Jump to content

Hak stały czy wypinany?


Recommended Posts

Cześć,

 

zastanawiam się czy montować hak z kulą przykręcaną czy też z kulą wypina pionowo z automatem? Generalnie mam obawy czy ten automat przy kuli wypinanej nie będzie miał luzów z czasem? Jakie są Wasze opinie? Pomijam kwestie estetyki i kosztów. Po prostu nie chce z czasem żałować że mimo że dołożyłem $ to i tak coś stuka, lub trzeba wymieniać elementy automatu lub całą kulę. Bo już jeździłem z przyczepą która miała zaczep wybity, żadna przyjemność. pozdrawiam

Edited by steyr
Link to post
Share on other sites

Miałem przykręcany - dawało się go przykręcić odwrotnie przodem pod auto, więc nie musiałem go nigdzie chować, pilnować śrub.

Trzeba było mieć przy sobie dwa klucze, by w razie potrzeby zmienić położenie do ciągnięcia przyczepy.

Do sporadycznego ciągnięcia sprawdzał się :ok:

 

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
7 minut temu, rwIcIk napisał:

Miałem przykręcany - dawało się go przykręcić odwrotnie przodem pod auto, więc nie musiałem go nigdzie chować, pilnować śrub.

Trzeba było mieć przy sobie dwa klucze, by w razie potrzeby zmienić położenie do ciągnięcia przyczepy.

Do sporadycznego ciągnięcia sprawdzał się :ok:

 

 

Mam przykręcaną kulę w haku w starym P2, raz ją zdemontowałem jak jechałem na urlop do Bułgarii. Tak to jeździ cały czas zamontowany. Jedyny minus to taki że trzeba odkręcać, ale za to mechanicznie to tam nie ma się co zużyć poza głową kuli. Ale kto smaruje ten jeździ;)

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, steyr napisał:

Cześć,

 

zastanawiam się czy montować hak z kulą przykręcaną czy też z kulą wypina pionowo z automatem? Generalnie mam obawy czy ten automat przy kuli wypinanej nie będzie miał luzów z czasem? Jakie są Wasze opinie? Pomijam kwestie estetyki i kosztów. Po prostu nie chce z czasem żałować że mimo że dołożyłem $ to i tak coś stuka, lub trzeba wymieniać elementy automatu lub całą kulę. Bo już jeździłem z przyczepą która miała zaczep wybity, żadna przyjemność. pozdrawiam

 

Ja miałbym obawy do montowanego na stałe, że drobna stłuczka tyłem i pogięte tylne podłużnice. W drugim samochodzie używam wpinanego pionowo i luzów nie stwierdziłem, ale intensywnie nie używam.

Link to post
Share on other sites

Nie wiem jak w osobówkach, ale w Pajero z powodu koła na klapie, hak jest okropnie długi. Łatwo odnaleźć go piszczelami ..

Wpięcie u nie to 10 sec, więc leży gdzieś w garażu.

Mam chyba Thule, więc działa ok.

Link to post
Share on other sites

Hej, ja mam ponad 2 lata wypinany.  Wożę wyłącznie rowery na platformie, gdzie wiadomo jest spora masa na dużym ramieniu więc działa spora siła na kule haka. I zero luzu, nawet nie drgnie. A używam dość często, lekko licząc to już ponad 10kkm przejechane z rowerami na haku.

Wg. mnie nie ma się co obawiać zużycia.

Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, lnk napisał:

Hej, ja mam ponad 2 lata wypinany.  Wożę wyłącznie rowery na platformie, gdzie wiadomo jest spora masa na dużym ramieniu więc działa spora siła na kule haka. I zero luzu, nawet nie drgnie. A używam dość często, lekko licząc to już ponad 10kkm przejechane z rowerami na haku.

Wg. mnie nie ma się co obawiać zużycia.

To teraz wyobraź sobie o ile większe działaja siły holując przyczepę. 

Link to post
Share on other sites

Kiedys mialem na sruby i zdejmowanie montowanie bylo bez problemu, klucz i po sprawie.

 

 Teraz mam na kluczyk i caly czas sie zapieka :(.

 

Do nowego auta zamówiłem elektryczny, na guzik :)  

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
Dnia 10.09.2020 o 07:07, steyr napisał:

Cześć,

 

zastanawiam się czy montować hak z kulą przykręcaną czy też z kulą wypina pionowo z automatem? Generalnie mam obawy czy ten automat przy kuli wypinanej nie będzie miał luzów z czasem? Jakie są Wasze opinie? Pomijam kwestie estetyki i kosztów. Po prostu nie chce z czasem żałować że mimo że dołożyłem $ to i tak coś stuka, lub trzeba wymieniać elementy automatu lub całą kulę. Bo już jeździłem z przyczepą która miała zaczep wybity, żadna przyjemność. pozdrawiam

 

jeżeli kasa nie jest problemem to tylko wypinany, po co ma sterczeć ta kula przez cały czas ?

luzów się nie obawiaj, miałem w fordzie kilka lat, z przyczepą zrobił dobre kilkadziesiąt tyś km i żadnych luzów

teraz też mam wypinany w x3, a że jest fabryczny to po wypięciu zakłada się klapkę w zderzak i nie ma śladu haka

oba oklejone przez marki auta, ale faktycznie to wyroby Westfalia 

kiedyś w astrze miałem jakiś PL? wpinany poziomo i faktycznie trochę się przycinał po kilku latach eksploatacji 

Edited by Koonrad
Link to post
Share on other sites
35 minut temu, Koonrad napisał:

 

jeżeli kasa nie jest problemem to tylko wypinany, po co ma sterczeć ta kula przez cały czas ?

luzów się nie obawiaj, miałem w fordzie kilka lat, z przyczepą zrobił dobre kilkadziesiąt tyś km i żadnych luzów

teraz też mam wypinany w x3, a że jest fabryczny to po wypięciu zakłada się klapkę w zderzak i nie ma śladu haka

oba oklejone przez marki auta, ale faktycznie to wyroby Westfalia 

kiedyś w astrze miałem jakiś PL? wpinany poziomo i faktycznie trochę się przycinał po kilku latach eksploatacji 

 

Generalnie jak wypinany hak czy też stały to stawiałbym na PL produkty [Steinhof, Hak-pol]. Przy stałym nie ma problemu, co najwyżej szybciej  skoroduje. Generalnie tak jak wspominałem, zastanawiam się nad trwałością tego mechanizmu przy wypinanym haku. W sieci można doczytać że i w Westfalii ludzie mieli przypadki występowania luzów przy wypinanym haku. Z drugiej strony może kwestia użytkowania i itp.

Link to post
Share on other sites

Jeżeli rozważysz wypinany to czy to będzie Westfalia, Steinhoff, Brink, czy coś innego, to system wypinania i tak idzie od jednego producenta. Więc o to się nie bój, każdy znany producent na rynku ma ten sam mechanizm, z tej samej fabryki.

  • Like 2
Link to post
Share on other sites

Ja mam odkrecany i zakładam tylko na wyjazd, jak rowery na platformie wiozę.

Przez resztę czasu leży w garażu, bo boje się przy cofaniu, ze komuś brykę poharatam. 

Link to post
Share on other sites
13 godzin temu, spad napisał:

Jeżeli rozważysz wypinany to czy to będzie Westfalia, Steinhoff, Brink, czy coś innego, to system wypinania i tak idzie od jednego producenta. Więc o to się nie bój, każdy znany producent na rynku ma ten sam mechanizm, z tej samej fabryki.

 

Westfalia ma wpinany od dołu, pionowo

a w astrze miałem zupełnie inny system z wspinaniem poziomo

Więc chyba są były? różne systemy

Link to post
Share on other sites
1 minutę temu, Koonrad napisał:

 

Westfalia ma wpinany od dołu, pionowo

a w astrze miałem zupełnie inny system z wspinaniem poziomo

Więc chyba są były? różne systemy

 

A ten poziomo to jeszcze inna bajka, nazywają to półautomat. Czemu? Nie wiem, ale na pionowy mówią automat.  Mi chodziło o ten wpinany pionowo, że jeden producent robi system dla wszystkich.

Link to post
Share on other sites
Kiedys mialem na sruby i zdejmowanie montowanie bylo bez problemu, klucz i po sprawie.
 
 Teraz mam na kluczyk i caly czas sie zapieka :(.
 
Do nowego auta zamówiłem elektryczny, na guzik   
W tej chwili w bmw Westfalia wypinana pionowo ,na kluczyk. Przez pierwsze 14 lat nie użyty ani razu (gdy wyciągałem z bagażnika do pierwszego mojego użycia to kula nowiutka). Od 3 lat sporadycznie używam do przewozu rowerów i do ciągnięcia przyczepki z motocyklem. Pomimo smarowania czyszczenia itd zawsze problem z montażem kuli , trzeba pomagać młotkiem... Od roku nie ściągam nawet.

Teraz kupiłem w dobrej cenie paska b8 , niestety nie ma wypasu jak u Twinsena i bez haka , od 2 dni rozglądam się za jakimś zestawem i ostatecznie padło na fabryczne rozwiązanie , czyli elektryczny na przycisk chowany pod zderzakiem. Droższy o wiele od wypinanego czy tego na stałe ( wiazka , wpięcie w CAN , kodowanie) , ale wygoda , wygląd i praktyczność wg mnie warte ceny. Także jak coś to polecam fabryczne rozwiązania.

Wysłane z mojego moto g(7) plus przy użyciu Tapatalka

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
Dnia 11.09.2020 o 09:28, spad napisał:

Jeżeli rozważysz wypinany to czy to będzie Westfalia, Steinhoff, Brink, czy coś innego, to system wypinania i tak idzie od jednego producenta. Więc o to się nie bój, każdy znany producent na rynku ma ten sam mechanizm, z tej samej fabryki.

 

Otrzymałem informację od firmy która handluje hakami i zajmują się montażami z 3miasta, że Steinhoff od jakiegoś czasu wprowadził swój system wypinania kuli w haku pionowym. Podobno mają problemy z tym systemem i generalnie odradzał Steinhoff-a z kulą wypinaną pionowo że oni jako monterzy mają dużo reklamacji. Potwierdził że Auto-Hak, Brink, Westfalia korzystają z tego samego systemu wypinania przy haku z kulą pionową jakiejś sprawdzonej holenderskiej firmy.

Link to post
Share on other sites

Miałem Auto-Hak w S-Maxie, wypinany poziomo i był bardzo OK. Teraz w Edwardzie mam Auto-Hak wypinany pionowo i też jest bardzo OK. Nacisk pionowy 120 kg, na platformę z 4 rowerami styka. :)

Link to post
Share on other sites

Nacisku pionowego to możesz mieć i 1000kg, pytanie ile podaje producent auta. Z drugiej strony w DR i tak jest DMC przyczepy. W Punto 2 tylko na stałym haku na platformie woziłem 3 rowery bez problemu.

Link to post
Share on other sites

Nie wiem jaki masz samochod, ale ja mam w vw fabryczny składany obrotem pod zderzak,  jak dla mnie super opcja, dostepne do wisely samochod szczegolnie niemieckich.

 

Link to post
Share on other sites

ja miałem dwa stałe i jeden automat

 

prawda jest taka, że jak hak był stały, to go nie zdejmowałem nawet jak holowałem raz na rok

szczególnie jak zauważyłem, że żona parkując tyłem traktowała hak jak czujnik parkowania i lokalny sklep miał poobijaną elewację

 

jak w aucie są czujniki parkowania, problemu "z żoną" nie ma

a automat kupiny z autem (6 letnim) się zacinał, więc mam mieszane uczucia

Link to post
Share on other sites
W dniu 10.09.2020 o 07:07, steyr napisał:

Cześć,

 

zastanawiam się czy montować hak z kulą przykręcaną czy też z kulą wypina pionowo z automatem? Generalnie mam obawy czy ten automat przy kuli wypinanej nie będzie miał luzów z czasem? Jakie są Wasze opinie? Pomijam kwestie estetyki i kosztów. Po prostu nie chce z czasem żałować że mimo że dołożyłem $ to i tak coś stuka, lub trzeba wymieniać elementy automatu lub całą kulę. Bo już jeździłem z przyczepą która miała zaczep wybity, żadna przyjemność. pozdrawiam

Jeżeli jest możliwość to kup ze zdejmowaną kulą.

Przy okazji zawsze polecam Westfalia, bo chyba tylko ta firma stara się to robić tak, że  o zdemontowaniu kuli nie widać nic. W niektórych hakach składa się też gniazdo elektryczne.

No i Westfalia robi też wiązki dedykowane. Tylko trzeba dopilnować fachowca, który to będzie zakładał, bo spotkałem się z partaczami, którzy mimo jasnej i czytelnej instrukcji podłączali wiązkę tak, że potem były kłopoty z instalacją.

Link to post
Share on other sites

Zamówiłem komplet z Westfalii hak wypinany pionowo plus wiązka 13pin dedykowana. Montaż sam będę ogarniał, montowałem parę haków na wiązce 7pin uniwersalnej i jest trochę roboty z lutowaniem i itp zwłaszcza przy wiązce 13pin. Westfalia wiązka do mojego modelu ma wpięcie polegajace na wpince w instalacje elektryczna tylko przy wstecznym i przy PDC. Reszta podpięcia to kwestia przepięcia wtyczek.

 

Wysłane z mojego FIG-LX1 przy użyciu Tapatalka

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, steyr napisał:

Zamówiłem komplet z Westfalii hak wypinany pionowo plus wiązka 13pin dedykowana. Montaż sam będę ogarniał, montowałem parę haków na wiązce 7pin uniwersalnej i jest trochę roboty z lutowaniem i itp zwłaszcza przy wiązce 13pin. Westfalia wiązka do mojego modelu ma wpięcie polegajace na wpince w instalacje elektryczna tylko przy wstecznym i przy PDC. Reszta podpięcia to kwestia przepięcia wtyczek.

No i super. Podłączenia są różne w różnych samochodach. Czasami trzeba rozmontować jakąś wtyczkę i włożyć w nią odpowiednie styki, czasami trzeba z jakiejś wtyczki wyjąć jeden styk i zastąpić go stykiem z wiązki haka. Jest różnie.

Do Nissana Note od żony np.: Westfalia nie miał wiązki dedykowanej tylko uniwersalną. Także co samochód to inaczej. Jednak Westfalia jest firmą, która jest najczęśeiej wybierana przez producentów samochodów.

Link to post
Share on other sites
W dniu 21.09.2020 o 12:44, fred77 napisał:

Jeżeli jest możliwość to kup ze zdejmowaną kulą.

Przy okazji zawsze polecam Westfalia, bo chyba tylko ta firma stara się to robić tak, że  o zdemontowaniu kuli nie widać nic. W niektórych hakach składa się też gniazdo elektryczne.

No i Westfalia robi też wiązki dedykowane. Tylko trzeba dopilnować fachowca, który to będzie zakładał, bo spotkałem się z partaczami, którzy mimo jasnej i czytelnej instrukcji podłączali wiązkę tak, że potem były kłopoty z instalacją.

 

Mylisz się...

Mam hak innej firmy, nie widać nic...

 

A i Westfalia ma haki które widać. To zależy od modelu auta, a nie tylko haka...

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, K3 napisał:

 

Mylisz się...

Mam hak innej firmy, nie widać nic...

 

A i Westfalia ma haki które widać. To zależy od modelu auta, a nie tylko haka...

Oczywiście, że nawet Westfalia robi wersje z demontowaną kulą tak, że widać gniazdo na kulę. W Nissanie Note od mojej żony tak właśnie było, więc kupiłem z kulą odkręcaną i jej nie demontuję. Po prostu nie ma zbytnio innej możliwości zrobienia tego inaczej, bo nie ma tam miejsca.

Poza tym i tak moim zdaniem Westfalia robi to wszystko bardziej estetycznie, praktycznie i ma najwygodniejszy sposób montażu kuli.

Link to post
Share on other sites
 
Otrzymałem informację od firmy która handluje hakami i zajmują się montażami z 3miasta, że Steinhoff od jakiegoś czasu wprowadził swój system wypinania kuli w haku pionowym. Podobno mają problemy z tym systemem i generalnie odradzał Steinhoff-a z kulą wypinaną pionowo że oni jako monterzy mają dużo reklamacji. Potwierdził że Auto-Hak, Brink, Westfalia korzystają z tego samego systemu wypinania przy haku z kulą pionową jakiejś sprawdzonej holenderskiej firmy.
@steyr daj namiary na próba na tę firmę w 3 citi
Link to post
Share on other sites
17 godzin temu, K3 napisał:

 

Mylisz się...

Mam hak innej firmy, nie widać nic...

 

A i Westfalia ma haki które widać. To zależy od modelu auta, a nie tylko haka...

 

Też mam innej, znaczy Auto Hak Słupsk, tyle widać:

 

Auto4-24.jpg

Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, ArekMiz napisał:

 

Też mam innej, znaczy Auto Hak Słupsk, tyle widać:

 

Auto4-24.jpg

 

U mnie jeszcze mniej.

Ale @fred77 się uparł, bo myśli że tylko jedna firma jest super. A to nie od firmy zależy, tylko od auta.

Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, ArekMiz napisał:

 

Też mam innej, znaczy Auto Hak Słupsk, tyle widać:

 

Auto4-24.jpg

 

Mam Steinhofa i mam podobnie. Po zaślepce widze, że adapter wpinania jest identyczny. Zresztą wszyscy mają to samo. 

Link to post
Share on other sites
W dniu 16.09.2020 o 21:37, steyr napisał:

Nacisku pionowego to możesz mieć i 1000kg, pytanie ile podaje producent auta. Z drugiej strony w DR i tak jest DMC przyczepy. W Punto 2 tylko na stałym haku na platformie woziłem 3 rowery bez problemu.

 

W DR pojazdu NIE MA DMC przyczepy.

Link to post
Share on other sites
W dniu 29.09.2020 o 08:21, K3 napisał:

 

U mnie jeszcze mniej.

Ale @fred77 się uparł, bo myśli że tylko jedna firma jest super. A to nie od firmy zależy, tylko od auta.

Przecież napisałem, że od samochodu to zależy. I nie chodzi o to, że się uparłem na jedną firmę tylko o to, że Westfalia ma fajnie przemyślany mechanizm mocowania kuli. Według mnie najlepszy, najbardziej estetyczny i ergonomiczny.

Link to post
Share on other sites
Teraz, fred77 napisał:

tylko o to, że Westfalia ma fajnie przemyślany mechanizm mocowania kuli. Według mnie najlepszy, najbardziej estetyczny i ergonomiczny.

 

A wiesz, że nie jest to pomysł tej firmy, i stosowany jest u kilku producentów?

Link to post
Share on other sites
W dniu 10.09.2020 o 21:27, Danielpoz. napisał:

To teraz wyobraź sobie o ile większe działaja siły holując przyczepę. 

 

No i co z tego? Od dziesiątek lat ludzie jeżdżą z przyczepami na hakach wypinanych i jakoś nie słyszałem, by były z tym problemy. Być może w jakichś wynalazkach...

Link to post
Share on other sites
W dniu 10.09.2020 o 08:40, rwIcIk napisał:

Miałem przykręcany - dawało się go przykręcić odwrotnie przodem pod auto, więc nie musiałem go nigdzie chować, pilnować śrub.

Trzeba było mieć przy sobie dwa klucze, by w razie potrzeby zmienić położenie do ciągnięcia przyczepy.

Do sporadycznego ciągnięcia sprawdzał się :ok:

 

Dawno temu miałem stałe, później też coś takiego jak piszesz, ale go schowałem (nie chciało mi się przykręcać i prawie zaginął). Teraz mam wypinany (Bosal) i jest ok od lat. Prędzej się z nim pożegnam niż będą jakieś kłopoty z "luzami" ;]

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
4 godziny temu, futrzak napisał:

 

No i co z tego? Od dziesiątek lat ludzie jeżdżą z przyczepami na hakach wypinanych i jakoś nie słyszałem, by były z tym problemy. Być może w jakichś wynalazkach...

Czy ja twierdzę że wypinany hak nie podoła? 😲

 

Czytamy uważniej😂

Link to post
Share on other sites
4 godziny temu, Danielpoz. napisał:

Czy ja twierdzę że wypinany hak nie podoła? 😲

 

Nie wiadomo co twierdzisz. Podkreśl jasność wypowiedzi.

 

4 godziny temu, Danielpoz. napisał:

Czytamy uważniej😂

:hmm:

Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, futrzak napisał:

 

Nie wiadomo co twierdzisz. Podkreśl jasność wypowiedzi.

 

:hmm:

Wiadomo. 

 

Wiszące rowery na haku mają znacznie mniejszy nacisk na hak niż dyszel przyczepy. 

Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, Danielpoz. napisał:

Wiadomo. 

 

Wiszące rowery na haku mają znacznie mniejszy nacisk na hak niż dyszel przyczepy. 

 

hmm, czy ja wiem 

nacisk masz podobny - max w okolicy 50-75kg

tak są homologowanie zarówno haki jak i zaczepy w przyczepach

(zdarza się do 100kg, ale załóżmy że mówimy o zwykłej osobówce)

 

taka platforma na 4 rowery to już w okolicy max czyli tych 70-80kg (4x15kg + platforma)

 

oczywiście jak wejdziemy w kwestie obciążeń dynamicznych to może przyczepa daje większe 

ale taka platforma też ładne siły wywiera

 

Link to post
Share on other sites

Zakładam że 100kg chyba że mówimy o małych przyczepkach. Czyli zdecydowanie więcej niż nawet 4 rowery. 

 

Osobiście w aucie mam max 250kg nacisku na hak. 

Mówimy tylko o obciążeniach statycznych. 

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.