Skocz do zawartości

Krzywa (niesymetryczna) tarcza hamulcowa


Krisker

Rekomendowane odpowiedzi

6000km temu założyłem tarcze hamulcowe wentylowane Mikoda. Nie przyszło mi do głowy, żeby je oglądać jakoś wnikliwie przed montażem. No i ok. 1000km temu zaczęły bić (na początku było OK). Biją bardzo mocno. Dzisiaj zdjąłem jedną z tarcz i zauważyłem, że jest krzywa, ale w dość nietypowy sposób: grubość na całym obwodzie jest prawidłowa (zużycia brak, grubość nominalna jak dla nowej tarczy), ale części robocze (te po obu stronach otworów wentylacyjnych) są różnej grubości w różnych miejscach. Różnice sięgają 2mm, czyli np. wewnętrzna część robocza ma w jednym miejscu 9mm, a zewnętrzna 11mm. Istnieje miejsce na tarczy, gdzie obie strony są równe. Przykład narysowałem na zdjęciu.

 

Spotkał się ktoś z takim przypadkiem? Przecież to oczywiste, że taka tarcza po rozgrzaniu będzie biła, bo ilość "mięcha" się różni i inaczej będzie pracować. Aż dziwne, że na początku to jakoś działało.

 

b47292bb123552bc6d3ae0fc88900543.jpg

Edytowane przez Krisker
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Krisker w stilo miałem na przodzie kiedyś wiercone nacinane wentylowane. Niestety szału na nich nie było poza tym że były głośne przy hamowaniu. 

Dodatkowo powiem ci że tarcze które miałem w CC były nawiercane nacinane e ale lite i tutaj miałem zaskoczenie . Hamowały bardzo dobrze a auto miałem katowane w xtremalnych warunkach. 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, Krisker napisał:

Spotkał się ktoś z takim przypadkiem? Przecież to oczywiste, że taka tarcza po rozgrzaniu będzie biła, bo ilość "mięcha" się różni i inaczej będzie pracować. Aż dziwne, że na początku to jakoś działało.

 

b47292bb123552bc6d3ae0fc88900543.jpg

 

 

Tak, spotkał się, sety-niestety jest to dość powszechne i można spotkać takie sztuki zarówno w Mikodach, budżetowych Hartach czy Kraftach jak i w ATE czy Boschu.

Ale nie szukał bym w tym powodu bicia tarczy. To musiałby być przypadek bardzo mocno zużytej takiej tarczy i intensywnego hamowania żeby podziało się coś z tytułu różnej pojemności cieplnej "połówek". Wg mnie odpada, błąd przy montażu lub wada samego materiału już prędzej.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Krisker powiem ci są teraz czasy że trzeba chyba zainwestować w czujnik zegarowy do sprawdzania bicia tarcz ipiasty przed montażem i po montażu a później kontrola po 1000-2000km

 

Znajomy kupił też tarcze do Hyundaia niby jakieś lepsze Brembo i też biją . Czuję drżenie kiwrownicy

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ostatnio zamontowałem do Tipo zestaw na przód z Textar-a i jest ok po 3kkm, tarcze i klocki "nie puchną" tak szybko przy hamowaniu z większych prędkości >120km/h w stosunku do org. ale grubość tarczy i klocka też ma znaczenie wtedy.

Edytowane przez steyr
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, HARDTECHNO napisał:

@Krisker powiem ci są teraz czasy że trzeba chyba zainwestować w czujnik zegarowy do sprawdzania bicia tarcz ipiasty przed montażem i po montażu a później kontrola po 1000-2000km

 

Znajomy kupił też tarcze do Hyundaia niby jakieś lepsze Brembo i też biją . Czuję drżenie kiwrownicy

 

 

Moj mechanik mierzy w ten sposob. Wykryl ze gumiarz wygial mi piaste, po wymianie piasty i tarcz jest idealnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 godzin temu, Krisker napisał:

6000km temu założyłem tarcze hamulcowe wentylowane Mikoda.

 

Kup SP Performance, będziesz zadowolony. U mnie Lancer krzywił zwykle tarcze (oryginalne też) w kilka tys. km, a na tych przejechałem z 60 tys. i pewnie drugie tyle by wytrzymały.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość krawiec
Godzinę temu, t_kucyk napisał:

 

Moj mechanik mierzy w ten sposob. Wykryl ze gumiarz wygial mi piaste, po wymianie piasty i tarcz jest idealnie.

Ale jak? Mlotem walil w kolo?

 

Krawiec

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, krawiec napisał:

Ale jak? Mlotem walil w kolo?

 

Krawiec

Jak się nie smaruje miejsca styku felgi z piastą to czasami lubi się fajnie zapiec na otworze centrującym. 

Czy walenie młotem w felgę moze skrzywić piastę to trudno powiedzieć ale zdrowie dla łożyska to nie jest...

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ehh... ja to mam zawsze nieszczęście założyć krzywe tarcze na przód. Ledwie założę a już lecę do szwagra na przetoczenie. 

 

Ale fachowo to przetacza się wszystko co się da.

- zewnętrzne powierzchnie pod klocek

- wewnętrzne powierzchnie pod klocek

- przylgnia wewnętrzna od strony piasty

- przylgnia zewnętrzna od strony felgi 

- rant zewnętrzny - bo się może okazać że tarcza ma kształt jajka po obwodzie.

 

Całość operacji z demontażem i montażem - ok.4h - jedna przylgnia toczy się przez ok. 30min - wolno i z małym posuwem zbieramy mikrony 

 

Tak przetoczony przód - nowy z pudełka lub stary z rantami ale w granicach wymiarów bezpieczeństwa z miejsca likwiduje wibracje podczas jazdy, a zwłaszcza wibracje podczas hamowania i spokojnie wytrzymuje 3-4 zmiany klocków. 

 

Toczenie na samochodzie to deczko za mało. 

 

I żeby nie było że to jest jakaś wielka tunerka - tu się przetacza zwykłe osobówki i wiejskie maszyny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

BTW.  Jakie są dopuszczalne odchylenia tarczy ? Czy 0.10mm to już dużo ?

Na razie mam tarcze założone "na stole", bo mam zdjęte jarzmo. Po założeniu łożysk i tarczy mierzyłem w poziomie i wychodziło mi 0.10mm. Czy po zainstalowaniu w aucie może być inny wynik ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, HARDTECHNO napisał:

@sherif piasta 0,02 tarcz0,05

a piasto-tarcza :) ?

Mogą być różne pomiary w poziomie i pionie :hmm: ?

Przy piaście oglądałem, ze montując tarczę można jakby zniwelować sumę bicie poprzez odpowiednie ułożenie, natomiast jak mam samo jarzmo to rozumiem, że nic to nie da :hmm:

 

Dzięki !

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@sherif nie wiem jak na stole to mierzysz . Ale powienienis raczej zmierzyć albo na aucie, albo na jakiejś tokarce. Lub urządzeniu wytwarzającym,pomiarowym itp. 

Przy pomocy wskaźnika zegarowego. 

Ja tak u siebie wychwycilem bicie piasty która krzywiła mi tarcze. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, HARDTECHNO napisał:

@sherif nie wiem jak na stole to mierzysz . Ale powienienis raczej zmierzyć albo na aucie, albo na jakiejś tokarce. Lub urządzeniu wytwarzającym,pomiarowym itp. 

Przy pomocy wskaźnika zegarowego. 

Ja tak u siebie wychwycilem bicie piasty która krzywiła mi tarcze. 

Mierzę czujnikiem zegarowym. Na razie nie mam jak sprawdzić tego na aucie, jarzma były wyjęte w celu regeneracji (i wymiany będnów na tarcze), więc przykręciłem mocowanie, osłonę i tarczę. Tylko w pionie nie jestem tego w stanie zamacować. Napisałem do producenta tarcz jaki jest max odchylenie.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 10.06.2020 o 22:16, Krisker napisał:

Aż dziwne, że na początku to jakoś działało.

 

Tarcze idą z odlewu, potem są toczone do do wyglądu który znasz z pudełka. Wewnętrzna część wentylowana nie jest zbyt precyzyjna bo nie jest obrabiana frezem czy innym przyrządem zbyt dokładnie. 

 

Przyczyn zwichrowania się tarcz jest kilka od mitycznej kałuży po ostrym hamowaniu do stopionych starych grzejników wymieszanych z kotem. 

 

Ja niestety przekonałem się, że nawet spokojnie ułożony komplet tarcza -klocki potrafi się rozjechać po kilku setkach na liczniku bo materiał zapracował termicznie i się ułożył jak chciał..

Tu nie ma się co szczypać, albo wymieniasz (z ryzykiem tego samego, albo idziesz na tokarkę i masz spokój do końca zużycia. 

 

Jak to robią miliony kierowców na całym świecie nie mam pojęcia - mnie się zawsze rozjeżdżają - widać nie umiem hamować.

 

Po prostu kup drugi komplet, jak masz kasę, a jak nie masz to daj na tokarkę - chyba taniej wyjdzie. 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, Esol napisał:

Tak przetoczony przód - nowy z pudełka lub stary z rantami ale w granicach wymiarów bezpieczeństwa z miejsca likwiduje wibracje podczas jazdy, a zwłaszcza wibracje podczas hamowania i spokojnie wytrzymuje 3-4 zmiany klocków.

Albo jakieś wyjątkowo miękkie klocki albo nie zwracasz uwagi na minimalną dopuszczalną grubość tarczy:hmm:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ile kosztuje taki najtanszy przyrzad dajacy prawidlowy pomiar bicia? Tez mam problem wibracji na kierownicy i nie wiem czy zabierac sie za to sam. Bylem u jednego mechanika polecanego na forum danej marki i jedyne co stwierdzil ze to moze byc wywazenie kola, oczywiscie nie pomoglo 😄

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@patgaw na all. Jest pełno tylko musisz poszukać z przyssawka magnetyczna. Później centymetr od rantu tarczy przyłożyć główkę czujnika zegarowego.tarcza pokręcić aby wskazówka była na zerze (jeżeli takim się obraca) i kręcisz. Sprawdzając wychylenie. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 godzin temu, volf6 napisał:

Albo jakieś wyjątkowo miękkie klocki albo nie zwracasz uwagi na minimalną dopuszczalną grubość tarczy:hmm:

Nie da się nie zwracać uwagi - wszystko wg zaleceń producenta. A klocki fakt - preferuję miękkie. Albo inaczej... lubię jak mi się klocki "kleją" do tarczy. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po czyszczeniu i ustawieniu tarczy względem piasty, udało się uzyskać bicie na zimnym 0,015mm. Na chwilę założyłem wcześniejszego boscha i tam nie dało się zejść poniżej 0,07mm. Na razie zrobiłem jedną stronę. Zobaczymy, co uda się osiągnąć po drugiej. 

 

W Olsztynie toczenie 100zł/szt. Tarcza Mikody 170zł, Bosch 300zł /szt. Mam nadzieję, że się uda ułożyć to, co mam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

https://allegro.pl/oferta/ag639b-czujnik-zegarowy-0-10mm-statyw-magnetyczny-9221595052

Czy takie cos daje wiarygodny pomiar? Bo to wyglada tak samo jak ten czujnik co gosciu uzywa tu na filmiku: https://www.youtube.com/watch?v=w7HFqBGpjZM ale nie ma logo producenta na tarczy zegara wiec nie wiem czy nie jakas podrobka. Mozecie dac linki do tego co wy kupiliscie? @Krisker @HARDTECHNO @volf6 @sherif 

 

Edytowane przez patgaw
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, patgaw napisał:

https://allegro.pl/oferta/ag639b-czujnik-zegarowy-0-10mm-statyw-magnetyczny-9221595052

Czy takie cos daje wiarygodny pomiar? Bo to wyglada tak samo jak ten czujnik co gosciu uzywa tu na filmiku: https://www.youtube.com/watch?v=w7HFqBGpjZM ale nie ma logo producenta na tarczy zegara wiec nie wiem czy nie jakas podrobka. Mozecie dac linki do tego co wy kupiliscie? @Krisker @HARDTECHNO @volf6 @sherif 

 

Ja mam chyba identyczny, kupowałem tutaj:

https://allegro.pl/oferta/czujnik-statyw-magnetyczny-do-mierzenia-bicia-8458897129

Nie mam porównania do jakiś mega profi urządzeń, u jednego mechanika widziałem też taki sam z allegro :).

Przy robieniu skrzyni mierzyłem luzy, porównywałem ze szczelinomierzem i pomiar się pokrywał, więc jak na moje amatorskie zastosowanie jest jak najbardziej wystarczający.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, patgaw napisał:

https://allegro.pl/oferta/ag639b-czujnik-zegarowy-0-10mm-statyw-magnetyczny-9221595052

Czy takie cos daje wiarygodny pomiar? Bo to wyglada tak samo jak ten czujnik co gosciu uzywa tu na filmiku: https://www.youtube.com/watch?v=w7HFqBGpjZM ale nie ma logo producenta na tarczy zegara wiec nie wiem czy nie jakas podrobka. Mozecie dac linki do tego co wy kupiliscie? @Krisker @HARDTECHNO @volf6 @sherif 

 

Czujnik zegarowy jak czujnik-powinien działać a, ze chiński to trudno. Jak się będziesz delikatnie z nim obchodził to posłuży.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 11.06.2020 o 11:30, HARDTECHNO napisał:

Znajomy kupił też tarcze do Hyundaia niby jakieś lepsze Brembo i też biją . Czuję drżenie kiwrownicy

 

Mam w ASO Hyundai założony komplet tarcze i klocki i po 10 kkm czuję lekkie drżenie przy hamowaniu.

Będę reklamował na przeglądzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@rwIcIk reklamuj. Bo z czasem może nawet bardziej drżeč.

 

A propos. 

Ja kupiłem komplet OEM tarcz z Magneti Marelli plus klocki Magneti Marelli. Oryginał Aftermarket . Przejechane ok 20kkm i zero czegokolwiek(przód) a wcześniej miałem gumowate mikody Nacinane nawiercane wentylowane. I kilka razy toczyłem aż w końcu na złom poszły. Dziadostwo...

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam w ASO Hyundai założony komplet tarcze i klocki i po 10 kkm czuję lekkie drżenie przy hamowaniu.
Będę reklamował na przeglądzie.
To ile kilometrów wytrzymały ori hamulce, że już zmienione ?

Wysłane z mojego MI 9 przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, volf6 napisał:

Biły czy zużyte ponad limit czy po prostu ASO zmieniło?

I jeszcze pytanie ta wymiana w ramach gwarancji (za darmo) czy płatna?

Płatna wymiana - sam zleciłem. Tarcze i klocki były zużyte.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, volf6 napisał:

To trochę lipa, tarcze powinny wytrzymać nieco dłużej niż klocki...

Chyba, że jeździsz jak jakiś wariat drogowy;]

Delikatnie.

Te hamulce tyle wytrzymują. 

Dodatkowo dobija je pełzający automat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, volf6 napisał:

To trochę lipa, tarcze powinny wytrzymać nieco dłużej niż klocki...

Chyba, że jeździsz jak jakiś wariat drogowy;]

Zależy od konstrukcji. W poprzednich autach dojeżdżałem spokojnie do 120kkm na tarczach i ponad połowę tego na klockach - przy zwykłych OEM konstrukcjach.

W XC70 przy 50kkm wymieniono mi tarcze i klocki ... z tyłu, bo to niby norma a jakoś mój styl jazdy się nie zmienił :).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A wiec kupilem  z allegro ten czujnik, instrukcji w ogole nie bylo ale znalazlem w internecie: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://instrukcje.aptel.pl/_hurt/ag639a.pdf&ved=2ahUKEwjvqsiN_cXqAhUOFpoKHeSQDMoQFjAAegQIARAB&usg=AOvVaw3YD9axfb-GtyPJr0AIxeLu

 

I teraz pytanie do czego sluza te przyciski? Bo tym po prawej chyba cos pokrecilem i nie wiem czy nie rozkalibrowalem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@patgaw centralny jest do wymiany tzw trzpienia na dowolną długość. A ten po prawej lewej do blokady tarczy. 

Samego mechanizmu nie da.sie regulować. Jest fabrycznie ustawiony i skalibrowany. 

 

Standardowo masz końcówkę jakiejś tam.dlugosci . Możesz dokupić.jezeli potrzebujesz dłuższą w zależności od dostępu statywu i miejsca itp. 

 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące później...
Dnia 10.07.2020 o 09:09, volf6 napisał:

Biły czy zużyte ponad limit czy po prostu ASO zmieniło?

I jeszcze pytanie ta wymiana w ramach gwarancji (za darmo) czy płatna?

U mojej żony w i10 poległy tylne hamulce przy 45 kkm. Tzn. poległy wcześniej, ale dopiero przy tym przebiegu zauważyłem, że tylne tarcze są zardzewiałe, ale udało się wymienić na gwarancji wraz z lewym zaciskiem (a już myślałem, że będę musiał walczyć o wymianę gwarancyjną). Co ciekawe na przeglądzie 3 miesiące wcześniej nie zwrócono uwagi, a musiały być już zardzewiałe i kontrola hamulców jest w zakresie czynności. Pewnie liczyli, że za chwilę zrobię to za własną kasę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.