Skocz do zawartości

Płyny chłodzące


Camel

Rekomendowane odpowiedzi

Mieszalność płynów chłodzących:

1. Stare wiemy: g12+/++ z glikolem.
2. Obecne g13 z gliceryną. Mamy dwa kolory żółty (Renault/Kia …..), fioletowy powiedzmy reszta.

Denerwuje już mnie to że mając kilka samochodów na półce mam już wystawie jak w sklepie. 
Do celu: rok temu dokupiłem G13 (żółte) a teraz muszę dolać w tym co mam G13 fioletowy - lać ? 
Nie mogę doczytać w necie czy różnią się tylko kolorem 😭

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 minut temu, Camel napisał:

Mieszalność płynów chłodzących:

1. Stare wiemy: g12+/++ z glikolem.
2. Obecne g13 z gliceryną. Mamy dwa kolory żółty (Renault/Kia …..), fioletowy powiedzmy reszta.

Denerwuje już mnie to że mając kilka samochodów na półce mam już wystawie jak w sklepie. 
Do celu: rok temu dokupiłem G13 (żółte) a teraz muszę dolać w tym co mam G13 fioletowy - lać ? 
Nie mogę doczytać w necie czy różnią się tylko kolorem 😭

 

Podobno płyny różnią się tylko kolorem producentów, żeby na półkach było widać różnice. Ale jak ci kolor przeszkadza to kup w przyszłości bezbarwny Prestone.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Camel napisał:

Mieszalność płynów chłodzących:

1. Stare wiemy: g12+/++ z glikolem.
2. Obecne g13 z gliceryną. Mamy dwa kolory żółty (Renault/Kia …..), fioletowy powiedzmy reszta.

Denerwuje już mnie to że mając kilka samochodów na półce mam już wystawie jak w sklepie. 
Do celu: rok temu dokupiłem G13 (żółte) a teraz muszę dolać w tym co mam G13 fioletowy - lać ? 
Nie mogę doczytać w necie czy różnią się tylko kolorem 😭

Miałem ostatnio samochód z wypożyczalni który bardzo chlał płyn chłodzący i kazali mi dolewać tylko taki sam kolor. Lałem co miałem bo jak pusty zbiornik to we wróżkę się bawić nie chciałem ;) 

  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, dzikipzs napisał:

Do wszystkich aut leje prestone. Nie ma problemu z dolewkami i ma wysoką temperature wrzenia 129 stopni.

Też od x lat zalewam ten płyn ale producent mógłby popracować nad jego kolorem bo jaśniutko zielonkawy nie zawsze jest dostrzegany w zbiorniczku wyrównawczym i zawsze przelewam:bzik:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, spad napisał:

 

Podobno płyny różnią się tylko kolorem producentów, żeby na półkach było widać różnice. Ale jak ci kolor przeszkadza to kup w przyszłości bezbarwny Prestone.

 

Bzdura, na rynku są różne technologie dodatków

IAT

OAT

HOAT

LOBRID ( Si-OAT, P-OAT)

 

O ile płyny są ze sobą mieszalne, to nie oznacza że taka mieszanka jest ok dla Twojego auta.  Dla przykładu skoro producent dopuszcza tylko płyn bezkrzemianowy a Ty pomieszasz go z płynem hybrydowym, to o ile sam płyn będzie nadal ok, to przez dodatki krzemianu przestanie być zalecanym płynem do konkretnego auta.

 

Kolor to już sobie sam wymyśla producent, np OAT Totala jest rózowy a Ravenola niebieski.

  • Lubię to 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 minutes ago, Piotrus said:

O ile płyny są ze sobą mieszalne, to nie oznacza że taka mieszanka jest ok dla Twojego auta.  Dla przykładu skoro producent dopuszcza tylko płyn bezkrzemianowy a Ty pomieszasz go z płynem hybrydowym, to o ile sam płyn będzie nadal ok, to przez dodatki krzemianu przestanie być zalecanym płynem do konkretnego auta.

 

Pytanie tylko, czy to ma jakiekolwiek znaczenie w praktyce ;]

 

  • Lubię to 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Camel napisał:

Do celu: rok temu dokupiłem G13 (żółte) a teraz muszę dolać w tym co mam G13 fioletowy - lać ? 
Nie mogę doczytać w necie czy różnią się tylko kolorem

 

IMO tak, ale jak masz dylemat to zobacz czy oprócz  G13 spełnia te same normy pozostałych producentów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, Maciej__ napisał:

 

Pytanie tylko, czy to ma jakiekolwiek znaczenie w praktyce ;]

 

 

Zależy ile chcesz jeździć tym konkretnym autem - to nie kwas który wypali dziurę po tygodniu, ale np po klilku/kilkunastu latach może pojawić się korozja/wyciek. 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Piotrus napisał:

 

Zależy ile chcesz jeździć tym konkretnym autem - to nie kwas który wypali dziurę po tygodniu, ale np po klilku/kilkunastu latach może pojawić się korozja/wyciek. 

 

 

Kilkanaście lat na jednym płynie to i nie dziwota, ze będzie korozja;]

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 godzin temu, Piotrus napisał:

 

Zależy ile chcesz jeździć tym konkretnym autem - to nie kwas który wypali dziurę po tygodniu, ale np po klilku/kilkunastu latach może pojawić się korozja/wyciek. 

 

 

 

ASO wymienia mi płyn chłodniczy co dwa lata, czy to VW, Opel, Citroen. Tak więc nawet jak musisz dolać cokolwiek pomiędzy wymianami to nie zaszkodzi. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minute ago, spad said:

 

ASO wymienia mi płyn chłodniczy co dwa lata, czy to VW, Opel, Citroen. Tak więc nawet jak musisz dolać cokolwiek pomiędzy wymianami to nie zaszkodzi. 

 

Chyba pomyliles z plynem hamulcowym ;)

 

  • Dzięki 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pierwsze problemy przy płynach IAT pojawiają się już po 3 latach, wytrąca się osad i dotyczy to większości aut BMW, dlatego zalecają wymianę płynu chłodzącego co 2 lata. Niby nic się nie dzieje, ale później w 6-7 letnim aucie a to nagrzewnica słabiej grzeje, a to gorszy przepływ w cieńszych magistralach np chłodzenie turbo. 

W płynach bezkrzemianowych OAT, czy hybrydowych można wydłużyć okres użytku do 5 lat, tu głównie korozja jest powodem zmiany. 

Podstawowe różnice między płynami są w zawartości krzemianów, jak nie ma pewności, to można dolać tzw płyn HOAT, np Prestone, ale w perspektywie kilkuletniej eksploatacji auta zaleca się trzymanie płynów rekomendowanych przez producenta.

Edytowane przez kaczorek79
  • Lubię to 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

28 minut temu, kaczorek79 napisał:

jak nie ma pewności, to można dolać tzw płyn HOAT, np Prestone,

 

A skąd wiadomo że Prestone jest HOAT? Na stronie producent nic nie mówi o technologii poza jakimś marketingowym mambo-jambo. Jeśli jest mieszalny ze wszystkimi to IMO powinien być to zwykły OAT, b

 

Najlepsze jest to

 

Cytat

Płyn do chłodnic PRESTONE spełnia lub przekracza wszelkie normy producenckie i międzynarodowe (w tym normy ASTM, SAE, BSI, AFNOR, dostosowany również do VAG G12, G12+, G12++ i G13). Wysoką jakość płynu do chłodnic PRESTONE potwierdza fakt, że jest on płynem „OEM-owym”, co oznacza, ze marki takie jak Ford, GM czy TOYOTA stosuja go na pierwsze zalanie podczas produkcji pojazdów.

 

Wszystkie pięknie, ale Toyota i cała Japonia stosuje od zawsze płyny hybrydowe P-OAT a Europa ostatnio Si-OAT, także ten...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

59 minut temu, kaczorek79 napisał:

Pierwsze problemy przy płynach IAT pojawiają się już po 3 latach, wytrąca się osad i dotyczy to większości aut BMW, dlatego zalecają wymianę płynu chłodzącego co 2 lata

 

Jesteś pewien że współczesne BMW leje IAT? Wg Tisa leją G48/HT12 a to są płyny Si-OAT, wymiana co 4 lata lub 3 lata w przypadku M'ek.1Vnd4c9XQR.png.8d9ef7c44996bdf991612df051251736.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, Piotrus napisał:

Jesteś pewien że współczesne BMW leje IAT? Wg Tisa leją G48/HT12 a to są płyny Si-OAT, wymiana co 4 lata lub 3 lata w przypadku M'ek.

Jaki jest sens ciągłego kombinowania z tymi płynami i nie chodzi akurat o BMW ale ogólnie skoro i tak każą je wymieniać co 3 lata? Tyle to i nasze stare Borygo czy Petrygo wytrzymywało:)

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Piotrus napisał:

A skąd wiadomo że Prestone jest HOAT?

 

Według mnie to jest OAT.

 

image.png.a5d8e2e7b87477e71876917608af6721.png

 

I tu nowsza karta:

image.png.6c0b39137dd3eba37c5b075209a4f25d.png

 

 

Prestone w ogóle na nasz rynek oferuje tylko jeden płyn, na stronie prestone.com można znaleźć dedykowane do aut z rynków azjatyckich, europejskich, amerykańskich.

 

Nie przeglądałem wszystkich kart, ale jest jakiś Prestone RV, który jest P-OAT, bo na glikolu propylenowym.

Edytowane przez analyzer64
  • Lubię to 1
  • Dzięki 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, volf6 napisał:

Jaki jest sens ciągłego kombinowania z tymi płynami i nie chodzi akurat o BMW ale ogólnie skoro i tak każą je wymieniać co 3 lata? Tyle to i nasze stare Borygo czy Petrygo wytrzymywało:)

Pytanie czy takie Petrygo wytrzyma 3 lata upalania w M4?

 

Każdy producent podchodzi do tematu po swojemu, jedynie Japonia/Korea leje ten sam płyn od nastu lat.

 

Np w BMW masz dzisiaj inny płyn (G30) do Mini z silnikiem 1.6 diesel (od PSA) a inny (G48) do pozostałych silników BMW z zakazem mieszania. Do tego od 2018 znowu leją nowszy płyn HT12 ale on jest mieszalny z G48, przy czym zalecają jednak aby wymieniać w całości. HT12 było też lane w międzyczasie na podstawie akcji serwisowych do wybranych modeli aut.

 

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, Maciej__ napisał:

 

W Mazdzie interwal wymiany jest chyba 10 lat z tego co pamietam.

I to ma sens z pkt widzenia ekologi, w Bmw albo w Jeepie w tym czasie będę miał 30litrów płynu do utylizacji.

 

Niby żaden rocket science ale Japończycy już dawno to ogarneli.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, Piotrus napisał:

 

Jesteś pewien że współczesne BMW leje IAT? Wg Tisa leją G48/HT12 a to są płyny Si-OAT, wymiana co 4 lata lub 3 lata w przypadku M'ek.1Vnd4c9XQR.png.8d9ef7c44996bdf991612df051251736.png

"Większość BMW" to nie tylko współczesne. Do serii F fabrycznie były lane płyny IAT, zresztą płyn G48 od BMW to właśnie IAT, a dopiero  HT12 są płynami Si-OAT.

Odnośnie Prestone, w msds nie wymienia się całego składu, bo tylko związki niebezpieczne muszą być ujęte, ale kiedyś widziałem analizę pierwiastkową Prestone i były tam zawarte związki krzemianowe w ograniczonej ilości. Stąd wywnioskowałem, że należy do hybrydowych płynów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

35 minut temu, kaczorek79 napisał:

"Większość BMW" to nie tylko współczesne. Do serii F fabrycznie były lane płyny IAT, zresztą płyn G48 od BMW to właśnie IAT,

 

Producenci tego płynu twierdzą że to jest HOAT :

 

Cytat

GLYSANTIN® G48® is a premium-grade coolant that employs hybrid technology. It contains a mixture of inorganic and organic corrosion inhibitors to protect the cooling system.

 

A tutaj ze strony Valvoline - produkt Zerex G48:

 

image.png.2ba1a2ab2cca27df3e2b8f6ab0243b61.png

 

 

Nie wiem jak ściągnąć stronę z TIS'a, więc wrzucę tylko printscreen, może coś zmieniali w międzyczasie ale wg info z bazy BMW do 2018 w serii F jest G48, zmiana na HT12 weszła w połowie 2018 :

 

image.png.b5f034bc9a5333ff8b1e5afe1d95b10e.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

G48 to nazwa handlowa producentów płynów, która odpowiada normie BMW N60069.0, który jest stosowany od lat 80-tych do 2018, czyli większość BMW. G48 według wielu producentów, w tym największego BASF jest też odpowiednikiem VW TL774C, czyli starego G11.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, kaczorek79 napisał:

G48 to nazwa handlowa producentów płynów, która odpowiada normie BMW N60069.0, który jest stosowany od lat 80-tych do 2018, czyli większość BMW. G48 według wielu producentów, w tym największego BASF jest też odpowiednikiem VW TL774C, czyli starego G11.

 

Ale to że G48 BMW N60069.0 spełnia TL774C nie kwalifikuje go z automatu do tego  że to jest płyn IAT.

IAT to płyn zawierający krzemiany i fosforany.

OAT to płyn bez krzemianów i fosforanów, zawierający pakiet soli organicznych jako dodatki

HOAT w Europie to OAT z dodatkiem krzemianów ale bez fosforanów i to jest właśnie G48, zgodnie z opisem producenta.

 

Nie wiem co lano do BMW w latach 80, ale może po drodze zmienione recepturę na HOAT która nadal spełnia tą samą normę ?

 

Zresztą od lat 80 w BMW zmienił się interwał z 2 lat, do 3-4 lat w latach 1990-2000 do "bez wymiany" z autami z CBS, to również sugerowałoby że receptura płynu się zmieniała

 

 

Chyba że uważasz że producenci jak Basf, Valvo nie wiedzą co piszą o swoich produktach, z tym to ja już nie pomogę.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten syfiasty 1234 można śmiało wymienić na R134A, mam u siebie zmienione i żadnych negatywnych skutków. Jakiś klimarz mi opowiadał, że handlowcy z firmy handlującej gazami (również do klim) jak dostali nowe auta to we wszystkich wymienili 1234 na 134a.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, sebaM25 napisał:

No właśnie, powiedzcie co do ceed 2 wlać konkretnie? Bo właśnie widze że jest coś zielonego, ale nie wiadomo co to za płyn.

U mnie jest żółty jak zakreślacz biurowy, może mieni się w zielony, ale jak dla mnie żółty. Ja kupiłem G13 żółty. A jak pisałem teraz bym musiał do merca dolać G13 a tu fioletowy. (G13 są 2 kolory: żółty i fioletowy).

edit

zadzwonilem do kolegi z Kia i potwierdził że zalewane są zielonym i fioletowym. Jak się trafi i takie leją. 
To mój chyba ze statku w podróży spadł i żółty się zrobił, albo ja przez zbiorniczek wyrównawczy umieszczony na chłodnicy nie potrafię barwy rozróżnić 🤣

Edytowane przez Camel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Camel napisał:

zadzwonilem do kolegi z Kia i potwierdził że zalewane są zielonym i fioletowym. Jak się trafi i takie leją. 

kolor nie jest cechą tylko wyróżnikiem producenta, liczy się skład i tyle.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, sebaM25 napisał:

No właśnie, powiedzcie co do ceed 2 wlać konkretnie? Bo właśnie widze że jest coś zielonego, ale nie wiadomo co to za płyn.

Jedyny płyn poza oryginałem jaki znalazłem zgodny z Hyundai Long Life to RAVENOL HJC Hybrid FL22. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 3.11.2021 o 08:10, Camel napisał:

U mnie jest żółty

......

 

zadzwonilem do kolegi z Kia i potwierdził że zalewane są zielonym i fioletowym. Jak się trafi i takie leją. 

 

W dniu 3.11.2021 o 11:31, aviator napisał:

Jedyny płyn poza oryginałem jaki znalazłem zgodny z Hyundai Long Life to RAVENOL HJC Hybrid FL22. 

Widzę że najbardziej taki dostępny z tych zielono żółtych to będzie chyba Prestone.

Jak myślicie, dobry będzie do Kia? 

Bo nie mam czasu sie doktoryzować w tym temacie, a trzeba będzie na szybko dolać, a niedługo potem całkiem w tym Ceed'ie wymienić...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, sebaM25 napisał:

 

Widzę że najbardziej taki dostępny z tych zielono żółtych to będzie chyba Prestone.

Jak myślicie, dobry będzie do Kia? 

Bo nie mam czasu sie doktoryzować w tym temacie, a trzeba będzie na szybko dolać, a niedługo potem całkiem w tym Ceed'ie wymienić...

Ja do KIA dolewam co mam np. Prestone - miałem i dolewałem, a teraz miałem do Renaulta G13 żółty i też dolałem. (przy LPG zawsze jakaś dolewka)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, sebaM25 napisał:

Widzę że najbardziej taki dostępny z tych zielono żółtych to będzie chyba Prestone.

Prestone albo K2 Kuler - ten sam typ, a dodatkowo K2 ma pełną paletę kolorów + bezbarwny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.