Skocz do zawartości

Czy zmieniać olej?


Randar

Rekomendowane odpowiedzi

Jest mały miejski wozik, który w ostatnim roku zrobił 3200 km. Generalnie krótkie odcinki ale codziennie praktycznie + małe trasy po ok. 70 km raz na miesiąc. Ostatnia wymiana oleju była we wrześniu 2021. No i się zastanawiam czy jest sens wymieniać w tym roku? Aktualny przebieg 125 kkm, oleju nie bierze, silnik benzynowy 1.2 69 KM produkcji fiatowskiej. Olej od 3 lat MOTUL 8100 X-Clean 5W-40

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

28 minut temu, Randar napisał:

Jest mały miejski wozik, który w ostatnim roku zrobił 3200 km. Generalnie krótkie odcinki ale codziennie praktycznie + małe trasy po ok. 70 km raz na miesiąc. Ostatnia wymiana oleju była we wrześniu 2021. No i się zastanawiam czy jest sens wymieniać w tym roku? Aktualny przebieg 125 kkm, oleju nie bierze, silnik benzynowy 1.2 69 KM produkcji fiatowskiej. Olej od 3 lat MOTUL 8100 X-Clean 5W-40

 

Zależy jak bardzo zależy Ci na tym aucie i ile jeszcze planujesz go eksploatować i co z nim później robić (złom czy sprzedaż). Ja bym ten olej wymienił w okolicy 5 kkm, nie ze względu na czas, a na krótkie trasy jakie robi. Silnik niedogrzany może mieć w oleju benzynę i wilgoć. 

  • Lubię to 5
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

36 minutes ago, Randar said:

Jest mały miejski wozik, który w ostatnim roku zrobił 3200 km. Generalnie krótkie odcinki ale codziennie praktycznie + małe trasy po ok. 70 km raz na miesiąc. Ostatnia wymiana oleju była we wrześniu 2021. No i się zastanawiam czy jest sens wymieniać w tym roku? Aktualny przebieg 125 kkm, oleju nie bierze, silnik benzynowy 1.2 69 KM produkcji fiatowskiej. Olej od 3 lat MOTUL 8100 X-Clean 5W-40

 

 

Ja bym wymienil za rok, przy takich przebiegach.

Mialem ten silnik w 500-ce, stara, toporna konstrukcja.

  • Lubię to 5
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Randar napisał:

Jest mały miejski wozik, który w ostatnim roku zrobił 3200 km. Generalnie krótkie odcinki ale codziennie praktycznie + małe trasy po ok. 70 km raz na miesiąc. Ostatnia wymiana oleju była we wrześniu 2021. No i się zastanawiam czy jest sens wymieniać w tym roku? Aktualny przebieg 125 kkm, oleju nie bierze, silnik benzynowy 1.2 69 KM produkcji fiatowskiej. Olej od 3 lat MOTUL 8100 X-Clean 5W-40

 

Jeśli używany codziennie, to tak naprawdę nie ma dużej różnicy czy w tym okresie zrobił 3000, 6000 czy 9000.

Silnik prosty, pojedzie na oleju do frytek, ale nie zmienia to faktu że codziennie eksploatowany.

A propos frytek, kiedyś @pawel_78 temat wymiany oleju porównał do smażenia frytek - nie ważne czy usmażymy ich małą porcję czy całą paczkę, olej jest tak samo zużyty.

 

Osobiście to może trochę przeciągnąłbym wymianę, ale nie o rok. Nie kroi się w najbliższym czasie jakaś wymiana klocków albo przegląd po którym coś może wyjść? Wówczas przy okazji można i olej zmienić.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Majkiel napisał:

 

Jeśli używany codziennie, to tak naprawdę nie ma dużej różnicy czy w tym okresie zrobił 3000, 6000 czy 9000.

Silnik prosty, pojedzie na oleju do frytek, ale nie zmienia to faktu że codziennie eksploatowany.

A propos frytek, kiedyś @pawel_78 temat wymiany oleju porównał do smażenia frytek - nie ważne czy usmażymy ich małą porcję czy całą paczkę, olej jest tak samo zużyty.

 

Osobiście to może trochę przeciągnąłbym wymianę, ale nie o rok. Nie kroi się w najbliższym czasie jakaś wymiana klocków albo przegląd po którym coś może wyjść? Wówczas przy okazji można i olej zmienić.

Nic do zrobienia, świeżo po przeglądzie rejestracyjnym i diagnosta mi uświadomił przebieg 😲

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Randar napisał:

Jest mały miejski wozik, który w ostatnim roku zrobił 3200 km. Generalnie krótkie odcinki ale codziennie praktycznie + małe trasy po ok. 70 km raz na miesiąc. Ostatnia wymiana oleju była we wrześniu 2021. No i się zastanawiam czy jest sens wymieniać w tym roku? Aktualny przebieg 125 kkm, oleju nie bierze, silnik benzynowy 1.2 69 KM produkcji fiatowskiej. Olej od 3 lat MOTUL 8100 X-Clean 5W-40

 

 

Nie chcesz iść w koszty kup Olej Dexos 2 GM i wymień po roku. Bardzo dobry, tani olej, spełniający chyba wszystkie normy do większości pojazdów. Z wymianą nie przekroczysz 150-200 zł łącznie z filtrem. 

Edytowane przez spad
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

43 minuty temu, spad napisał:

 

Nie chcesz iść w koszty kup Olej Dexos 2 GM i wymień po roku. Bardzo dobry, tani olej, spełniający chyba wszystkie normy do większości pojazdów. Z wymianą nie przekroczysz 150-200 zł łącznie z filtrem. 

Koszt jest drugorzędny, bardziej chodzi o ewentualny przerost formy nad treścią. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, Randar napisał:

Jest mały miejski wozik, który w ostatnim roku zrobił 3200 km. Generalnie krótkie odcinki ale codziennie praktycznie + małe trasy po ok. 70 km raz na miesiąc. Ostatnia wymiana oleju była we wrześniu 2021. No i się zastanawiam czy jest sens wymieniać w tym roku? Aktualny przebieg 125 kkm, oleju nie bierze, silnik benzynowy 1.2 69 KM produkcji fiatowskiej. Olej od 3 lat MOTUL 8100 X-Clean 5W-40

 

Zmieniać, dlatego, że krótkie odcinki.

W Ignisie z 1.5 w rok zrobiłem 798km, tak, niecały tysiąc, olej zmieniony. W Sorento z 3.3 V6 co kwartał i 3kkm, bo krótkie odcinki właśnie. Ile Ci tam oleju wejdzie, 3l w ten silnik?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

37 minutes ago, Pipper said:

Zmieniać, dlatego, że krótkie odcinki.

W Ignisie z 1.5 w rok zrobiłem 798km, tak, niecały tysiąc, olej zmieniony. W Sorento z 3.3 V6 co kwartał i 3kkm, bo krótkie odcinki właśnie. Ile Ci tam oleju wejdzie, 3l w ten silnik?

 

A gdybys nie zmienil to co by mu sie stalo?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Silnik prosty, nie wymagający wiele od oleju, na pośrednim wtrysku, wiec paliwa nie powinno być dużo w oleju, tylko Motul 5w40 C3 nie jest olejem typu Longlife i lepiej zmienić po 12, maksymalnie 15 miesiącach. Wysokie wymagania pod względem odporności na utlenianie, zachowanie lepkości i alkaliczność mają oleje z normą VW 504/507. Są testowane podczas pracy 600 godz. i występują w lepkościach 0w30 i 5w30, dlatego zmieniłbym przed zimą olej na tani np Lotos Aurum 504/507 5w30 i wtedy z większym spokojem można go zostawić na dłużej niż rok w silniku.

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Maciej__ napisał:

 

A gdybys nie zmienil to co by mu sie stalo?

Przez zaniedbania olejowe poprzednika zmieniałem łańcuchy w Ignisie i w Sorento, o ile ignis cenowo i dostępne spoko, o tyle Sorento cała zabawa bliżej 6kpln i ciągnięcie gratów z USA. Więc co by się stało pytasz? Padły napinacze w oby dwu przypadkach... Bo ktoś zaoszczędził 2 stówy na olej i filtr... :piwko:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, kaczorek79 napisał:

Silnik prosty, nie wymagający wiele od oleju, na pośrednim wtrysku, wiec paliwa nie powinno być dużo w oleju, tylko Motul 5w40 C3 nie jest olejem typu Longlife i lepiej zmienić po 12, maksymalnie 15 miesiącach. Wysokie wymagania pod względem odporności na utlenianie, zachowanie lepkości i alkaliczność mają oleje z normą VW 504/507. Są testowane podczas pracy 600 godz. i występują w lepkościach 0w30 i 5w30, dlatego zmieniłbym przed zimą olej na tani np Lotos Aurum 504/507 5w30 i wtedy z większym spokojem można go zostawić na dłużej niż rok w silniku.

To, że instrukcja mówi o 5W-40 nie przeszkadza?

 

Oleje do silników benzynowych i silników diesla

SAE 5W-40 engine oil (WSS-M2C917-A)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Randar napisał:

Koszt jest drugorzędny, bardziej chodzi o ewentualny przerost formy nad treścią. 

 

Ja bym wyminiał, co jak co rok minął. A jak sam piszesz auto jeździ codziennie, choć na krótkich odcinkach. Tak czy inaczej pracuje każdego dnia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minutes ago, Pipper said:

Przez zaniedbania olejowe poprzednika zmieniałem łańcuchy w Ignisie i w Sorento, o ile ignis cenowo i dostępne spoko, o tyle Sorento cała zabawa bliżej 6kpln i ciągnięcie gratów z USA. Więc co by się stało pytasz? Padły napinacze w oby dwu przypadkach... Bo ktoś zaoszczędził 2 stówy na olej i filtr... :piwko:

 

I padlo dlatego, ze ktos robil przebiegi rzedu 3-5kkm/rok i wymienial olej co 2 lata niz co rok?

Zeby ludzie tak pilnowali tego co wkladaja do garnka i jedza, jak celebruja te wymiany oleju co chwile ;]

 

  • Lubię to 2
  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, Randar napisał:

To, że instrukcja mówi o 5W-40 nie przeszkadza?

 

Oleje do silników benzynowych i silników diesla

SAE 5W-40 engine oil (WSS-M2C917-A)

 

Absolutnie nie przeszkadza. Jeśli auto po gwarancji, a tak zakładam, to nie musisz się trzymać norm. Masz ten silnik zapewne w Fordzie Ka, skoro jest norma Forda, a Fiaty miały 9.55535S2 w tym silniku, czyli też 5w40 C3. Oleje VAG 504/507 również bazują na ACEA C3 i muszą mieć HTHS >3,5, jak oleje 0/5w40. Spokojnie zalewaj i wtedy bez obaw można przeciągnąć termin wymiany, jak niski przebieg.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 minut temu, Maciej__ napisał:

 

I padlo dlatego, ze ktos robil przebiegi rzedu 3-5kkm/rok i wymienial olej co 2 lata niz co rok?

Zeby ludzie tak pilnowali tego co wkladaja do garnka i jedza, jak celebruja te wymiany oleju co chwile ;]

 

Bardziej zamiast 10-15kkm lub rok było to 30kkm i słaby olej. Ja jeździłem w ciężkich warunkach na niedogrzanym silniku, wolałem częściej zmienić olej i mieć spokój. Spokojna Twoja, w garnku też pilnuję :]

Poza tym, nic nie celebruję, ale gdzieś to w zgodzie z kulturą techniczną mi nie idzie w parze, szczególnie na forum motoryzacyjnym...

No jeszcze gdyby to było jakieś 10 litrów oleju... A później czytamy, że majonez pod korkiem, że odma zatkana, że smarowania nie było, że silnik do remontu... 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, Pipper napisał:

Poza tym, nic nie celebruję, ale gdzieś to w zgodzie z kulturą techniczną mi nie idzie w parze, szczególnie na forum motoryzacyjnym...

No jeszcze gdyby to było jakieś 10 litrów oleju... A później czytamy, że majonez pod korkiem, że odma zatkana, że smarowania nie było, że silnik do remontu... 

 

Forum się zmienia. Wielu użytkowników traktuje swoje pojazdy podobnie jak ich koledzy w Niemczech czy w Szwajcarii - kupują nowe z otwartym excelem na pulpicie, analizują wyposażenie, awaryjność, najlepszy moment na sprzedaż i nie przejmują się kto później będzie tym jeździł. Mimo powszechnie znanych opinii fachowców nt długich interwałów wymiany oleju stosują się do ekologicznych/ekonomicznych zaleceń w instrukcji obsługi. Po prostu "centusie" 😉

.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 hours ago, Pipper said:

Bardziej zamiast 10-15kkm lub rok było to 30kkm i słaby olej. Ja jeździłem w ciężkich warunkach na niedogrzanym silniku, wolałem częściej zmienić olej i mieć spokój.

 

Tylko, ze to jest zupelnie inna sytuacja niz autora watku. Zmiana co 2 lata w niczym nie zaszkodzi w aucie, ktore robi max kilka kkm rocznie.

Jak tylko poziom oleju bedzie w normie, to czy olej ma rok czy 2 lata jest bez znaczenia.

Predzej zgnije niz cokolwiek sie stanie z tym silnikiem.

  • Lubię to 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, Maciej__ napisał:

 

Tylko, ze to jest zupelnie inna sytuacja niz autora watku. Zmiana co 2 lata w niczym nie zaszkodzi w aucie, ktore robi max kilka kkm rocznie.

Jak tylko poziom oleju bedzie w normie, to czy olej ma rok czy 2 lata jest bez znaczenia.

Predzej zgnije niz cokolwiek sie stanie z tym silnikiem.

Też wychodzę z tego założenia, w reno mam interwały co 30 kkm/2 lata. Po roku wymieniłem mimo wszytko olej, dla spokoju ducha i żeby 4 właściciel mnie wychwalał w niebiosa. Teraz też w sumie mógłbym bo mam 3 rok, ASO zaprasza mnie za rok na wymianę w ramach pakietu przeglądów. I w sumie mógłbym wymienić, tak dla zasady, ale nie chce mi się trochę bo muszę umówić się do znajomego mechanika a czasu jak na lekarstwo. Tylko skoro @kaczorek79piszę że lepiej wymienić, auto zrobiło w rok aż 8 kkm. Z drugiej strony rozważam sprzedaż za 6 msc i nie wiem czy chce mi się jeszcze coś robić przy aucie skoro i tak zaraz go sprzedam a jest serwisowany zgodnie z planem ASO a i nawet częściej.

 

21 minut temu, bochumil napisał:

 

Forum się zmienia. Wielu użytkowników traktuje swoje pojazdy podobnie jak ich koledzy w Niemczech czy w Szwajcarii - kupują nowe z otwartym excelem na pulpicie, analizują wyposażenie, awaryjność, najlepszy moment na sprzedaż i nie przejmują się kto później będzie tym jeździł. Mimo powszechnie znanych opinii fachowców nt długich interwałów wymiany oleju stosują się do ekologicznych/ekonomicznych zaleceń w instrukcji obsługi. Po prostu "centusie" 😉

Dalej nie rozumiesz, że nie każdy będzie patrzył ile do auta będzie musiał dołożyć 2 i nasty użytkownik samochodu, co to interesuje pierwszego? Nie centusie a ludzie kupujący święty spokój. Centusiowi szkoda na auto z salonu. Później taki Ty obrażasz Niemców czy Szwajcarów że nie są osłami i stać ich na nowe auta a Ty biedny musisz potem po nich naprawiać bo debile nie zmieniali oleju co rok albo 10 kkm.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, komor napisał:

Też wychodzę z tego założenia, w reno mam interwały co 30 kkm/2 lata. Po roku wymieniłem mimo wszytko olej, dla spokoju ducha i żeby 4 właściciel mnie wychwalał w niebiosa. Teraz też w sumie mógłbym bo mam 3 rok, ASO zaprasza mnie za rok na wymianę w ramach pakietu przeglądów. I w sumie mógłbym wymienić, tak dla zasady, ale nie chce mi się trochę bo muszę umówić się do znajomego mechanika a czasu jak na lekarstwo. Tylko skoro @kaczorek79piszę że lepiej wymienić, auto zrobiło w rok aż 8 kkm. Z drugiej strony rozważam sprzedaż za 6 msc i nie wiem czy chce mi się jeszcze coś robić przy aucie skoro i tak zaraz go sprzedam a jest serwisowany zgodnie z planem ASO a i nawet częściej.

 

Dalej nie rozumiesz, że nie każdy będzie patrzył ile do auta będzie musiał dołożyć 2 i nasty użytkownik samochodu, co to interesuje pierwszego? Nie centusie a ludzie kupujący święty spokój. Centusiowi szkoda na auto z salonu. Później taki Ty obrażasz Niemców czy Szwajcarów że nie są osłami i stać ich na nowe auta a Ty biedny musisz potem po nich naprawiać bo debile nie zmieniali oleju co rok albo 10 kkm.

 

 

A Ty dalej nie rozumiesz, że interwały wymiany oleju narzucone przez producentów nijak mają się do wytrzymałości silników jak i ekologii.

 Auto ma być tanie w produkcji, drogie w zakupie i tanie w serwisowaniu w okresie gwarancyjnym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 minuty temu, Maciej__ napisał:

 

Tylko, ze to jest zupelnie inna sytuacja niz autora watku. Zmiana co 2 lata w niczym nie zaszkodzi w aucie, ktore robi max kilka kkm rocznie.

Jak tylko poziom oleju bedzie w normie, to czy olej ma rok czy 2 lata jest bez znaczenia.

Predzej zgnije niz cokolwiek sie stanie z tym silnikiem.

 

Tu nie chodzi tyle o przebieg, co użytkowanie - samochód jest używany codziennie. Czy zrobi 5 czy 50km to już inna sprawa. Olej traci właściwości.

Owszem, nic się pewnie nie stanie jeśli nie zmieni się oleju przez kolejny rok ani pewnie przez dwa. Ale jeśli autor nie zamierza w najbliższym czasie sprzedawać auta, a koszt oleju nie stanowi problemu, to niech zmieni, ewentualnie przeciągnie kilka miesięcy.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tesciowa przez 7 lat miała seicento z silnikiem 1.1 (bardzo podobny do Twojego)

Wymieniłem jej olej po zakupie i do czasu sprzedaży nie był wymieniony ani raz, bo powiedziała że tak mało jeździ, to nie ma potrzeby. Zrobiła w tym czasie 800 km (tak, 800 km w 7 lat). Nic się nie stało, auto u nowego właściciela jeździ dalej na tym oleju i jest zadowolony ;]

W zeszłym roku kupiła sobie Forda ka 1.2, czyli to co Ty masz. Wymieniłem olej oczywiście i wszystkie filtry, no i sytuacja identyczna, że nie będzie ruszać niczego dokąd bedzie jeździć. Jak na razie przejechane 300 km, z czego połowę zrobiłem ja ;]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

57 minut temu, bochumil napisał:

 

A Ty dalej nie rozumiesz, że interwały wymiany oleju narzucone przez producentów nijak mają się do wytrzymałości silników jak i ekologii.

 Auto ma być tanie w produkcji, drogie w zakupie i tanie w serwisowaniu w okresie gwarancyjnym.

Ja to doskonale wiem, ale jeśli zmieniam samochód co 3 lata to znajdź mi jeden powód dlaczego miałbym częściej wymieniać olej niż zaleca producent? Interwały co 30 kkm/2 lata wprowadzono z kilku względów, m. in. przez floty (większa opłacalność) eko unie, mniej wymian oleju i jego recyklingu.

 

26 minut temu, blue_ napisał:

Tesciowa przez 7 lat miała seicento z silnikiem 1.1 (bardzo podobny do Twojego)

Wymieniłem jej olej po zakupie i do czasu sprzedaży nie był wymieniony ani raz

Znam kilka takich przypadków w starych pojazdach, auta były sprzedawane dalej, olej pozostał. Nie sypały się w nich wcale silniki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Maciej__ napisał:

 

Tylko, ze to jest zupelnie inna sytuacja niz autora watku. Zmiana co 2 lata w niczym nie zaszkodzi w aucie, ktore robi max kilka kkm rocznie.

Jak tylko poziom oleju bedzie w normie, to czy olej ma rok czy 2 lata jest bez znaczenia.

Predzej zgnije niz cokolwiek sie stanie z tym silnikiem.

Jak to jest z fiatowskich 1.2 fire 8v, to spoko, niech jeździ, tylko na majonez pod korkiem uważa. Ja bym zmienił, ale ja to ja ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.