Skocz do zawartości

Czyżby regulator napięcia?


bochumil

Rekomendowane odpowiedzi

17 minut temu, bochumil napisał:

Czy jeśli napięcie w instalacji elektrycznej tuż po odpaleniu zimnego diesla faluje od 12,5V do 14V to regulator napięcia jest ewidentnie do wymiany, czy to kwestia sporego obciążenia świecami żarowymi oraz grzałkami elektrycznymi PTC?

Raczej to drugie, bo potem, jeśli dobrze zrozumiałem, jest już ok.?

Po pierwsze na wolnych obrotach wydajność alternatora to maks 50% znamionowej a po drugie akumulator jest nieco ''osłabiony'' po rozruchu choć tak duze wahania są nieco dziwne, chyba, ze powoduje je taki niestabilny pobór np. wspomniane grzałki co się co chwila włączają i wyłączają...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Później jest już ok. Wystarczy, że przestaną grzać świeczki. Alternator fabryczny posiada moc 90A. Wydaje mi się że to za mało jak na diesla wyposażonego oczywiście w świece żarowe oraz grzałki PTC i wspomaganie elektryczne. Myślałem żeby tam wrzucić altka 120A.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 minuty temu, volf6 napisał:

po drugie akumulator jest nieco ''osłabiony'' po rozruchu choć tak duze wahania są nieco dziwne, chyba, ze powoduje je taki niestabilny pobór np. wspomniane grzałki co się co chwila włączają i wyłączają...

 

Dokładnie tak jest. Grzałki posiadają III stopnie mocy zależne od obciążenia układu elektrycznego. Sterują nimi przekaźniki, które słychać podczas spadków napięcia (falowania).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, bochumil napisał:

 

Dokładnie tak jest. Grzałki posiadają III stopnie mocy zależne od obciążenia układu elektrycznego. Sterują nimi przekaźniki, które słychać podczas spadków napięcia (falowania).

Sam sobie odpowiedziałeś:)

Być moze podmiana alternatora polepszy sytuację, tylko nie wiem czy 120 A wystarczy...

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, bochumil napisał:

moc 90A.

Mylisz pojęcia, mocą tego nazwać nie można, bo to natężenie prądu, ale za pomocą odpowiedniego wzoru i wartości V ową moc policzysz :bzik:

Edytowane przez krowka
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, krowka napisał:

Mylisz pojęcia, mocą tego nazwać nie można, bo to natężenie prądu, ale za pomocą odpowiedniego wzoru i wartości V ową moc policzysz :bzik:

 

Typowe zachowanie  na forum, coś kolega wie ale nie do końca.

Edytowane przez mikomir
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

54 minuty temu, mikomir napisał:

 

Typowe zachowanie  na forum, coś kolega wie ale nie do końca.


Panowie, nie jesteśmy na forum elektroda.pl :) Gdybym wiedział coś "do końca" to bym nie szukał pomocy na forum, to chyba logiczne. Nie jestem z tych co "znają" się na wszystkim, dlatego przyszedłem z pytaniem licząc na odpowiedź. Dział odpowiedni, nie pomyliłem z HP, także skupmy się na zagadnieniu, a nie na nic nie wnoszących wpisach :) 

Dla zobrazowania sytuacji. W starych egzemplarzach Stilo (2002-2004) z silnikami JTD i klimatyzacją dwustrefową (tzw klimatronikiem) oraz grzałkami PTC montowano alternatory 120-140A. W 2005-2006 montowano 90A. Pomiędzy 2006-2007 była kolejna zmiana i montowano 105A. Jakaś przyczyna takich modyfikacji musiała być (poza $) zwłaszcza przy okazji ostatniej zmiany na alternator o większym amperażu. Wg posiadaczy Stilo (starszych roczników) nie występuje u nich zjawisko falowania napięcia po uruchomieniu zimnego diesla, nawet po włączeniu grzałek PTC, które uruchamiają się automatycznie po włączeniu nadmuchu. U mnie przy alternatorze 90A po uruchomieniu pojazdu i włączeniu nadmuchu dochodzi do kilkuminutowej męczącej pstrykaniny przekaźników dlatego chciałbym wyjaśnić czy problem dotyczy słabego alternatora, czy problemów z elektryką. 

 

Jeśli to w czymś pomoże, zabezpieczenia bezpiecznikowe najważniejszych elementów w aucie przedstawiają się następująco:

 

- świece żarowe - 50A

- grzałki PTC - 50A

- centralka ABS/ASR/ESP - 60A

- wspomaganie elektryczne CITY - 70A

- światła mijania - 2x15A

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja bym zaczął od sprawdzenia akumulatora.
Potem alternator.
Nie możesz po prostu podjechać do elektryka? Kumatego sklepu z akumulatorami?
Akumulator raczej dobry. Latem kiedy grzałki PTC nie grzeją nie ma z nim żadnych problemów. To 3 letnia Westa Forse 74Ah 720A. Zanim pojadę gdziekolwiek chciałbym się dowiedzieć na forum czy jest sens.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, bochumil napisał:

Akumulator raczej dobry. Latem kiedy grzałki PTC nie grzeją nie ma z nim żadnych problemów. To 3 letnia Westa Forse 74Ah 720A. Zanim pojadę gdziekolwiek chciałbym się dowiedzieć na forum czy jest sens.

Jakie napięcie ma w spoczynku?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, bochumil napisał:

Akumulatora oczywiście. 

No to wszystko może być OK bo spadki napięcia mogą być na kablach zaraz po odpaleniu. Sprawdź bezpośrednio na zaciskach alternatora.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, bochumil napisał:

 

Akumulatora oczywiście. 

Zmierz bezpośrednio na wyjściu altka, pewnie korozja złącz daje o sobie znać.

Ja zawsze dokładam nowy plus i minus linką 16mm2 (jak tylko kupię auto, używka rzecz jasna) i do końca posiadania spokój

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 godzin temu, mikomir napisał:

 

Typowe zachowanie  na forum, coś kolega wie ale nie do końca.

Wiem więcej na temat elektryki/elektroniki niż sobie wyobrażasz :out: Twoje zachowanie jest bardziej typowe od mojego :out:

Edytowane przez krowka
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, bochumil napisał:
13 godzin temu, rwIcIk napisał:
Jakie napięcie ma w spoczynku?

Minimum 12,6V.

Żeby się zrozumieć. Napięcie spoczynkowe akumulatora, czyli po kilku godzinach postoju i chwilowym odczekaniu, żeby po otwarciu auta centralki się "wyciszyły", czy na jałowym?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, rwIcIk napisał:

Czyli powinien być w porządku.

Choć przydałoby się sprawdzić jeszcze pod obciążeniem.

 

12,6V na jałowym oznacza, że nie ma ładowania ;)
Nie mylmy pojęć. Spoczynkowe to takie, gdy akumulator ma spokój przez kilka godzin i silnik jest wyłączony.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

30 minut temu, krowka napisał:

12,6V na jałowym oznacza, że nie ma ładowania ;)
Nie mylmy pojęć. Spoczynkowe to takie, gdy akumulator ma spokój przez kilka godzin i silnik jest wyłączony.

 

31 minut temu, krowka napisał:

Żeby się zrozumieć. Napięcie spoczynkowe akumulatora, czyli po kilku godzinach postoju i chwilowym odczekaniu, żeby po otwarciu auta centralki się "wyciszyły", czy na jałowym?

Oczywiście po wyłączeniu silnika, najlepiej po jakimś czasie od wyłączenia.

 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spoczynkowe to takie, gdy akumulator ma spokój przez kilka godzin i silnik jest wyłączony.

 

Dokładnie tak. Wynosi ono u mnie 12,6V po jak to się mówi - wyciszeniu wszystkich centralek. Sprawdzę to dzisiaj jeszcze raz dla pewności.

 

Wiem więcej na temat elektryki/elektroniki niż sobie wyobrażasz :out: Twoje zachowanie jest bardziej typowe od mojego :out:

 

 

Ja to wziąłem na siebie, tzn. myślałem, że to co napiał kolega@mikomir było do mnie  Ale ok, lećmy zatem dalej z konkretami  

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 minut temu, AstraC napisał:

@bochumil altek 90A może być oknale jak jest nowy, może zregeneruj swój PO prostu? Albo kup 120A zregeneruj i wkladaj?

 

No jest taka opcja, nawet o tym wspominałem we wcześniejszych postach, ale nie mam pewności czy to pomoże. Skoro z tego co tutaj czytam alternator pracujący po odpaleniu na wolnych obrotach ma zaledwie 50% sprawności to takie 60A też może być niewystarczające. Nie znam się na tym więc liczę na kilka wskazówek. Kolejna rzecz, fiatowski konfigurator części EPER nie przewiduje dla mojego nr VIN żadnego innego mocniejszego zamiennika. Nie wiem czy podejdzie zatem każdy o mocy 120-140A czy trzeba będzie kombinować ze względu na rozstaw otworów mocujących itd. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

36 minut temu, AstraC napisał:

@bochumil altek 90A może być oknale jak jest nowy, może zregeneruj swój PO prostu? Albo kup 120A zregeneruj i wkladaj?

Chyba żartujesz z tą regeneracją co ma być lekiem na całe zło😁

Przecież już na oko widać, ze zużycie (na wolnych obrotach) jest wyższe niz produkcja i żadne czary nie pomogą oprócz wymiany na mocniejszy alternator, ewentualnie zmiana przełożenia silnik-altek (ale to bym sobie darował). 

W Vag'ach przy takim wyposażeniu to montowane są 150A.

Tylko tutaj to nie wiem czy jest sens takiej zabawy, bo ile trwa ta nasza zima...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 minut temu, volf6 napisał:

Chyba żartujesz z tą regeneracją co ma być lekiem na całe zło😁

Przecież już na oko widać, ze zużycie (na wolnych obrotach) jest wyższe niz produkcja i żadne czary nie pomogą oprócz wymiany na mocniejszy alternator, ewentualnie zmiana przełożenia silnik-altek (ale to bym sobie darował). 

W Vag'ach przy takim wyposażeniu to montowane są 150A.

Tylko tutaj to nie wiem czy jest sens takiej zabawy, bo ile trwa ta nasza zima...

Chyba jednak nie, wystarczy zapytać @bochumil czy tak jest od nowości? Jak nie to mam szanse mieć dużo racji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, AstraC napisał:

Chyba jednak nie, wystarczy zapytać @bochumil czy tak jest od nowości? Jak nie to mam szanse mieć dużo racji.

Przeważnie to alternator działa albo nie, takie częściowe zepsucia to były popularne ale w alternatorach w oplach z silnikiem isuzu starej daty ale wtedy i tak akumulator się poddawał a tutaj jest naładowany i to dobrze (skoro napięcie spoczynkowe ma 12,6V):)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@bochumilmasz możliwość zalogowania chwili uruchamiania/wyłączania grzałek PTC i świec? Może być tak, że napięcie faluje, bo po spadku odłącza prądożerne urządzenia, a po podniesieniu napięcia ponownie włącza.
Tego typu chwilowy spadek występuje np. w GP 1.4 8V po włączeniu wiatraka chłodnicy, widać przez chwilę delikatne przygaszenie świateł mijania - tyle, że za chwilę ECU reaguje i podnosi obroty silnika, aby było ładowanie, napięcie oczywiście wraca do normy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, krowka napisał:

masz możliwość zalogowania chwili uruchamiania/wyłączania grzałek PTC i świec? Może być tak, że napięcie faluje, bo po spadku odłącza prądożerne urządzenia, a po podniesieniu napięcia ponownie włącza.

 

Coś tam Multiecuscan umożliwia więc postaram się to sprawdzić. Strategia ECU oraz sterownika klimatyzacji wygląda następująco:

 

Cytuj

Nagrzewnica dodatkowa PTC, dostarczana na żądanie w wersjach JTD, służy do szybszego ogrzewania wnętrza samochodu będącego w ruchu (rpm> 700 obr/min) w przypadku niesprzyjających warunków otoczenia (na przykład bardzo chłodny klimat).
Jest to grzałka umieszczona obok promiennika o mocy maksymalnej 700 W i napięciu 13,5 V.
Układ logiczny przewiduje sterowanie włączeniem/odłączeniem przekaźników w zależności od odczytanej temperatury wody, zgodnie z poniższym bilansem cieplnym P.T.C..

BILANS CIEPLNY PTC

TEMPERATURA H2O | % /obciążenia/ PTC

= 64°C..................0
= 62 °C i < 64 °C......33
= 60 °C i < 62 °C .....66
< 60 °C.................100

Sterownik PTC musi również uwzględniać napięcie zasilania mierzone na końcówkach centralki, aby ustalić procent aktywności w zależności od bilansu elektrycznego samochodu, zgodnie z tabelą odnoszącą się do pierwszych 120 sekund sterowania.

BILANS ELEKTRYCZNYVBATT [V] | % /obciążenia/ PTC

= 12.2..................................0
= 12.4 i > 12.2.......................33
= 12.6 i > 12.4.......................66
> 12.6.................................100

Tabela dotycząca pozostałych części sterowania

VBATT [V] | % /obciążenia/ PTC

= 12.5................0
= 12.7 i > 12.5......33
= 12.9 i > 12.7......66
> 12.9................100

Uwaga
Przy zerowym przepływie powietrza, wyłącza się P.T.C.

 

Nie sądzę aby ECU odłączało świece żarowe dając priorytet grzałkom PTC . Jeśli już, to grzałki PTC sterowane są zgodnie z bilansem elektrycznym opisanym w cytacie. Z jeden strony wszystko jest w porządku, z drugiej dziwi mnie to, dlaczego u jednych problem występuje, a u innych nie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

24 minuty temu, bochumil napisał:

Nie sądzę aby ECU odłączało świece żarowe dając priorytet grzałkom PTC

ECU żarowych dla PTC nie odłączy, za to Body postara się o wyłączenie/zredukowanie PTC (to miałem na myśli).

Ale nurtuje mnie jedna sprawa. Świece żarowe grzeją po odpaleniu silnika? Jeździłem kilkoma gnojowozami i tam odpalałem silnik dopiero po wyłączeniu kontrolki świec żarowych. Po odpaleniu kontrolka nie była włączona.

 

Edytowane przez krowka
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

42 minuty temu, krowka napisał:

Ale nurtuje mnie jedna sprawa. Świece żarowe grzeją po odpaleniu silnika? Jeździłem kilkoma gnojowozami i tam odpalałem silnik dopiero po wyłączeniu kontrolki świec żarowych. Po odpaleniu kontrolka nie była włączona.

 

W Multijetach występuje grzanie wtórne świec (ekologia), które trwa jakiś czas po odpaleniu silnika mimo wygaszonej spiralki świec na desce rozdzielczej. Nie mam szczegółowych informacji ile czasu dokładnie to trwa.

 

Edit: znalazłem na forum alfaholików

 

Cytuj

1. Ogrzewanie wstępne
W fazie ogrzewania wstępnego moduł PCM otrzymuje sygnał z informacją o temperaturze silnika z czujnika temperatury głowicy cylindrów (CHT) i na tej podstawie określa czas ogrzewania wstępnego. Im niższa temperatura, tym dłuższy czas ogrzewania wstępnego. Czas maksymalny wynosi 8 sekund przy temperaturze -20°C lub niższej. Przy temperaturze powyżej 80°C nie ma fazy ogrzewania wstępnego.

2. Ogrzewanie wtórne
Po uruchomieniu silnika świece żarowe wchodzą w fazę ogrzewania wtórnego. Faza ta pomaga polepszyć pracę na biegu jałowym i zmniejszyć emisję węglowodorów poprzez bardziej wydajne spalanie zaraz po rozruchu Faza ta odbywa się tylko przy prędkości silnika poniżej 2500 obr/min., przy większej prędkości zostaje ona przerwana w celu zwiększenia żywotności świec żarowych. Maksymalny czas tej fazy wynosi 30 sekund przy temperaturze -20°C lub niższej. Przy temperaturze powyżej 50°C nie ma fazy ogrzewania wtórnego.
Oczywiście czasy trwania i wartości temperatur mogą w różnych silnikach nieco od siebie odbiegać, ale i tak zimny silnik samochodu (przy temp. zewnętrznej +10 stopni) powinien mieć prawidłowo przebiegający proces podgrzewania świec (świece powinny grzać dwuetapowo)."

 

Nie mam oczywiście pewności na 100% czy jest tak naprawdę. Wydaje mi się, że u mnie grzanie wtórne trwa nieco dłużej.

Edytowane przez bochumil
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, volf6 napisał:

Przeważnie to alternator działa albo nie, takie częściowe zepsucia to były popularne ale w alternatorach w oplach z silnikiem isuzu starej daty ale wtedy i tak akumulator się poddawał a tutaj jest naładowany i to dobrze (skoro napięcie spoczynkowe ma 12,6V):)

Alternator (jak i cały układ ładowania) nie jest układem cyfrowym, więc nie jest tak że działa albo nie, ma multum stanów pośrednich i nawet w pełni naładowany akumulator nie musi świadczyć o sprawności tegoż układu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, krowka napisał:

ECU żarowych dla PTC nie odłączy, za to Body postara się o wyłączenie/zredukowanie PTC (to miałem na myśli).

Ale nurtuje mnie jedna sprawa. Świece żarowe grzeją po odpaleniu silnika? Jeździłem kilkoma gnojowozami i tam odpalałem silnik dopiero po wyłączeniu kontrolki świec żarowych. Po odpaleniu kontrolka nie była włączona.

 

Od bardzo dawna świece żarowe grzeją przeważnie drugie tyle czasu co kontrolka się święci.
Przy bardzo niskich temperaturach w starszych autach może to być i  minuta.
Ale i nowe też długo grzeją - przykładowo w I30 jest to czasem parę ładnych minut po odpaleniu silnika.
Z tym że w tych nowszych wynika to z ekologii a w starszych z warunków utrzymania pracy silnika.
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.