Jump to content

Łatwe obniżanie miecia - czyli gleba dla ubogich (manual)


Recommended Posts

Jako, że mój matiz po założeniu amortyzatorów Bilstein B4 podniósł się okrutnie, postanowiłem cos z tym zrobić. Tak więc kol. Dziku uknuł nikczemny plan jak to zrobić.

Postanowiliśmy obciąć seryjne sprężyny na tyle, aby mieczysław obniżył się do poziomu statystycznego toczydełka. Jest to także sposób na to aby praktycznie bez kosztów obniżyć trochę autko zachowując przy tym komfort jazdy (ktory bądź co bądź traci się kupując sprężyny progresywne).

Więc:

1) wyjmowanie kolumny Mc. Persona z autka:

- oczywiscie najpierw ściągamy koło (przednie żeby być konkretnym zlosnik.gif )

- odkręcamy zaznaczone śrubki od strony komory silnika (z lewej strony wymaga to odkręcenie skrzynki bezpieczników, a z prawej wyjęcia zbiorniczka od płynu do wspomagania)

zdjcie018re1.jpg

-nastepnie wykręcamy nakretki i wyciągamy zaznaczone śruby:

zdjcie016qb5.jpg

należy pamietać oczywiscie o wyjęciu z uchwytu przewodu hamulcowego i po skonczonej robocie o wsadzeniu go tam - nie wsadzony moze latać w rozne miejsca, przetrzeć się i moze dojsc do nieszczescia

Całą kolumnę Mc. Persona mamy już na stole smile.gif

2) Rozebranie kolumny:

-następny etap to założenie ściągacza do sprężyn na sprężynę i ściśnięcie jej:

zdjcie015os8.jpg

- no i jak mamy sprezyne dobrze scisnietą odkrecamy śrubę na górze amorka (zielona strzałka)

zdjcie018nr0.jpg

po odkreceniu śrubki ściągamy całą górę, ktora ma swoje składowe - oto one:

zdjcie011pg4.jpg

zdjcie014ld3.jpg

PRzy składaniu pamiętamy o tym żeby wszystko wsadzic w odpowiedniej kolejności i zeby nie odwracać elementów (dlatego uważnie to rozkładamy i patrzymy jak to leży i jak to potem wsadzić) - nieprawidlowe złożenie u mnie poskutkowało stukami podczas jazdy a po rozebraniu pogięciem metalowej podkładki.

- tak więc zdjęliśmy już górę amorka, sprężyna sama złazi no i mamy ją w ręce. ściągamy z niej ściągacz.

3) Faza tri - skracanie spręzyny:

-wraz z Dzikiem skróciliśmy dolną część spręzyny (rozrozniamy która górna, a która dolna tak, że dolna się zwęża). jednak jesli mialbym robic to jeszcze raz to poszła by górna część spręzyny (bo tam nie ma zwężen tylko cały czas ten sam obwód sprężyny). Doświadczalnie ustalono, że najlepiej to chlasnąc 1 pełny zwój (czyli w miejscu gdzie konczy sie drut ale niżej poprowadzic cięcie). Ucięcie połowy zwoju nie dało żadnych zauważalnych rezultatów.

No to kątówka i jazda 270635636-JUMP2.gif - na zdjęciu kol. Dziku oddaje się swemu hobby:

zdjcie001vn7.jpg

4) Montaż:

Składamy wsio tak jak rozbieraliśmy tylko w odwrotnej kolejności, trzeba dobrze ścisnąć sprężynę aby potem dobrz weszła ta górna nakrętka.

Po robocie cieszymy się z lekko niższego autka (ja moge "zglebienie" oceniam na niecałe 20mm, ale to ostatecznie ocenię na najbliższym spocie wink.gif )

Powodzenia!

Link to post
Share on other sites

a tu jeszcze troche fotek do kontemplacji

seryjna sprężyna vs. Progresywna ( H&R do fiesty Xr przerobiona pod miecia by Dziku wink.gif )

zdjcie002ii1.jpg

a tak wyglądają sciągacze zlosnik.gif

zdjcie003lh5.jpg

Tu miecio na pokazanych progresach (zszedł dobrze ponad 50mm biglaugh.gif ) - efekt niepełny bo auto po prostu spuszczone z lewarka - jakbym sie przejechal nim to by sie uleżało i nizej było wink.gif

zdjcie005lq2.jpg

zdjcie006hq4.jpg

dla porównania tak moj mietek stał przed całą operacją - seria amory + bilstein B4

zdjcie007gb9.jpg

a tu sprawca całego zamieszania - amorek Bilstein B4 wink.gif

zdjcie000yx4.jpg

zdjec jak teraz siedzi nie mam bo ciemno jak u murzyna... pod koszulą wink.gif jutro na spocie sie fotki porobi smile.gif

I chciałbym złożyć oficjalne podziękowania dla kol. Dziku, który ofiarnie pomagał i de facto wykonał większą część roboty, za co bardzo mu dziękuję 20.GIF20.GIF20.GIF20.GIF20.GIF

Link to post
Share on other sites

> czekam na pierwszego posta pt "dobiłem zawieszeniem"

nie będzie wink.gif moj mietek stoi teraz jak seryjniak, a jest od niego twardszy - bilstein B4 + krótsze sprezyny - czyli pracuje mniej zwojów waytogo.gif

Link to post
Share on other sites

no to teraz claps.gif masz elegancko, ale nie jesteś pierwszy. Ja od przeszło 3 lat mam przód ciachnięty o 1,5 zwoja od góry, bo drażniło mnie to tak samo jak ciebie teraz. Większość matizów nawet tych seryjnych ma przód zadarty ku górze czerwona.gif

Link to post
Share on other sites

> No to już wiadomo do kogo się udać w sprawie gleby

> Ten ściągacz to kupowałeś specjalnie na tę okazję?

Ściągacze leżą u mnie już kilka lat, bo 2 razy w roku wymiana zawiasu

zima - seria

lato - gleba

kupiłem na giełdzie w mysłowicach koszty ok 35 zł

Link to post
Share on other sites

> No to już wiadomo do kogo się udać w sprawie gleby

> Ten ściągacz to kupowałeś specjalnie na tę okazję?

ściągacz Dzika waytogo.gif

ale to na giełdzie pare groszy kosztuje, kupię sobie jak tam będę

Link to post
Share on other sites

> I chciałbym złożyć oficjalne podziękowania dla kol. Dziku, który

> ofiarnie pomagał i de facto wykonał większą część roboty, za co

> bardzo mu dziękuję

o tak..:). na kol Dziku zawsze mozna liczyc!!.. palacz.gif

cool.gif

no i fajnie, ze udalo ci sie to zrobic w koncu..;).

Link to post
Share on other sites

> nie polecam ciecia springow ale rzeczywiscie jest to najtanszy sposob

> na zglebienie

bo... jeśli masz w tym temacie jakieś doświadczenie to opisz

napewno lepsze to od ściągaczy oferowanych na allegro no.gif

Link to post
Share on other sites

> nie polecam ciecia springow ale rzeczywiscie jest to najtanszy sposob

> na zglebienie

szczególnie w moim przypadku - po podniesieniu nienaturalnym auta przez za mocne amory smile.gif teraz mam standart i twardo waytogo.gif

Link to post
Share on other sites

> nie polecam ciecia springow ale rzeczywiscie jest to najtanszy sposob

> na zglebienie

Wiesz wszystko zależy od charakterystyki zawieszenia, najważniejsze żeby nie przesadzić.

Myślę że w matizku można maksymalnie odciąć 2 zwoje i nie powinno dobijać zawieszenie. no chyba że się maksymalnie obciąży auto (5 osób + bagaż).

Link to post
Share on other sites

No nieźle, chcę to zobaczyć na własne oczy icon_eek.gifzlosnik.gif

Czy można założyć gumy, by zawieszenie nie dobijało?

Jak się ta operacja będzie miała do ch-tyki pracy zawieszenia/amorków?

Link to post
Share on other sites

.

> 3) Faza tri - skracanie spręzyny:

> -wraz z Dzikiem skróciliśmy dolną część spręzyny (rozrozniamy która

> górna, a która dolna tak, że dolna się zwęża). jednak jesli

> mialbym robic to jeszcze raz to poszła by górna część spręzyny

> (bo tam nie ma zwężen tylko cały czas ten sam obwód sprężyny).

> Doświadczalnie ustalono, że najlepiej to chlasnąc 1 pełny zwój

> (czyli w miejscu gdzie konczy sie drut ale niżej poprowadzic

> cięcie). Ucięcie połowy zwoju nie dało żadnych zauważalnych

> rezultatów.

no i tu masz racje lepiej bylo sie zajac górną częścią, siedzi ci teraz dobrze w gniezdzie sprezyna? bo bylo ono dla węższej szerokosci robione i w skrajnym wypadku moze byc bambuko 270751858-jezyk.gifhmm.gif

Link to post
Share on other sites

> .

> no i tu masz racje lepiej bylo sie zajac górną częścią, siedzi ci

> teraz dobrze w gniezdzie sprezyna? bo bylo ono dla węższej

> szerokosci robione i w skrajnym wypadku moze byc bambuko

jako że ścięliśmy tlkyo 1 zwój to siadło ładnie, jakby wiecej to rzeczywiscie mogly by być jaja waytogo.gif

Link to post
Share on other sites

> No nieźle, chcę to zobaczyć na własne oczy

wpadnij na spota - dzisiaj 12ta IKEA smile.gif

> Czy można założyć gumy, by zawieszenie nie dobijało?

Ja na pewno nie muszę, bo useryjniłem swojego matiza po prostu smile.gif a jako, że mniej zwojów pracuje i jeszcze te B4 to mam twardszą zawieche.

> Jak się ta operacja będzie miała do ch-tyki pracy

> zawieszenia/amorków?

j.w.

Link to post
Share on other sites

> Ja na pewno nie muszę, bo useryjniłem swojego matiza po prostu a

> jako, że mniej zwojów pracuje i jeszcze te B4 to mam twardszą

> zawieche.

Ale przy tych amortyzatorach (B4) useryjniłeś.

Bo jeśli byś tam teraz włożył seryjne amorki to pewnie by siadło.

Link to post
Share on other sites

> Ściągacze leżą u mnie już kilka lat, bo 2 razy w roku wymiana zawiasu

> zima - seria

> lato - gleba

> kupiłem na giełdzie w mysłowicach koszty ok 35 zł

W zyciu nie dalbym 35zl za taki sciagacz jak mozna samemu zrobic (oczywiscie nie kazdy ma takie mozliwosci) w kazdym razie za duzo kasuja

Link to post
Share on other sites

smile.gif

Zanim kupiłem mietka mialem przez 7 lat skodzinkę 105S!!! Zarąbista maszynka smile.gif. Takie metody z obcinaniem sprężyn to wskodach standard. Faktycznie lepiej się śmigalo i samochodem tak nie bujalo, ale ponieważ bagażnik wskodach jest z przodu nic juz tam nie można było przewieść procz szkolnego plecaka z książkami hehe.gif

Link to post
Share on other sites

> a ty jaką masz wymówkę TYM RAZEM skoro Mateusz jedzie, żeby nie

> przyjechac z nim?

Sorki, ale nie mogłem dziś.

Volcan, dam Ci połowe moich jak nie odbierzesz przed kolejną podróżą zlosnik.gif

A w Turcji to są jakieś matizy? Będziesz rozdawał kalendarze Turczynkom? cfaniaczek.gifzlosnik.gif

Link to post
Share on other sites

> Sorki, ale nie mogłem dziś.

> Volcan, dam Ci połowe moich jak nie odbierzesz przed kolejną podróżą

> A w Turcji to są jakieś matizy? Będziesz rozdawał kalendarze

> Turczynkom?

A do Turków to mi nie trzeba smile.gif Nie widziałem tam ani jednego Matiza - widziałem za to maluchy nawet 270635636-JUMP2.gif

Link to post
Share on other sites

> oj Ania Ania, nie krytykuj dopóki nie widziałaś

Sie z nas Qurczak napiernicza .... na następny spot przywiozę kątówkę to zrobimy jej cabrioleta zeby.GIF

Link to post
Share on other sites

> Sie z nas Qurczak napiernicza .... na następny spot przywiozę kątówkę

> to zrobimy jej cabrioleta

Jest tylko jeden problem... hmm.gif

... gdzie przymocujecie spojler z tylnej klapy rotfl.gif

Link to post
Share on other sites

> A do Turków to mi nie trzeba Nie widziałem tam ani jednego Matiza -

> widziałem za to maluchy nawet

No ale nigdy nic nie wiadomo. Wiesz jakby moglo byc egzotycznie na IKM'ie? cfaniaczek.gifzlosnik.gif

Link to post
Share on other sites

> No ale nigdy nic nie wiadomo. Wiesz jakby moglo byc egzotycznie na

> IKM'ie?

Jeszcze jakbym na jakimś spocie ten język usłyszał... Mógłbym oszaleć albo coś...

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.