Jump to content

Spalony sterownik silnika w Pandzie


Recommended Posts

Z powodu poniedziałkowych, porannych mrozów znajoma nie mogła odpalić swojej Pandzi. Silnik to oczywiście benzyna 1.2. Odpaliła na drugi dzień kiedy mrozy zelżały. Co się okazuje, cały czas świeci się kontrolka oleju. Olej jest. Wezwała jakiegoś mechanika i ten stwierdził, że prawdopodobnie spalił się sterownik silnika :O Auto normalnie odpala, jeździ. Na forum Fiata znalazłem podobne przypadki, które zdarzały się w podobnych okolicznościach czyli przy srogich mrozach i tam kontrolka oleju po jakimś czasie/po kilku odpaleniach samoistnie gasła.

Pytanie zatem - co to się stanęło? Czy prawdę mówi mechanik - na podstawie rzekomo popalonych wtyczek, że podczas odpalania w mrozy mogło dojść do spalenia sterownika silnika? 

Link to post
Share on other sites
4 minutes ago, bochumil said:

Z powodu poniedziałkowych, porannych mrozów znajoma nie mogła odpalić swojej Pandzi. Silnik to oczywiście benzyna 1.2. Odpaliła na drugi dzień kiedy mrozy zelżały. Co się okazuje, cały czas świeci się kontrolka oleju. Olej jest. Wezwała jakiegoś mechanika i ten stwierdził, że prawdopodobnie spalił się sterownik silnika :O Auto normalnie odpala, jeździ. Na forum Fiata znalazłem podobne przypadki, które zdarzały się w podobnych okolicznościach czyli przy srogich mrozach i tam kontrolka oleju po jakimś czasie/po kilku odpaleniach samoistnie gasła.

Pytanie zatem - co to się stanęło? Czy prawdę mówi mechanik - na podstawie rzekomo popalonych wtyczek, że podczas odpalania w mrozy mogło dojść do spalenia sterownika silnika? 

 

Jak by spalilo sterownik silnika to by raczej nie odpalal ;]

Link to post
Share on other sites

Mogło i nie. Wróżenie z fusów. Ja bym sprawdził roznicę potencjałow miedzy masą akumulatora, karoserii i sterownika silnika na poczatek. Mogły sie gdzies styki popsuc przy dlugim odpalaniu. Poza tym spalenie sterownika to na moje ma dużo gorsze konsekwencje. Jak to nie to to pomierzyłbym na czujniku oleju. Cos jest nie tak ze stykami w instalacji. Teoretycznie jest mozliwe, ze jak masa kiepska to prady poszly inna drogą i gdzies uszkodziły styki.

  • Like 2
Link to post
Share on other sites
13 minut temu, Maciej__ napisał:

 

Jak by spalilo sterownik silnika to by raczej nie odpalal ;]

 

Mnie też się tak wydaje. Obstawiam, że mechanik chce dorobić do pensji. 

Link to post
Share on other sites

Po pierwsze jechać do warsztatu i niech sprawdzą czy faktycznie jest smarowanie choć raczej jest skoro jeszcze jeździ;]

Tak czy owak sprawdzić gdzie jest czujnik ciśnienia i go podmienić względnie zobaczyć czy kontrolka gaśnie jak kabelek z czujnika damy do masy.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
3 minuty temu, volf6 napisał:

Po pierwsze jechać do warsztatu i niech sprawdzą czy faktycznie jest smarowanie choć raczej jest skoro jeszcze jeździ;]

 

Pandzia zrobiła rundkę po osiedlu, a że kontrolka nie gasła to zabroniłem dziewczynie dalszych wycieczek aż do wyjaśnienia usterki. Miałem jechać do niej podpiąć kompa i sprawdzić ewentualne błędy, ale mechanik mnie wyprzedził ;) 

Link to post
Share on other sites
3 minuty temu, Vadero napisał:

Ja mhm, spalony sterownik i auto jezdzi ;]

Podepnij kompa i sprawdź co i jak. 

 

Nie da rady. Mechanik wsiadł do auta w którym ponoć spalił się sterownik i odjechał nim do swojego warsztatu ;]

  • Haha 7
Link to post
Share on other sites
7 minutes ago, sherif said:

Pytanie co się spaliło.

 

A czemu mialoby sie cokolwiek spalic od mrozu? ;]

 

Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, Maciej__ napisał:

 

A czemu mialoby sie cokolwiek spalic od mrozu? ;]

 

W Fiacie różne rzeczy mogą się zdarzyć :).

Kiedyś ASO też mi powiedziało, że spalił się obwód w ECU. Nie wierzyłem im, a mieli racje.

Link to post
Share on other sites

Cały czas się świeci nawet jak kluczyka nie ma w stacyjce? Najpierw bym ściągnął wtyczkę z czujnika ciśnienia oleju i sprawdził czy zgaśnie kontrolka.

Link to post
Share on other sites
28 minut temu, steyr napisał:

Cały czas się świeci nawet jak kluczyka nie ma w stacyjce? Najpierw bym ściągnął wtyczkę z czujnika ciśnienia oleju i sprawdził czy zgaśnie kontrolka.

 

Nie cały czas. W trakcie pracy silnika. Teraz to już niech się martwi posiadaczka auta. Trochę się pospieszyła z wzywaniem mechanika. Teraz musi się liczyć z kosztami wymiany nawet całego silnika - zależnie od inwencji mechanika ;)

Link to post
Share on other sites
1 minutę temu, bochumil napisał:

Teraz musi się liczyć z kosztami wymiany nawet całego silnika - zależnie od inwencji mechanika ;)

 

No sterownik na pewno będzie miała drugi ;]

 

Obstawiam, że do wymiany jest czujnik ciśnienia oleju i to wszystko.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
16 godzin temu, Maciej__ napisał:

 

Jak by spalilo sterownik silnika to by raczej nie odpalal ;]

Najpierw odpalił by i chodził nierówno, jak z padniętą cewka, a później zdechł. 

Przerabiałem w Punto 2fl z 2005 roku, przy przebiegu 190kkk, nowa centralka z firmy Kocar, montaż i jazda dalej. Do 235kkm pojazd u mnie. Wada tych centralek, że są montowane zbyt blisko silnika, bo do silnika, a nie obok i za gorąco im jest. :piwko:

Link to post
Share on other sites

@bochumil
Teraz odbierajac auto o ile oczwiscie diagnoza sie potwierdzi i "padl" sterownik to
1. Faktura na to co zrobil/wymienil
2. Elementy wymienione odebrać
Reszte w/g uznania i podejrzen co do uczciwosci

Wysłane z mojego LG-H870 przy użyciu Tapatalka

  • Like 3
Link to post
Share on other sites
2 minuty temu, Pipper napisał:

Przerabiałem w Punto 2fl z 2005 roku, przy przebiegu 190kkk, nowa centralka z firmy Kocar, montaż i jazda dalej. Do 235kkm pojazd u mnie. Wada tych centralek, że są montowane zbyt blisko silnika, bo do silnika, a nie obok i za gorąco im jest. :piwko:

 

Ten sam problem dotyczył Stilo 1.6 16V od 2001-2005 z silnikiem Fiata. W 2006 roku Fiat zaczął montować silnik oplowski i sterownik z silnika przeniesiono w inne miejsce. Problem zniknął. Objawy awarii sterowinika pojawiały się po nagrzaniu silnika do temperatury roboczej. Przysłowiowa choinka błędów oraz gaśnięcie silnika. Auto dało się odpalić o po ostygnięciu. Objawy zbliżone co CPW, aczkolwiek w sterowniku zapisywała się cała lista błędów, łącznie z błędem awarii sterownika.

Link to post
Share on other sites
11 minutes ago, bochumil said:

 

Ten sam problem dotyczył Stilo 1.6 16V od 2001-2005 z silnikiem Fiata. W 2006 roku Fiat zaczął montować silnik oplowski i sterownik z silnika przeniesiono w inne miejsce. Problem zniknął. Objawy awarii sterowinika pojawiały się po nagrzaniu silnika do temperatury roboczej. Przysłowiowa choinka błędów oraz gaśnięcie silnika. Auto dało się odpalić o po ostygnięciu. Objawy zbliżone co CPW, aczkolwiek w sterowniku zapisywała się cała lista błędów, łącznie z błędem awarii sterownika.

Zimne luty w ECU...

 

Miałem dawno temu fiata uno, padł mi moduł zapłonowy, wymieniłem po roku jakoś znowu padł... Ale zauważyłem że jak ogrzalem go suszarka to działał, on był taka guma zalany od dołu, wydłubałem to, całość przelutowalem i chodził jak nowy, ciepło i wibracje (montowany był na aparacie zapłonowym) robiły swoje.

Link to post
Share on other sites
18 minutes ago, jaceq said:

Zimne luty w ECU...

 

Miałem dawno temu fiata uno, padł mi moduł zapłonowy, wymieniłem po roku jakoś znowu padł... Ale zauważyłem że jak ogrzalem go suszarka to działał, on był taka guma zalany od dołu, wydłubałem to, całość przelutowalem i chodził jak nowy, ciepło i wibracje (montowany był na aparacie zapłonowym) robiły swoje.

 

Tez to wymienialismy z ojcem w Uno 1.0 lata temu ;]

 

  • Haha 1
Link to post
Share on other sites
Pytanie co się spaliło.
Rozrusznik bierze dużo prądu. Duży prąd na styku to tym większe napiecie im gorszy styk masy. Prąd sztuka innej drogi. Poszło przez kabel masy czujnika ciśnienia i spaliło po drodze jakiś styk w wiazce. Nie ma masy na czujniku albo slaba to czujnik daje zawyzone napiecie. Taka jest moja teoria. Czysto teoretyczna, bo nie wiem jak sygnały kraza w tym przypadku.

Wysłane z mojego SM-A750FN przy użyciu Tapatalka

  • Like 1
  • shocked 1
Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, bochumil napisał:

 

Ten sam problem dotyczył Stilo 1.6 16V od 2001-2005 z silnikiem Fiata. W 2006 roku Fiat zaczął montować silnik oplowski i sterownik z silnika przeniesiono w inne miejsce. Problem zniknął. Objawy awarii sterowinika pojawiały się po nagrzaniu silnika do temperatury roboczej. Przysłowiowa choinka błędów oraz gaśnięcie silnika. Auto dało się odpalić o po ostygnięciu. Objawy zbliżone co CPW, aczkolwiek w sterowniku zapisywała się cała lista błędów, łącznie z błędem awarii sterownika.

W Stilo 1.6 z 2002 roku do przebiegu 180kkm nie doświadczyłem, później pojechało dalej. Ale cewki wszystkie zmieniłem przy 120kkm  :hehe:

Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, Pipper napisał:

Wada tych centralek, że są montowane zbyt blisko silnika, bo do silnika, a nie obok i za gorąco im jest. :piwko:

 

Podobnie było w Oplu, już nie pamiętam w których silnikach, ale 1.4/1.6, tam się piny kruszyły od temperatury i wibracji.

Link to post
Share on other sites

Mam Punto 2 FL z 2003r 1.2 16v od przebiegu 78kkm, obecnie 257kkm i nie miałem problemów z sterownikiem czy inne podobne. Jedyny problem elektryczny od strony silnika to raz grzałka sondy lambda [lpg] i czujnik wałka rozrzadu. Oba błędy objawały się tylko kontrolką Check, tak to normalnie auto jeździło. Generalnie bardzo udana jednostka, idiotoodporna łykają lpg jak młody pelikan.

Link to post
Share on other sites
40 minut temu, resmiki napisał:

Rozrusznik bierze dużo prądu. Duży prąd na styku to tym większe napiecie im gorszy styk masy. Prąd sztuka innej drogi. Poszło przez kabel masy czujnika ciśnienia i spaliło po drodze jakiś styk w wiazce. Nie ma masy na czujniku albo slaba to czujnik daje zawyzone napiecie. Taka jest moja teoria. Czysto teoretyczna, bo nie wiem jak sygnały kraza w tym przypadku.

Wysłane z mojego SM-A750FN przy użyciu Tapatalka
 

Przeciez czujnik cisnienia oleju jest masowany  do silnika-wiec jak prad mogl go spalic?

Link to post
Share on other sites

Zakładam, że to sterownik IAW 59F

One dość często padają.

Nie słyszałem jednak, żeby wówczas silnik normalnie pracował.

Tu opis typowych objawów:

Klik klik

Jeżeli jednak to wina kompa to nie ma co dramatyzować bo za ok 200 zł kupujesz inny ze ściągniętym immo i wio. Pytanie ile sobie mechanik policzy.

Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, Pipper napisał:

Najpierw odpalił by i chodził nierówno, jak z padniętą cewka, a później zdechł. 

Przerabiałem w Punto 2fl z 2005 roku, przy przebiegu 190kkk, nowa centralka z firmy Kocar, montaż i jazda dalej. Do 235kkm pojazd u mnie. Wada tych centralek, że są montowane zbyt blisko silnika, bo do silnika, a nie obok i za gorąco im jest. :piwko:

Tam chyba bardziej chodziło o drgania, które prowadziły do zimnych lutów. Były firmy w kraju specjalizujące się w naprawach tych ECU. Też mi padł w trasie :).

 

Godzinę temu, resmiki napisał:

Rozrusznik bierze dużo prądu. Duży prąd na styku to tym większe napiecie im gorszy styk masy. Prąd sztuka innej drogi. Poszło przez kabel masy czujnika ciśnienia i spaliło po drodze jakiś styk w wiazce. Nie ma masy na czujniku albo slaba to czujnik daje zawyzone napiecie. Taka jest moja teoria. Czysto teoretyczna, bo nie wiem jak sygnały kraza w tym przypadku.

U dziadka w P2FL był taki problem z rozrusznikiem. Fiat przez jakiś czas pchał rozruszniki bodajże Hitachi, które powodowały duży spadek napięcia. W efekcie czego poza tym, że auto słabo paliło to wywalało kontrolkę przegrzania a termometr zamykał skalę :phi:. Była na to akcja serwisowa. Na szczęście się nic nie paliło i auto jeździło normalnie.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
W dniu 23.01.2021 o 20:38, bochumil napisał:

Z powodu poniedziałkowych, porannych mrozów znajoma nie mogła odpalić swojej Pandzi. Silnik to oczywiście benzyna 1.2. Odpaliła na drugi dzień kiedy mrozy zelżały. Co się okazuje, cały czas świeci się kontrolka oleju. Olej jest. Wezwała jakiegoś mechanika i ten stwierdził, że prawdopodobnie spalił się sterownik silnika :O Auto normalnie odpala, jeździ. Na forum Fiata znalazłem podobne przypadki, które zdarzały się w podobnych okolicznościach czyli przy srogich mrozach i tam kontrolka oleju po jakimś czasie/po kilku odpaleniach samoistnie gasła.

Pytanie zatem - co to się stanęło? Czy prawdę mówi mechanik - na podstawie rzekomo popalonych wtyczek, że podczas odpalania w mrozy mogło dojść do spalenia sterownika silnika? 

Wymień prosty czujnik ciśnienia oleju w okolicy filtr. 

Link to post
Share on other sites
6 godzin temu, DamU napisał:

Zakładam, że to sterownik IAW 59F

One dość często padają.

Nie słyszałem jednak, żeby wówczas silnik normalnie pracował.

Tu opis typowych objawów:

Klik klik

Jeżeli jednak to wina kompa to nie ma co dramatyzować bo za ok 200 zł kupujesz inny ze ściągniętym immo i wio. Pytanie ile sobie mechanik policzy.

Zaczyna się od świec,potem cewka później sterownik... 

 

Link to post
Share on other sites

miałem 2x razy taką usterkę w stilo 1.4 - raz pomogło skasowanie alarmu, drugi raz wymiana czujnika ciśnienia: 50zł z wymianą

 

problem zawsze się ujawniał przy niedoładowanym aku

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
7 godzin temu, jqr napisał:

problem zawsze się ujawniał przy niedoładowanym aku

 

Wydaje mi się, że tak właśnie było w tym przypadku. Z lektury podobnych tematów wywnioskowałem, że temat pojawia się podczas ostrych mrozów i że znika samoistnie - prawdopodobnie po lekkim podładowaniu aku z alternatora. 

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.