Skocz do zawartości

Zadaszenie tarasu


sadlos

Rekomendowane odpowiedzi

Po kilku wycenach i swoich przemyśleniach postanowiłem zadaszyć taras na własną rękę:) Sam zbudowałem garaż i wyszedł całkiem fajnie, więc czemu z tarasem miałoby być inaczej. Wiem co chce, tylko mam kilka pytań na które do końca nie znam odpowiedzi, może ktoś tutaj mi pomoże. Zadaszenie będzie wymiarów 4x7m (szerokość zaznaczyłem czerwonymi kreskami na zdjęciu nr 1) Efekt końcowy chciałby mieć zbliżony do zdjęcia nr 2. Poniżej kilka pytań może ktoś pomoże, wszystkie inne sugestie też mile widziane.

 

1) słupy będą z drewna konstrukcyjnego klejonego BSH GL24 Świerk Si - dać wymiar 120x120 czy 140x140 ?

2)Na jaką głębokość zabetonować podstawę słupa?

3) Chce uzyskać efekt płaskiego zadaszenia, dlatego  krokwie będą mocowane do murłaty za pomocą wieszaków - jakie dać krokwie 180x70 czy większe  200x70 ? 

4) Murłatę przy elewacji chce zakotwiczyć do muru w 4 miejscach (niebieskie kropki na zdjęciu nr 1) szpilkami na kotwę chemiczną. W tych miejscach (poza słupem) mur z gazobetonu ma 48cm - czy jest to akceptowalne rozwiązanie? Wiem, że pustak nie jest konstrukcją nośną, ale przymocowanie do lanego stropu wymagałoby sporego podniesienia konstrukcji i kiepsko by to wyglądało. 

5) Jaki dać minimalny spadek na 4 metrach? Zadaszenie będzie z płaskiej blachy na rąbek. Producent podaje, że jest to niby 8%

6) Da się jakoś wygłuszyć blachę, żeby podczas deszczu nie dudniła? 

 

Dzięki za pomoc.

 

zdjęcie nr 1

1714927191_tydomu..jpg.e5c5f6ca6a2a014ef272f4253cb20301.jpg

 

zdjęcie nr 2

1691281258_zdjecienr3..jpg.6a3c665f65dcad49304b216fe8d9eb89.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 19.04.2020 o 22:29, sadlos napisał:

1) słupy będą z drewna konstrukcyjnego klejonego BSH GL24 Świerk Si - dać wymiar 120x120 czy 140x140 ?

2)Na jaką głębokość zabetonować podstawę słupa?

3) Chce uzyskać efekt płaskiego zadaszenia, dlatego  krokwie będą mocowane do murłaty za pomocą wieszaków - jakie dać krokwie 180x70 czy większe  200x70 ? 

4) Murłatę przy elewacji chce zakotwiczyć do muru w 4 miejscach (niebieskie kropki na zdjęciu nr 1) szpilkami na kotwę chemiczną. W tych miejscach (poza słupem) mur z gazobetonu ma 48cm - czy jest to akceptowalne rozwiązanie? Wiem, że pustak nie jest konstrukcją nośną, ale przymocowanie do lanego stropu wymagałoby sporego podniesienia konstrukcji i kiepsko by to wyglądało. 

5) Jaki dać minimalny spadek na 4 metrach? Zadaszenie będzie z płaskiej blachy na rąbek. Producent podaje, że jest to niby 8%

6) Da się jakoś wygłuszyć blachę, żeby podczas deszczu nie dudniła? 

 

No dobra, sam odpowiem na te pytania, może komuś się przyda.

 

1) wybrałem słupy 120x120, ponieważ przytargałem od teścia na przymiar 140x140 i były bardzo toporne i wg mnie nie wyglądało by to ładnie.

2) zabetonuje na 1m

3) ze względu na estetykę dam krokwie 180x70 może się nie ugną. U rodziców na 6m garażu krokwie 150x70 pod własnym ciężarem zrobiły się bananowate. 

4)rozmawiałem ze swoim byłym kierownikiem budowy, twierdził że moje rozwiązanie nie jest idealne, ale lepsze niż u 99% ludzi stawiających takie altany, które przeważnie są mocowane na kołki do kostki:)

5) spadu dam 20cm na 4m, najwyżej będę w zimę zwalał ręcznie śnieg, tyle go teraz pada.... 

6) na to nie mam jeszcze pomysłu, pewnie pójdzie wełna między krokwie.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 minut temu, sadlos napisał:

 

No dobra, sam odpowiem na te pytania, może komuś się przyda.

 

1) wybrałem słupy 120x120, ponieważ przytargałem od teścia na przymiar 140x140 i były bardzo toporne i wg mnie nie wyglądało by to ładnie.

2) zabetonuje na 1m

3) ze względu na estetykę dam krokwie 180x70 może się nie ugną. U rodziców na 6m garażu krokwie 150x70 pod własnym ciężarem zrobiły się bananowate. 

4)rozmawiałem ze swoim byłym kierownikiem budowy, twierdził że moje rozwiązanie nie jest idealne, ale lepsze niż u 99% ludzi stawiających takie altany, które przeważnie są mocowane na kołki do kostki:)

5) spadu dam 20cm na 4m, najwyżej będę w zimę zwalał ręcznie śnieg, tyle go teraz pada.... 

6) na to nie mam jeszcze pomysłu, pewnie pójdzie wełna między krokwie.

 

 

Jeśli chodzi o krokwie a raczej ich podparcie zrób tzw szable... Nie powinny się ugiąć, przynajmniej pod swoim ciężarem chyba że położysz na nich dachówkę 

 

AD. 2 1m wystarczy... Lany słup w ziemi ale nie zapomnij zazbroić, zrób strzemiona w trójkąt i wrzuć 3 druty choćby 6....ale 8 będą lepsze 

Z góry wrzuć na chemii kotwę regulowaną do słupów 

 

Cdn.... 

Edytowane przez 4tyelement
  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 19.04.2020 o 22:29, sadlos napisał:

Po kilku wycenach i swoich przemyśleniach postanowiłem zadaszyć taras na własną rękę:) Sam zbudowałem garaż i wyszedł całkiem fajnie, więc czemu z tarasem miałoby być inaczej. Wiem co chce, tylko mam kilka pytań na które do końca nie znam odpowiedzi, może ktoś tutaj mi pomoże. Zadaszenie będzie wymiarów 4x7m (szerokość zaznaczyłem czerwonymi kreskami na zdjęciu nr 1) Efekt końcowy chciałby mieć zbliżony do zdjęcia nr 2. Poniżej kilka pytań może ktoś pomoże, wszystkie inne sugestie też mile widziane.

 

1) słupy będą z drewna konstrukcyjnego klejonego BSH GL24 Świerk Si - dać wymiar 120x120 czy 140x140 ?

2)Na jaką głębokość zabetonować podstawę słupa?

3) Chce uzyskać efekt płaskiego zadaszenia, dlatego  krokwie będą mocowane do murłaty za pomocą wieszaków - jakie dać krokwie 180x70 czy większe  200x70 ? 

4) Murłatę przy elewacji chce zakotwiczyć do muru w 4 miejscach (niebieskie kropki na zdjęciu nr 1) szpilkami na kotwę chemiczną. W tych miejscach (poza słupem) mur z gazobetonu ma 48cm - czy jest to akceptowalne rozwiązanie? Wiem, że pustak nie jest konstrukcją nośną, ale przymocowanie do lanego stropu wymagałoby sporego podniesienia konstrukcji i kiepsko by to wyglądało. 

5) Jaki dać minimalny spadek na 4 metrach? Zadaszenie będzie z płaskiej blachy na rąbek. Producent podaje, że jest to niby 8%

6) Da się jakoś wygłuszyć blachę, żeby podczas deszczu nie dudniła? 

 

Dzięki za pomoc.

Ad1 - tak jak pisałem 14ki

Ad2 - ja mam podstawę kupiona gotową + dospawane jakieś 50cm pręta 18ki bo mi został ze schodów - będzie z 80 cm

Ad4 - jeżeli możesz podeprzyj słupami - drewno pracuje, będą Ci się robiły nieszczelności - lepiej obróbke wpuścić w ocieplenie.

Ad5 - Na deszcz starczy-, śnieg raczej będziesz musiał zgarniać.

Ad6 - możesz dać płytę osb - zawsze trochę ciszej ale i drożej i ciężar większy aczkolwiek sztywność lepsza. A może osb + gont?

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, 4tyelement napisał:

Jeśli chodzi o krokwie a raczej ich podparcie zrób tzw szable...

 

Chodzi Ci o miecze?:) Jeśli tak to chcę tego uniknąć, będę dawał dodatkowe złącza ciesielskie Typu T i L przykręcane od góry. Dach będzie pokryty blachą na rąbek.

 

Godzinę temu, 4tyelement napisał:

1m wystarczy... Lany słup w ziemi ale nie zapomnij zazbroić, zrób strzemiona w trójkąt i wrzuć 3 druty choćby 6....ale 8 będą lepsze 

Z góry wrzuć na chemii kotwę regulowaną do słupów 

 

O zbrojeniu zupełnie zapomniałem... dzięki, kupię drut 6 i będę wiązał

 

Godzinę temu, 4tyelement napisał:

Z góry wrzuć na chemii kotwę regulowaną do słupów 

 

Lepiej wiercić i dawać chemie niż od razu zalać? Podpory kupiłem jak w linku poniżej:

 

https://allegro.pl/oferta/podstawa-slupa-wpuszczana-do-betonu-typ-t-90mm-8425319112

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, HerrMajki napisał:

Ad1 - tak jak pisałem 14ki

Ad2 - ja mam podstawę kupiona gotową + dospawane jakieś 50cm pręta 18ki bo mi został ze schodów - będzie z 80 cm

Ad4 - jeżeli możesz podeprzyj słupami - drewno pracuje, będą Ci się robiły nieszczelności - lepiej obróbke wpuścić w ocieplenie.

Ad5 - Na deszcz starczy-, śnieg raczej będziesz musiał zgarniać.

Ad6 - możesz dać płytę osb - zawsze trochę ciszej ale i drożej i ciężar większy aczkolwiek sztywność lepsza. A może osb + gont?

 

Ad1 - już za późno, zamówiłem klejone 12, jak wcześniej pisałem robiłem przymiarki z 14 i od razu powiedziałem że to nie to.

Ad2 - też mam w planach dospawać drut do gotowej podstawy + małe poprzeczki

ad4 - oczywiście obróbkę wpuszczę w ocieplenie, "murłate" dodatkowo posmaruję uszczelniaczem ciesielskim i przykleję taśmę butylową

Ad6 - też myślałem o płycie, która dodatkowo usztywni całą konstrukcję - temat do przemyślenia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, sadlos napisał:

 

Chodzi Ci o miecze?:) Jeśli tak to chcę tego uniknąć, będę dawał dodatkowe złącza ciesielskie Typu T i L przykręcane od góry. Dach będzie pokryty blachą na rąbek.

 

 

O zbrojeniu zupełnie zapomniałem... dzięki, kupię drut 6 i będę wiązał

 

 

Lepiej wiercić i dawać chemie niż od razu zalać? Podpory kupiłem jak w linku poniżej:

 

https://allegro.pl/oferta/podstawa-slupa-wpuszczana-do-betonu-typ-t-90mm-8425319112

 

 

Fundament czy też stopa bez zbrojenia jest bez sensu... Betong bez zbrojenia to nie fundament... Cokolwiek w nim musi być 

Co do wiercenia pod kotwy do słupów.. 

Unikniesz pieprzenia się przy wylewaniu z poziomami... 

Wylej na poziom a dokładnie potem na chemii wklej kotwy... Rozciagnij sznurek lub jak masz dojście do niwelatora to wg niego zrób... Po co sobie utrudniać życie skoro mamy doskonałe rozwiązania 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, 4tyelement napisał:

Wylej na poziom a dokładnie potem na chemii wklej kotwy... Rozciagnij sznurek lub jak masz dojście do niwelatora to wg niego zrób... Po co sobie utrudniać życie skoro mamy doskonałe rozwiązania 

Czyli zalewam zbrojona stopę, po godzinie od zalania robię otwór żeby później nie męczyć się z wierceniem i po związaniu betonu obsadzam na kotwe chemiczna? Prawdę mówiąc wydaje mi się to bardziej skomplikowane, niż zalanie od razu. Jest to mimo wszystko do przemyslenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, ZUBERTO napisał:

@sadlos papiery na to masz czy sam se też zalegalizowałeś?

PS. Może się mylę i nawet bez zgłoszenia to przechodzi, musiałby się @Ryb wypowiedzieć.

A co tu legalizować?  Taras był już naniesiony na projekcie domu, podobnie jak i podjazd oraz brama wjazdowa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, sadlos napisał:

Ok jutro zadzwonię do starostwa i będę wiedział. Jak trzeba będzie to zgłoszę. 

Ja sie turlałem z zadaszeniem balkonu, zdaniem wydziału architektury pozwolenie potrzebne na lekką zabudowę aluminiową, bo wpływam na elewację i konstrukcję balkonu, a konstruktor nie przewidział tego w pierwotnym projekcie.

Tyle, że balkon był na 1 piętrze, a taras masz na gruncie.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 26.04.2020 o 21:22, ZUBERTO napisał:

Ja sie turlałem z zadaszeniem balkonu, zdaniem wydziału architektury pozwolenie potrzebne na lekką zabudowę aluminiową, bo wpływam na elewację i konstrukcję balkonu, a konstruktor nie przewidział tego w pierwotnym projekcie.

Tyle, że balkon był na 1 piętrze, a taras masz na gruncie.

 

Wydaje mi się, że masz racje i zadaszenie tarasu wymaga zgłoszenia. Jutro zadzwonię do starostwa.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kilka telefonów do mojego starostwa, kierownika budowy (pracownik starostwa) i sprawa się trochę wyjaśniła:

1) Budowa tarasu wymaga pozwolenia na budowę, taras uważają wtedy, kiedy wylana jest płyta fundamentowa.

2) Kostka brukowa to nie taras, a tylko utwardzona powierzchnia, której nie trzeba zgłaszać.

3) Zadaszenie kostki tarasowej można nazwać wiatą, która wymaga tylko zgłoszenia jeżeli nie ma na działce obiektu mieszkalnego.

4)Jeżeli na działce jest obiekt mieszkalny to budowa wiaty do 50m2 nie wymaga nawet zgłoszenia.

5)Wiatą można nazwać wolnostojący obiekt parterowy, który nie jest trwale połączony z obiektem mieszkalnym, jest to zadaszenie podparte słupami lub nadwieszonego z lekkimi ścianami lub bez nich.

 

Może komuś to się przyda.

 

Wychodzi na to że będę budował wiatę,  a nie taras :)

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, sadlos napisał:

5)Wiatą można nazwać wolnostojący obiekt parterowy, który nie jest trwale połączony z obiektem mieszkalnym, jest to zadaszenie podparte słupami lub nadwieszonego z lekkimi ścianami lub bez nich.

Może komuś to się przyda.

Wychodzi na to że będę budował wiatę,  a nie taras :)

Ale połączona z obiektem mieszkalnym? 8]

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, rwIcIk napisał:

Ale połączona z obiektem mieszkalnym? 8]

 

 

Nie będzie połączony, będzie tylko przylegał. Jak widać wszystkie łączenia odpadają.

 

 

Edytowane przez sadlos
  • Lubię to 1
  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, sadlos napisał:

 

Nie będzie połączony, będzie tylko przylegał.

 

No bo mnie już tutaj straszyli, że bez pozwolenia nie można zadaszyć miejsca postojowego tuż przy domu 8]

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

57 minut temu, rwIcIk napisał:

No bo mnie już tutaj straszyli, że bez pozwolenia nie można zadaszyć miejsca postojowego tuż przy domu 8]

 

Zadaszyć mozesz bez zgloszenia, tylko musi spełniać wymagania wiaty.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące później...
Dnia 25.04.2020 o 21:58, HerrMajki napisał:

Słupy weź 14ki. Przy takiej wielkości nie będą toporne. Ja mam 6,3x5,6. Po struganiu są cieńsze. Zbyt cienkie będą wyglądały jak zapałki.

 

Ojej, to u nas mają być 8cm... to nawet na zapałki nie będzie wyglądać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, RABIN napisał:

wyszło super daj jeszcze zdjęcie dachu od spodu masz tam jakas podbitkę czy gołą blachę?

Przybiłem od góry pomalowana na dąb bielony deskę szalunkową na pioro-wpust o grubości 15mm. Na to kontrłaty, łaty i czarna płaska  blacha na rąbek. Bałem się że przyciemni się salon, ale nie widzę roznicy. image.jpg.1bc089203fe7f47cecc997124d31b1b6.jpg

  • Lubię to 8
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Fili_P napisał:

Ladnie

Dzięki, nie sądziłem, że tylu osobom się to tak spodoba, a cieszy, bo praktycznie wszystko robiłem sam (oprócz obróbki blacharskiej)

Dla zainteresowanych to konstrukcja została postawiona z drewna o wymiarach:

słupy: 12x12

murłaty - 12x18

krokwie - 7x18

Kupiłem metalowe kątowniki i łączniki do krokwi, ale je oddałem. Po przymiarkach doszedłem do wniosku, że tylko by szpeciły całą konstrukcję. Najwięcej pracy pochłonęło wycięcie zamków i czopów. Na jeden zamek  trzeba było poświęcić min 30 min, a było ich trochę, pewnie przez to, że robiłem to pierwszy raz.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.