Skocz do zawartości

Do elektryków - instalacja w garażu


DZIDA

Rekomendowane odpowiedzi

Sytuacja:

Jest garaż w SM. Z racji długotrwałych problemów w pradem (tzn: jest stara instalacja, 10 garaży podpiętych pod 1 licznik z zabezpieczeniem dotad działało, a od kilku mies. nie było pradu, elektryk z SM nie mógł znaleźć przyczyny ... albo mu się nie chciało itp) zażądaliśmy od SM doprowadzenia nowej instalacji do naszego garazu z odrębnym podlicznikiem. podłączyli, prąd mamy, ale....

... ale dotąd w garażu była 1 żarówka i 1 gniazdko. z racji tego ze instalacja jest stara i na aluminium chce na wiosnę ją wypruć (jest natynkowa) i pociągnąć nowa instalację w miedzi, z oświetleniem LED i 5 gniazdkami.

i teraz meritum: elektryk montując podlicznik dał przewody 3x2,5 i zabezpieczył to B16 i podłaczył do istniejącej starej instalacji (czyli mam 1 obwód na światło i gniazdko zabezpieczony B16, brak RCD). Teraz pytania:

1. Czy jest sens przy nowej instalacji rozdzielania instalacji na 2 obwody: światło i gniazdka? (5 gniazdek nie chce po to żeby wszystkie równolegle obciążać, tylko żeby łatwo było się z czymś podłączyć w dowolnym miejscu garażu)? Planowane oświetlenie LED będzie maks. ciągnęło (w zaokrągleniu) 1A

2.Jeżeli TAK, to jak zabezpieczyć poszczególne obwody? 

 

PS: Co do montażu RCD to muszę złapać elektryka z SM i zapytać jaką instalację tam mam (TN-C czy TN-C-S - bo na 99% nie jest to TN-S) więc na razie tego tematu nie rozważam. jak będzie wiadomo co mam to z ewentualnym montażem RCD już sobie poradzę...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

47 minut temu, DZIDA napisał:

1. Czy jest sens przy nowej instalacji rozdzielania instalacji na 2 obwody: światło i gniazdka? (5 gniazdek nie chce po to żeby wszystkie równolegle obciążać, tylko żeby łatwo było się z czymś podłączyć w dowolnym miejscu garażu)? Planowane oświetlenie LED będzie maks. ciągnęło (w zaokrągleniu) 1A

To zależy czy będzie puszczone takimi samymi kablami czy chcesz przyoszczędzić i do oświetlenia dać jakiś, cienki 0,5mm2? Wtedy potrzebny osobny obwód z zabezpieczeniem 2-3A.

 

49 minut temu, DZIDA napisał:

2.Jeżeli TAK, to jak zabezpieczyć poszczególne obwody? 

J.w. obwód gniazd na kablu 2,5mm2 B16A. Obwód oświetlenia w zależności od obciążenia ale przede wszystkim przekroju przewodów. Lepiej nie dawać B16A na 0,5mm2. Jeśli kabel będzie 1,5mm2 to normalnie B10A. Jeśli cieńszy to odpowiednio mniej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, Joki napisał:

To zależy czy będzie puszczone takimi samymi kablami czy chcesz przyoszczędzić i do oświetlenia dać jakiś, cienki 0,5mm2? Wtedy potrzebny osobny obwód z zabezpieczeniem 2-3A.

 

Na oświetlenie planowałem  4x1,5 albo w sumie moge dać 4x1 (chcę podwójny włącznik światła) - i tak i tak będzie tylko na LED więc i 4x1 pociągnie z łatwością i tu bym dał np: 3A

 

5 minut temu, Joki napisał:

 

J.w. obwód gniazd na kablu 2,5mm2 B16A.

oczywiście że na gniazdka dam 3x2,5

5 minut temu, Joki napisał:

Obwód oświetlenia w zależności od obciążenia ale przede wszystkim przekroju przewodów. Lepiej nie dawać B16A na 0,5mm2. Jeśli kabel będzie 1,5mm2 to normalnie B10A. Jeśli cieńszy to odpowiednio mniej.

OK

 

tylko teraz pytanie co z tym B16 co mi elektryk wsadził przy liczniku: zostawić go jako "główne zabezpieczenie garażu" i za nim rozgałęzić na 2 obwody (czy to zda egzamin jezeli będą szeregowo 2 szt. B16)? czy zrobić bez głównego a ten B16 co elektryk wsadził wykorzystać do obwodu gniazdek + dołożyć B3 na światło? (w takiej sytuacji ew. dołozyć na samym początku rozłącznik izolacyjny, coby w razie potrzeby grzebania w instalacji jednym ruchem wyłączyć całość)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten B16 rozumiem jest za licznikiem? czy to zabezpieczenie przedlicznikowe?

Jeśli za, to zostaw i od niego ciągnij gniazdka.

Drugi możesz dołożyć do oświetlenia na cieńsze kable. Z tym, że może nie aż taki malutki. Standardowo dawałem 6 albo 10 A.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten B16 rozumiem jest za licznikiem? czy to zabezpieczenie przedlicznikowe?
Jeśli za, to zostaw i od niego ciągnij gniazdka.
Drugi możesz dołożyć do oświetlenia na cieńsze kable. Z tym, że może nie aż taki malutki. Standardowo dawałem 6 albo 10 A.
 
A widzisz.. dopiero sprawdziłem i wyszło że ten B16 to przedlicznikowy...

Wysłane z mojego Redmi 4X przy użyciu Tapatalka

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

25 minut temu, mPh napisał:

@DZIDA zawsze możesz w rozdzielnicy na obwód dać różnicówkę i obwód puścić trzyżyłowym przewodem, a podział PEN na PE i N zrobić przed różnicówką

W razie potrzeby uziom też może sobie wbić w ziemię ;]

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, DZIDA napisał:

A widzisz.. dopiero sprawdziłem i wyszło że ten B16 to przedlicznikowy...

Jak dasz taki sam na gniazda za licznikiem to może wyrzucać oba ale czy to aż taki problem podnieść dwa? To ekstremalnie rzadkie sytuacje. Chyba, że nie ma dostępu? To wtedy musisz stopniować i maks. B10A czyli maks. nieco ponad 2kW długotrwałego obciążenia.

Edytowane przez Joki
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 minut temu, Joki napisał:

Jak dasz taki sam na gniazda za licznikiem to może wyrzucać oba ale czy to aż taki problem podnieść dwa? To ekstremalnie rzadkie sytuacje. Chyba, że nie ma dostępu? To wtedy musisz stopniować i maks. B10A czyli maks. nieco ponad 2kW długotrwałego obciążenia.

No własnie dlatego chcę uniknąć B10 bo czasem się zdarza podłączać na dłużej urządzenia powyżej 2kW (tak max. do 2,5kW).

w sumie z podniesieniem nie ma problemu bo dostęp jest... najwyżej pierdyknę B10 a jak będzie wywalać za często to zmienię na B13

Edytowane przez DZIDA
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@rwIcIk jeżeli wymienia cały obwód to rozumiem, że od RG, a tam uziemienie powinno być ;) mogę się mylić ale też nie widzę sytuacji w której trzyprzewodowa instalacja bez uziemienia w miejscu podziału PEN tylko dalej w kierunku zasilania była mniej bezpieczna niż dwuprzewodowa 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, mPh napisał:

@rwIcIk jeżeli wymienia cały obwód to rozumiem, że od RG, a tam uziemienie powinno być ;) mogę się mylić ale też nie widzę sytuacji w której trzyprzewodowa instalacja bez uziemienia w miejscu podziału PEN tylko dalej w kierunku zasilania była mniej bezpieczna niż dwuprzewodowa 

Ja nie znam się tak dobrze na elektryce :)

Pytał o różne konfiguracje, więc jakby bardzo chciał, to i lokalny uziom zrobi ;]

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 minut temu, rwIcIk napisał:

Ja nie znam się tak dobrze na elektryce :)

Pytał o różne konfiguracje, więc jakby bardzo chciał, to i lokalny uziom zrobi ;]

 

ciężko będzie bo wsio zabetonowane i zaasfaltowane :] 

  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 minut temu, mPh napisał:

@rwIcIk jeżeli wymienia cały obwód to rozumiem, że od RG, a tam uziemienie powinno być ;) mogę się mylić ale też nie widzę sytuacji w której trzyprzewodowa instalacja bez uziemienia w miejscu podziału PEN tylko dalej w kierunku zasilania była mniej bezpieczna niż dwuprzewodowa 

znaczy jest tak:

jest RG, z niej jest poprowadzona linia (nie wiem jaki przewód bo w rurce schowany) do co najmniej 5 garaży (na razie 5, docelowo chyba do wszystkich 20 mają zamiar). przy każdym garażu jest puszka i rozgałęzienie linii na dany garaż przewodem 3x25, a w garażu jest w kolejności: B16, podlicznik, wyjście z podlicznika wpięte w istniejącą instalację w garażu (w postaci 1 żarówki i 1 gniazdka)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@DZIDA dobrze, zatem do meritum - dzielenie instalacji wg mnie nie ma sensu bo na przewodzie nie zaoszczędzisz a jeszcze dobezpieczyć oświetlenie będziesz musiał; ja bym dorzucił jeszcze różnicówkę przed bezpiecznik i jako, że dochodzą 3 przewody wpiął ją jak matka boska elektryczna przykazała bo to czy i gdzie PEN podzielono na PE i N to już problem spółdzielni; z różnicówką będziesz miał ochronę przeciwporażeniową bardziej lub mniej skuteczną ale zawsze jakąś

Edytowane przez mPh
  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, technix napisał:

Zatem dlaczego czujesz się KOMPETENTNY udzielając laickich porad?

Radzę na ile umiem.

U siebie sam robiłem elektrykę w domu.

Jakieś tam uprawnienia do eksploatacji kiedyś musiałem zrobić.

Jeśli coś źle, to popraw mnie :ok:

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

10 godzin temu, technix napisał:
[mention=129563]DZIDA[/mention], możesz zdradzić tajemnicę 4 żył na lampę, skoro:
1. Oprawa LED (taką chcesz zamontować) ZAZWYCZAJ nie ma zacisku PE
2. rozważasz brak RCD
 
?

 



Napisałem że chce mieć włącznik podwójny do światła czyli 1 klawisz włącza 1 lampę a 2 klawisz włącza resztę. Owszem mógłbym użyć przewodu 3 żyłowego ale wtedy bym musiał użyć żyły PE a to trąci druciarstwem, nie uważasz?

Co do RCD to tak jak pisałem: elektryk z SM nie zamontował a ja nie wiem jeszcze czy mam tam TNC czy TNCS.
Na razie widziałem że prąd wchodzi przewodem 3x2,5 ale jak podłączone w skrzynce nie widziałem jeszcze (garaż jest siostry i jeszcze nie rozbabralem skrzynki)



Wysłane z mojego Redmi 4X przy użyciu Tapatalka
 

 

Edytowane przez DZIDA
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@DZIDA jeżeli użyjesz opraw w II klasie ochronnej czyli bez zacisku PE bo jej obudowa sama w sobie zapewnia ochronę przeciwporażeniową to śmiało możesz wykorzystywać w ten sposób przewód żółto-zielony ;) książkowo należałoby tylko końcówki tak wykorzystanej żyły oznaczyć innym kolorem np. poprzez tulejkę termokurczliwą :) poza tym, spośród środków ochrony przeciwporażeniowej wyróżnia się też ochronę poprzez umieszczenie poza zasięgiem ręki i w myśl tego można by wykorzystać żółto-zielony do zasilenia lampy w niższej klasie ochronnej i zmostkowanie przewodu neutralnego z jej zaciskiem PE pod warunkiem, że nie jesteś w stanie jednocześnie dotknąć tej oprawy i innego urządzenia, którego obudowa może znaleźć się pod napięciem ;) przyjmuje się, że odległość między lampą i takim urządzeniem musi być większa niż 2,5m ;) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

[mention=129563]DZIDA[/mention] jeżeli użyjesz opraw w II klasie ochronnej czyli bez zacisku PE bo jej obudowa sama w sobie zapewnia ochronę przeciwporażeniową to śmiało możesz wykorzystywać w ten sposób przewód żółto-zielony książkowo należałoby tylko końcówki tak wykorzystanej żyły oznaczyć innym kolorem np. poprzez tulejkę termokurczliwą  poza tym, spośród środków ochrony przeciwporażeniowej wyróżnia się też ochronę poprzez umieszczenie poza zasięgiem ręki i w myśl tego można by wykorzystać żółto-zielony do zasilenia lampy w niższej klasie ochronnej i zmostkowanie przewodu neutralnego z jej zaciskiem PE pod warunkiem, że nie jesteś w stanie jednocześnie dotknąć tej oprawy i innego urządzenia, którego obudowa może znaleźć się pod napięciem  przyjmuje się, że odległość między lampą i takim urządzeniem musi być większa niż 2,5m  
nie zamierzam uzywac opraw II kl.
a zamierzam uzyc przewod 4x1,5. różnica w cenie nie duża nie będę robic swiadomie druciarstwa. wystarczy te druciarstwo które zrobie nieświadomie

Wysłane z mojego Redmi 4X przy użyciu Tapatalka

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@DZIDA nie ma znaczenia, LED może zrobić zwarcie i przez przewód popłynie znacznie wyższy prąd zwarciowy ;) 1,5mm2 ma obciążalność długotrwałą 14A pod tynkiem, LED może zacząć pobierać np. 15,5A  (skrajny przypadek) co będzie mniejsze niż Twoje zabezpieczenie a większe niż obciążalność przewodu i wtedy dopiero będzie do czynienia z wynikiem druciarstwa :( bo taki przewód Ci upali a dalsze konsekwencje zależą już tylko od szczęścia :) 

Edytowane przez mPh
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, mPh napisał:

@DZIDA nie ma znaczenia, LED może zrobić zwarcie i przez przewód popłynie znacznie wyższy prąd zwarciowy ;) 1,5mm2 ma obciążalność długotrwałą 14A pod tynkiem, LED może zacząć pobierać np. 15,5A  (skrajny przypadek) co będzie mniejsze niż Twoje zabezpieczenie a większe niż obciążalność przewodu i wtedy dopiero będzie do czynienia z wynikiem druciarstwa :( bo taki przewód Ci upali a dalsze konsekwencje zależą już tylko od szczęścia :) 

 

zgłębiłem ten temat i wyszło mi, że jeżeli ten led zacznie pobierać te przykładowe 15,5A to patrząc na charakterystykę B przy B10 na pewno zadziała on po czasie około 700 -1000 sekund (a w czasie 50-700 sekund być może tak a być możę nie, bo poniżej 50 sekund NA PEWNO NIE zadziała)

przy B6 będzie to na pewno po około 60 sek. a być może już w czasie 10-60 sekund

przy B3 będzie to na pewno poniżej 0,2 sek

 

więc biorąc pod uwagę możliwość sfajczenia przewodów takim prądem wolałbym nie ryzykować czekać tych 1000 sek.

dlatego się zastanawiałem poważnie nad B3 bo w razie czego najszybciej go wywali

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, DZIDA napisał:

dlatego się zastanawiałem poważnie nad B3 bo w razie czego najszybciej go wywali

Tak jak pisałem wcześniej, bezpiecznik dopasowany do kabla a kabel do obciążenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 22.02.2020 o 09:09, mPh napisał:

@DZIDA jeżeli użyjesz opraw w II klasie ochronnej czyli bez zacisku PE bo jej obudowa sama w sobie zapewnia ochronę przeciwporażeniową to śmiało możesz wykorzystywać w ten sposób przewód żółto-zielony ;) książkowo należałoby tylko końcówki tak wykorzystanej żyły oznaczyć innym kolorem np. poprzez tulejkę termokurczliwą :) poza tym, spośród środków ochrony przeciwporażeniowej wyróżnia się też ochronę poprzez umieszczenie poza zasięgiem ręki i w myśl tego można by wykorzystać żółto-zielony do zasilenia lampy w niższej klasie ochronnej i zmostkowanie przewodu neutralnego z jej zaciskiem PE pod warunkiem, że nie jesteś w stanie jednocześnie dotknąć tej oprawy i innego urządzenia, którego obudowa może znaleźć się pod napięciem ;) przyjmuje się, że odległość między lampą i takim urządzeniem musi być większa niż 2,5m ;) 

Eee ? Na jakiej podstawie takie rzeczy piszesz ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.