Jump to content
Zuraw

Uwaga na próbę naciągnięcia na mandat przez policję. Dotyczy holowania lawety na kat. B

Recommended Posts

Temat, który powinien zainteresować osoby holujące lawety na kat.B

 

Dzisiaj miał miejsce bardzo nietypowy incydent z policją w powyższej sprawie. Sprawa dokładnie dotyczyła samochodu osobowego, przyczepy „innej niż lekka” oraz samochodu znajdującego się na niej.

 

Do tej pory Kodeks Drogowy (Dz.U. rok 1997 numer 98 poz. 602) mówił następująco:

 

Art. 88. 1. Dokumentem stwierdzającym uprawnienie do kierowania pojazdem silnikowym jest prawo jazdy określonej kategorii.

 

2. Prawo jazdy uprawnia do kierowania:

[…]

3) kategorii B:

a) pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu lub motocykla,

b) pojazdem, o którym mowa w lit. a), z przyczepą a dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 3,5 t,

c) ciągnikiem rolniczym lub pojazdem wolnobieżnym;

 

W wyniku nowelizacji z dnia 13 maja 2014 r. (Dz.U. Poz. 600)

OBWIESZCZENIE MARSZAŁKA SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ z dnia 12 marca 2014 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o kierujących pojazdami

 

artykuł ten zamienił się w w art. 6 o brzmieniu:

 

Art. 6.

1. Prawo jazdy stwierdza posiadanie uprawnienia do kierowania:

[…]

6) kategorii B:

a) pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu i motocykla,

b) zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz z przyczepy lekkiej,

c) zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz z przyczepy innej niż lekka, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 4250 kg, z zastrzeżeniem ust. 2,

d) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;

 

czyli doszedł wpis B96 do prawa jazdy. Nie było do tej pory w tym nic szczególnego i wszyscy wiedzieli jak to działa.

 

Następnie dnia 25 kwietnia 2017 r. weszło w życie

OBWIESZCZENIE MARSZAŁKA SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o kierujących pojazdami

 

Art. 6.

1. Prawo jazdy stwierdza posiadanie uprawnienia do kierowania:

[…]

6) kategorii B:

a) pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu i motocykla,

b) zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz z przyczepy lekkiej,

c) zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz z przyczepy innej niż lekka, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 4250 kg, z zastrzeżeniem ust. 2,

d) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;

 

Zapis jest dokładnie taki sam, nic się w nim nie zmieniło z punktu widzenia kierowców, ale jest jedno potężne ALE! Okazuje się, że w wyniku tej nowelizacji policja otrzymała nowe taryfikatory, w których figuruje poniższy zapis:

 

-------------------------------------------------

c) zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz z przyczepy innej niż lekka, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 4250 kg, pod warunkiem posiadania rozszerzenia B96.

-------------------------------------------------

 

Niby wszystko się zgadza – jest info o DMC 4250kg, jest info o B96, czyli niby wszystko jest w porządku. Ale dokładnie dzisiaj znajomy ciągnący swoim C5 lawetę z samochodem został zatrzymany przez policję, która na podstawie swojego taryfikatora zażądała od niego okazania uprawnienia B96 do ciągnięcia przyczepy innej niż lekka.

 

Zaczęliśmy szybko analizować zapisy z taryfikatora w porównaniu do obowiązującego Rozporządzenia i okazuje się, że policja mówiąc krótko – wali w ….uja. Dlaczego? Jeśli dokładnie przeczytacie podpunkt c) doczytacie na jego końcu o zastrzeżeniu ustępu.2. No to szukamy ustępu 2 w przepisach i mamy:

 

----------------------------------

2. Zespołem pojazdów, o którym mowa w ust. 1 pkt 6 lit. c, którego dopuszczalna masa całkowita przekracza 3,5 t, może kierować osoba, która zdała część praktyczną egzaminu państwowego, potwierdzoną wpisem do prawa jazdy.

----------------------------------

 

Co z tego wynika? Ano to, że wpis B96 dotyczy zestawów o DMC pomiędzy 3500 a 4250kg czego policja w swoim taryfikatorze NIE MA!!!! Oni mają krótki wyciąg z przepisów, który okazują kierowcy i na jego podstawie naciągają na mandat oraz zakaz kontynuowania jazdy przez kierowcę posiadającego wyłącznie kat. B twierdząc, że pojazdem osobowym z przyczepa inna niż lekka może kierować wyłącznie osoba posiadająca prawo jazdy kat. B+E lub B+B96, co jest skrajnym nadużyciem i nieprawdą!!!!

 

Ustęp 2 jest najważniejszym zapisem, który dotyczy większości z nas, a policja go nie ma.

 

Dlatego jeśli ktoś wybiera się z lawetą w podróż, zalecam wydrukowanie sobie fragmentu obowiązującego rozporządzenia, które obowiązuje każdego kierowcę i przedstawienia go policjantowi, który posługuje się jakąś nieudolnie skrócona wersją taryfikatora. Osobiście do wydruku art. 31 o holowaniu pojazdów w świetle sztywnego holu dołączam dzisiaj również wydruk art. 6 wraz z ust.2. Nie można dać się naciągnąć, lecz trzeba twardo stać po stronie obowiązujących przepisów!

 

Przy okazji powiem, że sprawę błędnych taryfikatorów jeszcze dzisiaj zatrzymany znajomy przekaże Emilowi - łowcy radarów oraz Patrykowi Mikiciukowi, aby zainteresowali się błędnymi taryfikatorami i próbami wyłudzeń mandatów.

 

Znajomość obowiuązujących przepisów po raz kolejny może okazać się ważniejsza niz błędne wytyczne policji.....

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ty to zawsze masz problemy z przyczepami... :smirk:

 

W tym wszystkim zapomniałeś napisać, ile ta laweta z autem ważyła i jakie DMC miała, bo przez swoje niedopowiedzenie albo sugerujesz, że laweta z autem mieściła się w DMC 750kg, albo swoim zwyczajem ciagle uważasz, że liczy się MW i próbujesz twierdzić, że możesz jeździć do 3,5T mimo przekroczonego DMC...

Jakie DMC ma to C5 i jakie DMC na laweta?

  • Haha 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ty jednak MASZ problemy z rozumieniem tego, co czytasz. Zatem zalecam jeszcze raz przeczytanie powyższego tekstu i odpowiedzenie sobie na kilka pytań:

1. gdzie napisałem, że to ja miałem problem?

2. odnajdź fragment, w którym napisane jest kto miał problem,

3. gdzie napisałem cokolwiek o MW?

4. gdzie napisałem, że cokolwiek sugeruję?

5. gdzie napisałem, że laweta z autem mieściła się w DMC 750kg?

6. gdzie napisałem, że można jeździć do 3,5t mimo przekroczonego DMC?

 

Jeśli nie znjdziesz odpowiedzi na nie, przeczytaj mój wpis raz jeszcze i zastanów się czego on dotyczy. Jeśli nie będziesz wiedział, przeczytaj raz jeszcze i jeszcze raz się zastanów. I tak do skutku. Ilość podjętych przez ciebie prób będzie odwrotnie proporcjonalna do twej inteligencji.

  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minut temu, K3 napisał:

Ty to zawsze masz problemy z przyczepami... :smirk:

 

W tym wszystkim zapomniałeś napisać, ile ta laweta z autem ważyła i jakie DMC miała, bo przez swoje niedopowiedzenie albo sugerujesz, że laweta z autem mieściła się w DMC 750kg, albo swoim zwyczajem ciagle uważasz, że liczy się MW i próbujesz twierdzić, że możesz jeździć do 3,5T mimo przekroczonego DMC...

Jakie DMC ma to C5 i jakie DMC na laweta?

Założyć należy że zestaw zmieścił się w 3.5 T, natomiast przyczepa nie była lekką.  

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuty temu, Zuraw napisał:

Ty jednak MASZ problemy z rozumieniem tego, co czytasz. Zatem zalecam jeszcze raz przeczytanie powyższego tekstu i odpowiedzenie sobie na kilka pytań:

1. gdzie napisałem, że to ja miałem problem?

2. odnajdź fragment, w którym napisane jest kto miał problem,

3. gdzie napisałem cokolwiek o MW?

4. gdzie napisałem, że cokolwiek sugeruję?

5. gdzie napisałem, że laweta z autem mieściła się w DMC 750kg?

6. gdzie napisałem, że można jeździć do 3,5t mimo przekroczonego DMC?

 

Jeśli nie znjdziesz odpowiedzi na nie, przeczytaj mój wpis raz jeszcze i zastanów się czego on dotyczy. Jeśli nie będziesz wiedział, przeczytaj raz jeszcze i jeszcze raz się zastanów. I tak do skutku. Ilość podjętych przez ciebie prób będzie odwrotnie proporcjonalna do twej inteligencji.

 

I jak zwykle kręcisz gównoburzę bez podania konkretów.

 

Jeszcze raz. Jakie DMC miało C5 i jakie laweta? Potrafisz odpowiedzieć na najprostsze pytanie?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minutę temu, K3 napisał:

 

I jak zwykle kręcisz gównoburzę bez podania konkretów.

 

Jeszcze raz. Jakie DMC miało C5 i jakie laweta? Potrafisz odpowiedzieć na najprostsze pytanie?

 

A czy ty rozumiesz, że temat dotyczy niewłaściwych zapisów w taryfikatorach policji, a nie tego jakie DMC ma pojazd?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minutę temu, Zuraw napisał:

 

A czy ty rozumiesz, że temat dotyczy niewłaściwych zapisów w taryfikatorach policji, a nie tego jakie DMC ma pojazd?

 

Co jest nieprawidłowe? Zapis?

 

To, że konkretny patrol popełnił błąd usiłując wystawić mandat korzystając z tego paragrafu nie znaczy, ze jest on błędny lub cała policja naciąga na mandaty.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minutę temu, K3 napisał:

 

Co jest nieprawidłowe? Zapis?

 

To, że konkretny patrol popełnił błąd usiłując wystawić mandat korzystając z tego paragrafu nie znaczy, ze jest on błędny lub cała policja naciąga na mandaty.

 

 

 

CHRYSTE!!!! Weź chłopie przeczytaj raz jeszcze co napisałem, jaki zapis figuruje w taryfikatorach, a nie pieprzysz co ci się wydaje... :facepalm:

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuty temu, Zuraw napisał:

 

CHRYSTE!!!! Weź chłopie przeczytaj raz jeszcze co napisałem, jaki zapis figuruje w taryfikatorach, a nie pieprzysz co ci się wydaje... :facepalm:

 

Policja ma B96. B96 to po prostu zdany egzamin i wpis do PJ.

 

A ust. 2 to:

"2. Zespołem pojazdów, o którym mowa w ust. 1 pkt 6 lit. c, którego 
dopuszczalna masa całkowita przekracza 3,5 t, może kierować osoba, która zdała 
część praktyczną egzaminu państwowego, potwierdzoną wpisem do prawa jazdy."

 

Więc czego nie rozumiesz, skoro to tożsame?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Teraz, K3 napisał:

 

Policja ma B96. B96 to po prostu zdany egzamin i wpis do PJ.

 

A ust. 2 to:

"2. Zespołem pojazdów, o którym mowa w ust. 1 pkt 6 lit. c, którego 
dopuszczalna masa całkowita przekracza 3,5 t, może kierować osoba, która zdała 
część praktyczną egzaminu państwowego, potwierdzoną wpisem do prawa jazdy."

 

Więc czego nie rozumiesz, skoro to tożsame?

 

 

Ty poważnie to piszesz? :facepalm:

 

Więc specjalnie dla ciebie K3 napiszę raz jeszcze przepis:

 

---------------------

Art. 6.

1. Prawo jazdy stwierdza posiadanie uprawnienia do kierowania:

[…]

6) kategorii B:

a) pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu i motocykla,

b) zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz z przyczepy lekkiej,

c) zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz z przyczepy innej niż lekka, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 4250 kg, z zastrzeżeniem ust. 2,

d) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;

-----------------------

 

do tego ustęp 2:

 

----------------------

2. Zespołem pojazdów, o którym mowa w ust. 1 pkt 6 lit. c, którego dopuszczalna masa całkowita przekracza 3,5 t, może kierować osoba, która zdała część praktyczną egzaminu państwowego, potwierdzoną wpisem do prawa jazdy.

---------------------

 

oraz zapis z taryfikatora policji:

 

---------------------

[...]

c) zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz z przyczepy innej niż lekka, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 4250 kg, pod warunkiem posiadania rozszerzenia B96.

---------------------

 

Nadal będziesz udawał głupiego nie widzącego różnicy pomiędzy jednym a drugim zapisem?

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minut temu, Artur_W_wa napisał:

Założyć należy że zestaw zmieścił się w 3.5 T, natomiast przyczepa nie była lekką.  

 

Jakby się zmieścił, to raczej nie byłoby wątku...

 

Stawiam dolary przeciwko orzechom, ze sie nie zmieścił, woźnica miał tylko B, a teraz ból dupy bo Żuraw znalazł jakieś "ą" lub "ę" w paragrafach, które według niego (i tylko niego) nagle powoduje, ze jakims cudem można jeździć nadal na B...

 

A jeśli całość poniżej 3,5T, to po prostu nie przyjmuje się mandatu...

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minutę temu, Zuraw napisał:

 

Ty poważnie to piszesz? :facepalm:

 

Więc specjalnie dla ciebie K3 napiszę raz jeszcze przepis:

 

---------------------

Art. 6.

1. Prawo jazdy stwierdza posiadanie uprawnienia do kierowania:

[…]

6) kategorii B:

a) pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu i motocykla,

b) zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz z przyczepy lekkiej,

c) zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz z przyczepy innej niż lekka, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 4250 kg, z zastrzeżeniem ust. 2,

d) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;

-----------------------

 

do tego ustęp 2:

 

----------------------

2. Zespołem pojazdów, o którym mowa w ust. 1 pkt 6 lit. c, którego dopuszczalna masa całkowita przekracza 3,5 t, może kierować osoba, która zdała część praktyczną egzaminu państwowego, potwierdzoną wpisem do prawa jazdy.

---------------------

 

oraz zapis z taryfikatora policji:

 

---------------------

[...]

c) zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz z przyczepy innej niż lekka, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 4250 kg, pod warunkiem posiadania rozszerzenia B96.

---------------------

 

Nadal będziesz udawał głupiego nie widzącego różnicy pomiędzy jednym a drugim zapisem?

 

A czym jest według ciebie to rozszerzenie B96, jak nie wpisem do PJ?

To to samo...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja to nie wiedzialem o istnieniu b96😰

O jaki egzamin chodzi?

Wydawalo mi sie ze 4250kg dotyczy auta 3500kg i przyczepy lekkiej 750kg.

 

Czas sie doszkolić.  

Edited by Lato8

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minut temu, K3 napisał:

 

Jakby się zmieścił, to raczej nie byłoby wątku...

 

Stawiam dolary przeciwko orzechom, ze sie nie zmieścił, woźnica miał tylko B, a teraz ból dupy bo Żuraw znalazł jakieś "ą" lub "ę" w paragrafach, które według niego (i tylko niego) nagle powoduje, ze jakims cudem można jeździć nadal na B...

 

A jeśli całość poniżej 3,5T, to po prostu nie przyjmuje się mandatu...

 

Ja pierdzielę, ty jesteś naprawdę nieroformowalny i tobie naprawdę trzeba jak dziecku w przedszkolu tłumaczyć zdanie po zdaniu ;l
 

Zawsze można było jeździć z laewtą na kat. B do 3,5t bez znaczenia jaką przyczepę się ciągnie przy zachowaniu innych obostrzeń. Nie trzeba było do tego żadnego B96 jak chce to policja na podstawie zapisu z taryfikatora.

 

Nie, ja nie znalazłem ani "ą", ani "ę" tylko przytoczyłem zapisy z Kodeksu Drogowego.

Nie, przepisy, które przytoczyłem dotyczą każdego, kto ciągnie przyczepę, a nie tylko mnie

Nie, ja nie mam bólu dupy.

Tak, ty masz ból dupy, bo nie jesteś w stanie zrozumieć najprostszej rzeczy - że policja ma wadliwy zapis w taryfikatorze.

Share this post


Link to post
Share on other sites
38 minut temu, K3 napisał:

 

A czym jest według ciebie to rozszerzenie B96, jak nie wpisem do PJ?

To to samo...

 

 

 

[.]

 

Przybliż nam wszystkim swoją logikę jak od zapisu:

 

Więc specjalnie dla ciebie K3 napiszę raz jeszcze przepis:

 

---------------------

Art. 6.

1. Prawo jazdy stwierdza posiadanie uprawnienia do kierowania:

[…]

6) kategorii B:

a) pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu i motocykla,

b) zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz z przyczepy lekkiej,

c) zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz z przyczepy innej niż lekka, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 4250 kg, z zastrzeżeniem ust. 2,

d) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;

-----------------------

 

do tego ustęp 2:

 

----------------------

2. Zespołem pojazdów, o którym mowa w ust. 1 pkt 6 lit. c, którego dopuszczalna masa całkowita przekracza 3,5 t, może kierować osoba, która zdała część praktyczną egzaminu państwowego, potwierdzoną wpisem do prawa jazdy.

---------------------

 

oraz zapis z taryfikatora policji:

 

---------------------

[...]

c) zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz z przyczepy innej niż lekka, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 4250 kg, pod warunkiem posiadania rozszerzenia B96.

---------------------

 

Nadal będziesz udawał głupiego nie widzącego różnicy pomiędzy jednym a drugim zapisem?

 

 

 

Doszedłeś do wniosku:

---------------------

A czym jest według ciebie to rozszerzenie B96, jak nie wpisem do PJ?

To to samo..

------------------

 

Bo to może być bardzo ciekawa lektura (albo wręcz przeciwnie....)

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuty temu, Zuraw napisał:

Zawsze można było jeździć z laewtą na kat. B do 3,5t bez znaczenia jaką przyczepę się ciągnie przy zachowaniu innych obostrzeń. Nie trzeba było do tego żadnego B96 jak chce to policja na podstawie zapisu z taryfikatora.

 

To proste, niech kolega następnym razem po prostu nie przyjmuje mandatu...

Sprawa trafi do sądu, a tam zostanie umorzona, skoro mieścił się w 3,5T...

 

Nie musi przy tym pisać do ciebie, abyś zakładał watek na AK. 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minutę temu, K3 napisał:

 

To proste, niech kolega następnym razem po prostu nie przyjmuje mandatu...

Sprawa trafi do sądu, a tam zostanie umorzona, skoro mieścił się w 3,5T...

 

Nie musi przy tym pisać do ciebie, abyś zakładał watek na AK. 

 

 

 

 

 

Czyli nadal do ciebie nic nie dociera, bo nie wierzę, że specjalnie robisz z siebie idiotę.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuty temu, Zuraw napisał:

 

Czyli nadal do ciebie nic nie dociera, bo nie wierzę, że specjalnie robisz z siebie idiotę.

To przekroczył te 3,5 tony czy nie:hehe:

  • Like 1
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minutę temu, volf6 napisał:

To przekroczył te 3,5 tony czy nie:hehe:

 

No właśnie - przekroczył czy nie? :hehe::hehe::hehe:

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minutę temu, Zuraw napisał:

 

No właśnie - przekroczył czy nie? :hehe::hehe::hehe:

Policjanci chyba sprawdzili w papierach DMC i wiedzieli na czym stoją:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minutę temu, volf6 napisał:

Policjanci chyba sprawdzili w papierach DMC i wiedzieli na czym stoją:)

 

Zestaw ważył poniżej 3,5 tony i wynika to wprost z tytułu posta - kat. B. Nie B+B96 czy B+E. Ale K3 nie rozumie tego, co czyta.....

Share this post


Link to post
Share on other sites
30 minut temu, Zuraw napisał:

 

Zestaw ważył poniżej 3,5 tony i wynika to wprost z tytułu posta - kat. B. Nie B+B96 czy B+E. Ale K3 nie rozumie tego, co czyta.....

 

Rozumiem bardzo dobrze...

 

To ty próbujesz twierdzić, że obydwa teksty dotyczą czegoś innego...

 

45 minut temu, Zuraw napisał:

 

 

do tego ustęp 2:

 

----------------------

2. Zespołem pojazdów, o którym mowa w ust. 1 pkt 6 lit. c, którego dopuszczalna masa całkowita przekracza 3,5 t, może kierować osoba, która zdała część praktyczną egzaminu państwowego, potwierdzoną wpisem do prawa jazdy.

---------------------

 

oraz zapis z taryfikatora policji:

 

---------------------

[...]

c) zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz z przyczepy innej niż lekka, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 4250 kg, pod warunkiem posiadania rozszerzenia B96.

---------------------

 

Nadal będziesz udawał głupiego nie widzącego różnicy pomiędzy jednym a drugim zapisem?

 

No tak, inne literki, inne słowa...

 

W pierwszym przypadku mowa o wpisie do PJ.

W drugim przypadku mowa o rozszerzeniu B96...

 

Zgadnij, jak wygląda ten wpis z pierwszego przypadku...

Share this post


Link to post
Share on other sites
35 minut temu, volf6 napisał:

To przekroczył te 3,5 tony czy nie:hehe:

 

Jeśli nie przekroczył, to jaki znaczenie ma czy mowa o wpisie do PJ, czy może rozszerzeniu B96, skoro to jest sprawa drugorzedna?

Pierwszorzędna to fakt, że wykroczenia nie było...

 

Jak na razie Zuraw kręci aferę, tylko nie o to w tym wszystkim chodzi...

Share this post


Link to post
Share on other sites
31 minut temu, Zuraw napisał:

 

Zestaw ważył poniżej 3,5 tony i wynika to wprost z tytułu posta - kat. B. Nie B+B96 czy B+E. Ale K3 nie rozumie tego, co czyta.....

Ważył czy suma DMC była poniżej 3.5 T?

Takie C5 ma pewnie ponad 2T DMC, laweta ile miała DMC ?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Słuchajcie to w końcu jak to jest - można c5 ciągnąć lawetę z np corsa na kat b, jeśli ciągnik + laweta z ładunkiem się zamyka w 3500kg?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minutę temu, atlantic napisał:

Słuchajcie to w końcu jak to jest - można c5 ciągnąć lawetę z np corsa na kat b, jeśli ciągnik + laweta z ładunkiem się zamyka w 3500kg?

 

Jeśli DMC ciągnika i DMC lawety mieści się, to tak...

Ale jeśli myślisz o RMC lawety, to nie ma znaczenia, bo trzeba patrzeć na DMC...

Share this post


Link to post
Share on other sites
31 minut temu, atlantic napisał:

Słuchajcie to w końcu jak to jest - można c5 ciągnąć lawetę z np corsa na kat b, jeśli ciągnik + laweta z ładunkiem się zamyka w 3500kg?

 

Jeśli suma DMC  są poniżej 3.5t to możesz (oczywiście liczą się jeszcze inne kwestie, co jest w DR auta jako masa przyczepy, mw auta nie może być mniejsza od masy przyczepy, przelicznik 1.33 itd)

 

Jeżdżę zestawem 3.4t na B (2.4t + 1.0t)

I jak do tej pory problemów nie było

 

Lawety trzepią dość często bo dużo ludzi nie ogarnia tych zapisów i łatwa $$$ dla służb

A osobówka ciągnąca lawetę z osobówką ma masy na styk i jeszcze żeby zmieścić się na B

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, Zuraw napisał:

 

Czyli nadal do ciebie nic nie dociera, bo nie wierzę, że specjalnie robisz z siebie idiotę.

ale o co Tobie się rozchodzi ? Dostałeś niesłuszny mandat, który przyjąłeś czy po prostu to teoretyczna rozprawa ?

 

Kierowca jakim zestawem jechał i za co został bądź miał zostać ukarany ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tytuł zmień, bo temat dotyczy ciągnięcia przyczepy, jej rodzaj nie ma znaczenia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Odnośnie przyczep i dmc :

Zestaw do 3, 5t = zestaw na B

Nie ma czegoś takiego jak przelicznik 1,33.

Nie ma również czegoś takiego, że przyczepa musi być lżejsza od samochodu. 

Jeśli auto waży 1400kg, dmc ma 1900, a pozycje w dowodzie O1 1500, to może ciągnąć przyczepę 1500kg.

Nie ma to znaczenia, że przyczepa jest cięższa od samochodu i nie spełnia przelicznika 1,33 który nie funkcjonuje. 

 

Powyżej 3,5t oczywiście B96 lub B + E w zależności od masy przyczepy / zestawu 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
57 minut temu, Maciejkubi napisał:

Odnośnie przyczep i dmc :

Zestaw do 3, 5t = zestaw na B

Nie ma czegoś takiego jak przelicznik 1,33.

Nie ma również czegoś takiego, że przyczepa musi być lżejsza od samochodu. 

Jeśli auto waży 1400kg, dmc ma 1900, a pozycje w dowodzie O1 1500, to może ciągnąć przyczepę 1500kg.

Nie ma to znaczenia, że przyczepa jest cięższa od samochodu i nie spełnia przelicznika 1,33 który nie funkcjonuje. 

 

Powyżej 3,5t oczywiście B96 lub B + E w zależności od masy przyczepy / zestawu 

 

 

Pomijając już, że twoje bzdury nie mają żadnego pokrycia w obowiązującym prawie, to gratuluję idiotycznego pomysłu ciągnięcia przyczepy cięższej niż auto...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 godziny temu, Koonrad napisał:

mw auta nie może być mniejsza od masy przyczepy, przelicznik 1.33 itd)

gdzie jest takowy zapis w kodeksie ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 minut temu, sherif napisał:

gdzie jest takowy zapis w kodeksie ?

 

Rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów...

 

"

5. Przyczepa powinna być wyposażona w następujące rodzaje hamulców:
1) hamulec roboczy: 
 a) spełniający wymagania określone w ust. 1 pkt 1, 
 b) uruchamiany z miejsca kierowcy jednym ruchem łącznie z hamulcem roboczym pojazdu ciągnącego, z
zastrzeżeniem przepisu ust. 7,

...

7. W przyczepie o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, przeznaczonej do ciągnięcia przez

pojazd, którego dopuszczalna masa całkowita wynosi nie mniej niż 1,33 dopuszczalnej masy całkowitej
przyczepy, dopuszcza się hamulec roboczy typu bezwładnościowego (najazdowy), działający co najmniej na koła
jednej osi; warunek stosuje się również do przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 5 t,"

 

Hamulec najazdowy nie spełnia warunków aby uznać go za uruchamiany z miejsca kierowcy.

A hydrauliczne w przyczepach do aut osobowych są spotykane sporadycznie...

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minut temu, K3 napisał:

Rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów...

Pytałem o kodeks.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, sherif napisał:

Pytałem o kodeks.

 

A jakie to ma znaczenie, gdzie to zapisano?

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 godzin temu, K3 napisał:

 

A jakie to ma znaczenie, gdzie to zapisano?

Takie, że kierujących obowiązuje kodeks /Prawo o ruchu drogowy a nie WT.

Było to już wyjaśniane nawet ostatnio w jakiś piśmie motoryzacyjny.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuty temu, sherif napisał:

Takie, że kierujących obowiązuje kodeks /Prawo o ruchu drogowy a nie WT.

Było to już wyjaśniane nawet ostatnio w jakiś piśmie motoryzacyjny.

 

No tak, myślisz samodzielnie... ;]

 

Kto w takim razie odpowiada za zgodność pojazdu z warunkami technicznymi?

Chociażby za fakt wyposażenia pojazdu w światła, hamulce czy tablicę rejestracyjną...

Jeśli nie kierujący, który porusza się niesprawnym pojazdem, to kto?

Share this post


Link to post
Share on other sites
42 minuty temu, K3 napisał:

 

No tak, myślisz samodzielnie... ;]

 

Kto w takim razie odpowiada za zgodność pojazdu z warunkami technicznymi?

Chociażby za fakt wyposażenia pojazdu w światła, hamulce czy tablicę rejestracyjną...

Jeśli nie kierujący, który porusza się niesprawnym pojazdem, to kto?

za dopuszczenie do ruchu oraz zgodność z WT odpowiada producent jeżeli nie wiesz.

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minut temu, sherif napisał:

za dopuszczenie do ruchu oraz zgodność z WT odpowiada producent jeżeli nie wiesz.

 

:facepalm:

 

Producent odpowiada w momencie homologacji pojazdu. Ty w trakcie użytkowania...

 

Auto ma być wyposażone w lusterka. Ktoś Ci urwie, mandat dostajesz Ty.

Auto ma mieć tablicę rejestracyjną. Zgubisz, mandat dostajesz Ty. Już pomijam fakt, że auto kupujesz bez tablic, więc jakim cudem producent miałby być odpowiedzialny?

Auto ma być wyposażone w trójkąt i gaśnicę. Zużyjesz gaśnicę, za to odpowiadasz Ty, a nie producent.

 

W przypadku przyczepy, gdzie mowa o mnożniku 1,33 jakim cudem producent ma być odpowiedzialny za to, że użytkownik połączy ją z autem o zbyt małym DMC?

W końcu i auto, i przyczepa będą sprawne, a to kierowca postanowi stworzyć taki zestaw...

 

Weź się nie kompromituj... :smirk:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minut temu, K3 napisał:

 

:facepalm:

 

Producent odpowiada w momencie homologacji pojazdu. Ty w trakcie użytkowania...

 

Auto ma być wyposażone w lusterka. Ktoś Ci urwie, mandat dostajesz Ty.

Auto ma mieć tablicę rejestracyjną. Zgubisz, mandat dostajesz Ty. Już pomijam fakt, że auto kupujesz bez tablic, więc jakim cudem producent miałby być odpowiedzialny?

Auto ma być wyposażone w trójkąt i gaśnicę. Zużyjesz gaśnicę, za to odpowiadasz Ty, a nie producent.

 

W przypadku przyczepy, gdzie mowa o mnożniku 1,33 jakim cudem producent ma być odpowiedzialny za to, że użytkownik połączy ją z autem o zbyt małym DMC?

W końcu i auto, i przyczepa będą sprawne, a to kierowca postanowi stworzyć taki zestaw...

 

Weź się nie kompromituj... :smirk:

Ehh, art z Motoru 24/2019 :

20191104_122328.jpg.6801e97bff10f9c6c059d6422be1faec.jpg

 

Ale jak rozumiem masz wieksze kompetencje niż WORD

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minut temu, sherif napisał:

Ehh, art z Motoru 24/2019 :

20191104_122328.jpg.6801e97bff10f9c6c059d6422be1faec.jpg

 

Ale jak rozumiem masz wieksze kompetencje niż WORD

 

Czasami nawet "specjalista" może walnąć gafę i bzdurzyć... 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, sherif napisał:

Ehh, art z Motoru 24/2019 :

20191104_122328.jpg.6801e97bff10f9c6c059d6422be1faec.jpg

 

Ale jak rozumiem masz wieksze kompetencje niż WORD

 

Bzdury piszą bo są hamulce elektryczne w przyczepach 

uruchamiane wraz z hamulcem holownika

Czy bezwładnościowy też taki jest, nie wiem, dla mnie jest ;)

Ale sąd, ITD mogą mieć odmienne zdanie

 

Edited by Koonrad

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minut temu, Koonrad napisał:

 

Bzdury piszą bo są hamulce elektryczne w przyczepach 

uruchamiane wraz z hamulcem holownika

Czy bezwładnościowy też taki jest, nie wiem, dla mnie jest ;)

Ale sąd, ITD mogą mieć odmienne zdanie

 

 

Nie, hamulec najazdowy nie jest hamulcem uruchamianym z miejsca kierowcy...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (tekst jednolity)

 

7. Dopuszczalna masa całkowita przyczepy z hamulcem, ciągniętej przez samochód osobowy, samochód ciężarowy i specjalny o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t, nie może przekroczyć:

 

1) wartości znamionowej urządzenia sprzęgającego,

2) dopuszczalnej masy całkowitej tych pojazdów,

3) maksymalnej masy ciągniętej określonej dla tych pojazdów przez producenta,

4) 3500 kg – z tym że w przypadku samochodu terenowego, zgodnie z definicją zawartą w załączniku II do dyrektywy 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającej ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych Pojazdów (Dz. Urz. UE L 263 z 09.10.2007, str. 1, z późn. zm.), masa ta nie może przekroczyć 150% dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu ciągnącego przy jednoczesnym spełnieniu warunków określonych w pkt 1, 3 i 4.

 

W Prawie o ruchu drogowym jest taki zapis

 

Art. 62 [Masa przyczepy; zespół pojazdów]

1. Rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez:

1) samochód osobowy, samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t lub autobus - nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego;

Edited by Lato8

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 minuty temu, K3 napisał:

 

Nie, hamulec najazdowy nie jest hamulcem uruchamianym z miejsca kierowcy...

 

a jak jest uruchamiany ?

wciśnięcie pedału hamulca w holowniku powoduje uruchomienie hamulca w przyczepie, nic nie musisz więcej robić, nic naciskać, ciągnąc itd

skutek dokładnie taki sam jak w elektrycznym 

 

wiem że to dyskusja akademicka, ale znasz jakieś orzecznictwo, definicje w tej kwestii ?

bo dyskusje się toczą, a chyba nigdzie nie padło jednoznaczne, poparte czymś więcej niż "wydaje mi się"

stwierdzenie że najazdowy nie jest uruchamiany z miejsca kierowcy :hmm:

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Różnica jest taka, że roboczy hamulec powoduje samoczynne wyhamowanie przyczepy po oderwaniu się jej od pojazdu holującego i działa na wszystkie koła.

 

Najazdowy tej funkcji nie ma i dlatego wszystkie przyczepy powyżej 3.5T najazdowego nie mają. ( poprawka, do 5T mogą mieć, naczepy go mieć nie mogą ) 

 

Najazdowy dopuszcza się , żeby działał na koła jednej osi pewnie po spełnieniu innych warunków co do skuteczności hamowania.

Edited by Lato8

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minut temu, Koonrad napisał:

 

a jak jest uruchamiany ?

wciśnięcie pedału hamulca w holowniku powoduje uruchomienie hamulca w przyczepie, nic nie musisz więcej robić, nic naciskać, ciągnąc itd

skutek dokładnie taki sam jak w elektrycznym 

 

wiem że to dyskusja akademicka, ale znasz jakieś orzecznictwo, definicje w tej kwestii ?

bo dyskusje się toczą, a chyba nigdzie nie padło jednoznaczne, poparte czymś więcej niż "wydaje mi się"

stwierdzenie że najazdowy nie jest uruchamiany z miejsca kierowcy :hmm:

 

 

W samym rozporządzeniu masz odpowiedź: "dopuszcza się hamulec roboczy typu bezwładnościowego (najazdowy)"

 

Nie uruchamiasz hamulca najazdowego, ale wymuszasz jego działanie poprzez zmianę prędkości pojazdu ciągnącego.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zapytam tak,

 

czy w PL jest cos takiego jak posiadanie nadanych wczesniej uprawnien ( na zasadzie prawo nie dziala wstecz ).

 

B 96 w Niemczech nie jest egzaminem, dostarcza sie zaswiadczenie ze szkoly szkolacej kierowcow, ze kandydat przeszedl Dokonywany jest wpis do PJ - wymiana PJ na nowe z nowa kat. B 96.

 

Czy w tym przypadku zostalo zlamane prawo, trzeba by policzyc sumy dopuszczalnych wag / ciezarow i wtedy bylo by jasne.

 

Coz, komisja sedziowska w granatowych mundurach czasami lubi sobie w kulki przygrac, Polska live !

 

:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minut temu, K3 napisał:

 

W samym rozporządzeniu masz odpowiedź: "dopuszcza się hamulec roboczy typu bezwładnościowego (najazdowy)"

 

Nie uruchamiasz hamulca najazdowego, ale wymuszasz jego działanie poprzez zmianę prędkości pojazdu ciągnącego.

 

 

K3 sa w obiegu pojazdy, ktore nie Maja przyczep z hamulcem najazdowych Maja przerobiony uklad hamulcowy na pneumatyczny.

 

NAjczesciej duze SUV czy Jeep'y 8 wszerszym tego znaczeniu slowa nie majace nic wspolnego z marka Jeep )

 

:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minut temu, andy7 napisał:

 

 

K3 sa w obiegu pojazdy, ktore nie Maja przyczep z hamulcem najazdowych Maja przerobiony uklad hamulcowy na pneumatyczny.

 

NAjczesciej duze SUV czy Jeep'y 8 wszerszym tego znaczeniu slowa nie majace nic wspolnego z marka Jeep )

 

:)

 

Wiem.

 

Tu mowa o wyjątku jakim jest najazdowy i że ów wyjątek jest uwarunkowany owym ograniczeniem 1,33 DMC.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.