Jump to content
⠀

Wtyczki, złączki itp

Recommended Posts

Siema, jest ktoś w stanie napisać jakiś krótki i zwięzły manual co, gdzie i jak można ładować?

Ja się na przykład kompletnie pogubiłem w tych wszystkich końcówkach i jedyne co "rozumiem" to fakt że na superchargerach Tesli załaduję tylko Teslę, ale czy 500e załaduję na ładowarkach Greenway, Taurona, czy załaduję Skodę na szybkiej ładowarce w salonie Nissana to :nie_wiem:

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 godziny temu, ⠀ napisał:

Siema, jest ktoś w stanie napisać jakiś krótki i zwięzły manual co, gdzie i jak można ładować?

Ja się na przykład kompletnie pogubiłem w tych wszystkich końcówkach i jedyne co "rozumiem" to fakt że na superchargerach Tesli załaduję tylko Teslę, ale czy 500e załaduję na ładowarkach Greenway, Taurona, czy załaduję Skodę na szybkiej ładowarce w salonie Nissana to :nie_wiem:

 

Ja się podepnę, a dodatkowo uzupełnię pytanie: z czego na co są możliwe przejściówki i dlaczego tylko takie kombinacje są dozwolone?

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minut temu, kravitz napisał:

dlaczego tylko takie kombinacje są dozwolone?

 

To zapewne dlatego że są instalacje gdzie dostajesz prąd zmienny (wówczas prostownik w twoim aucie musi się zająć wyprostowaniem) lub stały (wtedy nie trzeba i zapewne w związku z powyższym da się szybciej ładować). Ale generalnie pojęcia nie mam o tym.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wieczorkiem rozpiszę co i jak.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dnia 17.09.2019 o 10:01, ⠀ napisał:

Siema, jest ktoś w stanie napisać jakiś krótki i zwięzły manual co, gdzie i jak można ładować?

Ja się na przykład kompletnie pogubiłem w tych wszystkich końcówkach i jedyne co "rozumiem" to fakt że na superchargerach Tesli załaduję tylko Teslę, ale czy 500e załaduję na ładowarkach Greenway, Taurona, czy załaduję Skodę na szybkiej ładowarce w salonie Nissana to :nie_wiem:

 

Najkrócej. Wyłączając Teslę.

 

Na https://ev-database.org/ są dane większości elektryków (łącznie z gniazdkami ładowania).

Właściwie wszystkie nowe elektryki (poza Zoe i Leaf) mają gniazdko CCS to że znaczy akceptują prąd DC (przez CCS) i AC (przez kabel type2, którego gniazdko jest częścią CCS).

Zoe ma tylko type2, Leaf ma chademo.

 

Duże (i szybkie) ładowarki mają przeważnie możliwość ladowania type2, CCS i chademo.

 

Małe (i wolne) ładowarki to przeważnie słupki parkingowe, są one wyposażone w Type2 albo zwykle schuko, czyli gniazdko domowe.

 

Każdy znany mi samochód elektryczny można ładować z gniazdka domowego i type2. Leaf z odpowiednim kablem.

 

Wszystkie wchodzące aktualnie na rynek elektryki mają złącze CCS.

 

Szybko rozwijająca się sieć ładowarek Ionity ma tylko złącza CCS.

 

Ogólnie to temat dość rozległy. Pan Fasola na pewno to rozwinie.

Edited by Cezh
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na początek może rozróżnijmy prąd stały od zmiennego, wtyczki/gniazda i ich zastosowanie.

 

Prąd zmienny: AC

Moc do 22 kW (3x 32A czyli 3x ~7,2 kW) zazwyczaj, choć są stacje które potrafią podać 43 kW, tylko aut nie ma takich ;)

 

Gniazdo AC ma każdy elektryk i to jest tzw. wolne ładowanie.

W skrócie standardem obecnie w Europie jest i będzie Type 2 (T2).

Stany i Japonia mają Type 1 (dla aut sprowadzanych z USA trzeba przejściówki na T2).

 

wtyczkigniazda.jpg.b9e04ca1064b2c8adbac09e6ecd561b1.jpg

EMW_plugs_.jpg.277131b95d30c50c461e859f9b6f7b68.jpg

 

 

Na ten moment większość aut przyjmuje prąd jednofazowo i max. 32A, czyli ok. 7,2 kW.

Starsze Leafy zdarzają się z ładowarką pokładową tylko 16A, Golfy też i jakieś wynalazki inne, warto zawsze to sprawdzić.

BMW i3 potrafi 3 fazy obsłużyć, ale to była/jest opcja za dopłatą.

Natomiast większość obecnych to "do 32A" i jedna faza.

A najbliższe premierowe elektryki będą miały już minimum 32A i jedną fazę, a niepisanym standardem będzie 3x 16A czyli ok. 11 kW (VW ID choćby)

Tu ciekawostka, Renault ZOE ma pokładową ładowarkę 3x32A i przyjmuje po AC 22 kW i tylko tak. Choć najnowsza odsłona już ma CCS też.

 

AC zazwyczaj stosowane jest tam gdzie jest dłuższy postój, czyli galerie, parkingi PKP, słupki "miastowe" przy chodnikach, na latarniach itd.

Większość komercyjnych stacji ładowania też jest wyposażonych w osobną wtyczkę (lub gniazdo) AC, choć nie wszystkie ale o tym za chwilę.

Słupki z AC raczej mają gniazda, więc trzeba mieć swój kabel T2-T2 (zazwyczaj nowe auta mają w standardzie lub za dopłatą).

AC bardzo często jest darmowe, bo ma służyć do ściągnięcia klienta, z czasem może być z tym różnie, jak spora część będzie EV jeździć ale tu nic nie przesądzone. 

Przykładowy słupek:

IMG_0237.jpg.5b64cc670f1f5806c4ab6a8a6dd50f9a.jpg

 

Poza tym po AC ładuje się za pomocą zasilacza EVSE, który dostaje się na wyposażeniu auta. Tylko zasilacz jest przystosowany do gniazdka domowego Schuko.

Zazwyczaj podstawowe zasilacze to moc ładowania w okolicy 10A, czyli ok. 2,2 kW.

Idea jest taka, by można to było podpiąć gdziekolwiek, nawet w starej szopie.

Zdarzają się trochę mocniejsze oryginalne zasilacze z regulacją ale to i tak lawiruje w okolicy 10A, w Ioniqu mam zdaje się 8A, 10A i 12A do wyboru.

Do domu można sobie dokupić mocniejsze EVSE, przykładowo ja mam takie z regulacją 10A, 12, 16, 20, 24, 32A, podpiąłem do gniazda siłowego (bo zabezpieczenie najmocniejsze) i w domowych warunkach jak potrzebuję mogę podać 32A, czyli max, co auto jest w stanie przyjąć po AC.  Koszt zależy gdzie i jak, ale rząd 1500-2500 zł za dobry sprzęt.

 

Teraz DC, czyli prąd stały, czyli szybko i czasem drogo, czasem normalnie, a czasem darmo dajo! ;)

Tu rozróżniamy dwa standardy CHAdeMO (japoński) i CCS.

CHAdeMO w zasadzie odchodzi do lamusa w Europie i już nie ma odwrotu od CCS. 

Choćby dlatego, że CCS oferuje już komunikację w obu kierunkach i większe moce przesyłowe.

 

W zasadzie wszyscy producenci na Europę robią już auta z CCS, a tylko Nissan uparł się na CHAdeMO i w sumie ciekawe jaki zrobią następny krok, bo zostali z CHAdeMO sami w Europie. 

Także w skrócie CCS i T2 to jest standard w Europie. Górna część gniazda do AC, a górna z dolną tworzą CCS.

 

Standardem dla DC na ten moment są stacje ładowana 50 kW. Jest to sporo ale robi się mało już.

Chodzi o te szafy:

2055184004_dowarki.jpg.120f633e7f481351c0d558dd1f44e768.jpg

 

Czyli wszystkie Greenway, Orleny, Taurony, PGE, Lidle i inne Lotosy.

Znakomita większość to ładowarki 50 kW, są już pojedyncze 100-150 kW, a niedługo ma stanąć pierwsza w Polsce 350 kW.

Osobnym tematem jest zagadnienie, jakie auta jaki prąd przyjmują i jakie mają krzywe ładowania, bo to dość zaskakujące może być, negatywnie ;) 

Na ten moment standardem jest, że wszystkie te stacje mają dostępne wtyczki: CCS, CHAdeMO i Type 2 (czasem gniazdo).

Czyli naładujemy na nich każdy wóz.

 

Wyjątkiem natomiast jest sieć Ionity, bo Ci już nie bawią się w kompromisy i budują konkretną sieć po całej Europie, i do każdej szafy jest tylko jeden CCS.

Moc 150-350 kW.

Ionity to mariaż BMW, MB, całego VAG, Forda i teraz jeszcze Hyundai dołączył. Także $$ tam nie brakuje i kierunek jest jasny.

Sieć zaczęła konkretnie przyrastać w ostatnich miesiącach.

Tu sobie można przejrzeć co i jak: https://ionity.eu/en/where-and-how.html

Na plus jest to, że stawiają minimum po 4 szafy, a to zaczyna mieć znaczenie.

Wygląda to już godnie.

 

IMG_0098.JPG.353caa86abffa6355b372b06af069ca1.JPG

 

 

W mojej ocenie jeszcze lepiej do tematu podchodzi Fastned, choć przyszłość to pewnie adaptacja i stopniowa konwersja stacji benzynowych ale to jeszcze trochę trzeba poczekać.

Cirkle K w Norwegii już zaczyna podmieniać dystrybutory paliw na ładowarki. Ale dla nas to odległa galaktyka ;) 

 

Fastned, warto przejrzeć: https://fastnedcharging.com/en/

fastned.jpg.ba3dc31ec901d263988a523e547e229c.jpgfastned2.jpg.ec17ea91f2f340a24cbce9c872f28823.jpg

 

Circle K w Norwegii:

circleK.jpg.3860b0b16c56163d2e3f19104308b2d4.jpgcircleK2.jpg.8f76271e9c1e3a4afbd9a75d51fda709.jpg

 

 

 

Na podsumowanie:

Założenie EV jest takie na ten moment, że ładujesz się w domu jak śpisz albo kiedy sobie życzysz.

Najtaniej, najwygodniej, niezależnie.

Jeśli mieszasz w bloku to musisz się już zorientować w możliwościach dookoła. Założenie gniazdka na miejscu parkingowym to w naszej rzeczywistości spory kłopot ponoć, bo zgody wszystkich mieszkańców, bo budynek nie ma przyłącza i takiet tam smuty.

Greenway w Polsce ma największą sieć ładowarek DC i na razie się nie zapowiada, by ktoś im miał zagrozić.

Niestety warunki do prowadzenia takiego biznesu u nas są fatalne na ten moment i cennik GW to odzwierciedla.

Ogólnie na ten moment jest chaos, bo każdy coś gdzieś stawia i sam do końca nie wie po co i dlaczego.

Jakieś tam plany mają ale nic konkretnego z tego nie wynika.

Myślę, że w końcu Orlen z Lotosem będą się musieli obudzić i stworzą w końcu jakiś konkret, bo na razie jest kilka ładowarek (wszystkie darmowe) ale nie mają pomysłu jak to spiąć w sieć, bo nawet na stronie Orlenu się nie dowiesz, że takie coś mają  :) Brak choćby mapy tych ładowarek.

 

Teraz jeszcze kwestia uruchamiania ładowarek.

Tam gdzie darmowe to najprościej, bo podjeżdżasz, wtykasz klikasz, ładuje. O ile działa ;) 

Minus, każdy może Cię rozłączyć. Jak np. sobie pójdziesz na kawkę na stację.

 

Greenway najlepiej się zarejestrować, przyślą kartę RFID i nią się uruchamia i zakańcza.

Można też przez portal kierowcy. W przyszłości ma być apka.

W portalu kierowcy można też sprawdzić status ładowarki, czy działa, czy zajęta itd.

 

Jadąc w Europę jest pierdyliard firm, które stawiają ładowarki i każdy ma swoją apkę.

Część trzeba zdobyć kartę RFID, część uruchamia się w pozycji apki, a część jest płatność bezpośrednia z karty.

Ogólnie jest z tym kino, i trzeba się dobrze zorientować przed podróżą.

 

Choć jest niejako rozwiązanie, choćby firma Newmotion, która spina w sieć różnych dostawców i ich kartą lub apką można uruchomić ładowarki.

Ceny ogólnie ok, choć zdarzają się kwiatki jak choćby 300 zł za 100 km w Szwajcarii na niektórych ładowarkach ;]

 

I dlatego trzeba kibicować Ionity, bo założenie jest takie, że po pierwszym wpięciu w ładowarkę system rozpoznaje auto i potem już z automatu leci po każdym podpięciu.

Fastned ma podobny system, tylko czyta tablice rejestracyjne.

Tak naprawdę to jest wyzwanie przed branżą, by to funkcjonowało logicznie, a nie chaotycznie jak teraz.

 

Niezmiennie polecam pobawić się https://www.plugshare.com

 

Nawet nie czytam już tego powtórnie, bo coś za dużo wyszło :bzik: Także jak coś zamieszałem i nie jest jasne, to proszę dopytać.

 

 

Aha. Tesla.

Tesla robi to jak należy i to jest największy argument za jej zakupem. Czyli sieć Superchargers. Reszta u Tesli to kwestia dyskusyjna ;) 

Tesla zależnie od modelu i roku produkcji, miała różne gniazda. Ogólnie jest Type 2, które przyjmuje DC.

A najnowsza Tesla 3, ma już gniazdo CCS.

W takim dzikim kraju jak Polska do Tesli ludzie dokupują przejściówki, bo SC mamy tylko 4.

By korzystać z Orlenów czy GW i innych, zapina się na CHAdeMO lub CCS przejściówkę i można ładować Teslę przez DC.

Type 2 też można, i Tesla przyjmuje 3 fazy. W różnej formie ale to już nieistotne.

 

Tesla komunikuje się z SC i po prostu podjeżdżasz do SC wpinasz i ładujesz.

Co więcej ma świetny planer podróży, który po wybraniu celu, planuje optymalne postoje na ładowanie. 

Jest podgląd na status ładowarek, ich moc, czy zajęte itd.

W trakcie podróży jak jedziemy przykładowo szybciej i widzi większe zużycie to sugeruje wcześniejsze SC itd.

Sieć po zachodniej Europie jest już dość imponująca i podróżowanie jest przyjemne. Nie trzeba pierdyliarda apek ;) 

Co ciekawe starsze modele mają dożywotnie darmowe ładowanie na SC, a obecne mają różne cenniki, ale ceny rozsądne są.

Do tego refferale różne itd., ale to już inna para kaloszy.

Sieć: https://www.tesla.com/en_EU/supercharger

 

Na SC Tesli może się ładować tylko Tesla.

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 godzin temu, mrBEAN napisał:

Na początek może rozróżnijmy prąd stały od zmiennego, wtyczki/gniazda i ich zastosowanie.

 

Prąd zmienny: AC

Moc do 22 kW (3x 32A czyli 3x ~7,2 kW) zazwyczaj, choć są stacje które potrafią podać 43 kW, tylko aut nie ma takich ;)

 

Gniazdo AC ma każdy elektryk i to jest tzw. wolne ładowanie.

W skrócie standardem obecnie w Europie jest i będzie Type 2 (T2).

Stany i Japonia mają Type 1 (dla aut sprowadzanych z USA trzeba przejściówki na T2).

 

wtyczkigniazda.jpg.b9e04ca1064b2c8adbac09e6ecd561b1.jpg

EMW_plugs_.jpg.277131b95d30c50c461e859f9b6f7b68.jpg

 

 

Na ten moment większość aut przyjmuje prąd jednofazowo i max. 32A, czyli ok. 7,2 kW.

Starsze Leafy zdarzają się z ładowarką pokładową tylko 16A, Golfy też i jakieś wynalazki inne, warto zawsze to sprawdzić.

BMW i3 potrafi 3 fazy obsłużyć, ale to była/jest opcja za dopłatą.

Natomiast większość obecnych to "do 32A" i jedna faza.

A najbliższe premierowe elektryki będą miały już minimum 32A i jedną fazę, a niepisanym standardem będzie 3x 16A czyli ok. 11 kW (VW ID choćby)

Tu ciekawostka, Renault ZOE ma pokładową ładowarkę 3x32A i przyjmuje po AC 22 kW i tylko tak. Choć najnowsza odsłona już ma CCS też.

 

AC zazwyczaj stosowane jest tam gdzie jest dłuższy postój, czyli galerie, parkingi PKP, słupki "miastowe" przy chodnikach, na latarniach itd.

Większość komercyjnych stacji ładowania też jest wyposażonych w osobną wtyczkę (lub gniazdo) AC, choć nie wszystkie ale o tym za chwilę.

Słupki z AC raczej mają gniazda, więc trzeba mieć swój kabel T2-T2 (zazwyczaj nowe auta mają w standardzie lub za dopłatą).

AC bardzo często jest darmowe, bo ma służyć do ściągnięcia klienta, z czasem może być z tym różnie, jak spora część będzie EV jeździć ale tu nic nie przesądzone. 

Przykładowy słupek:

IMG_0237.jpg.5b64cc670f1f5806c4ab6a8a6dd50f9a.jpg

 

Poza tym po AC ładuje się za pomocą zasilacza EVSE, który dostaje się na wyposażeniu auta. Tylko zasilacz jest przystosowany do gniazdka domowego Schuko.

Zazwyczaj podstawowe zasilacze to moc ładowania w okolicy 10A, czyli ok. 2,2 kW.

Idea jest taka, by można to było podpiąć gdziekolwiek, nawet w starej szopie.

Zdarzają się trochę mocniejsze oryginalne zasilacze z regulacją ale to i tak lawiruje w okolicy 10A, w Ioniqu mam zdaje się 8A, 10A i 12A do wyboru.

Do domu można sobie dokupić mocniejsze EVSE, przykładowo ja mam takie z regulacją 10A, 12, 16, 20, 24, 32A, podpiąłem do gniazda siłowego (bo zabezpieczenie najmocniejsze) i w domowych warunkach jak potrzebuję mogę podać 32A, czyli max, co auto jest w stanie przyjąć po AC.  Koszt zależy gdzie i jak, ale rząd 1500-2500 zł za dobry sprzęt.

 

Teraz DC, czyli prąd stały, czyli szybko i czasem drogo, czasem normalnie, a czasem darmo dajo! ;)

Tu rozróżniamy dwa standardy CHAdeMO (japoński) i CCS.

CHAdeMO w zasadzie odchodzi do lamusa w Europie i już nie ma odwrotu od CCS. 

Choćby dlatego, że CCS oferuje już komunikację w obu kierunkach i większe moce przesyłowe.

 

W zasadzie wszyscy producenci na Europę robią już auta z CCS, a tylko Nissan uparł się na CHAdeMO i w sumie ciekawe jaki zrobią następny krok, bo zostali z CHAdeMO sami w Europie. 

Także w skrócie CCS i T2 to jest standard w Europie. Górna część gniazda do AC, a górna z dolną tworzą CCS.

 

Standardem dla DC na ten moment są stacje ładowana 50 kW. Jest to sporo ale robi się mało już.

Chodzi o te szafy:

2055184004_dowarki.jpg.120f633e7f481351c0d558dd1f44e768.jpg

 

Czyli wszystkie Greenway, Orleny, Taurony, PGE, Lidle i inne Lotosy.

Znakomita większość to ładowarki 50 kW, są już pojedyncze 100-150 kW, a niedługo ma stanąć pierwsza w Polsce 350 kW.

Osobnym tematem jest zagadnienie, jakie auta jaki prąd przyjmują i jakie mają krzywe ładowania, bo to dość zaskakujące może być, negatywnie ;) 

Na ten moment standardem jest, że wszystkie te stacje mają dostępne wtyczki: CCS, CHAdeMO i Type 2 (czasem gniazdo).

Czyli naładujemy na nich każdy wóz.

 

Wyjątkiem natomiast jest sieć Ionity, bo Ci już nie bawią się w kompromisy i budują konkretną sieć po całej Europie, i do każdej szafy jest tylko jeden CCS.

Moc 150-350 kW.

Ionity to mariaż BMW, MB, całego VAG, Forda i teraz jeszcze Hyundai dołączył. Także $$ tam nie brakuje i kierunek jest jasny.

Sieć zaczęła konkretnie przyrastać w ostatnich miesiącach.

Tu sobie można przejrzeć co i jak: https://ionity.eu/en/where-and-how.html

Na plus jest to, że stawiają minimum po 4 szafy, a to zaczyna mieć znaczenie.

Wygląda to już godnie.

 

IMG_0098.JPG.353caa86abffa6355b372b06af069ca1.JPG

 

 

W mojej ocenie jeszcze lepiej do tematu podchodzi Fastned, choć przyszłość to pewnie adaptacja i stopniowa konwersja stacji benzynowych ale to jeszcze trochę trzeba poczekać.

Cirkle K w Norwegii już zaczyna podmieniać dystrybutory paliw na ładowarki. Ale dla nas to odległa galaktyka ;) 

 

Fastned, warto przejrzeć: https://fastnedcharging.com/en/

fastned.jpg.ba3dc31ec901d263988a523e547e229c.jpgfastned2.jpg.ec17ea91f2f340a24cbce9c872f28823.jpg

 

Circle K w Norwegii:

circleK.jpg.3860b0b16c56163d2e3f19104308b2d4.jpgcircleK2.jpg.8f76271e9c1e3a4afbd9a75d51fda709.jpg

 

 

 

Na podsumowanie:

Założenie EV jest takie na ten moment, że ładujesz się w domu jak śpisz albo kiedy sobie życzysz.

Najtaniej, najwygodniej, niezależnie.

Jeśli mieszasz w bloku to musisz się już zorientować w możliwościach dookoła. Założenie gniazdka na miejscu parkingowym to w naszej rzeczywistości spory kłopot ponoć, bo zgody wszystkich mieszkańców, bo budynek nie ma przyłącza i takiet tam smuty.

Greenway w Polsce ma największą sieć ładowarek DC i na razie się nie zapowiada, by ktoś im miał zagrozić.

Niestety warunki do prowadzenia takiego biznesu u nas są fatalne na ten moment i cennik GW to odzwierciedla.

Ogólnie na ten moment jest chaos, bo każdy coś gdzieś stawia i sam do końca nie wie po co i dlaczego.

Jakieś tam plany mają ale nic konkretnego z tego nie wynika.

Myślę, że w końcu Orlen z Lotosem będą się musieli obudzić i stworzą w końcu jakiś konkret, bo na razie jest kilka ładowarek (wszystkie darmowe) ale nie mają pomysłu jak to spiąć w sieć, bo nawet na stronie Orlenu się nie dowiesz, że takie coś mają  :) Brak choćby mapy tych ładowarek.

 

Teraz jeszcze kwestia uruchamiania ładowarek.

Tam gdzie darmowe to najprościej, bo podjeżdżasz, wtykasz klikasz, ładuje. O ile działa ;) 

Minus, każdy może Cię rozłączyć. Jak np. sobie pójdziesz na kawkę na stację.

 

Greenway najlepiej się zarejestrować, przyślą kartę RFID i nią się uruchamia i zakańcza.

Można też przez portal kierowcy. W przyszłości ma być apka.

W portalu kierowcy można też sprawdzić status ładowarki, czy działa, czy zajęta itd.

 

Jadąc w Europę jest pierdyliard firm, które stawiają ładowarki i każdy ma swoją apkę.

Część trzeba zdobyć kartę RFID, część uruchamia się w pozycji apki, a część jest płatność bezpośrednia z karty.

Ogólnie jest z tym kino, i trzeba się dobrze zorientować przed podróżą.

 

Choć jest niejako rozwiązanie, choćby firma Newmotion, która spina w sieć różnych dostawców i ich kartą lub apką można uruchomić ładowarki.

Ceny ogólnie ok, choć zdarzają się kwiatki jak choćby 300 zł za 100 km w Szwajcarii na niektórych ładowarkach ;]

 

I dlatego trzeba kibicować Ionity, bo założenie jest takie, że po pierwszym wpięciu w ładowarkę system rozpoznaje auto i potem już z automatu leci po każdym podpięciu.

Fastned ma podobny system, tylko czyta tablice rejestracyjne.

Tak naprawdę to jest wyzwanie przed branżą, by to funkcjonowało logicznie, a nie chaotycznie jak teraz.

 

Niezmiennie polecam pobawić się https://www.plugshare.com

 

Nawet nie czytam już tego powtórnie, bo coś za dużo wyszło :bzik: Także jak coś zamieszałem i nie jest jasne, to proszę dopytać.

 

 

Aha. Tesla.

Tesla robi to jak należy i to jest największy argument za jej zakupem. Czyli sieć Superchargers. Reszta u Tesli to kwestia dyskusyjna ;) 

Tesla zależnie od modelu i roku produkcji, miała różne gniazda. Ogólnie jest Type 2, które przyjmuje DC.

A najnowsza Tesla 3, ma już gniazdo CCS.

W takim dzikim kraju jak Polska do Tesli ludzie dokupują przejściówki, bo SC mamy tylko 4.

By korzystać z Orlenów czy GW i innych, zapina się na CHAdeMO lub CCS przejściówkę i można ładować Teslę przez DC.

Type 2 też można, i Tesla przyjmuje 3 fazy. W różnej formie ale to już nieistotne.

 

Tesla komunikuje się z SC i po prostu podjeżdżasz do SC wpinasz i ładujesz.

Co więcej ma świetny planer podróży, który po wybraniu celu, planuje optymalne postoje na ładowanie. 

Jest podgląd na status ładowarek, ich moc, czy zajęte itd.

W trakcie podróży jak jedziemy przykładowo szybciej i widzi większe zużycie to sugeruje wcześniejsze SC itd.

Sieć po zachodniej Europie jest już dość imponująca i podróżowanie jest przyjemne. Nie trzeba pierdyliarda apek ;) 

Co ciekawe starsze modele mają dożywotnie darmowe ładowanie na SC, a obecne mają różne cenniki, ale ceny rozsądne są.

Do tego refferale różne itd., ale to już inna para kaloszy.

Sieć: https://www.tesla.com/en_EU/supercharger

 

Na SC Tesli może się ładować tylko Tesla.

Dobry temat na prace doktorska, a przynajmniej magisterska :totalszok::phi:

  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
38 minut temu, ZUBERTO napisał:

Na EV z tym.

 

Że co? ;]

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.