Skocz do zawartości

Fuelcell ale nie na wodor... slyszeliscie?


jaceq

Rekomendowane odpowiedzi

Otoz na YT trafilem wczoraj na material (po niemiecku wiec nie bede wrzucal ;) ) ktory opowiada o niejamim Rolandzie Gumpert, gosc jest inzynierem i byl szefem teamu w Audi itp, ogolnie osoba z dobrym doswiadczeniem: https://en.wikipedia.org/wiki/Roland_Gumpert

No wiec owy Roland ma firme ktora zrobila Fuelcell (ogniwo paliwowe sie to nazywa chyba, nie?) ktore nie produkuje pradu z wodoru jak dotychczasowe tylko z metanolu.

 

Idea jest taka zeby BEV zmienic tak zeby nadal mial baterie (ale mniejsza) a do tego owy FuelCell na metanol ktory umozliwia:

-> jazde samochodem (ich testowym, maja zbudowanego smarta ktorego prezentowali) z predkoscia 130km/h

-> powyzej 130km/h naped pobiera prad z FuellCell jak i normalnej baterii

-> ponizej 130km/h (jak i na postoju) FuellCell ladowalo by baterie

 

Podsumowujac:

- jazda po miescie normalnie po ladowaniu w nocy

- jak trzeba to na trasie lejemy metanol do baku (jakiegos malego) i zyskujemy mozliwosc podrozowania jak na normalnym paliwie (no z tym ze troche wolniej jesli bateria jest juz pusta)

 

Facet mowi ze pomimo wczesniej pracy w branzy jego proby kontaktu pozostaja bez odopowiedzi.

Dla mnie pomysl brzmi bardzo ciekawie, cos jak PHEV ale uklad 'spalinowy' jest znacznie prostszy bo nie ma silnika spalinowego. W porownaniu z jazda na wodor no to wszystkie problemy zwiazane z przechowywaniem, wybuchowoscia itp odchodza.

 

Co jest istotne to to ze nie jest to rozwiazanie teoretyczne, one juz istnieja i sa prezentowane / uzytkowane.

 

Jego firma: https://www.rolandgumpert.com/en/

 

Objasnienie jego Fuell Cell:

 

a w ogole oferuja wlasnej konstrukcji fure sportowa z tym rozwiazaniem (na cene nie patrzymy 😄 :) )

Edytowane przez jaceq
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość krawiec

Są ogniwa paliwowe na gaz… i na pare innych substancji.

Kluczem jest sprawność układu. Jak będzie znacząco wyższa niż silnika spalinowego to czemu nie…

Zrobisz układ o sprawności 70% np. Na LPG i masz spadek spalania o połowę, a wraz z nim emisji…

 

Krawiec

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 hours ago, krawiec said:

Są ogniwa paliwowe na gaz… i na pare innych substancji.

Kluczem jest sprawność układu. Jak będzie znacząco wyższa niż silnika spalinowego to czemu nie…

Zrobisz układ o sprawności 70% np. Na LPG i masz spadek spalania o połowę, a wraz z nim emisji…

 

Krawiec

 

Tutaj idea jest zeby uzywac 'zielonego metanolu', LPG to jednak jest paliwo kopalne. Pomysl taki zeby robil metanol z CO2 (+ woda + energia) w odnawialnych zrodel energii czyli niejako magazynowac energie w tym (jedna z idei byl taka zeby robic na morzu takie farmy produkcyjne - nie trzeba wtedy elektrycznosci tansportowac na lad a do tego fakt ze wiatr czasem wieje a czasem nie, nie jest problemem). Co wiecej metanol po takiej reakcji nie wydziela zadnych szkodliwych gazow, tylko woda + co2 (pobrane wczesniej do jego produkcji).

Edytowane przez jaceq
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Just now, kravitz said:

A dlaczego nie etanol? ;] :pub:

 

Bo klienci by w zoladek tankowali a nie w zbiornik! 😄😂

 

A na serio to dlatego ze do jego produkcji jednak potrzebna jest hodowla co zabiera ziemie - no i jest to oglnie drazliwy politycznie temat (uprawy paliw vs uprawy jedzenia)

A metanol mozna produkowac z dala od ladu bez potrzeby zadnych upraw.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, jaceq napisał:

 

Bo klienci by w zoladek tankowali a nie w zbiornik! 😄😂

 

A na serio to dlatego ze do jego produkcji jednak potrzebna jest hodowla co zabiera ziemie - no i jest to oglnie drazliwy politycznie temat (uprawy paliw vs uprawy jedzenia)

A metanol mozna produkowac z dala od ladu bez potrzeby zadnych upraw.

 

Przyznam że brzmi nawet sensownie.

Nawet nie chodzi o sam transport, ale o magazyn paliwa dla elektrowni, która by produkowała prąd, kiedy wiatraki na lądzie nie działają i nie świeci słońce :ok:

 

Nie wiem niestety jak to się dodaje i ile tego metanolu by trzeba było np dla zastąpienia takiej elektrowni w Bełchatowie ;)

Może się okazać, że trzeba wypompować cały Bałtyk ;]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 hours ago, kravitz said:

 

Przyznam że brzmi nawet sensownie.

Nawet nie chodzi o sam transport, ale o magazyn paliwa dla elektrowni, która by produkowała prąd, kiedy wiatraki na lądzie nie działają i nie świeci słońce :ok:

 

Nie wiem niestety jak to się dodaje i ile tego metanolu by trzeba było np dla zastąpienia takiej elektrowni w Bełchatowie ;)

Może się okazać, że trzeba wypompować cały Bałtyk ;]

No ilości ogromne by były.

 

W ogóle są też mozliwe do zrobienia tradycyjne silniki na metanol (tzn spalające go), ale cała idea tutaj jest taka żeby to był range extender do pojazdów elektrycznych które poza wyjazdami są ładowane z gniazdka (gdzie prąd jest np. Jak u mnie z hydro lub atomu)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.