Jump to content

Komputer pokładowy - spalanie chwilowe, średnie, inne


Zuraw

Recommended Posts

Próbował już to ktoś wydłubać z danych sterownika? W końću tam siedzą i można je pozyskać po czym wyświetlić w jakiś przystępny sposób. Ktoś o czymś takim słyszał albo wręcz widział, albo wręcz wie, czy, a jeśli tak, to gdzie można kupić?

Link to comment
Share on other sites

Można po k-linie ale to sporo rzeźby chyba, że ma się od razu całą rozpiskę komend bo tylko część jest standardowa a reszta zupełnie inna dla każdego producenta. Względnie podpatrzeć na porcie szeregowym co leci przy komunikacji z FESem na przykład.

Ale jak już wsadzać tam procka to może być łatwiej podpiąć się pod wtryski i po prostu policzyć ile paliwa leci. Nawet nie trzeba koniecznie tego rzeźbić jak ktoś nie ma weny albo możliwości bo na tej zasadzie działających komputerków jest sporo, również polskich na alledrogo chociażby. Nie tak dawno jak mnie pamięć nie myli było chyba też opisywane coś takiego w Elektronice dla Wszystkich lub Elektronice Praktycznej.

Link to comment
Share on other sites

Zależy jakiego sterownika. Zrobić komputerek na ATmedze w dzisiejszych czasach. żaden problem, patrz obrazek niżej. Tylko, że do spalania na 100 potrzebna jest informacja o biegu, a tego stare IAWy nie wiedzą, więc problem robi się nie prosty. Do tego są jeszcze interakcje ciśnienia paliwa na listwie i tym podobne.

 

P1030778.JPG

Link to comment
Share on other sites

W sumie zależy jak się to zrobi. Masz oczywiście rację, że potrzebne info obiegu jeżeli liczysz z obrotów ale ja już tak z automatu założyłem, że ma się informacje o prędkości po prostu bo to też nie problem. Z ciśnieniem paliwa to już się za dużo nie wymyśli ale przybliżenie chyba wystarczające przy założeniu, że jest stałe lub zmienne w z gry określony sposób.

 

A ten ze zdjęcia używa k-line'a? Jeżeli tak to chętnie spojrzałbym w kod :phi:

Link to comment
Share on other sites

Pokazywałem jak byłem mały  ;] Tak, to jest na połączeniu KL, jest tam taki sam układ jak w kablach VAG-KKL, tylko zamiast na FTDI wychodzi od razu do połączenia szeregowego ATmegi, która z kolei korzysta z interfacu Serial od Arduino. Jest to prototyp i wygląda niestety koszmarnie (lutowania nie pokażę, bo się wstydzę ;))

 

Tak, sama prędkość oczywiście wystarczy, nadal jednak nie jest to coś, co stare IAWy oferują i trzeba by wciągnąć dodatkowy sygnał i/lub układ do takiego ustrojstwa. 

 

Dla późniejszych kompów od MPI dało by się też zrobić takie coś na K, tylko komunikacja trochę trudniejsza, ale da się zrobić, w C na Linuxie dało radę, na Arduino powinno być jeszcze łatwiej, bo można pinami bezpośrednio sterować, żeby zrobić procedurę inicjalizacji. I wtedy mamy biegi, prędkość i co tam jeszcze trzeba. Kiedyś chciałem to ugryźć, ale czasu zabrakło  :(

Link to comment
Share on other sites

Hmm no od strony elektrycznej to ja nawet robiłem raz prosty interfejs z wykorzystaniem bodaj L9637, jest też kilka innych a można i na 2 tranzystorach nawet. Więcej roboty w samej komunikacji. Czyżby już gdzieś to po ludzku opisano? Jak ostatni raz interesowałem się tym tematem to połowa dokumentacji do konkretnego silnika była niejawna.

A co do biegów hmm... komp oferuje jawą informację o tym? Jak kombinowałem z bardziej zaawansowanym shiftlightem to stwierdziłem, że oczywiście da się wyczaić bieg z obrotów i prędkości ale trzeba tez zwracać uwagę na uślizgi. Ale ECU to naprawdę wyczaja? Wydawało mi się, że można się łatwo pogubić w takiej metodzie i przez to jest mało wiarygodna do poważniejszych zadań jak codzienne sterowanie silnikiem (nie liczę jakiś tam sekwencji startowych itp).

 

Ostatnio jestem zarobiony ale w ciągu kilku dni powinienem opublikować na YT epizodzik, w którym będzie pokazany układ do prędkości jakby co ;)

 

P.S.

Podziwiam drewniane "dystanse" do wyświetlacza :phi: A Arduino jest be bo ludzie już nawet nie wiedzą jaki mikrokontroler tam siedzi - "jak to? To on się nie nazywa Arduino?!" :hehe:

Link to comment
Share on other sites

Hmm no od strony elektrycznej to ja nawet robiłem raz prosty interfejs z wykorzystaniem bodaj L9637, jest też kilka innych a można i na 2 tranzystorach nawet. Więcej roboty w samej komunikacji. Czyżby już gdzieś to po ludzku opisano? Jak ostatni raz interesowałem się tym tematem to połowa dokumentacji do konkretnego silnika była niejawna.

A co do biegów hmm... komp oferuje jawą informację o tym? Jak kombinowałem z bardziej zaawansowanym shiftlightem to stwierdziłem, że oczywiście da się wyczaić bieg z obrotów i prędkości ale trzeba tez zwracać uwagę na uślizgi. Ale ECU to naprawdę wyczaja? Wydawało mi się, że można się łatwo pogubić w takiej metodzie i przez to jest mało wiarygodna do poważniejszych zadań jak codzienne sterowanie silnikiem (nie liczę jakiś tam sekwencji startowych itp).

 

Ostatnio jestem zarobiony ale w ciągu kilku dni powinienem opublikować na YT epizodzik, w którym będzie pokazany układ do prędkości jakby co ;)

 

P.S.

Podziwiam drewniane "dystanse" do wyświetlacza :phi: A Arduino jest be bo ludzie już nawet nie wiedzą jaki mikrokontroler tam siedzi - "jak to? To on się nie nazywa Arduino?!" :hehe:

 

O właśnie to to, L9637 tam siedzi, nie mam głowy do tych wszystkich symboli.

 

IAW 4AF podaje bieg, wyliczany jest z prędkości pojazdu i prędkości obrotowej silnika z tolerancją na wychwycenie właśnie uślizgów sprzęgła. Nic więcej tam nie ma.

 

Dokumentacje diagnostyczne do starszych IAW-ów są, trzeba tylko pogrzebać w necie, albo zajrzeć w źródła IAW ECU Scan. Do 4AF nie ma, ale da się zrobić reverse engineering przy pomocy port snifferra podczepionego do MES-a. 

 

Dystans był potrzebny, bo pod spodem jest wielgachny nastawny regulator napięcia, tak na prawdę niepotrzebny, i jest na śrubki, bo trzeba czasem się dobrać do ATmegi w celach update softu. Ale ogólnie cały układ kwalifikuje się na porządne przeprojektowanie i optymalizację.

 

Z Arduino mi czułki trochę opadły jak weszło to na ARMie i bazowym napięciu 3.3V. O ile samo w sobie dość rozwinięte, to coraz mniej przydatne do prostych eksperymentów. Szczerze to nawet nie wiem co tam teraz na tapecie jest, dawno nie zaglądałem. 

Link to comment
Share on other sites

Hmm... a może chciałbyś się pobawić trochę ARMem z ciekawym (to moje subiektywne zdanie :phi:) hardware'em bod takie zastosowania właśnie? ja mam coraz mniej czasu na bawienie się elektroniką i trochę mnie to boli, że lezą mi różne prototypy i się kurzą bo za soft nie mam czasu się zabrać :P Podeślę Ci może jakieś fotki i krótki opis na PW ;)

Link to comment
Share on other sites

Dokumentacje diagnostyczne do starszych IAW-ów są, trzeba tylko pogrzebać w necie, albo zajrzeć w źródła IAW ECU Scan. Do 4AF nie ma, ale da się zrobić reverse engineering przy pomocy port snifferra podczepionego do MES-a. 

Tiaa... Jasne....  :hehe: Nie obrażasz mnie?  ;l Ja chcę tylko spalanie średnie i chwilowe tak naprawdę dla IAW 18F, chyba, że przy okazji jakieś inne by się pojawiły  :phi:

Link to comment
Share on other sites

Tiaa... Jasne....  :hehe: Nie obrażasz mnie?  ;l Ja chcę tylko spalanie średnie i chwilowe tak naprawdę dla IAW 18F, chyba, że przy okazji jakieś inne by się pojawiły  :phi:

 

To była dyskusja z kolegą rusala ;) 

 

Tak jak napisałem wyżej, z 18F jest problem taki, że nie ma wskazań biegu albo prędkości. Bez większej rzeźby można co najwyżej zrobić spalanie na godzinę (co w sumie też nie jest głupie...).

Link to comment
Share on other sites

To była dyskusja z kolegą rusala ;)

 

Tak jak napisałem wyżej, z 18F jest problem taki, że nie ma wskazań biegu albo prędkości. Bez większej rzeźby można co najwyżej zrobić spalanie na godzinę (co w sumie też nie jest głupie...).

A jakby ożenić to z sygnałem prędkości z impulsatora ze skrzyni?

Link to comment
Share on other sites

A jakby ożenić to z sygnałem prędkości z impulsatora ze skrzyni?

To by dało radę jakoś czy z k-line'a czy z wtrysków bezpośrednio (w tym drugim wypadku jest to w sumie uniwersalne, w pierwszym chyba tez o ile te komendy są niezmienne między sterownikami). Tu jest przykładowy pierwszy lepszy z alledrogo działający na tej zasadzie: http://allegro.pl/komputer-pokladowy-zegarek-woltomierz-termometr-i5665261303.html  

Cytat z instrukcji:

"Jako wejście sygnału do pomiaru zużycia paliwa n ależy pod  A10  urządzenia podłączyć sygnał sterujący wtryskiwacze m (tzw. czasy wtrysków, PWM) (...) ojazdy z prędkościomierzem sterowanym ele ktronicznie (tzn. nie „na linkę”) posiadają sygnał  z czujnika prędkości doprowadzony do  licznika (...) można  się  bezpośrednio  podłączyć  pod  czujnjik  VSS,  który  montowany  jest  w  skrzyni  biegów  pojaz du.".

 

Wspieranie konkurencji hehe :phi:

 

A tam wyżej to pisałem do kolegi Woj76 oczywiście, mam nadzieję, że nie  poczułeś się obrażony :hehe:

Link to comment
Share on other sites

Jeśli chodzi o spalanie chwilowe to najmniejszy problem. Mam u siebie na pokładzie od jakich 4 lat takie urządzonko własnej budowy. Czasy wtrysku brane są właśnie z wtryskiwaczy, do tego pomiar prędkości wykonany na czujniku halla tle_cośtam który przyklejony jest w liczniku przy wirującym magnesie. Ponadto mam podpięty jeszcze czujnik poziomu paliwa i na tej podstawie program wylicza spalanie chwilowe (aktualizowane co chyba 2 sekundy) przy prędkości poniżej 5km/h podawane w litrah/h, powyżej w l/100km. Spalanie średnie na 100km. Zasięg pojazdu oraz takie duperele jak godzinę napięcie na akumulatorze, temperaturę na zewnątrz. Po kalibracji błąd w pokazywaniu spalania średniego nie przekracza 0,1l/100km  względem licznika i dystrybutora (zawsze tankuje na 1 cpenie i do testów tankowałem na 1 dystrybutorze). Pewnie znajdzie się tu gdzieś temat który założyłem przy budowie gdyż było parę problemów które napotkałem a projekt musiał iść do przodu bo to praca maturalna była a poza tym wtedy mi się jeszcze chciało:)

Link to comment
Share on other sites


To dla mnie?

Hehe, nie to jeszcze z tego pierwszego zaległy materiał ale może dorzucę kilka ujęć albo zdjęć tego dla Ciebie  :)  Mam ambitny plan trochę pchnąć w tę Niedzielę i będzie można wstępnie montować :phi: Nawet tranzystor mam na zmianę :hehe:

 


a poza tym wtedy mi się jeszcze chciało:)
:hehe: skąd ja to znam
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.