Skocz do zawartości

DIY - serwis klimy


el_guapo

Rekomendowane odpowiedzi

35 minut temu, pejus1982 napisał:


Z tym działałem to różnie jest: moja szwagierka kupiła nowe Polo w 2017r i od nowości NIGDY nie używała klimatyzacji (twierdzi że po włączeniu będzie chora bo ma zatotki etc) To że chodzi godzinami po galeriach gdzie jest klimatyzacja nie bierze pod uwagę i jakoś nie choruje. Do meritum: W piątek przypadkiem uruchomiła i z okolic silnika/chłodnicy usłyszała jakiś  rzegot który jest cały czas. Dzisiaj ma umówiony serwis.

Samochody u mnie stoją w garażu i nawet zima klime w nim uruchamiam nawet na chwile do wyjazdu z garażu 👌

w jednym mam teraz „smrodek” po uruchomieniu, ale ja o3 potraktuje przy przebiegu 32kkm a w drugim bezzapachowy przebieg 22kkm. Od nowości u mnie 👍 czyli nie mam mieszaniny propanu/butami tylko fabrykę z r1234yf 👌

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, Camel napisał:

Samochody u mnie stoją w garażu i nawet zima klime w nim uruchamiam nawet na chwile do wyjazdu z garażu 👌

w jednym mam teraz „smrodek” po uruchomieniu, ale ja o3 potraktuje przy przebiegu 32kkm a w drugim bezzapachowy przebieg 22kkm. Od nowości u mnie 👍 czyli nie mam mieszaniny propanu/butami tylko fabrykę z r1234yf 👌


Ale masz w takim razie tylko zamiar ozonować/odgrzybić klimatyzacje? Bez tzw. dobijania?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, pejus1982 napisał:


Ale masz w takim razie tylko zamiar ozonować/odgrzybić klimatyzacje? Bez tzw. dobijania?

Ja po 3 latach zleciłem na przeglądzie ozonowanie.

A poza tym ASO klimy raczej nie dotykało. 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, Camel napisał:

 

 

Pytanie czy czynnik wstecz jest zamienny? Czy w razie co mogę go zmienić na r134 ?

Właściwości termodynamiczne bardzo podobne. Inne zawory serwisowe. nie wiem jak z olejem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 3.05.2021 o 10:22, el_guapo napisał:

Na FB taka reklama mi wyskoczyła.

 

https://allegro.pl/oferta/zestaw-do-napelniania-klimatyzacji-do-aut-na-r134a-10468303646

 

Opinie pozytywne. Serio?

Zobacz na slowo ekwiwalent. Zapewne to propan z izobutanem.

Stad też zapewne wzrost mocy chłodniczej.

 

Jak chcesz cos takiego kupic, to kup uczciwie propan chłodniczy, zapłacisz pewnie połowę tego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 10.05.2021 o 22:28, maras77 napisał:

Zobacz na slowo ekwiwalent. Zapewne to propan z izobutanem.

Stad też zapewne wzrost mocy chłodniczej.

 

Jak chcesz cos takiego kupic, to kup uczciwie propan chłodniczy, zapłacisz pewnie połowę tego.

 

Czysty propan spowoduje, że klima będzie chłodzić jak szalona, ale znacząco wzrosną ciśnienia w układzie. Odczytuje z tabel, że przy temperaturze 40 st. C dla R 134 to jest około 10 barów, a R290 to ok. 14 barów. Z kolei z czystym izobutanem może dojść (wg mnie) do sytuacji, gdzie nieodparowany czynnik pójdzie na sprężarkę. Nie wiem jakie jest ustawienie temperatury przegrzewu na zaworze rozprężnym, ale zakładając 0 st. C, R134 odparowuje przy 3 barach, gdzie R600a jest jeszcze silnie w azie ciekłej. Najlepiej zrobić mieszankę R290 i R600 a w proporcji 58% propanu i reszta izobutanu - wtedy ciśnienie fazy ciekłej mieszaniny mniej więcej pokrywa się z R134.

 

Druga sprawa ile tego naładować - odczytując entalpie mieszaniny 58% propanu, wychodzi mi mniej więcej, że trzeba 'nabić' 44% oryginalnej objętości R134. Raz przepełniłem układ, to ciśnienie rosło momentalnie w okolice 20 barów i sterownik wyłączał sprężarkę - trzeba uważać i zaopatrzyć się w dobrą wagę. Może być Thermomix, poważnie :).

 

Wczoraj nabiłem próbnie 180 g propanu i 130 g izobutanu (oryginalnie 700 g R134). Klima jak na razie śmiga, sam jestem ciekaw jak długo i czy z jakimiś problemami. Nabijałem ją już wcześniej propanem i izobutanem, ale wczoraj w końcu z wagą mierzącą 'na bieżąco' - kładę puszkę i zakręcam w odpowiednim momencie. I wydaje mi się że wyszło idealnie, temperatura z kratek ok 1.7-2.5 st. C. Ciśnienie spoczynkowe przy 21 st.C - 6.5 bara, czyli idealnie na krzywej dla 58% propanu w mieszaninie. Po kilku doświadczeniach widzę, że kluczowe są: waga i zaworek tuż przy puszce z gazem - dzięki temu można dokładnie dozować. Koszt 100g mieszaniny to ok. 7 zł, czyli jednorazowe nabicie to u mnie dwie dyszki.

 

A po co takie kombinowanie - nabijanie klimy u mnie starczało dotychczas na góra 1-1.5 miesiąca. Nikt nie jest w stanie znaleźć taj maleńkiej nieszczelności. Dokąd cena za nabicie to było ok. 100 zł - jechałem w czerwcu i na wakacje starczało. Po tym jak w ceny podrosły do 200-350 zł -zrezygnowałem z nabijania w warsztatach, kupiłem za 120 zł zestaw manometrów i tak się bawię w dwóch autach. Poza tym - Astra już ma swoje lata, i ciągle były wahania - sprzedawać, zostawić, inwestować z 1000 zł (lekko) w klime? Finalnie chyba zostaje na dłużej, więc jak teraz wyniki testów będą niezadowalające, to oddaję do mechanika i niech wymieni co trzeba. Tylko niestety gwarancji sukcesu nie ma żadnej, a koszty takich napraw niemałe. 

 

 

Zaznaczam że ekspertem nie jestem i żadnej odpowiedzialności za powyższe nie biere :). Te wywody powyżej to tak na inżynierskie 'wyczucie', przetestowane głównie na Astrze. Chętnie dowiem się więcej jak ktoś ma coś do dodanie w zakresie termodynamiki.  

  • Lubię to 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Pito napisał:

kupiłem za 120 zł zestaw manometrów

Mógłbyś dać linka to takich/podobnych zegarów i ewentualnie do gazów, bo jak rozumiem kupujesz je w małych puszkach, no i co z zaworkami przy nich-są uniwersalne czy co puszka/producent to zaworek inny?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 10.05.2021 o 09:20, pejus1982 napisał:

Ale masz w takim razie tylko zamiar ozonować/odgrzybić klimatyzacje? Bez tzw. dobijania?

 

A po co dobijać jak działa?

Jeśli trzeba dobijać, to chyba znaczy że gdzieś środek ucieka, że jest jakaś nieszczelność, a to trzeba naprawić.

Dobić, można doraźnie. Tak jak z płynem chłodzącym czy olejem w skrzyni/silniku - można dolewać, ale trzeba mieć w perspektywie skończonego czasu naprawę ;)

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Pito napisał:

 

Czysty propan spowoduje, że klima będzie chłodzić jak szalona, ale znacząco wzrosną ciśnienia w układzie. Odczytuje z tabel, że przy temperaturze 40 st. C dla R 134 to jest około 10 barów, a R290 to ok. 14 barów. Z kolei z czystym izobutanem może dojść (wg mnie) do sytuacji, gdzie nieodparowany czynnik pójdzie na sprężarkę. Nie wiem jakie jest ustawienie temperatury przegrzewu na zaworze rozprężnym, ale zakładając 0 st. C, R134 odparowuje przy 3 barach, gdzie R600a jest jeszcze silnie w azie ciekłej. Najlepiej zrobić mieszankę R290 i R600 a w proporcji 58% propanu i reszta izobutanu - wtedy ciśnienie fazy ciekłej mieszaniny mniej więcej pokrywa się z R134.

 

Druga sprawa ile tego naładować - odczytując entalpie mieszaniny 58% propanu, wychodzi mi mniej więcej, że trzeba 'nabić' 44% oryginalnej objętości R134. Raz przepełniłem układ, to ciśnienie rosło momentalnie w okolice 20 barów i sterownik wyłączał sprężarkę - trzeba uważać i zaopatrzyć się w dobrą wagę. Może być Thermomix, poważnie :).

 

Wczoraj nabiłem próbnie 180 g propanu i 130 g izobutanu (oryginalnie 700 g R134). Klima jak na razie śmiga, sam jestem ciekaw jak długo i czy z jakimiś problemami. Nabijałem ją już wcześniej propanem i izobutanem, ale wczoraj w końcu z wagą mierzącą 'na bieżąco' - kładę puszkę i zakręcam w odpowiednim momencie. I wydaje mi się że wyszło idealnie, temperatura z kratek ok 1.7-2.5 st. C. Ciśnienie spoczynkowe przy 21 st.C - 6.5 bara, czyli idealnie na krzywej dla 58% propanu w mieszaninie. Po kilku doświadczeniach widzę, że kluczowe są: waga i zaworek tuż przy puszce z gazem - dzięki temu można dokładnie dozować. Koszt 100g mieszaniny to ok. 7 zł, czyli jednorazowe nabicie to u mnie dwie dyszki.

 

A po co takie kombinowanie - nabijanie klimy u mnie starczało dotychczas na góra 1-1.5 miesiąca. Nikt nie jest w stanie znaleźć taj maleńkiej nieszczelności. Dokąd cena za nabicie to było ok. 100 zł - jechałem w czerwcu i na wakacje starczało. Po tym jak w ceny podrosły do 200-350 zł -zrezygnowałem z nabijania w warsztatach, kupiłem za 120 zł zestaw manometrów i tak się bawię w dwóch autach. Poza tym - Astra już ma swoje lata, i ciągle były wahania - sprzedawać, zostawić, inwestować z 1000 zł (lekko) w klime? Finalnie chyba zostaje na dłużej, więc jak teraz wyniki testów będą niezadowalające, to oddaję do mechanika i niech wymieni co trzeba. Tylko niestety gwarancji sukcesu nie ma żadnej, a koszty takich napraw niemałe. 

 

 

Zaznaczam że ekspertem nie jestem i żadnej odpowiedzialności za powyższe nie biere :). Te wywody powyżej to tak na inżynierskie 'wyczucie', przetestowane głównie na Astrze. Chętnie dowiem się więcej jak ktoś ma coś do dodanie w zakresie termodynamiki.  

A co z olejem robisz? Dolewasz jakiś, czy zakładasz, ze nie ucieka?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

28 minut temu, volf6 napisał:

Mógłbyś dać linka to takich/podobnych zegarów i ewentualnie do gazów, bo jak rozumiem kupujesz je w małych puszkach, no i co z zaworkami przy nich-są uniwersalne czy co puszka/producent to zaworek inny?

Zestaw mam coś podobnego do tego (Bass Polska - dwa manometry, 3 przewody, do tego były jeszcze przyłącza do puszek, ale bezużyteczne dla R290 i R600a) https://www.basspolska.com/miernik-cisnienia-do-klimatyzacji.html. Co ciekawe, kupowałem chyba w 2017 albo 2018 - dwa dni po zakupie cena skoczyła ze 120 na 180 zł - wtedy był szał na te zestawy w związku z cenami R134. 

 

Do tego puszka R290 (370 gramów) i puszka R600a (420 gramów) z zaworkiem (koniecznie zaworek, nie kupuj tego z pokrętłem, bo przy odłączaniu puszki ucieknie ciekły gaz z węża - po pierwsze to nieprzyjemne, po drugie marnuje się gaz, po trzecie obniża dokładność). Pełno tego na Allegro, nie lubię wstawiać linków, bo wygasają - sugeruj się zdjęciami poniżej. Zaworek jest nakręcony na puszke, ten sam pasuje do R600. I w sumie tyle potrzeba.

 

image.png.940ba450f5e3d855b77741c0f4e38dba.png

 

image.png.b3702d4c3b6f21c376c76073f485bea9.png

 

 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 minut temu, maras77 napisał:

A co z olejem robisz? Dolewasz jakiś, czy zakładasz, ze nie ucieka?

Tu mnie masz - nie dolewam - zakładam że nie ucieka. To może być błąd, ale tak na zdrowy rozum - jakby uciekło z 20 ml oleju z układu jakąś mini nieszczelnością, to gdzies by to było widać - i miałbym przy okazji rozwiązany problem nieszczelności. Czytałem też, że olej zaleca się uzupełnić w przypadku nagłego rozszczelnienia układu, podczas normalnego dobijania nie ma tekiej potrzeby. Inna sprawa że kilka razy dobijałem klime w zakładzie - zawsze dolewali więcej oleju niż odessali. Wg mnie to oleju tam jest w ciul i za dużo. Poza tym jak spuszczałem nadmiar gazu to wręcz pluje olejem, więc smarowanie raczej jest. Widziałem wyżej że slawek2000 (?) dolewa olej jakimś dynksem. Mi tak bardzo na tej klimie nie zależy - liczę się z tym że w końcu i tak będzie trzeba coś wymienić. Teraz nabiłem głównie po to, żeby do wakacji pojeździć z włączoną, posłuchać sprężarki i zobaczyć czy coś się pogorszy - wtedy zdecydować co dalej. Już nawet jestem po słowie z mechanikiem, że jak się zepsuje to wstawiam do niego żeby wymienił co trzeba przed wakacjami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Pito napisał:

Zestaw mam coś podobnego do tego

To się nada? https://allegro.pl/oferta/tester-napelniania-do-klimatyzacji-miernik-zestaw-9238236357

Z gazów kupuję np taki https://allegro.pl/oferta/8001002-czynnik-r600a-izobutan-420g-zawor-hit-9242806028?fromVariant=9242782874

i mogę z niego wykorzystać zaworek i kupić taki https://allegro.pl/oferta/8001001-czynnik-chlodniczy-freon-gaz-r290-propan-9168348486?fromVariant=9168365305 czy lepiej miej obydwa z zaworkami?

 

Próżnię robisz czy nie potrzeba?

Czy auto musi być odpalone (i klima też-tylko przy pustym układzie raczej nie wystartuje:hmm:), by gazy pociągło? Który pierwszy się zapodaje?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, volf6 napisał:

To się nada? https://allegro.pl/oferta/tester-napelniania-do-klimatyzacji-miernik-zestaw-9238236357

Z gazów kupuję np taki https://allegro.pl/oferta/8001002-czynnik-r600a-izobutan-420g-zawor-hit-9242806028?fromVariant=9242782874

i mogę z niego wykorzystać zaworek i kupić taki https://allegro.pl/oferta/8001001-czynnik-chlodniczy-freon-gaz-r290-propan-9168348486?fromVariant=9168365305 czy lepiej miej obydwa z zaworkami?

 

Próżnię robisz czy nie potrzeba?

Czy auto musi być odpalone (i klima też-tylko przy pustym układzie raczej nie wystartuje:hmm:), by gazy pociągło? Który pierwszy się zapodaje?

Jak masz pusto pusto, to pasuje zrobić próżnię. Jak są szczątkowe ilości gazu, powiedzmy 0.5 bara, to wg mnie wilgoci tam nowej nie ma żadnej i próżnia aż tak konieczna nie jest. Możesz wpuścić i wypuścić z układu trochę izobutanu, żeby 'przeplukac', jak nie masz pompy prozniowej. Zaworek wystarczy jeden, pasuje do obu butli. Skręcasz węże, zaczynasz od izobutanu. Postaw butle w pionie, załóż rękawiczki i pewnym zdecydowanym ruchem dokrecaj śrubunek zaworka. Jak zacznie syczeć z butli, dociśniij zaworek od góry i szybko dokrec nakretke, tutaj bez paniki, przy propanie będzie gorzej, bo ciśnienie ze 3 razy wyższe. Przygotuj sobie w razie czego kombinerki, żeby tam paluchami nie musieć grzebać w razie wylewania sie gazu. Pod zegarami masz taki wentylek, służy do odpowietrzenia tego żółtego węża. Odkrec butle i przepuść trochę gazu, żeby 'przepłukac' żółty wąż. To samo pasuje zrobić z tymi od niskiego i wysokiego ciśnienia, tylko tam musisz coś wcisnąć (śrubokręt) w szybko złączkę, żeby ją otworzyć i też syknąć gazem, żeby pozbyć się powietrza z przewodu. Oczywiście odkręcana zawory przy zegarach  Teraz podłączasz do ukadu w aucie, silnik raczej wyłączony, ogólnie ostrożnie z ogniem. Zaczynasz od izobutanu, kładziesz butle na wadze, zaworem w dół żeby wlewać fazę ciekłą, a nie gaz. Zajmie to kilknascie sekund. Jak skończysz dawkować izobutan, zakrecasz zawór i zamieniasz butle na propan. Powtarzasz.  Zakrecasz zawory pod zegarami. Poczekaj chwilę żeby wiatr rozwiał gaz z okolicy, odpal silnik i uruchom klimę. Na zegarach możesz obserwować cisnieniaw układzie, a z kratek leci chłód.

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

29 minut temu, Pito napisał:

Jak masz...

Dzięki, pozostaje kupić graty i eksperymentować;] Auto stare, jak kupowałem je 2 lata to temu to jakiś czas klima działała, pewnie gaz uleciał i przestała:phi:

Do robienia próżni można by wykorzystać jakiś używany agregat z lodówki-ten zestaw przyłączeniowy będzie wystarczający czy jeszcze coś by się przydało?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 14.05.2021 o 11:19, Pito napisał:

 Widziałem wyżej że slawek2000 (?) dolewa olej jakimś dynksem. 

 

 

Tak, była w zestawie. Zakręcana puszka którą podłączasz wężami po uprzednim wlaniu oleju. Ale też nie jestem zwolennikiem wlewania oleju przy każdym napełnianiu. Żeby się potem nie okazało że w układzie mamy sam olej..

Edytowane przez slawek2000
d.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 14.05.2021 o 19:10, volf6 napisał:

Dzięki, pozostaje kupić graty i eksperymentować;] Auto stare, jak kupowałem je 2 lata to temu to jakiś czas klima działała, pewnie gaz uleciał i przestała:phi:

Do robienia próżni można by wykorzystać jakiś używany agregat z lodówki-ten zestaw przyłączeniowy będzie wystarczający czy jeszcze coś by się przydało?

do amatorskiego zastosowania lodówkowiec  będzie ok. Jakiś wakuometr, żeby wiedzieć że osiągnęliśmy żądaną próżnię. działaj. 

  • Dzięki 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.