Skocz do zawartości

Ocieplenie poddasza wełną mineralną


Marko33

Rekomendowane odpowiedzi

Zamierzam w majówkę zająć się ociepleniem poddasza

 

Dom już ocieplony styropianem 10cm

Dach dwuspadowy pokryty jest blachodachówką, pod spodem membrana i to wszystko położone na krokwiach.

Krokwie grubości 12 cm w nieregularnych odstępach (od 80 do 130 cm)

Planuję użyć wełny mineralnej Isover grubości 15cm (szer rolki 120cm) wkładając ją pomiędzy krokwie.

Rolka ma 6mb a od ściany na poddaszu do kalenicy jest 5m. Zakładam aby nie ciąć rolki tylko układać ją w całości od dołu mocując sznurkiem, przejść pod kalenicą i ok 1m wyjść na drugą stronę (pod kalenicą, na drugi spad dachu).

Czy to dobre rozwiązanie (układanie całej rolki czy lepiej ciąć po 1mb ?)

Zastanawiam się też do czego mocować sznurek, trzymający wełnę ? Najprościej wkręty ale chciałbym mocować je od wewnętrznej strony krokwi (od czoła będę przykręcał płytę kg). Wtedy takie wkręty musiałbym wkręcać pod kątem aby sznurek się nie zsuwał. Może jest lepsze rozwiązanie ?

Kiedy wełna będzie już włożona pomiędzy krokwie chcę na to położyć folię paroizolacyjną. Na filmach widziałem układania jej od dołu, poziomymi warstwami aż do góry z zakładką. Folia paroizolacyjna do czoła krokwi i zakładki do siebie klejone taśmą dwustronną.

Potem na to wszystko płyty k-g. Tu też mam zagwostkę bo płyta ma 120 x 200 a szerokość pomiedzy krokwiami od 80 do 130.

Najprościej byloby docinać po długości płyty na szerokość pomiędzy krokwiami tak aby kolejne płyty łączyły się na krokwi (szer 7cm) i tam mocować je na wkręty. Będzie tylko z tego sporo odpadu ale chyba nie mogę jechać płytami od początku nie patrząc na szerokość pomiędzy krokwiami bo łączenie wypadnie mi "w powietrzu".

Przez 3 dni chcę dojść do etapu dachu obłożonego płytami k-g. Mam dwie osoby do pomocy. Da radę ?

 

Wszelkie porady, zalecenia, podpowiedzi mile widziane

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobre rozwiązanie, też tak robiłem o ile dasz rady rozwijać, trzymać i sznurkować.

Sznurek najlepiej mocuje się na tacker / zszywacz. Tylko załatw sobie dobry i mocny  +dobrze dobrane zszywki - nic tak nie wkurza jak trzymanie głową sypiącej się wełny i wyciąganie zaklinowanych zszywek :). Generalnie idzie szybko, wbijasz dociętą wełnę naciągasz sznurek po skosie i blokujesz zszywką, itd.

IMHO warto brać wełnę o jak największej gęstości będzie bardziej sztywna i nie będzie tak opadać.

15cm to baaardzo mało.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, sherif napisał:

Dobre rozwiązanie, też tak robiłem o ile dasz rady rozwijać, trzymać i sznurkować.

Sznurek najlepiej mocuje się na tacker / zszywacz. Tylko załatw sobie dobry i mocny  +dobrze dobrane zszywki - nic tak nie wkurza jak trzymanie głową sypiącej się wełny i wyciąganie zaklinowanych zszywek :). Generalnie idzie szybko, wbijasz dociętą wełnę naciągasz sznurek po skosie i blokujesz zszywką, itd.

IMHO warto brać wełnę o jak największej gęstości będzie bardziej sztywna i nie będzie tak opadać.

15cm to baaardzo mało.

 

Tacker to niezły pomysł

 

Mówisz że 15cm to mało ale jeżeli mam krokwie o głębokości 12cm to jak dać grubszą wełnę ? Musiałbym robić jakąś konstrukcję żeby mieć do czego przykręcić potem płyty k-g

Odnośnie gęstości wełny to gdzie szukać takiej informacji ? (może inny parametr to określa)

Zamierzam kupić taką wełnę https://www.castorama.pl/welna-isover-uni-mata-38-150-mm-6-m2-id-1028869.html

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Marko33 napisał:

 

Tacker to niezły pomysł

 

Mówisz że 15cm to mało ale jeżeli mam krokwie o głębokości 12cm to jak dać grubszą wełnę ? Musiałbym robić jakąś konstrukcję żeby mieć do czego przykręcić potem płyty k-g

Odnośnie gęstości wełny to gdzie szukać takiej informacji ? (może inny parametr to określa)

Zamierzam kupić taką wełnę https://www.castorama.pl/welna-isover-uni-mata-38-150-mm-6-m2-id-1028869.html

 

IMHO 12cm to nawet nie spełnia min obecnie wymaganego.

Tak, daje się konstrukcje z profili obniżając dach. Poza tym dodatkową warstwą łatwiej jest wyeliminowywać mostki jak łączenie wełny.

Niestety nie wszyscy to podają, podobnie jak pojemność cieplną (wełna ma słabą). W całym domu mam wełnę Ursa i ją jak układała ekipa trzeba było bardzo uważać bo mimo 20cm zawijała się i łatwo było ją przydusić (strasznie miękka). Dlatego jak sam docieplałem strych kupiłem Rockwoola, gryzła strasznie ale była znacznie bardzie sztywna/twarda i ładnie się już sama zapierała o krokwie, sznurek ją tylko przytrzymywał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, Marko33 napisał:

Zamierzam w majówkę zająć się ociepleniem poddasza

 

Dom już ocieplony styropianem 10cm

Dach dwuspadowy pokryty jest blachodachówką, pod spodem membrana i to wszystko położone na krokwiach.

Krokwie grubości 12 cm w nieregularnych odstępach (od 80 do 130 cm)

Planuję użyć wełny mineralnej Isover grubości 15cm (szer rolki 120cm) wkładając ją pomiędzy krokwie.

Rolka ma 6mb a od ściany na poddaszu do kalenicy jest 5m. Zakładam aby nie ciąć rolki tylko układać ją w całości od dołu mocując sznurkiem, przejść pod kalenicą i ok 1m wyjść na drugą stronę (pod kalenicą, na drugi spad dachu).

Czy to dobre rozwiązanie (układanie całej rolki czy lepiej ciąć po 1mb ?)

Zastanawiam się też do czego mocować sznurek, trzymający wełnę ? Najprościej wkręty ale chciałbym mocować je od wewnętrznej strony krokwi (od czoła będę przykręcał płytę kg). Wtedy takie wkręty musiałbym wkręcać pod kątem aby sznurek się nie zsuwał. Może jest lepsze rozwiązanie ?

Kiedy wełna będzie już włożona pomiędzy krokwie chcę na to położyć folię paroizolacyjną. Na filmach widziałem układania jej od dołu, poziomymi warstwami aż do góry z zakładką. Folia paroizolacyjna do czoła krokwi i zakładki do siebie klejone taśmą dwustronną.

Potem na to wszystko płyty k-g. Tu też mam zagwostkę bo płyta ma 120 x 200 a szerokość pomiedzy krokwiami od 80 do 130.

Najprościej byloby docinać po długości płyty na szerokość pomiędzy krokwiami tak aby kolejne płyty łączyły się na krokwi (szer 7cm) i tam mocować je na wkręty. Będzie tylko z tego sporo odpadu ale chyba nie mogę jechać płytami od początku nie patrząc na szerokość pomiędzy krokwiami bo łączenie wypadnie mi "w powietrzu".

Przez 3 dni chcę dojść do etapu dachu obłożonego płytami k-g. Mam dwie osoby do pomocy. Da radę ?

 

Wszelkie porady, zalecenia, podpowiedzi mile widziane

 

Wklejam gotową instrukcję ocieplania poddasza, bo w ostatnich tygodniach właśnie to robiłem :ok:

 

Membranę już masz, więc ten etap u ciebie odpada.

Ja musiałem przystrzelić takerem (kupujesz taki solidniejszy blaszany, za ok. 50 PLN - będzie dobry).

1.jpg.ccc386d330156814984cfec54f9b2b46.jpg

 

W zależności od tego jaką masz membranę, taką dobierasz grubość wełny.

Jeżeli wysokoprzepuszczalna (obecnie większość), to kupujesz wełnę o grubości równej wysokości krokwi.

O ile krokwie idą równolegle i nie są skręcone, to przycinasz z rolki wełnę (jeszcze przed otwarciem rolki) na długość równą rozstawowi krokwi +2cm

Otwierasz rolkę, dajesz chwilę wełnie, żeby się podniosła i upychasz (nie za mocno) i przystrzeliwujesz takerem sznurek na skos.

Warto założyć okulary, czapkę i maseczkę (FFP2) bo wełna pyli i jak ktoś uczulony to będzie swędzieć (obecna wełna to bajka w stosunku do tych sprzed 20 lat !)

2.jpg.20914d04b2b6f5378bde4b6c4c6672f1.jpg

 

Idziesz pod prysznic, wypijasz piwo i bierzesz się za paroizolację.

Najwygodniej kłaść poziomo, przystrzeliwujesz takerem.

Połączenia wystarczy skleić szarą taśmą pakową.

Zakład ok. 20 cm.

3.jpg.44fe7c763cd598e4a3d02a036d7850e9.jpg

 

To wszystko co napisałem powyżej, to wersja na 1 warstwę ocieplenia o grubości równej wysokości krokwi.

Jeżeli miałoby być poddasze mieszkalne to należałoby dać grubo - najlepiej ok. 30cm.

Wtedy należy zrobić wieszaki (jeszcze przed wełną) do konstrukcji pod g-k.

U mnie ma to być dodatkowa garderoba, więc wystarczyło 15 cm.

Na wierzch dawałem płytę OSB 8mm (kładziona poziomo)

Ze względu na transport zamówiłem cięcie płyt na pół (uzyskałem elementy 250x62,5 - łatwiej się kładzie)

Nie bawiłem się w równanie krawędzi, bo następnie miała iść płyta g-k, która skryje wszelkie nierówności połączeń

4.jpg.cdc4eaa49596fa73b45aa0abb207df92.jpg

 

Ja kładłem płyty g-p w kierunku odwrotnym do OSB, więc mi pasowały pyty 200 cm.

Max rozmiar płyty g-k to 260x120.

Ważne jest zrobienie fazy na nieoryginalnych połączeniach płyt (w oryginale na krawędziach masz fabryczne spłaszczenie)

Jeżeli pod spodem masz płytę OSB to odpada ci kwestia celowania w krokwie i masz dowolność w układaniu płyt.

5.jpg.f83db2b25f775543fb2c3ada07a215f0.jpg

 

Wszystkie szczeliny pozostałe po montażu opianowałem.

6.jpg.cc61ad9721e9af3f9c5a79c21245509c.jpg

 

Potem już tylko taśma na łączenia, szpachlowanie połączeń i zaciąganie całości gipsem i na koniec szlifowanie.

Tak to wyglądało wczoraj po pierwszym malowaniu.

7.jpg.0957bba34c9c460610d9901fcdad86cf.jpg

 

 

Co potrzeba:

 

- ochrona osobista - najlepiej śliski dres, okulary, maseczka, rękawiczki (wszystko indywidualnie w zależności od wrażliwości skóry na wełnę)

- jak najdłuższy nóż kuchenny z ząbkami (do cięcia wełny)

- taker + paczka zszywek (taki lepsiejszy z solidnej blachy - ok. 50 PLN)

- rolka sznurka (pleciony, bo lepiej go zszywki łapią)

- wkrętarka (przydaje się zapasowy akumulator, bo będzie trochę kręcenia)

- wkręty 4x45 mm (do przykręcenia płyt OSB do krokwi)

- fosfatowane (czarne) wkręty 3,5x25 mm do przykręcania płyt g-k do płyt OSB

 

Ja kupowałem najtańszą wełnę 150mm w Leroyu:

https://www.leroymerlin.pl/izolacja-budynkow/welna-mineralna-styropian-izolacja-akustyczna/welna/welna-szklana-essentia-roll-150-mm-ursa,p404997,l396.html

Ma lambdę 0,045. Moim zdaniem nie warto przepłacać, bo wełna z lamdbą 0,040 kosztuje prawie 2x tyle.

 

Folia paroizolacyjna:

https://www.leroymerlin.pl/dachy-i-akcesoria/pokrycia-dachowe/folie-i-akcesoria-paroprzepuszczalne/folia-paroizolacyjna-zolta-typ-200-0-2-foliarex,p463510,l1865.html

Ja nie potrzebowałem dużo, więc wyrobiłem się w 20m2.

Jeżeli robisz dużą powierzchnię, to im szersza rolka, tym mniej połączeń taśmą.

 

Taśma klejąca - zwykła brązowa.

 

Płyta OSB:

https://www.leroymerlin.pl/konstrukcje-drewniane-i-metalowe/deski-plyty-wykonczeniowe-listwy/plyty-osb/plyta-osb-3-8-mm-250-x-125-cm-kronobuild,p447782,l1899.html

 

Płyta gipsowa zwykła szara.

Ja brałem 200x120 (i cięte do transportu na pół), ale dla większych powierzchni warto brać jak największą 260x120 (mniejsza ilość połączeń) - no ale pytanie, czy masz to czym przewieźć.

 

 

 

 

Edytowane przez Tomo
  • Lubię to 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Marko33 napisał:

Tacker to niezły pomysł

 

Jedyny - bez niego w ogóle nie zabieraj się do roboty.

Tak jak pisano wcześniej - ważne, żeby był dobry, bo zacinające się zszywki to mordęga - mój na sam koniec roboty się rozkalibrował i ostatnie 30-40 strzałów to więcej w nim dłubałem niż robiłem.

 

2 godziny temu, Marko33 napisał:

Mówisz że 15cm to mało ale jeżeli mam krokwie o głębokości 12cm to jak dać grubszą wełnę ? Musiałbym robić jakąś konstrukcję żeby mieć do czego przykręcić potem płyty k-g

 

Pytanie co to za pomieszczenie i czy warto inwestować w dodatkowy ruszt pod drugą warstwę ocieplenia.

Jeżeli nie jest to typowo mieszkalne, to te 12 cm styknie - komfort termiczny znacząco wzrośnie :ok:

Trzeba pamiętać o jednej rzeczy - grzają grzejniki, a izolacja tylko powstrzymuje ucieczkę ciepła. Więc bez ogrzewania to nawet najlepiej ocieplone pomieszczenie samo z siebie się nie nagrzeje (tzn. nagrzeje się o tyle ile zaabsorbuje ciepła przez ściany/przegrody).

 

2 godziny temu, Marko33 napisał:

Odnośnie gęstości wełny to gdzie szukać takiej informacji ? (może inny parametr to określa)

Zamierzam kupić taką wełnę https://www.castorama.pl/welna-isover-uni-mata-38-150-mm-6-m2-id-1028869.html

 

Gęstość i lambda mają znaczenie wtórne - najważniejsza jest grubość.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

29 minut temu, Tomo napisał:

 

Jedyny - bez niego w ogóle nie zabieraj się do roboty.

Tak jak pisano wcześniej - ważne, żeby był dobry, bo zacinające się zszywki to mordęga - mój na sam koniec roboty się rozkalibrował i ostatnie 30-40 strzałów to więcej w nim dłubałem niż robiłem.

 

 

Pytanie co to za pomieszczenie i czy warto inwestować w dodatkowy ruszt pod drugą warstwę ocieplenia.

Jeżeli nie jest to typowo mieszkalne, to te 12 cm styknie - komfort termiczny znacząco wzrośnie :ok:

Trzeba pamiętać o jednej rzeczy - grzają grzejniki, a izolacja tylko powstrzymuje ucieczkę ciepła. Więc bez ogrzewania to nawet najlepiej ocieplone pomieszczenie samo z siebie się nie nagrzeje (tzn. nagrzeje się o tyle ile zaabsorbuje ciepła przez ściany/przegrody).

 

 

Gęstość i lambda mają znaczenie wtórne - najważniejsza jest grubość.

 

 

Pomieszczenie ma mieć dość nietypową (przynajmniej na razie funkcję) a mianowicie ma być przestrzenią mieszkalną - całkowicie otwartą (bez ścianek działowych). Są tam odkryte drewniane słupy podtrzymujace dach - klimat w jaki celuję to tzw klimat loftowy.

Nietypowość korzystania z tej przestrzeni polegał będzie (przynajmniej na razie) na korzystaniu z niego w miesiącach ciepłych/umiarkowanie ciepłych.

W miesiącach zimnych przestrzeń byłaby niezamieszkała - cała familia sprowadziłaby się z powrotem na parter.

Wynika to z braku puki co jeszcze ogrzewania z prawdziwego zdarzenia (obecnie kominek plus grzejniki elektryczne)

 

Tak więc ta wełna w części ma dać komfort termiczny w miesiącach typu kwiecień/październik ale również a może przede wszystkim obniżenie temperatury od nagrzewającego się dachu w miesiącach letnich

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 minut temu, Marko33 napisał:

Pomieszczenie ma mieć dość nietypową (przynajmniej na razie funkcję) a mianowicie ma być przestrzenią mieszkalną - całkowicie otwartą (bez ścianek działowych). Są tam odkryte drewniane słupy podtrzymujace dach - klimat w jaki celuję to tzw klimat loftowy.

Nietypowość korzystania z tej przestrzeni polegał będzie (przynajmniej na razie) na korzystaniu z niego w miesiącach ciepłych/umiarkowanie ciepłych.

W miesiącach zimnych przestrzeń byłaby niezamieszkała - cała familia sprowadziłaby się z powrotem na parter.

Wynika to z braku puki co jeszcze ogrzewania z prawdziwego zdarzenia (obecnie kominek plus grzejniki elektryczne)

 

Tak więc ta wełna w części ma dać komfort termiczny w miesiącach typu kwiecień/październik ale również a może przede wszystkim obniżenie temperatury od nagrzewającego się dachu w miesiącach letnich

 

To w takiej sytuacji ja bym szedł w wersję minimum i kładź te 12 cm.

Na początku pisałeś, że chcesz dać wełnę 15 cm - to będzie błąd.

Wełna osiąga swoje właściwe parametry pracy jeśli nie jest ściśnięta - czyli ściśnięte 15 cm będzie miało gorszą izolacyjność niż rozprężone 12 cm.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, planuję wełnę 15 cm ale tylko z tego powodu że dostępna jest 10 a potem 15. Wolę więc ścisnąć delkiatnie 15 do 12tu a nie żeby 10 miała luz.

Poza tym jest jeszcze wyczuwalny zapas pomiędzy membrną na pokryciem dachu więc te 15 powinno wejść i nie być mocno lub wcale ściśnięte

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, Marko33 napisał:

... Krokwie grubości 12 cm w nieregularnych odstępach (od 80 do 130 cm) ...Planuję użyć wełny mineralnej Isover grubości 15cm (szer rolki 120cm)

....Zakładam aby nie ciąć rolki tylko układać ją w całości od dołu mocując sznurkiem, przejść pod kalenicą i ok 1m wyjść na drugą stronę (pod kalenicą, na drugi spad dachu).

Czy to dobre rozwiązanie (układanie całej rolki czy lepiej ciąć po 1mb ?)

 

Cięcie jest upierdliwe, ale może lepiej będzie odcinać kawałki na odległość pomiędzy krokwiami, a szerokość rolki będzie robiła za długość każdego kawałka.  Mniej odpadów będzie.  Pytanie też istotne: czy membrana położona pod blachą ma wysoką przepuszczalność dla pary wodnej?  Bo może tam trzeba jeszcze pustkę wentylacyjną zostawić?

Co do pomysłu na wykorzystanie pomieszczenia latem. Kilkanaście cm wełny nie zmieni zbyt wiele. Latem i tak będzie bardzo gorąco.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 27.04.2021 o 12:51, Marko33 napisał:

Mówisz że 15cm to mało ale jeżeli mam krokwie o głębokości 12cm to jak dać grubszą wełnę ? Musiałbym robić jakąś konstrukcję żeby mieć do czego przykręcić potem płyty k-g

I tak musisz zrobić, ze płyty zamontować. Poza tym mała szansa, że krokwie są idealnie w linii, więc musisz to wyregulować na wieszakach. Dawaj koniecznie 15 cm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 27.04.2021 o 16:34, Marko33 napisał:

Tak, planuję wełnę 15 cm ale tylko z tego powodu że dostępna jest 10 a potem 15. Wolę więc ścisnąć delkiatnie 15 do 12tu a nie żeby 10 miała luz.

Poza tym jest jeszcze wyczuwalny zapas pomiędzy membrną na pokryciem dachu więc te 15 powinno wejść i nie być mocno lub wcale ściśnięte

walnij taki ruszt, będziesz miał tyle miejsca ile potrzebujesz, dodatkowo dobrze zamontujesz płyty. Co ważne dasz radę wypełnić wełną (jakaś 3 -5 cm) przestrzeń ma krokwiach, unikając mostków cieplnych.

 

A_Fot_2-730x491.jpg

Edytowane przez bergerac
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.