Skocz do zawartości

kocioł gazowy Buderus GB072 14KW czy 20 KW, zasobnik 120 czy 150 litrów?


62545tomasz

Rekomendowane odpowiedzi

czołem
dylemat jak w temacie
do ogrzania domu wystarczy 14KW  (150m2 z garażem, mieszkalnej 130)

zastanawiam się czy brać 20 KW czy 14KW względem ogrzania zasobnika z wodą 120 litrów Buderus lub 150 Biawar.

Taki 20 KW dużo szybciej nagrzeje wodę? Czy starczy 14KW?
Dwie łazienki z kabinami prysznicowymi (jedna z wanną) - myślę, że dość często z racji kobietek w domu będą chodziły dwa prysznice równocześnie rano/wieczorem.
mam dylemat;)
14KW i 120 litrów wszystko na buderusie
czy 20 KW i 150 litrów Biawar...


 

Edytowane przez 62545tomasz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do ogrzewania domu to jeżeli masz w miarę dobrze ocieplony to zapewne poniżej 10kW wystarcza (bardzo często na projektach są zawyżone wartości dla przedpotopowych norm). Ale to osobny temat.

 

Moc maksymalna kotła jest potrzebna praktycznie tylko i wyłącznie na cele C.W.U. Krótka odpowiedź - zdecydowanie 20kW. Z obliczeń można wywnioskować, że mając dwa ujęcia na raz po 6l/min to chcąc grzać wodę do nich na bieżąco (przepływowo) do "odpowiedniej" temperatury potrzebne y było tak z 45kW. Liczyłem to kiedyś, jak chcesz to mogę to powtórzyć tutaj. Oczywiście mając zasobnik problem jest mniejszy ale jeżeli zużyje się dużą ilość wody z niego to pozostanie czekać na nagrzanie nowej porcji. Tak na marginesie 150l to moim zdaniem minimum szczególnie jeżeli mają chodzić 2 prysznice. Ja bym doradzał bardziej 200l, dużo więcej miejsca nie zajmuje.

 

Policzmy na szybko czas grzania powiedzmy 100l wody od temperatury powiedzmy 10*C (oczywiście może się zdarzyć, że w wodociągu będzie zarówno wyższa jak i niższa). do przyjmijmy 45*C (czyli nie za gorąca, jeżeli chcesz np. 50 to będzie oczywiście dłużej).

Ciepło właściwe wody (w stanie ciekłym rzecz jasna): 4190 J/kgK. Oznacza to tyle, że aby podnieść temperaturę 1kg wody (czyli przyjm,ujemy1 litra) o 1K czyli 1*C należy dostarczyć energii równej 4190J => 1J = 1/3600000kWh => 4190J = 0,0011639kWh.

Chcemy podgrzać 100l=100kg o 45*C-10*C=35*C. Zatem ilość energii potrzebna di tego celu (z pominięciem strat oczywiście) wyniesie: 0,0011639kWh *  100 * 35 = 4,07365kWh.

Dochodzimy do sedna czyli czasu jaki będzie potrzebny na to podgrzanie. Dla mocy grzewczej 14kW przyjmując pomijalne straty czas dostarczenia wyżej wyliczonej energii wyniesie: 4,07365kWh / 14kW = 0,290975h = około 17,5 minuty. Dla 150l to nieco ponad 26 minut a dla 200l około 35 minut.

Przy mocy kotła wynoszącej 20kW czasy przedstawią się następująco: @100l =>4,07365kWh / 20kW = 0,2036825h = około 12 minut, @150l => 18,5 minuty, @200l => 24.5 minuty.

Teraz możesz sam sobie odpowiedzieć czy warto 😉

 

Trzeba jeszcze pamiętać, że minimalna moc kotła, która ma wpływ na ekonomię jego działania (dla domów ocieplonych w miarę po ludzku) może być związana z mocą maksymalną i należy sprawdzić przy wyborze czy przypadkiem mocniejszy piec nie ma niestety wyższej mocy minimalnej.

 

Edytowane przez rusala
  • Lubię to 5
  • Kocham 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, rusala napisał:

Co do ogrzewania domu to jeżeli masz w miarę dobrze ocieplony to zapewne poniżej 10kW wystarcza (bardzo często na projektach są zawyżone wartości dla przedpotopowych norm). Ale to osobny temat.

 

Moc maksymalna kotła jest potrzebna praktycznie tylko i wyłącznie na cele C.W.U. Krótka odpowiedź - zdecydowanie 20kW. Z obliczeń można wywnioskować, że mając dwa ujęcia na raz po 6l/min to chcąc grzać wodę do nich na bieżąco (przepływowo) do "odpowiedniej" temperatury potrzebne y było tak z 45kW. Liczyłem to kiedyś, jak chcesz to mogę to powtórzyć tutaj. Oczywiście mając zasobnik problem jest mniejszy ale jeżeli zużyje się dużą ilość wody z niego to pozostanie czekać na nagrzanie nowej porcji. Tak na marginesie 150l to moim zdaniem minimum szczególnie jeżeli mają chodzić 2 prysznice. Ja bym doradzał bardziej 200l, dużo więcej miejsca nie zajmuje.

 

Policzmy na szybko czas grzania powiedzmy 100l wody od temperatury powiedzmy 10*C (oczywiście może się zdarzyć, że w wodociągu będzie zarówno wyższa jak i niższa). do przyjmijmy 45*C (czyli nie za gorąca, jeżeli chcesz np. 50 to będzie oczywiście dłużej).

Ciepło właściwe wody (w stanie ciekłym rzecz jasna): 4190 J/kgK. Oznacza to tyle, że aby podnieść temperaturę 1kg wody (czyli przyjm,ujemy1 litra) o 1K czyli 1*C należy dostarczyć energii równej 4190J => 1J = 1/3600000kWh => 4190J = 0,0011639kWh.

Chcemy podgrzać 100l=100kg o 45*C-10*C=35*C. Zatem ilość energii potrzebna di tego celu (z pominięciem strat oczywiście) wyniesie: 0,0011639kWh *  100 * 35 = 4,07365kWh.

Dochodzimy do sedna czyli czasu jaki będzie potrzebny na to podgrzanie. Dla mocy grzewczej 14kW przyjmując pomijalne straty czas dostarczenia wyżej wyliczonej energii wyniesie: 4,07365kWh / 14kW = 0,290975h = około 17,5 minuty. Dla 150l to nieco ponad 26 minut a dla 200l około 45 minut.

Przy mocy kotła wynoszącej 20kW czasy przedstawią się następująco: @100l =>4,07365kWh / 20kW = 0,2036825h = około 12 minut, @150l => 18,5 minuty, @200l => 24.5 minuty.

Teraz możesz sam sobie odpowiedzieć czy warto 😉

 

Trzeba jeszcze pamiętać, że minimalna moc kotła, która ma wpływ na ekonomię jego działania (dla domów ocieplonych w miarę po ludzku) może być związana z mocą maksymalną i należy sprawdzić przy wyborze czy przypadkiem mocniejszy piec nie ma niestety wyższej mocy minimalnej.

 

Kim Ty jesteś z zawodu fizykiem jądrowym ? 😃

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ludzie z branży mówią by wziąć 14KW i zbiornik 120 litrów

że niby jak temperatura wody w zbiorniku spadnie o 5stopni to już zaczyna dogrzewać i raczej nie ma opcji by wody zabrakło pod prysznicem...

 

i mam mętlik w głowie;)

 

widzę Buderus ma jeszcze kilka zbiorników z izolacją 50mm, 75mm - nie duża różnica w cenie...

i nie wiem w co iśc;)

straty biawar 64 c , buderus tanszy b 45, drozszy klasa A 35

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

35 minut temu, 62545tomasz napisał:

model 14KW    c.o. 2,9-14,2 c.w.u. 15,1      

model 20 KW c.o. 4,7-20,6 c.w.u. 23,8

4,7 dużo... ja bym brał 14kw. Pytanie czy chcesz jakoś kontrolować temperatury w każdym pomieszczeniu i jaki rodzaj ogrzewania stosujesz.

 

Krawiec

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, krawiec napisał:

4,7 dużo... ja bym brał 14kw. Pytanie czy chcesz jakoś kontrolować temperatury w każdym pomieszczeniu i jaki rodzaj ogrzewania stosujesz.

 

Krawiec

podłogówka 100%

sterownik na razie jeden RC310

ale kable do każdego pomieszczenia poszły

to jak kocioł 14KW to zbiornik jaki brać? 120 litrów buderusa, 150 biawara czy 160 buderusa;)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz jakiś konkretny powód, żeby trzymać się tego modelu? Jak dla mnie lepiej rozejrzeć się za innymi kotłami z większa mocą maksymalną przy mniejszej minimalnej. Wspomniane były już wyżej przykłady, ja mogę dodać choćby Termet EcoCondens Gold (nowszy chyba ma jeszcze w nazwie +), schodzi do jak mnie pamięć nie myli 3.1kW przy mocy maksymalnej 21kW.

 

A takie gadanie "wody na prysznic na pewno nie zabraknie" to niestety pierdzielenie o Szopenie (tak wiem, że pisze się Chopinie :p). Zależy to od kilku czynników. Prysznice są różne ale najczęściej przyjmuje się, że potrzebujesz 6l/min. Zatem 10 minut prysznica zużywa 60l wody. Jest kwestia czy leci samą ciepła czy miesza się z zimną itp. ale jeżeli grzeje się wodę to powiedzmy 45*C i potem obniża mieszając z zimną to nie ma sensu jej grzać tyle. Chyba, że są różne preferencje w rodzinie i się nie da inaczej dogodzić 🙂 . Załóżmy, że leje się te 45*C ciągle no to po 10 minutach masz już połowę zbiornika 120l i 38% ze 160l. Nie wiem czy 10 minut to u Ciebie długi, czy krótki prysznic 😉 W każdym razie 2 takie to już spory wydatek wody. Oczywiście w trakcie prysznica do zbiornika trafi zimna woda i załączy się grzanie, które częściowo uzupełni zasoby więc w konsekwencji prysznice mogą być dłuższe niż te 10 minut.

Pomijając szczegóły obliczeń można przyjąć, że przy mocy 14kW kocioł da radę grzać wodę dla jednego prysznica mniej więcej na bieżąco czyli te 6l/min. Przy dwóch prysznicach jednocześnie oczywiście tak kolorowo nie będzie i czas pryszniców bez spadku temperatury będzie ograniczony. Dodatkowe 6kW na pewno go wydłuży. Można to oczywiście policzyć ile teoretycznie ma się czasu do momentu aż temperatura zacznie spadać 😉

Dodatkowy ubytek czasu będzie spowodowany histerezą termostatu czyli faktem, że grzanie załączy się dopiero po spadku temperatury o kilka stopni w określonym punkcie zbiornika, punkt pomiaru też będzie miał wpływ.

Edytowane przez rusala
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nigdy nie doktoryzował się z tematu kotłów gazowych, więc dałem to co polecił instalator. Czytając to forum dowiedziałem się, że jednym i słyszymy rozwiązaniem jest kocioł jednofunkcyjny, ktory da mi niezapomniane doznania podczas kąpieli:) Mam dwu-funkcyny z wbudowanym buforem 42l i przy rodzinie 2+2, a niedługo 2+3 nigdy nie zabrakło ciepłej wody. Można jednocześnie brać prysznic, lać wodę do wanny i zmywać naczynia....

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

też myślałem o takim modelu 2 fcji ze zbiornikiem 48litrów, podczas gdy kończy się woda w zbiorniku daje max power i działa jako przepływowy....

Ale sprano mi mózg i idę w 1 fcji

raczek kupię ten 14KW chyba ze zbiornikiem 160 litrów...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

39 minut temu, 62545tomasz napisał:

też myślałem o takim modelu 2 fcji ze zbiornikiem 48litrów, podczas gdy kończy się woda w zbiorniku daje max power i działa jako przepływowy....

Ale sprano mi mózg i idę w 1 fcji

raczek kupię ten 14KW chyba ze zbiornikiem 160 litrów...

Prawdę mówiąc to częściej słyszałem o narzekaniach na szybki brak ciepłej wody w kotłach jednofunkcyjnych z małymi zasobnikami, niż o wahaniu temperatury wody w kotłach dwufunkcyjnych. Jakbym musiał brać jedno funk. To tylko z dużym zasobnikiem. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, technix napisał:

160l dla 2+2 to za mało, a kocioł lepiej mocniejszy, będzie dużej kondensować, czyli tanie

litości, większej bzudry nie czytałem na tym forum już dawno.

u mnie 150l ogarnia 8 osób i nigdy nie zabrakło ciepłej wody. 

Tak. wiem- ty znasz się jak zwykle najlepiej.

  • Lubię to 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, 4thelement napisał:

litości, większej bzudry nie czytałem na tym forum już dawno.

u mnie 150l ogarnia 8 osób i nigdy nie zabrakło ciepłej wody. 

Tak. wiem- ty znasz się jak zwykle najlepiej.

to mówisz, że 120 litrów 14 kw i olać temat?
z racji tych dwóch pryszniców i kobiet w domu, żona i córka dość długo siedzą pod prysznicem;) skłania się dla świętego spokoju nad 160 litrów

iść w Biawar 150 litrów ze stratą postojową 64W czy pójść w buderusa ze stratą 46W - Biawar tańszy o tysiaka;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, 62545tomasz napisał:

to mówisz, że 120 litrów 14 kw i olać temat?
z racji tych dwóch pryszniców i kobiet w domu, żona i córka dość długo siedzą pod prysznicem;) skłania się dla świętego spokoju nad 160 litrów

iść w Biawar 150 litrów ze stratą postojową 64W czy pójść w buderusa ze stratą 46W - Biawar tańszy o tysiaka;)

w pierwszej kolejności bierz ze stali nierdzewnej i czy to jest 120 czy 150l nie istotne - jeden i drugi ogarnie temat.

po drugie iść w mocniejszy kocioł - nie wiem jaki masz schemat układu - czy jest sprzęgło czy nie - kocioł sobie da radę z modulacją.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, 4thelement napisał:

w pierwszej kolejności bierz ze stali nierdzewnej i czy to jest 120 czy 150l nie istotne - jeden i drugi ogarnie temat.

po drugie iść w mocniejszy kocioł - nie wiem jaki masz schemat układu - czy jest sprzęgło czy nie - kocioł sobie da radę z modulacją.

100% podłogówka bez grzeników

ten ze stali nierdzewnej droższy dokładnie x2

Edytowane przez 62545tomasz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 godzin temu, 62545tomasz napisał:

czołem
dylemat jak w temacie
do ogrzania domu wystarczy 14KW  (150m2 z garażem, mieszkalnej 130)

zastanawiam się czy brać 20 KW czy 14KW względem ogrzania zasobnika z wodą 120 litrów Buderus lub 150 Biawar.

Taki 20 KW dużo szybciej nagrzeje wodę? Czy starczy 14KW?
Dwie łazienki z kabinami prysznicowymi (jedna z wanną) - myślę, że dość często z racji kobietek w domu będą chodziły dwa prysznice równocześnie rano/wieczorem.
mam dylemat;)
14KW i 120 litrów wszystko na buderusie
czy 20 KW i 150 litrów Biawar...


 

Oczywiście, że nagrzeje Ci szybciej pytanie, czy aż tak Ci się spieszy ?

Dla przykładu ja mam 21kW, ale wodę grzeję z mocą nastawioną na 30%, czyli ok 7kW i starcza, przy 4os i baniaku 160l. Tylko taki poziom mocy pozwolił osiągnąć zużycie gazu bliskie teorii (czyli z małymi stratami).

Dochodzi do tego jeszcze kwestia zadanej temp, odp wysoka powinna zapewnić komfort ciepłej wody przy dwóch łazienkach.

Jeżeli rzeczywiście wyliczoną moc na ogrzewanie masz 14kW, to spokojnie powinien wystarczyć. Warto też sprawdzić pozostałe parametry jak np zakres modulacji mocy, zużycie prądu, itd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, sherif napisał:

Moj tani Termet kupiony 7 lat temu miał lepsze.

Tak, moce minimalne dość spore.

dlatego rozważam tego 14KW - do ogrzania domu ma aż nadto dużą górkę, a i wodę ten zbiornik 160 litrów powinien zagrzać i z tymi kąpielami powinno być ok, z tego co piszecie... 
czyli jakej modulacji byś szukał? Padła propozycja Junkersa... startuje od 2...

jak to się przedłoży na rachunki za gaz;) to mnie najbardziej interesuje..., a lubimy ciepelko...

ja cały rok po mieszkaniu biegam w krotkich spodenkach;) i w sumie w koszulce, a i w większości bez heheh;)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, 62545tomasz napisał:

dlatego rozważam tego 14KW - do ogrzania domu ma aż nadto dużą górkę, a i wodę ten zbiornik 160 litrów powinien zagrzać i z tymi kąpielami powinno być ok, z tego co piszecie... 
czyli jakej modulacji byś szukał? Padła propozycja Junkersa... startuje od 2...

jak to się przedłoży na rachunki za gaz;) to mnie najbardziej interesuje..., a lubimy ciepelko...

ja cały rok po mieszkaniu biegam w krotkich spodenkach;) i w sumie w koszulce, a i w większości bez heheh;)

 

Tj Ci pisałem 160l u mnie grzeje z mocą ok 7kW i jest ok. Modulacji oczywiście trzeba szukać jak najszerszej, ale nie tylko to jest istotne. Na pytanie ile nikt Ci nie odpowie, bo każdy dom jest inny, inne są sterowania i nastawy.

U mnie właśnie skończył się rok od odczytów licznika. Do 31.10 przez cały rok poszło 10350kWh (gotowanie + CWU z cyrkulacją + grzania 170m2 całość 220m2). Też chodzę tylko w krótkich spodenkach i tshirtcie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 minut temu, sherif napisał:

Tj Ci pisałem 160l u mnie grzeje z mocą ok 7kW i jest ok. Modulacji oczywiście trzeba szukać jak najszerszej, ale nie tylko to jest istotne. Na pytanie ile nikt Ci nie odpowie, bo każdy dom jest inny, inne są sterowania i nastawy.

U mnie właśnie skończył się rok od odczytów licznika. Do 31.10 przez cały rok poszło 10350kWh (gotowanie + CWU z cyrkulacją + grzania 170m2 całość 220m2). Też chodzę tylko w krótkich spodenkach i tshirtcie.

i jak to się przedłożyło na rachunek w PLN:)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, szpyrek napisał:

 Czyli cyrkulacja c.w.u. też nadaje się przy kotłach na gaz, pod warunkiem że jest jakikolwiek zasobnik(bufor)? Nie dzieje się tak,że co chwilę kościoł się załącza podgrzewając obieg cyrkulacji?

Też? Myślę, że nadaje się do dowolnej instalacji z zasobnikiem. Kocioł się załącza jak temperatura wody spadnie o jakąś tam nastawę. Jak nie masz kaloryfera na obiegu cyrkulacji to ile tych strat tam będzie? Wody nie trzeba też przetaczać cały czas, można np. co kilka minut, wyłączać w nocy itp. Mam znajomego, który ma włączniki cyrkulacji przy ujęciach 😉

 

@62545tomasz zerknij sobie na ten model: https://allegro.pl/oferta/termet-kociol-1f-ecocondens-gold-plus-20-wkj4601-6589039327?utm_content=mfc&utm_source=ceneo&utm_medium=cpc&utm_campaign=polecane tani, dobry, produkowany w Polsce. Koszta trudno oszacować bo zalezą od tego jakie masz ocieplenie, jaki kształt domu, jaki dach, jaki region, jaka wentylacja, jakie preferencje temperaturowe, jaka sprawność kotła... Tu masz stronkę, która to nie najgorzej szacuje: https://cieplowlasciwie.pl/start

Edytowane przez rusala
  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Również polecam Termet gold.

Ja u siebie na 240 m założyłem 20 kW jednofunkcyjny z zasobnikiem Galmet ( klasa a 38 wat straty) 120l. 

Piec grzeje non stop zamiast starego gazowego valianta zużywając przy tym 1/3 miej gazu niż stary piec.

Do cyrkulacji pompa wilo z wbudowanym timerem i czujnikiem temperatury.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

35 minut temu, dunkin napisał:

Również polecam Termet gold.

Ja u siebie na 240 m założyłem 20 kW jednofunkcyjny z zasobnikiem Galmet ( klasa a 38 wat straty) 120l. 

Piec grzeje non stop zamiast starego gazowego valianta zużywając przy tym 1/3 miej gazu niż stary piec.

Do cyrkulacji pompa wilo z wbudowanym timerem i czujnikiem temperatury.

Podobny setup. Dobrze kolega wspomniał o tym, że piec grzeje non stop - tu jest właśnie piec(s) pogrzebany, że lepiej grzać długo na niskiej mocy niż włączać i wyłączać często.

Jeżeli liczą się dla nas jedynie koszta to moc dla CWU można ograniczyć ale będzie to kosztem komfortu użytkowania (zaznaczam, że domy i domownicy są różni i u jednych może być to ok u innych nie). Osobiście uważam też że hybrydowy setup tj. zasobnik o możliwość grzania przepływowego załatwia większość problemów w tym duże wanny. Ktoś już wspominał, że kotły z wbudowanym zasobnikiem wychodzą drożej a i zasobniki dość małe. Dlatego ja rozważałem (i trochę wciąż rozważam) zrobienie takiego ustrojstwa samemu przez dodanie wymiennika płytowego i zawór (elektrozaworu) którym można wybrać czy czy grzejemy wężownicę zasobnika (większego) czy bezpośrednio wodę przepływowo.

 

Jeszcze drobna wzmianka o tych stratach zasobników. Dla przykładu, który podał kolega wyżej czyli 120l i straty 38W, temperatura wody spadnie o 1*C w ciągu 3 godzin i 40 minut. Jeżeli piec włacza się powiedzmy kiedy temp. spadnie o 3 stopnie to nastąpi to co 11 godzin. Chyba tragedii nie ma?

Dla prostego i uniwersalnego zrozumienia wystarczy wziąć moc strat zbiornika i to będzie ilość energii jaką potrzebujemy dla utrzymania w nim stałej średniej temperatury. Czyli przykładowo moc strat 40W => na dobę musimy dostarczyć 24h*40W=960Wh czyli nie całą 1kWh. Z obecnych cen prundu to około 50gr a dla gazu jakoś 11-12gr jak mnie pamięć nie myli. Pytanie czy różnica między 3,50zł na miesiąc dla mniejszego zasobnika a 5,5zł na miesiąc dla większego jest dla nas istotna pozostawiam do indywidualnej oceny.

Edytowane przez rusala
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, 62545tomasz napisał:

i jak to się przedłożyło na rachunek w PLN:)?

Z poprzedniego roku podałem, zużycie w tym poszło 9516kWh. Koszt łączny a bo to 1670zł, bez abo 1440zł.

 

2 godziny temu, szpyrek napisał:

 Czyli cyrkulacja c.w.u. też nadaje się przy kotłach na gaz, pod warunkiem że jest jakikolwiek zasobnik(bufor)? Nie dzieje się tak,że co chwilę kościoł się załącza podgrzewając obieg cyrkulacji?

Oczywiście, że się nadaje.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, 4thelement napisał:

litości, większej bzudry nie czytałem na tym forum już dawno.

u mnie 150l ogarnia 8 osób i nigdy nie zabrakło ciepłej wody. 

Tak. wiem- ty znasz się jak zwykle najlepiej.

Nie ja, tylko normy, której to określają.

Ja tylko znam te normy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zamówiłem komplet Buderusa pakiet, GB072 14KW + jakieś tam czujniki, rc310 i zasobnik też buderusa 160 litrów
teraz zastanawiam się czy najpierw nie wykafelkować sciany i podłóg, a dopiero po tym podłaczyć kocioł?
 
Tak robiłem. Dobrze uzgodnić gdzie co będzie jeśli całości nie kafelkujesz

Wysłane z mojego CPH2021 przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Heh, ja nie mając jeszcze w ogóle podłogi (a w zasadzie klepisko po całkowitym skuciu i pogłębieniu starej) wykafelkowałem jedną ścianę właśnie po to, żeby powiesić na niej kocioł (bez najniższego rzędu rzecz jasna). Nie bardzo miałem kiedy zrobić inne ściany i teraz deczko rurki przeszkadzają bo jeszcze GK by się przydało (ściana straszliwie krzywa i odstająca od pionu).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące później...

Pany pytanie, kupione wstępnie GB072, 150 m2 podłogówki, parter
monter chce montować kocioł od razu do skrzynki rozdzielacza.
Kolejny monter mówi, że trzeba dać grupę hsm25/60 mm100 + whyquer jakaś grupa pompowa + sprzęgło...

i nie wiem kogo słuchać;), mówi, że kocioł będzie pracował płynniej, że bez tego też będzie pracował, ale nie efektywnie i zużycie nastąpi szybciej, będzie się cześćiej włączał, wyłączał i nie wiem co robić....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, 62545tomasz napisał:

Pany pytanie, kupione wstępnie GB072, 150 m2 podłogówki, parter
monter chce montować kocioł od razu do skrzynki rozdzielacza.
Kolejny monter mówi, że trzeba dać grupę hsm25/60 mm100 + whyquer jakaś grupa pompowa + sprzęgło...

i nie wiem kogo słuchać;), mówi, że kocioł będzie pracował płynniej, że bez tego też będzie pracował, ale nie efektywnie i zużycie nastąpi szybciej, będzie się cześćiej włączał, wyłączał i nie wiem co robić....

ładuj sprzęgło

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zadzwonilem na infolinie buderusa - kobieta sama przynała, że nic nie wie;)

podała nr do jakiegoś killera;)
ludek mówi, że:
1) nie ładować jak nie będę miał w planach sterowników w każdym pomieszczeniu
2) Ładować jak będę miał w planach sterowniki

i nadal nie wiem w którą stronę iść;)
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość krawiec

Masz tam coś po za podłogówką?

Pierdzielenie że bez sprzęgła kocioł się będzie włączał i wyłączał to bzdura bo to będzie zależeć od zapotrzebowania na moc i mocy minimalnej kotła.

Jak odbiór ciepła będzie niższy niż moc minimalna kotła to sprzęgło nic tu nie zmieni, kocioł "przegrzeje" wodę powyżej temperatury zadanej i zgasi palnik do czasu aż woda się odpowiednio wychłodzi. 

Sprzęgło ma za zadanie rozdzielić obieg kotłowy od obiegu grzewczego. Sprzęgło stosuje się wtedy kiedy masz różne obiegi grzewcze i wychodzi, że pompa w kotle nie wydoli. Wtedy dajesz sprzęgło i za nim pompy obiegowe.

Trzeba by sprawdzić jaki przepływ potrzebujesz dla swojego obiegu grzewczego i ile jest w stanie uciągnąć pompa w kotle... 

Jak masz jeden obieg grzewczy, z jednym ustawieniem temperatury wody i pompa w kotle wydoli to nie ma sensu walić sprzęgła - szkoda kasy.

 

Krawiec

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

100% ogrzewanie podłogowe

ani jednego grzejnika drabinki

sterowanie na razie jeden sterownik ten rc310

może z czasem w pokojach założę po sterowniku

pokoje małe koło 10-12 m3, salon koło 40m2 - w salonie 3 pętle

powierzchnia domu 148m2, w tym okolo 20m2 garaz na 1 petli

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.