Jump to content

Tłumik Końcowy


Ezechiel
 Share

Recommended Posts

Witam 

Chciałbym zmienić w swoim aucie wydech, by uzyskać bardziej sportowe brzmienie. Jako że dopiero wchodzę w ten temat to staram się oczytać we wszystkim, ale na niektóre pytania nie potrafię znaleźć odpowiedzi. Więc stwierdziłem że napiszę tego posta, może ktoś z was da radę mi pomóc😊

1. Otóż zauważyłem że są wydechy dwu wylotowe ( po obu stronach zderzaka, w sumie 4 końcówki ). Taki wydech wygląda według mnie poprostu ładniej. Pytanie jeśli są dwa wyloty, to znowu spaliny mają więcej do pokonania i więcej 'zawijasów' w układzie wydechowym. Czy dwu wylotowy będzie miał gorsze brzmienie niż jedno wylotowy?

https://www.olx.pl/d/oferta/tlumik-wydech-sportowy-bastuck-bmw-e87-e90-e91-e92-kwasowka-4-koncowki-CID5-IDMjT0O.html

2. Jakie główne zastosowanie ma ta puszka w wydechu końcowym. Lepiej dobierać tak by była, czy postawić na kompletny przelot ( bez puszki sama rura )? Chciałbym bardziej takie sportowe mruczenie, niż głośne sebixowe ryczenie

3. Jeśli byście mieli wymieniać, bądź już wymieniliście na co byście postawili:

- kompletny przelot 

- wydech jedno wylotowy 

- wydech dwu wylotowy 

Nie pod względem estetycznym, tylko brzmienia sportowego. I dlaczego ten? 

 Z góry dziękuję 😁

Link to comment
Share on other sites

Ilość wylotów nie ma wg mnie większego znaczenia niż sama budowa tłumika końcowego, komorowe są cichsze, przelotowe głośniejsze.

 

Jakie zadanie ma ta puszka, takie że w zależności od rodzaju, masz wewnątrz prostą rurę z nawierceniami, osłoniętą jakąś metalową watą, albo innym niepalnym materiałem, to tłumik przelotowy. W komorowym, jak sama nazwa wskazuje masz komory, które tworzą wewnątrz rury, im więcej komór tym dźwięk bardziej stłumiony.

 

Kompletny przelot w rozumieniu, że masz prostą rurę bez tłumików nie nadaje się na dłuższą metę. Nieco ciszej jest na przelotowych tłumikach (środkowy+końcowy), ale nadal jest to męczące, miałem takie coś w Hondzie Civic lata temu, zakończone to było podróbką Apexi N1, w końcówkę tłumika można było buta wsadzić i tym w trasę nie pojechałem.

 

Zależy do jakiego auta chcesz wsadzić dany wydech, bo fajnie posłuchać sobie dźwięku V8 na wolnym wydechu, a inaczej słuchać takiego piździka 1.0-1.6.

 

Tłumik z końcówkami po obu stronach zderzaka też nie wszędzie pasuje, najlepiej wygląda w jakimś szerszym aucie - sedanie, kombi, ale to kwestia gustu.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 . Bez znaczenia.

2. Ta puszka to tłumik. Bez tłumika jest ryk. 
3. Każda z opcji ma inne zastosowanie, cenę, efekt końcowy. 
 

Starasz się wyważyć otwarte drzwi mieszając kilka tematów.
 

Jak chcesz lepszy dźwięk, dobry wygląd, nie zepsuć samochodu i przechodzić bez problemu przegląd techniczny to poszukaj dedykowanego tłumika końcowego jakiegoś sensownego producenta. 

Edited by chojny
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

4 godziny temu, chojny napisał:

Jak chcesz lepszy dźwięk i dobry wygląd to poszukaj dedykowanego tłumika końcowego jakiegoś sensownego producenta. 

 

Dokładnie, Matiz z Ulterem brzmiał jak normalny samochód... ;]

Link to comment
Share on other sites

W dniu 21.11.2021 o 14:18, chojny napisał:

Jak chcesz lepszy dźwięk, dobry wygląd, nie zepsuć samochodu i przechodzić bez problemu przegląd techniczny to poszukaj dedykowanego tłumika końcowego jakiegoś sensownego producenta. 

 

W TT które kupiłem wydech pracuje "jakoś" inaczej. Nie wiem jak powinna brzmieć fabryczna, ale wydaje mi się, że dźwięk jest głębszy a przy wolnym toczeniu w korku słychać "przewalanie" w wydechu (nie wiem jak to inaczej określić, nie są to strzały, tylko pakiet "burza w oddali"); z ciekawości przejrzałem kiedyś stos faktur które dostałem przy zakupie i na jednej z nich jest wypunktowany "sportowy downpipe z katalizatorem rm-motors" (jest też "kolektor wydechowy" ale bez dopisku czy jakiś nadzwyczajny - w aucie był robiony silnik i chyba trochę go podkoksowali przy okazji). Wszyscy zawsze zaczynają od końcowego tłumika, a może - nie wiem, pytam - czasem jakiś inny element potrafi zmienić więcej w kierunku którego oczekujemy? :hmm:

Link to comment
Share on other sites

8 godzin temu, camel00 napisał:

 

W TT które kupiłem wydech pracuje "jakoś" inaczej. Nie wiem jak powinna brzmieć fabryczna, ale wydaje mi się, że dźwięk jest głębszy a przy wolnym toczeniu w korku słychać "przewalanie" w wydechu (nie wiem jak to inaczej określić, nie są to strzały, tylko pakiet "burza w oddali"); z ciekawości przejrzałem kiedyś stos faktur które dostałem przy zakupie i na jednej z nich jest wypunktowany "sportowy downpipe z katalizatorem rm-motors" (jest też "kolektor wydechowy" ale bez dopisku czy jakiś nadzwyczajny - w aucie był robiony silnik i chyba trochę go podkoksowali przy okazji). Wszyscy zawsze zaczynają od końcowego tłumika, a może - nie wiem, pytam - czasem jakiś inny element potrafi zmienić więcej w kierunku którego oczekujemy? :hmm:

 

Każdy element może zmienić, szczególnie jak usuwa się fabryczne puszki i ustrojstwa. Wymiana tłumika końcowego jest najprostszym i najkorzystniejszym akustycznie manewrem. 

 

Zmiana, wycięcie katalizatora powoduje zmiany w dźwięku a dodatkowe dolanie, zmiana mapy zazwyczaj przynosi ze sobą pierdziochy/kotłowanie o jakich piszesz. 

 

Mam w Legacy A grupowy wydech, brzmi nieziemsko ale czekam teraz na strojenie i efekt końcowy ma być własnie z kotłowaniem, strzelaniem i wszystkim przez co Greta nie może spać. :]

 

 

 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

ja zrobiłem sobie w aucie (zestaw z aliexpress + lokalny tłumikarz) bypass końcowego tłumika przełączany pilotem. Uważam że to super rozwiązanie. Brzmi jak dla mnie ładnie tak ostro-rajdowo im wyższe obroty tym fajniej, mieści się pod limitem torów (poprosiłem o pomiar na Silesia Ring wyszło 99dB przy limicie 100 :D) ale Najważniejsze że jednym pstryknięciem można mieć ciszę jak w seryjnym układzie.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 godziny temu, chojny napisał:

Mam w Legacy A grupowy wydech, brzmi nieziemsko

 

Tam kolektor dalej jest Subarowy tzn. nie jest równoodległościowy (w sumie ten charakterystyczny dla boxera bulgot gdzieś tam się przebija, więc kolektor pewnie seria)? Nie znam się na wymaganiach w sporcie, ale wałki na pewno są jakieś ostre założone, bo wolne obroty wysokie.

Edited by analyzer64
Link to comment
Share on other sites

Teraz, analyzer64 napisał:

 

Tam kolektor dalej jest Subarowy tzn. nie jest równoodległościowy? Nie znam się na wymaganiach w sporcie, ale wałki na pewno są jakieś ostre założone, bo wolne obroty wysokie.

 

Jest Subarowy różnoodległościowy, zgodnie z homologacą. Jakie były wałki? Pewnie ostre nie wnikałem ale na wolnych tak chodzi ze względu na przelaną mapę i właśnie "chory" wydech. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, chojny napisał:

 

Jest Subarowy różnoodległościowy, zgodnie z homologacą. Jakie były wałki? Pewnie ostre nie wnikałem ale na wolnych tak chodzi ze względu na przelaną mapę i właśnie "chory" wydech. 

A zamach lekki, czy seria? 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.