Skocz do zawartości

Jazda na suwak i korytarz życia od 6.12.2019 r. - sposób zachowania się


Rekomendowane odpowiedzi

2 godziny temu, Polarny napisał:

Karetkę na sygnale też masz puścić, ale karetka nie ma pierwszeństwa.

Autobus wyjeżdżający w zabudowanym z zatoczki też masz puścić, ale autobus nie ma pierwszeństwa.

 

 

Ale na konczacym sie pasie przy okreslonych warunkach masz teraz pierwszenstwo. 

  • zszokowany 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

25 minut temu, iwik napisał:

 

W końcu jakiś tekst, który w miarę rzeczowo uświadamia tym, co już przyjęli papkę medialną, kiedy nie będą "mieć pierwszeństwa".

I to doświadczenie pokazuje właśnie, jakiej jakości są przepisy oraz jakiej jakości jest kampania informacyjna do tychże, która to skończyła się chyba tylko wydaniem do prasy oświadczenia przez Ministerstwo Infrastruktury.

 

Doczepił bym się tylko do tej bzdury:

 

Cytuj

Zapis dotyczący "jazdy ze znacznie ograniczoną prędkością" dotyczy TYLKO korków, a nie spowolnienia ruchu np. ze 100 do 30 km/h.

 

bo ustawodawca nie definiuje, co to jest prędkość znaczenie ograniczona. I co to znaczy korek, a co nie. Więc to już jest nadinterpretacja pana redachtora.

 

Mimo to plusik za niesztampowe podejście do tematu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

14 minut temu, Polarny napisał:

Jest tak konkretnie stwierdzone o tym pierwszeństwie?

 

Tak.

 

4.

Kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać, z wyjątkiem ust. 4a i 4b, oraz pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas ruchu z prawej strony.

4a.

W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z więcej niż jednym pasem ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku gdy nie istnieje możliwość kontynuacji jazdy pasem ruchu z powodu wystąpienia przeszkody na tym pasie ruchu lub jego zanikania, kierujący pojazdem poruszający się sąsiednim pasem ruchu jest obowiązany bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasa ruchu umożliwić jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów, znajdującym się na takim pasie ruchu, zmianę tego pasa ruchu na sąsiedni, którym istnieje możliwość kontynuacji jazdy.

4b.

W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z więcej niż dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku gdy nie istnieje możliwość kontynuacji jazdy dwoma pasami ruchu z powodu przeszkód na tych pasach ruchu lub ich zanikania, jeżeli pomiędzy tymi pasami ruchu znajduje się jeden pas ruchu, którym istnieje możliwość kontynuacji jazdy, kierujący pojazdem poruszający się tym pasem ruchu jest obowiązany bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasów ruchu umożliwić zmianę pasa ruchu jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów z prawej strony, a następnie jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów z lewej strony.

 

------

Z wyjątkiem, czyli nie jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa, czyli ten na głównym pasie pierwszeństwa nie ma.

 

https://www.lexlege.pl/prawo-o-ruchu-drogowym/art-22/

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 6.12.2019 o 16:46, wladmar napisał:

Kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać, z wyjątkiem ust. 4a i 4b

No fakt, to dobre jest ...

  • Lubię to 1
  • Nie lubię tego 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z moich ostatnich obserwacji wynika że suwak generuje ogromne korki jeśli za zwężeniem jest skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną. Kierowcy zamiast szybko jechać na zielonym wpuszczają tych z lewej i wszyscy stoją dalej. Pozdrawiam zwolenników.

Wysłane z mojego Redmi 4 przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 minut temu, KYRTAP napisał:

Z moich ostatnich obserwacji wynika że suwak generuje ogromne korki jeśli za zwężeniem jest skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną. Kierowcy zamiast szybko jechać na zielonym wpuszczają tych z lewej i wszyscy stoją dalej. Pozdrawiam zwolenników.

 

Jak się kierowcy nauczą ruszać albo pokupują sobie automaty to problem zniknie. To że na drogach mamy samych mistrzów używania sprzęgła to raczej nie jest wina jazdy na suwak.

 

Swoją drogą zastanawiam się czy nie donieść na inteligenta w białej Insigni. Który jechał na zderzaku żeby tylko nikogo nie wpuścić. Może mandat przemówi do rozsądku. Choć miał rejestrację zaczynającą się od KRA. A od takich to w sumie niewiele oczekuję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 minut temu, marcindzieg napisał:

 

Jak się kierowcy nauczą ruszać albo pokupują sobie automaty to problem zniknie. 

 

Bzdura. Najpierw niech sie obudzą. Nie raz widziałem, zielone... a przede mną laska sie maluje, albo sms-y pisze.

Nigdy nie miałem automatu, a zawsze ruszam natychmiast jak tylko zapali sie zielone, bo czekam, patrząc się w sygnalizator, i jak zapala się żółte, to wrzucam jedynke, a nie myśle o niebieskich migdałach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, blue_ napisał:

 

Bzdura. Najpierw niech sie obudzą. Nie raz widziałem, zielone... a przede mną laska sie maluje, albo sms-y pisze.

Nigdy nie miałem automatu, a zawsze ruszam natychmiast jak tylko zapali sie zielone, bo czekam, patrząc się w sygnalizator, i jak zapala się żółte, to wrzucam jedynke, a nie myśle o niebieskich migdałach

Ty tak. Ale większość jednak nie. Przy automacie tylko puszcza hamulec. Obserwowałem jednego typa przede mną. Światła widoczne ze 100 m a on po każdej zmianie szukał biegu dopiero wtedy, jak ten przed nim odjechał. Gdyby nie musiał tego biegu szukać ty byłoby jednak sporo szybciej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, blue_ napisał:

@marcindzieg 

To nie jest wina, ze nie ma automatu, tylko brak myślenia u kierowcy.

Ja znowu nienawidze jak ktos z automatem stoi przedemną, bo świeci mi stopami po oczach. Kiedyś to był chyba nawet przepis, że stojąc na światłach, masz używać ręcznego

Z dwojga złego wolę jednak te światła stopu  :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, blue_ napisał:

@Polarny 

Bez sensu manewr. To jest właśnie pchanie sie na chama. Zamiast czekac grzecznie jak wszyscy, a i tak wróciłeś w to samo miejsce 👎

Wg nowych przepisów to ci z prawej pchali się na chama.

Sam zwrot, którego użyłeś - "czekać grzecznie jak wszyscy" - świadczy o tym, że mentalnie nie pojmujesz o co w tym chodzi.

Można również NIE czekać i też grzecznie. Jak ktoś życzy sobie czekać - jego sprawa.

Ten samochody, co go nie wpuściły, powinny dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa. Ten pierwszy dodatkowo za złośliwe blokowanie i jazdę więcej niż jednym pasem ruchu.

  • Nie lubię tego 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wg nowych przepisów to ci z prawej pchali się na chama.
Sam zwrot, którego użyłeś - "czekać grzecznie jak wszyscy" - świadczy o tym, że mentalnie nie pojmujesz o co w tym chodzi.
Można również NIE czekać i też grzecznie. Jak ktoś życzy sobie czekać - jego sprawa.
Ten samochody, co go nie wpuściły, powinny dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa. Ten pierwszy dodatkowo za złośliwe blokowanie i jazdę więcej niż jednym pasem ruchu.

Z drugiej strony cwaniak z prawej omijający korek ma na pewno ogólnie więcej na sumieniu niż ci co blokowali mu wjazd na pas którym kilkanaście metrów wcześniej jechał.

Wysłane z mojego Redmi 4 przy użyciu Tapatalka

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

27 minut temu, Polarny napisał:

Wg nowych przepisów to ci z prawej pchali się na chama.

Sam zwrot, którego użyłeś - "czekać grzecznie jak wszyscy" - świadczy o tym, że mentalnie nie pojmujesz o co w tym chodzi.

 

Nie pchali sie, bo byli na swoim pasie. Pomyśl... jakby każdy z nich zrobił to co on, to jaki by tam chaos powstał?

I nie pisz mi, że czegoś nie pojmuje... jeżdżę na codzień zawodowo i codzień widzę takich cwaniaczków, ale co ciekawe, te same cwaniaczki w de, czy sk juz takich zachowań nie mają... ciekawe czemu?

Już nie raz pisałem, ze nasz naród jest głupi i złośliwy, więc to sie nigdy nie zmieni

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 minuty temu, KYRTAP napisał:

Z drugiej strony cwaniak z prawej omijający korek ma na pewno ogólnie więcej na sumieniu niż ci co blokowali mu wjazd na pas którym kilkanaście metrów wcześniej jechał.

Wymień, co miał na sumieniu.

 

12 minut temu, blue_ napisał:

Nie pchali sie, bo byli na swoim pasie.

Od 06 grudnia bieżącego roku pchali się - będąc na swoim pasie. Przepis stwierdza, że mają obowiązek wpuszczać z kończącego się pasa i jednocześnie że ten z kończącego się pasa nie ustępuje pierwszeństwa zmieniając pas.

13 minut temu, blue_ napisał:

Pomyśl... jakby każdy z nich zrobił to co on, to jaki by tam chaos powstał?

Nie muszę myśleć - takie sytuacje wypróbowywałem w praktyce. To się nazywa jazda na suwak i działa to bardzo dobrze - jakoś w ogóle nie ma chaosu, zwłaszcza na poprzednim skrzyżowaniu, które nie jest blokowane.

Największymi niereformowalnymi mądralami są "zawodowi kierowcy", którzy mają wbite w mentalność stare wieśniackie zachowania i nie potrafią się przestawić na nowy, lepszy sposób myślenia. I owszem - nasz naród jest głupi i złośliwy. Sam się przyznałeś ...

 

  • Lubię to 1
  • Nie lubię tego 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 minut temu, Polarny napisał:

 Sam się przyznałeś ...

 

 

Ja sie do niczego nie przyznaje, to Ty pokazujesz głupote. Jedzie 5 aut na prawym, na lewym ani jedno i oczywiście tak ci sie spieszy, że musisz ich wszystkich wyprzedzać, na dodatek jeszcze mrugasz długimi. Szkoda że nie wysiadłeś i nie zrobiłeś im wszystkim wykładu, że masz takie  prawo :pad:

Naprawde pokazujesz klase, że jesteś lepszy od wszystkich...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, KYRTAP napisał:

drugiej strony cwaniak z prawej omijający korek ma na pewno ogólnie więcej na sumieniu niż ci co blokowali mu wjazd na pas którym kilkanaście metrów wcześniej jechał.

A co ma niby na sumieniu? Miał prawo tak zrobić 

 

Godzinę temu, blue_ napisał:

jeżdżę na codzień zawodowo

To o niczym nie świadczy. Widziałem nie raz buraków zawodowych którzy powinni stracić uprawnienia. Nie pije do Ciebie 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

29 minut temu, blue_ napisał:

 

Ja sie do niczego nie przyznaje, to Ty pokazujesz głupote. Jedzie 5 aut na prawym, na lewym ani jedno i oczywiście tak ci sie spieszy, że musisz ich wszystkich wyprzedzać, na dodatek jeszcze mrugasz długimi. Szkoda że nie wysiadłeś i nie zrobiłeś im wszystkim wykładu, że masz takie  prawo :pad:

Naprawde pokazujesz klase, że jesteś lepszy od wszystkich...

No i w czym masz problem?

Twoim psim obowiązkiem jest wpuścić tego, któremu kończy się pas (o ile ruch jest powolny, a taki był na filmie).

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, Polarny napisał:

No i w czym masz problem?

Twoim psim obowiązkiem jest wpuścić tego, któremu kończy się pas (o ile ruch jest powolny, a taki był na filmie).

 

Rozumiem sytuacje jak jest zwężka z powodu wypadku, czy robót na drodze, gdzie obydwa pasy są zatkane, ale tutaj zrobiłeś to z premedytacją i bez jakiejkolwiek uzasadnionej przyczyny.

Z mojej strony koniec dyskusji

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, blue_ napisał:

 

Rozumiem sytuacje jak jest zwężka z powodu wypadku, czy robót na drodze, gdzie obydwa pasy są zatkane, ale tutaj zrobiłeś to z premedytacją i bez jakiejkolwiek uzasadnionej przyczyny.

Z mojej strony koniec dyskusji

Ale ty nie masz rozumieć sytuacji ani analizować, czy ktoś ma "uzasadnioną przyczynę", tylko stosować się do przepisów określających pierwszeństwo.

A swoje "koniec dyskusji" zaprezentuj policji albo w sądzie. I koniecznie pochwal się, jak ich postawiłeś do pionu.

  • Nie lubię tego 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, Polarny napisał:

Ale ty nie masz rozumieć sytuacji ani analizować, czy ktoś ma "uzasadnioną przyczynę", tylko stosować się do przepisów określających pierwszeństwo.

Ale w przepisach jest

Cytuj

W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni

Nie popieram takich zachowań ale mocno bym dyskutował czy tu ten warunek występuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

41 minut temu, marcindzieg napisał:

Nie popieram takich zachowań ale mocno bym dyskutował czy tu ten warunek występuje.

Przecież tam wręcz stali w miejscu. Mają się cofać, żeby warunek "znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni" był spełniony?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 minuty temu, Polarny napisał:

Przecież tam wręcz stali w miejscu. Mają się cofać, żeby warunek "znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni" był spełniony?

Na światłach też stoją. Jednak dojeżdżasz do nich płynnie. Tu też dojechałeś. Jest w sumie kilka samochodów do zwężenia. Po może 10 sekundach stojąc za nimi jesteś przy zwężeniu. Nie wiem jakby to Sąd potraktował ale jak dla mnie trudno to nazwać znacznym zmniejszeniem prędkości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie ;] Poproszę o odpowiedź A/B.

 

W przypadku kolizji, w okolicznościach kiedy wszystkie wymogi jazdy na suwak (korek, takie tam) zostały spełnione, winny jest:

A) kierowca zmieniający pas

B) kierowca jadący swoim

 

Bo ja to - subiektywnie - widzę tak, że przepis ma sens jedynie jako uzasadnienie walnięcia mandatu, ale podczas kolizji winny jest ten który zmienia pas. W przeciwnym wypadku zacznie się mataczenie obu stron, że: nie korek bo jechali; korek bo jechali wolno; nie wpuści bo już wpuścił i teraz jego kolej; wjechał bo w telewizji mówili, że może; jechał swoim pasem; etc.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

37 minut temu, camel00 napisał:

W przypadku kolizji, w okolicznościach kiedy wszystkie wymogi jazdy na suwak (korek, takie tam) zostały spełnione, winny jest:

A) kierowca zmieniający pas

B) kierowca jadący swoim

 

B. Jeżeli warunki sa spełnione, to ten na kończącym się pasie ma pierwszeństwo i nie ma żadnych dywagacji. 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie ;] Poproszę o odpowiedź A/B.
 
W przypadku kolizji, w okolicznościach kiedy wszystkie wymogi jazdy na suwak (korek, takie tam) zostały spełnione, winny jest:
A) kierowca zmieniający pas
B) kierowca jadący swoim
 
Bo ja to - subiektywnie - widzę tak, że przepis ma sens jedynie jako uzasadnienie walnięcia mandatu, ale podczas kolizji winny jest ten który zmienia pas. W przeciwnym wypadku zacznie się mataczenie obu stron, że: nie korek bo jechali; korek bo jechali wolno; nie wpuści bo już wpuścił i teraz jego kolej; wjechał bo w telewizji mówili, że może; jechał swoim pasem; etc.
Nie ma jak.to wprowadzić przepis budzący jeszcze więcej wątpliwości niż bez niego.
Za chwilę trzeba będzie dodać kilkanaście kolejnych podpunktów, w tym od ilu aut mówimy o korku...

Wysłane z mojego NEM-L21 przy użyciu Tapatalka

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 minuty temu, pij napisał:

Nie ma jak.to wprowadzić przepis budzący jeszcze więcej wątpliwości niż bez niego.

 

Mam wrażenie, że to rozwiązanie problemu którego nie było.

Korki nie tworzą się na zwężeniu, bo jeszcze nie miałem sytuacji w której ktoś by mnie nie wpuścił – jak nie pierwszy to drugi lub trzeci. Korki tworzą się przez mentalność stania w najdłuższej kolejce do sklepowej kasy podczas gdy trzy obok są wolne. Zagrożeniem nie jest ustąpienie komuś drogi, bo to zawsze była kwestia kultury. Zagrożeniem jest szeryf drogowy który blokuje pas albo sierota która próbuje go zmienić mając 500 m do zwężenia.

Sama idea przepisu jest spoko, bo "myśli" za ludzi którzy mają z tym problem, ale opracowano ją na kolanie i wprowadzono bez pomyślunku.

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, camel00 napisał:

szeryf drogowy który blokuje pas albo sierota która próbuje go zmienić mając 500 m do zwężenia

 

popatrz na to z innej strony. wcześniej pisałem, że jak mam lukę, to wjeżdzam wcześniej. wg Ciebie jestem sierotą. ale w moich stronach rzadko kto, kogoś wpuszcza, tym bardziej jak widzą pande, po drugie zobacz co sie dzieje na filmiku powyżej... pomimo że ''niby'' ma pierwszeństwo, nikt go nie chce wpuścić...

w naszym kraju jest jak jest i nie ma sensu z tym walczyć. to jeszcze długo sie nie zmieni, i nie ma co robić wojny. trzeba podejść na spokojnie do tematu. nie każdy czyta AK i nie każdy wie o zmianie przepisów, bo w tv o tym nie gadają. a jak gadają, to nie każdy ma czas na oglądanie. A jak widać na filmiku, to jest szeryfowanie.. bo on od dzisiaj ma takie prawo i tak bedzie robił.... bez sensu, tym bardziej, że policja nic z tym nie zrobi, bo nie ma na takie głupoty czasu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 
popatrz na to z innej strony. wcześniej pisałem, że jak mam lukę, to wjeżdzam wcześniej. wg Ciebie jestem sierotą. ale w moich stronach rzadko kto, kogoś wpuszcza, tym bardziej jak widzą pande, po drugie zobacz co sie dzieje na filmiku powyżej... pomimo że ''niby'' ma pierwszeństwo, nikt go nie chce wpuścić...
w naszym kraju jest jak jest i nie ma sensu z tym walczyć. to jeszcze długo sie nie zmieni, i nie ma co robić wojny. trzeba podejść na spokojnie do tematu. nie każdy czyta AK i nie każdy wie o zmianie przepisów, bo w tv o tym nie gadają. a jak gadają, to nie każdy ma czas na oglądanie. A jak widać na filmiku, to jest szeryfowanie.. bo on od dzisiaj ma takie prawo i tak bedzie robił.... bez sensu, tym bardziej, że policja nic z tym nie zrobi, bo nie ma na takie głupoty czasu
Na tym filmiku były cztery auta, jakby ustawił się jako piąty to o ile wydłużyłby zator?
Dla mnie wielu kierowców dostało oręż do ręki w postaci wg. nich należnego pierwszeństwa w każdej takiej sytuacji dla "oszczędności" 3,5 sekund.

Wysłane z mojego NEM-L21 przy użyciu Tapatalka

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

24 minuty temu, pij napisał:

Dla mnie wielu kierowców dostało oręż do ręki w postaci wg. nich należnego pierwszeństwa w każdej takiej sytuacji dla "oszczędności" 3,5 sekund.

 

Oczywiście że tak ale zaraz usłyszysz że im się to po prostu należy bo 

 

3 godziny temu, wladmar napisał:

B. Jeżeli warunki sa spełnione, to ten na kończącym się pasie ma pierwszeństwo i nie ma żadnych dywagacji. 

 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, pij napisał:

Na tym filmiku były cztery auta, jakby ustawił się jako piąty to o ile wydłużyłby zator?
Dla mnie wielu kierowców dostało oręż do ręki w postaci wg. nich należnego pierwszeństwa w każdej takiej sytuacji dla "oszczędności" 3,5 sekund.
 

 Myślę że dlatego ustawodawca dodał kawałek o znacznym zmniejszeniu prędkości. Przepis ma usprawniać ruch. Jak ustawienie się czterech aut po dwóch na każdym pasie ma to niby zrobić? Rozdzielili by się i z powrotem zjeżdżali na suwak? Przecież to by trwało ze trzy razy dłużej  :)

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, camel00 napisał:

Mam wrażenie, że to rozwiązanie problemu którego nie było.

Bo to jest rozwiązanie problemu, którego nie było. Jedynie co w tym jest potrzebne to odrobina zdrowego rozsądku. Którego temu kolesiowi na filmie zwyczajnie zabrakło.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.