Jump to content

Indeks nośności a przyczepność


Recommended Posts

Mamy dwie z pozoru identyczne opony całoroczne:

General GRABBER AT3 205/70 R15 96T (710 kg na oponę, do 190km/h)

General GRABBER AT3 205/70 R15 106/104S (950 kg na oponę, do 180 km/h)

 

Opory tocznia w obu przypadkach to klasa F

Przyczepność w 96T to klasa E, w 106/104S to B

 

Wg opisu na jednej ze stron:

Przyczepność na mokrej nawierzchni - droga hamowania

Klasy od A (najlepsza) do G (najgorsza) oznaczają długość hamowania pojazdu jadącego na mokrej nawierzchni z prędkością 80 km/h. Opona o jedną klasę wyższa to skrócenie długości hamowania o ok. 3-6 metrów. Najlepsza klasa opony (A) oznacza krótszą drogę hamowania o ponad 18 metrów w stosunku do najgorszej (F).

 

Chcę je wstawić do samochodu któremu żadna opona nie pomoże w zachowaniu na drodze i z uwagi na niemal identyczną cenę wezmę te 106/104S, ale ciekami mnie z czego może wynikać aż tak duża różnica w klasie przyczepności. Zakładam, że nie jest to magia marketingu, bo te oceny na podstawie czegoś wymiernego są chyba przyznawane.

Druga sprawa - czy można przefajnować z maks. obciążeniem na oponę. Auto jest lekkie i sztywniejsza(?) opona nie powinna paradoksalnie pogorszyć zachowania na drodze? :hmm:

Link to post
Share on other sites
5 godzin temu, camel00 napisał:

Mamy dwie z pozoru identyczne opony całoroczne:

General GRABBER AT3 205/70 R15 96T (710 kg na oponę, do 190km/h)

General GRABBER AT3 205/70 R15 106/104S (950 kg na oponę, do 180 km/h)

 

Opory tocznia w obu przypadkach to klasa F

Przyczepność w 96T to klasa E, w 106/104S to B

 

Wg opisu na jednej ze stron:

Przyczepność na mokrej nawierzchni - droga hamowania

Klasy od A (najlepsza) do G (najgorsza) oznaczają długość hamowania pojazdu jadącego na mokrej nawierzchni z prędkością 80 km/h. Opona o jedną klasę wyższa to skrócenie długości hamowania o ok. 3-6 metrów. Najlepsza klasa opony (A) oznacza krótszą drogę hamowania o ponad 18 metrów w stosunku do najgorszej (F).

 

Chcę je wstawić do samochodu któremu żadna opona nie pomoże w zachowaniu na drodze i z uwagi na niemal identyczną cenę wezmę te 106/104S, ale ciekami mnie z czego może wynikać aż tak duża różnica w klasie przyczepności. Zakładam, że nie jest to magia marketingu, bo te oceny na podstawie czegoś wymiernego są chyba przyznawane.

Druga sprawa - czy można przefajnować z maks. obciążeniem na oponę. Auto jest lekkie i sztywniejsza(?) opona nie powinna paradoksalnie pogorszyć zachowania na drodze? :hmm:

Tzn . do ostatniego zdania, bark opony będzie tak sztywny, że będzie się pojazd zachowywać jak piłeczka do pingponga... Inaczej, jakbyś powietrza nabił że 3.5 bar w takim maluchu ;)

Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...

Całoroczne od jakiegoś czasu zawsze kupuję o zwiększonej nośności, bo wydaje mi się, że zdecydowanie lepiej zachowują się latem. Nie mam bezpośredniego porównania pomiędzy tymi samymi oponami z różną nośnością, ale porównując Uniroyal 205/55/16 V niewzmocnione z Goodyearami V XL (XL to po prostu nośność o oczko wyższa - zamiast 91 V było 94 V) Uniroyale miały nieporównanie większą skłonność do "przewalania" się na boki - miało to jedną zaletę: natychmiast wiedziałem, że w kole jest troszkę za mało powietrza, zwłaszcza z przodu. ;)

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.