Jump to content

Zapaliła się kontrolka "zapełniony DPF" w samochodzie benzynowym ... bez GPF


Azbest
 Share

Recommended Posts

Mam taki ciekawy przypadek - w samochodzie mojej mamy zapaliła się żółta kontrolka "kluczyk" (nieopisany w instrukcji) i "zapełniony filtr DPF" (opisany jako dotyczący silnika diesla)

 

Samochód to Ford Tourneo Courier - czyli pod spodem Fiesta poprzedniej generacji w wersji "dostawczej".

Silnik - BENZYNOWY 1.0 Ecoboost 100KM - na 99,9% bez GPF. 

Kupowałem samochód w 2019, jako jeden z ostatnich benzynowych Courierów z placu z 2018r. To faktycznie był rok w którym samochody dostawały GPF, ale w przypadku tego modelu po prostu 1.0EB wyleciał z oferty i nigdy nie było egzemplarzy z filtrem. Zostały tylko diesle.

 

Co to może oznaczać? Samochód podobno jeździ normalnie. Serwis umówiony dopiero na przyszły tydzień a ja nie mam chwilowo do niego dostępu i nie zobaczę błędów)

Kazałem zatankować samochód do pełna świeżym paliwem i naładować akumulator - po krótkich jazdach i ok 8 ponownych odpaleniach samochodu lampki nie zgasły. 

Ktoś się spotkał z takim specyficznym przypadkiem w fordach 1.0EB .. fiesta, itp?

 

image229ebeff2d4c484a.png

image.png

Link to comment
Share on other sites

Sprawdź jaka jest norma euro, wtedy będzie wiadomo czy jest GPF czy nie.

 

Najprościej zrobić to samo, jakby to był diesel, polecieć w dłuższą trasę, aby się po prostu wypalił.

Krótkie odcinki i ciągle odpalanie na pewno nie przepali filtra.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 godzinę temu, Cinos napisał:

Sprawdź jaka jest norma euro, wtedy będzie wiadomo czy jest GPF czy nie.

 

Najprościej zrobić to samo, jakby to był diesel, polecieć w dłuższą trasę, aby się po prostu wypalił.

Krótkie odcinki i ciągle odpalanie na pewno nie przepali filtra.

 

Ciężko stwierdzić jaka jest tam norma ... w DR jest:

image.png.4981d7f38440e413e50d236fdb33cfc9.png

 

Która norma definiuje że samochód ma czy nie ma GPF?

Link to comment
Share on other sites

3 minuty temu, rwIcIk napisał:

Pojechać w dłuższą trasę i wypalić - jak nie zgaśnie jechać do ASO.

 

tylko co tam wypalać? ... skoro to kontrolka dotycząca silnika diesla ... a to benzyna ... która nie powinna mieć mieć nawet GPFa

Link to comment
Share on other sites

2 minuty temu, Azbest napisał:

 

tylko co tam wypalać? ... skoro to kontrolka dotycząca silnika diesla ... a to benzyna ... która nie powinna mieć mieć nawet GPFa

Benzyna mogła już mieć z tego rocznika.

Zdzwonić do ASO i niech sprawdzą. A najlepiej podjechac.

Link to comment
Share on other sites

2 minuty temu, rwIcIk napisał:

Benzyna mogła już mieć z tego rocznika.

 

tak jak pisałem ... to były ostatnie benzyny stojące na placu (2018r.), kupiony w 2019r. Ten samochód nie dostał już silnika benzynowego zgodnego z obecnymi normami i sprzedają go już jedynie z dieslem ... czyli miał nie dostać GPFa 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 minut temu, Azbest napisał:

 

Ciężko stwierdzić jaka jest tam norma ... w DR jest:

image.png.4981d7f38440e413e50d236fdb33cfc9.png

 

Która norma definiuje że samochód ma czy nie ma GPF?

Chyba od Euro 6d jest GPF

Link to comment
Share on other sites

2 minuty temu, Azbest napisał:

poważnie jest GPF?

Instrukcja w ręce i wypalić.

Jak nie da się. Jechać do ASO, który spróbuje w trybie serwisowym.

Na przyszłość jeździć raz na jakiś czas w trasy.

Dowiedzieć się jak auto sygnalizuje próbę wypalania.

Link to comment
Share on other sites

1 minutę temu, Azbest napisał:

poważnie jest GPF?

Całkiem poważnie jest GPF, masz go razem z katalizatorem w jednej puszce, źródło danych - Ford ;)
Jak chcesz to mogę Ci podać nr części, o dziwo nie jest drogi ;)

Link to comment
Share on other sites

1 minutę temu, goofer007 napisał:

Całkiem poważnie jest GPF, masz go razem z katalizatorem w jednej puszce, źródło danych - Ford ;)
Jak chcesz to mogę Ci podać nr części, o dziwo nie jest drogi ;)

 

podaj z ciekawości - chętnie zobaczę 

Link to comment
Share on other sites

12 minut temu, rwIcIk napisał:

Instrukcja w ręce i wypalić.

Jak nie da się. Jechać do ASO, który spróbuje w trybie serwisowym.

Na przyszłość jeździć raz na jakiś czas w trasy.

Dowiedzieć się jak auto sygnalizuje próbę wypalania.

 

Instrukcja nic nie pisze o GPF w benzynie 

 

kontrolka dotyczy jedynie diesla 

image229ebeff2d4c484a.png

Link to comment
Share on other sites

Teraz, goofer007 napisał:

Myślę że bliżej 2000 PLN ;)

to faktycznie rozsądna cena ...

 

Masz może jakąś wiedzę jak go wypalić z punku widzenia użytkownika? Jest jakaś procedura? Czy jak już się zapaliło to tylko serwis?

Link to comment
Share on other sites

Ehe - jest w instrukcji:

 

Cytat
Filtr cząstek stałych w benzynie - 1,0 l EcoBoost™

OSTRZEŻENIE   OSTRZEŻENIE:  Nie parkuj pojazdu ani nie pozostawiaj go z włączonym silnikiem na suchych liściach, trawie lub innym łatwopalnym podłożu. Proces regeneracji powoduje wytwarzanie bardzo wysokiej temperatury spalin; układ wydechowy będzie wydzielał znaczną ilość ciepła podczas i po regeneracji oraz po wyłączeniu silnika. Stwarza to ryzyko pożaru.

Aby zmniejszyć ryzyko uszkodzenia filtra cząstek stałych silnika benzynowego:
  • Nie uruchamiaj silnika dłużej niż przez 10 sekund na raz.
  • Nie uruchamiaj pojazdu przez holowanie lub pchanie. Używaj przewodów rozruchowych.
  • Nie wyłączaj zapłonu, gdy pojazd jest w ruchu.
  • Nie ignoruj lampek ostrzegawczych, kontrolnych ani komunikatów informacyjnych.
Regeneracja filtra GPF
Cząstki obecne w spalinach gromadzą się w filtrze GPF, co z czasem powoduje utrudnienia w przepływie spalin. To utrudnienie jest eliminowane w procesie regeneracji kontrolowanym przez układ sterowania pracą silnika. W procesie regeneracji cząstki obecne w spalinach są zamieniane na nieszkodliwe gazy.
Regeneracja ma miejsce w czasie normalnej jazdy i w różnym stopniu zależy od stylu jazdy. Bierna regeneracja ma miejsce podczas jazdy z umiarkowaną lub dużą prędkością, ale jeśli na ogół przejeżdżasz niewielkie odległości z małą prędkością, układ sterowania pracą silnika może aktywnie zwiększyć temperaturę spalin, aby usunąć cząsteczki, które zgromadziły się w filtrze, aby zapewnić dalsze jego prawidłowe działanie.
Aby wspomóc bierną regenerację, zalecamy okresowe przeprowadzanie jazd, które umożliwiają uzyskanie następujących warunków:
  • Poprowadź pojazd w różnych warunkach, w tym po szosie, przez co najmniej 20 minut.
  • Unikaj przedłużonej pracy silnika na biegu jałowym.
  • Wybierz odpowiedni bieg, aby utrzymywać prędkość obrotową silnika w zakresie 1500–4000 obr/min.
Jeśli filtr jest nasycony lub bliski nasycenia, zapala się lampka ostrzegawcza lub pojawia się komunikat na wyświetlaczu informacyjnym.
Wskazówka:   W niektórych pojazdach zapala się lampka ostrzegawcza i pojawia się komunikat na wyświetlaczu informacyjnym.
Niepodjęcie właściwych działań po zapaleniu się lampki ostrzegawczej lub pojawieniu się komunikatu na wyświetlaczu informacyjnym może doprowadzić do uszkodzenia, którego nie obejmuje gwarancja pojazdu.
Lampki ostrzegawcze i wskaźniki filtra cząstek stałych silnika benzynowego
Missing Image  Lampka ostrzegawcza usterki.
Komunikaty informacyjne filtra GPF
 
Komunikat   Wymagane czynności  
Filtr GPF osiągnął limit Jedź by oczyśc.
  • Poprowadź pojazd w różnych warunkach, w tym po szosie, przez co najmniej 20 minut lub do czasu zniknięcia komunikatu.
  • Unikaj przedłużonej pracy silnika na biegu jałowym.
  • Wybierz odpowiedni bieg, aby utrzymywać prędkość obrotową silnika w zakresie 1500–4000 obr/min.
Filtr GPF przekrocz. limit Natych. serwis!
  • Jeźdź z umiarkowaną prędkością.
  • Unikaj gwałtownego przyspieszania i zwalniania.
  • Należy jak najszybciej zlecić sprawdzenie pojazdu specjaliście.
 

 

 

 

Edited by goofer007
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

3 godziny temu, aviator napisał:

Mam takie same rarytasy w firmie i tam są filtry... 

To fajna wiadomość, bo jak rodzice kupowali, to w salonie chwalili, że ten model jeszcze "bez wynalazków" jest - na tym im zależało, bo mama robi 5-8kkm rocznie wokół komina.

 

No nic, rodzice dostali zalecenia, że na ekspresówkę i w stronę horyzontu, aż nie zgaśnie. Dam znać co z tego wyszło. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 godzin temu, Azbest napisał:

 

 

No nic, rodzice dostali zalecenia, że na ekspresówkę i w stronę horyzontu, aż nie zgaśnie. Dam znać co z tego wyszło. 

U mnie w fabryce auta jeżdżą po zamkniętym terenie, a na zewnątrz wyjeżdżają głównie na tankowanie i po 2 latach mają po 10-11 tys przejechane. Kontrolka filtra świeci się non stop. Ale istotnie, jeden kiedyś był na autostradzie na przepaleniu i przez jakiś czas był spokój z filtrem. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Rozumiem, ze nic nie grzebane w sofcie. Bo kumpel we francuzie mial soft z innego modelu :) i mial komunikat o niezamknietych drzwiach przesuwanych. Tylko zamnkac sie ich nie dalo bo nie istnialy w jego aucie 😂

Link to comment
Share on other sites

10 godzin temu, Azbest napisał:

To fajna wiadomość, bo jak rodzice kupowali, to w salonie chwalili, że ten model jeszcze "bez wynalazków" jest - na tym im zależało, bo mama robi 5-8kkm rocznie wokół komina.

Handlowiec powiedział im to co chcieli usłyszeć i sprzedał auto. Punkt dla niego. 😄

  • Like 1
  • Haha 4
Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, iwik napisał:

Handlowiec powiedział im to co chcieli usłyszeć i sprzedał auto. Punkt dla niego. 😄

 

 

Nie musiał za dużo mówić - to był jeden z ostatnich modeli benzynowych na placu ... jeszcze w starych przed-ekologicznych cenach. 

kosztował chyba 56kPLN .... rok później za analogiczną wersję (już tylko z dieslem) przebija sie 70kPLN (wcześniej cena diesla i benzyny była praktycznie taka sama)

Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, aviator napisał:

U mnie w fabryce auta jeżdżą po zamkniętym terenie, a na zewnątrz wyjeżdżają głównie na tankowanie i po 2 latach mają po 10-11 tys przejechane. Kontrolka filtra świeci się non stop. Ale istotnie, jeden kiedyś był na autostradzie na przepaleniu i przez jakiś czas był spokój z filtrem. 

 

Mama od września 2019 zrobiła 9kkm. 

To w sumie dobra wiadomość, że te samochody jeżdżą relatywnie bezproblemowo z zapaloną kontrolką filtra i trasa usuwa problem. Jak się u nas zapali kolejny raz, to się nie ma co stresować, tylko albo ja, albo ojciec zabierzemy samochód w trasę przy najbliższej okazji - ja w każdym miesiącu robię ze 2x300km po autostradzie.

 

2 godziny temu, Filipfm napisał:

Rozumiem, ze nic nie grzebane w sofcie. Bo kumpel we francuzie mial soft z innego modelu :) i mial komunikat o niezamknietych drzwiach przesuwanych. Tylko zamnkac sie ich nie dalo bo nie istnialy w jego aucie 😂

 

nie, nówka z salonu - 9kkm.

Link to comment
Share on other sites

Przecież to nie od dziś wiadomo że to wiele z ekologią nie ma wspólnego, nie raz jechałem za miarę młodym diesel-em w którym akurat włączyła się procedura wypalania DPF;] Tylko nie potrzebny problem dla właścicieli którzy jeżdżą wokół komina i nie chcą być niewolnikami własnego samochodu [ o zapaliła się procedura wypalania, jedziemy na wycieczkę]

Edited by steyr
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

23 godziny temu, Azbest napisał:

Ktoś się spotkał z takim specyficznym przypadkiem w fordach 1.0EB .. fiesta, itp?

 

w fordzie nie... ale w lagunie III rocznik 2007 zagazowanej, po przejechaniu kilkudziesięcium km na benzynie wywalało check engine a kod błędu odpowiadał zablokowanemu filtrowi dpf. Oczywiściwe w silniku benzynowym nie było filtru. PO skasowaniu błedu i jeżdzie na LPG silnik pracował normalnie.

Link to comment
Share on other sites

3 godziny temu, steyr napisał:

Przecież to nie od dziś wiadomo że to wiele z ekologią nie ma wspólnego, nie raz jechałem za miarę młodym diesel-em w którym akurat włączyła się procedura wypalania DPF;] Tylko nie potrzebny problem dla właścicieli którzy jeżdżą wokół komina i nie chcą być niewolnikami własnego samochodu [ o zapaliła się procedura wypalania, jedziemy na wycieczkę]

Było już kiedyś to przywoływane, żeby dać przycisk do załączania wypalania i było by po temacie. Niestety dotyczyło by to tylko świadomych użytkowników czyli w zdecydowanej mniejszości. 
Ps. w Solarisach taki system na życzenie klienta jest montowany.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

10 minut temu, stig napisał:

Było już kiedyś to przywoływane, żeby dać przycisk do załączania wypalania i było by po temacie. Niestety dotyczyło by to tylko świadomych użytkowników czyli w zdecydowanej mniejszości. 
Ps. w Solarisach taki system na życzenie klienta jest montowany.

Wolałbym. Wskaźnik zapełnienia i przycisk wymuszenia wypalania.

Wkurzające jest czasem. Gdy wracam z trasy, a ten pod koniec zaczyna wypalać :facepalm:

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 godzinę temu, rwIcIk napisał:

Gdy wracam z trasy, a ten pod koniec zaczyna wypalać

Masz kontrolkę wypalania? Czy skąd wiesz że się zaczęło wypalanie? 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 minut temu, angrius napisał:

Masz kontrolkę wypalania? Czy skąd wiesz że się zaczęło wypalanie? 

Chwilowe spalanie nie schodzi do 0, gdy zdjąć nogę z gazu :ok:

Można też apkę podłączyć pod obd i sprawdzać temp w wydechu.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

32 minuty temu, rwIcIk napisał:

Chwilowe spalanie nie schodzi do 0, gdy zdjąć nogę z gazu :ok:

Można też apkę podłączyć pod obd i sprawdzać temp w wydechu.

Nie wiem dlaczego tak trudno producentom wstawić kontrolkę wypalania. Przecież to chyba żaden koszt 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

37 minut temu, rwIcIk napisał:

Chwilowe spalanie nie schodzi do 0, gdy zdjąć nogę z gazu :ok:

Można też apkę podłączyć pod obd i sprawdzać temp w wydechu.

Kolega w jakimś francuzie założył sobie małą diodę przy wewnętrznej obudowie lusterka bo zawsze wtedy załącza mu ogrzewanie razem z tylną szybą 👍🤣

U mnie z kolei oprócz standardowego wyższego chwilowego spalania wskazówka od doładowania turbo robi się bardzo leniwa. Słyszę też bardziej basowy odgłos silnika.

Kobieta żadnych powyższych objawów nie zauważa...😂

I potwierdzam - dzieje się to na ogół wtedy kiedy zjeżdżam z S do domu lub tak jak ostatnio gdy zajechałem na stację benzynową....

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 minut temu, angrius napisał:

Nie wiem dlaczego tak trudno producentom wstawić kontrolkę wypalania. Przecież to chyba żaden koszt 

Wystarczy jak pojawia się kontrolka zapchania filtra. Od razu pojawiają się pytania co to i ile będzie kosztowała naprawa 🤣

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, stig napisał:

Kolega w jakimś francuzie założył sobie małą diodę przy wewnętrznej obudowie lusterka bo zawsze wtedy załącza mu ogrzewanie razem z tylną szybą 👍🤣

U mnie z kolei oprócz standardowego wyższego chwilowego spalania wskazówka od doładowania turbo robi się bardzo leniwa. Słyszę też bardziej basowy odgłos silnika.

Kobieta żadnych powyższych objawów nie zauważa...😂

I potwierdzam - dzieje się to na ogół wtedy kiedy zjeżdżam z S do domu lub tak jak ostatnio gdy zajechałem na stację benzynową....

Dosyć powszechny temat 

Mam i ja taką kontrolkę i działa 

 

Natomiast od kiedy mam diagboxa to problem przestał dla mnie istnieć bo zawsze mogę zrobić serwisowe wypalanie albo nawet fikcyjnie wymienić fap

Link to comment
Share on other sites

W dniu 13.02.2021 o 19:09, goofer007 napisał:

Ehe - jest w instrukcji:

 

 

Ogólnie to jest wątek hit sprzedali auto, które miało być bez GPF 😏 Kiedyś wszyscy śmiali się z diesla, że trzeba kombinować z wypalaniem DPF, a teraz ten GPF, który podobno miał być w benzynach praktycznie niezauważalny robi cyrki przy takim przebiegu. Pozdro

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

11 godzin temu, stig napisał:

Kolega w jakimś francuzie założył sobie małą diodę przy wewnętrznej obudowie lusterka bo zawsze wtedy załącza mu ogrzewanie razem z tylną szybą 👍🤣

...

Też tak miałem w Zafirze, czemu tak się działo to tylko Opel chyba wie :hehe:

 

Edited by Adamro
Link to comment
Share on other sites

12 godzin temu, angrius napisał:

Masz kontrolkę wypalania? Czy skąd wiesz że się zaczęło wypalanie? 

 

W TDI są podwyższone obroty i czuć specyficzny zapach...

Ale nigdy nie dbałem o to, był gaszony w różnych momentach i nic nigdy nie wybuchło...

Link to comment
Share on other sites

3 minuty temu, K3 napisał:

 

W TDI są podwyższone obroty i czuć specyficzny zapach...

Ale nigdy nie dbałem o to, był gaszony w różnych momentach i nic nigdy nie wybuchło...

Ja też gaszę.

Ale jak ktoś jeździ dłuższe odcinki, to w końcu uda się wypalić. :ok:

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.