Jump to content
Sign in to follow this  
AxiT

Oleje silnikowe róznice/mieszanie?

Recommended Posts

Panowie czym różnią się oleje syntetyczne ( lub produkowane w technologi syntetycznej)

5W30

5W40

Można je mieszać?

Czy jeśli zalecany jest 5W30 można go zamienić z 5W40? I odwrotnie? Załóżmy że musimy dolać, a akurat jest ten drugi dostępny.

 

Bo rozumiem e to samo oznaczenie ale rożne firmy są mieszalne. Czy coś się ostatnio zmieniło.

Edited by AxiT

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minut temu, AxiT napisał:

Bo rozumiem e to samo oznaczenie ale rożne firmy są mieszalne. Czy coś się ostatnio zmieniło.

teoretycznie tak, tzn bazy same w sobie są mieszalne ale czasami pakiety dodatków mogą się znacząco różnić co w efekcie może skutkować obniżeniem parametrów oleju.

 

15 minut temu, AxiT napisał:

Czy jeśli zalecany jest 5W30 można go zamienić z 5W40? I odwrotnie? Załóżmy że musimy dolać, a akurat jest ten drugi dostępny.

w takich sytuacjach nigdy nie ma jednej, właściwej odpowiedzi. Zawsze lepiej dolać coś niż nie dolać nic, ale po takiej dolewce mieszając producenta i lepkość powinno się olej wymienić.

(bo zakładam, że nie dolewasz 0,1l tylko 1l albo i więcej).

 

17 minut temu, AxiT napisał:

Panowie czym różnią się oleje syntetyczne ( lub produkowane w technologi syntetycznej)

5W30

5W40

Można je mieszać?

bazą, klasą jakościową, poziomem dodatków, rodzajem dodatków, a za tym idzie cała litania parametrów.

To tak jakbyś zapytał czym się różnic maluch od 911... zbyt ogólne pytanie, na które kompletnie nie da się odpowiedzieć.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dodatkowe pytanie o mieszanie jednego producenta i nawet wszystkie 5W30

 

 

1.MOBIL M-SUP 2000 X1 5W30

2. MOBIL 3000 FE 5W30
3. MOBIL 3000 XE 5W30
 
Ułatwię czytanie : pierwszym jest półsyntetyk pozostałe dwa full syntetyk, ale wszystkie 5W30???
Mieszalne między sobą?

Share this post


Link to post
Share on other sites

To ja krócej odpowiem, tak można mieszać, można zamienić i odwrotnie też.

Lepkość (np. 5W30) a baza (syntetyczny, mineralny itp.) to dwie zupełnie rożne rzeczy.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuty temu, AxiT napisał:
Ułatwię czytanie : pierwszym jest półsyntetyk pozostałe dwa full syntetyk, ale wszystkie 5W30???
Mieszalne między sobą?

sama lepkość to jest za mało żeby się w takie dywagacje bawić.

Zerknij sobie na klasy jakościowe, odporność na ścinanie czy choćby przeznaczenie tych olejów (ostatni to C3 m.in, do aut z  filtrami cząstek stałych).

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jest coś więcej od parametrów lepkościowych, czyli API i ACEA. Leje się o parametrach w instrukcji podanych.

Share this post


Link to post
Share on other sites
51 minut temu, AxiT napisał:

Dodatkowe pytanie o mieszanie jednego producenta i nawet wszystkie 5W30

 

 

1.MOBIL M-SUP 2000 X1 5W30

2. MOBIL 3000 FE 5W30
3. MOBIL 3000 XE 5W30
 
Ułatwię czytanie : pierwszym jest półsyntetyk pozostałe dwa full syntetyk, ale wszystkie 5W30???
Mieszalne między sobą?

Pierwszy olej, to stara formulacja, według API SJ, dzisiaj mamy już oleje powyżej SN (SN+), nadaje się do starszych konstrukcyjnie benzyn z pośrednim wtryskiem paliwa, ACEA A3

Drugi olej, to przede wszystkim specyfikacja Forda, a także ACEA A5, czyli olej o obniżonej lepkości, ale nadal olej o dużej zawartości popiołów, do diesla z dpf się nie nadaje.

Trzeci olej, to ACEA C3, można lać do diesla z dpf, do benzyny z pośrednim i bezpośrednim wtryskiem. Podstawowa ochrona plus ochrona katalizatorów, nic wybitnego.

Żaden z nich po dolaniu powiedzmy litra na pozostałe trzy w układzie nie wysadzi silnika w powietrze, a jeden z ważniejszych parametrów przy mieszaniu olejów, to specyfikacja ACEA.

Zapomniałem dodać, żaden z nich nie jest full syntetykiem.

Edited by kaczorek79
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pierwszy olej, to stara formulacja, według API SJ, dzisiaj mamy już oleje powyżej SN (SN+), nadaje się do starszych konstrukcyjnie benzyn z pośrednim wtryskiem paliwa, ACEA A3
Drugi olej, to przede wszystkim specyfikacja Forda, a także ACEA A5, czyli olej o obniżonej lepkości, ale nadal olej o dużej zawartości popiołów, do diesla z dpf się nie nadaje.
Trzeci olej, to ACEA C3, można lać do diesla z dpf, do benzyny z pośrednim i bezpośrednim wtryskiem. Podstawowa ochrona plus ochrona katalizatorów, nic wybitnego.
Żaden z nich po dolaniu powiedzmy litra na pozostałe trzy w układzie nie wysadzi silnika w powietrze, a jeden z ważniejszych parametrów przy mieszaniu olejów, to specyfikacja ACEA.
Zapomniałem dodać, żaden z nich nie jest full syntetykiem.


No to jaki / który mogę stosować do samochodu z 2007 roku silnik 140 KM 2.0 16v który ma takie zalecenia. Foto z instrukcji.9309869fc067cbb3b267bf8cbbec1395.jpg


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

lepiej dolać  olej jaki jest niż jechać bez oleju . oleje są mieszalne ale mieszanina olejów traci swoje pierwotne właściwości . po dolewce oleju "niewłaściwego " powinno się wymienić olej na właściwy szybciej i wcześniej niż wychodzi z przebiegu .  olej 5W30 jest bardziej eco niż 5w40 ale jest gęstszy w wysokiej temperaturze ( teoretycznie tworzy grubszy film olejowy ) .

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 godzin temu, AxiT napisał:

Czy jeśli zalecany jest 5W30 można go zamienić z 5W40? I odwrotnie? Załóżmy że musimy dolać, a akurat jest ten drugi dostępny.

 

Generalnie można, jak koledzy wyżej napisali. Taka mieszanina nadal będzie pełniła swoją podstawową funkcję, czyli smarowała ruchome części silnika. Może tylko utracić pewne szczególne właściwości. Np. jeśli do silnika z FAP/DPF wymagany jest tzw. olej niskopopiołowy, to po domieszaniu innego siłą rzeczy ten parametr się pogorszy.

 

Natomiast wszystko zależy o jakim silniku mówimy. Benzynowemu wolnossącemu będzie wszystko jedno 😄

Szczególne wymagania mogą mieć tylko nowe turbodiesle z filtrami lub jakieś nowe wysilone turbobenzyny z bezpośrednim wtryskiem.

Edited by iwik

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 godziny temu, AxiT napisał:

No to jaki / który mogę stosować do samochodu z 2007 roku silnik 140 KM 2.0 16v który ma takie zalecenia.

 

Do takiego silnika możesz wlać w zasadzie dowolny 5W30, 5W40, 0W30, 0W40...

Nie eskperymentowałbym tylko z jakimiś "ultraoszczędnymi" (typu 0w20), bo auto już niemłode...

Share this post


Link to post
Share on other sites
[mention=136557]AxiT[/mention] brakuje kawałka zdjęcia, tam,gdzie jest napisane ACEA

To czego brakuje tyczy się już diesla. Czytałem i dlatego nie umieściłem na foto.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites
 
Generalnie można, jak koledzy wyżej napisali. Taka mieszanina nadal będzie pełniła swoją podstawową funkcję, czyli smarowała ruchome części silnika. Może tylko utracić pewne szczególne właściwości. Np. jeśli do silnika z FAP/DPF wymagany jest tzw. olej niskopopiołowy, to po domieszaniu innego siłą rzeczy ten parametr się pogorszy.
 
Natomiast wszystko zależy o jakim silniku mówimy. Benzynowemu wolnossącemu będzie wszystko jedno
Szczególne wymagania mogą mieć tylko nowe turbodiesle z filtrami lub jakieś nowe wysilone turbobenzyny z bezpośrednim wtryskiem.


Mowa o Suzuki grand vitara 2 z 2007 roku silnik 2.0 1.6 V 140 KM.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites
29 minut temu, AxiT napisał:

 


Mowa o Suzuki grand vitara 2 z 2007 roku silnik 2.0 1.6 V 140 KM.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

 

To lej jakieś 5w30 lub 5w40 z ACEA  A3B4, najlepiej z SAE SM lub SN. Dobrym wyznacznikiem będzie aprobata MB 229.5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.