Skocz do zawartości

Holowanie przyczepy kempingowej - dmc, współczynnik 1,33 - mogę holować czy nie?


spad

Rekomendowane odpowiedzi

Chcę w ten weekend wybrać się pierwszy raz z przyczepą kempingową i wynajmujący dopytał o dane techniczne pojazdu i jest lekka zagwozdka czy mogę holować przyczepę. Zaznaczam, że to mój pierwszy raz holując przyczepę kempingową, wcześniej holowałem tylko przyczepki lekkie towarowe.

I teraz tak masa własna Golfa 1353 kg

DMC przyczepy z hamulcem w dowodzie pojazdu 1400 kg

Masa przyczepy to około 1124 kg z wodą i akcesoriami. DMC przyczepy w dowodzie 1200 kg.

 

Pytanie, mogę to holować czy nie? Auto będzie załadowane w cztery osoby, pies i bagaże. Podróż w jedną stronę około 180 kg, ale może być wietrzna pogoda w piątek. Co robić? Rodzina nakręcona, ale właściciel przyczepy zasiał ziarnko niepewności.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 minut temu, spad napisał:

Chcę w ten weekend wybrać się pierwszy raz z przyczepą kempingową i wynajmujący dopytał o dane techniczne pojazdu i jest lekka zagwozdka czy mogę holować przyczepę. Zaznaczam, że to mój pierwszy raz holując przyczepę kempingową, wcześniej holowałem tylko przyczepki lekkie towarowe.

I teraz tak masa własna Golfa 1353 kg

DMC przyczepy z hamulcem w dowodzie pojazdu 1400 kg

Masa przyczepy to około 1124 kg z wodą i akcesoriami. DMC przyczepy w dowodzie 1200 kg.

 

Pytanie, mogę to holować czy nie? Auto będzie załadowane w cztery osoby, pies i bagaże. Podróż w jedną stronę około 180 kg, ale może być wietrzna pogoda w piątek. Co robić? Rodzina nakręcona, ale właściciel przyczepy zasiał ziarnko niepewności.

 

Potrzebujesz DMC Golfa, nie masę własną. DMC Golfa to musi być 1,33 DMC przyczepy lub więcej. Jeśli więc Golf ma DMC 1596 lub więcej to możesz.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, Furvus_Eques napisał:

 

Potrzebujesz DMC Golfa, nie masę własną. DMC Golfa to musi być 1,33 DMC przyczepy lub więcej. Jeśli więc Golf ma DMC 1596 lub więcej to możesz.

 

 

Golf ma DMC 1900 kg.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 minut temu, Furvus_Eques napisał:

 

No to spoko. Im mocniej załadujesz auto a mniej przyczepę tym większy będzie komfort jazdy.

 

 

Przyczepy w zasadzie nie będę dodatkowo ładował bo odbieram ją w Koninie a jadę do Sierakowa. Więc wszystkie klamoty, pies, rower ładuję do auta i do tak załadowanego podepnę przyczepę. Czyli około 1650 w Golfie i 1150 w przyczepie na trasie. 

 

A masz jakieś rady co do holowania dla początkującego?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

37 minut temu, spad napisał:

Przyczepy w zasadzie nie będę dodatkowo ładował bo odbieram ją w Koninie a jadę do Sierakowa. Więc wszystkie klamoty, pies, rower ładuję do auta i do tak załadowanego podepnę przyczepę. Czyli około 1650 w Golfie i 1150 w przyczepie na trasie. 

 

Ok będzie.

 

 

37 minut temu, spad napisał:

A masz jakieś rady co do holowania dla początkującego?

 

Ja to za dużo nie holuję, są tu bardziej zaawansowani. Dodatkowo ja mam bardzo lekką przyczepę i bardzo ciężkie auto więc w ogóle jej nie czuć. Jedyne co Cię pewnie zdziwi, to że te 80km/h ograniczenia prędkości to fikcja. Jeśli nie pojedziesz 100 to będą Cię z drogi spychać TIRy a nawet przy tych 100 wszystkie inne auta osobowe z przyczepami będą Cię wyprzedzać.

W ogóle każdy i w każdych warunkach będzie Cię musiał koniecznie wyprzedzić z narażeniem życia swojego i Twojego. Dość niekomfortowa sytuacja.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kilka rad:

- załatw dodatkowe lusterka, nawet zwykła przyczepa ma 220-230cm, wiec w lusterkach samochodu mało widać, bez lusterek będzie trudno zmienić pas itd

- unikaj gwałtownych manewrów, hamowań, przyspieszeń itd

- podpinasz przyczepę pod auto i włącz od razu tryb „nigdzie się nie spieszę”, nie warto cisnąć, jak dla mnie realna komfortowa i bezpieczna prędkość z przyczepą do licznikowe 100km/h

- pamiętaj, że jedziesz długim zestawem, przejścia dla pieszych, skrzyżowania itd… łatwo się zapomnieć i zablokować przejazd 

- nie ułatwiaj wyprzedzania innym (np zjeżdżając na pobocze) to on ma Cię wyprzedzić bezpiecznie, a nie Ty dawać się wyprzedzić wszystkim 

Ogólnie… złap się jakiegoś tira i fru za nim. Z przyczepą i tak nie pogonisz. 

Edytowane przez Olas1
  • Lubię to 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, spad napisał:

 

I teraz tak masa własna Golfa 1353 kg

 

 

 

Aż tyle waży Golf VII Variant? Mam htb 1.4 tsi (silniki ważą praktycznie tyle samo) i w dowodzie 1172 kg. Powiem Ci, że sam nie odważyłbym się ciągnąć  swoim czegoś, co waży więcej niż tonę. No może teraz już tak, bo wsadziłem większe sprzęgło, ale seryjne 220 mm, bo takie było i takie jest u Ciebie, długo by nie pożyło. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

DMC golfa podzielić na 1.33 i wychodzi z jakim max DMC możesz ciągnąć przyczepę. Samo holowanie jest banalne przy zachowaniu rozumu, rozsądku i rozwagi-czyli tak jak i bez przyczepy, jak nie będziesz przeginał, to będzie ok. Sam szybko zobaczysz przy jakich prędkościach się będzie komfortowo jechało czy przy 80 licznikowych czy bliżej setki, będzie to zależało od skrzyni w Twoim aucie.
Nie przeraź się spalania, jak normalnie spala 7 z przyczepą 12 będzie normą. 
Po płaskim leci się spoko, po wąskich wioskach, czy terenach pagórkowatych jest więcej zamieszania, bo szybciej się kierownik męczy, więcej uwagi trzeba dać zestawowi (winkle, mijanki z maszynami rolniczymi etc).

Jakie rady? Sprawdzić światła, zaczep ma zrobić słyszalne "klik", po ruszeniu i rozpędzeniu do 20-30km/h depnij hample by zobaczyć czy najazdówka w przyczepie zadziała, sprawdź czy opony nie popękane i w drogę. Nie ma tu wielkiej filozofii, lusterka możesz dodatkowe założyć, przynajmniej z jedno, żeby więcej widzieć i...MIŁEGO PODRÓŻOWANIA :)
 

1 godzinę temu, Danielpoz. napisał:

Co to za model przyczepy? Bo samo DMC z DR to nie wszystko😏

Może nigdzie na wagę go brać nie będą :phi:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Danielpoz. napisał:

Co to za model przyczepy? Bo samo DMC z DR to nie wszystko😏

 

Przyczepa ADRIA AVIVA 472 PK

DMC 1200kg
Długość całkowita z uwzględnieniem dyszla: 664 cm
Szerokość całkowita 230 cm
Wysokość całkowita: 258 cm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

32 minuty temu, kaczorek79 napisał:

Aż tyle waży Golf VII Variant? Mam htb 1.4 tsi (silniki ważą praktycznie tyle samo) i w dowodzie 1172 kg. Powiem Ci, że sam nie odważyłbym się ciągnąć  swoim czegoś, co waży więcej niż tonę. No może teraz już tak, bo wsadziłem większe sprzęgło, ale seryjne 220 mm, bo takie było i takie jest u Ciebie, długo by nie pożyło. 

 

Dokładnie tyle mam w dowodzie 1353 kg. Seryjnie to mam 200 nM bo 1,5 130 KM tyle ma. Ogólnie ja jadę w podróż na odległość 180 km i będę bardzo ostrożnie jechać bo nigdy nie holowałem takiego zestawu.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 minut temu, AkuQ napisał:

DMC golfa podzielić na 1.33 i wychodzi z jakim max DMC możesz ciągnąć przyczepę. Samo holowanie jest banalne przy zachowaniu rozumu, rozsądku i rozwagi-czyli tak jak i bez przyczepy, jak nie będziesz przeginał, to będzie ok. Sam szybko zobaczysz przy jakich prędkościach się będzie komfortowo jechało czy przy 80 licznikowych czy bliżej setki, będzie to zależało od skrzyni w Twoim aucie.
Nie przeraź się spalania, jak normalnie spala 7 z przyczepą 12 będzie normą. 
Po płaskim leci się spoko, po wąskich wioskach, czy terenach pagórkowatych jest więcej zamieszania, bo szybciej się kierownik męczy, więcej uwagi trzeba dać zestawowi (winkle, mijanki z maszynami rolniczymi etc).

Jakie rady? Sprawdzić światła, zaczep ma zrobić słyszalne "klik", po ruszeniu i rozpędzeniu do 20-30km/h depnij hample by zobaczyć czy najazdówka w przyczepie zadziała, sprawdź czy opony nie popękane i w drogę. Nie ma tu wielkiej filozofii, lusterka możesz dodatkowe założyć, przynajmniej z jedno, żeby więcej widzieć i...MIŁEGO PODRÓŻOWANIA :)
 

Może nigdzie na wagę go brać nie będą :phi:

 

Na wadze przyczepa ma 1124 kg z zapakowanym przedsionkiem i wodą pitną. DMC w dowodzie ma 1200 kg, a DMC Golfa 1900 kg. 

Spalania się nie obawiam, może inaczej, wiem, że spalanie potrafi urosnąć dwukrotnie.

Sprawdzę zaczep, opony i hamulce, dzięki za radę. Lusterka już mam.

 

Dzięki :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, spad napisał:

 

Na wadze przyczepa ma 1124 kg z zapakowanym przedsionkiem i wodą pitną. DMC w dowodzie ma 1200 kg, a DMC Golfa 1900 kg. 

Spalania się nie obawiam, może inaczej, wiem, że spalanie potrafi urosnąć dwukrotnie.

Sprawdzę zaczep, opony i hamulce, dzięki za radę. Lusterka już mam.

 

Dzięki :)

Daj znać proszę po podróży (może być na priv) jak wrażenia z holowania turbo benzyną o niewielkiej pojemności. Ja zawsze do takiego celu wybierałem TD i jestem ciekaw jak takim 1.4 się leci z zestawem, czyli niezbyt ciężki golf i nieduży silnik (choć te potrafią mile zaskoczyć i tu właśnie ma ciekawość).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, AkuQ napisał:

Daj znać proszę po podróży (może być na priv) jak wrażenia z holowania turbo benzyną o niewielkiej pojemności. Ja zawsze do takiego celu wybierałem TD i jestem ciekaw jak takim 1.4 się leci z zestawem, czyli niezbyt ciężki golf i nieduży silnik (choć te potrafią mile zaskoczyć i tu właśnie ma ciekawość).

 

Chyba gorzej nie będzie jak Maluchy za PRL-u z Niewiadówkami w Grecji. ;) Autentyk z opowieści ojca, który sam na Peloponez dojechał Maluchem chyba z sześć razy, ale bez przyczepy. :) Choć trochę mnie zaskakuje wasza reakcja w tym znaczeniu, że kiedyś 130 KM to było auto sportowe, przeciętne kompakty jak miały 100 KM to było święto a targały przyczepy i dojeżdżały do celu. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Just now, spad said:

 

Chyba gorzej nie będzie jak Maluchy za PRL-u z Niewiadówkami w Grecji. ;) Autentyk z opowieści ojca, który sam na Peloponez dojechał Maluchem chyba z sześć razy, ale bez przyczepy. :) Choć trochę mnie zaskakuje wasza reakcja w tym znaczeniu, że kiedyś 130 KM to było auto sportowe, przeciętne kompakty jak miały 100 KM to było święto a targały przyczepy i dojeżdżały do celu. 

 

Jesli dobrze kojarze to @bizz ciagal Astra J 1,4T bez zadnego problemu :ok:

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, spad napisał:

 

Chyba gorzej nie będzie jak Maluchy za PRL-u z Niewiadówkami w Grecji. ;) Autentyk z opowieści ojca, który sam na Peloponez dojechał Maluchem chyba z sześć razy, ale bez przyczepy. :) Choć trochę mnie zaskakuje wasza reakcja w tym znaczeniu, że kiedyś 130 KM to było auto sportowe, przeciętne kompakty jak miały 100 KM to było święto a targały przyczepy i dojeżdżały do celu. 

Na tamten rok specjalnie do holowania (no dobra i na ryby ;) )kupiłem sobie xtraila 2.2 diesel 136KM.  Bez przyczepy jeździ fajnie, z przyczepą po płaskim jedzie ok, ale już na kielecczyźnie jak jechałem z dzieciakami do Energylandii do Zatoru, to na tych górkach miał co robić i trzeba było szybko weryfikować chęci utrzymania prędkości lewarkiem biegów a i tak guzik to dawało :) fizyka swoje robi, choć miał co targać 5 osób na pokładzie, bagaż i nie mały ogon.

282343778_1058993681398566_8367565318636554106_n.jpg.de44147d4c6d493e449e29e20dfd4581.jpg283280844_381083227380157_6646644252043704825_n.jpg.f204395fd38c806e6d07620f41c6c056.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A z tym współczynnikiem 1.33 to nie jest tak, że to jest jakiś przepis przez pomyłkę i sama policja nie wie jak to interpretować?

 

Czytałem jakieś artykuły, które słusznie zauważają, że przecież wg tych przepisów dostawczak o DMC 3.5t mógłby maksymalnie ciągnąć przyczepę 2631.58kg DMC.

Dobrze wiemy, że jest bardzo dużo przyczep o DMC 3500kg i są w użyciu nonstop. (choćby lawety).

 

Wygląda na to, że w takim razie jest tak:

1. Polskie przepisy wykluczają z użycia jakiekolwiek  przyczepy o DMC między 2631.58kg a 3500kg ciągnięte przez zwykłe auto do 3500kg.

2. Ludzie i tak używają takich przyczep i to bardzo powszechnie, bo są to normalne przyczepy które są zwyczajnie wszędzie w użyciu w całej UE.

 

 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, CiniO napisał:

A z tym współczynnikiem 1.33 to nie jest tak, że to jest jakiś przepis przez pomyłkę i sama policja nie wie jak to interpretować?

 

Czytałem jakieś artykuły, które słusznie zauważają, że przecież wg tych przepisów dostawczak o DMC 3.5t mógłby maksymalnie ciągnąć przyczepę 2631.58kg DMC.

Dobrze wiemy, że jest bardzo dużo przyczep o DMC 3500kg i są w użyciu nonstop. (choćby lawety).

 

Wygląda na to, że w takim razie jest tak:

1. Polskie przepisy wykluczają z użycia jakiekolwiek  przyczepy o DMC między 2631.58kg a 3500kg ciągnięte przez zwykłe auto do 3500kg.

2. Ludzie i tak używają takich przyczep i to bardzo powszechnie, bo są to normalne przyczepy które są zwyczajnie wszędzie w użyciu w całej UE.

 

 

Pl przepisy nic nie wykluczają. Albo mieścisz się w całkowitej 3.5 t i jedziesz na kat B , albo robisz uprawnienia tzw kod b96 i ciągasz zestaw do 4250 kg, albo robisz E do B.Wtedu holownik i przyczepa musi mieć DMC mniejsze niż 3.5t. powyżej kat C+E wchodzą. Współczynnik 1.33 był chyba zrobiony z myślą o bezpieczeństwie by zbyt lekkie holowniki nie ciągnęły ciężkich przyczep.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 godzin temu, Furvus_Eques napisał:

Jedyne co Cię pewnie zdziwi, to że te 80km/h ograniczenia prędkości to fikcja. Jeśli nie pojedziesz 100 to będą Cię z drogi spychać TIRy


Dobrą do ustawienia prędkością na tempomacie jest 95km/h

Tiry jadą licznikowe 93-94km/h ;)

 

Mam elektryka to wiem ;]

  • Lubię to 1
  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, CiniO napisał:

A z tym współczynnikiem 1.33 to nie jest tak, że to jest jakiś przepis przez pomyłkę i sama policja nie wie jak to interpretować?

 

Czytałem jakieś artykuły, które słusznie zauważają, że przecież wg tych przepisów dostawczak o DMC 3.5t mógłby maksymalnie ciągnąć przyczepę 2631.58kg DMC.

Dobrze wiemy, że jest bardzo dużo przyczep o DMC 3500kg i są w użyciu nonstop. (choćby lawety).

 

Wygląda na to, że w takim razie jest tak:

1. Polskie przepisy wykluczają z użycia jakiekolwiek  przyczepy o DMC między 2631.58kg a 3500kg ciągnięte przez zwykłe auto do 3500kg.

2. Ludzie i tak używają takich przyczep i to bardzo powszechnie, bo są to normalne przyczepy które są zwyczajnie wszędzie w użyciu w całej UE.

 

 

 

Wczoraj dzwoniłem do ITD żeby dopytać o szczegóły z tym holowaniem i współczynnik 1,33. Oczywiście w ITD coś słyszeli o 1,33, ale w sumie nie wiedzą o co chodzi i powiedzieli, że jeżeli pojazd jest cięższy od przyczepy to okej, reszty nie sprawdzają.

  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, spad napisał:

 

Wczoraj dzwoniłem do ITD żeby dopytać o szczegóły z tym holowaniem i współczynnik 1,33. Oczywiście w ITD coś słyszeli o 1,33, ale w sumie nie wiedzą o co chodzi i powiedzieli, że jeżeli pojazd jest cięższy od przyczepy to okej, reszty nie sprawdzają.

Niech Ci dadzą te bzdury na piśmie🤣

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, AkuQ napisał:

Pl przepisy nic nie wykluczają. Albo mieścisz się w całkowitej 3.5 t i jedziesz na kat B , albo robisz uprawnienia tzw kod b96 i ciągasz zestaw do 4250 kg, albo robisz E do B.Wtedu holownik i przyczepa musi mieć DMC mniejsze niż 3.5t. powyżej kat C+E wchodzą. Współczynnik 1.33 był chyba zrobiony z myślą o bezpieczeństwie by zbyt lekkie holowniki nie ciągnęły ciężkich przyczep.

 

Technicznie rzecz biorąc to można na B ciągnąć do 4250 jeśli mamy przyczepę lekką.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, Danielpoz. napisał:

Dokładnie tak👍

Z 96 też 4250 i nie musi być lekka a B+E max to 7t

 

Mnie 96 nie ratuje bo i tak mógłbym zapiąć do Forda co najwyżej 980kg. Każda sensowna przyczepa to już B+E.

:O

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, CiniO napisał:

A z tym współczynnikiem 1.33 to nie jest tak, że to jest jakiś przepis przez pomyłkę i sama policja nie wie jak to interpretować?

 

Czytałem jakieś artykuły, które słusznie zauważają, że przecież wg tych przepisów dostawczak o DMC 3.5t mógłby maksymalnie ciągnąć przyczepę 2631.58kg DMC.

Dobrze wiemy, że jest bardzo dużo przyczep o DMC 3500kg i są w użyciu nonstop. (choćby lawety).

 

Wygląda na to, że w takim razie jest tak:

1. Polskie przepisy wykluczają z użycia jakiekolwiek  przyczepy o DMC między 2631.58kg a 3500kg ciągnięte przez zwykłe auto do 3500kg.

2. Ludzie i tak używają takich przyczep i to bardzo powszechnie, bo są to normalne przyczepy które są zwyczajnie wszędzie w użyciu w całej UE.

 

 

Czytałem podobny art z dopiskiem, że nie wynika to wprost z PoRD, więc kierowca nie musi się to martwić :bzik:.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 minut temu, Furvus_Eques napisał:

 

Mnie 96 nie ratuje bo i tak mógłbym zapiąć do Forda co najwyżej 980kg. Każda sensowna przyczepa to już B+E.

:O

 

 

 

Tym bardziej, że egzamin jest taki sam (a ten bez jazd/doświadczenia raczej trudno zdać). Nie ma jedynie obowiązku ukończenia kursu.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 hours ago, AkuQ said:

Pl przepisy nic nie wykluczają. Albo mieścisz się w całkowitej 3.5 t i jedziesz na kat B , albo robisz uprawnienia tzw kod b96 i ciągasz zestaw do 4250 kg, albo robisz E do B.Wtedu holownik i przyczepa musi mieć DMC mniejsze niż 3.5t. powyżej kat C+E wchodzą. Współczynnik 1.33 był chyba zrobiony z myślą o bezpieczeństwie by zbyt lekkie holowniki nie ciągnęły ciężkich przyczep.

Ale prawo jazdy to zupelnie odrębna kwestia.

Mi chodzi o to, ze jest pełno przyczep o DMC w zakresie 2632-3500kg, których wsumie w Polsce nie można używać wg obecnych przepisów.

Jak jednak dobrze wiemy, przepisy są masowo ignorowane, bo na codzień na drogach widać takie przyczepy w użytku.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, sherif napisał:

Tym bardziej, że egzamin jest taki sam (a ten bez jazd/doświadczenia raczej trudno zdać). Nie ma jedynie obowiązku ukończenia kursu.

 

Nie wiem czy znajdę czas przed emeryturą.

:hehe: :beksa:*

 

 

 

 

 

* śmiech przez łzy ;]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 minutes ago, sherif said:

Czytałem podobny art z dopiskiem, że nie wynika to wprost z PoRD, więc kierowca nie musi się to martwić :bzik:.

 Musi, nie musi....

To 1.33 wynika chyba z jakichś przepisów dot warunków technicznych pojazdów i z tego przepisu wynika, że hamulec najazdowy może być tylko uznany za hamulec, jeśli własnie stosunek DMC auta do DMC przyczepy jest większy niz 1.33.

 

A w PoRD masz zapis, że przyczepa powyzej 750kg musi być z hamulcem.

Więc razem to by jednak wychodziło, że to kierowca musi o to zadbać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, Danielpoz. napisał:

Sprawa jest jasna i oczywista. To że jakiś pismak pisze inaczej nie ma to żadnej wartości dla kierowcy🤣

Z tego przykładu widać, że nie jest oczywista.

 

5 godzin temu, CiniO napisał:

A w PoRD masz zapis, że przyczepa powyzej 750kg musi być z hamulcem.

Więc razem to by jednak wychodziło, że to kierowca musi o to zadbać.

ok a miał ktoś przypadek, że :milicja:/GITD sprawdzała te współczynniki ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

29 minutes ago, sherif said:

Z tego przykładu widać, że nie jest oczywista.

 

ok a miał ktoś przypadek, że :milicja:/GITD sprawdzała te współczynniki ?

 

Ja mam przyczepę DMC 1400kg i auto DMC 1990kg (także się mieści w zakresie mnożnika 1.33).

Ale auto już dość stare i za jakiś czas trzeba się bedzie z nim pożegnać, a nowe już kupione i ma DMC 1790kg (co już sie nie mieści w zakresie mnożnika 1.33 dla tej przyczepy).

 

Więc będę miał może okazję sprawdzić jak policja/ITD na to reaguje.

 

Edytowane przez CiniO
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, AkuQ napisał:

Wtedu holownik i przyczepa musi mieć DMC mniejsze niż 3.5t. powyżej kat C+E wchodzą. Współczynnik 1.33 był chyba zrobiony z myślą o bezpieczeństwie by zbyt lekkie holowniki nie ciągnęły ciężkich przyczep.

Bzdura!!!

Mam B+E wg przepisów mogę powozić zestaw bus z przyczepą do 7t dmc zestawu. Ale tu pole manewru co do busów jest ograniczone. W praktyce to chyba tylko sprinter daily i niektore wersje master mają 3,5t na haku.

Dziwi się, że jeszcze @Zuraw nie zabrał głosu w dyskusji, bo to on chyba zna dobrze  przepisy o holowaniu przyczep.

 

Takim też mogę jeździć na B+E 

https://40ton.net/iveco-daily-z-naczepa-jako-zestaw-do-zarobkowego-transportu-miedzynarodowego/

 

nawet sobie kartę do tacho wyrobiłem ale robota mi nie pykła 

 

 

O Masach i 1:33 jest więcej na karawaningu napisane Łopato logicznie.

https://forum.karawaning.pl/topic/16069-dmc-przyczepy-a-wspólczynnik-133-rozwiązanie/

 

 

 

Edytowane przez Tre-Bor
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

58 minut temu, sherif napisał:

Z tego przykładu widać, że nie jest oczywista.

 

ok a miał ktoś przypadek, że :milicja:/GITD sprawdzała te współczynniki ?

Dla mnie i dla wielu jest oczywiste i zrozumiałe. Inni muszą kilka razy przeczytać i też dotrze😏

 

Nigdy mnie nie sprawdzali więc i temat 1.33 nie był poruszany😂 No ale ja mam właściwe auto😎

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Tre-Bor napisał:

Bzdura!!!

Mam B+E wg przepisów mogę powozić zestaw bus z przyczepą do 7t dmc zestawu. Ale tu pole manewru co do busów jest ograniczone. W praktyce to chyba tylko sprinter daily i niektore wersje master mają 3,5t na haku.

Dziwi się, że jeszcze @Zuraw nie zabrał głosu w dyskusji, bo to on chyba zna dobrze  przepisy o holowaniu przyczep.

 

Takim też mogę jeździć na B+E 

https://40ton.net/iveco-daily-z-naczepa-jako-zestaw-do-zarobkowego-transportu-miedzynarodowego/

 

nawet sobie kartę do tacho wyrobiłem ale robota mi nie pykła 

 

 

O Masach i 1:33 jest więcej na karawaningu napisane Łopato logicznie.

https://forum.karawaning.pl/topic/16069-dmc-przyczepy-a-wspólczynnik-133-rozwiązanie/

 

 

 

Ale chwila moment, takim zestawem pojedziesz na wakacje? Przecież większość przyczep kempingowych nie ma własnych hamulców jak ta naczepa, tylko hamulce najazdowe co trochę zmienia optykę. Wybierz się w kraj z kempingiem, gdzie nie ma współczynnika 1.33 i wtedy policja czy itd szybko da Ci tę "bzdurę" na piśmie w postaci odpowiedniego kwita i zakazu jazdy :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 
Chyba gorzej nie będzie jak Maluchy za PRL-u z Niewiadówkami w Grecji.  Autentyk z opowieści ojca, który sam na Peloponez dojechał Maluchem chyba z sześć razy, ale bez przyczepy.  Choć trochę mnie zaskakuje wasza reakcja w tym znaczeniu, że kiedyś 130 KM to było auto sportowe, przeciętne kompakty jak miały 100 KM to było święto a targały przyczepy i dojeżdżały do celu. 
Mój ojczulek regularnie robił Bułgarię 126p z niewiadowka na haku.

Jak ja się na świecie pojawiłem to już była daciac1310 z tą samą niewiadowka na haku

Do autora: najważniejsze to pamiętaj o prawidłowym rozladzoe masy w przyczepie ( przód- tyl). Postawić koło manewrowe na zwykłej wadze łazienkowej powinno być 30-50kg
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, ppmarian napisał:

Mój ojczulek regularnie robił Bułgarię 126p z niewiadowka na haku.

Jak ja się na świecie pojawiłem to już była daciac1310 z tą samą niewiadowka na haku

Do autora: najważniejsze to pamiętaj o prawidłowym rozladzoe masy w przyczepie ( przód- tyl). Postawić koło manewrowe na zwykłej wadze łazienkowej powinno być 30-50kg

 

Zważyć nie będę miał jak bo odbieram przyczepę na trasie, ale ogólnie wszystkie bagaże będą w aucie w trakcie podróży, więc nic nie załaduję a zakładam, że producent prawidłowo wyważa przyczepę na pusto.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, spad napisał:

 

Zważyć nie będę miał jak bo odbieram przyczepę na trasie, ale ogólnie wszystkie bagaże będą w aucie w trakcie podróży, więc nic nie załaduję a zakładam, że producent prawidłowo wyważa przyczepę na pusto.

 

jak dźwigniesz dyszel, ale tak żeby jednak "trochę" siły użyć, to będzie OK nacisk

w tym kombiaku może i tak dupka przysiąść zdrowo

astra siadała przeokropnie 

9sLZKlpU5hyShYwEgUOda1bVUmieb4AHcyv6dgS9

pod maską 1.4 60KM ;)

 

  • zszokowany 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

AkuQ przeczytaj to co jest na karawaningu. Samochodem pociągniesz taka przyczepę jaka masz wpisaną w rubrykę O1, O2.

Jeśli w Dr nic nie masz musisz sobie masy policzyć i przyjąć stosunek 1:33.

A bzdurą jest to że na busa 3,5T DMC i przyczepę 3,5T DMC potrzeba C+E. Wystarczy B+E. Tam też w przyczepie są hamulce najazdowe. 

Tak jak pisałem niewiele busów ma homologację na przyczepę 3.5T DMC.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale chwila. Rozchodzi nam się o ten przepis.

Quote

Dział III, Rzdział 4: Hamulce, § 14, pkt 7:
7. W przyczepie o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t,
przeznaczonej do ciągnięcia przez pojazd,
którego dopuszczalna masa całkowita wynosi nie mniej niż 1,33 dopuszczalnej
masy całkowitej przyczepy, dopuszcza się
hamulec roboczy typu bezwładnościowego (najazdowy), działający co najmniej
na koła jednej osi; warunek stosuje się również
do przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 5 t,
zarejestrowanej po raz pierwszy przed dniem
1 stycznia 1968 r.

 

Tre-Bot zalinkował do wątku na forum kawaraningu, gdzie gość pisze, że ten przepis obowiązuje wtedy, gdy producent samochodu w homologacji nie określił maksymalnej masy przyczepy (czyli przypadek bardzo rzadki).

 

Ja jednak wsumie co innego tutaj widzę.

W przepisie jak byk stoi, że w konkretnym tam przypadku (DMC przyczepy x 1.33 <= DMC samochodu) dopuszcza się hamulec roboczy typu bezwładnościowego.

I super.

Ale gdzie jest napisane, że w innym przypadku się takiego hamulca nie dopuszcza?

Prawnikiem nie jestem, ale skoro nie ma napisane, że nie wolno, to chyba znaczy, że wolno...

Edytowane przez CiniO
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, Danielpoz. napisał:

 

7t teoretycznie można ale w praktyce w PL takich sprzętów legalnych jest bliska 0.

Niestety też się mylisz.

Coraz więcej jest pracy na taki właśnie zestaw w firmach transportowych. Jeśliby masz FB zerknij na grupę Busy z przyczepami lub Małe Trucki.

Ok niech będzie po twojemu, 6,99T DMC.

Mocno się tym tematem interesuję.

Aby jeździclć na legalu takim zestawem potrzeba:

1 w celach zarobkowych jako firma transportowa lub kierowca w niej B+E, licencja na transport, OCP, badania lekarskie i/ lub psychotesty, karta kierowcy do tacho.

2 Jeśli wykorzystujemy taki zestaw w firmie lub jesteś rolnikiem wiozącym płody rolne do transportu własnych towarów i nie wykonujemy usług transportowych B+E, karta do tacho zaświadczenie z WITD o wykonywaniu przewozu na potrzeby firmy.

3 Jeśli jesteś osobą fizyczną i jeździsz prywatnie to tylko B+E np z Castoramy  mat budowlane przewieźć itd.

Edytowane przez Tre-Bor
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, Tre-Bor napisał:

Niestety też się mylisz.

Coraz więcej jest pracy na taki właśnie zestaw w firmach transportowych. Jeśliby masz FB zerknij na grupę Busy z przyczepami lub Małe Trucki.

Ok niech będzie po twojemu, 6,99T DMC.

Mocno się tym tematem interesuję.

Aby jeździclć na legalu takim zestawem potrzeba:

1 w celach zarobkowych jako firma transportowa lub kierowca w niej B+E, licencja na transport, OCP, badania lekarskie i/ lub psychotesty.

2 Jeśli wykorzystujemy taki zestaw w firmie lub jesteś rolnikiem wiozącym płody rolne do transportu własnych towarów i nie wykonujemy usług transportowych B+E, zaświadczenie z WITD o wykonywaniu przewozu na potrzeby firmy.

3 Jeśli jesteś osobą fizyczną i jeździsz prywatnie to tylko B+E np z Castoramy  mat budowlane przewieźć itd.

Rany boskie....

 

Przeczytaj raz jeszcze o czym mowa. Chodzi o hamulce! A nie o uprawnienia itp. O tym 6.99 nawet nie komentuje skoro można 7🤣

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, Tre-Bor napisał:

AkuQ przeczytaj to co jest na karawaningu. Samochodem pociągniesz taka przyczepę jaka masz wpisaną w rubrykę O1, O2.

Jeśli w Dr nic nie masz musisz sobie masy policzyć i przyjąć stosunek 1:33.

A bzdurą jest to że na busa 3,5T DMC i przyczepę 3,5T DMC potrzeba C+E. Wystarczy B+E. Tam też w przyczepie są hamulce najazdowe. 

Tak jak pisałem niewiele busów ma homologację na przyczepę 3.5T DMC.

A gdzie ja napisałem, że na zestaw 3.5+3.5 trzeba C+E?
 

Cytat

Albo mieścisz się w całkowitej 3.5 t i jedziesz na kat B , albo robisz uprawnienia tzw kod b96 i ciągasz zestaw do 4250 kg, albo robisz E do B.Wtedu holownik i przyczepa musi mieć DMC mniejsze niż 3.5t. powyżej kat C+E wchodzą.

Napisałem, że powyżej trzeba C+E a poniżej B+E, w idealnych warunkach jeszcze znak równości można postawić, ale to już dla przejrzystości rozmowy, bo w praktyce niemalże nie zachodzi taki warunek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.