Skocz do zawartości

Turbo a temperatura


Jaruga

Rekomendowane odpowiedzi

Taką ciekawostkę mam. Wczoraj było we Wrocku 33 stopnie a dzisiaj 14.

I wyraźnie wyczuwam różnicę w reakcji samochodu na gaz 8] Normalnie jakby z 15% kuni przybyło ;) Nawet dźwięk jakiś inny...

Niby oczywiste, ale i tak jestem zaskoczony, choć gdyby zmiana temperatury nie była tak szokująca to pewnie bym nie zauważył...

  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Taką ciekawostkę mam. Wczoraj było we Wrocku 33 stopnie a dzisiaj 14.
I wyraźnie wyczuwam różnicę w reakcji samochodu na gaz 8] Normalnie jakby z 15% kuni przybyło  Nawet dźwięk jakiś inny...
Niby oczywiste, ale i tak jestem zaskoczony, choć gdyby zmiana temperatury nie była tak szokująca to pewnie bym nie zauważył...
Normalne
Chłodniejsze powietrze służy autu z turbiną.

Wysłane z mojego NEM-L21 przy użyciu Tapatalka

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 godzin temu, Jaruga napisał:

Taką ciekawostkę mam. Wczoraj było we Wrocku 33 stopnie a dzisiaj 14.

I wyraźnie wyczuwam różnicę w reakcji samochodu na gaz 8] Normalnie jakby z 15% kuni przybyło ;) Nawet dźwięk jakiś inny...

Niby oczywiste, ale i tak jestem zaskoczony, choć gdyby zmiana temperatury nie była tak szokująca to pewnie bym nie zauważył...

 

Szok i niedowierzanie... a na fizyce się spało co? 

  • Nie lubię tego 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja jeździłem jednego dnia w pełnym słońcu przy 33-34*C ... a kolejnego dnia trasa przy 13*C (w deszczu, który powinien jeszcze lepiej schładzać IC)

Mondeo 1.5T i jestem zdziwiony i zawiedziony ... bo różnicy nie odczułem. Nawet w wolnossaku powinno się lepiej jechać, a w tym przypadku jechało się zupełnie normalnie ... i zupełnie normalnie jedzie się podczas upałów. Może przyczyną jest to że leję noPb98 ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, BOGUS napisał:

W nowszych autach. W starszych nie

Wysłane z mojego Redmi 5 Plus przy użyciu Tapatalka
 

Wiek nie ma tu nic do rzeczy. W Audi wyłączało mi kompresor przy WOT, auto z 88r, BMW e46 98-2005 też tak jest, a auto leciwe.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, wujekcybul napisał:

PRzy normalnej jezdzie ciezko odczuc roznice w przyspieszaniu.

Czyli twierdzisz że jak zniknie 10 KM to nie poczujesz w normalnej jeździe 8].

W silnikach o małej pojemności jest to odczuwalne i to bardzo.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem czy 2.0 200KM to duży czy mały silnik ale w Volvo v40 T4 było czuć różnice w upalne dni. 

Potęgował tą różnice fakt, że IC jest seryjnie między chłodnica wody i klimatyzacji. 

I pierwszy raz kiedy zwróciłem na to uwagę jechałem zakorkowaną dk2 z Wwy do Mińska Maz. czyli była to chyba w miarę normalna jazda :nie_wiem:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, Subaraq napisał:

Czyli twierdzisz że jak zniknie 10 KM to nie poczujesz w normalnej jeździe 8].

W silnikach o małej pojemności jest to odczuwalne i to bardzo.

W miescie to i 70KM wystarczy przy spokojnej jezdize 10KM w ta czy w ta nie ma znaczenia. Co innego przy pelnym bucie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, wujekcybul napisał:

W miescie to i 70KM wystarczy przy spokojnej jezdize 10KM w ta czy w ta nie ma znaczenia. Co innego przy pelnym bucie.

 

Przy spokojnej tak. Ale w takim Matizie jak chciałeś wyprzedzać to trzeba było mocno planować  :)

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Robiłem swego czasu pomiary mocy i momentu obrotowego na hamowni.

 

1) Pomiar w temp. otoczenia 12 stopni - zmierzony max. moment obrotowy 279Nm

2) Pomiar w temp. otoczenia 28 stopni - zmierzony max. moment obrotowy 256Nm 

 

Książkowo silnik 1.9 Multijet 120KM posiada moment obrotowy 280Nm. Fiat z reguły dawał gifty w postaci większej ilości koni oraz momentu. U mnie tak średnio bym powiedział, tak średnio... ;)

  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 3.09.2019 o 12:11, Azbest napisał:

A ja jeździłem jednego dnia w pełnym słońcu przy 33-34*C ... a kolejnego dnia trasa przy 13*C (w deszczu, który powinien jeszcze lepiej schładzać IC)

Mondeo 1.5T i jestem zdziwiony i zawiedziony ... bo różnicy nie odczułem. Nawet w wolnossaku powinno się lepiej jechać, a w tym przypadku jechało się zupełnie normalnie ... i zupełnie normalnie jedzie się podczas upałów. Może przyczyną jest to że leję noPb98 ...

Które 1.5 masz? To 4'ro cylindrowe?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 godzin temu, wujekcybul napisał:

W miescie to i 70KM wystarczy przy spokojnej jezdize 10KM w ta czy w ta nie ma znaczenia. Co innego przy pelnym bucie.

 

Mam wrażenie że jest dokładnie na odwrót.

Przy spokojnej na niskich obrotach jeździe te 10KM powoduje wyraźną zmianę charakterystyki mocy silnika przenoszonej na koła i trzeba używać wyższych obrotów albo cisnąć mocniej pedał gazu, bo inaczej samochód nie jedzie. Przy pełnym bucie przeważnie też jedziemy na wyższych obrotach i tu te 10KM to jest już mały procent mocy i nie jest to tak odczuwalne (o ile w ogóle). Chyba że mówimy o butowaniu od 1000 obr/min, to wtedy bym się zgodził.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, Azbest napisał:

W Mondeo 1.5 było i jest tylko 4-cylindrowe

No to masz 1.5 EB jak i ja, a tam intercooler wygląda tak:

ford-15l-ecoboost-engine-on-line1-600-00

To srebrne z dwoma niebieskimi korkami, jest wodny, a więc dużo mniej wrażliwy na zmiany temperatury.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 2.09.2019 o 15:14, Jaruga napisał:

Niby oczywiste, ale i tak jestem zaskoczony, choć gdyby zmiana temperatury nie była tak szokująca to pewnie bym nie zauważył...

Podepnij VAG i podejrzyj temperaturę doładowywanego powietrza :wazniak: Jeszcze bardziej jest to widoczne w rozwiązaniach bez intercoolera.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 godzin temu, bochumil napisał:

Robiłem swego czasu pomiary mocy i momentu obrotowego na hamowni.

 

1) Pomiar w temp. otoczenia 12 stopni - zmierzony max. moment obrotowy 279Nm

2) Pomiar w temp. otoczenia 28 stopni - zmierzony max. moment obrotowy 256Nm 

 

Książkowo silnik 1.9 Multijet 120KM posiada moment obrotowy 280Nm. Fiat z reguły dawał gifty w postaci większej ilości koni oraz momentu. U mnie tak średnio bym powiedział, tak średnio... ;)

Akurat przypadek, bo hamownia podwoziowa uwzględnia temperaturę otoczenia i podaje moc i moment według normy DIN. Przy 30 i przy -20 stopniach oba pomiary powinny pokazać to samo.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, kaczorek79 napisał:

Akurat przypadek, bo hamownia podwoziowa uwzględnia temperaturę otoczenia i podaje moc i moment według normy DIN. Przy 30 i przy -20 stopniach oba pomiary powinny pokazać to samo.

 

Bzdura. Hamownia po prostu mierzy moc na kołach którą ewentualnie ze sporym błędem można przeliczyć na moc silnika uwzględniając wszelkie masy wirujące, tarcie i zmierzone opory. A temperatura i ciśnienie potrzebne są do modyfikacji map czyli mówiąc w skrócie do ustalenia proporcji masy paliwa do powietrza. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Bzdura. Hamownia po prostu mierzy moc na kołach którą ewentualnie ze sporym błędem można przeliczyć na moc silnika uwzględniając wszelkie masy wirujące, tarcie i zmierzone opory. A temperatura i ciśnienie potrzebne są do modyfikacji map czyli mówiąc w skrócie do ustalenia proporcji masy paliwa do powietrza. 

O panie to Cię poniosło... Kaczorek ma rację.

 

Wysłane z mojego MI 9 przy użyciu Tapatalka

 

 

 

  • Dzięki 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 5.09.2019 o 16:17, Spajdi napisał:

O panie to Cię poniosło... Kaczorek ma rację.

 

Wysłane z mojego MI 9 przy użyciu Tapatalka

 

 

 

Żeby nie było, to były i takie co nie sprowadzały pomiarów do wartości normalnych. Inna sprawa, że teoria o tym, że po sprowadzeniu do "wspólnego mianownika" nawet dla tego samego auta wyjdzie to samo jest chyba jednak zbyt daleko idąca ;]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.