Skocz do zawartości

Co sprawdzić przed wakacyjnym wyjazdem?


aniqwerty

Rekomendowane odpowiedzi

Wygląda na to, że za 2-3 dni moja Meriva zrobi trasę do Czarnogóry, trochę kilometrów na miejscu i potem powrót do PL.

Nie było z nią większych problemów ale jednak obawa, że coś się zwali po drodze trochę psuje nastrój. Wiem, wiem, tam też są mechanicy :)

Co oprócz płynów, opon można sprawdzić? Od nowości (5 lat) nie sprawdzałem zbieżności, jest sens jeśli nie ściąga?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minute ago, aniqwerty said:

Wygląda na to, że za 2-3 dni moja Meriva zrobi trasę do Czarnogóry, trochę kilometrów na miejscu i potem powrót do PL.

Nie było z nią większych problemów ale jednak obawa, że coś się zwali po drodze trochę psuje nastrój. Wiem, wiem, tam też są mechanicy :)

Co oprócz płynów, opon można sprawdzić? Od nowości (5 lat) nie sprawdzałem zbieżności, jest sens jeśli nie ściąga?

 

Hamulce sprawdz, czy sie klocki przypadkiem nie koncza albo czy cos sie nie blokuje w zacisku:ok:

No i klime ;)

 

  • Lubię to 2
  • zszokowany 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, aniqwerty napisał:

 

No właśnie nie. Do tej pory jeszcze nic w zawieszeniu nie robiłem a ma 120k km.

To nie ruszać.

Nic nie puka, nie stuka, nie ściąga, to po co ruszać?

Wziąć auto do mechanika, niech obejrzy na podnośniku.

 

  • Lubię to 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 minut temu, rwIcIk napisał:

To nie ruszać.

Nic nie puka, nie stuka, nie ściąga, to po co ruszać?

Wziąć auto do mechanika, niech obejrzy na podnośniku.

 

Czasem coś stuknie w pedał gazu albo hamulca ale to chyba nie od zawieszenia.

Wydaje mi się, że jestem przewrażliwiony 🤔

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, aviator napisał:

Sprawdzić zakres assistance, kopnąć w oponę i w drogę... 

 

Dokładnie, szczególnie, że są ubezpieczyciele, którzy nie zapewniają ochrony na Bałkanach w krajach spoza UE. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

51 minut temu, aniqwerty napisał:

Wygląda na to, że za 2-3 dni moja Meriva zrobi trasę do Czarnogóry, trochę kilometrów na miejscu i potem powrót do PL.

Nie było z nią większych problemów ale jednak obawa, że coś się zwali po drodze trochę psuje nastrój. Wiem, wiem, tam też są mechanicy :)

Co oprócz płynów, opon można sprawdzić? Od nowości (5 lat) nie sprawdzałem zbieżności, jest sens jeśli nie ściąga?

 

Poza płynami czy żarówkami, obejrzyj wydech i stan klocków, żeby nie skończyły się zaraz po  przejechaniu granicy ;)

Ewentualnie w jakimś warsztacie czy stacji diagnostycznej sprawdzić od spodu czy nie ma uszkodzonej osłony przegubu albo innej widocznej rzeczy.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pocieszę Cię, że zepsuć może się wszystko i trzeba być na to mentalnie przygotowanym. Bałkany to nie Skandynawia, wiec wszystko da się usprawnić w ludzkich pieniądzach.

Jakieś 10 lat temu wybrałem się Lanosem na Nordkapp. Chwilę wcześniej wymieniłem łożyska tylnych kół, które rozsypały się za kołem podbiegunowym. U nas wymiana kosztowała mnie wtedy 300zł za oba koła. Tam... 1800zl za jedno koło i 3 dni oczekiwania na części z Oslo.

 

Przejrzyj hamulce, płyny i wykup assistance z dalekim holowaniem. I ciesz się wyjazdem.

  • zszokowany 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, aniqwerty napisał:

Wygląda na to, że za 2-3 dni moja Meriva zrobi trasę do Czarnogóry, trochę kilometrów na miejscu i potem powrót do PL.

Nie było z nią większych problemów ale jednak obawa, że coś się zwali po drodze trochę psuje nastrój. Wiem, wiem, tam też są mechanicy :)

Co oprócz płynów, opon można sprawdzić? Od nowości (5 lat) nie sprawdzałem zbieżności, jest sens jeśli nie ściąga?

Sprawdzić czy masz dobre ubezpieczenie assistance. Jak nie to wykupić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, aniqwerty napisał:

Wygląda na to, że za 2-3 dni moja Meriva zrobi trasę do Czarnogóry, trochę kilometrów na miejscu i potem powrót do PL.

Nie było z nią większych problemów ale jednak obawa, że coś się zwali po drodze trochę psuje nastrój. Wiem, wiem, tam też są mechanicy :)

Co oprócz płynów, opon można sprawdzić? Od nowości (5 lat) nie sprawdzałem zbieżności, jest sens jeśli nie ściąga?

 

Ja bym sprawdził czy AC i OC tam działa ;] 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, aniqwerty napisał:

Wygląda na to, że za 2-3 dni moja Meriva zrobi trasę do Czarnogóry, trochę kilometrów na miejscu i potem powrót do PL.

 

Jadę do Czarnogóry za 4 dni, więc jak coś Ci siądzie po drodze, to poczekasz 1 dzień i naprawimy, przynajmniej zarobię parę PLN na urlopie, chyba że to już poza granicą będzie, to przyjmę euro.

A tak na serio, uzupełnić spryskiwacze, sprawdzić poziom w układzie chłodzenia (na zimnym silniku), poziom oleju pod max na bagnecie + jakaś butelka na dolewkę w razie W. Ciśnienie w oponach ustawić odpowiednio do obciążenia, ale nie za dużo, bo na autostradach w upale i tak podskoczy o pół bara. Na kontrolę geometrii bym podjechał, jeśli kiera nie stoi prosto, bo może to oznaczać, że jedno koło uciekło na zbieżności. Obczaić stan hamulców.

Jaki silnik w tej Merivie?

  • Lubię to 3
  • Haha 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, wujek napisał:

Zielona kartę musialem dokupić. 

Ja dostałem (na 12m) za free, byłem też w szoku, że AC (kradzież i stłuczka) działa w takich krajach jak Albania czy Bośnia :).

W Serbii, Bośni, Macedonii i Albanii bardziej ich dokumenty auta i ubezpieczenie interesowało niż kwestie COVID :).

Na szczęście widziałem tam masę samochodów znacznie lepszych niż mój, więc czułem się bezpieczniej :phi: (host w AL przyjechał nowym X6 M).

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

37 minut temu, kaczorek79 napisał:

Jaki silnik w tej Merivie?

 

Meriva B 1.4, ale jaki motor to niech się @aniqwerty wypowie, bo 1.4 to tam było z 6 licząc serie A i B. ;]

 

@aniqwerty problem miałeś z drżącymi pedałami (jakkolwiek to teraz brzmi), uporałeś się z tym? Żeby nie było problemu potem na wyjeździe.

 

Jak to motor uturbiony, to przynajmniej w Astrze J potrafiły pękać zbiorniczki wyrównawcze układu chłodzenia, sprawdź stan cieczy i czy nigdzie nie ma wycieku.

Edytowane przez analyzer64
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, aniqwerty napisał:

Wygląda na to, że za 2-3 dni moja Meriva zrobi trasę do Czarnogóry, trochę kilometrów na miejscu i potem powrót do PL.

Nie było z nią większych problemów ale jednak obawa, że coś się zwali po drodze trochę psuje nastrój. Wiem, wiem, tam też są mechanicy :)

Co oprócz płynów, opon można sprawdzić? Od nowości (5 lat) nie sprawdzałem zbieżności, jest sens jeśli nie ściąga?

zrób prosty przegląd wykrywający najbardziej prawdopodobne usterki, które już być może masz albo zaraz możesz mieć. Przykładowo: Gwóźdź w oponie, urywająca się osłona wydechu czy jakakolwiek inna pod spodem, rozwarstwiający się pasek osprzętu, jakiś drobny wyciek chłodziwa, spalona żarówka itp.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, analyzer64 napisał:

Jak to motor uturbiony, to przynajmniej w Astrze J potrafiły pękać zbiorniczki wyrównawcze układu chłodzenia, sprawdź stan cieczy i czy nigdzie nie ma wycieku.

Na to nie ma reguły, mój pękł w trasie z nienacka. Co prawda łączyłem to ze stłuczką powstałą chwilę wcześniej, ale ASO stwierdziło, że TTTM.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

27 minut temu, ZUBERTO napisał:

Na to nie ma reguły, mój pękł w trasie z nienacka. Co prawda łączyłem to ze stłuczką powstałą chwilę wcześniej, ale ASO stwierdziło, że TTTM.

 

Są osoby, które już mają 3-4 zbiornik, dlaczego to pęka, nie wiem ;]

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie to miałem na myśli. Przy silnikach 1.4 T na pośrednim wtrysku trzeba obejrzeć zbiorniczek, obudowę termostatu i węże idące do chłodnicy, szczególnie górny, oraz te cieńsze blisko turbosprężarki. Lepiej poszarpać za nie teraz pod domem, jak się rozlecą, to można następnego dnia ogarnąć, gorzej, jak zacznie to pękać pod Kotorem na serpentynach.

A dlaczego pęka? Bo zrobili zbyt wysoką temperaturę w tych silnikach, a wystatczyło dać termostat o 5st chłodniejszy, no ale emisja by się nie zgadzała, bo wtrysk pośredni i trochę wypić lubi.

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, Maciej__ napisał:

Hamulce sprawdz, czy sie klocki przypadkiem nie koncza albo czy cos sie nie blokuje w zacisku:ok:

 

Znaczy w ASO na przeglądach tego nie sprawdzają, a jak po gwarancji to też nie? 

 

11 godzin temu, Maciej__ napisał:

No i klime ;)

 

Do zrobienia ze 3-4kkm, a tutaj już prawie półgeneralny w 5-cio latku :hehe:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minutes ago, futrzak said:

Znaczy w ASO na przeglądach tego nie sprawdzają, a jak po gwarancji to też nie? 

 

Sprawdzaja, ale jak np przeglad byl np 10-11 msc temu to nie zaszkodzi rzucic okiem przed wyjazdem...

Mnie sie tak klocki z tylu skonczyly w niespelna 4-letniej Mazdzie na urlopie rok temu.

Mialem zrobic przeglad juz po powrocie bo akurat wypadal termin za kilka tygodni i sie zdzwilem.

Wspolczesne auta potrafia dosc szybko zuzywac hamulce a niektore marki maja przeglady co 2 lata.

Edytowane przez Maciej__
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koło zapasowe, klucz, lekarka, trójkąt, kamizelki.

Ciśnienie w oponach

Płyny, klocki hamulcowe/tarcze.

Assistance, Zielona karta, dowod rejestracyjny, termin przeglądu. Zrobić ksero/zdjęcia.

Zostawić auto na wolnych obrotach i sprawdzić poprawność włączania wentylatora.

Filtr pp. Klimy.

2 komplet kluczyków



Tapatalk

  • Lubię to 2
  • Dzięki 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, Maciej__ napisał:

Sprawdzaja, ale jak np przeglad byl np 10-11 msc temu to nie zaszkodzi rzucic okiem przed wyjazdem...

Mnie sie tak klocki z tylu skonczyly w niespelna 4-letniej Mazdzie na urlopie rok temu.

Mialem zrobic przeglad juz po powrocie bo akurat wypadal termin za kilka tygodni i sie zdzwilem.

Wspolczesne auta potrafia dosc szybko zuzywac hamulce a niektore marki maja przeglady co 2 lata.

 

Wiesz, ja wiem jak jest z samochodami współczesnymi, ale przyznam szczerze, że taki przegląd hamulcowo/klimatyzacyjny robię raz do roku - w każdym. Być może stąd mam święty spokój i nic mi się kończy, a takie 3-4kkm to wsiadam ot tak i już, nic nie sprawdzając extra - poważnie. Dodatkowo przeglądy o ile pamiętam to nie tylko były np. co 2 lata, ale zależały też od przebiegu i w normalnym układzie był sygnał, że klocki wystarczą na ileś tam. Inna sprawa, że jeżeli miałbym opierać swe opinie tylko o ASO, to bym napisał, by pojechał do dobrego serwisu poza ASO, by sprawdzili co trzeba, co wynikało z planu okresowego i doświadczenia, a nie widzimisię. 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

24 minuty temu, Maciej__ napisał:

 

Sprawdzaja, ale jak np przeglad byl np 10-11 msc temu to nie zaszkodzi rzucic okiem przed wyjazdem...

Mnie sie tak klocki z tylu skonczyly w niespelna 4-letniej Mazdzie na urlopie rok temu.

Mialem zrobic przeglad juz po powrocie bo akurat wypadal termin za kilka tygodni i sie zdzwilem.

Wspolczesne auta potrafia dosc szybko zuzywac hamulce a niektore marki maja przeglady co 2 lata.

Ja jak kupilem tiguana to myslalem ze ma czujnik klockow z tylu. Niestety nie ma. Klocek sie oderwal na wyjezdzie(byla juz cienka okladzina wewnetrzna, zewnetrzna widoczna miala z 8mm) cos szuralo przy hamowaniu z tylu, ale jechalem, obserwowalem ;]. Dojechalem na tym do domu 1500km, tarcze do wymiany :)

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, kaczorek79 napisał:

A dlaczego pęka? Bo zrobili zbyt wysoką temperaturę w tych silnikach, a wystatczyło dać termostat o 5st chłodniejszy, no ale emisja by się nie zgadzała, bo wtrysk pośredni i trochę wypić lubi.

 

I zakładają termostaty-w zasadzie sam wkład, bo sprężyna z blaszką zostaje, bodajże od jakiegoś Chevroleta. Do tego podmieniają korek zbiorniczka, na jakiś o niższym ciśnieniu.

Dalej się tym nie interesowałem, bo nie mam takiego auta, ale może warto na przyszłość poszperać, jak ktoś ma :ok:

 

Gdyby poszukał, to pewnie znalazłby jakoś gotowy termostat, ewentualnie może MERA, Stahlter na zamówienie zrobić, zależy jaki to koszt.

 

Edytowane przez analyzer64
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, tower napisał:

Ja jak kupilem tiguana to myslalem ze ma czujnik klockow z tylu. Niestety nie ma. Klocek sie oderwal na wyjezdzie(byla juz cienka okladzina wewnetrzna, zewnetrzna widoczna miala z 8mm) cos szuralo przy hamowaniu z tylu, ale jechalem, obserwowalem ;]. Dojechalem na tym do domu 1500km, tarcze do wymiany :)

Klocki sprawdzam przy każdej zmianie opon 👍

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, rwIcIk napisał:

Klocki sprawdzam przy każdej zmianie opon 👍

 

Jak masz wielosezonowe (tak jak ja między innymi) to trzeba chociaż z raz na rok podjechać i to sprawdzić, ponieważ opon zmieniać nie trzeba ;] Jak tak robię zawsze przed sezonem zimowym, no chyba że wypadnie mi większa wizyta serwisowa. 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A propos sprawdzania auta, to odkad kupilem nowe/z salonu, to wsiadam i jade, czy to po bulki, czy do Chorwacji.

Poziom oleju sobie czasami z ciekawosci sprawdze jak plyn do spryskiwaczy dolewam i to tyle. Chociaz juz 4 rok sie konczy, pewnie trzeba bedzie zmienic nawyki ;)

  • Lubię to 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, zinger napisał:

A propos sprawdzania auta, to odkad kupilem nowe/z salonu, to wsiadam i jade, czy to po bulki, czy do Chorwacji.

Poziom oleju sobie czasami z ciekawosci sprawdze jak plyn do spryskiwaczy dolewam i to tyle. Chociaz juz 4 rok sie konczy, pewnie trzeba bedzie zmienic nawyki ;)

To się właśnie nazywa święty spokój, tylko niestety trzeba za niego zapłacić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 12.08.2021 o 10:47, aniqwerty napisał:

Czasem coś stuknie w pedał gazu albo hamulca ale to chyba nie od zawieszenia.

Wydaje mi się, że jestem przewrażliwiony 🤔

Ja bym się poważnie zastonowił…

 

Miałem kolegę. Pojechali z żoną na wakacje do Chorwacji.

Przed wyjazdem coś mu tam stukało…

 

W Chorwacji okazało się, że stuka, ale jego żonę jeden z tamtejszych Murzynów.

 

Na wakacje wyjechał z żoną, wrócił bez.

Ale przynajmniej przestało stukać…

  • Haha 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 12.08.2021 o 09:59, aniqwerty napisał:

Wygląda na to, że za 2-3 dni moja Meriva zrobi trasę do Czarnogóry, trochę kilometrów na miejscu i potem powrót do PL.

Nie było z nią większych problemów ale jednak obawa, że coś się zwali po drodze trochę psuje nastrój. Wiem, wiem, tam też są mechanicy :)

Co oprócz płynów, opon można sprawdzić? Od nowości (5 lat) nie sprawdzałem zbieżności, jest sens jeśli nie ściąga?

 

Nie odpowiem Ci na Twoje pytanie bo powinieneś je zadać je sobie sam. A dlatego, że wiesz co kiedy było wymieniane i jakie interwały itp. itd.

Ostatnio swoim autem zrobiłem ponad 3 tys. km w 2 tygodnie i nic nie sprawdzałem przed wyjazdem. Ale dlatego, że miesiąc wcześniej zmieniałem olej, filtry i przy okazji luknąłem na tarcze i klocki. I wiem na czym stoję. Czyli, że za jakieś 5-10 tys. km mam do wymiany tarcze i klocki z przodu. Ale na razie jeszcze są ok. 

A jeśli sam nie wiesz co i jak z autem, to podjedź do pierwszego lepszego mechanika i Ci sprawdzi podstawowe punkty kontrolne. 

Jeśli jednak auto masz już od jakiegoś czasu, to wsiadaj i jedź. 

A czy co ś niespodziewanego nie strzeli tego już nie wiesz. W nowych autach potrafią dziać się kwiatki.

Powodzenia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 12.08.2021 o 12:59, aniqwerty napisał:

Wygląda na to, że za 2-3 dni moja Meriva zrobi trasę do Czarnogóry, trochę kilometrów na miejscu i potem powrót do PL.

Nie było z nią większych problemów ale jednak obawa, że coś się zwali po drodze trochę psuje nastrój. Wiem, wiem, tam też są mechanicy :)

Co oprócz płynów, opon można sprawdzić? Od nowości (5 lat) nie sprawdzałem zbieżności, jest sens jeśli nie ściąga?

Limit karty kredytowej ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.