Skocz do zawartości

Dość rzetelnie o oponach


mrBEAN

Rekomendowane odpowiedzi

3 minuty temu, grogi napisał:

 

Często jest też tak, że drobna zmiana w syntetycznych parametrach opony powoduje duże zmiany w subiektywnym prowadzeniu... 

 

Może tak być, obiektywnych testów nie robiłem, pamiętam tylko mniejszy komfort na starych oponach i przepaść po przesiadce na nowe. Oczywiście swoją rolę musi grać tutaj swego rodzaju efekt placebo, no i nowsze gumy zwykle są bardziej zaawansowane technicznie (bo tu też jest postęp przecież). Więc nie będę się upierał.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, grogi napisał:

 

A Michelin podaje, że na ich oponach można bezpiecznie jeździć do legalnej granicy...

 

PL dla zimowych i tak prawo nie pozwala jeździć poniżej 4mm (o ile dobrze pamiętam). Dla letnich to chyba 1.5mm ale Nokian ma znaczniki zużycia (bardzo fajne, notabene) i poniżej 4mm jest znaczek kropelki wody (a na zimowych śnieżynki), który jak się zetrze to zalecają wymianę na nowe.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Ryb napisał:

 

PL dla zimowych i tak prawo nie pozwala jeździć poniżej 4mm (o ile dobrze pamiętam). Dla letnich to chyba 1.5mm ale Nokian ma znaczniki zużycia (bardzo fajne, notabene) i poniżej 4mm jest znaczek kropelki wody (a na zimowych śnieżynki), który jak się zetrze to zalecają wymianę na nowe.

 

 

Nie, opona ma mieć głębokość bieżnika 1,6 mm na 75% szerokości opony i na jej całym obwodzie. Niezależnie zimowa, letnia czy wielosezonowa. Oczywiście, zimowa przy takiej głębokości bieznika nadaje się tylko na śmietnik, ale zgodnie z prawem można jeździć. 

Edytowane przez wladmar
  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc później...

No właśnie, opony zimowe, to... na zimę, tylko gdzie ta zima.

Drugi rok z rzędu nie zmieniłem na zimówki, czekan na śnieg a jego nie ma.

Sam poważnie sie zastanawiam nad kupnem po prostu opon uniwersalnych wielosezonowych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Od 2016 roku jeżdżę na oponach całorocznych (od 2018 w dwóch samochodach) i jeśli klimat radykalnie się nie ochłodzi, nie wrócę już do opon sezonowych. Omijają mnie coroczne dylematy: zmieniać już, czy jeszcze poczekać i co najważniejsze kolejki u wulkanizatorów. Wyważam raz do roku, gdy nie ma kolejek i mam spokój. Jeżdżę latem na południe Europy, zimą w Karkonosze i nie miałem żadnych problemów. Zimą profilaktycznie łańcuchy w bagażniku ale nigdy nie miałem okazji skorzystać. Nie neguję sensu istnienia opon sezonowych, ale w miejscu gdzie mieszkam (pogranicze dolnośląskiego i lubuskiego) nie ma potrzeby ich stosowania.

 

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie, klimat się zmienia, tegoroczna zima tego najlepszym przykładem. W centralnej Polsce ani razu śniegu tej zimy nie było. Prognozy długoterminowe zapowiadają, że śniegu już tej zimy nie będzie (najwyżej przelotne opady 1-2 dni + temperatura na plusie i po 1-2 godzinach śniegu już nie ma).

Maci jakiś link do testu opon wielosezonowych/całorocznych ?

Edytowane przez Przygodownik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, Przygodownik napisał:

No właśnie, opony zimowe, to... na zimę, tylko gdzie ta zima.

Drugi rok z rzędu nie zmieniłem na zimówki, czekan na śnieg a jego nie ma.

Sam poważnie sie zastanawiam nad kupnem po prostu opon uniwersalnych wielosezonowych.

Też, ale najpierw muszę zużyć te opony, które mam :)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Przygodownik napisał:

Wójek google szybko znalazł odpowiedź na moje pytanie 😉 https://www.auto-motor-i-sport.pl/technika/Test-opon-calorocznych,38098,1 test z 2019-10-08

 

Widziałem ten test. 

Wynika z niego, że w zasadzie na zimowych Conti TS860 można opękać cały rok i na mokrym będzie nawet lepsza od letnich :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz od dwóch lat nie zmieniłem letnich opon (zimówki na felgach stoją w garażu), bo śniegu w zasadzie nie było. Nie zmieniłem i tak na spokojnie sobie jeżdżę. Ja wiem że to czyste lenistwo i najlepiej by było zakładać zimówki, nawet jak zimy nie ma, bo miękka guma i tak asfaltu lepiej trzyma, ale... Ale chyba w przyszłości kupię porządne całoroczne i po prostu dylematów moralnych sie pozbędę. Fakt jak ktoś bardzo szybko jeździ i mieszka gdzieś na świecie, gdzie jeszcze pada śnieg, to dobrych zimówek nic nie zastąpi. Ja mieszkam w centralnej Polsce, jeżdżę spokojnie "rodzinnym" autem po mieście, śniegu na asfalcie to zasadzie nie widziałem od dwóch lat... Szkoda bo by człowiek jeszcze tak sentymentalnie kiedyś z dziećmi sie na sanki wybrał a tak... kiedyś będzie dzieciom tłumaczył i opowiadał : "jak byłem mały to były czasy jak w Polsce śnieg padał i było można bałwana ulepić" a dzieci na to "tato tato co to bałwan ???" :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

https://www.auto-motor-i-sport.pl/technika/Test-opon-calorocznych,38098,3

 

 

Cytat końcowy Auto Motor i Sport: 

Opony całoroczne - czy warto. Które warto wybrać? To proste: jeśli nie będą używane w górach, a mają dobrze spisywać się na mokrym asfalcie i tylko od czasu do czasu będą miały kontakt ze śniegiem, najlepiej wybrać Continentala lub Goodyeara. Jeśli śniegu nie zobaczą nigdy, bo np. będą użytkowane w mieście gdzieś nad morzem, ale właściciel dmucha na zimne, warto sięgnąć po opony Vredesteina lub Michelina. Jednak dla zapewnienia najwyższego poziomu bezpieczeństwa podczas jazdy latem i zimą, zwłaszcza w górach, sezonowej zmiany opon nie da się uniknąć."

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zdecydowanie opony wielosezonowe dają niesamowity komfort psychiczny i eliminują podejmowanie złych decyzji u takich pechowców jak ja 😄

Kiedyś w marcu na przeglądzie - zmieniajcie te opony na letnie, już nie będzie padać.... no i w święta wielkanocne nie potrafiłem pod górkę do kościoła dojechać, zablokowałem drogę i trzeba było mnie pchać ;)

W zeszłym roku zdecydowałem, że do wyjazdu na Rajd Świdnicki nie zmieniam opon na letnie, bo tam w górach może być trochę śniegu. W dzień wyjazdu, kiedy do pokonania miałem 300km było przeszło 30 stopni 😂

W czerwcu 2019 kupiłem w końcu wielosezonowe. W sumie niepotrzebnie to odwlekałem, bo mogłem je kupić rok wcześniej, ale były plany sprzedaży auta, więc nie chciałem niepotrzebnie inwestować. I teraz tak jeżdżę od jesieni, czekam na śnieg, żeby się przejechać i sprawdzić jak sobie radzą i nie ma jak! Kilka dni temu zobaczyłem zaśnieżona ulicę, fajnie za 3h pojadę na osiedlową górkę i potestuję - pomyślałem. Po 2h przejechał traktorek i zasolił całą drogę tak, że do dziś kawały soli leżą i mi śnieg zepsuł...🤣 Nigdy tak szybko nie odśnieżali osiedla, czasem po opadach na drugi dzień przyjeżdżali, a teraz chcieli się chyba wykazać.

Pod koniec tygodnia jest szansa, ze będę odbierać auto na letnich oponach, podobno ma padać śnieg.... Ech, wieczny pech. Tylko wielosezonówki :)

 

 

 

 

  • Haha 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, Ryb napisał:

Naprawdę są jeszcze tacy co myślą że zimowa opona jest wyłącznie na śnieg?

Za oknem mam -3. Zaiste letnie warunki.

:ok:

 

No właśnie, dzisiaj -3 a w sobotę ma być u mnie +12. Czyli na letnie wypadałoby zmienić. Oczywiście lepiej mieć zimówki przy +12 niż letnie przy -3, ale właśnie dlatego wybrałem opcję opon całorocznych - zawsze mam opony odpowiednie do aktualnych warunków. Oczywiście zdaję sobie sprawę, że są nieco gorsze od opon sezonowych w dedykowanych dla nich warunkach, ale ani nie latam 250 km/h po niemieckich autostradach, ani nie jeżdżę przez alpejskie przełęcze, więc dla mnie to optymalny wybór.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 14.12.2019 o 14:21, mrBEAN napisał:

Chyba rzetelnie, bo osobiście tego testu nie robiłem z nimi ;) 

 

Ogólnie nic odkrywczego, cudów nie ma.

 

 

niechaj zrobia test po 20-30 tkm i np 3-4 latach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Robili gdzieś porównania opon całorocznych z letnimi w wysokich temperaturach np. +30? 
Teraz zimy coraz łagodniejsze (w Wlkp. brak), ale za to okres letni robi się momentami nieznośny. Obserwując swoją wymianę sezonową opon to letnie robią coraz większe przebiegi.

 

Edytowane przez stig
  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 27.01.2020 o 13:03, mrBEAN napisał:

W moim przypadku po 30-40 kkm już nie ma bieżnika ;]

 

Nie ma miarodajnych testów na takich dystansach i takim okresie czasu, zależy kto gdzie i jak jeździ. Jeden zużyje do 0 inny bedzie miał 50% itd.

Dlatego nikt tego typu testów nie robi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 27.01.2020 o 13:03, mrBEAN napisał:

W moim przypadku po 30-40 kkm już nie ma bieżnika ;]

 

U mnie spokojnie wytrzymuja 80-90 kkm i jeszcze grubo ponad ustawowe 1.6 mm maja, ale jako ze jezdze na wielosezonowych, po takim przebiegu juz sie nie nadaja na zime, wiec ida na olx. A na olx ostatnio dziwaki sie bili o moj komplet 4 opon Michelin w stanie prawie agonalnym (mialy ok. 2 mm bieznika po 80 kkm) i poszly ostatecznie za 500 zl 8]

  • zszokowany 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jeździłem na sezonowych i całorocznych i wg mnie zalety mają tylko jeśli ktoś jeździ <10kkm/rok

z całorocznych miałem Goodyear 4seaseonsG2 i Dębice Navigator2 i oba komplety po 40kkm były bezużyteczne zimą

na sezonowych przejeżdżałem 80kkm na letnich (Continental contisportcontact 5, Michelin primacy 4) i 40-50 kkm na zimowych (Firestone winterhawk 2, Nokian wr d4 ,Barum polaris 5)

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.