Jump to content

Czyżby regulator napięcia?


bochumil
 Share

Recommended Posts

Czołem

 

Czy jeśli napięcie w instalacji elektrycznej tuż po odpaleniu zimnego diesla faluje od 12,5V do 14V to regulator napięcia jest ewidentnie do wymiany, czy to kwestia sporego obciążenia świecami żarowymi oraz grzałkami elektrycznymi PTC?

Link to comment
Share on other sites

17 minut temu, bochumil napisał:

Czy jeśli napięcie w instalacji elektrycznej tuż po odpaleniu zimnego diesla faluje od 12,5V do 14V to regulator napięcia jest ewidentnie do wymiany, czy to kwestia sporego obciążenia świecami żarowymi oraz grzałkami elektrycznymi PTC?

Raczej to drugie, bo potem, jeśli dobrze zrozumiałem, jest już ok.?

Po pierwsze na wolnych obrotach wydajność alternatora to maks 50% znamionowej a po drugie akumulator jest nieco ''osłabiony'' po rozruchu choć tak duze wahania są nieco dziwne, chyba, ze powoduje je taki niestabilny pobór np. wspomniane grzałki co się co chwila włączają i wyłączają...

Link to comment
Share on other sites

Później jest już ok. Wystarczy, że przestaną grzać świeczki. Alternator fabryczny posiada moc 90A. Wydaje mi się że to za mało jak na diesla wyposażonego oczywiście w świece żarowe oraz grzałki PTC i wspomaganie elektryczne. Myślałem żeby tam wrzucić altka 120A.

Link to comment
Share on other sites

22 minuty temu, volf6 napisał:

po drugie akumulator jest nieco ''osłabiony'' po rozruchu choć tak duze wahania są nieco dziwne, chyba, ze powoduje je taki niestabilny pobór np. wspomniane grzałki co się co chwila włączają i wyłączają...

 

Dokładnie tak jest. Grzałki posiadają III stopnie mocy zależne od obciążenia układu elektrycznego. Sterują nimi przekaźniki, które słychać podczas spadków napięcia (falowania).

Link to comment
Share on other sites

1 minutę temu, bochumil napisał:

 

Dokładnie tak jest. Grzałki posiadają III stopnie mocy zależne od obciążenia układu elektrycznego. Sterują nimi przekaźniki, które słychać podczas spadków napięcia (falowania).

Sam sobie odpowiedziałeś:)

Być moze podmiana alternatora polepszy sytuację, tylko nie wiem czy 120 A wystarczy...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 godzinę temu, bochumil napisał:

moc 90A.

Mylisz pojęcia, mocą tego nazwać nie można, bo to natężenie prądu, ale za pomocą odpowiedniego wzoru i wartości V ową moc policzysz :bzik:

Edited by krowka
Link to comment
Share on other sites

4 godziny temu, krowka napisał:

Mylisz pojęcia, mocą tego nazwać nie można, bo to natężenie prądu, ale za pomocą odpowiedniego wzoru i wartości V ową moc policzysz :bzik:

 

Typowe zachowanie  na forum, coś kolega wie ale nie do końca.

Edited by mikomir
Link to comment
Share on other sites

54 minuty temu, mikomir napisał:

 

Typowe zachowanie  na forum, coś kolega wie ale nie do końca.


Panowie, nie jesteśmy na forum elektroda.pl :) Gdybym wiedział coś "do końca" to bym nie szukał pomocy na forum, to chyba logiczne. Nie jestem z tych co "znają" się na wszystkim, dlatego przyszedłem z pytaniem licząc na odpowiedź. Dział odpowiedni, nie pomyliłem z HP, także skupmy się na zagadnieniu, a nie na nic nie wnoszących wpisach :) 

Dla zobrazowania sytuacji. W starych egzemplarzach Stilo (2002-2004) z silnikami JTD i klimatyzacją dwustrefową (tzw klimatronikiem) oraz grzałkami PTC montowano alternatory 120-140A. W 2005-2006 montowano 90A. Pomiędzy 2006-2007 była kolejna zmiana i montowano 105A. Jakaś przyczyna takich modyfikacji musiała być (poza $) zwłaszcza przy okazji ostatniej zmiany na alternator o większym amperażu. Wg posiadaczy Stilo (starszych roczników) nie występuje u nich zjawisko falowania napięcia po uruchomieniu zimnego diesla, nawet po włączeniu grzałek PTC, które uruchamiają się automatycznie po włączeniu nadmuchu. U mnie przy alternatorze 90A po uruchomieniu pojazdu i włączeniu nadmuchu dochodzi do kilkuminutowej męczącej pstrykaniny przekaźników dlatego chciałbym wyjaśnić czy problem dotyczy słabego alternatora, czy problemów z elektryką. 

 

Jeśli to w czymś pomoże, zabezpieczenia bezpiecznikowe najważniejszych elementów w aucie przedstawiają się następująco:

 

- świece żarowe - 50A

- grzałki PTC - 50A

- centralka ABS/ASR/ESP - 60A

- wspomaganie elektryczne CITY - 70A

- światła mijania - 2x15A

Link to comment
Share on other sites

Ja bym zaczął od sprawdzenia akumulatora.
Potem alternator.
Nie możesz po prostu podjechać do elektryka? Kumatego sklepu z akumulatorami?
Akumulator raczej dobry. Latem kiedy grzałki PTC nie grzeją nie ma z nim żadnych problemów. To 3 letnia Westa Forse 74Ah 720A. Zanim pojadę gdziekolwiek chciałbym się dowiedzieć na forum czy jest sens.
Link to comment
Share on other sites

1 minutę temu, bochumil napisał:

Akumulator raczej dobry. Latem kiedy grzałki PTC nie grzeją nie ma z nim żadnych problemów. To 3 letnia Westa Forse 74Ah 720A. Zanim pojadę gdziekolwiek chciałbym się dowiedzieć na forum czy jest sens.

Jakie napięcie ma w spoczynku?

Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, bochumil napisał:

Akumulatora oczywiście. 

No to wszystko może być OK bo spadki napięcia mogą być na kablach zaraz po odpaleniu. Sprawdź bezpośrednio na zaciskach alternatora.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, bochumil napisał:

 

Akumulatora oczywiście. 

Zmierz bezpośrednio na wyjściu altka, pewnie korozja złącz daje o sobie znać.

Ja zawsze dokładam nowy plus i minus linką 16mm2 (jak tylko kupię auto, używka rzecz jasna) i do końca posiadania spokój

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

16 godzin temu, mikomir napisał:

 

Typowe zachowanie  na forum, coś kolega wie ale nie do końca.

Wiem więcej na temat elektryki/elektroniki niż sobie wyobrażasz :out: Twoje zachowanie jest bardziej typowe od mojego :out:

Edited by krowka
Link to comment
Share on other sites

13 godzin temu, bochumil napisał:
13 godzin temu, rwIcIk napisał:
Jakie napięcie ma w spoczynku?

Minimum 12,6V.

Żeby się zrozumieć. Napięcie spoczynkowe akumulatora, czyli po kilku godzinach postoju i chwilowym odczekaniu, żeby po otwarciu auta centralki się "wyciszyły", czy na jałowym?

Link to comment
Share on other sites

13 godzin temu, rwIcIk napisał:

Czyli powinien być w porządku.

Choć przydałoby się sprawdzić jeszcze pod obciążeniem.

 

12,6V na jałowym oznacza, że nie ma ładowania ;)
Nie mylmy pojęć. Spoczynkowe to takie, gdy akumulator ma spokój przez kilka godzin i silnik jest wyłączony.

Link to comment
Share on other sites

30 minut temu, krowka napisał:

12,6V na jałowym oznacza, że nie ma ładowania ;)
Nie mylmy pojęć. Spoczynkowe to takie, gdy akumulator ma spokój przez kilka godzin i silnik jest wyłączony.

 

31 minut temu, krowka napisał:

Żeby się zrozumieć. Napięcie spoczynkowe akumulatora, czyli po kilku godzinach postoju i chwilowym odczekaniu, żeby po otwarciu auta centralki się "wyciszyły", czy na jałowym?

Oczywiście po wyłączeniu silnika, najlepiej po jakimś czasie od wyłączenia.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Spoczynkowe to takie, gdy akumulator ma spokój przez kilka godzin i silnik jest wyłączony.

 

Dokładnie tak. Wynosi ono u mnie 12,6V po jak to się mówi - wyciszeniu wszystkich centralek. Sprawdzę to dzisiaj jeszcze raz dla pewności.

 

Wiem więcej na temat elektryki/elektroniki niż sobie wyobrażasz :out: Twoje zachowanie jest bardziej typowe od mojego :out:

 

 

Ja to wziąłem na siebie, tzn. myślałem, że to co napiał kolega@mikomir było do mnie  Ale ok, lećmy zatem dalej z konkretami  

 

 

Link to comment
Share on other sites

11 minut temu, AstraC napisał:

@bochumil altek 90A może być oknale jak jest nowy, może zregeneruj swój PO prostu? Albo kup 120A zregeneruj i wkladaj?

 

No jest taka opcja, nawet o tym wspominałem we wcześniejszych postach, ale nie mam pewności czy to pomoże. Skoro z tego co tutaj czytam alternator pracujący po odpaleniu na wolnych obrotach ma zaledwie 50% sprawności to takie 60A też może być niewystarczające. Nie znam się na tym więc liczę na kilka wskazówek. Kolejna rzecz, fiatowski konfigurator części EPER nie przewiduje dla mojego nr VIN żadnego innego mocniejszego zamiennika. Nie wiem czy podejdzie zatem każdy o mocy 120-140A czy trzeba będzie kombinować ze względu na rozstaw otworów mocujących itd. 

Link to comment
Share on other sites

36 minut temu, AstraC napisał:

@bochumil altek 90A może być oknale jak jest nowy, może zregeneruj swój PO prostu? Albo kup 120A zregeneruj i wkladaj?

Chyba żartujesz z tą regeneracją co ma być lekiem na całe zło😁

Przecież już na oko widać, ze zużycie (na wolnych obrotach) jest wyższe niz produkcja i żadne czary nie pomogą oprócz wymiany na mocniejszy alternator, ewentualnie zmiana przełożenia silnik-altek (ale to bym sobie darował). 

W Vag'ach przy takim wyposażeniu to montowane są 150A.

Tylko tutaj to nie wiem czy jest sens takiej zabawy, bo ile trwa ta nasza zima...

Link to comment
Share on other sites

12 minut temu, volf6 napisał:

Chyba żartujesz z tą regeneracją co ma być lekiem na całe zło😁

Przecież już na oko widać, ze zużycie (na wolnych obrotach) jest wyższe niz produkcja i żadne czary nie pomogą oprócz wymiany na mocniejszy alternator, ewentualnie zmiana przełożenia silnik-altek (ale to bym sobie darował). 

W Vag'ach przy takim wyposażeniu to montowane są 150A.

Tylko tutaj to nie wiem czy jest sens takiej zabawy, bo ile trwa ta nasza zima...

Chyba jednak nie, wystarczy zapytać @bochumil czy tak jest od nowości? Jak nie to mam szanse mieć dużo racji.

Link to comment
Share on other sites

1 minutę temu, AstraC napisał:

Chyba jednak nie, wystarczy zapytać @bochumil czy tak jest od nowości? Jak nie to mam szanse mieć dużo racji.

Przeważnie to alternator działa albo nie, takie częściowe zepsucia to były popularne ale w alternatorach w oplach z silnikiem isuzu starej daty ale wtedy i tak akumulator się poddawał a tutaj jest naładowany i to dobrze (skoro napięcie spoczynkowe ma 12,6V):)

Link to comment
Share on other sites

@bochumilmasz możliwość zalogowania chwili uruchamiania/wyłączania grzałek PTC i świec? Może być tak, że napięcie faluje, bo po spadku odłącza prądożerne urządzenia, a po podniesieniu napięcia ponownie włącza.
Tego typu chwilowy spadek występuje np. w GP 1.4 8V po włączeniu wiatraka chłodnicy, widać przez chwilę delikatne przygaszenie świateł mijania - tyle, że za chwilę ECU reaguje i podnosi obroty silnika, aby było ładowanie, napięcie oczywiście wraca do normy.

Link to comment
Share on other sites

3 minuty temu, krowka napisał:

masz możliwość zalogowania chwili uruchamiania/wyłączania grzałek PTC i świec? Może być tak, że napięcie faluje, bo po spadku odłącza prądożerne urządzenia, a po podniesieniu napięcia ponownie włącza.

 

Coś tam Multiecuscan umożliwia więc postaram się to sprawdzić. Strategia ECU oraz sterownika klimatyzacji wygląda następująco:

 

Cytuj

Nagrzewnica dodatkowa PTC, dostarczana na żądanie w wersjach JTD, służy do szybszego ogrzewania wnętrza samochodu będącego w ruchu (rpm> 700 obr/min) w przypadku niesprzyjających warunków otoczenia (na przykład bardzo chłodny klimat).
Jest to grzałka umieszczona obok promiennika o mocy maksymalnej 700 W i napięciu 13,5 V.
Układ logiczny przewiduje sterowanie włączeniem/odłączeniem przekaźników w zależności od odczytanej temperatury wody, zgodnie z poniższym bilansem cieplnym P.T.C..

BILANS CIEPLNY PTC

TEMPERATURA H2O | % /obciążenia/ PTC

= 64°C..................0
= 62 °C i < 64 °C......33
= 60 °C i < 62 °C .....66
< 60 °C.................100

Sterownik PTC musi również uwzględniać napięcie zasilania mierzone na końcówkach centralki, aby ustalić procent aktywności w zależności od bilansu elektrycznego samochodu, zgodnie z tabelą odnoszącą się do pierwszych 120 sekund sterowania.

BILANS ELEKTRYCZNYVBATT [V] | % /obciążenia/ PTC

= 12.2..................................0
= 12.4 i > 12.2.......................33
= 12.6 i > 12.4.......................66
> 12.6.................................100

Tabela dotycząca pozostałych części sterowania

VBATT [V] | % /obciążenia/ PTC

= 12.5................0
= 12.7 i > 12.5......33
= 12.9 i > 12.7......66
> 12.9................100

Uwaga
Przy zerowym przepływie powietrza, wyłącza się P.T.C.

 

Nie sądzę aby ECU odłączało świece żarowe dając priorytet grzałkom PTC . Jeśli już, to grzałki PTC sterowane są zgodnie z bilansem elektrycznym opisanym w cytacie. Z jeden strony wszystko jest w porządku, z drugiej dziwi mnie to, dlaczego u jednych problem występuje, a u innych nie. 

Link to comment
Share on other sites

24 minuty temu, bochumil napisał:

Nie sądzę aby ECU odłączało świece żarowe dając priorytet grzałkom PTC

ECU żarowych dla PTC nie odłączy, za to Body postara się o wyłączenie/zredukowanie PTC (to miałem na myśli).

Ale nurtuje mnie jedna sprawa. Świece żarowe grzeją po odpaleniu silnika? Jeździłem kilkoma gnojowozami i tam odpalałem silnik dopiero po wyłączeniu kontrolki świec żarowych. Po odpaleniu kontrolka nie była włączona.

 

Edited by krowka
Link to comment
Share on other sites

42 minuty temu, krowka napisał:

Ale nurtuje mnie jedna sprawa. Świece żarowe grzeją po odpaleniu silnika? Jeździłem kilkoma gnojowozami i tam odpalałem silnik dopiero po wyłączeniu kontrolki świec żarowych. Po odpaleniu kontrolka nie była włączona.

 

W Multijetach występuje grzanie wtórne świec (ekologia), które trwa jakiś czas po odpaleniu silnika mimo wygaszonej spiralki świec na desce rozdzielczej. Nie mam szczegółowych informacji ile czasu dokładnie to trwa.

 

Edit: znalazłem na forum alfaholików

 

Cytuj

1. Ogrzewanie wstępne
W fazie ogrzewania wstępnego moduł PCM otrzymuje sygnał z informacją o temperaturze silnika z czujnika temperatury głowicy cylindrów (CHT) i na tej podstawie określa czas ogrzewania wstępnego. Im niższa temperatura, tym dłuższy czas ogrzewania wstępnego. Czas maksymalny wynosi 8 sekund przy temperaturze -20°C lub niższej. Przy temperaturze powyżej 80°C nie ma fazy ogrzewania wstępnego.

2. Ogrzewanie wtórne
Po uruchomieniu silnika świece żarowe wchodzą w fazę ogrzewania wtórnego. Faza ta pomaga polepszyć pracę na biegu jałowym i zmniejszyć emisję węglowodorów poprzez bardziej wydajne spalanie zaraz po rozruchu Faza ta odbywa się tylko przy prędkości silnika poniżej 2500 obr/min., przy większej prędkości zostaje ona przerwana w celu zwiększenia żywotności świec żarowych. Maksymalny czas tej fazy wynosi 30 sekund przy temperaturze -20°C lub niższej. Przy temperaturze powyżej 50°C nie ma fazy ogrzewania wtórnego.
Oczywiście czasy trwania i wartości temperatur mogą w różnych silnikach nieco od siebie odbiegać, ale i tak zimny silnik samochodu (przy temp. zewnętrznej +10 stopni) powinien mieć prawidłowo przebiegający proces podgrzewania świec (świece powinny grzać dwuetapowo)."

 

Nie mam oczywiście pewności na 100% czy jest tak naprawdę. Wydaje mi się, że u mnie grzanie wtórne trwa nieco dłużej.

Edited by bochumil
Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, volf6 napisał:

Przeważnie to alternator działa albo nie, takie częściowe zepsucia to były popularne ale w alternatorach w oplach z silnikiem isuzu starej daty ale wtedy i tak akumulator się poddawał a tutaj jest naładowany i to dobrze (skoro napięcie spoczynkowe ma 12,6V):)

Alternator (jak i cały układ ładowania) nie jest układem cyfrowym, więc nie jest tak że działa albo nie, ma multum stanów pośrednich i nawet w pełni naładowany akumulator nie musi świadczyć o sprawności tegoż układu.

Link to comment
Share on other sites

7 godzin temu, krowka napisał:

ECU żarowych dla PTC nie odłączy, za to Body postara się o wyłączenie/zredukowanie PTC (to miałem na myśli).

Ale nurtuje mnie jedna sprawa. Świece żarowe grzeją po odpaleniu silnika? Jeździłem kilkoma gnojowozami i tam odpalałem silnik dopiero po wyłączeniu kontrolki świec żarowych. Po odpaleniu kontrolka nie była włączona.

 

Od bardzo dawna świece żarowe grzeją przeważnie drugie tyle czasu co kontrolka się święci.
Przy bardzo niskich temperaturach w starszych autach może to być i  minuta.
Ale i nowe też długo grzeją - przykładowo w I30 jest to czasem parę ładnych minut po odpaleniu silnika.
Z tym że w tych nowszych wynika to z ekologii a w starszych z warunków utrzymania pracy silnika.
 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.