Jump to content

Zmiana felg z 17" na 15"


Polarny
 Share

Recommended Posts

Właśnie tego dokonałem w corsie 1.3 cdti - trzeba było wymienić opony, więc przy okazji postanowiłem też kupić mniejsze felgi.

Średnica felgi spadła z 17 do 15", a szerokość opony - z 215 do 185 mm.

Różnice:

  • nieporównywalnie lepszy komfort
  • mniej czuć prędkość
  • wydaje się lepiej przyspieszać
  • ciszej
  • spalanie na trasie 300 km (większość autostrada) spadło z 5.5 do 4.5 pomimo utrzymywania na autostradzie 140 zamiast 130
  • mniej stresu przy krawężnikach / dziurach
  • w zakrętach trzyma się nadal bardzo dobrze

 

Spodziewałem się poprawy, ale nie aż tak drastycznej. Aż niewyobrażalne, że tak niewielki element ma tak ogromny wpływ na obciążanie i zamulanie silnika.

A są tacy, co do większych i szerszych felg dopłacają ... Ciekawe, czy robiliby to nadal, gdyby wiedzieli, jakie są skutki uboczne i w jakiej skali.

 

 

 

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Duża felga powiedzmy taka

18” lub chociaż 17”ma sens jak jest lekka a nie jak jest zrobiona z odlewu z którego wykonywano odważnik w ruskiej pralce (kto kiedyś rozbierał taką pralkę to wie ile waży taka cegiełka 😂). Generalnie zgadzam się , że na codzień to jest przerost formy nad treścią w zwykłym dupowozie.

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Polarny said:

Właśnie tego dokonałem w corsie 1.3 cdti - trzeba było wymienić opony, więc przy okazji postanowiłem też kupić mniejsze felgi.

Średnica felgi spadła z 17 do 15", a szerokość opony - z 215 do 185 mm.

Różnice:

  • nieporównywalnie lepszy komfort
  • mniej czuć prędkość
  • wydaje się lepiej przyspieszać
  • ciszej
  • spalanie na trasie 300 km (większość autostrada) spadło z 5.5 do 4.5 pomimo utrzymywania na autostradzie 140 zamiast 130
  • mniej stresu przy krawężnikach / dziurach
  • w zakrętach trzyma się nadal bardzo dobrze

 

Spodziewałem się poprawy, ale nie aż tak drastycznej. Aż niewyobrażalne, że tak niewielki element ma tak ogromny wpływ na obciążanie i zamulanie silnika.

A są tacy, co do większych i szerszych felg dopłacają ... Ciekawe, czy robiliby to nadal, gdyby wiedzieli, jakie są skutki uboczne i w jakiej skali.

 

 

 

 

17 cali felga w Corsie 1,3 diesel to juz naprawde przesada... Fabrycznie tak bylo?

Zona w Citroenie C3 83KM ma 205/55/16 gdzie jeszcze niedawno takie kola byly w autach segmentu D o mocach x2 :hehe:

Osobiscie tez nie rozumiem tego pedu na coraz wieksze felgi, najlepiej mi sie jezdzi na profilu 60+

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 minut temu, Polarny napisał:

Właśnie tego dokonałem w corsie 1.3 cdti - trzeba było wymienić opony, więc przy okazji postanowiłem też kupić mniejsze felgi.

Średnica felgi spadła z 17 do 15", a szerokość opony - z 215 do 185 mm.

Różnice:

  • nieporównywalnie lepszy komfort
  • mniej czuć prędkość
  • wydaje się lepiej przyspieszać
  • ciszej
  • spalanie na trasie 300 km (większość autostrada) spadło z 5.5 do 4.5 pomimo utrzymywania na autostradzie 140 zamiast 130
  • mniej stresu przy krawężnikach / dziurach
  • w zakrętach trzyma się nadal bardzo dobrze

 

Spodziewałem się poprawy, ale nie aż tak drastycznej. Aż niewyobrażalne, że tak niewielki element ma tak ogromny wpływ na obciążanie i zamulanie silnika.

A są tacy, co do większych i szerszych felg dopłacają ... Ciekawe, czy robiliby to nadal, gdyby wiedzieli, jakie są skutki uboczne i w jakiej skali.

 

Miałem 17 na lato i 15 na zimę w Grande Punto, więc bardzo bliskim krewnym Corsy. O ile komfort rzeczywiście był wyższy na "balonach", to już prowadzenie niekoniecznie. Zwłaszcza na szybko pokonywanych zakrętach lepiej się jechało na szerszych, czucie prędkości było podobne, a przy prędkościach takich ponad limit na autostradach, lepiej się jechało na 17tkach. Jedne i drugie były ciche, spalanie przy zimowych było około pół litra mniejsze (LPG). Ale u mnie była też różnica lato zima, więc to  miało wpływ - latem częściej klima i szybciej silnik przełączał się na gaz.

Ale zgodzę się, do niedużego auta typowo na miasto, którym nikt nie zamierza pokazywać się na jakiś zlotach czy imprezach motoryzacyjnych, to 17 cali jest przesadą. 16 chyba byłoby złotym środkiem, z resztą tak mam obecnie w Cee'd i choć rozważałem żeby kupić 17 cali na lato, to na rozważaniach się skończyło.

 

6 minut temu, Maciej__ napisał:

17 cali felga w Corsie 1,3 diesel to juz naprawde przesada... Fabrycznie tak bylo?

Zona w Citroenie C3 83KM ma 205/55/16 gdzie jeszcze niedawno takie kola byly w autach segmentu D o mocach x2 :hehe:

Osobiscie tez nie rozumiem tego pedu na coraz wieksze felgi, najlepiej mi sie jezdzi na profilu 60+

 

W Punto miałem 17" fabrycznie - to była wersja sport. Do najmocniejszych Punciaków, to felgi 15 chyba by nie weszły, bo tam na przedniej osi były większe tarcze i zaciski.

W niektórych Abarth'ach były nawet 18-to calowe felgi -na tym się musiało "fajnie" jeździć.

Link to comment
Share on other sites

37 minut temu, stig napisał:

18” lub chociaż 17”ma sens jak jest lekka a nie jak jest zrobiona z odlewu z którego wykonywano odważnik w ruskiej pralce

Ale i tak będzie cięższa niż 15" z tego samego materiału. No i komfort ...

36 minut temu, Maciej__ napisał:

17 cali felga w Corsie 1,3 diesel to juz naprawde przesada... Fabrycznie tak bylo?

Nie wiem - to używka. Jest homologacja na 17", a same felgi mają znaczek opla (jakkolwiek to o niczym nie świadczy).

Zmiana na 15" i węższe to był strzał w dziesiątkę ...

26 minut temu, Majkiel napisał:

przy prędkościach takich ponad limit na autostradach, lepiej się jechało na 17tkach

Ciekawe, że tu nie. Prędkość do 160 i świetnie się jechało, na 17 - porażka.

Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, Polarny napisał:

Właśnie tego dokonałem w corsie 1.3 cdti - trzeba było wymienić opony, więc przy okazji postanowiłem też kupić mniejsze felgi.

Średnica felgi spadła z 17 do 15", a szerokość opony - z 215 do 185 mm.

Różnice:

  • nieporównywalnie lepszy komfort
  • mniej czuć prędkość
  • wydaje się lepiej przyspieszać
  • ciszej
  • spalanie na trasie 300 km (większość autostrada) spadło z 5.5 do 4.5 pomimo utrzymywania na autostradzie 140 zamiast 130
  • mniej stresu przy krawężnikach / dziurach
  • w zakrętach trzyma się nadal bardzo dobrze

 

Spodziewałem się poprawy, ale nie aż tak drastycznej. Aż niewyobrażalne, że tak niewielki element ma tak ogromny wpływ na obciążanie i zamulanie silnika.

A są tacy, co do większych i szerszych felg dopłacają ... Ciekawe, czy robiliby to nadal, gdyby wiedzieli, jakie są skutki uboczne i w jakiej skali.

 

 

 

Zużyte nowa opona, to robi wielką różnicę.

Link to comment
Share on other sites

Duża felga powiedzmy taka
18” lub chociaż 17”ma sens jak jest lekka a nie jak jest zrobiona z odlewu z którego wykonywano odważnik w ruskiej pralce (kto kiedyś rozbierał taką pralkę to wie ile waży taka cegiełka ). Generalnie zgadzam się , że na codzień to jest przerost formy nad treścią w zwykłym dupowozie.
Zgadza się, ale myślę że tutaj dużo dała zmiana szerokości na 185, to jest bardzo duża różnica. Oczywiście masa całego koła też na pewno się zmniejszyła. Czasami do trochę mocniejszego auta nie założysz felgi 15 ze względu na mocniejsze hamulce (większe tarcze) pomimo, że w słabszej wersji dany model występował na 15.

Wysłane z mojego CLT-L29 przy użyciu Tapatalka

Link to comment
Share on other sites

Corsa D mogła być fabrycznie wyposażona w 17'ki, jeden z wzorów podobny do felg z Vectry C. 

 

Żony corsa D 1.2 86 KM ma na zimę stalówki 14'ki, na lato 16'ki alu. Wszystko oryginał Opla, po sezonowej zmianie kół  auto na stalówkach dostaje znacznego wigoru. Czuć w rękach że letnie na alusach są cięższe z półtora raza od stali. 

702023214826a8c48e5dadd34f28b644_1.jpg

Link to comment
Share on other sites

3 godziny temu, Maciej__ napisał:

 

17 cali felga w Corsie 1,3 diesel to juz naprawde przesada... Fabrycznie tak bylo?

Zona w Citroenie C3 83KM ma 205/55/16 gdzie jeszcze niedawno takie kola byly w autach segmentu D o mocach x2 :hehe:

Osobiscie tez nie rozumiem tego pedu na coraz wieksze felgi, najlepiej mi sie jezdzi na profilu 60+

W najnowszym Scenicu siedzi 19 jak nie 20 cali i alternatywy brak. To dopiero wg. mnie przesadzone jest... choc z drugiej strony w stosunku do bryly nadwozia zauwaxalnie nieproporcjonalne nie jest. Ciekawe jaki jest koszt opon...az sobie rzuce okiem.

Link to comment
Share on other sites

Plusem takiej zmiany jest też podwyższenie prędkości przy której występuje aquaplanning i lepsze prowadzenie samochodu po jezdni ze wzdłużnymi uskokami nawierzchni (koleiny).

Jakie było i jakie jest teraz ET felg?

Link to comment
Share on other sites

4 godziny temu, Polarny napisał:

Spodziewałem się poprawy, ale nie aż tak drastycznej. Aż niewyobrażalne, że tak niewielki element ma tak ogromny wpływ na obciążanie i zamulanie silnika.

A są tacy, co do większych i szerszych felg dopłacają ... Ciekawe, czy robiliby to nadal, gdyby wiedzieli, jakie są skutki uboczne i w jakiej skali.

 

Podpowiem tylko że lekka 17-tka z lekką oponą mogą ważyć mniej od ciężkiej 15-tki z ciężką gumą. I w zależności od konkretnych warunków może się okazać że jest zupełnie odwrotnie niż mówisz. Ale oczywiście w ramach jakiegoś ogółu przypadków masz rację, w samochodach ze słabymi silnikami zmulenie dużą masą nieresorowaną jest bardzo odczuwalne.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

21 godzin temu, Polarny napisał:

Spodziewałem się poprawy, ale nie aż tak drastycznej.

Ja też może nie tak drastyczną :phi: poprawę odczuwam po zmianie kół z letnich alu 15 na zimowe stalowe 15. Rozmiar opon ten sam 185/65. Tylko 1,5 kg na kole robi różnicę. Przywiąż sobie dwie cegły do butów i idź ;].

Link to comment
Share on other sites

W dniu 9.01.2022 o 18:37, Maciej__ napisał:

17 cali felga w Corsie 1,3 diesel to juz naprawde przesada... Fabrycznie tak bylo? 

 

To jest abstrakcja, szczególnie że da się tam założyć 15" :facepalm:  Dychawiczna corsianka i 17" :facepalm:

 

W dniu 9.01.2022 o 18:37, Maciej__ napisał:

Zona w Citroenie C3 83KM ma 205/55/16 gdzie jeszcze niedawno takie kola byly w autach segmentu D o mocach x2 :hehe: 

 

Też tego nie rozumiem - mam co prawda w fajnym 206 (tak, stary parchun) fabryczne 205/45 R16, ale tam mocy sporo więcej - segment D to to nie jest :hehe: No ale tam standard był na 14/15. 

 

W dniu 9.01.2022 o 18:37, Maciej__ napisał:

Osobiscie tez nie rozumiem tego pedu na coraz wieksze felgi, najlepiej mi sie jezdzi na profilu 60+

 

Na balonach jest komfort i tyle. 

Link to comment
Share on other sites

W dniu 9.01.2022 o 22:46, format napisał:

Podpowiem tylko że lekka 17-tka z lekką oponą mogą ważyć mniej od ciężkiej 15-tki z ciężką gumą. 

 

Lekka to będzie magnezówka, a nie alu.  

Link to comment
Share on other sites

W najnowszym Scenicu siedzi 19 jak nie 20 cali i alternatywy brak. To dopiero wg. mnie przesadzone jest... choc z drugiej strony w stosunku do bryly nadwozia zauwaxalnie nieproporcjonalne nie jest. Ciekawe jaki jest koszt opon...az sobie rzuce okiem.
Ale tam są wazoutkie opony 195

Mielismy takiego scenica na 20" w brew pozorom nie było dyskomfortu

Teraz w volvo zamiast fabrycznych 19 celowo zmieniłem na 18 - w salonie patrzyli na mnie jak na kosmitę :)
Link to comment
Share on other sites

W dniu 9.01.2022 o 18:16, Polarny napisał:

Właśnie tego dokonałem w corsie 1.3 cdti - trzeba było wymienić opony, więc przy okazji postanowiłem też kupić mniejsze felgi.

Średnica felgi spadła z 17 do 15", a szerokość opony - z 215 do 185 mm.

Różnice:

  • nieporównywalnie lepszy komfort
  • mniej czuć prędkość
  • wydaje się lepiej przyspieszać
  • ciszej
  • spalanie na trasie 300 km (większość autostrada) spadło z 5.5 do 4.5 pomimo utrzymywania na autostradzie 140 zamiast 130
  • mniej stresu przy krawężnikach / dziurach
  • w zakrętach trzyma się nadal bardzo dobrze

 

Spodziewałem się poprawy, ale nie aż tak drastycznej. Aż niewyobrażalne, że tak niewielki element ma tak ogromny wpływ na obciążanie i zamulanie silnika.

A są tacy, co do większych i szerszych felg dopłacają ... Ciekawe, czy robiliby to nadal, gdyby wiedzieli, jakie są skutki uboczne i w jakiej skali.

 

 

 

 

 

Kilogram koła liczy się inaczej niż kilogram każdego innego elementu samochodu. Przyjmuje się że 1kg koła w przybliżeniu to 4kg innego elementu. Koło trzeba napędzić, koło trzeba zatrzymać. Zbyt duże koła i szerokie opony nic prócz "lepszego" wyglądu nie dają a są powodem wielu problemów. Wielkość kół dobrze jest dobrać optymalnie do samochodu i jego zastosowania. 

 

Wszystko co napisałeś się zgadza. :oki:

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, chojny said:

 

 

Kilogram koła liczy się inaczej niż kilogram każdego innego elementu samochodu. Przyjmuje się że 1kg koła w przybliżeniu to 4kg innego elementu. Koło trzeba napędzić, koło trzeba zatrzymać.

 

Najlatwiej sie o tym przekonac na przykladzie roweru ;]

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Cały rok jeżdżę na 18. Komfort bardzo dobry. "Zalety" jazdy na kółkach od taczki są zbyt małe żeby patrzeć na to codziennie podchodząc do samochodu.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

W dniu 9.01.2022 o 18:16, Polarny napisał:

Właśnie tego dokonałem w corsie 1.3 cdti - trzeba było wymienić opony, więc przy okazji postanowiłem też kupić mniejsze felgi.

Średnica felgi spadła z 17 do 15", a szerokość opony - z 215 do 185 mm.

Różnice:

  • nieporównywalnie lepszy komfort
  • mniej czuć prędkość
  • wydaje się lepiej przyspieszać
  • ciszej
  • spalanie na trasie 300 km (większość autostrada) spadło z 5.5 do 4.5 pomimo utrzymywania na autostradzie 140 zamiast 130
  • mniej stresu przy krawężnikach / dziurach
  • w zakrętach trzyma się nadal bardzo dobrze

 

Spodziewałem się poprawy, ale nie aż tak drastycznej. Aż niewyobrażalne, że tak niewielki element ma tak ogromny wpływ na obciążanie i zamulanie silnika.

A są tacy, co do większych i szerszych felg dopłacają ... Ciekawe, czy robiliby to nadal, gdyby wiedzieli, jakie są skutki uboczne i w jakiej skali.

 

 

 

Gdyby duże felgi poprawiały osiągi, bolidy F1 jeździłyby na niskich profilówkach. Duże felgi są tylko po to by mieścić w feldze równie duże hamulce. Pomijam efekty wizualne ;)

Link to comment
Share on other sites

30 minut temu, mPh napisał:

Gdyby duże felgi poprawiały osiągi, bolidy F1 jeździłyby na niskich profilówkach. Duże felgi są tylko po to by mieścić w feldze równie duże hamulce. Pomijam efekty wizualne ;)

Może dlatego F1 przechodzi z 13 cali na 18 ;)A całkiem poważnie w F1 bardziej chodziło o amortyzację i przyczepność stąd mniejsze rozmiary felg niż w szeroko pojętym motorsporcie.

Edited by mugen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 minuty temu, mugen napisał:

Może dlatego F1 przechodzi z 13 cali na 18 ;)A całkiem poważnie w F1 bardziej chodziło o amortyzację i przyczepność stąd mniejsze rozmiary felg niż w szeroko pojętym motorsporcie.

i dlatego szef Mercedesa szacuje, że w wyniku zmiany felg na większe bolidy będą wolniejsze ;) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 minuty temu, mPh napisał:

i dlatego szef Mercedesa szacuje, że w wyniku zmiany felg na większe bolidy będą wolniejsze ;) 

Dokładnie, przez mniejszą przyczepność. W cywilnym aucie nie ma to znaczenia.

Link to comment
Share on other sites

48 minut temu, mugen napisał:

Może dlatego F1 przechodzi z 13 cali na 18 ;)A całkiem poważnie w F1 bardziej chodziło o amortyzację i przyczepność stąd mniejsze rozmiary felg niż w szeroko pojętym motorsporcie.

13” były tam dlatego, aby układy hamulcowe miały ograniczone możliwości, czyli chodzi o małe rozmiary tarcz. Tak naprawdę przyczyną przejścia na 18” jest po prostu marketing (odniesienie do obecnych standardów dla aut cywilnych). Nie wnikałem co teraz będzie z układem hamulcowym. Czy będzie tak jak się często widzi na ulicy, czyli duże koło a tam tarcza 286mm😂

Link to comment
Share on other sites

46 minut temu, mugen napisał:

Dokładnie, przez mniejszą przyczepność. W cywilnym aucie nie ma to znaczenia.

Przyczepność mechaniczna w F1 jest od dawna na drugim miejscu i to daleko w kontekście tego co daje aero.

Link to comment
Share on other sites

13 minut temu, stig napisał:

Przyczepność mechaniczna w F1 jest od dawna na drugim miejscu i to daleko w kontekście tego co daje aero.

Ale docisk ma wpływ na opony.

Stąd podwyższanie ciśnień.

 

Link to comment
Share on other sites

16 minut temu, rwIcIk napisał:

Ale docisk ma wpływ na opony.

Stąd podwyższanie ciśnień.

 

Dużo jest parametrów wpływającym na opony. Ciśnienia w oponach idą w górę lub w dół w zależności od okoliczności. Docisk aero, nastawy zawieszenia, ciśnienia. Nawet ciężar bolidu (obciążenie kg paliwem) skutkuje różnymi nastawami. Tam od tego tęgie głowy z najlepszych uczelni są 👍

Edited by stig
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

40 minut temu, stig napisał:

Przyczepność mechaniczna w F1 jest od dawna na drugim miejscu i to daleko w kontekście tego co daje aero.

A Hamilton nie jest mistrzem przez aero czy przyczepność mechaniczną?

  • Like 1
  • Poo 1
Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, mugen napisał:

A Hamilton nie jest mistrzem przez aero czy przyczepność mechaniczną?

Ja mam teorię, że Hamilton jest złym człowiekiem i go Bozia pokarała 😇 Zwycięstwo Verstappena to sprawiedliwość boska.

  • Thanks 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

5 minut temu, mPh napisał:

Ja mam teorię, że Hamilton jest złym człowiekiem i go Bozia pokarała 😇 Zwycięstwo Verstappena to sprawiedliwość boska.

Albo Maxiu zaprzedał duszę, nie wnikam :)

Link to comment
Share on other sites

1 godzinę temu, mugen napisał:

A Hamilton nie jest mistrzem przez aero czy przyczepność mechaniczną?

 

Hmmm, tak się zastanawiam co trzyma samochód F1 w zakręcie (na prostej też) - aero? Znaczy jak przyczepność mechaniczna będzie niższa to nawet przyśpieszy jadąc po dobrym torze jazdy? 

Link to comment
Share on other sites

3 godziny temu, mugen napisał:

Może dlatego F1 przechodzi z 13 cali na 18 ;)A całkiem poważnie w F1 bardziej chodziło o amortyzację i przyczepność stąd mniejsze rozmiary felg niż w szeroko pojętym motorsporcie.

 

Nie tylko - chodziło też w sporej części o opory powietrza. 

Pamięta ktoś takie cuda?

ScheckterJody1976-07-31Tyrrell-FordP34.j

 

689668839a37ef79b59323eb71f8d8d9-1300-x-

 

 

Zabronili ;]

Edited by futrzak
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

W dniu 9.01.2022 o 20:16, Polarny napisał:

Właśnie tego dokonałem w corsie 1.3 cdti - trzeba było wymienić opony, więc przy okazji postanowiłem też kupić mniejsze felgi.

Średnica felgi spadła z 17 do 15", a szerokość opony - z 215 do 185 mm.

Różnice:

  • nieporównywalnie lepszy komfort
  • mniej czuć prędkość
  • wydaje się lepiej przyspieszać
  • ciszej
  • spalanie na trasie 300 km (większość autostrada) spadło z 5.5 do 4.5 pomimo utrzymywania na autostradzie 140 zamiast 130
  • mniej stresu przy krawężnikach / dziurach
  • w zakrętach trzyma się nadal bardzo dobrze

 

Spodziewałem się poprawy, ale nie aż tak drastycznej. Aż niewyobrażalne, że tak niewielki element ma tak ogromny wpływ na obciążanie i zamulanie silnika.

A są tacy, co do większych i szerszych felg dopłacają ... Ciekawe, czy robiliby to nadal, gdyby wiedzieli, jakie są skutki uboczne i w jakiej skali.

 

 

 

A spalanie i dystans jak zmierzylles? Bo srednica opony spadla to i wskazania licznika sie zmienily, ale faktyczne parametry niekoniecznie.

Link to comment
Share on other sites

54 minuty temu, futrzak napisał:

 

Nie tylko - chodziło też w sporej części o opory powietrza. 

Pamięta ktoś takie cuda?

ScheckterJody1976-07-31Tyrrell-FordP34.j

 

689668839a37ef79b59323eb71f8d8d9-1300-x-

 

 

Zabronili ;]

Opory powietrza? Zdajesz sobie sprawę jaki opór powietrza pokonuje cały bolid F1? 
Podobny pewnie do autobusu, ciężarówki….

Cała zabawa w tym wszystkim, aby opór generował docisk a docisk jest tak ogromny, że przy prędkości ponad 200km/h mógłby jechać po „suficie”.
 

  • dont like 1
Link to comment
Share on other sites

4 minuty temu, stig napisał:

Opory powietrza? Zdajesz sobie sprawę jaki opór powietrza pokonuje cały bolid F1?  

 

Tak, nawet bardzo dobrze. Zwróć też uwagę na wypowiedzi ludzi z branży, że bolidy mogą być wolniejsze...

 

4 minuty temu, stig napisał:

Podobny pewnie do autobusu, ciężarówki….

Cała zabawa w tym wszystkim, aby opór generował docisk a docisk jest tak ogromny, że przy prędkości ponad 200km/h mógłby jechać po „suficie”.

 

Przeczytaj ze zrozumiem co pisałem na ten temat i proponuję zapoznać się z historią F1, w tym zwrócić uwagę, czemu zabronili wielu rzeczy z aero... 

Edited by futrzak
  • dont like 1
Link to comment
Share on other sites

2 minuty temu, futrzak napisał:

 

Tak, nawet bardzo dobrze. Zwróć też uwagę na wypowiedzi ludzi z branży, że bolidy mogą być wolniejsze...

 

 

Przeczytaj ze zrozumiem co pisałem na ten temat i proponuję zapoznać się z historią F1, w tym zwrócić uwagę, czemu zabronili wielu rzeczy z aero... 

F1 to jest ciąg zmian przepisów i regulacji. Przecież to nie jest tak, że zmienia się rozmiar tylko kół i one są powodem tempa. Za tym idzie cała zmiana konstrukcji. Za rok przyśpieszą…
Zawsze zespoły naginały przepisy - np. podwójny dyfuzor w zespole Brawn GP. Rozwój technologii sprawił, że aerodynamika zaczęła grać pierwsze skrzypce.  Doszło wręcz już do takich sytuacji w latach 70-80 , gdzie kierowca w pewnych momentach prawie już odpływał w zakrętach. To jest ta historia i zakazy? 

Link to comment
Share on other sites

19 minut temu, stig napisał:

F1 to jest ciąg zmian przepisów i regulacji. Przecież to nie jest tak, że zmienia się rozmiar tylko kół i one są powodem tempa. Za tym idzie cała zmiana konstrukcji. Za rok przyśpieszą…
Zawsze zespoły naginały przepisy - np. podwójny dyfuzor w zespole Brawn GP. Rozwój technologii sprawił, że aerodynamika zaczęła grać pierwsze skrzypce.  Doszło wręcz już do takich sytuacji w latach 70-80 , gdzie kierowca w pewnych momentach prawie już odpływał w zakrętach. To jest ta historia i zakazy? 

 

Nie chodzi o żadne "naginanie" przepisów czy odpływanie kierowców, tylko o Twój tekst, że "Przyczepność mechaniczna w F1 jest od dawna na drugim miejscu i to daleko w kontekście tego co daje aero.". Przyczepność mechaniczna to podstawa, ponieważ bez niej się lata się w kosmos bez przyczepności, która znika z utratą aero. To właśnie aero ograniczono od dawna, by nie dawało się jeździć po „suficie”. Duże koło daje duży opór aerodynamiczny, co skutkuje utratą prędkości i nie poprawia przypływu. 

 

Tu masz przykład do czego to prowadziło:

 

Obecnie to nie jest możliwe w F1 przez ograniczenia aero, mocy i wymuszenie przyczepności mechanicznej. 

Edited by futrzak
Link to comment
Share on other sites

10 minut temu, futrzak napisał:

 

Nie chodzi o żadne "naginanie" przepisów czy odpływanie kierowców, tylko o Twój tekst, że "Przyczepność mechaniczna w F1 jest od dawna na drugim miejscu i to daleko w kontekście tego co daje aero.". Przyczepność mechaniczna to podstawa, ponieważ bez niej się lata się w kosmos bez przyczepności, która znika z utratą aero. To właśnie aero ograniczono od dawna, by nie dawało się jeździć po „suficie”. Duże koło daje duży opór aerodynamiczny, co skutkuje utratą prędkości i nie poprawia przypływu. 

 

Tu masz przykład do czego to prowadziło:

 

Obecnie to nie jest możliwe w F1 przez ograniczenia aero, mocy i wymuszenie przyczepności mechanicznej. 

Bez docisku z aero tak szybko bolid nie pojedzie i dlatego jest ona ważniejsza niż pewna stała wartość mechaniczna wynikająca w skrócie z opon i zawieszenia. 
Dlatego zawsze aerodynamika stała na pierwszym miejscu bo najwiecej jest do ugrania, najwiecej daje możliwości i dlatego jest najbardziej regulowana przepisami.

 

Jeszcze dopisze, że nowe bolidy nie będą wolniejsze przez tylko sam opór aero tych większych kół ale przez charakterystykę większej masy i niższego profilu. 

Edited by stig
Link to comment
Share on other sites

3 minuty temu, stig napisał:

Bez docisku z aero tak szybko bolid nie pojedzie i dlatego jest ona ważniejsza niż pewna stała wartość mechaniczna wynikająca w skrócie z opon i zawieszenia. 

 

Wręcz przeciwnie - wiesz dlaczego stosuje się DRS? Właśnie spada docisk (w tym opór aerodynamiczny) i samochody jadą sporo szybciej. 

 

Link to comment
Share on other sites

10 godzin temu, tower napisał:

A spalanie i dystans jak zmierzylles? Bo srednica opony spadla to i wskazania licznika sie zmienily, ale faktyczne parametry niekoniecznie.

Pisał coś gdzieś o średnicy opony czy chociaż jej pełnym rozmiarze poza szerokością?

Sądziłem, że zakładamy, że założył zamiennik (i wierzę, że tak jest), więc nawet jeżeli zmieniła się średnica całego koła to niewiele.

Jest na MK wątek o pomiarach ciśnienia w kołach, chcesz pomiar spalania do podobnego absurdu doprowadzić (przecież w miarę zużycia się opon też zmienia się ich obwod/średnica, a w dyskusjach o spalaniu temat raczej jest pomijany)?

Edited by ZUBERTO
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 godzin temu, futrzak napisał:

 

Wręcz przeciwnie - wiesz dlaczego stosuje się DRS? Właśnie spada docisk (w tym opór aerodynamiczny) i samochody jadą sporo szybciej. 

 

No przecież pisałem wcześniej, że bolidy mają opór aero autobusu…

DRS redukuje ten opór, ale traci docisk. Czas okrążenia to nie tylko prędkość maksymalna na prostej …

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

14 godzin temu, stig napisał:

Opory powietrza? Zdajesz sobie sprawę jaki opór powietrza pokonuje cały bolid F1? 
Podobny pewnie do autobusu, ciężarówki….

Cała zabawa w tym wszystkim, aby opór generował docisk a docisk jest tak ogromny, że przy prędkości ponad 200km/h mógłby jechać po „suficie”.
 

 

wg niektorych wyliczeń, wystarczyłoby nawet w okolicy 150 

Link to comment
Share on other sites

13 godzin temu, futrzak napisał:

 

Wręcz przeciwnie - wiesz dlaczego stosuje się DRS? Właśnie spada docisk (w tym opór aerodynamiczny) i samochody jadą sporo szybciej. 

 

 

na prostej. W zakręcie z otwartym DRS by się witali z bandą ;) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

W dniu 9.01.2022 o 18:37, Maciej__ napisał:

 

17 cali felga w Corsie 1,3 diesel to juz naprawde przesada... Fabrycznie tak bylo?

Zona w Citroenie C3 83KM ma 205/55/16 gdzie jeszcze niedawno takie kola byly w autach segmentu D o mocach x2 :hehe:

Osobiscie tez nie rozumiem tego pedu na coraz wieksze felgi, najlepiej mi sie jezdzi na profilu 60+

Kiedyś 13" było standardem w kl. B.

Teraz 15" to minimum, ale też moce aut wzrosły. W Clio żony są 16" na lato i 15" na zimę. Szczerze nie odczuwam żadnej różnicy na plus na zimowym balonie poza tym że gorzej się prowadzi.

Z racji, że większe koło lepiej wygląda i prowadzenie jest precyzyjniejsze szukam właśnie 19" do mojego :skromny: profil 40 mnie jakoś nie przerażą, od dawna jeżdżę na 45-50.

 

W dniu 9.01.2022 o 19:16, Polarny napisał:

Ciekawe, że tu nie. Prędkość do 160 i świetnie się jechało, na 17 - porażka.

 

To kwestia nowej opony. Mam obecnie na lato i zimę 17". Letnie na jednej osi są już na wykończeniu i huczą aż miło,druga oś jest super. Zimowe jeszcze lepsze, bo mają raptem rok. Wymiary identyczne.

Link to comment
Share on other sites

36 minut temu, marcindzieg napisał:

A możesz przybliżyć?

 Auto mocniej się wychyla na zakrętach przy wyższym profilu. Oczywiście jest bardziej komfortowe, ale wychyły są większe.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

W dniu 9.01.2022 o 18:16, Polarny napisał:

Właśnie tego dokonałem w corsie 1.3 cdti - trzeba było wymienić opony, więc przy okazji postanowiłem też kupić mniejsze felgi.

Średnica felgi spadła z 17 do 15", a szerokość opony - z 215 do 185 mm.

Różnice:

  • nieporównywalnie lepszy komfort
  • mniej czuć prędkość
  • wydaje się lepiej przyspieszać
  • ciszej
  • spalanie na trasie 300 km (większość autostrada) spadło z 5.5 do 4.5 pomimo utrzymywania na autostradzie 140 zamiast 130
  • mniej stresu przy krawężnikach / dziurach
  • w zakrętach trzyma się nadal bardzo dobrze

 

Spodziewałem się poprawy, ale nie aż tak drastycznej. Aż niewyobrażalne, że tak niewielki element ma tak ogromny wpływ na obciążanie i zamulanie silnika.

A są tacy, co do większych i szerszych felg dopłacają ... Ciekawe, czy robiliby to nadal, gdyby wiedzieli, jakie są skutki uboczne i w jakiej skali.

 

 

 

Jeśli koła nie są homologowane do pojazdu (rozmiar) spodziewaj się także braku wypłaty odszkodowania w razie W

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, kondziu said:

Jeśli koła nie są homologowane do pojazdu (rozmiar) spodziewaj się także braku wypłaty odszkodowania w razie W

 

Z pewnoscia :hehe: Ile znasz takich przypadkow?

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

33 minuty temu, Maciej__ napisał:

 

Z pewnoscia :hehe: Ile znasz takich przypadkow?

Popytaj obeznanych w temacie i po co robią zdjęcia kół przy likwidacji szkody …

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.