Skocz do zawartości

Ladowarki/kable/wallboxy


Kiwal

Rekomendowane odpowiedzi

Porozmawiajmy o ladowaniu 😉

Im wiecej szukam i grzebie, tym mniej wiem....a chcial bym zalozyc wallboxa

 

W kwestii wstepu:

Z autem dostalem dwa kable, jeden pod 230V Mennekisa z zabezpieczeniem 12A, drugii AC-Typ2.

Auto ma wbudowana ladowarke jednofazowa 7kWh.

 

Uzywajac dolaczonego kabla 230V, ladowanie mam ok 2.7kWh.

Przy podlaczaniu auta do przemyslowych ladowarek do gniazda AC, laduje sie 7kWh

Przy podlaczeniu do slupka wallboxa dolaczonym kablem AC-Typ2 - (wyswietlacza nie bylo) ale niestety nie ladowalo sie to szybciej niz z mojego zwyklego gniazdka 230V?

 

I teraz tak, w domu instalacja wallboxa - mam wycene, nie jest to tania zabawka, wiec pytanie czy to ma sens:

- jesli ten wallbox bedzie miec ustawienie 3x16A, powinien byc w stanie podac 11kWH. Tylko to  moje auto przyjmie z czegos takiego te 7kWh czy tylko 1x16A=3.6kWh?

- co tak naprawde robi ten wallbox? Dlaczego warto/nie warto go instalowac?

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, Kiwal napisał:

Porozmawiajmy o ladowaniu 😉

Im wiecej szukam i grzebie, tym mniej wiem....a chcial bym zalozyc wallboxa

 

W kwestii wstepu:

Z autem dostalem dwa kable, jeden pod 230V Mennekisa z zabezpieczeniem 12A, drugii AC-Typ2.

Auto ma wbudowana ladowarke jednofazowa 7kWh.

 

Uzywajac dolaczonego kabla 230V, ladowanie mam ok 2.7kWh.

Przy podlaczaniu auta do przemyslowych ladowarek do gniazda AC, laduje sie 7kWh

Przy podlaczeniu do slupka wallboxa dolaczonym kablem AC-Typ2 - (wyswietlacza nie bylo) ale niestety nie ladowalo sie to szybciej niz z mojego zwyklego gniazdka 230V?

 

I teraz tak, w domu instalacja wallboxa - mam wycene, nie jest to tania zabawka, wiec pytanie czy to ma sens:

- jesli ten wallbox bedzie miec ustawienie 3x16A, powinien byc w stanie podac 11kWH. Tylko to  moje auto przyjmie z czegos takiego te 7kWh czy tylko 1x16A=3.6kWh?

- co tak naprawde robi ten wallbox? Dlaczego warto/nie warto go instalowac?

 

 

Wallbox w skrócie to zasilacz na stałe przymocowany do ściany, a nie przenośny.

 

Pierwszym głównym ograniczeniem jest to, co jest w stanie przyjąć Twój wóz. Jeśli jest to 7,2 kW (32A) z jednej fazy, to by osiągnąć tą moc potrzebujesz takiego przyłącza i zabezpieczenia. 
Jeśli przyłącze będzie 3x16A to max. u Ciebie będzie 1x16A czyli ok. 3,6 kW

 

Kabel Type 2, który posiadasz jest do słupków gdzie nie ma kabla tylko gniazda. I kabel pewnie jest 32A, a wszystko zależy jaka moc jest w słupku czy 3x32A czy 3x16A. I wtedy z jednej fazy weźmie te 16 lub 32A. 

Ogranicza Cię głównie przyłącze lub zabezpieczenie jakie posiadasz. 

Pozniej jeszcze napisze o EVSE, a teraz muszę jechać na obiadek 😅

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 minut temu, mrBEAN napisał:

Wallbox w skrócie to zasilacz na stałe przymocowany do ściany, a nie przenośny.

 

Pierwszym głównym ograniczeniem jest to, co jest w stanie przyjąć Twój wóz. Jeśli jest to 7,2 kW (32A) z jednej fazy, to by osiągnąć tą moc potrzebujesz takiego przyłącza i zabezpieczenia. 
Jeśli przyłącze będzie 3x16A to max. u Ciebie będzie 1x16A czyli ok. 3,6 kW

 

Kabel Type 2, który posiadasz jest do słupków gdzie nie ma kabla tylko gniazda. I kabel pewnie jest 32A, a wszystko zależy jaka moc jest w słupku czy 3x32A czy 3x16A. I wtedy z jednej fazy weźmie te 16 lub 32A. 

Ogranicza Cię głównie przyłącze lub zabezpieczenie jakie posiadasz. 

Pozniej jeszcze napisze o EVSE, a teraz muszę jechać na obiadek 😅

Czyli niestety wychodzi tak jak zaczalem myslec...droga zabawa, malo korzysci-)

Instalacja wallboxa ma obecnym domowym zabezpieczeniu 3x25A raczej sie srednio oplaci, bo pewnie realnie bedzie musial byc skrecony do ~20A, czyli w teorii 11-13kWh, w praktyce ladowanie 4.5kWh.

Duzo taniej wyjdzie zakup kabla z ladowarka na 16A, i ciagnac 3.6kWh

A moze wystapic o zwiekszenie przylacza do domu? Hmm, ciezki temat.

 

PS, co do slupkow juz rozumiem - czyli jesli one sa 11KW, to moje auto przyjmie tylko 3.6, etc...

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Kiwal napisał:

Duzo taniej wyjdzie zakup kabla z ladowarka na 16A, i ciagnac 3.6kWh

A moze wystapic o zwiekszenie przylacza do domu? Hmm, ciezki temat.

 

Kupno EVSE na 16A ma sens, bo to ładowanie o 50% szybsze niż standardową.

Dodatkowo na plus, że wpinasz w normalne gniazdko Schuko, bo do 16A przystosowane.

Upewnić się tylko, że dobrze jest wszystko w gniazdku poskręcane i samo gniazdko nie jest jakimś starym trupem.

Koszt 500-xxxx zł. 

Przykładowo: https://allegro.pl/oferta/ladowarka-duosida-16a-type-2-evse-5m-9502341999

 

Zwiększenie przyłącza jak najbardziej, kwestia priorytetów i kosztów.

W Polsce to jest ok. 70 zł za 1 kW, a od 20,6 kW mocy jest już zabezpiecznie 40A, a od 16,1 kW 32 A. 

Powyżej 25,8 kW - 50A.

 

Następnie decyzja czy wallbox czy przenośna ładowarka na gniazdo siłowe, którą wieszasz na ścianie i robi za wallbox ;) 

Wallboxy są też w rozsądnych cenach, a jeśli to kupować jakiś gadżeciarski typu z podpięciem do apki w smarku.

 

Osobiście mam przenośne EVSE z licznikiem i regulacją amperażu, podpięte pod gniazdo siłowe z wyłącznikiem.

Koszt: 1500-xxxx zł

 

Przykładowo:

https://allegro.pl/oferta/ladowarka-samochodu-elektr-32a-7-4kw-typ2-zencar-9765005854

 

Jak będę miał auto obsługujące 3 fazy, to zmienię EVSE na 3 fazowe lub przemyślę jakiś wallbox, zależnie co i za ile będzie na rynku. 

Wtedy też nie jest już potrzebne duże przyłącze i zabezpieczenia, bo ładowarka bierze po 16A z każdej fazy i nie więcej, a ładuje 11 kW.

Aktualnie u siebie ładuje głównie na 24A, ok. 5 kW. 

 

Musisz podumać na czym Ci zależy i dlaczego ;) 

Edytowane przez mrBEAN
  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest jeszcze Juice Phaser, który z 3x16a potrafi podac na jednej fazie 5.6kw. Koszt 1k eur, plus booster następne 1k eur.
Z takim setupem zawsze w "nocnej" sie naladuje auto, może i dwa nawet, choć nie wiem jak to rozdzielić na dwa. Obecnie nie idzie nawet jednego uzupełnić przy 230v 12A.

Tak dumam, i chyba jedyne co zrobie na dzis, to wyprowadze okablowanie 5 kablowe do ....czegis w przyszłości. Hmm....

Wysłane z mojego SM-G973F przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, Kiwal napisał:

Jest jeszcze Juice Phaser, który z 3x16a potrafi podac na jednej fazie 5.6kw. Koszt 1k eur, plus booster następne 1k eur.

 

Tak, tylko to przerost formy nad treścią.

Taniej przyłącze zwiększyć.

 

5 minut temu, Kiwal napisał:

Obecnie nie idzie nawet jednego uzupełnić przy 230v 12A.

Przejście na 16A już sporo zmieni, a jak masz jakąś fazę mniej obciążoną to możesz podpiąć pod gniazdo siłowe taką z regulacją i przykładowo 20A,

a to już jest coś. 

 

Dumaj :ok: ;)  

 

 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przejście na 16A już sporo zmieni, a jak masz jakąś fazę mniej obciążoną to możesz podpiąć pod gniazdo siłowe taką z regulacją i przykładowo 20A,
a to już jest coś. 
 
Dumaj :ok:   
 
 
Czyli mowisz ze jak wyciągnę kabel.3 fazowy, podepnę nawet takie evse ktore ma 3x32A (sa takie?), ustawie w nocy 24A i będzie działać?

Ps. Są ładowarki evse, które mają WiFi i user management?

Wysłane z mojego SM-G973F przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Kiwal napisał:

Czyli mowisz ze jak wyciągnę kabel.3 fazowy, podepnę nawet takie evse ktore ma 3x32A (sa takie?), ustawie w nocy 24A i będzie działać?

 

Ja mam tak pociągnięte.

Wpięte mam do tego EVSE 1x32A (taki zencar jak poniżej, tylko na 1 fazę, sporo taniej rząd 1300-1500 zł)

3x32A też są, przykładowo: https://allegro.pl/oferta/ladowarka-evse-type-2-32a-x-3-zencar-na-sile-22kw-9740566230

 

Regulację mam 10-12-16-20-24-32A

Ustawiając 24A, w praktyce idzie ~22A, ze względu na bufor z zabezpieczeniem właśnie.

Najlepiej znaleźć najmniej obciążoną fazę (najłatwiej pomiary miernikiem cęgowym zrobić) i następnie dostosować moc tak, by nie robiło kuku.

 

Wallboxy też już są fajne i niedrogie, przykładowo: https://swiatbaterii.pl/ladowarki-ev/36479-ladowarka-gc-ev-powerbox-22kw-z-gniazdem-type-2.html

 

2 godziny temu, Kiwal napisał:

Ps. Są ładowarki evse, które mają WiFi i user management?

Są takie wallboxy. I dlatego m.in. w przyszłości chyba w tą stronę pójdę.

Przykładowo:

https://www.milivolt.pl/produkt/inteligentna-stacja-ladowania-wallbox-pulsar-plus-z-kablem-typu-2-aplikacja/

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, mrBEAN napisał:

Tak, tylko to przerost formy nad treścią.

Taniej przyłącze zwiększyć.

 

W rzeczy samej, szczególnie że taki międzyfazowy falownik też ma swoją sprawność. Raczej daleką od 100%

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, Kiwal napisał:

Porozmawiajmy o ladowaniu 😉

Im wiecej szukam i grzebie, tym mniej wiem....a chcial bym zalozyc wallboxa

 

W kwestii wstepu:

Z autem dostalem dwa kable, jeden pod 230V Mennekisa z zabezpieczeniem 12A, drugii AC-Typ2.

Auto ma wbudowana ladowarke jednofazowa 7kWh.

 

Inwestycja w EVSE i cały upgrade instalacji elektrycznej zależy przede wszystkim od aktualnie posiadanego EV jak i EV które będziesz chciał mieć kiedyś. U Ciebie sytuacja jest o tyle trudna że Mazda MX30 ma ładowarkę jednofazową która jest w stanie przyjąć do 32A. To moim zdaniem nie jest zbyt przyszłościowy setup i uważam że w najbliższej przyszłości większość samochodów będzie się jednak ładowało wielofazowo. Gdybym był na Twoim miejscu zainwestowałbym dziś w instalację 3x16A do wallboxa, natomiast same okablowanie położyłbym pod 32A (tak żeby za 5 czy 10 lat w razie czego wystarczyłoby wymienić EVSE bez kucia ścian). Oczywiście, dziś nie będzie to dla Ciebie wielki skok, samochód z trójfazowej ładowarki pociągnie jedynie 16A czyli niecałe 4kW, natomiast przy Twoim aktualnym samochodzie, które ma 30kWh pojemności netto, od zera do bohatera naładujesz w 8 godzin. Oczywiście z końcem czerwca zdarza się że mamy krótszą noc, ale bez przesady, jak często zdarza ci się że jednocześnie jesteś rozładowany do zera, jednocześnie rano musisz mieć 100% i jednocześnie między podłączeniem wieczorem a odłączeniem rano upłynie mniej niż 8h?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak czy owak kabel musze wyciągnąć od liczników.
30mb 5x6mm, doze równolegle skrętkę do przyszłościowego zarządzania "load balancing". Bedzie to mniej więcej koszt 2.5-3k pln.
I musze sobie odpowiedzieć na pytanie, instalować wallboxa czy kupic przenośna ladowarke za 1/3 ceny wallboxa, ktora ma.wady i zalety.
Zwiększenie napięcia z 3x25a.do 3x32a, dowiem się dokładnie w przyszłym tyg ale narazie wychodzi ze to.roznica ok 20pln miesiecznie w opłatach stałych tylko.

Wysłane z mojego SM-G973F przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

25 minut temu, Kiwal napisał:

I musze sobie odpowiedzieć na pytanie, instalować wallboxa czy kupic przenośna ladowarke za 1/3 ceny wallboxa, ktora ma.wady i zalety.

 

Jeśli chcesz znać moje zdanie to infrastrukturę buduj na przyszłe potrzeby, a ładowarki kupuj na aktualne. Kupisz 1x16A za 600zł to po dwóch latach sprzedasz ją za 400. Inna sprawa że 1x16A vs 3x16A to nie jest aż taki duży finansowy skok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Kiwal napisał:

ok 20pln miesiecznie w opłatach stałych tylko.

W opłatach stałych?

To w Czechach tak jest czy mowa o polskim gruncie?

 

U nas dla prywatnych odbiorców jest jednorazowa opłata za zwiększenie i koniec, dla firm jest opłata cykliczna od mocy zainstalowanej i faktycznie im wyższa moc tym drożej na rachunku.

 

Przyszłość to ładowanie 11 kW w domu 3x16A, choć niektórzy producenci mogą się silić na większe cyferki ale standardem będzie 11 kW.

Nawet ładując tylko nocą 22-6 w tanich godzinach mamy 8x11 = 88 kWh

Edytowane przez mrBEAN
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W opłatach stałych?
To w Czechach tak jest czy mowa o polskim gruncie?
 
U nas dla prywatnych odbiorców jest jednorazowa opłata za zwiększenie i koniec, dla firm jest opłata cykliczna od mocy zainstalowanej i faktycznie im wyższa moc tym drożej na rachunku.
Czechy, oplata miesieczna jest zależna od mocy przyłącza.

Wysłane z mojego SM-G973F przy użyciu Tapatalka

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A to wszystko zależy od taryfy.
W elektroauto taniej jest od.22:35 do 6:36.
W taryfie akumulucja jest to zupełnie inaczej, w taryfie ogrzewanie pradem tez, jak również przy posiadaniu pompy ciepła. Jak masz to wszystko to sobie mozesz wybrać. Ja mam z pradu tylko zasialane auto, wiec nie bardzo pole do manewru.

Wysłane z mojego SM-G973F przy użyciu Tapatalka

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 27.12.2020 o 10:16, Kiwal napisał:

A to wszystko zależy od taryfy.
W elektroauto taniej jest od.22:35 do 6:36.
W taryfie akumulucja jest to zupełnie inaczej, w taryfie ogrzewanie pradem tez, jak również przy posiadaniu pompy ciepła. Jak masz to wszystko to sobie mozesz wybrać. Ja mam z pradu tylko zasialane auto, wiec nie bardzo pole do manewru.

Wysłane z mojego SM-G973F przy użyciu Tapatalka
 

Ciekawie. Widać Czesi kilka lat do przodu patrząc na system rozliczania wg. faktycznych niskich stref zapotrzebowania. Ciekawe, dzięki 👍

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.