Skocz do zawartości

Rok produkcji ws pierwsza rejestracja (PL vs zagranica)


CiniO

Rekomendowane odpowiedzi

Jak to jest?

 

W Polsce wiadomo - najważniejszy jest rok produkcji. Wg tego się określa "rocznik" auta. W ogłoszeniach używanych np auto z rokiem produkcji 2015 to jest auto 5 letnie, nawet jeśli pierwsza rejestracja była w paźdznierniku 2016.

Kupując nowe wiadomo pod koniec roku łatwiej wyhaczyć jakiś rabat, a od stycznia wyprzedaż poprzedniego rocznika, który czasem trwa i cały rok (np jeszcze do teraz da sie znaleść auto nowe u dealera z rocznika 2019 oczywiscie w mniejszej cenie niż nowo wyprodukowane).

 

 

W Irlandii (gdzie mieszkałem przez 12 lat) nigdy o niczym takim nie słyszeli. Rocznik auta to rok pierwszej rejestracji. Taki się wpisuje w dokumentach oraz na tablicach rejestracyjnych (żeby sąsiedzi widzieli że się ma nowe). Nie ma czegoś takiego jak wyprzedaż rocznika. Nikt nawet pewnie nie ma pojęcia jak sprawdzić w którym roku auto zostało wyprodukowane.  Dlatego ktoś np zamawiając auto teraz w życiu by się nie zdecydował rejestrować go na siebie już teraz, tylko zawsze się czeka do stycznia aby miec auto z 2021 roku.

Dawniej taka sytuacja powodowała iż znakomita więkoszość sprzedaży samochodów odbywało się w okolicach stycznia, lutego, marca - no może jeszcze czasem kwietnia. To było pewnie z 80% sprzedaży a potem tyle co nic do końca roku. W 2013 roku wpadli na pomysł, żeby podzielić rok na pół i dawać inny wyróżnik roku na rejestracjia dla aut zarejestrowanych w pierwszej połowie roku (styczen-czerwiec) a inną dla aut zarejestrowanych w drugiej połowie (lipiec-grudzien). W założeniu miało to spowodował równiejsze rozłożenie sprzedaży w ciągu roku. W praktyce nadal chyba ponad 50% sprzedazy to styczeń-marzec, i potem rzeczywiscie jeszcze jest mniejszy boom sprzedażowy w lipcu-sierpniu ale jednak dużo mniejszy niz początekim roku.

W UK jest wsumie bardzo podobnie, z tą różnicą iż tam okresy są rozłożone na półroczne od marca-sierpnia oraz wrzesnia-lutego i wg takich okresów sie auta rejestrtuje i określa rocznik. Też oczywiscie rok produkcji nie ma najmniejszego znaczenia.

 

 

I teraz pytanie - jak jest w innych krajach? Jak jest w Niemczech, Francji, Włoszech czy Hiszpani?

Z jednej strony system polski może i ma sens ze wzgledu na bardziej równomiernie rozłożoną sprzedaż w ciągu roku. Oraz wygląda też na to, że jest bardziej pryjazdy dla klientów ze wzlgędu na możliwe rabaty na nowe auta z zeszłego rocznika.

Z drugiej strony system z Irlandii czy UK tez wydaje się mieć sens, jednak pewnie jest bardziej korzystny dla delerów/sprzedawców (chyba że o czymś nie pomyślałem). Wdziałem tam wsumie takie kwiatki kilka lat temu (chyba w 2015) jak Fiat Bravo 1gen w ogłoszeniu jako 2005 rocznik za sporo wyższą cene niz jakikolwiek podobny, gdyż to jedynie 10 letnie auto, a pozostałe miały przynajmniej 14 (koniec produkcji 2001).

 

No więc jak to działa w innych krajach, i który system jest lepszy/gorszy i czemu ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, CiniO napisał:

 

W UK jest wsumie bardzo podobnie, z tą różnicą iż tam okresy są rozłożone na półroczne od marca-sierpnia oraz wrzesnia-lutego i wg takich okresów sie auta rejestrtuje i określa rocznik. Też oczywiscie rok produkcji nie ma najmniejszego znaczenia.

I

Wprawdzie sa dwa okresy zmian ale poniewaz na tablicach sa  3 rozne mozliwosci dla danego roku wiec sasiad nie zawsze ma pewnosc czy auto ktore kupiles jest na pewno nowe;]

Przykladowo tablica  62  obejmuje  okres wrzesien 12-do konca lutego 13..Pozniej jest tablica 13-srodek roku.A nastepnie 63-od wrzesnia 13 do lutego 14].

Tak wiec jedynie majac tablice 13 wiadomo na 100% jaki jest rok rejestracji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 hours ago, CiniO said:

No więc jak to działa w innych krajach, i który system jest lepszy/gorszy i czemu ?

 

Wg mnie to kompletnie bez znaczenia...

Jak kupisz taniej na wyprzedazy, to i pozniej sprzedasz taniej bo auto bedzie o rok "starsze".

A rok faktycznej produkcji auta mozna zawsze odczytac z VIN.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, Maciej__ napisał:

Wg mnie to kompletnie bez znaczenia...

Jak kupisz taniej na wyprzedazy, to i pozniej sprzedasz taniej bo auto bedzie o rok "starsze".

A rok faktycznej produkcji auta mozna zawsze odczytac z VIN.

 

Co Ty!

Mój brat idzie w zaparte, że kupił auto tydzień temu, z 2019 roku, więc ma 20 rok. I tak za 2 lata będzie sprzedawał. Że niby 2020 rok prod.

Później tacy się dziwią przy sprzedaży, że ich auto jest warte tyle co rok starsze ;l A prawda jest taka, że dany przedmiot jest wart tyle ile zapłaci za niego nabywca.

 

8 godzin temu, CiniO napisał:

No więc jak to działa w innych krajach, i który system jest lepszy/gorszy i czemu ?

 

Wg mnie data produkcji jest istotna, auto które stoi rok na placu powinno by mniej warte niż to które ledwo zjechało z taśmy. Akumulator, blacha, wszystko niszczeje, wolno albo niszczeje. Dlaczego roczne nowe auta miały by kosztować tyle samo? Data rejestracji, jest ważna, ale produkcji równie ważna.

Przykładowo sprzedajesz auto z 2017r, zarejestrowane w 2018, to w widełkach możesz trzymać je wyżej niż inni ponieważ było nieużytkowane przez rok, ale zostało wyprodukowane w tym samym czasie. Ale oczekiwanie ceny jak za auto rok młodsze wydaje się być nieracjonalne.

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

IMO duzo wazniejsze sa zmiany modelowe po przerwie wakacyjnej i tak auto wyprodukowane we wrzesniu bedzie juz rokiem modelowym 2021 a nie 2020. Czesto producenci usuwaja jakies drobne wady, zmieniaja wyposazenie podczas przegladu fabryki w miesiacach wakacyjnych.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, wujek napisał:

IMO duzo wazniejsze sa zmiany modelowe po przerwie wakacyjnej i tak auto wyprodukowane we wrzesniu bedzie juz rokiem modelowym 2021 a nie 2020. Czesto producenci usuwaja jakies drobne wady, zmieniaja wyposazenie podczas przegladu fabryki w miesiacach wakacyjnych.

Możliwe tak jak piszesz/ tylko w chwili obecnej każdy producent ma inną politykę produkcji. Niektórzy rok kalendarzowy uznawali od np. końca listopada do końca listopada następnego roku, niektórzy od  do końca września ... Wszystko po to by wcześniej łyknąć klientelę na nowe auto już następnego roku. 

 

Pierdolki, znaczki naklejki coś dodadzą wzgl poprzednika i już mamy MY21.  Lub też puszczą krótka serie no. 500 Yamaha racing/ 595 Scorpioneoro. I masz już auto na MY21. Przykladowo i tak w kółko. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.