Skocz do zawartości

O modowaniu kącikowych BMW


Rylu

Rekomendowane odpowiedzi

Wątek wydzielony z podwieszonego wątku "Nasze Auta"

 

Ja ostatnio też dodałem wigoru swojej soft lajtowy bez spiny z zachowaniem rozwagi na xdrive i dpf. Niedawno wskoczył nowy Akumulator, wahacz niestety ten drogi okrutnie, końcówka plus zbieżność. Przebieg dużo się nie zmienił aktualnie 138 kkm.  Przy okazji dokodowane zamykanie lusterek z pilota (było tylko na guzik od środka) i prędkościomierz elektroniczny. 

PS waga we dwóch z połową baku. 

75594310_2436382256627954_8798143748832755712_n.jpg

71720404_1387257638112085_8261013206059712512_o.jpg

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 miesięcy później...
Dnia 19.04.2020 o 13:19, atlantic napisał:

Kupiliśmy ze znajomymi dragy i udało się zmierzyć auto.

Z modów jest tylko xhp stage3. Będę miał dobre porównanie jakie czasy zrobi po chipie. 
Jestem pozytywnie zaskoczony 1/4mili. 
Leon cupra my 2019 robi około 14s także jest 👌

To mimo wszystko jest ciężki samochód. Z 1/4 baku paliwa waży 1760kg bez kierowcy.

ED8B5428-586A-43F2-A621-32953D1297AC.png

080B7BE9-0BA4-47F6-9379-C8C73254F0FD.png

Ja wczoraj zmierzyłem na letnich 18' gtech

0-60mph 6.1s

400m 14.45s

98.8 mph =159 km/h

Moja z połową baku z kierowcą 1.9t

Ciekawe ile by urwało xhp skrzyni  

Ciekawe jak różne wyniki są dragy be gtech bo tu mamy 0-100 identyczne prędkość na 400 też A u mnie 0.3s wolniej 

Edytowane przez Rylu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No ciekawe. 

0-60mph mi wychodzi 5,89s. Mierzyles może 100-200?

Xhp bardzo polecam.
Skrzynia jest bardziej dla kierowcy, zdecydowanie szybciej przebija i przy przebiciu na pełnym gazie kopie jak sportowych autach. W LCi może działać jeszcze szybciej.

Dodatkowo zauważyłem, ze dźwięk silnika przy zmianie biegu na pełnym gazie jest inny. Wiadomo to diese, ale ma fabrycznie przepustnice wydechu która otwiera się powyżej jakichs obrotów. końcowy tłumik jest wtedy z jednej strony przelotowy - słychać tak ze te przepięcia próbują być jak w nowych benzynach z dsg.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, atlantic napisał:

No ciekawe. 

0-60mph mi wychodzi 5,89s. Mierzyles może 100-200?

Xhp bardzo polecam.
Skrzynia jest bardziej dla kierowcy, zdecydowanie szybciej przebija i przy przebiciu na pełnym gazie kopie jak sportowych autach. W LCi może działać jeszcze szybciej.

Dodatkowo zauważyłem, ze dźwięk silnika przy zmianie biegu na pełnym gazie jest inny. Wiadomo to diese, ale ma fabrycznie przepustnice wydechu która otwiera się powyżej jakichs obrotów. końcowy tłumik jest wtedy z jednej strony przelotowy - słychać tak ze te przepięcia próbują być jak w nowych benzynach z dsg.

spodziewałbym się, że jednak xdrive będzie 0-100 szybszy jak masz serię czyli tyle mocy ile ja 270 a u mnie jest 610 NM niby 50 więcej.

Muszę pożyczyć dragy i podpiąć oba urządzenia bo jestem ciekawy.

100-200 nie mierzyłem bo gtech nie ma takiej opcji. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 godzin temu, Rylu napisał:

spodziewałbym się, że jednak xdrive będzie 0-100 szybszy jak masz serię czyli tyle mocy ile ja 270 a u mnie jest 610 NM niby 50 więcej.

Muszę pożyczyć dragy i podpiąć oba urządzenia bo jestem ciekawy.

100-200 nie mierzyłem bo gtech nie ma takiej opcji. 

Myśle, ze nie przy takich mocach. Oczywiście na mokrym nie ma co porównywać, ale znam m6 f13 674hp rwd, które robiło powtarzalne 3,6s 0-100. Sucho, dobra opona + dobry asfalt i mozna robić besty 😁


Pytanie jak wyglada u mnie wykres i gdzie jest większa średnia moc. Jak będę miał robiony program wrzucę wykres serii i po chipie. W wolnym czasie będzie można policzyć pole pod wykresem. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

25 minut temu, atlantic napisał:

Myśle, ze nie przy takich mocach. Oczywiście na mokrym nie ma co porównywać, ale znam m6 f13 674hp rwd, które robiło powtarzalne 3,6s 0-100. Sucho, dobra opona + dobry asfalt i mozna robić besty 😁


Pytanie jak wyglada u mnie wykres i gdzie jest większa średnia moc. Jak będę miał robiony program wrzucę wykres serii i po chipie. W wolnym czasie będzie można policzyć pole pod wykresem. 

Jak Prozaq zrobi program w e61 to sprawdzimy różnica rwd vs x tylko Jarek ma manuala... Nie miałem nigdy okazji z e60 ale fwd, które lało mnie z rolki od 0 do 160 za mną

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na podstawie 6hp z przedlifta - ja lubię jeździć na 3/4 gazu, ale do 2,5k rpm i po tym sofcie skrzynia lepiej to rozumie. Wczesniej ciągnęła do ponad 3k zanim zmieniła i miała dodatkowo chwile zawahania zanim załapała, ze ma być wyższy bieg. Dużo jeżdżę nowymi autami i teraz działa zdecydowanie bardziej współcześnie. Lock up spina się w zasadzie od razu po przepieciu na 2, a wczesniej trwało to o wiele dłużej. Start spod świateł na mocniej wciśniętym gazie i od razu spina się konwerter. Gdzieś mam filmiki przed i po to może później wrzucę. 
Na pewno jest mniej komfortowa przy pełnym gazie; twardsze zmiany biegów. Przy normalnej jeździe nie kopie. 
 

Dla mnie 8hp działa bdb, nie wiem po prostu jaki tam może być efekt, bo ta skrzyni już w serii jest ok. X5 550d w sporcie tak kopała po plecach, ze 😱. Lubię jak w aucie coś czuć, wiec spoko ale mojego kumpla męczyła np.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 godzin temu, torelek napisał:

 

Jak byś to ocenił? Wyczuwalna zmiana? Bo do mojego auta koszt byłby 300 euro (150 licencja + 150 mapy) - trochę dużo w moim odczuciu...

Wydaje mi się, ze podrożało, bo teraz dostaniesz w opcji od razu custom launch control; limitery biegów; itd. Wczesniej za to była dopłata 80euro. Ja się zalapalem jeszcze jak podstawowa licencja i stage 3 kosztowało łącznie bodajże 220euro i teraz mam upgrade do tych dodatków za free. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, atlantic napisał:

Wydaje mi się, ze podrożało, bo teraz dostaniesz w opcji od razu custom launch control; limitery biegów; itd. Wczesniej za to była dopłata 80euro. Ja się zalapalem jeszcze jak podstawowa licencja i stage 3 kosztowało łącznie bodajże 220euro i teraz mam upgrade do tych dodatków za free. 

No dobrze ale jak oceniasz poprawę osiągów/przyjemności/itp. Za program, który mi z niskich 3xx zrobił prawie 400hp dałem 2000pln, więc płacić 1300pln za soft skrzyni, który tak na dobrą sprawę nie wiadomo co robi i czy mi się spodoba to trochę  ryzykowne. Żeby jeszcze nie ten pierniczony wirus... Wtedy to była średnia dniówka, a teraz od połowy marca nie zafakturowałem absolutnie nic, więc inaczej na pieniądze patrzę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli tak to rozpatrujesz to nie ma sensu. Ten program nie ma podjazdu do remapu silnika który daje namacalna poprawę w postaci bdb osiągów. Przyspieszenie działania skrzyni jest, ale to 6hp 1gen. Ona w serii jest dosyć powolna, wiec było co poprawiać. 
Powtorze się - mnie bardzo drażnił ślizgający się konwerter w trakcie jazdy na pół gazu i dlatego zdecydowałem się to wgrać, bo wiedziałem ze to się poprawi.
Lepsze osiągi to miał być tylko fajny bonus.

Obroty rosły jak w skuterze i tak naprawdę na biegach 1-2-3 dopóki nie przekroczyłeś 65kmh albo nie ustabilizowałes gazu na chwile to działo się to bardzo często. Po sofcie zniwelowało się o jakieś 70%. 
Powtarzam tez, ze nie wiem co by miał poprawić ten soft w 8hp, bo dla mnie ta skrzynia jest w serii bdb.

Widze na ich fb, ze w remaped 335i f30 zdjęli 0.4s do 100. Pojęcia nie mam czy to możliwe. Ja za ten soft płaciłem około 900zl jeżeli dobrze pamietam. Drugi raz tez bym tyle zapłacił, ale jakbym miał wydać 1300zl to chyba tez bym miał barierę psychiczna pojsc w „niewiadome”.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzisiaj też popełniłem grzecha i zawirusowałem dziada.;]

Pomiary we dwie osoby z pełnym kotłem paliwa.:ok:

Jak się zespotujemy z @Rylu to pomierzymy i poupalamy padaki.:phi:

Podzespoły jeszcze zdrowe jak na prawie 290tys km przebiegu to można mu dolewać gnojówki.;l

 

e61 235km 530md stage 1 z malym plusem.png

Edytowane przez Prozaq
  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, atlantic napisał:

Ogólnie byłem przekonany, ze m57n2 można chipowac na 3xx🤔

Przy braku dpfa i wywaleniu EGR chłopak od modów pokazywał mi wykres na 308kM:ok:

Ze względu na dpf nie ma co szarżować bo szybciej się zapycha dpf,częściej załącza się wypalanie i za zdrowe dla silnika to nie jest.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, Prozaq napisał:

Przy braku dpfa i wywaleniu EGR chłopak od modów pokazywał mi wykres na 308kM:ok:

Ze względu na dpf nie ma co szarżować bo szybciej się zapycha dpf,częściej załącza się wypalanie i za zdrowe dla silnika to nie jest.

 

Aaa myślałem, ze bez dpf taki wynik. Tez długo myślałem jak to zrobić i podjąłem decyzje, ze dpf wyleci. U mnie jest inaczej rozwiązany niż u ciebie. Mam osobno kat i dpf. Odkręcę swoj i przykręcę sobie pusta oryginalna puszkę. Boje się, ze z dpf będzie za duże egt podczas ognia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 godzin temu, Prozaq napisał:

Przy braku dpfa i wywaleniu EGR chłopak od modów pokazywał mi wykres na 308kM:ok:

 

Widocznie nie wszystko jeszcze umie zrobić. W obu E91 miałem DPF i odpowiednio 325 i 318 koni (TC-performance). Zero problemów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, torelek napisał:

 

Widocznie nie wszystko jeszcze umie zrobić. W obu E91 miałem DPF i odpowiednio 325 i 318 koni (TC-performance). Zero problemów.

Jeśli mierzone hamownią obciążeniową na rolkach to pewnie dlatego takie optymistyczne wyniki. 

U mnie była to hamownia drogowa montowana na kole samochodu i jest to bardziej wiarygodny pomiar mający odbicie w rzeczywistości.

Jak będzie okazja nie omieszkam pojechać na hamownię obciążeniową maha i wynik będzie pod 300kM dużo bardziej optymistyczny...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, Prozaq napisał:

U mnie była to hamownia drogowa montowana na kole samochodu i jest to bardziej wiarygodny pomiar mający odbicie w rzeczywistości.

 

Poważnie w to wierzysz? Ta "hamownia drogowa" to jest zwykły akcelerometr, który wylicza moc na podstawie pomiaru przyspieszenia. Przecież na wynik pomiaru takim ustrojstwem ma wpływ waga pojazdu, płaskość terenu, kierunek i siła wiatru. Żeby tym dobrze zmierzyć, to byś musiał robić pomiar na idealnie płaskiej i poziomej nawierzchni (być może jest jakaś automatyczna kompensacja kąta nachylenia terenu - nie wiem) i autem zważonym tuż przed pomiarem i przy małym wietrze. I zapomniałem o uślizgu opon. I wtedy uzyskasz moc na kołach. Jak tym zmierzyć opory napędu żeby uzyskać moc na silniku?

Powiedziałbym tak - równie miarodajny co wynik pomiaru mocy tą hamownią drogową, będzie "pomiar" czasu przyspieszenia na podstawie pomiaru mocy na hamowni podwoziowej i przeliczeniu tego z uwzględnieniem wagi pojazdu na prędkość. Absurdalne? To jest to samo co hamownia drogowa, tylko w drugą stronę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 godzin temu, torelek napisał:

 

Poważnie w to wierzysz? Ta "hamownia drogowa" to jest zwykły akcelerometr, który wylicza moc na podstawie pomiaru przyspieszenia. Przecież na wynik pomiaru takim ustrojstwem ma wpływ waga pojazdu, płaskość terenu, kierunek i siła wiatru. Żeby tym dobrze zmierzyć, to byś musiał robić pomiar na idealnie płaskiej i poziomej nawierzchni (być może jest jakaś automatyczna kompensacja kąta nachylenia terenu - nie wiem) i autem zważonym tuż przed pomiarem i przy małym wietrze. I zapomniałem o uślizgu opon. I wtedy uzyskasz moc na kołach. Jak tym zmierzyć opory napędu żeby uzyskać moc na silniku?

Powiedziałbym tak - równie miarodajny co wynik pomiaru mocy tą hamownią drogową, będzie "pomiar" czasu przyspieszenia na podstawie pomiaru mocy na hamowni podwoziowej i przeliczeniu tego z uwzględnieniem wagi pojazdu na prędkość. Absurdalne? To jest to samo co hamownia drogowa, tylko w drugą stronę.

Fakt jest taki, ze przy dobrze zestrojonej hamowni drogowej wyniki będzie powtarzalny, i bardzo często jest tak ze słabsze auta z drogowych leja te dużo mocniejsze mierzone na rolkach. Każda hamownie można ustawić tak, ze pokaże co chce klient, ale mniejsza - nie o to chodzi. Limitery tez można tak wywalić, ze zrobisz max moc i samochód przy 20sekundowym bucie się usmaży. Jeżeli ma dpf to wynik 280-290koni jest bardzo ok.

 

Dzwoniłem, dzisiaj trochę po firmach tuningowych i książkę możnaby napisać.

Zadzwoniłem tez tam gdzie @Prozaq; @Rylu robili chip i gość mnie bardzo pozytywnie zaskoczył. Na pewno ma wiedzę o m57 biturbo. Ciekawy jestem jak ten jego program w praktyce wyglada, może się zdecyduje sprawdzić.


Powiedzcie czy dpf wam się zapycha po tym chipie szybciej czy nie zauważyłeś roznicy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, atlantic napisał:

Powiedzcie czy dpf wam się zapycha po tym chipie szybciej czy nie zauważyłeś roznicy?

Ja szczerze powiedziawszy jeszcze za krótko eksploatuję samochód po modyfikacji,aby się wypowiedzieć.

Fakt,jest też taki,iż myślałem,że mam coś uszkodzonego z termostatami i dpf mi się w ogóle nie wypala,a okazało się,że wszystko jest w jak najlepszym porządku i nawet proces wypalania odbył się jakieś 200km przed robieniem programu co nie zauważyłem w ogóle,a latam 100% miasto dość dynamicznie na krótkich dystansach.

Raz zauważyłem,że po trasie dpf wypalał się ,ale było to związane z buczeniem z wydechu i zwiększeniem spalania na wskazówkowym ekonomizerze.

Ostatnimi czasy w ogóle nie jestem w stanie stwierdzić,kiedy to następuje.

Jak to najlepiej rozpoznać?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, atlantic napisał:

Fakt jest taki, ze przy dobrze zestrojonej hamowni drogowej wyniki będzie powtarzalny

 

Ja nie neguję, że w takich samych warunkach wynik będzie powtarzalny. Ja twierdzę, że jest na tyle kłopotliwe zapewnienie prawidłowych warunków i ustalenie wagi auta, że ten powtarzalny wynik będzie znacznie odbiegał od rzeczywistego. Jak będziesz z górki jechał, to powtarzalnie wyjdzie więcej niż powinno, itp. Co innego z hamownią podwoziową - tą masz wystrojoną / wymierzoną przez producenta. Zresztą - po co by firmy tunerskie inwestowały kilkaset tysięcy w hamownię podwoziową, gdyby jakieś guano podpinane do koła i kosztujące 10%  dawało dokładniejszy wynik.

 

5 godzin temu, atlantic napisał:

Powiedzcie czy dpf wam się zapycha po tym chipie szybciej czy nie zauważyłeś roznicy?

 

Oba E91, które wspomniałem (330xd, N57) już do mnie nie należą ale kiedy nimi jeździłem, to w ogóle nie zauważałem, że DPF mam. Żadne kontrolki, itp się nie zapalały. To samo w F31 (335d 396hp) - nie wiem, że filtr mam. A mam, bo rura bez sadzy i zero dymu.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Tez już jestem po chipku. Przeskok ogromny. Jak wygraliśmy serie, żeby zobaczyć jaka jest różnica to zacząłem się zastanawiać jak mogłem tym jeździć😂 a przecież to nie był wolny samochód.

Kreski i czasy wyszły tak.

0-100 wychodzi powtarzalnie 5,4x; 5,5x. Gdybym miał pilotsport 4 to może udało by sie urwać jeszcze trochę. Na tych oponach na pewno nie. 1/4; 3 próby i wszystkie 13,3x. 100-200 jedna próba tak jak na zdj. Może 0,5s do urwania jakbym pokombinowal ze zmianami biegów, ale

szkoda mi męczyć auto. Droga zweryfikuje😎

Edit: Dpf; egr; klapy - wszystko zostało jak w serii.

39FD26CC-1177-427B-9966-C403C41D5AD1.jpeg

F813DD70-F5D8-416A-9318-447491F8F9D8.png

940E8B4B-EA6D-4A57-940D-6F771E7443E6.png

B54F00C2-DF6C-49F0-9F40-037FEC9EAF99.png

Edytowane przez atlantic
  • Lubię to 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobry moment jest,660Nm to już pozwala utracić trakcję na suchym na trzecim biegu bez większej spiny,przynajmniej u mnie tak jest na Conti Sportcontact5, a momentu mam sporo mniej.;]

Kurcze teraz żałuję,że nie kupiłem biturbo,chyba czas na zmianę...;l

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, torelek napisał:

 

Dlaczego wstaje dopiero przy 2300-2400? U mnie (ten sam silnik) przy 1500 obrotów jest już 600Nm.

Nie dokładaliśmy poniżej 1800rpm, żeby skrzynia miała lżej. Hamowalismy od 2000rpm. Twój silnik jest zupełnie inny, przecież masz n57. Wykres jest czysto podglądowy co się zadziało względem serii. Najwiecej mówią czasy dragy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, atlantic napisał:

Nie dokładaliśmy poniżej 1800rpm, żeby skrzynia miała lżej. Hamowalismy od 2000rpm. Twój silnik jest zupełnie inny, przecież masz n57. Wykres jest czysto podglądowy co się zadziało względem serii. Najwiecej mówią czasy dragy.

 

Myślałem, że kolega też ma N57. Czasy realne wyszły - miałem dosłownie o grubość kreski lepsze w lżejszej E91 zrobionej na 325hp w automacie. Widzę, że pomiar czasów robiony telefonem - jaka to apka? Ciekaw jestem zmierzyć równocześnie z GTechem i sprawdzić czy wyniki się różnią.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czym mierzyles te czasy? 
Ja robię pomiary tym https://dragymotorsports.com/ .

Darmowe apki na telefon to nie maja żadnej wiarygodności niestety😁

Gtech już dzisiaj odszedł trochę w zapomnienie, bo miał duże rozrzuty w wynikach i z tego co wiem nie ma pomiaru  0-100 ani 100-200. Wszyscy przechodzą na dragy, bo względem racelogic od razu widać pochylenie terenu - mniejsze pole do oszustwa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, atlantic napisał:

A czym mierzyles te czasy? 
Ja robię pomiary tym https://dragymotorsports.com/ .

Darmowe apki na telefon to nie maja żadnej wiarygodności niestety😁

Gtech już dzisiaj odszedł trochę w zapomnienie, bo miał duże rozrzuty w wynikach i z tego co wiem nie ma pomiaru  0-100 ani 100-200. Wszyscy przechodzą na dragy, bo względem racelogic od razu widać pochylenie terenu - mniejsze pole do oszustwa.

 

G-tech SS. Na pewno ma 0-100 i ćwiartkę. Pokazuje też wykres przeciążenia, prędkości i jakieś inne. Odnośnie 0-200 nie pamiętam - używam raz na parę lat jak auto zmieniam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja znam kilka osob niezadowolonych tc sam tam robilem e91, dlatego e60 robilem u Kamila.

Ja chciałem lajtowy soft bo mam jeszcze Xdrive. 

Łapalismy się z Prozaqiem i przy 140 mnie przechodzi xdrive zamula.

z miejsca wiadomo 4x4 odskakuje.

Ja musze pożyczyć dragy bo też mam gtecha pożyczonego tzn teraz ma go Prozaq.

Znajomy ma teraz 435d x 3.7 setka 😁 412/800 NM na skrzynie i 930 na koła choć nie wiem jak to jest szczerze mówiąc 😁

ehh szkoda ze nie bylo 535d w xdrive w e60

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Ile wyszło 0-100 na dragy i 100-200? 🤔

 

Benzyna...z tego co słyszę to więcej z tymi n54 i n55 problemow niż z dieslami biturbo z tamtych lat. No i spalanie x2😂

Fajny temat jak ktoś mało jeździ i chce sobie postrzelać wydechem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 miesięcy później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.