Skocz do zawartości

EV to bajka :)


futrzak

Rekomendowane odpowiedzi

39 minut temu, volf6 napisał:

To po co nim napędzać generator ładujący elektryka skoro prościej napędzać nim od razu silnik w docelowym aucie:hmm:

 

Musiałbym Ci to jakoś rozrysować. Poczekaj

 

 

Chodzi o to, że samochod elektryczny można zasilić z różnego rodzaju konwersji energii. Wyobraź sobie zamiast domu samochód.

 

solar-energy-storage.gif

 

 

Edytowane przez Mayo
  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, futrzak napisał:

spacer.png

:hehe:

 

 

O jaki fajny fake, tak austriacki! :serducha:

 

Cytat

The box on the trailer in the picture is not a diesel engine. It's another battery provided by the ÖAMTC in Austria.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Mayo napisał:

 

Musiałbym Ci to jakoś rozrysować. Poczekaj

 

 

Chodzi o to, że samochod elektryczny można zasilić z różnego rodzaju konwersji energii. Wyobraź sobie zamiast domu samochód.

 

solar-energy-storage.gif

 

 

 

 

A jak słońce przygrzeje to... 

 

 

 

  • Lubię to 1
  • Kocham 1
  • Dzięki 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, mrBEAN napisał:

Jeszcze ten! 

 

3FBE8AF0-328F-4E6B-B3EC-0EED062B8FA9.jpeg

 

Tutaj jest zobrazowany powszechny błąd w myśleniu. Łatwiej zarządzać zanieczyszczeniem w kilkunastu punktach kraju - są filtry i przeróżne metody by elektrownia była eko. Smrodzenie spalinami po całym kraju jednak ma większy wpływ ;] Ale i tak największy wpływ ma palenie węglem a nie auta czy elektrownie ;] 

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, mrBEAN napisał:

Jeszcze ten! 

 

3FBE8AF0-328F-4E6B-B3EC-0EED062B8FA9.jpeg

 

Ale dokładnie o to chodziło np. w Kaliforni w latach 90. Mieli tak duży smog, że promowali auta elektryczne (m.in. RAV4) aby wyprowadzić zanieczyszczenia z miast poza nie w okolice elektrowni. Poza tym podobno łatwiej oczyścić spaliny z jednej elektrowni niż z setek tysięcy rur wydechowych. Tyle akademickiej teorii... 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 godzin temu, twinsen napisał:

 

Tutaj jest zobrazowany powszechny błąd w myśleniu. Łatwiej zarządzać zanieczyszczeniem w kilkunastu punktach kraju - są filtry i przeróżne metody by elektrownia była eko. Smrodzenie spalinami po całym kraju jednak ma większy wpływ ;] Ale i tak największy wpływ ma palenie węglem a nie auta czy elektrownie ;] 

 

Ja tam nie jestem pewien, czy ekosystem łatwiej zmetabolizuje zanieczyszczenia rozproszone czy zebrane i wypuszczone radośnie w jednym miejscu. No i czy na pewno wokół tego miejsca nie mieszkają ludzie?

Oczywiście jeśli jest ich statystycznie mało to należy ich olać - nawet jak poumierają to będzie ledwie 0.000003% populacji przecież.

:ok:

 

Edytowane przez Dark_Knight
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 
Ja tam nie jestem pewien, czy ekosystem łatwiej zmetabolizuje zanieczyszczenia rozproszone czy zebrane i wypuszczone radośnie w jednym miejscu. No i czy na pewno wokół tego miejsca nie mieszkają ludzie?
Oczywiście jeśli jest ich statystycznie mało to należy ich olać - nawet jak poumierają to będzie ledwie 0.000003% populacji przecież.
:ok:
 
O ile wiem, elektrownie mają elektrofiltry kominowe. O to od wielu lat.
  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 godzin temu, twinsen napisał:

 

Tutaj jest zobrazowany powszechny błąd w myśleniu. Łatwiej zarządzać zanieczyszczeniem w kilkunastu punktach kraju - są filtry i przeróżne metody by elektrownia była eko. Smrodzenie spalinami po całym kraju jednak ma większy wpływ ;] Ale i tak największy wpływ ma palenie węglem a nie auta czy elektrownie ;] 

 

Co z tego, że zarządzasz, skoro w polskich warunkach emisja CO2 jest większa dla elektryków niż spalinowych... ;]

Podobnie z tlenkami siarki. I to mowa o tym, co wyjdzie przez filtry...

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Filipfm napisał:

 

True story

 

image.png.6942515cb3987711c416441c69150979.png

A co pan PhD na to: "...że do wyprodukowania 1 litra benzyny potrzebne jest 3,5 kWh energii (BP wspomina o 7 kWh): Skoro na początku powoływaliśmy się na Departament Energii, również tutaj przyjmijmy niższą wartość: 3,5 kWh na każdy 1 litr benzyny. Czyli nasz samochód spalinowy spala 5 litrów benzyny oraz powoduje zużycie 17,5 kWh energii."

Reszta tu https://elektrowoz.pl/porady/ile-co2-jest-ze-spalenia-litra-benzyny-czyli-kto-jezdzi-spalinowka-ten-jezdzi-rownolegle-elektrykiem/ 

:phi:

Edytowane przez zinger
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, K3 napisał:

Co z tego, że zarządzasz, skoro w polskich warunkach emisja CO2 jest większa dla elektryków niż spalinowych... ;]

 

Czyli mówisz że jak ładuję sobie swoje EV z paneli na własnym dachu to emituję przy tym więcej CO2 niż z spalania kopalin? Brzmi konkretnie.

  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, format napisał:

 

Czyli mówisz że jak ładuję sobie swoje EV z paneli na własnym dachu to emituję przy tym więcej CO2 niż z spalania kopalin? Brzmi konkretnie.

 

To jest to podejście, że wytworzenie nowego człowieka to nie tylko kopulacja, ale konkretne koszty finansowe przez wiele lat po urodzeniu owego ;] Te baterie też trzeba wytworzyć i wyemitować CO2, EV trzeba wyprodukować, po czym trzeba je zutylizować itd. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Filipfm napisał:

 

True story

 

image.png.6942515cb3987711c416441c69150979.png

 

True jak nic. Szczególnie true jest porównanie emisji Tesli Model 3 wygenerowanej z najbrudniejszego źródła jakim jest węgiel brunatny, do auta o emisji 120g/km. Dokładnie tyle ma najnowsza Skoda Fabia z 1.0tsi (źródło). No ale matematyki na maturze nie ma i większość durni nie zada sobie trudu choćby powierzchniowego rzucenia okiem na obliczenia takiego PhD.

Tymczasem, bezpośredni konkurent Tesli Model 3 - BMW M3 ma emisję 224g/km (źródło), a Audi RS4 229g/km (źródło). Ponadto ŚREDNIA emisja co2 w Polsce dla 1kWh to 758g (źródło).

 

Dalej możemy już użyć obliczeń kolegi PhD. 15kWh/100km = 15 * 758 = 11.3kg CO2/100km

Dla Audi RS4 229*1000/100=22.9kg CO2/100km

 

Tu warto dodać koszt wyprodukowania litra benzyny, czyli ile zużyje samochód spalinowy zanim w ogóle ruszy ze stacji benzynowej. Jest to minimum 3.5kWh na litr, a więc dla takiego Audi RS4, które na setkę pali 10 litrów zużywamy 35kWh na samo wyprodukowanie paliwa. Korzystając z tych samych obliczeń do 22.9kg powinniśmy dodać 35*758 = 26.5kg CO2. W sumie 49,4kg CO2/100km

Żeby było sprawiedliwie, do zużycia energii Tesli trzeba dodać dobre 5% strat podczas ładowania, więc Tesla Model 3 zużyje te 11.8kg CO2/100km.

Innymi słowy, ICE w Audi emituje ponad 4 razy więcej CO2.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, twinsen napisał:

To jest to podejście, że wytworzenie nowego człowieka to nie tylko kopulacja, ale konkretne koszty finansowe przez wiele lat po urodzeniu owego ;] Te baterie też trzeba wytworzyć i wyemitować CO2, EV trzeba wyprodukować, po czym trzeba je zutylizować itd. 

 

Rozumiem że benzyny to już nie trzeba wytworzyć? Ropy nie trzeba wykopać, nie trzeba przetransportować przez pół świata, nie trzeba rafinować, nie trzeba transportować do stacji i pompować do baku? To w ogóle nie wymaga energii. Samochody ICE też się produkuje bez wydatków energetycznych, bloki silników wytapia się na zimno i samochodów ICE nie trzeba utylizować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, format napisał:

 

Rozumiem że benzyny to już nie trzeba wytworzyć? Ropy nie trzeba wykopać, nie trzeba przetransportować przez pół świata, nie trzeba rafinować, nie trzeba transportować do stacji i pompować do baku? To w ogóle nie wymaga energii. Samochody ICE też się produkuje bez wydatków energetycznych, bloki silników wytapia się na zimno i samochodów ICE nie trzeba utylizować.

 

Tego nie napisałem, napisałem tylko o jaki sposób myślenia tu powinno chodzić :) Przypuszczam że biorąc to wszystko pod uwage, EV jednak się opłaca bardziej niż ICE :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 minut temu, wladmar napisał:

O przepraszam, moje auto też ma 120g/km, a jest to 1.4 140KM. 

 

Czyli godny konkurent Tesli która ma 3-4s do setki :oki:

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 minut temu, K3 napisał:

W bloku też miałeś panele? ;]

 

A jakie to ma znaczenie w stosunku do bzdurki którą napisałeś? Mianowicie:

 

2 godziny temu, K3 napisał:

Co z tego, że zarządzasz, skoro w polskich warunkach emisja CO2 jest większa dla elektryków niż spalinowych... ;]

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, wladmar napisał:

Nie o to chodzi, a o to, że 120kg/km niekoniecznie oznacza mały słaby trzycylindrowy silnik. 

 

Tak, wiem, może też oznaczać mały, słaby, czterocylindrowy silnik :oki:

 

  • Lubię to 2
  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Wszystkie te obliczenia są generalnie o kant d.. potłuc bo jest sporo zmiennych.

 

Co do źródła prądu - chyba najlepiej byłoby się oprzeć o mix energetyczny w danym kraju - a ten u nas wygląda tak, o ile dobrze pamietam blisko 65% to węgiel - choć nie pamietam podziału na brunatny i kamienny.

 

Co do porównania aut - tu tez jest problem bo nie wiadomo jakie przyjąć kryteria porównania - mimo najszczerszych chęci Tesla3 nie jest konkurentem M3 czy RS6 :) bo to absolutnie inne segmenty pojazdów a sam wskaznik 0-100 nie jest jedynym, żeby sie benchmarkować.

 

Inna sprawa to zużycie - Skoda eCitiGo tez wg danych zjada średnio 15kWh/100 (https://ev-database.org/car/1190/Skoda-CITIGOe-iV) i ją by można porównać z citigo benzynowego, które ma ponizej 100g CO2

 

i to tez zaskakujace, ze to wyniki na poziomie 15-20kWh ma cały szereg aut z roznych segmentow od wielości smarta po crossovery. https://ev-database.org/compare/efficiency-electric-vehicle-most-efficient i pewnie te nożyce się tu mocno rozjezdzają jak zestawiać je z benzynowcami, bo inaczej to będzie wyglądało przy zestawieniu Fiata 500, inaczej dla crossoverów.

 

Co do samej produkcji - EV są dużo bardziej energochłonne, bo ogniwa paliwowe mają solidny ślad węglowy.

A co do utylizacji - nie bardzo jeszcze wiadomo jak to robic w przypadku EV :) i wydaje się, że na razie cykl życia EV (a przynajmniej ogniw) jest krótszy niż ICE

 

więc fajnie, ze sie dzieje zmiana, ale dzieje sie troche na wariata z tezą idźmy w EV, a potem się będziemy martwić. 

Energia z wiatru tez jest spoko 😄 taka eko, tylko jak sie zuzyje wiatrak to nic sie z tym nie da dalej zrobić. Na EV też niestety na razie nie ma recepty.

 

cmentarzysko-turbin-wiatrowych.jpg

 

Więc zestawienia można robić różnorakie 😄 a od kryteriów wejściowych zależy wynik tej analizy

I jak to się mówi w konsultingu

Animated GIF

 

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, sherif napisał:

Nie słyszałeś ?

Kradną.

 

Nie, nie słyszałem. No jak ukradną to się zamontuje nowy, trudno. 

 

4 minuty temu, sherif napisał:

CO2 wraz z innymi niepożądanymi substancjami jest utleniany w kacie.

 

Mówisz, że katalizator utlenia CO2? Do CO3 czy jak? ;]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

39 minut temu, wladmar napisał:

Nie, nie słyszałem. No jak ukradną to się zamontuje nowy, trudno. 

https://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/aktualnosci/kradna-katalizatory-na-potege-bywa-ze-nawet-drugi-raz-w-tym-samym-aucie/s7bn5lg

 

39 minut temu, wladmar napisał:

Mówisz, że katalizator utlenia CO2? Do CO3 czy jak? ;]

no dobra, chodziło o CO.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, sherif napisał:

 

Osobiście nie spotkałem się nigdy z czymś takim, ciekawe czy mają jakieś ulubione marki, gdzie dostęp jest najłatwiejszy.

 

5 minut temu, sherif napisał:

 

no dobra, chodziło o CO.

 

CO jak najbardziej. Gdyby dało się spalać CO2, to mielibyśmy już od dawna samochody zeroemisyjne bez tych całych elektrycznych zabawek. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, wladmar napisał:

Osobiście nie spotkałem się nigdy z czymś takim, ciekawe czy mają jakieś ulubione marki, gdzie dostęp jest najłatwiejszy.

Podobno Toyoty, m.in Priusy, w Warszawie słyszałem o kilku takich przypadkach w okolicy. W tym w jednym aucie ukradli pod szkoła w ciągu dosłownie chwili.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, sherif napisał:

Podobno Toyoty, m.in Priusy, w Warszawie słyszałem o kilku takich przypadkach w okolicy. W tym w jednym aucie ukradli pod szkoła w ciągu dosłownie chwili.

 

Policja nic z tym, oczywiście nie robi? Chociaż wystarczy skontrolować parę punktów skupu, wsadzić właścicieli za paserstwo, możliwości jest dużo. Ale po co...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 25.08.2021 o 09:42, K3 napisał:

 

 w polskich warunkach emisja CO2 jest większa dla elektryków niż spalinowych... ;]

Podobnie z tlenkami siarki. I to mowa o tym, co wyjdzie przez filtry...

Zgadza się w 200%,

tylko że w przypadku elektryków zanieczyszczenie, zamiast w moim mieście, w większości pojawią się w elektrowni Turów (i pofruną sobie do Czech i Niemiec),

a reszta dymów w elektrowni Bełchatów gdzieś w łódzkiem.

Obie lokalizacje są duużo ponad 100km ode mnie. I ten argument mnie przekonuje, jestem "ZA" autem elektrycznym.

Edytowane przez kordirko
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, kordirko napisał:

Zgadza się w 200%,

tylko że w przypadku elektryków zanieczyszczenie, zamiast w moim mieście, w większości pojawią się w elektrowni Turów (i pofruną sobie do Czech i Niemiec),

a reszta dymów w elektrowni Bełchatów gdzieś w łódzkiem.

Obie lokalizacje są duużo ponad 100km ode mnie. I ten argument mnie przekonuje, jestem "ZA" autem elektrycznym.

 

Srasz na trawniku u sąsiadów, aby u ciebie nie było widać? ;]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.