Skocz do zawartości

Sprzęgło hydrokinetyczne...


Artisan

Rekomendowane odpowiedzi

Bardzo mi przykro, ale ze swoimi mądrościami docieram właśnie do do nowego działu na forum 😬

Aby jedna uciąć spekulacje, moje pytanie jest jak najbardziej poważne.

 

Jak działa sprzęgło hydrokinetyczne w automatycznej skrzynii biegów?

To, co wiem, to że jest zbudowane z części, pełniącej funkcję pompy (przekazującej moment obrotowy z silnika), z części pełniącej funkcję "turbiny" (odbierającej moment od sillnika i przekazujący go do skrzynii biegów), sprzęgła lock-up (o funkcji pomocniczej) oraz konwertera momentu obrotowego (z zadaniem polepszenia wydajności całego systemu). Jeżeli pobłądziłem, to piszcie.

 

I teraz tak, zagadnienie praktyczne.

Skrzynia automatyczna z możliwością zmiany biegów manualnie. Tradycyjna, stara AW 55 50 i na jej przykładzie chciałbym pewnych kwestii dociekać, tak aby owa teoria ciałem się stała, aby ją pojąć w praktycznym ujęciu.

 

Skrzynia w programie diagnostycznym wykazuje podczas postoju:

- na D pokazuje "wysprzęglenie" oraz "prędkość obrotowej wejściowej do skrzynii" 750, przy prędkości "obrotowej silnika" 850;

- na P pokazuje "P/N" oraz  "prędkość obrotów w." 850, przy pr. 850;

- w przełączniu w tryb manualny (nadal na postoju) pokazuje "1" (pierwszy bieg) oraz prędkość obrotów w.  "0" przy pr. "850".

 

I teraz,

1. Co oznaczają w tym prazypadku pojęcia "wysprzęglenie", "P/N", "1".

Ściślej, "1" to wiem :) chociaż może też nie do końca...

Pozostałe (?), a czym się różni "wysprzęglenie" od "P/N"?

 

2. Czy prędkość obrotowa wejściowa do skrzynii powinna zmierzać zawsze do = z prędkością obrotową silnika? I dlaczego na postoju na D prędkość obrotowa w. jest niższa od prędkości silnika (750 do 850), a w pozycji P te prędkości się równoważą?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 minut temu, Passio napisał:

1. Co oznaczają w tym prazypadku pojęcia "wysprzęglenie", "P/N", "1".

Ściślej, "1" to wiem :) chociaż może też nie do końca...

Pozostałe (?), a czym się różni "wysprzęglenie" od "P/N"?

 

2. Czy prędkość obrotowa wejściowa do skrzynii powinna zmierzać zawsze do = z prędkością obrotową silnika? I dlaczego na postoju na D prędkość obrotowa w. jest niższa od prędkości silnika (750 do 850), a w pozycji P te prędkości się równoważą?

 

Na moją logikę:

P/N to jest "luz", czyli całkowity brak połączenia silnika z kołami, brak obciążenia na wyjściu konwertera więc wejście skrzyni kręci się z taką prędkością jak silnik.

"1" to załączony 1 bieg, wyjście konwertera spięte z kołami więc cała skrzynia stoi.

"wysprzęglenie" to już trzeba by zerknąć do jakiejś serwisówki skrzyni co ona tam sobie robi, być może jak wykryje zerową prędkość i wciśnięty hamulec to częściowo się wysprzęgla - tak jest np u mnie w Nissanie (skrzynia Jatco, ta sama jest m.in. w Lagunach) wg producenta ma to zmniejszyć obciążenie silnika i zużycie paliwa. Efekt uboczny jest taki że po puszczeniu hamulca czuć że mija ułamek sekundy zanim auto ruszy. Nie jest to to samo co P/N pewnie aby móc szybciej ruszyć, stąd zapewne inna prędkość na wejściu skrzyni w porównaniu do P/N.

 

 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Passio napisał:

 

2. Czy prędkość obrotowa wejściowa do skrzynii powinna zmierzać zawsze do = z prędkością obrotową silnika? 

 

Tak.

 

Cytuj

I dlaczego na postoju na D prędkość obrotowa w. jest niższa od prędkości silnika (750 do 850), a w pozycji P te prędkości się równoważą?

 

 

Na postoju w trybie D to na wale wejściowym nie masz obrotów, skrzynia stoi. Całe mielenie ma miejsce w konwerterze. Jeśli na postoju wałek wejściowy się kręci, to albo taśma hamujaca, albo któreś sprzęgło jest do wymiany.

Edytowane przez grogi
  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Passio napisał:

Tradycyjna, stara AW 55 50 i na jej przykładzie chciałbym pewnych kwestii dociekać, tak aby owa teoria ciałem się stała, aby ją pojąć w praktycznym ujęciu.

 

Znalazłem taki opis odnośnie tej skrzyni:

 

Cytuj

Neutral Control – (This function is not available on all models).

Neutral control is when the TCM disengages the forward clutch, (C1), at a stop with the brake applied. This reduces the load on the engine, therefore reducing engine vibration and improving fuel economy. When the brake is released the forward clutch engages. The following conditions must be met before the neutral control function will be allowed:

• Manual shifter must be in D, 4 or 3. Neutral control will not work in winter mode or when Geartronic is selected.

• Transmission oil temperature must be above 10°C or 50°F.

• Throttle position must be less than 3%.

• Brake pedal must be depressed.

• Vehicle speed must be zero MPH.
• Engine speed must be less than 1500 RPM.

• There is a 2 second delay once the vehicle has stopped in the D position and a 5 second delay when shifted from N to D.

 

Czyli może rozłączać jedno ze sprzęgieł w pozycji D przy stojącym samochodzie.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, PawelW napisał:

TCM disengages the forward clutch, (C1), at a stop with the brake applied.

Czyli to, co aplikacja monitorująca nazywa "wysprzęgleniem", odnosi się do rozłączenia kosza C1 "forward" i jest tożsame z pojęciem "neutral control"?

 

Muszę zatem przestudiować działanie tego wszystkiego, co jest dalej za konwerterem..., bo rozumuiem, że rozłączenie kosza forward powoduje "odłączenie" momentu obrotowego silnika od skrzynii biegów.

 

2 godziny temu, grogi napisał:

Całe mielenie ma miejsce w konwerterze. Jeśli na postoju wałek wejściowy się kręci, to albo taśma hamujaca, albo któreś sprzęgło jest do wymiany

No właśnie, ale jeżeli przyjmiemy, że wysprzęglenie następuje na koszu "forward", to chyba nie ma sprzeczności? Wałek może się kręcić, ale moment obrotowy nie przechodzi dalej... Czy też się mylę?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

42 minuty temu, Passio napisał:

Czyli to, co aplikacja monitorująca nazywa "wysprzęgleniem", odnosi się do rozłączenia kosza C1 "forward" i jest tożsame z pojęciem "neutral control"?

 

Muszę zatem przestudiować działanie tego wszystkiego, co jest dalej za konwerterem..., bo rozumuiem, że rozłączenie kosza forward powoduje "odłączenie" momentu obrotowego silnika od skrzynii biegów.

 

No właśnie, ale jeżeli przyjmiemy, że wysprzęglenie następuje na koszu "forward", to chyba nie ma sprzeczności? Wałek może się kręcić, ale moment obrotowy nie przechodzi dalej... Czy też się mylę?

 

 

Nie mylisz się. Wysprzeglenie jest bardzo zbliżone do trybu N, z tym że utrzymywane jest ciśnienie sterujące w skrzyni.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.