Skocz do zawartości

Olej do skrzyni


wilu

Rekomendowane odpowiedzi

Yaris 2008 ale uznalem ze pytanie uniwersalne. Jak cos to prosze przeniesc na skosne.

 

Serwisowy to olej 75w. Jest taki olej, ale cena zabija. Czy zamiennie mozna stosowac 75W90?

 

 

Wysłane z mojego HTC U11 plus przy użyciu Tapatalka

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

75w90 pewnie można, ale olej będzie bardziej lepki - lewarek może zacząć ciężko chodzić

Toyota Gear MTF LV 75W jest po 60zł/litr

nie wiem ile litrów potrzebujesz, ale mnie ta cena nie zabija

 

z tańszych 75W polecam Fuchs titan sintofluid FE 75W za ~35zł , ale to jest typowo olej do VW

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

75w90 pewnie można, ale olej będzie bardziej lepki - lewarek może zacząć ciężko chodzić
Toyota Gear MTF LV 75W jest po 60zł/litr
nie wiem ile litrów potrzebujesz, ale mnie ta cena nie zabija
 
z tańszych 75W polecam Fuchs titan sintofluid FE 75W za ~35zł , ale to jest typowo olej do VW
2litry. Lokalnie rawenol ponad 70 za litr. Inne 75w/90 ponizej 30. Toyotowskie na allegro okolice 50/60 ale czy to faktycznie oryginaly?

Wysłane z mojego HTC U11 plus przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 minuty temu, wilu napisał:

2litry. Lokalnie rawenol ponad 70 za litr. Inne 75w/90 ponizej 30. Toyotowskie na allegro okolice 50/60 ale czy to faktycznie oryginaly?

 

jeśli nie toyotowy olej np. z galooleje.pl

to bym wlał tego fuchsa 75W

 

kiedyś wlałem zbyt lepki olej do skrzyni fiata i zmieniałem go drugi raz po pierwszej zimie - lewarek chodzi naprawdę ciężko

gear oil visc.png

Edytowane przez jqr
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, jqr napisał:

kiedyś wlałem zbyt lepki olej do skrzyni fiata i zmieniałem go drugi raz po pierwszej zimie - lewarek chodzi naprawdę ciężko

 

Ja spuszczałem już 2 miesiące po wymianie. A chciałem dobrze, wybrałem Motula zamiast włoskiej Tuteli. Kolesie z serwisu z politowaniem kiwali głowami mówiąc, że tak się kończy kombinowanie z olejem do skrzyni ;)

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak często wymieniasz olej w skrzyni biegów, raz w życiu samochodu?

I nadal się zastanawiasz, czy warto oszczędzić 30-40 złotych na odpowiednio dobranym oleju?

 

Ja w swojej Celinie wlałem to, co przewiduje producent (olej ATF) plus modyfikator tarcia Archoil 9100. Zrobiłem to raz na czas użytkowania tego samochodu przeze mnie. Po ok 5 tys km skrzynia odwdzięczyła się zaprzestaniem zgrzytania przy przejściu na II i III bieg.

 

W Citro trzymam się ściśle zaleceniom producenta. Olej w automacie wymieniam co ok 50-60 tys km. I widać, że się zużywa, bo jeżdżę w większości po mieście.

  • Lubię to 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do Hondy olej MTF też kosztował coś około 60zl za litr a wchodziły niecałe 2. Wymiana co 60kkm.

W sieci krąży wiele mitów na temat tego oleju, jaki on cudowny. W pewnym momencie gdy zaczęły u mnie huczeć łożyska i nadeszła wymiana oleju zdecydowałem na Ravenol MTF-2. Skrzynia zaczęła lepiej pracować, lepiej wchodziły biegi i trochę wyciszyły się łożyska.

 

Zerknij jeszcze na Amsoil Synchromesh, Motul MotylGear 10W40, choć ten drugi chyba ciężej dostać. Do Toyoty jeszcze Rock Oil robi olej.

Ja bym brał coś z Ravenola jeśli o mnie chodzi.

Edytowane przez analyzer64
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, Bartłomiej napisał:

plus modyfikator tarcia Archoil 9100.

 

Swoja drogą oni zawsze piszą bzdury w ulotkach. Z jednej strony zmniejsza tarcie, a z drugiej usuwa zgrzyty synchronizatorów czy ułatwia zmianę biegów. Sorry, ale to się wyklucza. Biegi zgrzytają, bo bo jest zbyt małe tarcie między pierścieniami :D.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, patgaw napisał:

ten fuchs co wyzej ci polecaja jest sprzedawany jako oryginal vag w aso. nie wiem jak w toyotach ale w vagach skrzynie sa bardzo wrazliwe na olej nie wystarczy wlac po prostu 75w90.

 

nie wiem czy wszystkie, ale część olejów przekładniowych VAG jest dostarczana przez FEBI

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 14.12.2019 o 10:50, wilu napisał:

Yaris 2008 ale uznalem ze pytanie uniwersalne. Jak cos to prosze przeniesc na skosne.

 

Serwisowy to olej 75w. Jest taki olej, ale cena zabija. Czy zamiennie mozna stosowac 75W90?

Z tego typu olejami uważaj, bo potrafią być dość czułe konstrukcja a sama lepkość to mało informacji. 

W Subaru kiedyś (nieświadomy) zalałem do skrzyni Lotosa o tej samej lepkości, chwile później wymieniłem w serwisie na zgodny ze specyfikacją, różnica była wyczuwalna, ale podobno to czułe skrzynie.

Ja bym nie kombinował i lał to co producent zaleca.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

26 minut temu, analyzer64 napisał:

 

Z GL5 trzeba uważać, skrzynia musi być przystosowana do zalania takim olejem.

 

Ja właśnie musiałem zlać Motula Gear 300 GL5 i zalać olejem zgodnym z instrukcją. Nie dość że skrzynia chodziła ciężej to jeszcze zaczęła wyć na III biegu. Powrót do zalecanego oleju wycia niestety nie wyeliminował. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, bochumil napisał:

 

Ja właśnie musiałem zlać Motula Gear 300 GL5 i zalać olejem zgodnym z instrukcją. Nie dość że skrzynia chodziła ciężej to jeszcze zaczęła wyć na III biegu. Powrót do zalecanego oleju wycia niestety nie wyeliminował. 

 

Zalanie GL5 do skrzyni, która przystosowana jest do zalewania olejem GL4 dosyć szybko może doprowadzić do korozji metali kolorowych, np. synchronizatorów wykonanych z brązu.

 

Jak z olejami silnikowymi problemu wielkiego nie ma, tak z tymi przekładniowymi trzeba zwrócić uwagę na normę, bo można sobie narobić kłopotu. Fuchs chyba ma olej, który spełnia te dwie normy jednocześnie. Widocznie posiada pośrednią ilość dodatków EP, więcej niż zwykły olej klasy GL4 i mniej niż olej klasy GL5.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 
Zalanie GL5 do skrzyni, która przystosowana jest do zalewania olejem GL4 dosyć szybko może doprowadzić do korozji metali kolorowych, np. synchronizatorów wykonanych z brązu.
 
Jak z olejami silnikowymi problemu wielkiego nie ma, tak z tymi przekładniowymi trzeba zwrócić uwagę na normę, bo można sobie narobić kłopotu. Fuchs chyba ma olej, który spełnia te dwie normy jednocześnie. Widocznie posiada pośrednią ilość dodatków EP, więcej niż zwykły olej klasy GL4 i mniej niż olej klasy GL5.
W moim przypadku problemów mogła narobić ilość oleju zalanego do skrzyni. Serwisy podczas zalewania oleju trzymają się otworu rewizyjnego, a jak wiadomo nie zawsze jest do dobry motyw, posiadacze M32 wiedzą o co chodzi.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

40 minut temu, bochumil napisał:
Godzinę temu, analyzer64 napisał:
 
Zalanie GL5 do skrzyni, która przystosowana jest do zalewania olejem GL4 dosyć szybko może doprowadzić do korozji metali kolorowych, np. synchronizatorów wykonanych z brązu.
 
Jak z olejami silnikowymi problemu wielkiego nie ma, tak z tymi przekładniowymi trzeba zwrócić uwagę na normę, bo można sobie narobić kłopotu. Fuchs chyba ma olej, który spełnia te dwie normy jednocześnie. Widocznie posiada pośrednią ilość dodatków EP, więcej niż zwykły olej klasy GL4 i mniej niż olej klasy GL5.

Pokaż więcej  

W moim przypadku problemów mogła narobić ilość oleju zalanego do skrzyni. Serwisy podczas zalewania oleju trzymają się otworu rewizyjnego, a jak wiadomo nie zawsze jest do dobry motyw, posiadacze M32 wiedzą o co chodzi.

 

Ja wypadłem z obiegu jeśli o Opla chodzi, ale z tego co wiem - zalewano większą ilość niż fabrycznie, żeby te skrzynie działały dobrze.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 
Ja wypadłem z obiegu jeśli o Opla chodzi, ale z tego co wiem - zalewano większą ilość niż fabrycznie, żeby te skrzynie działały dobrze.
Dokładnie tak. Tylko skrzynie M32 nie występowały tylko w Oplu. Znajdziesz je we Fiacie i w Alfie. Być może w Saabie.
  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące później...

wyciągam wątek. Co do oleju zamówiełm castrol 75w bo do takiego miał dostęp sklep zamawiający sprzęgło.

Biegi ciężko chodziły, przy szybkiej zmianie chrupnięcie, wsteczny z potężnym zgrzytem.

No i się wyjaśniło

link do skośnookich

https://forum.autokacik.pl/index.php?/topic/486814-japonczyki-sie-nie-psuja-qwa/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 15.12.2019 o 22:20, sherif napisał:

Ja bym nie kombinował i lał to co producent zaleca.

Amen. Sama lepkość to też nie wszystko - jak wieść niesie, jeśli fabrycznie był zalany olej klasy GL-4, to lepiej zostać przy nim i nie uszczęśliwiać skrzyni olejem klasy GL-5, bo podobno jest tak czyszczący, że w krótkim czasie potrafi "zjeść" synchronizatory.

 

Dziś zmieniałem olej w skrzyni. Były ASOowiec z własną praktyką - 40 zł. Po raz kolejny Valvoline Gear Oil (75W90 GL-4) - 32,50 zł za litr.

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Amen. Sama lepkość to też nie wszystko - jak wieść niesie, jeśli fabrycznie był zalany olej klasy GL-4, to lepiej zostać przy nim i nie uszczęśliwiać skrzyni olejem klasy GL-5, bo podobno jest tak czyszczący, że w krótkim czasie potrafi "zjeść" synchronizatory.
 
Dziś zmieniałem olej w skrzyni. Były ASOowiec z własną praktyką - 40 zł. Po raz kolejny Valvoline Gear Oil (75W90 GL-4) - 32,50 zł za litr.
Casrol też gl4

Wysłane z mojego HTC U11 plus przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, wilu napisał:

Casrol też gl4

Wysłane z mojego HTC U11 plus przy użyciu Tapatalka
 

Napiszę Ci na przykładzie moich Hond, oleje wszelkie, poza silnikowym, od Hondy, jeden zamiennik - Ravenol, ale to tak na 90%, nie idealnie.

Pozdrawiam 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 14.12.2019 o 17:15, bochumil napisał:

 

Ja spuszczałem już 2 miesiące po wymianie. A chciałem dobrze, wybrałem Motula zamiast włoskiej Tuteli. Kolesie z serwisu z politowaniem kiwali głowami mówiąc, że tak się kończy kombinowanie z olejem do skrzyni ;)

 

Dokładnie tak. To nie kosztuje tyle żeby kombinować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, marcindzieg napisał:

 

Dokładnie tak. To nie kosztuje tyle żeby kombinować.

 

żadna kombinacja klasa 75W GL4 jak w toyocie a ten czy inny producent to.......

 

Bardziej w cłęś sprawie to mnie ciekawi dlaczego tak ładnie oberwało dwa z trzech mocowań docisku do słoneczka :oslabiony:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 minuty temu, wilu napisał:

 

Ok Jestem w sanie się przekonać, ale

Ravenol 75W GL 4

Castrol 75 W GL 4

 

jakieś różnice?

 

Który Ravenol i który Castrol?

 

75W ale drugi parametr jaki jest?

 

Do Hondy zamiast oryginalnego MTFa lałem Ravenola MTF2, olej spełniał normę Hondy, więc wziąłem, nie patrzyłem tylko na lepkość.

Skrzynia działała prawidłowo, a lałem przed wymiana łożysk i po wymianie.

Edytowane przez analyzer64
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, wilu napisał:

 

nie ma drugiego właśnie, specyfikacja toyoty to "gołe" 75W

 

No to tu tym bardziej możesz narobić kłopotu. Widziałem oleje do Toyoty od Rock Oil ma MTFa, bodajże 75W80 i tam jest niby rekomendacja że do Toyoty. Pamiętam wcześniej jak wchodzili na polski rynek to taka informacja była też przy 75W90.

Wiem, że hondowskie skrzynie działały dobrze i na 75W90 i na 75W80, jednak narzekań z tego co wiem, więcej było na ten pierwszy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 15.12.2019 o 10:02, analyzer64 napisał:

Do Hondy olej MTF też kosztował coś około 60zl za litr a wchodziły niecałe 2.

 

Subaru ATF kosztuje 220 zł / 4 litry, wchodzi 10 litrów do skrzyni (ew. 6-8 jak się tylko spuści z korka) + filtr za stówkę.

 

A tu płaczą, że 120 zł to dużo ;] 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 minut temu, analyzer64 napisał:

 

No to tu tym bardziej możesz narobić kłopotu.

 

a dlaczego ? 75W to 75 W

 

Cytuj

 

Widziałem oleje do Toyoty od Rock Oil ma MTFa, bodajże 75W80 i tam jest niby rekomendacja że do Toyoty.

 

to możliwe, pozostaje pytanie do jakiego modelu. Zobacz na polecany ravenol on też ma wersje 75W gołe i łamane/80. A castrol ma gołe 75W ale dwa rodzaje czyli do skrzyń klasycznych i do ustawionych podłużnie

 

 

Edytowane przez wilu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, camel00 napisał:

 

A tu płaczą, że 120 zł to dużo ;] 

 

co płaczą, w necie ravenol a castrol w tej specyfikacji to 2 zł różnicy. Castrol będzie na jutro ze sprzęgłem a ravenol nie.

Ale ponawiam pytanie do "znafcóf" podaj różnice

dla ułatwienia

 

https://ioleje.pl/castrol-syntrans-b-75w-1l-75w-1-l-1.html

https://ioleje.pl/ravenol-mtf-3-75w-1l.html

 z góry zaznacze, że długa lista rekomendacji rawenola nic nioe znaczy bo dokładnie specyfikacja forda na obu jest taka sama, więc gdzi popełniam błąd. A może jednak jechać do serwisu po olej z oryginalną specyfikacją toyota no bo to oryginał a ravenol to zamiennik :facepalm:

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 minut temu, wilu napisał:

 

co płaczą, w necie ravenol a castrol w tej specyfikacji to 2 zł różnicy. Castrol będzie na jutro ze sprzęgłem a ravenol nie.

Ale ponawiam pytanie do "znafcóf" podaj różnice

dla ułatwienia

 

https://ioleje.pl/castrol-syntrans-b-75w-1l-75w-1-l-1.html

https://ioleje.pl/ravenol-mtf-3-75w-1l.html

 z góry zaznacze, że długa lista rekomendacji rawenola nic nioe znaczy bo dokładnie specyfikacja forda na obu jest taka sama, więc gdzi popełniam błąd. A może jednak jechać do serwisu po olej z oryginalną specyfikacją toyota no bo to oryginał a ravenol to zamiennik :facepalm:

 

A mogła być wada sprzęgła lub uszkodzenie spowodowane czymś innym?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 minut temu, wilu napisał:

dlaczego ? 75W to 75 W

 

Nie spojrzałem na dostępność tego i założyłem nieslusznie, że może dojść do zakupu byle czego, aby miało napisane 75W, a np. Ravenol ma MTF3, który spełnia normę Toyoty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, analyzer64 napisał:

 

. Ravenol ma MTF3, który spełnia normę Toyoty.

 

IMO jak castrol

 

1 minutę temu, Pipper napisał:

A mogła być wada sprzęgła lub uszkodzenie spowodowane czymś innym?

 

czort wie auto 1.0, słabiutkie jakichś wielkich obciązen to sprzęgło tam nie przenosi. Generalnie dziwnie to wygląda. No ale aby  jutro poskładać i oby się toczyło

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 minut temu, wilu napisał:

 

IMO jak castrol

 

 

czort wie auto 1.0, słabiutkie jakichś wielkich obciązen to sprzęgło tam nie przenosi. Generalnie dziwnie to wygląda. No ale aby  jutro poskładać i oby się toczyło

Z Japońcami jest bardzo mały margines błędu w olejach...

A mogło się wydarzyć coś 1 na 100k sztuk pojazdu i trafiło na Ciebie... :piwko:

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 minut temu, wilu napisał:

 

czort wie auto 1.0, słabiutkie jakichś wielkich obciązen to sprzęgło tam nie przenosi. Generalnie dziwnie to wygląda. No ale aby  jutro poskładać i oby się toczyło

Będzie dobrze. Ten Castrol 75w gl4, to dobry olej i do Toyki, jak znalazł.

Godzinę temu, marcindzieg napisał:

 

Dokładnie tak. To nie kosztuje tyle żeby kombinować.

Czasem można się zdziwić. Do Golfa/Octavii/Leona/A3 po 2013r w manualnej skrzyni lali olej 75w gl4, który był dodatkowo wzmocniony jakimś pakietem przeciwzużyciowym. Żaden olej na rynku nie spełnia normy VW, a oryginał kosztuje w ASO 240 zł/litr, na wolnym rynku najtaniej można znaleźć za 200 zł/litr. Do wymiany trzeba kupić 3 litry, bo wchodzi dokładnie 2,3.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, Pipper napisał:

Z Japońcami jest bardzo mały margines błędu w olejach...

A mogło się wydarzyć coś 1 na 100k sztuk pojazdu i trafiło na Ciebie... :piwko:

 

czekaj, ale czy my się rozumiemy?

 

Olej w skrzynie był jeszcze oryginalny a sprzęgło rozpadło się ale ono nie pracuje w oleju ;]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, kaczorek79 napisał:

 

Czasem można się zdziwić. Do Golfa/Octavii/Leona/A3 po 2013r w manualnej skrzyni lali olej 75w gl4, który był dodatkowo wzmocniony jakimś pakietem przeciwzużyciowym. Żaden olej na rynku nie spełnia normy VW, a oryginał kosztuje w ASO 240 zł/litr, na wolnym rynku najtaniej można znaleźć za 200 zł/litr. Do wymiany trzeba kupić 3 litry, bo wchodzi dokładnie 2,3.

 

kurde a jaki to olej?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, wilu napisał:

 

czekaj, ale czy my się rozumiemy?

 

Olej w skrzynie był jeszcze oryginalny a sprzęgło rozpadło się ale ono nie pracuje w oleju ;]

Wróć... ;] Za dużo "home office" :ganja:

Źle spojrzałem na niewielkim telefonie... :hush:

A ze sprzęgłem to coś mogło paść wcześniej, oleje to drugi wątek :ok:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, Pipper napisał:

Wróć... ;] Za dużo "home office" :ganja:

Źle spojrzałem na niewielkim telefonie... :hush:

A ze sprzęgłem to coś mogło paść wcześniej, oleje to drugi wątek :ok:

 

:phi:

 

Problemy ze skrzynią pojawiły się w grudniu dlatego założylem wątek o oleju bo pomyślałem że wymienić nie zaszkodzi a może pomoże. Potem zima i temat się odwlekł ale było już tylko gorzej i trzeba było "rwać" skrzynię no a skoro tak to i olej zlany.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, wilu napisał:

 

:phi:

 

Problemy ze skrzynią pojawiły się w grudniu dlatego założylem wątek o oleju bo pomyślałem że wymienić nie zaszkodzi a może pomoże. Potem zima i temat się odwlekł ale było już tylko gorzej i trzeba było "rwać" skrzynię no a skoro tak to i olej zlany.

Po wielu Fiatach mało mnie w pojazdach zaskakuje ;)

Czyli to niekoniecznie sama skrzynia i olej zawinił, a mechanizm samego sprzęgła przemieliło (uszkodziło zaczepy)? 

Słyszałem o ciężkiej prawej nodze, ale lewa? ;l :piwko:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 minut temu, kaczorek79 napisał:

G052527A2 Jakieś zamienniki są, ale nie spełniają normy tego oleju.

 

e to jakaś ściiema. Na oryginałach nie podają klasyfikacji. Mam pod domem skodę 3 letnią aż popatrzę czy jest książka serwisowa i co tam jest napisane

Edytowane przez wilu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, Pipper napisał:

 

Czyli to niekoniecznie sama skrzynia i olej zawinił, a mechanizm samego sprzęgła przemieliło (uszkodziło zaczepy)? 

 

 

jak widzisz na foto pękły blaszki (one lekko sprążynują) Całość trzymała się na jednej, ale jak te oberwane próbowałem docisnąć to były lekko "przekoszone" Wygląda to jakby nie były prostopadle notowane docisk-słoneczko

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, wilu napisał:

 

jak widzisz na foto pękły blaszki (one lekko sprążynują) Całość trzymała się na jednej, ale jak te oberwane próbowałem docisnąć to były lekko "przekoszone" Wygląda to jakby nie były prostopadle notowane docisk-słoneczko

Mogła być jakaś wada materiałowa? 8]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.