Skocz do zawartości

Dotacje przeszły?


format

Rekomendowane odpowiedzi

 

Osoby fizyczne będą mogły otrzymać dofinansowanie w wysokości 30% ceny zakupu pojazdu elektrycznego lub pojazdu napędzanego wodorem. Przy czym kwota wsparcia dla pojazdu elektrycznego nie będzie mogła być wyższa niż 37 500 zł, a dla pojazdu napędzanego wodorem 90 000 zł. Dofinansowaniem będzie mógł być objęty zakup pojazdu elektrycznego, którego cena nie przekracza 125 000 zł, a w przypadku pojazdu wodorowego 300 000 zł.

 

 

https://www.gov.pl/web/energia/rozporzadzenie-w-sprawie-wsparcia-dla-osob-fizycznych-w-ramach-fundusz-niskoemisyjnego-transportu-podpisane

 

 

 

tapatalked

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 
Osoby fizyczne będą mogły otrzymać dofinansowanie w wysokości 30% ceny zakupu pojazdu elektrycznego lub pojazdu napędzanego wodorem. Przy czym kwota wsparcia dla pojazdu elektrycznego nie będzie mogła być wyższa niż 37 500 zł, a dla pojazdu napędzanego wodorem 90 000 zł. Dofinansowaniem będzie mógł być objęty zakup pojazdu elektrycznego, którego cena nie przekracza 125 000 zł, a w przypadku pojazdu wodorowego 300 000 zł.
 
 
https://www.gov.pl/web/energia/rozporzadzenie-w-sprawie-wsparcia-dla-osob-fizycznych-w-ramach-fundusz-niskoemisyjnego-transportu-podpisane
 
 
 
tapatalked
 
 
 
 
a są elektryki w cenie do 125 tys.?

Wysłane z mojego Redmi 4X przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

36 minut temu, ⠀ napisał:

 

Corsa-e? Zoe? Za chwilę CitigoE, UPe?

 

Biorac pod uwagę, ze te dotacje sa jedynie dla osob fizycznych to nie spodziewam się wysypu elektrykow na ulicach...

Pewnie jakas niewielka i relatywnie zamozna grupa ludzi na tym skorzysta bo rozwaza kupno takiego wozidla jako 2-3 w domu. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 
Biorac pod uwagę, ze te dotacje sa jedynie dla osob fizycznych to nie spodziewam się wysypu elektrykow na ulicach...
Pewnie jakas niewielka i relatywnie zamozna grupa ludzi na tym skorzysta bo rozwaza kupno takiego wozidla jako 2-3 w domu. 
Trochę tak, ale takie citigo które ma wyjść z ceną poniżej 80k i dopłatą 30% będzie już całkiem atrakcyjną propozycją.

tapatalked

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 minut temu, ⠀ napisał:

Trochę tak, ale takie citigo które ma wyjść z ceną poniżej 80k i dopłatą 30% będzie już całkiem atrakcyjną propozycją.

tapatalked
 

 

Dla konkretnej grupy odbiorcow na pewno :ok:

Zobaczymy jeszcze jak to z tymi dopłatami będzie w praktyce ;)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 7.11.2019 o 08:19, Maciej__ napisał:

 

Biorac pod uwagę, ze te dotacje sa jedynie dla osob fizycznych to nie spodziewam się wysypu elektrykow na ulicach...

Pewnie jakas niewielka i relatywnie zamozna grupa ludzi na tym skorzysta bo rozwaza kupno takiego wozidla jako 2-3 w domu. 

Zaraz po tej ustawie, ma być dla przedsiębiorców i kwota 125 netto ograniczeniem.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 7.11.2019 o 08:52, Maciej__ napisał:

Zobaczymy jeszcze jak to z tymi dopłatami będzie w praktyce ;)

 

Też mnie to zastanawia, bo te 37,5 kzł to będą najwyższe dopłaty w Europie.

Ale patrząc, że obecna władza idzie szerokim gestem na wszelkich polach, to i tu chyba jesteśmy coraz bliżej ;]

Limit 125 jest ogólnie idiotyczny.

Edytowane przez mrBEAN
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

24 minuty temu, ⠀ napisał:


 

 


Mówisz jakbyś pierwszy raz w życiu słyszał słowo korupcja

tapatalked
 

 

 

Korupcja przez duże Q, to jest bardzo widoczna w ciągnieciu Toyoty za uszy w Polsce.

Wg mnie ten limit 125000 to zagranie pod publiczkę, żeby biedny podatnik nie dopłacał bogaczom do samochodów.

Co jest idiotyczne, bo dopłata powinna służyć tylko i wyłącznie poprawie jakości powietrza w miastach.

Wszystko jedno czy ktoś się przesiadzie z Polo do elektrycznego Up'a czy z X5 do Tesli X. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Cezh napisał:

Co jest idiotyczne, bo dopłata powinna służyć tylko i wyłącznie poprawie jakości powietrza w miastach.

Wszystko jedno czy ktoś się przesiadzie z Polo do elektrycznego Up'a czy z X5 do Tesli X. 

 

Powinien być narzucony podatek od użytkowania samochodu spalinowego w kilku największych miastach, a pieniądze z tego podatku przeznaczone na darmową komunikację miejską i jeszcze by dużo zostało z tego na dopłaty do EV. 

Ci bogaci którzy mieliby ochotę wozić swoje 4 litery półtoratonową spalinówką, niech sobie wożą i płacą za dojazdy reszty mieszczuchów :oki:

Edytowane przez tom111
  • Skonfundowany 1
  • Nie lubię tego 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, tom111 napisał:

 

Powinien być narzucony podatek od użytkowania samochodu spalinowego w kilku największych miastach, a pieniądze z tego podatku przeznaczone na darmową komunikację miejską i jeszcze by dużo zostało z tego na dopłaty do EV. 

Ci bogaci którzy mieli by ochotę wozić swoje 4 litery półtoratonową spalinówką, niech sobie wożą i płacą za dojazdy reszty mieszczuchów :oki:

 

Ja uważam, że podatek/akcyza powinien rosnąć progresywnie razem z emisją co2 i nox.

Żadnego rozdzielania na hybrydy i staroświeckie, patrzenia w metrykę pojazdu i pojemność silnika. Ważne jest to, co leci z rury. Jak sobie producent z tym radzi, to jego sprawa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, Cezh napisał:

 

Ja uważam, że podatek/akcyza powinien rosnąć progresywnie razem z emisją co2 i nox.

Żadnego rozdzielania na hybrydy i staroświeckie, patrzenia w metrykę pojazdu i pojemność silnika. Ważne jest to, co leci z rury. Jak sobie producent z tym radzi, to jego sprawa.

Oczywiście ma to sens, tylko jak sprawdzić ile czego wylatuje z rury. Producenci kłamią, kontroli na drogach brak. Prostszy jest duży podatek na wszystkie spalinówki w największych miastach, nie tylko ze względu na raka w powietrzu, ale na bezsensowne zakorkowanie dróg i zastawianie każdego zakamarka przez samochody.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, tom111 napisał:

Oczywiście ma to sens, tylko jak sprawdzić ile czego wylatuje z rury. Producenci kłamią, kontroli na drogach brak. Prostszy jest duży podatek na wszystkie spalinówki w największych miastach, nie tylko ze względu na raka w powietrzu, ale na bezsensowne zakorkowanie dróg i zastawianie każdego zakamarka przez samochody.

 

Ale wyobraź sobie sytuację, że producent robi samochód ze starym silnikiem spalinowym, dodaje do niego nic nie warty motor elektryczny i baterie zrobioną z 6 paluszków AA.

I już hybryda.

Dlatego ważna jest rzeczywista emisja zanieczyszczeń a nie konstrukcja silnika. Certyfikować wszystkie auta wg tego samego standardu, sprawdzać i karać za odstępstwa od ustaleń.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, Cezh napisał:

 

Ale wyobraź sobie sytuację, że producent robi samochód ze starym silnikiem spalinowym, dodaje do niego nic nie warty motor elektryczny i baterie zrobioną z 6 paluszków AA.

I już hybryda.

Dlatego ważna jest rzeczywista emisja zanieczyszczeń a nie konstrukcja silnika. Certyfikować wszystkie auta wg tego samego standardu, sprawdzać i karać za odstępstwa od ustaleń.

 

Zgadzam się, hybryda nie a się co oszukiwać to też spalinówka. Normy spalin są i teraz w EU coraz surowsze i karanie producentów też będzie i to jest fajne. To co wydzielają spalinowe samochody to jedno, w szczególności ze względu na skalę i zagęszczenie, trują mieszkańców, a większość aut w Polsce to stare gruzy. 

Drugi równie ważny problem dużych miast spowodowany samochodami to korki, i zastawione chodniki, ścieżki rowerowe, skwery, podwórka....

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 8.11.2019 o 21:25, tom111 napisał:

Powinien być narzucony podatek od użytkowania samochodu spalinowego w kilku największych miastach, a pieniądze z tego podatku przeznaczone na darmową komunikację miejską i jeszcze by dużo zostało z tego na dopłaty do EV. 

 

Świetny pomysł! Pan Janusz pracujący w ochronie i Grażynka z kasy w biedronce, dojeżdzający do pracy swoją 15 letnią fabią będą sponsorować bogatym gadżeciarzom dopłaty do nowej zabawki. Pan Janusz z Grażynką nie przesiądą się do nowego EV, nawet jakby chcieli, bo cena tych aut jest sztucznie nadmuchana "podatkiem od nowości", a dopłaty w tym momencie (b. mała konkurecja w segmencie producentów EV, braki na rynku materiałów, itd.) dodatkowo zwiększają popyt, na który producenci nie są w stanie odpowiedzieć zwiększeniem produkcji, więc trzymają cenę. (Dlatego m.in. uważam, że limit 125k. aktualnie jest b. dobry i nie należy go zwiększać)

 

Komunikacja miejska już jest w dużej części dotowana, bilet miesięczny jest wielokrotnie tańszy niż koszt paliwa na dojazdy do pracy w mieście. Jeśli ludzie z tej opcji nie korzystają to znaczy, że coś jest nie tak z jakością tej komunikacji, a nie z jej ceną.

"Podatek od użytkowania" w miastach już jest - trzeba przecież płacić za parkowanie w centrach miast. Można wprowadzić opłaty za wjazd do stref jak w Londynie, pytanie jak to się odbije na biznesach w tych centrach (trzeba zrobić jakieś studium wcześniej, poparte badaniem miastach, które już tą drogą poszły, a nie po prostu wprowadzić zakaz, "bo tak mi się wydaje" i puścić ludzi z torbami)

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, iwik napisał:

 

Świetny pomysł! Pan Janusz pracujący w ochronie i Grażynka z kasy w biedronce, dojeżdzający do pracy swoją 15 letnią fabią będą sponsorować bogatym gadżeciarzom dopłaty do nowej zabawki. Pan Janusz z Grażynką nie przesiądą się do nowego EV, nawet jakby chcieli, bo cena tych aut jest sztucznie nadmuchana "podatkiem od nowości", a dopłaty w tym momencie (b. mała konkurecja w segmencie producentów EV, braki na rynku materiałów, itd.) dodatkowo zwiększają popyt, na który producenci nie są w stanie odpowiedzieć zwiększeniem produkcji, więc trzymają cenę. (Dlatego m.in. uważam, że limit 125k. aktualnie jest b. dobry i nie należy go zwiększać)

 

Komunikacja miejska już jest w dużej części dotowana, bilet miesięczny jest wielokrotnie tańszy niż koszt paliwa na dojazdy do pracy w mieście. Jeśli ludzie z tej opcji nie korzystają to znaczy, że coś jest nie tak z jakością tej komunikacji, a nie z jej ceną.

"Podatek od użytkowania" w miastach już jest - trzeba przecież płacić za parkowanie w centrach miast. Można wprowadzić opłaty za wjazd do stref jak w Londynie, pytanie jak to się odbije na biznesach w tych centrach (trzeba zrobić jakieś studium wcześniej, poparte badaniem miastach, które już tą drogą poszły, a nie po prostu wprowadzić zakaz, "bo tak mi się wydaje" i puścić ludzi z torbami)

 

Pan i Pani mając darmową komunikację nie będą już chcieli swojej Fabii. Mentalność Januszy i Grażyn jest taka, że jak coś jest za darmo, to grzech nie skorzystać ;]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 8.11.2019 o 22:02, Cezh napisał:

Ale wyobraź sobie sytuację, że producent robi samochód ze starym silnikiem spalinowym, dodaje do niego nic nie warty motor elektryczny i baterie zrobioną z 6 paluszków AA.

I już hybryda.

 

To się nazywa mild hybrid. W hybrydowym Suzuki Swifcie silnik elektryczny ma całe 2kW mocy :hehe:

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Kris88 napisał:

rozwiniesz?

 

Znaczy co mam rozwinąć?

Łódź co rok dopłaca ok 400 mln zł do MPK.

 

Bilet miesięczny kosztowałby mnie 90zł/mc, za paliwo płacę min. 3x tyle (TYLKO za paliwo, a gdzie ubezpieczenie, eksploatacja i naprawy auta)

 

 

W W-wie przychody z biletów pokrywają mniej więcej 1/3 kosztów działalności ZTM

image.png.2dc9d4a0aa8cce01eacf57d4d8202e65.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

bilet miesięczny kosztował by mnie 150 zł

benzyna ~150 zł

lpg ~80 zł

 

a przecież komunikacja jezdzi sporo osob wiec jakoś nie kumam jak to może być 35% faktyczne kosztu przejazdu

rozumiem ze autobus spala z 40++ litrow i ze trzeba opłacić kierowce itp ale gdzie tu chyba jest jakiś "blad"

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

bilet miesięczny kosztował by mnie 150 zł
benzyna ~150 zł
lpg ~80 zł
 
a przecież komunikacja jezdzi sporo osob wiec jakoś nie kumam jak to może być 35% faktyczne kosztu przejazdu
rozumiem ze autobus spala z 40++ litrow i ze trzeba opłacić kierowce itp ale gdzie tu chyba jest jakiś "blad"
 
obsługa biurowa, utrzymanie pojazdów, ubezpieczenia, remonty, przeglądy, serwis bieżący, warsztaty, infrastruktura, nowe pojazdy, utrata wartości starych, szkolenia ludzi, itp.

Wysłane z mojego Redmi 4X przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 minut temu, DZIDA napisał:

obsługa biurowa, utrzymanie pojazdów, ubezpieczenia, remonty, przeglądy, serwis bieżący, warsztaty, infrastruktura, nowe pojazdy, utrata wartości starych, szkolenia ludzi, itp.

Wysłane z mojego Redmi 4X przy użyciu Tapatalka
 

obsługa biurowa ok, jakaś reklama, plakaty, przystanki ok, ale utrzymanie, warsztaty, ubezpieczenia, utrata wartości to chyba tez występuje w osobówkach,

szkolenia? bhp, 1 pomoc i ppoż bo chyba nie ma tam jakiś rocket science 

W każdym razie nie znam sie na tym ale na moje oko to transport publiczny jest za drogi - skoro mi i znajomym wychodzi taniej do pracy auto no i szybciej to nie widzę sensu korzystać z publicznej.

Gdy była by tańsza więcej osób by się skusiło i może rachunek by im się bardziej zgadzał.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, Kris88 napisał:

obsługa biurowa ok, jakaś reklama, plakaty, przystanki ok, ale utrzymanie, warsztaty, ubezpieczenia, utrata wartości to chyba tez występuje w osobówkach,

szkolenia? bhp, 1 pomoc i ppoż bo chyba nie ma tam jakiś rocket science 

 

na warsztatach pracują ludzie, którzy serwisują coraz to nowsze pojazdy = trzeba szkolić ich specjalistycznie w kierunku nowych modeli, które zakupują, utrata wartości z racji intensywniejszej eksploatacji jest znacznie większa, przebiegi znacznie większe niż przeciętnej osobówki więc i koszty serwisu są wyższe... również same koszty części są wyższe - zobacz samą wymianę opon: minimum 2 kpln za oponę x 10 opon w przegubowcu = 20 kpln za wymianę opon w 1 autobusie ... a pamiętaj, że trzeba też pojazdy często myć i sprzątać (co tez nie kosztuje 10 zł za mycie), naprawiać szkody wyrządzone przez wandali itp.

utrzymanie nieruchomości tez kosztuje (biurowce, zajezdnie, bazy, warsztaty itp.)...

i tak pewnie nie wymieniłem nawet połowy rodzajów kosztów...

 

1 minutę temu, Kris88 napisał:

W każdym razie nie znam sie na tym ale na moje oko to transport publiczny jest za drogi - skoro mi i znajomym wychodzi taniej do pracy auto no i szybciej to nie widzę sensu korzystać z publicznej.

Gdy była by tańsza więcej osób by się skusiło i może rachunek by im się bardziej zgadzał.

 

oczywiście że osobówka na 4 osoby wyjdzie taniej :] zwłaszcza panda w gazie :] ale nie zrobisz nią transportu zbiorowego :] 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 minut temu, -mimx- napisał:

wesoło

 

http://www.dziennikustaw.gov.pl/DU/2019/2189/1

Znaczy rozporządzenie jest opublikowane, więc zakładam, że wchodzi w życie po 2 tygodniach. Pozostaje czekać aż ogłoszą nabór wniosków.

 

Jeden z sensownych komentarzy pod artykułem:

"Sam tekst rozporządzenia został już opublikowany na stronach Dz.U.RP Jednakże zapisy tam zawarte nie dają jeszcze rzeczywistej możliwości o ubieganie się o dopłaty. Bowiem brak określenia nazwy i adresu organu/instytucji gdzie takowe wnioski można składać, a także oficjalnego ogłoszenia tzw. naboru. Potrzebne do tego będą stosowne zarządzenia (zarządzenie) właściwego ministra. "

Edytowane przez iwik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, mrBEAN napisał:

Wstępne przecieki mówią, że dopłaty niedługo ruszą i w tym roku będzie pula 500 szt. 
 

Mam nadzieje ze to jakis zart. Wg jakiego klucza mieliby przyedzielac?

Z drugiej strony "Aby otrzymać dopłaty do „elektryków”, Kowalscy będą musieli przedstawić fakturę zakupu z datą po uruchomieniu naboru wniosków, co NFOŚiGW planuje w najbliższych tygodniach. Kupujący będą też musieli wyłożyć pełną kwotę na zakup auta i dopiero na podstawie umowy z funduszem i faktury otrzymają zwrot pieniędzy na swoje konto. Kupionego w ten sposób auta nie będą mogli odsprzedać przez dwa lata"

Jesli ma byc FV to mowa tylko o dostepnych autach wiec np skody odpadaja bo ich w tym roku nie kupi. 

I do konca roku mamy raptem miesiac.

Edytowane przez zinger
  • Lubię to 1
  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, zinger napisał:

Mam nadzieje ze to jakis zart. Wg jakiego klucza mieliby przyedzielac?

Z drugiej strony "Aby otrzymać dopłaty do „elektryków”, Kowalscy będą musieli przedstawić fakturę zakupu z datą po uruchomieniu naboru wniosków, co NFOŚiGW planuje w najbliższych tygodniach. Kupujący będą też musieli wyłożyć pełną kwotę na zakup auta i dopiero na podstawie umowy z funduszem i faktury otrzymają zwrot pieniędzy na swoje konto. Kupionego w ten sposób auta nie będą mogli odsprzedać przez dwa lata"

Jesli ma byc FV to mowa tylko o dostepnych autach wiec np skody odpadaja bo ich w tym roku nie kupi. 

I do konca roku mamy raptem miesiac.

 

Klucz jest prosty - najpierw znajomi, a potem jak coś ewetualnie zostanie - reszta.

 

Żeby to miało jakikolwiek sens musi opierać się na promesie wypłaty dofinansowania wydanej na podstawie wiążącej oferty cenowej od dealera. Mając promesę (gwarancję wypłaty dofiansowania) dopiero składam zamówienie. Takie grafiki procesu były też tutaj przedstawiane.

Nie ma możliwości, żeby Kowalski wyłożył 100k PLN nie mając pewności czy cokolwiek mu zwrócą (tzn poza ludźmi, którzy 100k PLN to noszą w kieszeni na "drobne wydatki" 😄 ). Bo jak się nie załapie w tym roku, to z kolei nie ma żadnej pewności że w przyszłym będzie jakakolwiek pula na dopłaty. Przecież są pilniejsze wydatki - pińcetplusy, 13-tki i inne gruszki na wierzbie, które naobiecywali w kampanii wyborczej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, mrBEAN napisał:

Wstępne przecieki mówią, że dopłaty niedługo ruszą i w tym roku będzie pula 500 szt. 
 

 

W tym roku chyba sprzedało się ponad 1000 szt. EV, bez dopłat...

500szt. w skali całej puli da szokującą kwotę max 20 mln zł na dofinansowania :lol:

 

Już widzę oczyma wyobraźni ten milion pojazdów elektrycznych 😄 

(chyba że pinokio miał na myśli głównie hulajngogi :hehe:)

Edytowane przez iwik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

25 minut temu, iwik napisał:

 

Klucz jest prosty - najpierw znajomi, a potem jak coś ewetualnie zostanie - reszta.

 

Żeby to miało jakikolwiek sens musi opierać się na promesie wypłaty dofinansowania wydanej na podstawie wiążącej oferty cenowej od dealera. Mając promesę (gwarancję wypłaty dofiansowania) dopiero składam zamówienie. Takie grafiki procesu były też tutaj przedstawiane.

Nie ma możliwości, żeby Kowalski wyłożył 100k PLN nie mając pewności czy cokolwiek mu zwrócą (tzn poza ludźmi, którzy 100k PLN to noszą w kieszeni na "drobne wydatki" 😄 ). Bo jak się nie załapie w tym roku, to z kolei nie ma żadnej pewności że w przyszłym będzie jakakolwiek pula na dopłaty. Przecież są pilniejsze wydatki - pińcetplusy, 13-tki i inne gruszki na wierzbie, które naobiecywali w kampanii wyborczej.

Teraz doczytalem, ze podpisujac umowe masz gwarancje doplaty i 8 mies na dostarczenie dok zakupu, czyli de facto sfinalizowanie zakupu auta. Przy czym Kowalski bedzie musial najpierw wylozyc cala kwote, bo do wyplaty potrzebna bedzie faktura zakupu, ubezpieczenie auta i dowod rejestracyjny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.