niedawno całkę, rzeczoznawca zapisał, że falgi stalowe, opony zimowe w rozmiarze takim i wysokość bieznika.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, steyr napisał:

Cześć,

 

planuje zakupić koła na lato. Takie auta jak moje wyjeżdżały z salonu na komplecie kół:

 

- felga 16"x6,5" ,rozstaw śrub 5x98, otwór centrujący 58,1m,  ET39, opona 205/55/16

 

a mam możliwość zakupienia kompletu kół o nw. parametrach:

 

- felga 16"x6,5" ,rozstaw śrub 5x98, otwór centrujący 58,1m,  ET41,5, opona 205/55/16

 

Jest różnica w jednym parametrze i teraz pytanie jak się ma taka zmiana do wypłaty ewentualnego odszkodowania z tytułu AC w wypadku jakiejś szkody z mojej winy? Ktoś coś z własnego doświadczenia wie? Czy warto czy lepiej dla "świętego" spokoju dać sobie spokój? pozdrawiam

 

Teoretycznie(!) ubezpieczyciel może próbować się czepiać, jeśli w ogóle uda mu się do tego dojść. Gdyby jednak doszło do sprawy sądowej to musiałby udowodnić, że ta różnica miała wpływ na przebieg zdarzenia. Co jak wiadomo byłoby niezwykle trudne, jeśli nie niemożliwe. Dlatego raczej nikt przy zdrowych zmysłach nie będzie takiej sprawy przez sądy ciągnął. Jednak pewną niedogodnością może być to, że przez jakiś czas będzie trzeba pokorespondować zanim uzyskasz odszkodowanie. Z drugiej strony, ubezpieczyciel może też się powołać na plamy na słońcu i również trzeba będzie pokorespondować - znamy takie przypadki.

Więc ja bym się nie przejmował i montował (o ile większe ET nie powoduje innych problemów, typu ocieranie lub wystawanie felgi).

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, Ryb napisał:

 

Teoretycznie(!) ubezpieczyciel może próbować się czepiać, jeśli w ogóle uda mu się do tego dojść. Gdyby jednak doszło do sprawy sądowej to musiałby udowodnić, że ta różnica miała wpływ na przebieg zdarzenia. Co jak wiadomo byłoby niezwykle trudne, jeśli nie niemożliwe. Dlatego raczej nikt przy zdrowych zmysłach nie będzie takiej sprawy przez sądy ciągnął. Jednak pewną niedogodnością może być to, że przez jakiś czas będzie trzeba pokorespondować zanim uzyskasz odszkodowanie. Z drugiej strony, ubezpieczyciel może też się powołać na plamy na słońcu i również trzeba będzie pokorespondować - znamy takie przypadki.

Więc ja bym się nie przejmował i montował (o ile większe ET nie powoduje innych problemów, typu ocieranie lub wystawanie felgi).

 

 

Stąd moje pytanie, a niektórzy się dziwią jakbym założył temat w stylu "Dlaczego banan jest krzywy":ok:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

52 minuty temu, steyr napisał:

Ja celuje w model z Alfy GT. Podkładałeś dystanse? Org felgi 17" do Tipo mają ET41 stąd myślałem że nie będzie problemu, chyba  że jest problem w budowie tarczy felgi z AR.

Ja letnie mam własnie ori 17", a w alfowskich telefonach problemem jest kształt ramion felgi (patrząc od środka felgi ramiona są dość grube) . Jest ok. 3mm luzu zacisk/ramię.  Jak masz okazję to przymierz bo można się zdziwić. 

Swoją drogą, ori felgi 5x98 z Alf to fajny wybór do Tipo, bo jest spory wybór kształtów, rozmiarów 15-17 i ceny są bardzo niskie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, steyr napisał:

Stąd moje pytanie, a niektórzy się dziwią jakbym założył temat w stylu "Dlaczego banan jest krzywy":ok:

 

Kiedyś fora internetowe służyły do pytania o rzeczy, których się nie wie i otrzymywania odpowiedzi od ludzi, którzy te odpowiedzi znają. Dziś w odpowiedzi na takie same pytania padają głównie kpiące komentarze od ludzi, którzy odpowiedzi nie znają. Znak czasów.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, lnk napisał:

Ja letnie mam własnie ori 17", a w alfowskich telefonach problemem jest kształt ramion felgi (patrząc od środka felgi ramiona są dość grube) . Jest ok. 3mm luzu zacisk/ramię.  Jak masz okazję to przymierz bo można się zdziwić. 

Swoją drogą, ori felgi 5x98 z Alf to fajny wybór do Tipo, bo jest spory wybór kształtów, rozmiarów 15-17 i ceny są bardzo niskie. 

Dokładnie ceny są ok. Dzięki za info, chyba nawet dam radę ogarnąć taką felgę 16" z AR od znajomego przed zakupem żeby sprawdzić czy będzie pasować. pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Maciej__ napisał:

Nikt nie będzie w to wnikal.

A to zależy od tego na kogo trafisz. Jak jesteś sprawcą dzwona i jeździsz na kołach na które nie masz homologacji to ubezpieczyciel może "nie wnikać", ale może też odmówić i rozpocznie się kopanie z koniem. Będziesz musiał dowieść że niehomologowane koła nie miały żadnego wpływu na przebieg zdarzenia. Powodzenia. Oczywiście, masz rację, najprawdopodobniej nie będzie z tym problemu, ale... no właśnie, chce ci się ryzykować?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, format napisał:

A to zależy od tego na kogo trafisz. Jak jesteś sprawcą dzwona i jeździsz na kołach na które nie masz homologacji to ubezpieczyciel może "nie wnikać", ale może też odmówić i rozpocznie się kopanie z koniem. Będziesz musiał dowieść że niehomologowane koła nie miały żadnego wpływu na przebieg zdarzenia. Powodzenia. Oczywiście, masz rację, najprawdopodobniej nie będzie z tym problemu, ale... no właśnie, chce ci się ryzykować?

 

Ja bym zakladal bez zastanowienia :ok:

Likwidowalem poki co 2 razy szkode z AC (w tym jedna calka) i poza spisaniem rozmiaru opon i stanu bieznika nikt nic nie sprawdzal.

Przy czym to sluzylo glownie chyba ustaleniu wyceny wraku, bo jak dostałem później kosztorys to opony miały opisane zużycie na jakies 30%...

Oczywiście, istnieje niezerowe prawdopodobnienstwo, ze będzie tak jak napisales, ale wg mnie jest ono pomijalnie male.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 minut temu, format napisał:

Będziesz musiał dowieść że niehomologowane koła nie miały żadnego wpływu na przebieg zdarzenia. Powodzenia. 

 

Wręcz przeciwnie: to ubezpieczyciel będzie musiał dowieść że miały.

:ok:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 minut temu, Maciej__ napisał:

Oczywiście, istnieje niezerowe prawdopodobnienstwo, ze będzie tak jak napisales, ale wg mnie jest ono pomijalnie male.

Też tak uważam, pytanie czy warto ryzykować kopania się z koniem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, Ryb napisał:

Wręcz przeciwnie: to ubezpieczyciel będzie musiał dowieść że miały.

W sądzie zapewne tak, tymczasem do czasu uprawomocnienia się wyroku, co pewnie zajmie kilka lat, Twój samochód będzie gnił na jakimś placu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, format napisał:

W sądzie zapewne tak, tymczasem do czasu uprawomocnienia się wyroku, co pewnie zajmie kilka lat, Twój samochód będzie gnił na jakimś placu.

 

Nikt przy zdrowych zmysłach nie pójdzie do sądu, bo koszty tego kilkuletniego procesu skazanego z góry na przegraną prawdopodobnie przerosną wartość odszkodowania.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 minut temu, Ryb napisał:

Nikt przy zdrowych zmysłach nie pójdzie do sądu, bo koszty tego kilkuletniego procesu skazanego z góry na przegraną prawdopodobnie przerosną wartość odszkodowania.

Czyli rozumiem @Ryb podejmuje ryzyko jeżdżenia na niehomologowanym ogumieniu. Ja nie podejmuję.

Można zakończyć dyskusję :oki:

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, format napisał:

Czyli rozumiem @Ryb podejmuje ryzyko jeżdżenia na niehomologowanym ogumieniu.

 

Tak właśnie jest. :ok:

 

2 minuty temu, format napisał:

Ja nie podejmuję.

 

Masz prawo. :ok:

 

2 minuty temu, format napisał:

Można zakończyć dyskusję :oki:

 

I tak wszystko zostało już napisane. :oki:

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

32 minuty temu, kartonik napisał:

Przecież ogumienie jest z godne z homologacją samochodu, chodzi tylko o 2,5 mm różnicy w ET.

Dokładnie, i patrząc na zakres rozmiarów dla których homologowano samochód różnica jest jeszcze mniejsza. Bo np. ET41 dla 17 występuje. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ET41 jest przypisane dla 17", ET39 dla 16". Czyli konkretne ET jest przypisane dla konkretnego rozmiaru felgi. Pomijam fakt że dealer wydał moje auto na niehomologowanych kołach 15" z oponami całorocznymi 195/65/15 na życzenie klientki według jej opowiadań. Chyba że klientka sprzedała org felgi 16" w własnym zakresie ale to już mnie nie interesuje. Dla wersji SW i silnik 1.4tjet koła 195/65/15 nie są homologowane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, kartonik napisał:

Przecież ogumienie jest z godne z homologacją samochodu, chodzi tylko o 2,5 mm różnicy w ET.

W homologacji jest przecież całe koło.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, format napisał:

W homologacji jest przecież całe koło.

 

Niby tak, ale żeby sprawdzić ET to naprawdę trzeba by się mocno postarać...

Tego przecież bez sciągania kola i oglądania felgi od tylu nie ma szans stwierdzić.

Nie slyszalem, o takich praktykach TU. Co więcej nie wiem czy ten parametr jest w homologacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 minut temu, Maciej__ napisał:

Co więcej nie wiem czy ten parametr jest w homologacji.

Oczywiście że jest:

P9JQPCa.png

 

i na następnej stronie:

Afcemwa.png

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, steyr napisał:

Stąd moje pytanie, a niektórzy się dziwią jakbym założył temat w stylu "Dlaczego banan jest krzywy":ok:

Teoretycznie to i krzywosc banana usystematyzowano. Zapytaj @OZI jak nie wierzysz, specem jest od tego.

 

Pomijam już temat, że z reguły auto może wychodzić fabrycznie na wielu felgach i np. różnica między stalówkami i alufelgami o tych samych parametrach jest właśnie w ET tylko.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, format napisał:

Czyli rozumiem @Ryb podejmuje ryzyko jeżdżenia na niehomologowanym ogumieniu. Ja nie podejmuję.

Można zakończyć dyskusję :oki:

 

Nie ma w tym wątku mowy o ogumieniu, gumy są w porządku, minimalna różnica ET, która może się okazać że jest w widełkach przewidzianych przez producenta i homologacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Maciej__ napisał:

 

Niby tak, ale żeby sprawdzić ET to naprawdę trzeba by się mocno postarać...

Tego przecież bez sciągania kola i oglądania felgi od tylu nie ma szans stwierdzić.

Nie slyszalem, o takich praktykach TU. Co więcej nie wiem czy ten parametr jest w homologacji.

Na stalowkach od przodu często widziałem znaczniki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, format napisał:

Oczywiście że jest:

P9JQPCa.png

 

i na następnej stronie:

Afcemwa.png

Wszystko jest, tylko jak zwykle teoria mija się z praktyką.

Gdyby SKP zaczely sprawdzać felgi i ich homologację, to okazałoby się pewnie, że z 50% aut przeglądu by nie przeszło 

Ba, słynne policyjne alfy na stalowkach nigdy na drogach nie miały się prawa pojawić. Pewnie z powodu tych niehomologowanych felg tak się rozbijały.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wg świadectwa homologacji Twojego samochodu ET felg wynosi 39 lub 41 (6,5J X 16 H2 ET39 205/55R16 91H lub 7J X 17 H2 ET41 225/45R17 91V). 41,5 jest więc wartością niezgodną z homologacją i teoretycznie jeśli wykryje tę niezgodność będzie miał podstawę prawną do odmowy wypłaty odszkodowania. Z drugiej strony zmiana ET felgi zmienia promień zataczania, w skrajnym przypadku z dodatniego na ujemny lub odwrotnie i to też może być argumentem dla ubezpieczyciela. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, vaz2110 napisał:

 Z drugiej strony zmiana ET felgi zmienia promień zataczania, w skrajnym przypadku z dodatniego na ujemny lub odwrotnie i to też może być argumentem dla ubezpieczyciela. 

To dlaczego producent dopuszcza felgi z różnymi ET? Na ET nie wpływa wielkość obręczy ani jej szerokość a co za tym idzie szerokość opony.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, steyr napisał:

Na ET nie wpływa wielkość obręczy ani jej szerokość a co za tym idzie szerokość opony.

Chyba trochę wpływa. Jak masz szerszą oponę to moze być ona bliżej elementów wewnętrznych auta np. elementów zawieszenia czy krawędzi błotnika,  zmieniając ET odsuwamy oponę od nich:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 22.03.2019 o 21:28, steyr napisał:

To dlaczego producent dopuszcza felgi z różnymi ET? Na ET nie wpływa wielkość obręczy ani jej szerokość a co za tym idzie szerokość opony.

A Ty jeszcze nie zalozyles tych kol?

Chlopie ilez mozna:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 22.03.2019 o 19:10, vaz2110 napisał:

Wg świadectwa homologacji Twojego samochodu ET felg wynosi 39 lub 41 (6,5J X 16 H2 ET39 205/55R16 91H lub 7J X 17 H2 ET41 225/45R17 91V). 41,5 jest więc wartością niezgodną z homologacją i teoretycznie jeśli wykryje tę niezgodność będzie miał podstawę prawną do odmowy wypłaty odszkodowania. Z drugiej strony zmiana ET felgi zmienia promień zataczania, w skrajnym przypadku z dodatniego na ujemny lub odwrotnie i to też może być argumentem dla ubezpieczyciela. 

Jest jeszcze homologacja felg, ktora opisuje do jakich aut felga moze byc uzyta.

Predzej trzymalbym sie jak juz wielkosci opon i indeksu predkosci niz  wlosy rwal nad ET ze o 1 czy 5 inne.

Sa granice absurdu i czuje ze je przekraczamy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 22.03.2019 o 21:28, steyr napisał:

To dlaczego producent dopuszcza felgi z różnymi ET?

 

Bo to nie apteka, żeby felga z tylko jedną - co do milimetra - wartością współczynnika ET pasowała do auta.

A jak wąska opona, to już w ogóle dużo luzu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, fanlan napisał:

A Ty jeszcze nie zalozyles tych kol?

Chlopie ilez mozna:)

Decyzję podjąłem, założy się niebawem. To z tym ET różnym 2,5mm to jest pryszcz, obecnie i tak jeżdżę na oponach i felgach w ogóle nie homologowanych dla tego silnika i wersji nadwozia;]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przychylam się do opinii, że dopóki nie zaistnieje sytuacja, z której jasno będzie wynikać że przeróbka miała wpływ na przebieg potencjalnego zdarzenia, dopóty nie ma o czym gadać.

(Przykład sytuacji ewidentnej: ktoś założył opony o niższej nośności niż homologowana -> opona wystrzeliła, bo auto przewoziło np. mat. budowlane -> auto wpadło do rowu -> odszkodowanie z AC do podważenia przez TU)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.