Skocz do zawartości

Czy to mozliwe wytłumaczenie róznicy w spalaniu - olej w ASB?


delco

Rekomendowane odpowiedzi

mam od 5 lat i blisko 100 kkm volvo V70 D4 z ASB

 

Ostatnimi czasy(dłuzej niż kilka miesięcy - może nawet  latem ubiegłego roku też) miałem wrażenie że auto pali mi więcej.

Trudno oczywiscie to oszacować bo jeździ się w różnym natężeniu ruchu, różną trasą i z różną prędkością....

Ale - wczoraj popołudniu jechałem S17 i po zapięciu tempomatu na 110 km na godzinę i wyzerowaniu spalania w komputerze wyszło mi na odcinku ok 30 km średnie spalanie 5,6l/100 (co już jest jakby za dużo bo pamiętam że na włoskich autostrada przy tempomacie na 130 km/h wychodziło mi kiedyś 5,3.l/100 km)

Dzisiaj rano w serwisie zmieniłem olej w skrzyni biegów - wymiana dynamiczna  koszt zarąbisty ;)

Wieczorem jadę tą samą drogą - tempomat zapięty na 110 km/h, w tym samym miejscu wyzerowałem komputer na zakładce "actual trip" - spalanie na tym samym odcinku wyszło mi 4,5 l/100 km

 

W obu przypadkach samochód nagrzany  - po ok 100 km jazdy

 

OK wiem że stary olej generował pewnie wieksze opory i inną pracę ASB - ale spotkaliście się z tak dużą różnicą?

W obu przypadkach jazda dokładnie tą samą trasą - wiatr IMO niewielki/zaniedbywalny, nikogo nie wyprzedzałem i nie hamowałem, robót drogowych nie było. Opon nie pompowałem w międzyczasie (zresztą sprawdzałem ciśnienie tydzień temu). W obu przypadkach jechałem sam - no wczoraj miałem jeszcze dużą butelkę muszynianki ;)

 

I co przyjdzie przyjąć że że to zasługa nowego oleju?

 

Edytowane przez delco
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, Vadero napisał:

Wyzerowali ci adaptacje skrzyni, więc inaczej biegi zaczął zmieniać. 

Tak to wiem że mieli coś zrobić ze sterowaniem i zgodziłbym się ..... ale przy 110 samochód jechał na najwyższym biegu przy mniej więcej 1700 RPM i nie redukował

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 minutes ago, delco said:

mam od 5 lat i blisko 100 kkm volvo V70 D4 z ASB

 

Ostatnimi czasy(dłuzej niż kilka miesięcy - może nawet  latem ubiegłego roku też) miałem wrażenie że auto pali mi więcej.

Trudno oczywiscie to oszacować bo jeździ się w różnym natężeniu ruchu, różną trasą i z różną prędkością....

Ale - wczoraj popołudniu jechałem S17 i po zapięciu tempomatu na 110 km na godzinę i wyzerowaniu spalania w komputerze wyszło mi na odcinku ok 30 km średnie spalanie 5,6l/100 (co już jest jakby za dużo bo pamiętam że na włoskich autostrada przy tempomacie na 130 km/h wychodziło mi kiedyś 5,3.l/100 km)

Dzisiaj rano w serwisie zmieniłem olej w skrzyni biegów - wymiana dynamiczna  koszt zarąbisty ;)

Wieczorem jadę tą samą drogą - tempomat zapięty na 110 km/h, w tym samym miejscu wyzerowałem komputer na zakładce "actual trip" - spalanie na tym samym odcinku wyszło mi 4,5 l/100 km

 

W obu przypadkach samochód nagrzany  - po ok 100 km jazdy

 

OK wiem że stary olej generował pewnie wieksze opory i inną pracę ASB - ale spotkaliście się z tak dużą różnicą?

W obu przypadkach jazda dokładnie tą samą trasą - wiatr IMO niewielki/zaniedbywalny, nikogo nie wyprzedzałem i nie hamowałem, robót drogowych nie było. Opon nie pompowałem w międzyczasie (zresztą sprawdzałem ciśnienie tydzień temu). W obu przypadkach jechałem sam - no wczoraj miałem jeszcze dużą butelkę muszynianki ;)

 

I co przyjdzie przyjąć że że to zasługa nowego oleju?

 

 

Nie wiem jak w okolicach Lublina ale dzisiaj jednak dosc mocno wialo od okolo poludnia...

Zrobilem w sumie 500km od rana i jednak jak wracalem ok 17 to watr byl odczuwalny w centalnej PL.

U mnie roznica w spalaniu byla dobrze ponad 1l w obie strony.

 

Edytowane przez Maciej__
  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, Maciej__ napisał:

 

Nie wiem jak w okolicach Lublina ale dzisiaj jednak dosc mocno wialo od poludnia...

Zrobilem w sumie 500km od rana i jednak jak wracalem ok 17 to watr byl odczuwalny w centalnej PL.

U mnie roznica w spalaniu byla dobrze ponad 1l w obie strony.

 

Wiesz - tego się w 100% nie sprawdzi ale mam wrażenie że wiatr i wczoraj i dzisiaj był niewielki - przynajmniej w subiektywnym odczuciu ok 2 km przed rozpoczęciem pomiaru - toaleta na stacji benzynowej - ale przyznaję że o wietrze pomyslałem dopiero pisząc post.

Ew jeszcze w teorii mozliwe że cos mi uszczelnili ew przetkali - ale z drugiej strony jak znam każde ASo to wykazali by to na fakturze ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minutes ago, delco said:

Wiesz - tego się w 100% nie sprawdzi ale mam wrażenie że wiatr i wczoraj i dzisiaj był niewielki - przynajmniej w subiektywnym odczuciu ok 2 km przed rozpoczęciem pomiaru - toaleta na stacji benzynowej - ale przyznaję że o wietrze pomyslałem dopiero pisząc post.

Ew jeszcze w teorii mozliwe że cos mi uszczelnili ew przetkali - ale z drugiej strony jak znam każde ASo to wykazali by to na fakturze ;)

 

Opon przy okazji nie zmieniles na letnie? ;)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, Maciej__ napisał:

 

Opon przy okazji nie zmieniles na letnie? ;)

 

Nie, dojeżdżam zimówki ;)

Właśnie cały czas myslę czy aby olej nie miał konsytencji miodu? - bo trudno mi znaleźć jakaś inna różnicę (nie tankowałem tez w międzyczasie)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, delco napisał:

Nie, dojeżdżam zimówki ;)

Właśnie cały czas myslę czy aby olej nie miał konsytencji miodu? - bo trudno mi znaleźć jakaś inna różnicę (nie tankowałem tez w międzyczasie)

gdyby miał toby skrzynia długo nie pożyła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, delco napisał:

Wiesz - tego się w 100% nie sprawdzi ale mam wrażenie że wiatr i wczoraj i dzisiaj był niewielki

Wiatr 10 km/h jest niewielki. A jednak przy prędkości 110 km/h masz opory jak przy 100 albo przy 120 zależy z której strony wieje - a to już robi różnicę. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, Mike_wwl napisał:

Wiatr 10 km/h jest niewielki. A jednak przy prędkości 110 km/h masz opory jak przy 100 albo przy 120 zależy z której strony wieje - a to już robi różnicę. 

To brzmi logicznie - ale czy aż taka różnice w spalaniu daje?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 minut temu, delco napisał:

To brzmi logicznie - ale czy aż taka różnice w spalaniu daje?

Opory powietrza rosną "kwadratowo" w stosunku do prędkości. Zwiększając prędkość o 20% opory rosną o 44% - skądś ta energia musi się wziąć - na szczęście spalanie nie rośnie wprost proporcjonalnie do oporów. 

Nawet wyniki spalania podawane dawniej przez producentów były w stylu 90/120/miasto.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minutes ago, delco said:

Tego nie wiem -  Myślisz że mają w serwisie kilka rodzajów oleju do ASB?


Tak, ale jak autoryzowany serwis to raczej takiego błędu nie popełnią. Moim zdaniem jak biegi zmieniaja się równo i bez szarpan i po przełączeniu z P na D czy R nie szarpie to nie ma się co zastanawiać co się stało tylko się cieszyć ze mniej pali. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 minut temu, Florydziak_Florydziak_Flor napisał:


Tak, ale jak autoryzowany serwis to raczej takiego błędu nie popełnią. Moim zdaniem jak biegi zmieniaja się równo i bez szarpan i po przełączeniu z P na D czy R nie szarpie to nie ma się co zastanawiać co się stało tylko się cieszyć ze mniej pali. 

To nie cieszę.. tylko nieśmiało zastanawiam się dlaczego. dzisiaj rano zatankowałem - to po mniej więcej 1000 km zatankuje jeszcze raz i policzę spalanie - zobacze czy średnia nie zmieni i jak bardzo..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minute ago, delco said:

To nie cieszę.. tylko nieśmiało zastanawiam się dlaczego. dzisiaj rano zatankowałem - to po mniej więcej 1000 km zatankuje jeszcze raz i policzę spalanie - zobacze czy średnia nie zmieni i jak bardzo..


Jesteś pewny że miałeś prawidłowo napompowane opony? To jedna z rzeczy która serwis sprawdza i która ma spory wpływ na spalanie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, Florydziak_Florydziak_Flor napisał:


Jesteś pewny że miałeś prawidłowo napompowane opony? To jedna z rzeczy która serwis sprawdza i która ma spory wpływ na spalanie. 

Tak - sprawdzałem ciśnienie w poprzednią niedzielę wieczorem - było w granicach 2,6 - dobiłem do 2,7... 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, delco napisał:

Tak - sprawdzałem ciśnienie w poprzednią niedzielę wieczorem - było w granicach 2,6 - dobiłem do 2,7... 

No są sytuacje gdzie wymiana płynu hydraulicznego ma wpływ na spalanie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, grogi napisał:

Zużyty olej traci lepkość, więc spalanie powinno być na nowym większe...

 

Nie zgodzę się. Nowy olej w konwerterze hydrokinetycznym to mniejsze straty energii. Odpowiednia lepkość oleju powoduje szybsze rozpędzanie turbiny w konwerterze, a w jeździe ze stałą prędkością nowy olej powoduje mniejszy uślizg turbiny względem pompy. Turbina zawsze obrotami "goni" pompę i przy starym oleju, który może mieć gorszą lepkość i może się jeszcze pienić, pompa musi przerzucić więcej oleju aby napędzić turbinę. Większe straty w przetworniku to większe spalanie.

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 
Nie zgodzę się. Nowy olej w konwerterze hydrokinetycznym to mniejsze straty energii. Odpowiednia lepkość oleju powoduje szybsze rozpędzanie turbiny w konwerterze, a w jeździe ze stałą prędkością nowy olej powoduje mniejszy uślizg turbiny względem pompy. Turbina zawsze obrotami "goni" pompę i przy starym oleju, który może mieć gorszą lepkość i może się jeszcze pienić, pompa musi przerzucić więcej oleju aby napędzić turbinę. Większe straty w przetworniku to większe spalanie.
Zapomniałeś że od jakiś lat 90 hydrauliczne ASB wyposażone są w tzw lock up czy stałe spiecie konwenters

Wysłane z tel.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 1.04.2021 o 21:10, delco napisał:

mam od 5 lat i blisko 100 kkm volvo V70 D4 z ASB

Gratulacje :) 

 

Ad. reszty: wiatr

 

Polecam apkę windy, i gdy pojawi się kolejna wątpliwość zajrzeć i zweryfikować jak wieje ;) 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

50 minut temu, mrBEAN napisał:

Ad. reszty: wiatr

 

Polecam apkę windy, i gdy pojawi się kolejna wątpliwość zajrzeć i zweryfikować jak wieje

A nie bardziej elevators?;]

 

Hm to juz kolejne wskazanie na wiatr... wszystko Ok ale mam drobne wątpliwości:

1. Przy pierwszym i drugim pomiarze wiało słabo i z tego samego kierunku

2. czy wiatr w granicach 3 m/s  może spowodować różnice w spalaniu rzędu 20-25%? nawet jeżeli zalozylibysmy że w pierwszym przypadku jechałem pod wiatr a w drugim z wiatrem ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 hours ago, delco said:

A nie bardziej elevators?;]

 

Hm to juz kolejne wskazanie na wiatr... wszystko Ok ale mam drobne wątpliwości:

1. Przy pierwszym i drugim pomiarze wiało słabo i z tego samego kierunku

2. czy wiatr w granicach 3 m/s  może spowodować różnice w spalaniu rzędu 20-25%? nawet jeżeli zalozylibysmy że w pierwszym przypadku jechałem pod wiatr a w drugim z wiatrem ;)

 

Wiatr 3 m/s to ponad 20kmh różnicy jak wieje w jedną bądź druga stronę...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Odświeżę wątek o tyle że średnia z 2 kolejnych tankowań po  zmianie oleju pokazała zauważalna zmianę.

Otóż z ostatnich kilku miesięcy  (policzyłem od września 2020) średnie spalanie wyszło 7,4 L/100 km ( dokladnie 7,387 ;) )

natomiast  po zmianie oleju (ok wiem płynu hydraulicznego) w ASB  tankowałem 2 razy - łącznie weszło 131,4 litrów a przejechałem 1924 kilometry - no jakby nie liczyć wychodzi 6,83 l/100.

Uprzedzając pytanie - nie jestem w 100% pewny czy jeździłem absolutnie tak samo zarówno jeżeli chodzi o sposób jazdy jak i o procentowy udział "miasta i trasy" - natomiast jakby odwrócić pytanie żebym wskazał miejsca czy okoliczności kiedy jeździłem inaczej to nie potrafię*

 

W serwisie dopytałem że dokonali "adaptacji programu odpowadającego za prace silnika i skrzyni biegów do wymienionego oleju" - czy pewnie jakiś reset ;) byc moze na starym oleju w skrzyni silnik tez był sterowany inaczej?

 

jak Was nie zanudziłem to jeszcze z raz napisze jak policze po kolejnych tankowaniach.

 

edit* Zwykle w każdym tankowaniu mam trasę w obie strony Warszawa-Lublin - w ostatnim tankowaniu nie miałem - wiec jeżeli miała by być jakaś róznica w trasie to było mniej przebiegu pozamiejskiego

Edytowane przez delco
  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 1.04.2021 o 21:27, Maciej__ napisał:

 

Nie wiem jak w okolicach Lublina ale dzisiaj jednak dosc mocno wialo od okolo poludnia...

Zrobilem w sumie 500km od rana i jednak jak wracalem ok 17 to watr byl odczuwalny w centalnej PL.

U mnie roznica w spalaniu byla dobrze ponad 1l w obie strony.

 

S8 Łódź -> Wrocław i powrót Wrocław -> Łódź około 1L różnicy w spalaniu powtarzalnie kilkanaście razy przećwiczone różnymi samochodami. Zachodni wiatr robi swoje.

  • Lubię to 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, delco napisał:

Odświeżę wątek o tyle że średnia z 2 kolejnych tankowań po  zmianie oleju pokazała zauważalna zmianę.

Otóż z ostatnich kilku miesięcy  (policzyłem od września 2020) średnie spalanie wyszło 7,4 L/100 km ( dokladnie 7,387 ;) )

natomiast  po zmianie oleju (ok wiem płynu hydraulicznego) w ASB  tankowałem 2 razy - łącznie weszło 131,4 litrów a przejechałem 1924 kilometry - no jakby nie liczyć wychodzi 6,83 l/100.

Uprzedzając pytanie - nie jestem w 100% pewny czy jeździłem absolutnie tak samo zarówno jeżeli chodzi o sposób jazdy jak i o procentowy udział "miasta i trasy" - natomiast jakby odwrócić pytanie żebym wskazał miejsca czy okoliczności kiedy jeździłem inaczej to nie potrafię*

 

W serwisie dopytałem że dokonali "adaptacji programu odpowadającego za prace silnika i skrzyni biegów do wymienionego oleju" - czy pewnie jakiś reset ;) byc moze na starym oleju w skrzyni silnik tez był sterowany inaczej?

 

jak Was nie zanudziłem to jeszcze z raz napisze jak policze po kolejnych tankowaniach.

 

edit* Zwykle w każdym tankowaniu mam trasę w obie strony Warszawa-Lublin - w ostatnim tankowaniu nie miałem - wiec jeżeli miała by być jakaś róznica w trasie to było mniej przebiegu pozamiejskiego

 

Świeży olej może trochę robić na plus.

Natomiast od września, była po drodze zima, która w tym roku była dość uciążliwa.

Wbrew pozorom nie tylko w elektrykach podnosi się z tego tytułu zużycie.

W spalinowych oczywiście nie tak spektakularnie ale jednak ;) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.