rwIcIk Napisano 6 Czerwca 2020 Udostępnij Napisano 6 Czerwca 2020 Duży akumulator do diesla ze start/stop, 3-ci rok eksploatacji i po zatrzymaniu i wyłączeniu silnika odpala z powrotem po kilku sekundach. Zmierzyłem napięcie i jest 12.5 V - trochę mało? Kończy się? Jakoś mogę mu pomóc? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
DZIDA Napisano 6 Czerwca 2020 Udostępnij Napisano 6 Czerwca 2020 Duży akumulator do diesla ze start/stop, 3-ci rok eksploatacji i po zatrzymaniu i wyłączeniu silnika odpala z powrotem po kilku sekundach. Zmierzyłem napięcie i jest 12.5 V - trochę mało? Kończy się? Jakoś mogę mu pomóc?Przede wszystkim klemy i zaciski oczyścić i zobaczyć czy jest lepiejWysłane z mojego Redmi 4X przy użyciu Tapatalka 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
el_guapo Napisano 6 Czerwca 2020 Udostępnij Napisano 6 Czerwca 2020 2 godziny temu, rwIcIk napisał: 12.5 V - trochę mało? Mój ma tyle samo, nawet po ladowaniu. Zimą odpalał bez problemu, ale jakiś spektakularnych mrozów nie było - z max -8*C 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rwIcIk Napisano 6 Czerwca 2020 Autor Udostępnij Napisano 6 Czerwca 2020 1 minutę temu, el_guapo napisał: Mój ma tyle samo, nawet po ladowaniu. Zimą odpalał bez problemu, ale jakiś spektakularnych mrozów nie było - z max -8*C Odpala bez problemu. Ale start stop nie działa. Mało używam, ale na przejeździe kolejowym codziennie chciałbym stać w ciszy, a ten po chwili odpala. Więc gaszę ze stacyjki. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
goofer007 Napisano 6 Czerwca 2020 Udostępnij Napisano 6 Czerwca 2020 6 godzin temu, rwIcIk napisał: Duży akumulator do diesla ze start/stop, 3-ci rok eksploatacji i po zatrzymaniu i wyłączeniu silnika odpala z powrotem po kilku sekundach. Zmierzyłem napięcie i jest 12.5 V - trochę mało? Kończy się? Jakoś mogę mu pomóc? Klemy itd. to wiadomo. Ale jak każdemu akumulatorowi - porządne ładowanie nie zaszkodzi. Jakby się ludziom chciało poświęcić tak ze dwa razy w roku powiedzmy jesienią i wiosną, i zapiąć aku pod prostownik/ładowarkę to na pewno sporo tematów typu "co 2 lata wymieniać trzeba" by zniknęło Gadam z doświadczenia swojego i innych, co nie znaczy że ten Twój to uratuje, ale od tego zacznij. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bergerac Napisano 6 Czerwca 2020 Udostępnij Napisano 6 Czerwca 2020 6 godzin temu, rwIcIk napisał: Duży akumulator do diesla ze start/stop, 3-ci rok eksploatacji i po zatrzymaniu i wyłączeniu silnika odpala z powrotem po kilku sekundach. Zmierzyłem napięcie i jest 12.5 V - trochę mało? Kończy się? Jakoś mogę mu pomóc? nie wiem co się dzieje ostatnio z akt, ale od wielu osób słyszę, że szybko padały akumulatory. Ostatnio analizowałem koszty floty z jednej spółce w której mamy głównie Skody i widziałem, że w wielu autach w 3-4 roku użytkowania były wymieniane akumulatory. Kolega wymieniał w Maździe też po 3 latach, inny w Mercu. Dziwne sytuacje. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rwIcIk Napisano 6 Czerwca 2020 Autor Udostępnij Napisano 6 Czerwca 2020 43 minuty temu, bergerac napisał: nie wiem co się dzieje ostatnio z akt, ale od wielu osób słyszę, że szybko padały akumulatory. Ostatnio analizowałem koszty floty z jednej spółce w której mamy głównie Skody i widziałem, że w wielu autach w 3-4 roku użytkowania były wymieniane akumulatory. Kolega wymieniał w Maździe też po 3 latach, inny w Mercu. Dziwne sytuacje. W traktorze akumulator AGM padł po trzech latach. Na amen, nie do odratowania. Nowy lżejszy od starego - nie wróżę mu dłuższego żywota. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ghost2255 Napisano 6 Czerwca 2020 Udostępnij Napisano 6 Czerwca 2020 Podjedź do sklepu z akumulatorami, zapną tester i będzie wiadomo, czy jeszcze żyje czy już nie. 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
HARDTECHNO Napisano 7 Czerwca 2020 Udostępnij Napisano 7 Czerwca 2020 @rwIcIk nowoczesne systemy start stop kontrolują na bieżąco Aku, możliwe jest że system przeliczył jego degradację pomimo np napięcia 12,5 V. I właśnie dlatego odłącza start/stop. Producenci pewnie chcieli aby nowy Aku po około X cyklach odpaleń oraz X cyklach KM i X lat baterii - użytkownik powoli dostawał oznaki - czas na wymiane 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
volf6 Napisano 7 Czerwca 2020 Udostępnij Napisano 7 Czerwca 2020 32 minuty temu, HARDTECHNO napisał: @rwIcIk nowoczesne systemy start stop kontrolują na bieżąco Aku, możliwe jest że system przeliczył jego degradację pomimo np napięcia 12,5 V. I właśnie dlatego odłącza start/stop. Producenci pewnie chcieli aby nowy Aku po około X cyklach odpaleń oraz X cyklach KM i X lat baterii - użytkownik powoli dostawał oznaki - czas na wymiane 12,5 V to akumulator naładowany gdzieś w 75 procentach więc system faktycznie moze go już odłączać.. Zresztą gwarancję już wytrzymał-niech klient zasuwa do ASO po nowy Czasy gdzie fabryczny aku wytrzymywał 10 lat to już chyba pieśń przeszłości, zwłaszcza nierealna przy start-stop 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wlad Napisano 7 Czerwca 2020 Udostępnij Napisano 7 Czerwca 2020 3 godziny temu, HARDTECHNO napisał: @rwIcIk nowoczesne systemy start stop kontrolują na bieżąco Aku, możliwe jest że system przeliczył jego degradację pomimo np napięcia 12,5 V. I właśnie dlatego odłącza start/stop. Producenci pewnie chcieli aby nowy Aku po około X cyklach odpaleń oraz X cyklach KM i X lat baterii - użytkownik powoli dostawał oznaki - czas na wymiane Dziwne to odlaczanie start-stop polegajace na zgaszeniu silnika a nastepnie zapalaniu go. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
HARDTECHNO Napisano 7 Czerwca 2020 Udostępnij Napisano 7 Czerwca 2020 @volf6 możliwe że 12,5v ma na postoju. Nie wiem jaka ma.moc .ale w momencie obciążenia ładowanie k napięcie spadnie poniżej granicy progu systemu. W dzisiejszych czasach auta są naszpikowane elektronika która potrzebuje znacznie więcej prądu niż auta z poprzednie 10latki. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rwIcIk Napisano 7 Czerwca 2020 Autor Udostępnij Napisano 7 Czerwca 2020 7 minut temu, wlad napisał: Dziwne to odlaczanie start-stop polegajace na zgaszeniu silnika a nastepnie zapalaniu go. Funkcję S/S można wyłączyć przyciskiem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wlad Napisano 7 Czerwca 2020 Udostępnij Napisano 7 Czerwca 2020 5 minut temu, rwIcIk napisał: Funkcję S/S można wyłączyć przyciskiem. Ja zrozumialem z Twojego pierwszego postu ze auto samo sie wylacza podczas postoju ale nastepnie po kilku sekundach odpala.To troche dziwne jak na ochrone slabego akumulatora.W moim w takim przypadku wyswietla sie tylko napis "S/S unavailable" i nic sie nie dzieje.Wydaje mi sie ze to drugie rozwiazanie ma wiecej sensu... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rwIcIk Napisano 7 Czerwca 2020 Autor Udostępnij Napisano 7 Czerwca 2020 1 minutę temu, wlad napisał: Ja zrozumialem z Twojego pierwszego postu ze auto samo sie wylacza podczas postoju ale nastepnie po kilku sekundach odpala.To troche dziwne jak na ochrone slabego akumulatora.W moim w takim przypadku wyswietla sie tylko napis "S/S unavailable" i nic sie nie dzieje.Wydaje mi sie ze to drugie rozwiazanie ma wiecej sensu... No tak to teraz działa. Być może akumulator jest jeszcze na tyle dobry, że komputer podejmuje decyzję o zgaszeniu silnika. Ale po chwili stwierdza, że jednak szybko napięcie spada i odpala. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
shapyr Napisano 7 Czerwca 2020 Udostępnij Napisano 7 Czerwca 2020 48 minut temu, rwIcIk napisał: Ale po chwili stwierdza, że jednak szybko napięcie spada i odpala. Klima włączona czy wyłączona? 15 godzin temu, goofer007 napisał: Jakby się ludziom chciało poświęcić tak ze dwa razy w roku powiedzmy jesienią i wiosną, i zapiąć aku pod prostownik/ładowarkę to na pewno sporo tematów typu "co 2 lata wymieniać trzeba" by zniknęło W poprzednim samochodzie akumulator ładowałem bodajże 3 razy i to po głębokich rozładowaniach. Przeżył ponad 10 lat. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rwIcIk Napisano 7 Czerwca 2020 Autor Udostępnij Napisano 7 Czerwca 2020 3 godziny temu, shapyr napisał: Klima włączona czy wyłączona? W poprzednim samochodzie akumulator ładowałem bodajże 3 razy i to po głębokich rozładowaniach. Przeżył ponad 10 lat. Normalnie, klima w trybie auto. Ale rano nie ma upału. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Woockush Napisano 7 Czerwca 2020 Udostępnij Napisano 7 Czerwca 2020 (edytowane) 12,5 V na akumulatorze podłączonym do instalacji samochodu czy odpinasz klemę? Start/stop bazuje nie tyle na rzeczywistym stanie akumulatora, a bardziej na "wyobrażeniach". Edytowane 7 Czerwca 2020 przez Woockush Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
shapyr Napisano 7 Czerwca 2020 Udostępnij Napisano 7 Czerwca 2020 2 minuty temu, rwIcIk napisał: Normalnie, klima w trybie auto. Ale rano nie ma upału. Mimo wszystko sprawdź na wyłączonej czy jest taki sam objaw. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rwIcIk Napisano 7 Czerwca 2020 Autor Udostępnij Napisano 7 Czerwca 2020 Teraz, shapyr napisał: Mimo wszystko sprawdź na wyłączonej czy jest taki sam objaw. Tak czy siak, prawdę powie zima Dzisiaj rano aku miał 12,4 V Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
czachabrava Napisano 7 Czerwca 2020 Udostępnij Napisano 7 Czerwca 2020 3 godziny temu, rwIcIk napisał: Tak czy siak, prawdę powie zima Dzisiaj rano aku miał 12,4 V To czyli spoko, u mnie zawsze aku maja rano jakies 12,3-12,5V. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Cinos Napisano 9 Czerwca 2020 Udostępnij Napisano 9 Czerwca 2020 to zobacz ile ma na włączonym zapłonie, światłach, radiu ale raczej aku zdycha, jak był szarpany codziennie start-stop to i tak dużo wytrzymał Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rwIcIk Napisano 9 Czerwca 2020 Autor Udostępnij Napisano 9 Czerwca 2020 6 minut temu, Cinos napisał: to zobacz ile ma na włączonym zapłonie, światłach, radiu ale raczej aku zdycha, jak był szarpany codziennie start-stop to i tak dużo wytrzymał Start stop staram się wyłączać. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
iwik Napisano 9 Czerwca 2020 Udostępnij Napisano 9 Czerwca 2020 Jak działa klima to silnik musi podtrzymać sprężarkę jak przekroczy zadaną temperaturę progową. Dlatego czasem włącza np. jak stoi na czerwonym. A w ogóle to większość ludzi wyłącza s/s zaraz po ruszeniu 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
PawelWaw Napisano 14 Czerwca 2020 Udostępnij Napisano 14 Czerwca 2020 Dnia 7.06.2020 o 08:00, HARDTECHNO napisał: @rwIcIk nowoczesne systemy start stop kontrolują na bieżąco Aku, możliwe jest że system przeliczył jego degradację pomimo np napięcia 12,5 V. I właśnie dlatego odłącza start/stop. Producenci pewnie chcieli aby nowy Aku po około X cyklach odpaleń oraz X cyklach KM i X lat baterii - użytkownik powoli dostawał oznaki - czas na wymiane mam tak w c4, s&s przestalo dzialac, doladowalem aku i niestety nie dziala nadel mimo ze samochod normalnie odpala. wiem ze wiekszosc bylaby zadowlona ze s&s nie dziala ale mnie to denerwuje ze ten system przestal dzialac. chyba zadziala po wymianie aku ale mi sie nie spieszy skoro samochod nawet w mrozy odpala. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
czachabrava Napisano 15 Czerwca 2020 Udostępnij Napisano 15 Czerwca 2020 7 godzin temu, PawelWaw napisał: mam tak w c4, s&s przestalo dzialac, doladowalem aku i niestety nie dziala nadel mimo ze samochod normalnie odpala. wiem ze wiekszosc bylaby zadowlona ze s&s nie dziala ale mnie to denerwuje ze ten system przestal dzialac. chyba zadziala po wymianie aku ale mi sie nie spieszy skoro samochod nawet w mrozy odpala. Ja mam tak, ze akumulator non stop nie doładowany i s&s nie działa. Wystarczy, ze zrobię trasę z 50km i mam na skrzyżowaniu niespodziankę jak silnik gaśnie. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Lukas Napisano 15 Czerwca 2020 Udostępnij Napisano 15 Czerwca 2020 13 godzin temu, PawelWaw napisał: doladowalem aku i niestety nie dziala nadel mimo ze samochod normalnie odpala A nie trzeba czasem podłączyć komputerka i zrobić reset ? Pokazać autu, że jest "nowy", naładowany aku ? W Vagach chyba właśnie tak to działa. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
PawelWaw Napisano 15 Czerwca 2020 Udostępnij Napisano 15 Czerwca 2020 2 minuty temu, Lukas napisał: A nie trzeba czasem podłączyć komputerka i zrobić reset ? Pokazać autu, że jest "nowy", naładowany aku ? W Vagach chyba właśnie tak to działa. mozliwe zbliza sie serwis roczny to moze to ogarna w ASO Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Azbest Napisano 15 Czerwca 2020 Udostępnij Napisano 15 Czerwca 2020 7 minut temu, Lukas napisał: A nie trzeba czasem podłączyć komputerka i zrobić reset ? Pokazać autu, że jest "nowy", naładowany aku ? W Vagach chyba właśnie tak to działa. Nie, tak możesz wykończyć aku. Komputer dobiera strategię ładowania w zależności od wieku akumulatora i jego parametrów. Z wiekiem traktuje go "łagodniej", ładuje mniejszym prądem, rzadziej aktywuje S/S. Jak zrobisz reset sterownika, to twój stary akumulator będzie traktowany jak nówka i może szybciej skończyć żywot. Oczywiście przez jakiś czas taki zabieg może pomóc. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Lukas Napisano 15 Czerwca 2020 Udostępnij Napisano 15 Czerwca 2020 6 minut temu, Azbest napisał: Nie, tak możesz wykończyć aku. No ok, ale skoro np aku jest naładowany w 75% a Ty go doładujesz do 100% to skąd komp ma wiedzieć że jest 100% naładowania ? Ładowanie w czasie jazdy to jedno, a wyjęcie aku, naładowanie i ponowny montaż to co innego. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wald0 Napisano 15 Czerwca 2020 Udostępnij Napisano 15 Czerwca 2020 Dnia 7.06.2020 o 00:02, ghost2255 napisał: Podjedź do sklepu z akumulatorami, zapną tester i będzie wiadomo, czy jeszcze żyje czy już nie. Dokładnie tak. Napięciem spoczynkowym to sobie można zmierzyć stan naładowania i nic więcej. "Zdrowo" zużyty stary akumulator będzie miał książkowe napięcia, ale nikłą pojemność i/lub marne parametry pod obciążeniem. Po prostu naładowane ogniwo kwasowo-ołowiowe ma - z natury - zawsze te 2V (z małym hakiem) potencjału Natomiast z czasem - nieodwracalnie - zmniejsza się "powierzchnia czynna" płyt 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Azbest Napisano 15 Czerwca 2020 Udostępnij Napisano 15 Czerwca 2020 (edytowane) 10 minut temu, Lukas napisał: No ok, ale skoro np aku jest naładowany w 75% a Ty go doładujesz do 100% to skąd komp ma wiedzieć że jest 100% naładowania ? Ładowanie w czasie jazdy to jedno, a wyjęcie aku, naładowanie i ponowny montaż to co innego. Spokojnie - elektronika dokładnie wie jaki jest stan naładowania aku ... nie trzeba mieć tu testerów Jak naładujesz aku do 100% to komputer będzie wiedział żde jest 100% ... a po pierwszej jeździe wróci do poziomu 80% Nowoczesne samochody z s/s ładują akumulatory do ok 80%. Musi być zapas na odzyskiwanie energii. Dlatego aku są ostatnio większe (do benzynowych 1.5T wkładają aku po 70-90Ah). Alternator ładuje aku tylko "na polecenie" komputera. Akumulator wykorzystywany jest trochę jak w hybrydzie - pełni rolę buforową. Sam sterownik także od czasu do czasu robi "refresh" i ładuje aku małym prądem i wysokim napięciem (np. 15,8V) do pełna. Do tego potrzebuje "wiedzy" ile ten aku ma lat i jak był użytkowany - dlatego nie warto niszczyć tych parametrów resetem jeśli nie wymieniasz aku na nowy. Znając wiek akumulatora ładowanie też jest łagodniejsze - sterownik stosuje inne strategie ładowania, zmniejsza częstotliwość stop/start. Akumulatory padają szybciej, bo prądy rzędu 40A ładowanie/rozładowanie w szybkich cyklach stały się normalnością. Nawet jadąc ze stałą prędkością sterownik potrafi rozładowywać aku, żeby nie obciążać alternatora (mniejsze spalanie) ... i żeby strzelić mu kilkadziesiąt amperów jak zaczniesz hamować silnikiem. Stąd akumulator nie może być naładowany w 100%, bo by nie przyjął tej odzyskanej energii. Akumulator już nie służy jedynie do odpalania. Akumulator pracuje i przechodzi cykle ładowania i rozładowywania przez całą podróż ... przy czym jego stan utrzymywany jest w okolicach 80% Wszelkie zabiegi doładowywania, mierzenia aku poza samochodem tracą sens, kiedy masz inteligentne ładowanie ... czyli pewnie od 10 lat, a już na bank we wszystkich samochodach ze start/stop. Trzeba się przyzwyczaić że akumulator starczy na 3-5 lat i wymiana. Jakiekolwiek reanimacje pomagają na bardzo krótko i kończą się zakupem nowego aku. Edytowane 15 Czerwca 2020 przez Azbest 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wald0 Napisano 15 Czerwca 2020 Udostępnij Napisano 15 Czerwca 2020 5 minut temu, Azbest napisał: Sam sterownik także od czasu do czasu robi "refresh" i ładuje aku małym prądem i wysokim napięciem (np. 15,8V) do pełna Dobry ten sterownik. Ustala sobie, "a tera poładuje wysokim napięciem, ale małym prądem" Pieprzyc prawo Ohma Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Lukas Napisano 15 Czerwca 2020 Udostępnij Napisano 15 Czerwca 2020 Godzinę temu, Azbest napisał: Spokojnie - elektronika dokładnie wie jaki jest stan naładowania aku ... nie trzeba mieć tu testerów Jak naładujesz aku do 100% to komputer będzie wiedział żde jest 100% ... a po pierwszej jeździe wróci do poziomu 80% Czyli jak sprawdzam naładowanie aku (przez samochód - bez podłączania kompa) i pokazuje 80% (do 70%zimą) tzn że aku jest jak najbardziej OK ? Powyżej 80% nie pokaże ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kaczorek79 Napisano 15 Czerwca 2020 Udostępnij Napisano 15 Czerwca 2020 1 godzinę temu, wald0 napisał: Dobry ten sterownik. Ustala sobie, "a tera poładuje wysokim napięciem, ale małym prądem" Pieprzyc prawo Ohma Właśnie @Azbest ma rację. Tak jest w autach, które od początku są projektowane z S&S. Tak miałem w BMW f20 i mam w Golfie. Na odpalonym kompie widziałem piki napięcia po 15,7 V, głównie podczas hamowania silnikiem. Natomiast technologia akumulatorów agm i efb pozwala na ich głębokie rozładowanie bez utraty żywotności. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wald0 Napisano 15 Czerwca 2020 Udostępnij Napisano 15 Czerwca 2020 1 minutę temu, kaczorek79 napisał: Właśnie @Azbest ma rację. Tak jest w autach, które od początku są projektowane z S&S. Tak miałem w BMW f20 i mam w Golfie. Na odpalonym kompie widziałem piki napięcia po 15,7 V, głównie podczas hamowania silnikiem. Natomiast technologia akumulatorów agm i efb pozwala na ich głębokie rozładowanie bez utraty żywotności. No ja rozumiem. Zresztą post Azbesta jest bardzo ciekawy i cenny, dużo info o nowoczesnych autach z S&S i ich "algorytmach" zarządzania magazynowaniem energią elektryczną. Ale chodzi o precyzję. I prawo Ohma. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Azbest Napisano 15 Czerwca 2020 Udostępnij Napisano 15 Czerwca 2020 2 godziny temu, Lukas napisał: Czyli jak sprawdzam naładowanie aku (przez samochód - bez podłączania kompa) i pokazuje 80% (do 70%zimą) tzn że aku jest jak najbardziej OK ? Powyżej 80% nie pokaże ? Jeśli masz "inteligentne ładowanie", które będzie przy s/s to jak najbardziej może być to prawidłowa wartość. W fordzie mondeo 2015 taką wartością jest własnie 80% - powyżej tej wartości akumulator nie będzie ładowany, chyba że będzie to coś w stylu hamowania silnikiem i sterownik niejako "odzyska energię" za pomocą alternatora. Jak mi padał akumulator po 3 czy 4 latach, to nawet nie był się w stanie doładować do tych zadanych 80% ... wyłączył s/s, poniżej 60% lub 65% zaczął wyłączać odbiorniki takie jak ogrzewanie przedniej szyby. Po postoju zimą poziom naładowania był 30-40% i zaczynały się problemu z rozruchem. Nowy akumulator naładujesz prostownikiem do 100% i po niedługim czasie i tak samochód będzie go trzymał w okolicach 80%. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Azbest Napisano 15 Czerwca 2020 Udostępnij Napisano 15 Czerwca 2020 1 godzinę temu, wald0 napisał: No ja rozumiem. Zresztą post Azbesta jest bardzo ciekawy i cenny, dużo info o nowoczesnych autach z S&S i ich "algorytmach" zarządzania magazynowaniem energią elektryczną. Ale chodzi o precyzję. I prawo Ohma. Nie wytłumaczyłeś gdzie ten brak precyzji, ale domyślam się, że napisałem "prąd" zamiast "natężenie prądu". Jeśli jest inaczej to chętnie się dowiem i poprawię ten brak precyzji bez zbędnego sarkazmu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wald0 Napisano 15 Czerwca 2020 Udostępnij Napisano 15 Czerwca 2020 2 minuty temu, Azbest napisał: Nie wytłumaczyłeś gdzie ten brak precyzji, ale domyślam się, że napisałem "prąd" zamiast "natężenie prądu". Jeśli jest inaczej to chętnie się dowiem i poprawię ten brak precyzji bez zbędnego sarkazmu. Oczywiście że skrótowo / slangowo na natężenie mówi się prąd. chodzi mi to to: Cytuj ładuje aku małym prądem i wysokim napięciem (np. 15,8V) do pełna albo to jest skrót myślowy (ale wówczas nie wiem po co tak dokładna wartość napięcia) Nie da się magicznie ustalić "będę ładował takim to a takim napięciem i takim to a takim prądem" Jak ustalisz (narzucisz / wyregulujesz) dane napięcie ładowania to natężenie wynika z różnicy potencjałów i oporu Jak ustalisz dany prąd, to z tegoż samego wyniknie napięcie. Oczywiście - napięcie akumulatora i opór wewnętrzny zmienia się w funkcji stopnia naładowania Natomiast w danym momencie (danym stopniu naładowania) działa proste prawo Ohma i zwiększając napięcie, zwiększasz prąd; zwiększając prąd zwiększasz napięcie. Prawdą jest też , że im bardziej naładowany akumulator, to napięcie jego ładowania może być wysokie, przy małym prądzie - w porównaniu do wcześniejszej fazy mocniej rozładowanego akumulatora. Może to miałeś na myśli. Ale zabrzmiało to tak, jakby sterownik mógł niezależnie i dowolnie wybierać sobie tak natężenie jak i napięcie ładowania - a oczywiście tak się nie da Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Azbest Napisano 15 Czerwca 2020 Udostępnij Napisano 15 Czerwca 2020 1 minutę temu, wald0 napisał: Oczywiście że skrótowo / slangowo na natężenie mówi się prąd. chodzi mi to to: albo to jest skrót myślowy (ale wówczas nie wiem po co tak dokładna wartość napięcia) Nie da się magicznie ustalić "będę ładował takim to a takim napięciem i takim to a takim prądem" Jak ustalisz (narzucisz / wyregulujesz) dane napięcie ładowania to natężenie wynika z różnicy potencjałów i oporu Jak ustalisz dany prąd, to z tegoż samego wyniknie napięcie. Oczywiście - napięcie akumulatora i opór wewnętrzny zmienia się w funkcji stopnia naładowania Natomiast w danym momencie (danym stopniu naładowania) działa proste prawo Ohma i zwiększając napięcie, zwiększasz prąd; zwiększając prąd zwiększasz napięcie. Prawdą jest też , że im bardziej naładowany akumulator, to napięcie jego ładowania może być wysokie, przy małym prądzie - w porównaniu do wcześniejszej fazy mocniej rozładowanego akumulatora. Może to miałeś na myśli. Ale zabrzmiało to tak, jakby sterownik mógł niezależnie i dowolnie wybierać sobie tak natężenie jak i napięcie ładowania - a oczywiście tak się nie da Rozumiem to co napisałeś. Miałem na myśli to, że akumulator ładowany jest w podobnym stylu jak poprzez ładowarkę mikroprocesorową - sterując napięciem w stosunku do aktualnych warunków i potrzeb ... nic niezwykłego. Czasami jednak wskakuje na 15,7-15,8V przy ok 0-1A (jakiś ułamek ampera) co jest opisane jako "refresh" dla akumulatora. To jest dla mnie "mały prąd", a właściwie małe natężenie. Chodzi o to, że takim napięciem nie ładuje akumulatora - używa go jedynie w "celach leczniczych" , bo jest to raczej za wysokie napięcie do ciągłego ładowania aku. Drugą sprawą jest to, że napięcie bardzo często zmienia się w instalacji a akumulator ciągle jest ładowany i rozładowywany. Przykład z życia: trasa, silnik nieobciążony - napięcie w okolicach 12,5V ... prąd ładowania zerowy lub nawet rozładowywanie rzędu -3A hamowanie silnikiem - 13,5V / ładowanie, właściwie strzał +30A i szybko maleje ... później 14,4-14,7V ładowanie powiedzmy 2A STOP silnika - rozładowywanie rzędu -30A przy napięciu jaki daje aku .. okolice 12V START sinika - ładowanie (dla mnie dużym prądem ) nawet +30-40A i znów widać napięcie ok 13,5-13,8V czasami w trasie robi refresh - napięcie pow. 15V+, też się często zmieniające, 0 lub 1A (ale to raczej chodzi o brak precyzji jednostki) W klasycznych rozwiązaniach to generalnie po każdym uruchomieniu samochodu to w gigantycznym uproszczeniu dąży do 14,4V, natężenie (ładowanie) maleje wraz ze wzrostem naładowania aku. Przy s/s to komputer steruje tym wielokrotnie podczas jednej podróży ładując i rozładowując akumulator. Napięcie i natężenie zmienia się od 12V do praktycznie 16V ... a ładowanie/rozładowywanie od 60A do (minus)60A. Tak, wiem jedno zależy od drugiego 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Spajdi Napisano 15 Czerwca 2020 Udostępnij Napisano 15 Czerwca 2020 Rozumiem to co napisałeś. Miałem na myśli to, że akumulator ładowany jest w podobnym stylu jak poprzez ładowarkę mikroprocesorową - sterując napięciem w stosunku do aktualnych warunków i potrzeb ... nic niezwykłego. Czasami jednak wskakuje na 15,7-15,8V przy ok 0-1A (jakiś ułamek ampera) co jest opisane jako "refresh" dla akumulatora. To jest dla mnie "mały prąd", a właściwie małe natężenie. Chodzi o to, że takim napięciem nie ładuje akumulatora - używa go jedynie w "celach leczniczych" , bo jest to raczej za wysokie napięcie do ciągłego ładowania aku. Drugą sprawą jest to, że napięcie bardzo często zmienia się w instalacji a akumulator ciągle jest ładowany i rozładowywany. Przykład z życia: trasa, silnik nieobciążony - napięcie w okolicach 12,5V ... prąd ładowania zerowy lub nawet rozładowywanie rzędu -3A hamowanie silnikiem - 13,5V / ładowanie, właściwie strzał +30A i szybko maleje ... później 14,4-14,7V ładowanie powiedzmy 2A STOP silnika - rozładowywanie rzędu -30A przy napięciu jaki daje aku .. okolice 12V START sinika - ładowanie (dla mnie dużym prądem ) nawet +30-40A i znów widać napięcie ok 13,5-13,8V czasami w trasie robi refresh - napięcie pow. 15V+, też się często zmieniające, 0 lub 1A (ale to raczej chodzi o brak precyzji jednostki) W klasycznych rozwiązaniach to generalnie po każdym uruchomieniu samochodu to w gigantycznym uproszczeniu dąży do 14,4V, natężenie (ładowanie) maleje wraz ze wzrostem naładowania aku. Przy s/s to komputer steruje tym wielokrotnie podczas jednej podróży ładując i rozładowując akumulator. Napięcie i natężenie zmienia się od 12V do praktycznie 16V ... a ładowanie/rozładowywanie od 60A do (minus)60A. Tak, wiem jedno zależy od drugiego Bardzo ładnie to wszystko opisujesz, doprecyzuje tylko to co napisałeś wprost - utrzymywanie ok. 80% naładowania akumulatora ma na celu umożliwienie oddania większej ilości energii do akumulatora podczas długiego hamowania silnikiem, żeby podczas przyspieszania układ mógł przestać ładować akumulator na pewien czas w celu odciążenia silnika. Po to właśnie akumulator musi być efb lub najlepiej agm ponieważ klasyczny akumulator nie lubi takiej rozrywki jaką zapewniają nowoczesne układy ładowania w samochodach z systemem S&S. Wysłane z mojego MI 9 przy użyciu Tapatalka 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
TomekD000 Napisano 16 Czerwca 2020 Udostępnij Napisano 16 Czerwca 2020 Panowie, dzięki za konkretne posty Ostatnio właśnie zastanawiałem się czemu kodiaq podczas jazdy ma 12,5V w gnieździe zapalniczki, poprzednie auta zawsze trzymały ponad 14V. Jadę za kilka dni długą trasę w nocy to będę miał co obserwować (napięcie) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wasylek Napisano 16 Czerwca 2020 Udostępnij Napisano 16 Czerwca 2020 (edytowane) 26 minut temu, TomekD000 napisał: Jadę za kilka dni długą trasę w nocy to będę miał co obserwować (napięcie) W nocy będzie ciut inna sytuacja. Nie wiem jak tam u Skody-VW, ale np w przypadku Dacii-Renault po włączeniu świateł mijania napięcie jest automatycznie wyższe- system decyduje wtedy o ładowaniu rezygnując z procesu "ładuj-rozładuj" lub go minimalizując. Huśtawka napięć jest zdecydowanie bardziej widoczna podczas jazdy jedynie na światłach dziennych. Edytowane 16 Czerwca 2020 przez Wasylek 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Azbest Napisano 16 Czerwca 2020 Udostępnij Napisano 16 Czerwca 2020 29 minut temu, TomekD000 napisał: Panowie, dzięki za konkretne posty Ostatnio właśnie zastanawiałem się czemu kodiaq podczas jazdy ma 12,5V w gnieździe zapalniczki, poprzednie auta zawsze trzymały ponad 14V. Jadę za kilka dni długą trasę w nocy to będę miał co obserwować (napięcie) Jeszcze trzeba zbadać teorię czy w instalacji elektrycznej nie jest już trzymane stałe 12,5V, a tylko od strony akumulatora nie ma zmian napięcia. Ja pół roku jeździłem z podglądem parametrów ładowania, ale pomiar jest na klemach - tam napięcie ciągle "tańczy". Nie zdziwię się jeśli instalacja trzyma stałe napięcie od strony odbiprników. ... bo żarówka H7 przy takim tańczeniu napięcia 12,5V - 15,7V to by pewnie za długo nie wytrzymała ... a moje mają już 5 lat. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
TomekD000 Napisano 16 Czerwca 2020 Udostępnij Napisano 16 Czerwca 2020 6 minut temu, Azbest napisał: Jeszcze trzeba zbadać teorię czy w instalacji elektrycznej nie jest już trzymane stałe 12,5V, a tylko od strony akumulatora nie ma zmian napięcia. Ja pół roku jeździłem z podglądem parametrów ładowania, ale pomiar jest na klemach - tam napięcie ciągle "tańczy". Nie zdziwię się jeśli instalacja trzyma stałe napięcie od strony odbiprników. ... bo żarówka H7 przy takim tańczeniu napięcia 12,5V - 15,7V to by pewnie za długo nie wytrzymała ... a moje mają już 5 lat. racja, czyli trzeba by pewnie jakiś interfejs żeby odczytać napięcie ładowania. H7 nie mam, ale ciekawe czy ledy są mniej czy bardziej odporne na wahanie napięcia. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Azbest Napisano 16 Czerwca 2020 Udostępnij Napisano 16 Czerwca 2020 10 godzin temu, Spajdi napisał: Bardzo ładnie to wszystko opisujesz, doprecyzuje tylko to co napisałeś wprost - utrzymywanie ok. 80% naładowania akumulatora ma na celu umożliwienie oddania większej ilości energii do akumulatora podczas długiego hamowania silnikiem, żeby podczas przyspieszania układ mógł przestać ładować akumulator na pewien czas w celu odciążenia silnika. Po to właśnie akumulator musi być efb lub najlepiej agm ponieważ klasyczny akumulator nie lubi takiej rozrywki jaką zapewniają nowoczesne układy ładowania w samochodach z systemem S&S. Wysłane z mojego MI 9 przy użyciu Tapatalka tak .. dlatego naładowanie akumulatora do 100% na zewnątrz samochodu paradoksalnie powoduje że "wyłączasz" odzyskiwanie energii Oczywiście oszczędność jest z tego że alternator nie będzie tak bardzo obciążany, do czasu spadku naładowania aku do zadanego poziomu (80%). Dlatego takie doładowywanie prostownikiem trochę traci sens - chyba że do celów "leczniczych". Odnośnie EFB i AGM - tak, tylko one wytrzymują taką zabawę. Ważne jest też żeby określić sterownikowi typ i pojemność akumulatora. Sterownik mając te dane i stan/wiek akumulatora dobiera do tego odpowiednie plany ładowania. Dlatego nie wolno resetować sterownika dla starego aku jak ktoś wcześniej sugerował, żeby komputer nie zabił go zbyt agresywną strategią ładowania/rozładowywania. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wald0 Napisano 16 Czerwca 2020 Udostępnij Napisano 16 Czerwca 2020 4 minuty temu, Azbest napisał: Odnośnie EFB i AGM - tak, tylko one wytrzymują taką zabawę. No właśnie... Dla zwykłego aku to byłoby zabójcze szybko. Ale EFB/AGM ile wytrzymują? Jak czytam, to dosyć kiepsko z tym. Zastanawiam się czy to się ekonomicznie spina. "Zwykłe" akumulatory wytrzymywały u mnie długie lata (ostatni 8 lat, poprzednie też na pewno ładnych sporo lat, raczej sprzedawałem auta bez wymian aku) poza tym są dużo tańsze, nawet te markowe. 5 minut temu, Azbest napisał: Sterownik mając te dane i stan/wiek akumulatora dobiera do tego odpowiednie plany ładowania. Tu jest moim zdaniem największa lipa. Sterownik może sobie rejestrować wiek, "roboczogodziny" cykle i wszystko dookoła. A akumulator i tak z czasem może zestarzeć się "fizykochemicznie" zupełnie inaczej (szybciej/wolniej) od zakładanego przez algorytmy scenariusza. 7 minut temu, Azbest napisał: Dlatego nie wolno resetować sterownika dla starego aku jak ktoś wcześniej sugerował, żeby komputer nie zabił go zbyt agresywną strategią ładowania/rozładowywania. To jest wszystko przekombinowane chyba. Ładnie pomyślana teoria, ale ładna na papierze. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
volf6 Napisano 16 Czerwca 2020 Udostępnij Napisano 16 Czerwca 2020 24 minuty temu, Azbest napisał: Jeszcze trzeba zbadać teorię czy w instalacji elektrycznej nie jest już trzymane stałe 12,5V, a tylko od strony akumulatora nie ma zmian napięcia. Ja pół roku jeździłem z podglądem parametrów ładowania, ale pomiar jest na klemach - tam napięcie ciągle "tańczy". Nie zdziwię się jeśli instalacja trzyma stałe napięcie od strony odbiprników. Ciekawe jak by to miało być realizowane, znaczy na akumulatorze napięcie tańczy a na wszystkich odbiornikach stabilne? Dać się da ale wątpię by taką stabilizację miano stosować w zwykłych samochodach... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Azbest Napisano 16 Czerwca 2020 Udostępnij Napisano 16 Czerwca 2020 16 minut temu, wald0 napisał: No właśnie... Dla zwykłego aku to byłoby zabójcze szybko. Ale EFB/AGM ile wytrzymują? Jak czytam, to dosyć kiepsko z tym. Zastanawiam się czy to się ekonomicznie spina. "Zwykłe" akumulatory wytrzymywały u mnie długie lata (ostatni 8 lat, poprzednie też na pewno ładnych sporo lat, raczej sprzedawałem auta bez wymian aku) poza tym są dużo tańsze, nawet te markowe. U mnie EFB wytrzymał 4 lata ... przy czym ostatnią zimę to już jazda ze starterem, bo zaczynał wyłączać mi odbiorniki. 16 minut temu, wald0 napisał: Tu jest moim zdaniem największa lipa. Sterownik może sobie rejestrować wiek, "roboczogodziny" cykle i wszystko dookoła. A akumulator i tak z czasem może zestarzeć się "fizykochemicznie" zupełnie inaczej (szybciej/wolniej) od zakładanego przez algorytmy scenariusza. Te parametry są tylko jedną ze składowych którą trzyma komputer - na klemie minusowej założony jest układ który mierzący realne parametry aku (wraz se spadkiem napięcia w spoczynku). Po naładowaniu aku poza samochodem, potrzebowałem nocy, żeby komputer określił poziom naładowania. 16 minut temu, wald0 napisał: To jest wszystko przekombinowane chyba. Ładnie pomyślana teoria, ale ładna na papierze. Moim zdaniem nie jest przekombinowane ... dla mnie jest to bardzo dobrze zrobione, tylko akumulatory szybciej morduje, bo korzysta z nich stale. Zmieniła się radykalnie funkcja akumulatora ze startowego na buforowy. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wald0 Napisano 16 Czerwca 2020 Udostępnij Napisano 16 Czerwca 2020 1 minutę temu, Azbest napisał: Moim zdaniem nie jest przekombinowane ... dla mnie jest to bardzo dobrze zrobione, tylko akumulatory szybciej morduje, bo korzysta z nich stale. Zmieniła się radykalnie funkcja akumulatora ze startowego na buforowy. Czy są gdzieś jakieś badania/szacunki jaką oszczędność na paliwie w jakimś średnim aucie / typowym użytkowaniu to przynosi? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.