Skocz do zawartości

Zamarznięcie silnika


sherif

Rekomendowane odpowiedzi

Taki temat na czasie, przynajmniej w kraju.

Widział ktoś zamarznięty silnik, co jest zwykle bardziej czułe i leci pierwsze: chłodnica, pompa czy blok ?

 

Tak sobie kombinuje czy wlanie płynu do -35C w proporcji 6:1 (płyn :woda) może być niebezpieczne przy -28C :hmm:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie pamiętam dokładnie, ale już stężenie zamarzające przy -10 (albo -15) nie rozsadza rur.  Ale wykres może też się przydać. Mi wychodzi, że po domieszaniu wody zrobi Ci się płyn na jakieś -25.  (wykres przykładowy, nie ja rysowałem niebieskie kreski)

spacer.png

 

Edytowane przez gondoljerzy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, sherif napisał:

Taki temat na czasie, przynajmniej w kraju.

Widział ktoś zamarznięty silnik, co jest zwykle bardziej czułe i leci pierwsze: chłodnica, pompa czy blok ?

 

Tak sobie kombinuje czy wlanie płynu do -35C w proporcji 6:1 (płyn :woda) może być niebezpieczne przy -28C :hmm:

Kiedyś mi woda przyłapała i wypchnęło zaślepkę w bloku silnika. Sam się zdziwiłem, że nie poszła najpierw chłodnica ale tłumaczę to sobie tak, że jednak aluminium czy plastik mają większą elastyczność niż żeliwo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, Igorek napisał:

Kiedyś mi woda przyłapała i wypchnęło zaślepkę w bloku silnika. Sam się zdziwiłem, że nie poszła najpierw chłodnica ale tłumaczę to sobie tak, że jednak aluminium czy plastik mają większą elastyczność niż żeliwo.

Konstruktorzy pomyśleli że w razie kiedy np. latem dolejesz wody a na zimę nie wymienisz. Wywali ci "Brok" zaślepkę wprasowana w blok. W miejscach gdzie zamarzanie może zrobić największą szkodę.

 

 

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Taki temat na czasie, przynajmniej w kraju.
Widział ktoś zamarznięty silnik, co jest zwykle bardziej czułe i leci pierwsze: chłodnica, pompa czy blok ?
 
Tak sobie kombinuje czy wlanie płynu do -35C w proporcji 6:1 (płyn :woda) może być niebezpieczne przy -28C default_hmm.gif
Jak byłem w Finlandii i temp w nocy spadła do -28 to miałem miękkie nogi rano uzająurucjac auto. (Był zalany płynem do -28)

Wysłane z tel.


Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, HARDTECHNO napisał:

Konstruktorzy pomyśleli że w razie kiedy np. latem dolejesz wody a na zimę nie wymienisz. Wywali ci "Brok" zaślepkę wprasowana w blok. W miejscach gdzie zamarzanie może zrobić największą szkodę.

 

 

Zasadniczo to wiem o tym ale nie spodziewałem się, że w pierwszej kolejności skutki mrozu pojawia się tam. Tak jak napisałem wcześniej, podejrzewam, że chłodnica się w jakiś sposób rozciągnęła i dlatego nie zaszły w niej szkody

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, gondoljerzy napisał:

Nie pamiętam dokładnie, ale już stężenie zamarzające przy -10 (albo -15) nie rozsadza rur.  Ale wykres może też się przydać. Mi wychodzi, że po domieszaniu wody zrobi Ci się płyn na jakieś -25.  (wykres przykładowy, nie ja rysowałem niebieskie kreski)

Czyli taki roztwór jak zamarza ma bardzo zliżoną pojemność jak ciecz ?

 

10 godzin temu, Igorek napisał:

Kiedyś mi woda przyłapała i wypchnęło zaślepkę w bloku silnika. Sam się zdziwiłem, że nie poszła najpierw chłodnica ale tłumaczę to sobie tak, że jednak aluminium czy plastik mają większą elastyczność niż żeliwo.

Tak właśnie myślałem, że powywala korki jeżeli chodzi o blok. Gorzej będzie z chłodnicą.

 

Godzinę temu, HARDTECHNO napisał:

Konstruktorzy pomyśleli że w razie kiedy np. latem dolejesz wody a na zimę nie wymienisz. Wywali ci "Brok" zaślepkę wprasowana w blok. W miejscach gdzie zamarzanie może zrobić największą szkodę.

Niby tak, ale pęknięte bloki z czegoś się biorą. Pewnie sporo zależy tu też od konstrukcji i newralgicznych miejsc.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

59 minutes ago, ppmarian said:

Jak byłem w Finlandii i temp w nocy spadła do -28 to miałem miękkie nogi rano uzająurucjac auto. (Był zalany płynem do -28)

 

A te plyny jak zamarzaja to sie rozszerzaja w takim samym stopniu jak woda? :nie_wiem:

IMHO nawet jak na zewnatrz masz te -28 to w silniku bedzie troche wyzsza temp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 
A te plyny jak zamarzaja to sie rozszerzaja w takim samym stopniu jak woda? :nie_wiem:
IMHO nawet jak na zewnatrz masz te -28 to w silniku bedzie troche wyzsza temp.
To wiem. Po zatem na miejsce dojechaliśmy późno w nocy awatary był dość wcześnie więc silnik pewnie nie wychodził się całkowicie do temp zew.

Niepokój jednak był...

Wysłane z tel.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 15.01.2021 o 23:04, sherif napisał:

Taki temat na czasie, przynajmniej w kraju.

Widział ktoś zamarznięty silnik, co jest zwykle bardziej czułe i leci pierwsze: chłodnica, pompa czy blok ?

 

Tak sobie kombinuje czy wlanie płynu do -35C w proporcji 6:1 (płyn :woda) może być niebezpieczne przy -28C :hmm:

Mi kiedyś zamarzła woda w Zastavie 1100. Nic się nie stało złego.Po odpaleniu silnik rozmarzł i nic się nie popsuło.

Silniki kiedyś miały zabezpieczenia w postaci broków, które wysadzało w przypadku zamarznięcia płynu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te broki to raczej były konieczne do odpowiedniej obróbki bloku, niż jako wyraz dbałości producenta o klienta w ramach zabezpieczenia przed zamarznięciem. A że były najsłabszym ogniwem, to przy okazji też wysadzało je wcześniej, niż rozsadzało blok. Ale to raczej efekt uboczny.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Kysior napisał:

Te broki to raczej były konieczne do odpowiedniej obróbki bloku, niż jako wyraz dbałości producenta o klienta w ramach zabezpieczenia przed zamarznięciem. A że były najsłabszym ogniwem, to przy okazji też wysadzało je wcześniej, niż rozsadzało blok. Ale to raczej efekt uboczny.

Dodatkowo łatwiej doczyścić silnik jak się broki wyjmie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 16.01.2021 o 08:59, rwIcIk napisał:

Kiedyś w Żuku wywaliło broki z bloku silnika ;]

 

Można sobie robić jaja, ale mi brok w głowicy wywaliło zima w silniku S-21 w Warszawie. Temperatury były pewnie poniżej 30, ale to nie one były przyczyną. Wlewając wodę z przerębla do silnika udało się dojechać do domu, ale to pewnie mało dało, ponieważ i tak płyn uciekał odmą (tak, była otwarta pod samochód) i parę razy wyłączałem silnik by się schłodził. To co zobaczyłem rano w garażu pod samochodem, to była masakra, ale to nie były czasy internetu, fotografii cyfrowej itd. Emulsja oleju z wodą :hehe: 

Ściągnąłem głowicę, dałem do warsztatu do nabicia nowego broka i miało byc dobrze. Wypadł 3 dni po zamontowaniu głowicy. Zabiłem sam, na silniku, patentem z rozwalonego pedału rowerowego - ośką, na której pedał się kręcił, jakoś przypasowała. 

 

Skończyły się przygody ;]

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, futrzak napisał:

Wypadł 3 dni po zamontowaniu głowicy. Zabiłem sam, na silniku, patentem z rozwalonego pedału rowerowego - ośką, na której pedał się kręcił, jakoś przypasowała. 

 

Skończyły się przygody ;]

Broki potrafiły wypadać w trasie. 

Kiedyś z ojcem dojechaliśmy na sucho do kowala na wsi. Dosztukowaliśmy brok, zalali widą i pojechali dalej :)

 

  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, rwIcIk napisał:

Broki potrafiły wypadać w trasie. 

W Żuku różne rzeczy wypadały. Dla znajomego np podczas jazdy w deszcz wpadła szyba do środka i dostali wycieraczkami :phi:.

U siebie musiałem się trochę natrudzić aby powybijać broki, siedziały dość ciasno, obrośnięte kamieniem. Nowe też ciasno weszły. Zapewne kwestia precyzji wykonania różna.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, sherif napisał:
6 godzin temu, rwIcIk napisał:

 

W Żuku różne rzeczy wypadały. Dla znajomego np podczas jazdy w deszcz wpadła szyba do środka i dostali wycieraczkami :phi:.

Już bez przesady, kilka razy wyciągałem i montowałem tę szybę i to jest po prostu nierealne. Nie dość, ze gruba ramka wokół to jeszcze w narożnikach są w uszczelce przewleczone pręty m6 a ich końce przykręcone do nadwozia:skromny:

Nie wspominam nawet o tym, ze wycieraczki są zbyt daleko by dosięgnąć załogę ale jak widać są naiwni co wierzą w takie bajania:phi:`

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

25 minut temu, volf6 napisał:

Już bez przesady, kilka razy wyciągałem i montowałem tę szybę i to jest po prostu nierealne. Nie dość, ze gruba ramka wokół to jeszcze w narożnikach są w uszczelce przewleczone pręty m6 a ich końce przykręcone do nadwozia:skromny:

Nie wspominam nawet o tym, ze wycieraczki są zbyt daleko by dosięgnąć załogę ale jak widać są naiwni co wierzą w takie bajania:phi:`

Realne, bo sam jeździłem tym Żukiem i jak go widziałem po tym to był już gość co wstawiał szybę. Nawet nie był mocno zgnity, bo od nowego w firmie jeździł. Może sie jakoś wysuneła, bo nie przypominam sobie, żeby ktoś wymieniał szybę wcześniej. Oczywiście wycieraczka bardziej nastraszyły niż uderzyły.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 15.01.2021 o 23:04, sherif napisał:

Taki temat na czasie, przynajmniej w kraju.

Widział ktoś zamarznięty silnik, co jest zwykle bardziej czułe i leci pierwsze: chłodnica, pompa czy blok ?

 

Tak sobie kombinuje czy wlanie płynu do -35C w proporcji 6:1 (płyn :woda) może być niebezpieczne przy -28C :hmm:

 

Żeby się nie okazało że np płyn nie zamarznie ale zamarznie "stary" olej w misce i silnik się zaświeci z kontrolką lamy alladyna (przerabiałem w Corsie C użytkowanej na krótkich dystansach na półsyntetyku na mrozach).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

40 minut temu, NaczelnyFilozof napisał:

 

Żeby się nie okazało że np płyn nie zamarznie ale zamarznie "stary" olej w misce i silnik się zaświeci z kontrolką lamy alladyna (przerabiałem w Corsie C użytkowanej na krótkich dystansach na półsyntetyku na mrozach).

Płyn ma 2tyg a lampki alladyna brak ;).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.