Jump to content

Recommended Posts

Przestrzegam użytkowników citigo-e / e-up. Słabo użytkowane hamulce w tych warunkach (duża wilgotność itd) potrafią zachowywać się identycznie jak w samochodzie z ICE które utraciło serwo. Generalnie jeździ się jak bez wspomagania.

Można się zdziwić w dwóch sytuacjach, po pierwsze przy mocniejszym dociskania hamulca podczas hamowania. Wówczas samochód hamuje rekuperacją i od pewnego momentu, silniejszego naciśnięcia hamulca rekuperacja się zmniejsza, natomiast zaczynamy używać klocków hamulcowych. Efekt tu jest taki że do tego "momentu przejścia" mamy w miarę dużą siłę hamowania, później dociskamy hamulec mocniej, a... samochód zaczyna hamować gorzej :totalszok:

Druga sytuacja to dohamowanie do zera, tu rekuperacja działa do mniej więcej 5km/h, poniżej hamujemy już klockami, gdy kondycja tarcz jest taka jak u mnie następuje podobny do punktu pierwszego problem, hamujesz, zwalniasz, prędkość spada poniżej 5km/h, wyłącza się rekuperacja i... auto przestaje hamować :totalszok:

 

Rozwiązanie to kilkakrotne rozpędzenie się do 130km/h i po upewnieniu się że nikogo nie ma za nami, naciśnięcie hamulca w podłogę, redukcja prędkości do ~50-60, przyspieszenie i tak w kółko. Rdza się z tarcz zetrze to auto zaczyna jakoś hamować.

  • Haha 2
  • Sad 2
Link to post
Share on other sites
4 hours ago, format said:

Rdza się z tarcz zetrze to auto zaczyna jakoś hamować.

moim forkiem bys sie zabił w każdych warunkach  ;] 

Link to post
Share on other sites
8 minut temu, mokrii napisał:

moim forkiem bys sie zabił w każdych warunkach  ;] 

czego? U mnie hamulce działają ;) Mówisz o najnowszym modelu? 

Link to post
Share on other sites
Just now, lucash said:

czego? U mnie hamulce działają ;) Mówisz o najnowszym modelu? 

SG ;] 

ma dość specyficznie działające hamulce - ale to może być też cecha mojego pojazdu  :ok:;] 

Link to post
Share on other sites
6 minut temu, sherif napisał:

Zwykle w autach jest czujnik rdzy na tarczach.. jak dłużej stoi i się rusza to hamulce delikatnie szorują :).

 

Miej na uwadze (i przekaż żonie), bo naprawdę można się zdziwić.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Z tymi hamulacami w ev to jak kiedys z autami na LPG, szczegolnie tych starszej generacji, kiedy sugerowano raz na jakis czas pojezdzic na benzynie zeby wtryski poczyscic. Tylko teraz, zamiast wtryskow mamy do czyszczenie tarcze ;)

Ale generalnie te hamulce takie se mamy. Tzn rekuperacja super dziala i w zasadzie to ja hamulca nie uzywam w codziennej jezdzie, ale jak juz przyjdzie koniecznosc uzycia hamulcow, to ich efektywnosc pozostawia sporo do zyczenia (byc moze czesciowa wina jest wlasnie fakt, ze sie ich rzadko uzywa i tarcze faktycznie sa pokryte rdza...).

Z drugiej strony jak teraz wsiadam do Seata, to na poczatku zawsze jest lekka konsternacja, ze po puszczeniu gazu auto dalej normalnie jedzie. Dopiero potem uswiadamiam sobie, ze tu to tak nie dziala co mnie irytuje, do spolki z opoznieniem na reakcje na gaz, dzwiekiem silnika i wogle :)

Edited by zinger
Link to post
Share on other sites
2 minuty temu, format napisał:

 

Miej na uwadze (i przekaż żonie), bo naprawdę można się zdziwić.

Ja ostatnio chyba wyczyscilem u siebie, jak mi sarna przed maske wleciala. Zdazylem jedynie wcisnac gaz do dechy i lekko w lewo odbic, dzieki czemu minalem ja na mm.

Mam nawet filmik, ale nie wiem jak tu go wrzucic :blush:

Link to post
Share on other sites
5 minut temu, format napisał:

 

Miej na uwadze (i przekaż żonie), bo naprawdę można się zdziwić.

U mnie auto jeździ co dzień i stoi w (ciepłym) garażu. Hamulce z mojego wywiadu używa sporadycznie, ale używa regularnie.

Bardziej sie obawiam tyłu i efektu jak w Fiatach, że po kilku latach stanie dęba.

Link to post
Share on other sites
2 minuty temu, sherif napisał:

U mnie auto jeździ co dzień i stoi w (ciepłym) garażu. Hamulce z mojego wywiadu używa sporadycznie, ale używa regularnie.

Bardziej sie obawiam tyłu i efektu jak w Fiatach, że po kilku latach stanie dęba.

 

U mnie nie specjalnie było widać by tarcza była jakoś hardkorowo zjedzona. Dzień wcześniej samochód hamował okej, kolejnego dnia z ranka była już niespodzianka. I naprawdę baaaardzo mocno trzeba nacisnąć hamulec żeby się zatrzymać. Miejcie to na uwadze, to całkiem poważny psikus.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
3 minuty temu, format napisał:

 

U mnie nie specjalnie było widać by tarcza była jakoś hardkorowo zjedzona. Dzień wcześniej samochód hamował okej, kolejnego dnia z ranka była już niespodzianka. I naprawdę baaaardzo mocno trzeba nacisnąć hamulec żeby się zatrzymać. Miejcie to na uwadze, to całkiem poważny psikus.

Tam chyba nie ma BA :hmm:.

 

Link to post
Share on other sites
1 minutę temu, sherif napisał:

Tam chyba nie ma BA :hmm:.

 

 

British Airways?

Link to post
Share on other sites
1 minutę temu, format napisał:

 

British Airways?

Brake Assist, czyli w sytuacjach krytycznych dodatkowa serwo, ale to pewnie musi być z radarem sprzężone.

Link to post
Share on other sites
Teraz, sherif napisał:

Brake Assist, czyli w sytuacjach krytycznych dodatkowa serwo, ale to pewnie musi być z radarem sprzężone.

 

Ależ skąd.

Link to post
Share on other sites
W dniu 18.02.2021 o 09:51, format napisał:

Przestrzegam użytkowników citigo-e / e-up. Słabo użytkowane hamulce w tych warunkach (duża wilgotność itd) potrafią zachowywać się identycznie jak w samochodzie z ICE które utraciło serwo. Generalnie jeździ się jak bez wspomagania.

...

 

Kolega jeździ na D1, D2, D3 czy B?

Link to post
Share on other sites
2 minuty temu, wyrozumialy1 napisał:

 

Kolega jeździ na D1, D2, D3 czy B?

 

Najczęściej D, czasem D1, rzadko B.

  • Thanks 1
  • dont like 1
Link to post
Share on other sites
48 minut temu, zinger napisał:

Czyli nie uzywasz rekuperacji?

 

Rzadko, bo i po co? Normalne hamowanie nie używa klocków jeśli nie naciskasz hamulca do oporu i jednocześnie jedziesz powyżej 5kmh

  • shocked 1
Link to post
Share on other sites
7 minut temu, format napisał:

 

Rzadko, bo i po co? Normalne hamowanie nie używa klocków jeśli nie naciskasz hamulca do oporu i jednocześnie jedziesz powyżej 5kmh

Bo wygodniej, nie trzeba noga praktycznie ruszac, jedynie popuszczasz gaz. No i niby cos tam sie odzyskuje tej energii... Ale dla mnie to duza wygoda. I ogolnie auto imo lepiej hamuje bo reakcja jest natychmiastowa, a jak trzeba to depnac hamulec zawsze mozna. Ale jak kto woli.

  • Like 2
Link to post
Share on other sites

A to te auta nadal nie mają jakiegoś programu "czyszczenia" tarcz hamulcowych z rdzy 8]? W sumie efektywna jazda elektrykiem i hamowanie hamulcami trochę się kłócą - hamulce są tam  niejako"awaryjnie".

Pamiętam jak pierwszy raz jechałem i3, niedługo po polskiej premierze - akurat trafiła mi się śnieżyca i solili jak wściekli. Człowiek z BMW, który samochód mi wydawał, ostrzegał żeby w tych warunkach co jakiś czas przyhamować solidniej z użyciem hamulców, żeby mi nie zardzewiały, bo mogę mieć problem z hamowaniem awaryjnym..... no a ja niekoniecznie tak robiłem, dopóki sobie o tym nie przypomniałem - faktycznie zardzewiały po kilkudziesięciu km ;) 

 

Link to post
Share on other sites
6 hours ago, Manx said:

A to te auta nadal nie mają jakiegoś programu "czyszczenia" tarcz hamulcowych z rdzy 8]? W sumie efektywna jazda elektrykiem i hamowanie hamulcami trochę się kłócą - hamulce są tam  niejako"awaryjnie".

Pamiętam jak pierwszy raz jechałem i3, niedługo po polskiej premierze - akurat trafiła mi się śnieżyca i solili jak wściekli. Człowiek z BMW, który samochód mi wydawał, ostrzegał żeby w tych warunkach co jakiś czas przyhamować solidniej z użyciem hamulców, żeby mi nie zardzewiały, bo mogę mieć problem z hamowaniem awaryjnym..... no a ja niekoniecznie tak robiłem, dopóki sobie o tym nie przypomniałem - faktycznie zardzewiały po kilkudziesięciu km ;) 

 

 

No niestety hamulce to bolączka wielu EV i PHEV a może też HEV.

W moim pasku GTE po dwóch latach wymieniałem tarcze i klocki, wszystko pordzewiałe, porobiły się jakieś ranty i halasowało przy normalnej jeździe.

Tesle tez czasem maja problemy z hamulcami....

Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, HelixSv napisał:

 

No niestety hamulce to bolączka wielu EV i PHEV a może też HEV.

W moim pasku GTE po dwóch latach wymieniałem tarcze i klocki, wszystko pordzewiałe, porobiły się jakieś ranty i halasowało przy normalnej jeździe.

Tesle tez czasem maja problemy z hamulcami....

 

Bo jeździcie jak p..y! :phi:

 

Trzeba robić sobie jakiś krótki rajdowy OS raz w tygodniu i problemu nie będzie ;) 

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...
Godzinę temu, sherif napisał:

Przy okazji zmiany kół, auto codziennie jeżdzone:

20210326_162207.jpg.62e69550be4698628f19639b655d08f7.jpg

Komentarz jak wyżej, podtrzymuję :phi:

No niestety w EV hamulce są specjalnej troski ;) 

Edited by mrBEAN
Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, HelixSv napisał:

O! Widzę ślady hamowania! 😏

Ślady to są teraz, bo w końcu po kilku miesiącach pojeździłem Skodą trochę dynamiczniej, rwie jak głupia :jem: .

Ciekawe czy EV też się zamulają jak wolno jeżdżone benzyniaki :phi: 

Link to post
Share on other sites
2 minutes ago, sherif said:

Ślady to są teraz, bo w końcu po kilku miesiącach pojeździłem Skodą trochę dynamiczniej, rwie jak głupia :jem: .

Ciekawe czy EV też się zamulają jak wolno jeżdżone benzyniaki :phi: 

 

Ja tam daje w palnik na zimnym aż do odcinki i się nie przejmuję. 

Link to post
Share on other sites
Teraz, HelixSv napisał:

 

Ja tam daje w palnik na zimnym aż do odcinki i się nie przejmuję. 

Ja też, ale tym małym żona jeździ.

Jest też jeden plus takich hamulców felgi wystarczyło z piasku spłukać. Zero pyłu i brudu :phi:

  • Haha 1
Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, mrBEAN napisał:

Komentarz jak wyżej, podtrzymuję :phi:

No niestety w EV hamulce są specjalnej troski ;) 

Pytanie co lepiej, zhamowywać z większej prędkości dynamiczniej, czy dłuższy odcinek z lekko dociśniętym pedałem :hmm:.

Link to post
Share on other sites
27 minut temu, sherif napisał:

Pytanie co lepiej, zhamowywać z większej prędkości dynamiczniej, czy dłuższy odcinek z lekko dociśniętym pedałem :hmm:.

Dynamiczne, mocne, krótkie hamowanie. Tak by uruchomiły się dodatkowo hamulce właściwe, a nie tylko regen.

 

Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, mrBEAN napisał:

Dynamiczne, mocne, krótkie hamowanie. Tak by uruchomiły się dodatkowo hamulce właściwe, a nie tylko regen.

 

Mam wrażenie, że rekuperacja nie jest zależna od hamowania właściwego. Wciskam pedał to hamuje.

Link to post
Share on other sites
6 godzin temu, sherif napisał:

Mam wrażenie, że rekuperacja nie jest zależna od hamowania właściwego. Wciskam pedał to hamuje.

Nie wiem jak jest w Skodzie ale w Leafie i Ioniqu działa to tak, że hamując hamulcem i tak wyzwalany najpierw tylko rekuperację.

 

By klocki fizycznie dotknęły tarcz musi być już wymuszone mocniejsze hamowanie i/lub szybkie dynamiczne wciśnięcie hamulca. 

Druga sytuacja, gdy klocki dotykają tarcz to każde zatrzymanie, ale dopiero od 5 km/h może trochę wyżej.

Czyli ostatnia faza.
 

U mnie jest na tyle silna rekuperacja (3 poziomy), że nawet zjeżdżając z przełęczy da się nie używać hamulca, a jeśli hamować to i tak rekuperacją, a nie klockami. Dlatego by te hamulce czasem popracowały klasycznie, potrzebne jest ordynarne hamowanie. 
 

Opiszcie jak jest w Citigo, bo może inaczej to wygląda i mieszamy dwa różne systemy walutowe ;) 
 

 

Link to post
Share on other sites
11 hours ago, mrBEAN said:

Komentarz jak wyżej, podtrzymuję :phi:

No niestety w EV hamulce są specjalnej troski ;) 

 

To moze powinni zaczac stosowac bebnowe? ;]

Chociaz z tylu, zawsze to polowa mniej problemu ;)

 

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
13 minut temu, Maciej__ napisał:

 

To moze powinni zaczac stosowac bebnowe? ;]

Chociaz z tylu, zawsze to polowa mniej problemu ;)

 

Trafnie. VW w ID.3 dał bębny z tyłu ;) 

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
3 godziny temu, mrBEAN napisał:

Nie wiem jak jest w Skodzie ale w Leafie i Ioniqu działa to tak, że hamując hamulcem i tak wyzwalany najpierw tylko rekuperację.

 

By klocki fizycznie dotknęły tarcz musi być już wymuszone mocniejsze hamowanie i/lub szybkie dynamiczne wciśnięcie hamulca. 

Druga sytuacja, gdy klocki dotykają tarcz to każde zatrzymanie, ale dopiero od 5 km/h może trochę wyżej.

Czyli ostatnia faza.
 

U mnie jest na tyle silna rekuperacja (3 poziomy), że nawet zjeżdżając z przełęczy da się nie używać hamulca, a jeśli hamować to i tak rekuperacją, a nie klockami. Dlatego by te hamulce czasem popracowały klasycznie, potrzebne jest ordynarne hamowanie. 
 

Opiszcie jak jest w Citigo, bo może inaczej to wygląda i mieszamy dwa różne systemy walutowe ;) 
 

 

W Citigo też spokojnie da się jeździć bez hamowania i żona tak robi. Tj pisałem przy wymianie kół jesienią i teraz widziałem, że felgi były bez pyłu i osadów. Nie wiem jak to jest konstrukcyjnie rozwiązane, ale mam wrażenie, że pedał hamulca nie wpływa na rekuperację, bo ta zależy od wychylenia pedału gazu oraz trybu rekuperacji (Skoda ma 4 stopniową). 

Link to post
Share on other sites
3 godziny temu, Maciej__ napisał:

 

To moze powinni zaczac stosowac bebnowe? ;]

Chociaz z tylu, zawsze to polowa mniej problemu ;)

 

Citygo jak przystał na małe auto ma z tyłu bębny. Z przodu pewnie musieli by je dać znacznie wieksze a to w połączeniu z alufelgami może nie za ładnie wyglądać :phi:

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, sherif napisał:

W Citigo też spokojnie da się jeździć bez hamowania i żona tak robi. Tj pisałem przy wymianie kół jesienią i teraz widziałem, że felgi były bez pyłu i osadów. Nie wiem jak to jest konstrukcyjnie rozwiązane, ale mam wrażenie, że pedał hamulca nie wpływa na rekuperację, bo ta zależy od wychylenia pedału gazu oraz trybu rekuperacji (Skoda ma 4 stopniową). 

Czy hamując pedałem hamulca wskaźnik przechyla się na charge? 
 

Bo powinien, jeśli działa to tak jak opisuję. 
U mnie im mocniej hamuję tym zwiększa się odzysk, ale jest moment, w którym hamowanie jest zbyt intensywne i wtedy klocki wchodzą do gdy.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.