Skocz do zawartości

Zwiększenie Vmax bez zwiekszania momentu/mocy ? Możliwe?


michalkl1

Rekomendowane odpowiedzi

Czemu aerodynamika nie? Opory to podstawowe ograniczenie (pomijając kaganiec). Prędkość maksymalną osiągamy, gdy opory zrównują się z mocą silnika na danych obrotach. Więc zmniejszenie oporów zwiększy prędkość maksymalną. Opory, czyli aerodynamika, ale też opory toczenia (np. opony z mniejszym oporem/cieńsze/twardsze, wyłączenie zbędnych odbiorników prądu, wyłączenie limy itp.), opory wewnętrzne silnika czy skrzyni (np. olej o mniejszej lepkości może mieć znaczenie). Teoretycznie zmniejszenie masy nie powinno zauważalnie wpłynąć na v-max (na przyspieszenie owszem). Ale odrobinę  wpłynie, bo zmniejszy ugięcie opon czy opory na łożyskach kół. Ale to pewnie niemierzalne wartości.

 

 

Przełożenia - to już zależy od konkretnej sytuacji. Gdy np. na piątce osiągamy prędkość maksymalną gdy mamy obroty o 1000 obrotów silnika wyższe, niż gdy osiąga moc maksymalną, to dołożenie kolejnego biegu, gdzie przy 1500 obrotów niżej mamy dotychczasową prędkość maksymalną - to pewnie sporo jeszcze szybciej pojedziemy. Ale jeżeli osiągamy prędkość maksymalną przy maksymalnej mocy, to już nic nie wyciągniemy. Do tego ten sam efekt co zmianą przełożeń osiągniemy rozmiarem opon - montując większe w tym pierwszym przykładzie pojedziemy szybciej.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli z gpsa to większy profil opon, płaska podłoga, małe lusterka, pozaklejać szpary, kołpaki aero, a nawet wywalenie antenki

Btw mialem kiedys CC 900, w ktorym przy 120km/h sie same lustrka skladaly :hehe:, cos jak zmienna geometria skrzydel w niektorych mysliwcach ;]
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Takim czymś mnie zagiął kolega. Jest to mozliwe?

Zmniejszyć opory toczenia - cienkie opony.

Zmniejszyć opory aerodynamiczne - zlikwidować wszystko, co wystaje.

 

Zmniejszenie oporu aerodynamicznego ma największy potencjał, bo ten opór rośnie do kwadratu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo prosto. Wywal z auta fotel pasażera, tylną kanapę z siedziskiem, koło zapasowe, tylną półkę, wykładzinę bagażnika, gumowe dywaniki ze środka. W przypadku kompakta zyskasz w ten sposób około 60kg. czyli prawie dorosłego człowieka mniej na pokładzie.

Jeżeli auto bazowo waży koło 1100kg to się mocno zdziwisz ile zyska w ten sposób na dynamice i vmax.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Takim czymś mnie zagiął kolega. Jest to mozliwe?

Jak najbardziej...

Np Hyundai Getz 1,5 CRDI - Vmax osiągał na "odcieciu" obrotów... a biorąc pod uwage że przy predkosci nieco mniejszej niż vmax przyspieszal jeszcze przyzwoicie  to gdyby był kolejny bieg pewnie jechałny szybciej...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo prosto. Wywal z auta fotel pasażera, tylną kanapę z siedziskiem, koło zapasowe, tylną półkę, wykładzinę bagażnika, gumowe dywaniki ze środka. W przypadku kompakta zyskasz w ten sposób około 60kg. czyli prawie dorosłego człowieka mniej na pokładzie.

Jeżeli auto bazowo waży koło 1100kg to się mocno zdziwisz ile zyska w ten sposób na dynamice i vmax.

Zmniejszy masę, to zyska na przyśpieszeniu, ale nie na v max.

Do V max potrzeba mocy, przełożeń, odpowiedniej aerodynamiki i oporów toczenia. Jeśli moc jest stała, to zostaje zmniejszenie oporów toczenia i poprawienie aero. Przełożenie pomoże w przypadku, gdy aktualna v max jest przy odcince na najwyższym biegu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Takim czymś mnie zagiął kolega. Jest to mozliwe?

 

To jedynie poprzez zmianę przełożenia skrzyni (ale nie ma pewności czy się da, bo może już jest optymalnie) lub eliminacje oporów (głównie oporu powietrza, więc np. jak auto kwadratowe dołożenie jakiegoś spoilera, obniżenie auta, inne opony itd)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zmniejszy masę, to zyska na przyśpieszeniu, ale nie na v max.

Do V max potrzeba mocy, przełożeń, odpowiedniej aerodynamiki i oporów toczenia. Jeśli moc jest stała, to zostaje zmniejszenie oporów toczenia i poprawienie aero. Przełożenie pomoże w przypadku, gdy aktualna v max jest przy odcince na najwyższym biegu.

 

Nie do końca tak musi być.

Są auta, gdzie V-max jest osiągany na przedostatnim biegu i / lub na ostatnim biegu nie da rady dojść do odcinki, wówczas być może gdyby istniało przełożenie pośrednie między tymi biegami dałoby lepszą V-max

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Btw mialem kiedys CC 900, w ktorym przy 120km/h sie same lustrka skladaly :hehe:, cos jak zmienna geometria skrzydel w niektorych mysliwcach ;]

 

Wyobraź sobie, że takie same lusterka montowano w maluchach po1996 roku.

I ten mój malec był na tyle udanym egzemplarzem, że również miałem to zjawisko (dozując cierpliwość na płaskiej prostej przekraczał realnie 125km/h, licznikowo 130).

Jedyną modyfikacją fabryki w tym maluchu był sklepany przedni resor.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.