Skocz do zawartości

Autopilot Tesli unika kolizji


zinger

Rekomendowane odpowiedzi

Taka sytuacja https://electrek.co/2019/05/06/tesla-autopilot-maneuver-avoid-crash-video/

 

Zastanawiaja mnie dwie rzeczy:

1. Czy zmiana pasa byla poprzedzona analiza otoczenia z boku i z tylu, czy to byl czysty fart, ze sie nie skonczylo na jeszcze gorszym dzwonie? Tzn, zakladam, ze to nie przypadek, ale pewnosci nie mam.

2. Jesli manewr byl poprzedzony analiza otoczenia (a zapewne tak bylo), to dlaczego auto nie zareagowalo jeszcze wczesniej i calkowicie nie zapobieglo kolizji poprzez wczesniejsza ucieczke? Mysle, ze majac dane o odleglosci oraz predkosci zblizajacego sie pojazdu z tylu, komp bylby w stanie okreslic moment, w ktorym nadjezdzajacy z tylu pojazd nie bedzie w stanie wychamowac i odjechac, zanim w nas wjedzie :hmm:

 

Generalnie, jestem pod wrazeniem i czekam na rozpowszechnienie sie autonomicznej technologii...jak i aut EV :)

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 minut temu, zinger napisał:

Taka sytuacja https://electrek.co/2019/05/06/tesla-autopilot-maneuver-avoid-crash-video/

 

Zastanawiaja mnie dwie rzeczy:

1. Czy zmiana pasa byla poprzedzona analiza otoczenia z boku i z tylu, czy to byl czysty fart, ze sie nie skonczylo na jeszcze gorszym dzwonie? Tzn, zakladam, ze to nie przypadek, ale pewnosci nie mam.

2. Jesli manewr byl poprzedzony analiza otoczenia (a zapewne tak bylo), to dlaczego auto nie zareagowalo jeszcze wczesniej i calkowicie nie zapobieglo kolizji poprzez wczesniejsza ucieczke? Mysle, ze majac dane o odleglosci oraz predkosci zblizajacego sie pojazdu z tylu, komp bylby w stanie okreslic moment, w ktorym nadjezdzajacy z tylu pojazd nie bedzie w stanie wychamowac i odjechac, zanim w nas wjedzie :hmm:

 

Generalnie, jestem pod wrazeniem i czekam na rozpowszechnienie sie autonomicznej technologii...jak i aut EV :)

1. Podobno tak - tesla wie w jakim otoczeniu się znajduje i reakcje autopilota bazują na tym

2. To trzeba by pewnie liczyć "trajektorię" dla wszystkiego co się znajduje wokół i pewnie kosztuje to ogromne ilości mocy obliczeniowej. Przy dobrych komputerach to tesla pewnie "odskoczy" przed rzuconym w nią kamieniem ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, zinger napisał:

Taka sytuacja https://electrek.co/2019/05/06/tesla-autopilot-maneuver-avoid-crash-video/

 

Zastanawiaja mnie dwie rzeczy:

1. Czy zmiana pasa byla poprzedzona analiza otoczenia z boku i z tylu, czy to byl czysty fart, ze sie nie skonczylo na jeszcze gorszym dzwonie? Tzn, zakladam, ze to nie przypadek, ale pewnosci nie mam.

2. Jesli manewr byl poprzedzony analiza otoczenia (a zapewne tak bylo), to dlaczego auto nie zareagowalo jeszcze wczesniej i calkowicie nie zapobieglo kolizji poprzez wczesniejsza ucieczke? Mysle, ze majac dane o odleglosci oraz predkosci zblizajacego sie pojazdu z tylu, komp bylby w stanie okreslic moment, w ktorym nadjezdzajacy z tylu pojazd nie bedzie w stanie wychamowac i odjechac, zanim w nas wjedzie :hmm:

 

Generalnie, jestem pod wrazeniem i czekam na rozpowszechnienie sie autonomicznej technologii...jak i aut EV :)

Może powodem opóźnionej ucieczki był mijający Teslę z lewej strony samochód :hmm:

Tak, czy siak zareagowała lepiej niż zareagowałoby większość żywych kierowców :ok:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, tom111 napisał:

Może powodem opóźnionej ucieczki był mijający Teslę z lewej strony samochód :hmm:

Tak, czy siak zareagowała lepiej niż zareagowałoby większość żywych kierowców :ok:

IMHO czlowiek nie bylby w stanie tak zareagowac, a juz na pewno nie bylby w stanie zrobic tego bezpiecznie tj. zdazyc przeanalizowac otoczenie i co sie z tylu/boku dzieje.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, zinger napisał:

IMHO czlowiek nie bylby w stanie tak zareagowac, a juz na pewno nie bylby w stanie zrobic tego bezpiecznie tj. zdazyc przeanalizowac otoczenie i co sie z tylu/boku dzieje.

 

Już teraz technika powoli zaczyna przerastać człowieka. Z jednej strony można się cieszyć, bo jak będę miał 80 lat to samochód sam mnie bezpiecznie przewiezie jak już nie będę ogarniał co się wokoło dzieje, z drugiej strony to człowiek za 40 lat już nie będzie ogarniał jak ta technika działa i dla kogo ;]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 13.05.2019 o 16:38, zinger napisał:

IMHO czlowiek nie bylby w stanie tak zareagowac, a juz na pewno nie bylby w stanie zrobic tego bezpiecznie tj. zdazyc przeanalizowac otoczenie i co sie z tylu/boku dzieje.

 

Przepraszam, a kto programował jak się T ma zachować w takiej sytuacji?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 13.05.2019 o 15:27, Azbest napisał:

2. To trzeba by pewnie liczyć "trajektorię" dla wszystkiego co się znajduje wokół i pewnie kosztuje to ogromne ilości mocy obliczeniowej. Przy dobrych komputerach to tesla pewnie "odskoczy" przed rzuconym w nią kamieniem ;)

Nie przesadzaj - rzut kamieniem to proste równanie ze szkoły podstawowej - kalkulator z lat 80tych to policzy w czasie rzeczywistym ;)

Apollo 13 miał komputer pokładowy o ułamku mocy obliczeniowej dzisiejszych smartfonów.

Jakiś model matematyczny zachowania auta w zależności od gabarytu, prędkości, nawierzchni i rodzaju nadwozia to też pewnie nic ciężkiego. 

Tak czy siak nie mam wątpliwości że już to jest całkowicie możliwe i nie wymaga wielkiej mocy obliczeniowej tylko zręcznie napisanego softu i wielu czujników/kamer. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, Jaruga napisał:

Nie przesadzaj - rzut kamieniem to proste równanie ze szkoły podstawowej - kalkulator z lat 80tych to policzy w czasie rzeczywistym ;)

Apollo 13 miał komputer pokładowy o ułamku mocy obliczeniowej dzisiejszych smartfonów.

Jakiś model matematyczny zachowania auta w zależności od gabarytu, prędkości, nawierzchni i rodzaju nadwozia to też pewnie nic ciężkiego. 

Tak czy siak nie mam wątpliwości że już to jest całkowicie możliwe i nie wymaga wielkiej mocy obliczeniowej tylko zręcznie napisanego softu i wielu czujników/kamer. 

 

tylko że ten kamień trzeba będzie "zobaczyć", przeanalizować i określić cechy fizyczne ... dodatkowo monitorując całe otoczenie 360stopni - dopiero potem nasz dane do równania, które obliczysz na najprostszym kalkulatorze. 

Apollo 13 nie obserwował otoczenia w tak dynamiczny i "inteligentny" sposób.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 godzin temu, bogas napisał:

Przepraszam, a kto programował jak się T ma zachować w takiej sytuacji?

 

Nikt.

 

To nie jest program komputerowy który działa na zasadzie:

  jesli a) to x)

  jeśli b) to y) itd.

 

Komputer sam "wymyślił", jak ma się zachować żeby zminimalizować ryzyko. Samochód ma kilka opcji zadziałania - hamowanie, przyśpieszanie, skręcanie - komputer ocenił szanse zadziałania każdej z nich i ich kombinacji, a następnie wybrał najlepszą z nich. 

Edytowane przez grogi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 godziny temu, Jaruga napisał:

Nie przesadzaj - rzut kamieniem to proste równanie ze szkoły podstawowej - kalkulator z lat 80tych to policzy w czasie rzeczywistym ;)

Apollo 13 miał komputer pokładowy o ułamku mocy obliczeniowej dzisiejszych smartfonów.

Jakiś model matematyczny zachowania auta w zależności od gabarytu, prędkości, nawierzchni i rodzaju nadwozia to też pewnie nic ciężkiego. 

Tak czy siak nie mam wątpliwości że już to jest całkowicie możliwe i nie wymaga wielkiej mocy obliczeniowej tylko zręcznie napisanego softu i wielu czujników/kamer. 

Kalkulator policzy, ale już zagadnienie trzech ciał trywialne tak jak się wydaje nie jest ;]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.